- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Veelgemaakte taalfouten op MM
Veelgemaakte taalfouten op MM
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Dat is toch de enige manier om te leren uit je fouten?
NightWolf
-
- 339 messages
- 527 votes
Inderdaad. Merk het ook in huiselijke kring. Oneindig keer moeten zeggen dat 'gezegd' met een 'd' geschreven wordt en daarna de uitleg, van 1 minuut (want langer duurt het niet), er achter aan waarom. Maar dat moeten ze niet weten, want ze zullen het toch niet begrijpen. Zó moeilijk lijkt me dat thans toch niet.
Roel-
-
- 1978 messages
- 584 votes
Ik kan me enorm storen aan het verkeerd gebruik van lidwoorden zoals, toevallig vandaag ook nog ergens tegenkomen, 'de acteerwerk was goed.'. En het gebruik van een 'g' in plaats van een 'ch'. 
Werkwoordfouten ben ik ondertussen al gewoon om te zien dus die ergernis is al wat minder.
Ik snap ook niet waarom iedereen direct begint te zeiken als er iemand op een spellingsfout wordt gewezen. Dat is toch de enige manier om te leren uit je fouten?
Is het niet: te leren van je fouten?
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
TonyMontana
-
- 394 messages
- 4803 votes
een fout die redelijk veel gemaakt wordt:
naar ipv na (bv. naar het eerste uur ipv na het eerste uur)
NightWolf
-
- 339 messages
- 527 votes
Is het niet: te leren van je fouten?
Geen idee. Zouden beiden wel correct kunnen zijn voor zover ik weet. 
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Is i.p.v. eens. Zullen we is wat gaan drinken? Verschrikkelijk. Slaat ook nergens op als je een beetje nadenkt.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3280 votes
Dat is gewoon spreektaal als schrijftaal gebruiken.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
En heel erg fout. Als je het wil opschrijven als spreektaal moet je es, of 'ns of 's neerzetten. Niet is.
Maar zo kan je bij alles wel zeggen dat het spreektaal is en bestaan er geen fouten meer. Word ook altijd moe van opmerkingen als; 'je begrijpt toch wat er staat'. Alsof daardoor correcte spelling overbodig wordt.
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Dat is hetzelfde als "me fiets" ipv "mijn fiets" of "m'n fiets". Dat ziet er zo dom uit.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Het zal op de site vast en zeker ook geregeld voorkomen, maar ik hoor geregeld dat het woord 'enigste' door mensen wordt gebruikt.
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Ik gebruik dat woordje als enigste.
Is het enige dan?
Erwinner
-
- 33715 messages
- 3079 votes
Ja, nu je het zegt, is het enige dacht ik.
TonyMontana
-
- 394 messages
- 4803 votes
Het zal op de site vast en zeker ook geregeld voorkomen, maar ik hoor overal dat het woord 'enigste' vaak door mensen wordt gebruikt.
is toch geen fout??
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Foei. Allemaal weer terug naar school. En het wordt tijd dat het liniaal slaan weer wordt ingevoerd, wat fouten als deze kunnen écht niet.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Maar toch: Het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als u kritiek wilt vermijden, kunt u beter enig(e) gebruiken. In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
het liniaal slaan
Je bedoelt liniaalslaan
Fouten onder de noemer "de Engelse ziekte"
kunnen écht niet.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Mijn Nederlands was volgens mij altijd goed te noemen, maar van de 'Engelse ziekte' had ik tot op heden nog nooit gehoord. Bedankt. Weer wat wijzer. 
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
In de verkeerde context zeker wel. Jouw link doet vermoeden dat het niet sociaal wenselijk is, maar ook niet fout. Onzin. Het is niet sociaal wenselijk en fout.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Het is niet sociaal wenselijk en fout.
Dat dacht ik ook altijd, maar de Nederlandse Taalunie lijkt daar toch anders over te denken. Oogt toch betrouwbaar.
(Weetje: ogen is in bovenstaande zin een onovergankelijk werkwoord, wordt gebruikt in een zin zonder lijdend voorwerp.)
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Tja, er zijn veel instanties die iets zinnigs over taal te melden willen hebben. Geen idee meer wie ik moet geloven. De taalunie met hun groene boekje is niet onomstreden. Komen steeds weer met eigen interpretaties en/of nieuwe regeltjes om hun bestaansrecht te behouden. Als er weer een nieuw groen boekje uit komt over een aantal jaar moeten daar weer nieuwe dingen in staan.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Dan mag dit als/dan-verhaal ook met een korreltje zout genomen worden.
"Overigens wordt in de praktijk ook bij ongelijkheid vaak als gebruikt in plaats van dan, zeker in de spreektaal. Toch is groter als zeker niet voor alle taalgebruikers aanvaardbaar; [...] "
Niet aanvaardbaar en fout. Lelijke versoepeling van de Nederlandse taalregels.
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Precies. Bull Shit. Is gewoon fout allemaal.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Geen taalfout, maar wel ergerlijk in de communicatie: de mening.
Ik ben voor een mondiaal verdrag, waarin we afspreken dat wanneer men spreekt of schrijft men standaard spreekt of schrijft vanuit zijn mening, en wanneer men een objectief verhaal heeft, dat er dan bij vermeldt.
Dit om de eeuwige loze kreten “dit is mijn/dat is jouw mening” af te schaffen en het als vooronderstelling aan te mogen nemen.
Als het - vooraf aangegeven - objectieve verhaal toch blijkt overheerst te worden door gevoel of vooroordelen, dan kan wel gediscussieerd worden over het wel of geen zijn van een mening.
Optioneel: boetes wanneer men toch het “dit is mijn/dat is jouw mening” ventileert.
Dat is mijn mening.
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Naar mijn mening hoeft dat gedoe met die boetes niet zo.....
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Als ik af en toe lees wat ik 2 a 3 jaar terug hier allemaal heb neer getypt op deze site. Schaam je diep Maykel.
Taalfouten in overvloed, en dat op 16 jarige leeftijd destijds.