- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
Je bent echt levenloos als je het hier gaat hebben over grammatica en spelling... je hebt toch wel beters te doen?
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Jij blijkbaar ook niet, aangezien je hier komt posten.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Je bent echt levenloos als je het hier gaat hebben over grammatica en spelling... je hebt toch wel beters te doen?
Niet mee eens. Er is niks zo storends dan taalfouten en foutief woordgebruik. Het geeft gewoon een slordige en domme indruk (dan heb ik het niet over toevallige typo's, maar echt over zware fouten tegen de Nederlandse grammatica en spelling).
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
En even je berichtje nalezen is zo gebeurd. Weet je zeker dat er geen fouten in staan. Anders kun je je bericht nog tot 24 uur wijzigen.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
De hele dag in alle filmtopics over WO II feitjes posten en je gelijk halen is ook levenloos. 
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
De laatste tijd zie ik dat wel erg veel mensen last hebben van de Engelse ziekte. Het ziet er natuurlijk niet uit maar het leest af en toe ook vrij lastig.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
De laatste tijd zie ik dat wel erg veel mensen last hebben van de Engelse ziekte. Het ziet er natuurlijk niet uit maar het leest af en toe ook vrij lastig.
Tja, da's een ziekte van deze tijd. Alles wat Engels (Amerikaans) klinkt is tegenwoordig cool en trendy. Zolang het gebruik van Engelse termen niet overmatig is en geen storend effect heeft op het lezen, vind ik het niet erg. Ik bezondig me er trouwens ook wel af en toe ook wel aan...Oh the hell with it! ... 
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Tja, da's een ziekte van deze tijd. Alles wat Engels (Amerikaans) klinkt is tegenwoordig cool en trendy. Zolang het gebruik van Engelse termen niet overmatig is en geen storend effect heeft op het lezen, vind ik het niet erg. Ik bezondig me er trouwens ook wel af en toe ook wel aan...Oh the hell with it! ...
Dat heeft niets met de term "Engelse ziekte" te maken. Het gaat juist om onnodig spatiegebruik.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Haha, dat wist ik niet. Weeral iets bijgeleerd. Leuke link inderdaad 
mwoeb
-
- 125 messages
- 0 votes
Als we dan toch gaan heropvoeden, even een kleine heropfrissing van het gebruik van het voltooid deelwoord (want ook hiertegen worden veel fouten gemaakt):
iedereen kent de regel van 't kofschip of 't fokschaap?
Als de stam eindigt op 1 van de bovenstaande medeklinkers, dan voeg je een -t toe, in alle andere gevallen een -d.
enkele voorbeelden:
spelen > stam = speel DUS: gespeeld
straffen > stam = straf DUS: gestraft
klissen > stam = klis DUS geklist
waarderen > stam = waardeer DUS gewaardeerd
Er zijn natuurlijk ook voltooide deelwoorden die niet op -t of -d eindigen, maar op -en, en dan heb je ook nog de onregelmatige.
Voorbeelden: gelachen, geworden, gedaan, gebracht, geweest enz..maar hiertegen worden meestal geen fouten gemaakt.
Maarreuh, 1) de letter 'r' komt toch niet voor in "'t fokschaap"? En 2) het voltooid deelwoord van "geloven" is toch geloofd?
't fokschaap is een kutregel, best te vergeten. Taal moet je aanvoelen en door ermee bezig te zijn (hoeft niet actief te zijn, een boek lezen is al genoeg, kindertjes), zul je jezelf ook trainen en zal het automatisch gaan.
Wat een moeite als je bij elk werkwoord/voltooid deelwoord moet gaan uitdokteren hoe het ook alweer moest.
Als je het echt niet weet, blijft het makkelijkste regeltje nog steeds dat van het werkwoord in de onvoltooid verleden tijd zetten.
Bijvoorbeeld; beloven => beloofd
Gewoon in OVT zetten en je zult vanzelf horen of er een 'd'/'t' moet komen. Zoals; "ik beloofde je het gisteren."
