- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Test: "liken" van berichten
Test: "liken" van berichten
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Het lijkt er op dat we een andere definitie van pesten hebben. Ik zie wel wat voorbeelden van onschuldig plagen.
Als iemand ergens overduidelijk voor is en dan de berichten gaat zitten liken van iemand die overduidelijk tegen is, laat ik wat explicieter zijn, als iemand berichten gaat zitten liken van iemand waar hij zich overduidelijk groen en geel aan ergert noem jij dat een plagerijtje, ik vind het niet chique. En uitleggen als positieve feedback kan ik dat niet. Ik ben niet per definitie tegen die knop, wel tegen de manier waarop hij blijkbaar gebruikt kan worden.
Hoe lees ik de like op een bericht als "ik zou de site erom verlaten": is dat, ik ben het met je eens, of is dat, jij stumperd, donder maar op. Je kunt er van alles mee zeggen en daarmee net niks. In die zin vind ik het bij alleen meningen veel zinvoller.
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7275 votes
Eens Norma. Alleen likes bij recensies / aangevinkte meningen lijkt me i.d.d. een stuk zinvoller (ik heb je desondanks nu wel even geliket, omdat ik het dus met je eens ben ; - )
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Dat haalt de charme van het systeem volledig weg. Als iemand een waardering geeft wil ik wel graag weten van wie. Levert denk ik ook een hoop irritaties op als je wat krijgt en niet na kan gaan van wie. Dan kan je wel misbruik maken met pest-likes.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Eens Norma. Alleen likes bij recensies / aangevinkte meningen lijkt me i.d.d. een stuk zinvoller.
Het gros van de mensen geeft geen aangevinkte mening op deze site, maar ze geven wel hun mening over de film of serie die ze hebben gezien. Die mensen wil je dan bij voorbaat al uitsluiten? Buiten het feit dat je in een discussie ook geen waardering kan geven?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ik wil juist ook waardering kunnen geven als iemand een goede filmtip geeft in het forum, als iemand mijn toevoegverzoek inwilligt, of als iemand een mooi bericht schrijft maakt met veel informatie of mooie foto's van bv. een dvd collectie of een bezoek aan een filmlocatie.
Anders wordt het zo'n "ik ben het met je mening eens" functie wat ik juist de minst aantrekkelijke kant van het geheel vindt.
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7275 votes
Het gros van de mensen geeft geen aangevinkte mening op deze site, maar ze geven wel hun mening over de film of serie die ze hebben gezien. Die mensen wil je dan bij voorbaat al uitsluiten? Buiten het feit dat je in een discussie ook geen waardering kan geven?
Exact.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
laat ik wat explicieter zijn, als iemand berichten gaat zitten liken van iemand waar hij zich overduidelijk groen en geel aan ergert noem jij dat een plagerijtje, ik vind het niet chique.
Ik vind dat die persoon dan lange tenen heeft, en dat die persoon deze site en wat we hier doen allemaal veel te serieus neemt
Ik zou zeggen, vat het op zoals je het het liefst zou willen lezen, in plaats van van het negatieve uit te gaan
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Ik wil juist ook waardering kunnen geven als iemand een goede filmtip geeft in het forum, als iemand mijn toevoegverzoek inwilligt, of als iemand een mooi bericht schrijft maakt met veel informatie of mooie foto's van bv. een dvd collectie of een bezoek aan een filmlocatie.
Anders wordt het zo'n "ik ben het met je mening eens" functie wat ik juist de minst aantrekkelijke kant van het geheel vindt.
Dit inderdaad.
Goed voorbeeld van deze week: De Site >> Gebruikers >> Zet hier een foto van je film- of postercollectie
Heeft al 8 likes en het lijkt me heel terecht. Zo'n bericht is echt van toegevoegde waarde op een filmsite en dan is dan geen filmrecensie.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Het is inderdaad natuurlijk altijd vervelend als mensen door veranderingen op de site zich niet meer thuis voelen, dat is waar. Ik wil zoals gezegd deze mensen tegemoet komen door de "vind ik leuk" functionaliteit optioneel onzichtbaar te maken.
Ik ben nog benieuwd wat men hier van vindt als compromis.
Zinema (crew films)
-
- 10270 messages
- 7275 votes
Het zal mij sowieso worst wezen (of is het nu zijn?) of die mogelijkheid om te liken er wel of niet is en ik snap heel goed wat je bedoelt Ajax&Litmanen1, echter de likes lijken mij meer gepast bij een recensie dan bij een willekeurig bericht als 'vet toffe Seagal-movie!''. Maar hey, what ever may be may be (maybe).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik zou zeggen, vat het op zoals je het het liefst zou willen lezen, in plaats van van het negatieve uit te gaan
Dat kan je wel zeggen maar mij is na al die jaren modereren wel duidelijk dat niet alles in elke context positief wordt opgevat, of dubbelzinnig kan worden opgevat.
Of de ene uitleg dan fout is of niet, zo'n systeem geeft er voeding aan.
En dit soort dingen vind ik ook beetje sneu: (misschien is dit een grapje, maar voor sommigen zal het echt zo werken)
"Sowieso een mooie manier om leuke dames te behagen."
