• 177.998 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.167 votes
Profile

Veelgemaakte taalfouten op MM

P8rb

• 10773 messages
  • 1820 votes

een fout die ik zo nu en dan ook wel eens langs zie komen: irriteren aan, maar dat klopt niet, want het is dan ergeren aan en het irriteert me.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Standaard contaminaties. Daar "irriteer ik mij nog lang zo hard niet aan" als aan breezertaal .

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

"Laagdunkend" blijft ook voorkomen.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

een fout die ik zo nu en dan ook wel eens langs zie komen: irriteren aan, maar dat klopt niet, want het is dan ergeren aan en het irriteert me.

Maar is "Ik irriteer me aan oude vrouwen achter 't stuur." dan goed?

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

Nee.. die kunnen vaak beter rijden dan jonge knapen.

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

U-96 wrote:

Een zin als 'Hij irriteert me' is correct. Veel mensen zeggen echter 'Ik irriteer me aan hem' – waarschijnlijk onder invloed van 'Ik erger me aan hem.' Die laatste zin is wél goed; ergeren kan wederkerend gebruikt worden, dus met het wederkerend voornaamwoord zich (zich ergeren). Die mogelijkheid kent irriteren van oorsprong niet. Taaladviseurs keuren zich irriteren nog altijd algemeen af.

De werkwoorden irriteren en ergeren zijn in een ander gebruik wel uitwisselbaar, namelijk als ze met een lijdend voorwerp worden gecombineerd:

* Taalfouten ergeren ons.

* Taalfouten irriteren ons.

* Zijn geschreeuw ergert haar enorm.

* Zijn geschreeuw irriteert haar enorm.

bron: www.onzetaal.nl

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Nee.. die kunnen vaak beter rijden dan jonge knapen.

Niet mee eens. Jongeren kunnen wel goed rijden, maar ze doen het gewoon niet. Oude vrouwen kunnen gewoon niet goed rijden.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 wrote:

Nee, je kan jezelf ergens aan ergeren. Je kunt jezelf theoretisch wel irriteren, maar niet ergens aan. Iets buiten jezelf kan wel jou irriteren.

Jij ergert je dus aan oude vrouwen achter het stuur. Of oude vrouwen achter het stuur irriteren jou.

In beide gevallen een bepaald onvriendelijke generalisatie, daar niet van.

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

U-96 wrote:

(quote)

Niet mee eens. Jongeren kunnen wel goed rijden, maar ze doen het gewoon niet. Oude vrouwen kunnen gewoon niet goed rijden.

Daar erger ik me dus aan.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

cornelis wrote:

In beide gevallen een bepaald onvriendelijke generalisatie, daar niet van.

Ach, iedereen generaliseerd. Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat dit niet alle jongeren en alle oudere vrouwen betreft, maar laten we eerlijk zijn; bij de laatste groep valt het toch wel erg op. ?

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

U-96 wrote:

iedereen generaliseerd.

Wat betekent het werkwoord neraliseren eigenlijk? Het tweede woord in de quote is daar toch een voltooid deelwoord van?

Stephan

• 7890 messages
  • 1387 votes

U-96 wrote:

Ach, iedereen generaliseerd. Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat dit niet alle jongeren en alle oudere vrouwen betreft, maar laten we eerlijk zijn; bij de laatste groep valt het toch wel erg op. ?

Zullen we een wedstrijdje "doden tegen de boom tellen" spelen?

Van Nunen

• 791 messages
  • 0 votes

BASWAS wrote:

(quote)

Wat betekent het werkwoord neraliseren eigenlijk? Het tweede woord in de quote is daar toch een voltooid deelwoord van?

En jij bent de verleden tijd van basis?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

U-96 wrote:

(quote)

Eerlijk? Ik zou de cijfers wel eens willen zien. Ik denk dat 18 jarige jongens met rijbewijs meer brokken maken.

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

Van Nunen wrote:

En jij bent de verleden tijd van basis?

Ja klopt, maar dus niet een uitgezongen altje van gisteren achter een autostuur die generaliseert met iedereen!

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 wrote:

(quote)

Ach, iedereen generaliseerd.

Zelfs als dat zo zou zijn, zou je dat anders moeten spellen.

bij de laatste groep valt het toch wel erg op. ?

Geen idee, ik ken de cijfers niet.

Wel weet ik dat jongeren meet verzekeringspremie moeten betalen en ouderen een jaarlijkse rijvaardigheidskeuring moeten halen.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Jongeren rijden roekelozer en harder, oude vrouwtjes rijden 50/60 waar je 80 mag. Het is maar waar je je meer aan stoort.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Dit gaat wel erg offtopic...

De Mees

• 558 messages
  • 64 votes

Ik heb bijna alle pagina's gelezen en het gevoel komt bij mij op om tramhuisjes te gaan slopen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Alsof die tramhuisjes er iets aan kunnen doen dat jij bijna al die pagina's hebt gelezen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

De Mees wrote:

Ik heb bijna alle pagina's gelezen en het gevoel komt bij mij op om tramhuisjes te gaan slopen.

Waarom geen oude dametjes die in die tramhuisjes staan?

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

De Mees wrote:

Het synoniem van slaan of slopen is tremmen met een ‘e’ en dus niet met een ‘a’. Letterlijk en figuurlijk moet(en) het dus tremhuisjes zijn.

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

En je weet ook dat een tram een alternatief is voor bij voorbeelden een bus of een trein?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Irriteren aan

Gewoon volhouden en het wordt vanzelf correct Nederlands.

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

Ckr n3T aLs diE bReEzahtA4l?

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

zich irriteren

Laten we "hij is beter als mij" volhouden en het wordt ook correct Nederlands.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Zo evolueert taal inderdaad.

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

Dat zou ook betekenen dat de superieuren onderdanig zijn aan inferieuren; dat is iets waar ik fel op tegen ben.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12838 votes

Hoezo superieur ? Taal is maar een conventie als een ander.

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

Superieur als in het wél kunnen beheersen. Waarom de maatschappij laten beheersen door de dommen en de luiaards?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.