- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- nieuw design (januari 2014)
nieuw design (januari 2014)
rep_robert
-
- 27517 messages
- 4082 votes
Met een groot verschil dat VI eerst een zware site was en MovieMeter behoorlijk licht. Ik ben wel benieuwd. Ik ben overigens geen groot fan van de huidige homepage hoor, dat staat een beetje te schreeuwerig. Ik snap dat je het wilt aanpassen.
Ik ben benieuwd of het qua discussie/forum gedeelte erg op de schop gaat. Dat is voor mij het belangrijkste. Ik maak me eerlijk gezegd niet zoveel zorgen. Een vaste balk juich ik ook toe, want je moet nu telkens terug naar boven als ik ergens anders naar toe wil op de site. Alleen is zo'n balk wel smartphone/tablet vriendelijk?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Hoop volgende week een preview te kunnen geven, nieuwe ontwerp is voor 80% klaar.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Ben benieuwd, MM vind ik prettig omdat het overzichtelijk en toch gedetailleerd is zonder dat het druk overkomt, hopelijk worden het niet zulke veel te grote blokken zoals bijv. VI 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik wacht rustig af. Ik heb de lay-out altijd wel prettig en overzichtelijk gevonden zodat je gemakkelijk alles kunt terugvinden. Alleen het forum .... bij wiki staat, "om wildgroei te voorkomen..." nou ik ben toch veel soortgelijke topics tegenkomen die net ietjes anders waren. Omdat ik film en sitegericht blijf weet ik het allemaal wel terug te vinden maar anders....
Overigens van tijd tot een tijd een verandering, vind ik begrijpelijk.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Echt een grote verbetering als je het mij vraagt. Ben bang dat je het nieuwe ontwerp van MM dan ook niet veel gaat vinden. Dat compacte / priegelerige past gewoon niet meer bij deze tijd ivm tablets enzo. Schermen krijgen een steeds hogere resolutie, het is een logische stap om de lettergrootte dan te verhogen.
Dood aan de tablet dus, revolutie! : Na App-vinger is nu de gameboyrug groot probleem - AD.nl
Enfin, jammer maar daar was ik al bang voor als het echt die kant uitgaat. Dat nieuwe design van VI is zo ongelooflijk lelijk (mening) en gebruiksonvriendelijk geworden (feit) met overal maar chaotisch wat blokjes of vlkakken en tekst en vooral de noodzaak van het scrollen door berichten heen.
riesma
-
- 3706 messages
- 3082 votes
Nu moet je een end naar beneden scrollen en is het lettertype van de nieuwtjes veel te groot
Je kunt in nagenoeg elke browser CTRL - en CTRL + gebruiken om te zoomen (CTRL 0 om te resetten naar 100%). Vaak wordt je voorkeur dan ook onthouden, dus bij elk volgend bezoek staat het zoals je wilt. Zo heb ik bij de Metersites de zoom standaard op 110%, anders is het font net te klein.
Edit: als je deze link bookmarkt, spring hij automatisch naar het kopje Laatste nieuws: http://www.vi.nl/#viewTypes_Laatste_nieuws
Ik wacht ook op die aanpassing in het nieuwe design van de Metersites, inclusief een hogere line-height! 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Dat nieuwe design van VI is zo ongelooflijk lelijk (mening) en gebruiksonvriendelijk geworden (feit) met overal maar chaotisch wat blokjes of vlkakken en tekst en vooral de noodzaak van het scrollen door berichten heen.
Als je over 2 jaar de oude VI site weer 's ziet, kun je je niet voorstellen dat je dat ooit handig en mooi vond (mening
)
disclaimer, ken die site niet zo goed, baseer me op eerste indruk
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Wordt er ook iets gedaan aan het kleine hokje waar we ons bericht typen?
Zoals je kan zien in onderstaande afbeelding, mag het best wat groter zijn. Zo'n klein hokje is immers vrij onhandig om een grote lap tekst te typen.

Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
rechtsonder in het tekstvak zie ik een mooi hoekje waar je het vak groter mee kunt maken
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Haha, zie ik nu pas ook.
En ik altijd die teksten maar vanuit Word kopiëren (en keurig aanvinken dat ik geen teksten met copyright heb gebruikt).
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Haha, zie ik nu pas ook.
