• 178.061 movies
  • 12.207 shows
  • 33.977 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.784 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

SpikeR

• 143 messages
  • 620 votes

ik had al mijn twijfels, toen ik hier een bericht poste. . .

ja, ik weet het; twee punten te veel

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Postte.

SpikeR

• 143 messages
  • 620 votes

haha, ik zag het zelf, maar ik kreeg niet eens de kans om het te verbeteren

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

Bij Raging Bull:

Ik merk wel tijdens het typen van deze tekst dat mijn bewondering voor de film flink gegroeit is.

Dit soort fouten zie ik ook heel veel. Gegroeit is een voltooid deelwoord en moet daarom sowieso al bijna altijd met een d worden geschreven. Tenzij je natuurlijk gewoon de t aan het einde van een voltooid deelwoord hoort. Bv. hij heeft gevist. Hij Visde kan niet.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik kan me er onmogelijk aan storen. Die hele d vs. t regeling in de Nederlandse taal heb ik altijd volslagen onzinnig gevonden. Volgens mij zijn wij ook de enige taal die een dergelijke regel hebben.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

The One Ring wrote:

Ik kan me er onmogelijk aan storen. Die hele d vs. t regeling in de Nederlandse taal heb ik altijd volslagen onzinnig gevonden. Volgens mij zijn wij ook de enige taal die een dergelijke regel hebben.

Ben het met je eens dat het een zooitje is met de Nederlandse spelling. Weet zelf ook niet of pannenkoeken momenteel met of zonder tussen - n geschreven wordt.

Ben er alleen wat alerter op, omdat ik les geef aan gr. 7/8 en het moet beheersen. Vandaar.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

The One Ring wrote:

Ik stoor me er anders toch vreselijk aan. Hoort nu eenmaal bij onze taal en is toch vrij makkelijk onder de knie te krijgen.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Ik stoor me er anders toch vreselijk aan. Hoort nu eenmaal bij onze taal en is toch vrij makkelijk onder de knie te krijgen.

Er zijn wel meer taalkundige dingen die ik bizar vind (kan iemand mij nog eens uitleggen wat ook al weer het bestaansrecht van de c, x en q is?), maar ik heb het ook wel vrij goed onder de knie. Maar soms maak ik wel eens een foutje. Ik kan me er echter niet druk om maken, omdat een d en een t aan het einde van de film hetzelfde klinken.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

aan het einde van de film

Anatolia

• 2666 messages
  • 1511 votes

Ramon K wrote:

*kuch*

Ramon K wrote:

Ik denk dat ik 50 % van alle films die ik gedownload heb, naderhand op dvd heb aangeschafd. Misschien nog wel meer. Van films als If..., Tony Takitani, Tokyo.Sora, Vive L'Amour en dergelijke heb ik luxe dvdversies aangeschafd OMDAT ik van te voren kon downloaden. Sterker nog. Naar aanleiding van het zien van de laatst genoemde film heb ik het hele oeuvre aangeschafd van de betreffende regisseur, alhaast blind!

http://www.moviemeter.nl/forum/7/1070/1170

Niet lullig bedoeld; het viel gewoon te veel op om het te negeren

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik durf hier gerust te beweren dat ik zulke fouten normaliter amper maak. En ik post hier al jaren. Foutloos, dat zal niemand hier presteren. En ergens krijg ik het vermoeden dat ik het voltooid deelwoord van 'aanschaffen' al jaren, keer op keer, fout spel. Waarschijnlijk een vreemde kwinkslag in de hersenen.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Een kwestie van je hersenen 'bijschaven'... (dan mag het wel met een d)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Ik moet niet zo laat meer tiepen

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5307 votes

Spelfouten maken is dom en vooral nergens voor nodig. Iedereen heeft toch wel taalles gehad op de basisschool gehad?!?! De nieuwe trend is nu om 'hun' inplaats van 'zij' te schrijven...achterlijk. Leer gewoon je moerstaal.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

dom..... eerder vervelend. Veelal voortkomend (op het internet) door te snel typgedrag, luiheid, en te veel uurtjes in chat-boxen (en dan gaat de helft onterecht zeuren dat ze dyslectisch zijn ten faveure van hen die dat echt zijn). Het voorbeeld dat je gaf is overigens een grammaticale fout...

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

BlueJudaskiss wrote:

Iedereen heeft toch wel taalles gehad op de basisschool gehad?!

De zinsbouw is ook niet wat het zou moeten zijn.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

BlueJudaskiss wrote:

De nieuwe trend is nu om 'hun' inplaats van 'zij' te schrijven...achterlijk.

Is toch helemaal geen spellingsfout ? Heeft meer te maken met dialect.

Dialecten zijn , ook de internet/chatdialecten.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Zo, drie man tegelijkertijd in de aanval.

Tevens is 'gewoon je moerstaal leren' een levenslange studie.

