- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Test: "liken" van berichten
Test: "liken" van berichten
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
Ik zie dat Dick gegaan, is, dan houd ik het ook voor gezien.
aub mijn bericht niet lijken met een plusje,en niet lijken met een minnetje.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Ik zie dat Dick gegaan, is, dan houd ik het ook voor gezien.
aub mijn bericht niet lijken met een plusje,en niet lijken met een minnetje.
Gefeliciteerd, het is hier nog net zo gezellig. 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Jammer dat ie is weggegaan, maar ik begrijp niet wat zo vreselijk storend is aan een icoontje dat je je daarom uitschrijft.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Op zich had Joyce.B nog wel een enigszins legitieme reden: zij kon zich niet vinden in de mogelijkheid dat 'likes' voor commerciele doeleinden worden gebruikt. Maar ja, dan denk ik zelf dat je dan beter het hele internet kunt mijden. Beetje overtrokken.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
En het stomste: die like-knop heeft vooralsnog praktisch geen invloed op de site. 
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de like knop de reden is geweest om te vertrekken. Zeker als het tot dusver om een testfase gaat. Het lijkt me dan eerder dat iemand al toch de intentie had of er mee speelde om te vertrekken en dat deze extra functie (waarbij mijn mening onveranderd is, niks mis met deze functie) dan net dat laatste duwtje is geweest.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Ik zou graag de mogelijkheid hebben m'n eigen berichten te liken.
j0enne
-
- 9606 messages
- 3773 votes
Inderdaad, mensen die zich druk maken om een icoontje. Get a like. Oeps. Life.
Dievegge
-
- 3166 messages
- 8191 votes
Inmiddels is er een verfilming: The Trouble with Dick.
Warp
-
- 963 messages
- 3044 votes
Precies, tot nu toe wordt de like-knop amper gebruikt, ik vind het nog al aanstellerij..
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Mjah, mensen natrappen óók niet tof. Zullen we het anders samen gezellig houden? De meest radicale 'fuck you' aan de mensen die ons hart hebben gebroken...
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ik ben hier persoonlijk ook geen fan van. Het is één van de redenen waarom ik niet meer op Facebook actief ben. Hoewel dat niet de enige reden was.
Ik denk dat het liken van berichten er voor zal zorgen, dat iemand minder snel een controversiele mening zal uiten, en daarvoor het achterste van zijn tong zal laten zien. Ik ben ook bang dat de "groepen" nu ook zichtbaarder zullen worden. Dit is op ieder andere site het geval (en al zeker op de sites met een likesysteem). Daar wordt vaak voor een persoon gestemd, in plaats van voor een mening. Ik ben iemand die nog altijd vrij onervaren is in het filmmilieu, en ik sta vrij onafhankelijk van alles, wat betekent dat ik sowieso een nadeel heb tegenover anderen. Voor mij persoonlijk zal dit mijn gedrag op het forum aanpassen, zo een like-systeem zorgt voor onzichtbare druk. Ik ben gewoon bang om achteruitgestoken te worden op dat vlak, en vind het lastig om geconfronteerd te worden met een likesysteem (of mijn onpopulariteit). Op andere sites heb ik hier echt slechte ervaringen mee. Uit ervaring weet ik dat in de praktijk er altijd voor of tegen iemand zal gestemd worden, in plaats van tegen een bepaalde mening. Je kan trouwens tegen iemand stemmen. Als persoon A een discussie heeft met persoon B, en je liket een bericht van persoon A in die discussie, dan zal dat als een tegenstem overkomen voor persoon B. Het systeem (positieve feedback) heeft dan wel goede bedoelingen, in de praktijk loopt het toch anders. Personen kunnen omwille van die manier weggejaagd worden, het kan leiden tot het overblijven van een enkel elite-groepje waarbij enkel gewenste meningen aanvaard worden. Het zal leiden tot een negatieve sfeer, en het kan zelfs leiden in extreme gevallen tot een gunstig pestklimaat, wat ik al op twee verschillende media heb meegemaakt. Ook de andere kant van de medaille is niet echt bepaald gunstig. Ik heb al meegemaakt dat het halen van veel likes of een goede reputatie in het algemeen ook een obsessie kan worden, maar dat zal hier geen probleem vormen gezien het aantal likes niet wordt bijgehouden. Maar, ik moet zeggen dat ik hier absoluut niet warm van loop en ik dit een zeer negatieve evolutie vind.
Ik ben hier voor ontspanning in de eerste plaats, en ik denk dat die "on" zal wegvallen. Ik zal sowieso mijn account niet verwijderen, maar ik hou het wel voor mogelijk dat ik voortaan enkel de site zal gebruiken om nog te stemmen en informatie op te zoeken.
Donkerwoud
-
- 8660 messages
- 3940 votes
Je benoemt goede punten, TornadoEF5 Alleen denk ik dat het meer over jou zegt als je gefrustreerd/geobsedeerd raakt door een vluchtig aan te klikken hartje. Dat bedoel ik absoluut niet naar of gemeen, maar uiteindelijk is die like-knop zo belangrijk als dat je hem voor jezelf maakt.. In werkelijkheid merk ik niet dat gebruikers zich er massaal mee bezighouden. We zijn nu meer dan een week verder. Buiten de ophef die sommige gebruikers in dit topic oproepen, is de invloed van de like-knop nihil op de rest van het forum. Volgens mij zijn de omgangsvormen niet zo denderend veranderd. In ieder geval niet zo erg dat jij niet meer de mogelijkheid hebt om jouw 'ongebruikelijke' meningen te kunnen ventileren. Oh ja, en niet weggaan, ik lees je berichten altijd met veel plezier!