Voorbeeldje met een 't'; maken => gemaakt. "Vorige week maakten we een radio."
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Maarreuh, 1) de letter 'r' komt toch niet voor in "'t fokschaap"? En 2) het voltooid deelwoord van "geloven" is toch geloofd?
't fokschaap is een kutregel, best te vergeten. Taal moet je aanvoelen
1) ik snap je opmerking niet echt wat de 'r' betreft
2) het voltooid deelwoord van geloven is inderdaad geloofd, maar dat komt omdat de stam van dat werkwoord niet geloof maar geloov is. De V is door taalevolutie een F geworden omdat de combinatie V+andere medeklinker niet echt voorkomt in de Nederlandse taal. Daarom moet je de F hier niet als deel van 't kofschip beschouwen: stam eindigt namelijk op V, niet op F.
Taal is inderdaad voor een stuk aanvoelen, maar heel wat mensen (en dan heb ik het over moedertaalsprekers) voelen dit specifieke onderwerp niet aan. Dit is gewoon een grammaticale regel.
Als je het echt niet weet, blijft het makkelijkste regeltje nog steeds dat van het werkwoord in de onvoltooid verleden tijd zetten.
Bijvoorbeeld; beloven => beloofd
Gewoon in OVT zetten en je zult vanzelf horen of er een 'd'/'t' moet komen. Zoals; "ik beloofde je het gisteren."
Voorbeeldje met een 't'; maken => gemaakt. "Vorige week maakten we een radio."
Da's inderdaad ook een hele goeie regel 
mwoeb
-
- 125 messages
- 0 votes
1) ik snap je oprmerking niet echt wat de 'r' betreft
2) het voltooid deelwoord van geloven is inderdaad geloofd, maar dat komt omdat de stam van dat werkwoord niet geloof maar geloov is. De V is door taalevolutie een F geworden omdat de combinatie V+andere medeklinker niet echt voorkomt in de Nederlandse taal. Daarom moet je de F hier niet als deel van 't kofschip beschouwen: stam eindigt namelijk op V, niet op F.
Taal is inderdaad voor een stuk aanvoelen, maar heel wat mensen (en dan heb ik het over moedertaalsprekers) voelen dit specifieke onderwerp niet aan. Dit is gewoon een grammaticale regel.
Dat van die 'r' is dan ook een eeeeeeerg domme opmerking van mij, mijn excuses. Ik was even in de war, geef de schuld maar aan de examenperiode. 
En, inderdaad, wat betreft die v => f heb je helemaal gelijk. Wel een relevante opmerking bij de kofschipregel.
En toch ben ik nog steeds van mening dat je juist wel kunt aanvoelen, zij het door ermee bezig te zijn (voor sommigen komt deze feeling sneller dan bij anderen), of je al dan niet d/t moet gebruiken. Je merkt toch zelf ook dat "hij geloofd" niet kan, het doet een beetje pijn aan m'n ogen.
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
En toch ben ik nog steeds van mening dat je juist wel kunt aanvoelen, zij het door ermee bezig te zijn (voor sommigen komt deze feeling sneller dan bij anderen), of je al dan niet d/t moet gebruiken. Je merkt toch zelf ook dat "hij geloofd" niet kan, het doet een beetje pijn aan m'n ogen.
Haha, doet inderdaad pijn aan de ogen en mijn haren gaan er recht van staan
Succes met je examens! Als ik je bezig hoor vermoed ik dat Nederlands zeker geen probleem zal zijn 
mwoeb
-
- 125 messages
- 0 votes
Bedankt! Was het maar zo dat ik nog van die vakken als Nederlands had, de middelbare school was toch beduidend een stuk makkelijker.