Poes

• 55 messages
  • 51 votes

Tja.....kan dit allemaal nou niet echt iets noemen waar ik me druk over ga / kan maken.

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

BlueJudaskiss wrote:

Spelfouten maken is dom en vooral nergens voor nodig. Iedereen heeft toch wel taalles gehad op de basisschool gehad?!?! De nieuwe trend is nu om 'hun' inplaats van 'zij' te schrijven...achterlijk. Leer gewoon je moerstaal.

Maarten, wat een generaliserend berricht. Weet je hoe groot het aantal analfabeten is in ons land? En daar komt ook nog eens de slechte scholing bij. In april 2006 bracht de Inspectie van het Onderwijs in Nederland een rapport uit waaruit bleek dat 25 procent van de basisschoolleerlingen groep 8 verlaat met een leesachterstand van twee jaar.

Op de middelbaare school word nederlands al helemaal verwaardeloost. (en daar ben ik het levende bewijs van ) In deze periode komt ook nog eens heel erg de SMS en MSN cultuur voor waarbij de snelle makkelijke afkortingen al gauw een gewenning worden.

Dan zijn er ook nog eens heel erg veel imigranten die niet vanuit de kinderlijke nieuwsgierigheid onze taal kunnen leren (die wereldweid als de lastigste taal beschouwd kan worden, vooral grammaticaal) en die al snel elkaar op gaan zoeken.

Denk bij dit alles ook nog eens aan aanleg, geen-aanleg en dyslexie, et voila ons taalprobleem.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

BlueJudaskiss wrote:

Zulke berichten posten en dan zelf aan de lopende band taalfouten maken... Ach ja...

Heb in se niks tegen taalfouten, zolang mensen een beetje hun best doen zich verstaanbaar te maken. Niet iedereen is perfect, weet je? De ene is goed in taal, de andere goed in wiskunde. Mag die laatste groep dan geen recensies posten op MM zonder volgens jou dom te zijn?

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Drs. DAJA wrote:

Denk bij dit alles ook nog eens aan aanleg, geen-aanleg en dyslexie, et voila ons taalprobleem.

En neem daarbij nog eens de 'onwil' van het grootste gedeelte.

Hando

• 1808 messages
  • 1434 votes

Drs. DAJA wrote:

(quote)

Dan zijn er ook nog eens heel erg veel imigranten die niet vanuit de kinderlijke nieuwsgierigheid onze taal kunnen leren (die wereldweid als de lastigste taal beschouwd kan worden, vooral grammaticaal) en die al snel elkaar op gaan zoeken.

Ik hoor wel vaker, vooral van Nederlanders, dat onze taal zo lastig zou zijn, maar waarom is dat zo? Of je het Nederlands als moeilijk ervaart, hangt, denk ik, vooral af van wat je moedertaal is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die lid is van de Indo-Europese taalfamilie met het Fins of Hongaars minder moeite zou hebben dan met het Nederlands.

starbright boy (moderator films)

• 22403 messages
  • 5070 votes

Nederlands is niet makkelijk, maar wereldwijd de lastigste taal is sterk overdreven. Fins en Hongaars zijn erg goede voorbeelden van voor veel mensen moeilijke talen, omdat ze vrijwel los staan van andere taaltradities en alleen verwant zijn aan elkaar opmerkelijk genoeg. Dus je hebt niet veel houvast aan andere talen. Als je een Japanner al Engels spreekt/schrijft wordt Nederlands al duidelijk gemakkelijker. Zo'n houvast heb je bij Fins veel minder.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

De moeilijkheidsgraad zit hem voornamelijk in zinsopbouw (die is zeer verschillend in vergelijking met andere talen) en sommige klanken (eu, oe, ui, ei, ie, sch) [mijn baas kan na 7 jaar nog steeds mijn achternaam niet uitspreken].

Purmerend

• 2775 messages
  • 3309 votes

Nou ben ik niet nieuwsgierig maar wat is je achternaam dan?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Op 't wereldwijde web (googledegoogle) ga ik dat niet van de daken schreeuwen, maar aangezien er twee keer een 'eu' in voorkomt, kun je je voorstellen dat men het tracht uit te spreken terwijl het klinkt als een enge, onbekende ziekte. In internationale kringen kent iedereen me gewoon bij de voornaam, stukken makkelijker.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5307 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Zulke berichten posten en dan zelf aan de lopende band taalfouten maken... Ach ja...

Heb in se niks tegen taalfouten, zolang mensen een beetje hun best doen zich verstaanbaar te maken. Niet iedereen is perfect, weet je? De ene is goed in taal, de andere goed in wiskunde. Mag die laatste groep dan geen recensies posten op MM zonder volgens jou dom te zijn?

Ik maak geen spelfouten.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

BlueJudaskiss wrote:

(quote)

Ik maak geen spelfouten.

Blijf dat vooral beweren... Nou, dan ben ik wel benieuwd de volgende keer als je meedoet aan de Nationale Dictee.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

HET Nationale Dictee.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.