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik ben nog benieuwd wat men hier van vindt als compromis.
Dan zou ik wel de like-knop in de berichten weghalen bij mensen die het uit hebben geschakeld. Dan is duidelijk dat ze om wat voor redenen ook hier geen prijs op stellen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
En dit soort dingen vind ik ook beetje sneu: (misschien is dit een grapje, maar voor sommigen zal het echt zo werken)
Het is een keuze om je aan zulke onschuldige berichten te ergeren, vind ik
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Dat kan je wel zeggen maar mij is na al die jaren modereren wel duidelijk dat niet alles in elke context positief wordt opgevat, of dubbelzinnig kan worden opgevat.
Of de ene uitleg dan fout is of niet, zo'n systeem geeft er voeding aan.
Want voorheen stonden er geen schunnige, seksistische, politiek incorrecte oneliners en teksten tussen? Of lokten mensen elkaar niet uit?
Denk dat die like-knop nu even een ding is omdat er een duidelijk voor- en tegen-kamp is ontstaan, maar uiteindelijk valt die beladenheid weg en wordt het meer business as usual. Die pesterijtjes/plagerijtjes met de like-knop zijn er ook alleen omdat de discussie over en weer fel gevoerd wordt.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dan zou ik wel de like-knop in de berichten weghalen bij mensen die het uit hebben geschakeld. Dan is duidelijk dat ze om wat voor redenen ook hier geen prijs op stellen.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Misschien moet dat dan maar 
Ik ben er persoonlijk wel een beetje klaar mee hoe ongelofelijk moeilijk hier altijd gedaan wordt over elke kleine wijziging aan de site
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Dat lijkt mij dan ook wel een verstandig idee.
Ik ben er persoonlijk wel een beetje klaar mee hoe ongelofelijk moeilijk hier altijd gedaan wordt over elke kleine wijziging aan de site
Is het moeilijk doen, is het betrokken zijn.... vat het op zoals je het het liefst zou willen lezen, in plaats van van het negatieve uit te gaan 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het is een keuze om je aan zulke onschuldige berichten te ergeren, vind ik
Dat denk ik niet. Ik erger me niet zo gauw meer ergens aan, maar ik weet inmiddels wel dat het voor een redelijke groep gebruikers niet zo werkt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nou ik kan me niet heugen van de laatste jaren dat het zo was. Ja ok, bij een nieuw design maar dan moeten mensen vooral ook wennen, maar ook dan komt er feedback die grotendeels opbouwend is.
Ik hoop dat je deze feedback ook als opbouwend opvat.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes

Verder, wat Norma zegt, en wat je zelf ook zei: "Het is een keuze om je aan zulke onschuldige berichten te ergeren" 
Nieuw design was trouwens wel een grote wijziging, toch?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Berichten waar met uitschrijven wordt gedreigd, kan ik moeilijk als opbouwend interpreteren
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Dat denk ik niet. Ik erger me niet zo gauw meer ergens aan, maar ik weet inmiddels wel dat het voor een redelijke groep gebruikers niet zo werkt.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ik ben niet per definitie tegen die knop, wel tegen de manier waarop hij blijkbaar gebruikt kan worden.
Net zoals met ... het plaatsen van tekstuele reacties?
Norma
-
- 3463 messages
- 5088 votes
Hoe bedoel je dat? Of ik tegen ben op tekstuele reacties?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ook een keuze
Je hebt altijd de vocal minorities. Je kan er bijna vanuit gaan dat iedereen die er zich werkelijk aan ergert zich hier ondertussen wel laten horen heeft. Anderzijds is er een grote groep die er niet van wakker ligt en gewoon niks meldt. Vandaar dat het altijd al snel lijkt alsof er veel negatieve kritiek is. Zou me er eerlijk gezegd niet al te veel van aantrekken, laat staan weer extra werk in gaan steken voor iets waar mensen toch wel aan wennen.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Hoe bedoel je dat? Of ik tegen ben op tekstuele reacties?
Met tekstuele reacties kan je veel meer schade aanrichten dan met dat simpele like-knopje. Dat ligt meer aan de gebruikers dan aan de functionaliteit.
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
Sowieso een mooie manier om leuke dames te behagen.
Dit vind ik nu een goed voorbeeld van het mogelijk misbruiken van de like functie. Ik kan mij indenken dat veel "leuke dames" niet zitten te wachten op (anonieme) likes op een filmsite. (Ik neem het bericht gewoon letterlijk en serieus, het kan als grapje bedoeld zijn maar hoeft niet).
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Pesten is toch per definitie over langere tijd? Een enkel plagerijtje kan dat dus nooit zijn.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Zou me er eerlijk gezegd niet al te veel van aantrekken, laat staan weer extra werk in gaan steken voor iets waar mensen toch wel aan wennen.
Jij hebt natuurlijk wel makkelijk praten, als je van veel toeters en bellen en ruis houdt.
Dit topic is aangemaakt om (opbouwende) feedback te geven. Wat Jordy er vervolgens mee wil doen is aan hem.