Maar, om op (die) school terug te komen, die heeft toch een grote invloed op je kennis van taal, het werd er een beetje ingeramd, vooral die d/t-fouten. Errare humanum est maar uit je fouten zou je ook moeten leren, althans dat is mijn mening.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Users: de-paps en de-mama zullen wel een setje zijn met de meeste taalfouten in de familie. Vooral mama die er wat van kan.
kos
-
- 46692 messages
- 8850 votes
Niet fout maar hoogst irritant: Ik kan er niet meer tegen als ik ergens 'verstand op 0' zie staan.
Alsof dat een soort excuus is dat een film slecht mag zijn.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaah
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Zeer eens met kos.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Technisch gezien geen taalfout.
Al mag hij 0 wel als nul schrijven.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Verstand op nul in welke context? Kan ook positief zijn.
rose
-
- 2280 messages
- 0 votes
Niet fout maar hoogst irritant: Ik kan er niet meer tegen als ik ergens 'verstand op 0' zie staan.
Alsof dat een soort excuus is dat een film slecht mag zijn.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaah
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaarghh
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Je leert hier iedere dag weer een nieuwe schrijfwijze van 'sowieso'. 
zowiezo
sowiezo
zo wie zo
so wie so
zowyzo
sowyso
etc.
Gehanteerd door mensen waarbij het verstand op nul staat.
Bart Simpson
-
- 2153 messages
- 0 votes
De hele dag in alle filmtopics over WO II feitjes posten en je gelijk halen is ook levenloos.
De hele dag mijn berichtjes volgen in WO II topics en proberen feitjes er uit te halen is niet levenloos wil je zeggen? Je heel de tijd ergeren aan discussies over oorlogsfilms waar je zelf niets van snapt, of niets van kunt snappen is zeker niet levenloos?
Jij bent de gene die mij in de gaten houd op mijn activiteiten, wie is er hier nou levenloos?
U-96
-
- 11875 messages
- 2064 votes

zowiezo
sowiezo
zo wie zo
so wie so
zowyzo
sowyso
etc.
Vergelijkbaar met te allen tijde wat veel mensen niet uit hun hoofd weten hoe het te spellen. De voorbeelden die jij geeft getuigen uiteraard ook van laksheid, ongeacht in wat voor eenn context.
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
zowiezo
sowiezo
zo wie zo
so wie so
zowyzo
sowyso
Of "zo en zo" 
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Technisch gezien geen taalfout.
Al mag hij 0 wel als nul schrijven.
Weldegelijk een taalfout, tot en met twintig dient voluit geschreven te worden.
V
-
- 8369 messages
- 3365 votes
Weldegelijk = wel degelijk.
Wat betreft de getallen biedt 'Schrijfwijzer' uitkomst:
- In gewone tekst worden alleen in woorden weergegeven: (...) de hele getallen beneden de twintig. (...)
- In zakelijke en exacte mededelingen worden getallen in cijfers weergegeven. Voorbeeld: morgen wordt het 30 graden.
- Als toepassing van de regels in dezelfde alinea getallen in cijfers en woorden oplevert, schrijft men cijfers. Voorbeeld: van de 67 sollicitanten zijn er 19 wegens spelfouten niet in behandeling genomen.
Tsja, taal... Altijd lagge. 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
(maar ik ben het met je eens dat in dit geval 'nul' gepaster is)
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8280 votes
weet je wat ik irritant vind dat velen tegenwoordig niet meer schijnen te weten waar leestekens en hoofdletters toe dienen shit denk ik dan en vraag me het volgende af waar gaat dit stukje over het is totaal onleesbaar geworden is het dan zo moeilijk je hoeft er volgens mij toch geen einstein voor te heten en leren ze dan niets meer op school tegenwoordig
Volgens mij leest het zo toch wat prettiger:
Weet je wat ìk irritant vind? Dat velen tegenwoordig niet meer schijnen te weten waar leestekens en hoofdletters toe dienen!
"Shit!'', denk ik dan en vraag me het volgende af: "waar gaat dit stukje over? Het is totaal onleesbaar geworden! Is het dan zo moeilijk? Je hoeft er volgens mij geen Einstein voor te heten! En: leren ze dan niets meer op school tegenwoordig?"