En ik altijd die teksten maar vanuit Word kopiëren (en keurig aanvinken dat ik geen teksten met copyright heb gebruikt).
Dat doe ik ook al sedert al die jaren. Net omdat ik het hokje altijd te klein vind. 
Zo leert een mens de site nog gebruiken, zo net voor het nieuwe ontwerp.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Kun je op elke site doen, is iets van je browser, niet iets dat ik gemaakt heb
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Bij deze een voorbeeld van hoe de site er over een paar maanden in grote lijnen uit zal komen te zien.

in bovenstaand screenshot zijn sommige kleuren niet 100% correct, zo zien de buttons er "echt" uit

Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
toelichting op enkele gemaakte keuzes:
-- algemeen
Zoals eerder gemeld was de belangrijkste opdracht voor de site de volgende: een fris, strak en plat ontwerp dat goed mee kan schalen naar verschillende beeldresoluties en apparaten. Dit betekent o.a. dat we afstappen van schaduwtjes en kleuroverloop.
-- header
De bovenkant van de site, daar is niet zoveel aan veranderd. Het schaduwtje onder het logo, de tellertjes... het is misschien inmiddels een beetje cheesy, maar onlosmakelijk een onderdeel van de site, waar ik niet van af wilde stappen.
-- menu
We stappen in dit ontwerp af van het menu aan de linkerkant van het scherm. Dit menu staat de "echte" inhoud van de site in de weg, door het menu bleef er minder ruimte over voor de overige inhoud. Het menu wordt opgesplitst in een horizontaal menu met de belangrijkste opties. Waar nodig is er onder het menu een submenu met verdere onderverdeling. Bijvoorbeeld een onderscheid tussen de verschillende soorten updates, of de opdeling tussen informatie en statistieken bij filmdetails.
Onderaan de site heb je nog een uitgebreid menu met alle pagina's. Een soort sitemap dus. Hiermee verdwijnt ook de noodzaak voor het kruimelpad.
De zwarte navigatiebalk scrollt mee naar beneden. Hierdoor kun je altijd direct bij de belangrijkste paginalinkjes, je accountinstellingen, en kun je ook altijd zien of je nieuwe priveberichten of meldingen hebt, zonder dat je daar per ongeluk voorbij scrollt.
-- filmdetails
Om te zorgen dat de filminformatie goed kan meeschalen naar kleine resoluties als bv. mobiele telefoons, wordt de filminformatie opgedeeld in een soort flexible grid (rooster). Bij een breed scherm als bv. moderne computers staan bepaalde vlakken naast elkaar uitgelijnd. Wordt een scherm kleiner, bv. tablet of telefoon, dan komen deze vlakken onder elkaar te staan ipv naast elkaar. Waarschijnlijk werkt dit niet gelijk al bij de introductie van het design, maar er is in het design in ieder geval rekening mee gehouden
Nieuw bij de filmdetails: een grotere poster (300 pixels breed), en een embed voor de trailer, waar deze beschikbaar is. Het toevoegen aan updates en/of Mijn Films zijn nu duidelijke actie buttons ipv onduidelijke tekstlinkjes. Er is een duidelijk onderscheid tussen dit soort interne acties die je op de site uitvoert, en externe linkjes. Aan de kleur van de knop (geel vs zwart) kun je zien of een film al in Mijn Updates of Mijn Films ziet. Je ziet niet meer direct in welke map(pen) een bepaalde film ziet. Dit kun je zien in een popupje bij de knop, hier kun je ook films toevoegen en verwijderen uit specifieke mappen.
-- invoervelden
Velden om te zoeken, of om een nieuw bericht in te voeren, hebben een duidelijke omschrijving die aangeeft wat je er kunt doen. Pas als je daadwerkelijk gaat zoeken, komen er diverse verfijnopties in beeld. Pas als je daadwerkelijk een bericht begint te typen, komen de opmaakiconen in beeld. Dit draagt m.i. bij aan een strakkere, rustigere site waar je zo min mogelijk onnodig afgeleid wordt door allerlei toeters en bellen. Het idee is ook dat je quote/bewerk/verwijder icoontjes pas ziet als je boven een bericht zweeft.