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Zeven pagina's lang een discussie over een enkel knopje... Goed, niet dat mijn leven zoveel beter is: ik heb alle pagina's daadwerkelijk doorgelezen
. Ik begrijp de tegenstand niet zo goed, maar begrijp nog minder waarom er dan geen opbouwende feedback gegeven wordt. Jordy heeft meerdere keren aangegeven dat er eventueel een optie ingebouwd kan worden om de knop optioneel voor jezelf te maken, maar daar wordt vrijwel niet op gereageerd door de tegenstanders van het knopje. Het lijkt mij voor hen de ideale oplossing, het knopje kan blijven, maar je ziet er zelf helemaal niets meer van, ideaal toch?
Ik ben er persoonlijk geen tegenstander van, maar ik zou het ook niet missen als er weer verdwijnt. Ik denk echter wel dat dit soort (kleine) aanpassingen nodig zijn om bij de tijd te blijven. Zeker voor de jeugdige users zal dit herkenbaar zijn en mogelijk zelfs een motivatie om een (goede) recensie te schrijven.
Ik zie niet zo goed in waarom er users zijn die het als een soort competitie zien, althans daar bang voor zijn. Ligt dat dan niet vooral aan jezelf? Ik slaap er geen seconde minder om als ik geen enkele like krijg en degene waar ik mee in discussie ben bijvoorbeeld tien. Lekker belangrijk, heb andere dingen om mij druk over te maken. Goed, ik kan ergens wel begrijpen dat het voor iemand vervelend kan zijn die op dat moment niet lekker in zijn vel zit of er erg gevoelig voor is. Daar lijkt mij de optionele optie juist erg geschikt voor. Deze mensen hoeven zich niet druk te maken om de likes, terwijl mensen die het wel leuk vinden of het niets interesseert gewoon de likes kunnen bekijken/geven.
SPT
-
- 433 messages
- 3237 votes
Bij De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic #2:
Hoi Jordy, ik zie dat er een like knop is toegevoegd. Hoe werkt dit precies? Zie je alleen per post het totale aantal likes en wie wat geliked heeft, of worden de likes ook nog gebruikt voor andere toepassingen (feature om de best gewaardeerde bijdragen op te zoeken etc.)?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Daar zijn geen plannen voor, zie eerder in dit topic.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
wat statistieken tot dus ver
week 24: 52 gemarkeerde likes (waarvan 39 bij een film, en 13 in het forum)
week 25: 88 likes (50 film, 27 forum, 1 regisseur)
week 26: 182 likes (76 film, 106 forum)
week 27: 146 likes (76 film, 72 forum)
dit topic is uitgesloten van deze statistieken
Ik zie zelf nog geen negatieve kanten aan deze verandering (maar ik lees dan ook niet alles, mocht ik iets missen...)
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Meninkje tussendoor. Ik vind het niets, maar heb er ook geen last van. Ga er in elk geval geen gebruik van maken.
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
week 27: 146 likes (29 film, 117 forum)
Ter indicatie tegenover het totaal aantal geplaatste berichten: hoeveel (nieuwe) likes zijn per nieuwe berichten in die periode geplaatst (uitgesplitst over forumposts en posts per films)?
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ter indicatie tegenover het totaal aantal geplaatste berichten: hoeveel (nieuwe) likes zijn per nieuwe berichten in die periode geplaatst (uitgesplitst over forumposts en posts per films)?
Lijkt me dat die likes vrijwel allemaal voor nieuwe berichten zijn, toch? Misschien dat bij films wat oude meningen zijn geliked, maar in een forum zal dat niet gebeuren lijkt me, en daar wordt het zo te zien het meeste gebruikt.
Bélon
-
- 1795 messages
- 0 votes
Lijkt mij ook maar meten is weten. 29 likes op zichzelf zegt niet zoveel: zijn het 29 likes op 100, 500, 1000 etc. nieuwe berichten bij films?
En inderdaad zo op het eerste gezicht is de like functie vooral (relatief) populair op het forum.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Er stond een foutje bij week 27, daar is de verdeling ongeveer 50/50 tussen films en topics. Zal over een tijdje wellicht eens wat meer gedetailleerde info geven.
Warp
-
- 963 messages
- 3044 votes
Wellicht een optie om op de mobiele versie te zien wie een bericht geliked heeft?
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
Het scheelt dat het 'slechts' een like is en niet een plusje/ minnetje, zodat je niet overbeladen kan worden met negativiteit (om maar een voorbeeld te noemen). Ik zie het negatieve er niet zo van in (zolang het in deze vorm blijft). Hangt er ook vanaf denk ik hoeveel waarde je aan een like hecht.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Het 'liken' is ondertussen al even bezig. Ik vroeg me eerst af wat het doel nu eigenlijk is. Je kan geen berichten met een like filteren of sorteren. Maar dat is net de meerwaarde omdat je dan geen berichten gaat liken vanwege die statistieken of eventuele toplijstjes.
Ik heb zelf al enkele likes gekregen voor recensies die ik schreef. Dat is idd aangenaam omdat het idd recensies zijn waar ik wat dieper ga dan de gemiddelde recensie.
Dat mensen een aversie hebben tegen het 'liken' lijkt me bizar. Last heb je er niet van, het vervuilt de site niet en er gebeuren minder ongelukken dan bij Pokemon Go.
Vraag is wat het doel is van de hele opzet? Motiveren om sterke berichten te schrijven? Digitale schouderklopjes? Of gewoon een extra gadget? Er is uiteindelijk toch tijd gestoken om dit voor de site te ontwikkelen.