-- discussies / forum
De standaard op internet is m.i. de afgelopen jaren verschoven van phpBB achtige forums naar Disqus en Facebook plugins onder nieuwsberichten. De nieuwe weergave van discussie is minder geinspireed door de klassie forumsoftware, en meer geinspireerd door Disqus. In het nieuwe ontwerp is er op desktop computers meer ruimte voor de discussie. Berichten zouden onleesbaar breed worden als we deze volledige breedte zouden benutten. Het zoeken naar berichten vind nu plaats met een zoekscherm bij/boven de discussie, in plaats van verstopt in aparte tabbladen.
De functionaliteit voor het markeren van berichten als mening/recensie wordt duidelijker onder de aandacht gebracht.
-- updates
Updates worden minder een saaie lijst met een opsommigen, maar worden aantrekkelijker gepresenteerd dmv kleine posters / avatars en previews van nieuwe berichten. Een beetje geinspireed door het nieuwsoverzicht van Facebook. De bedoeling is dat je niet meer 100 linkjes hoeft open te klikken om up-to-date te zijn. Je kunt de updates langslopen en alleen de dingen die je echt interesseren, die je graag in context wil lezen of waar je op wil reageren, daar klik je door.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3630 votes
Erg mooi, al laat het me erg denken aan de website van Pathe.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Erg mooi, al laat het me erg denken aan de website van Pathe.
Dat had ik nou ook.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Klinkt allemaal goed, en de preview ziet er erg mooi uit! Prima keuzes gemaakt m.b.t. de indeling. Het linkermenu neemt inderdaad kostbare ruimte in. Erg handig is ook het blok onderin met alle subpagina's verzameld. Erg 2013 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ziet er goed uit Jordy!
Enig puntje aangaande de embedded trailers: Vertraagd dat de site niet enorm, wanneer je op een verouderde pc surft (telkens het inladen van zware flash player)?
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Nieuw bij de filmdetails: een grotere poster (300 pixels breed)
Worden sommige oude posters niet erg lelijk als ze opgerekt worden naar 300 pixels breed?
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Jordy, dat valt alleszins mee. Ik vreesde het ergste na het VI-debacle, maar dit ziet er echt prima uit.
Ook leuk om al te weten wat sommigen gaan schrijven op 30 december aanstaande 
Is het wel zo dat je ook onderaan de topic nog kan posten en dat het nieuwste bericht niet op pagina 1 staat maar helemaal onderaan?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Een serieuze verbetering, zoveel is zeker. Uiteraard wat kleine puntjes:
1/ De combinatie geel/paars vind ik niet geweldig geslaagd. Gaat het frisse een klein beetje tegen
2/ Benieuwd naar de nieuwe update lijst. Klinkt interessant, alleen vraag ik me af hoeveel er in de nieuwe opzet gescrolled moet worden als er effectief bij 100 films nieuwe updates zijn. Nu kan je door zo'n simpel lijstje van films érg snel filteren, klinkt in de nieuwe opzet iets moeilijker?
3/ Header mag iets strakker uitgelijnd (logo + counters vs search + social)
4/ Film details ogen nog een klein beetje rommelig, zeker als er straks bij sommige films geen trailer is? Maar zulke infodumps zijn sowieso het moeilijkst in flat design 
Maar zoals gezegd, details!
Edit: en Hannibal, die fat footers zijn ondertussen alweer uit de mode. Eerder iets van een jaar of 3-4 geleden 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Worden sommige oude posters niet erg lelijk als ze opgerekt worden naar 300 pixels breed?
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Ziet er goed uit Jordy!
Enig puntje aangaande de embedded trailers: Vertraagd dat de site niet enorm, wanneer je op een verouderde pc surft (telkens het inladen van zware flash player)?
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Edit: en Hannibal, die fat footers zijn ondertussen alweer uit de mode. Eerder iets van een jaar of 3-4 geleden
Oh nou ja, ik vind ze nog steeds handig 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Paars?
Bruin? Hangt er een beetje vanaf op welk scherm ik het bekijk
Gaat me in ieder geval over de knoppen (Mijn Updates/Bericht plaatsen/counters/...)
Jordy: wat betreft Flash, zo'n muziektopic op MM is volgens mij één van de zwaartste paginas op de site wat laden betreft. De pagina zelf laadt wel snel, maar omdat elk filmpje apart nog ingeladen wordt heb je nog wel altijd een impact op UX