• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.389 votes
Profile

nieuw design (januari 2014)

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Hallo allemaal,

De Meter-sites krijgen een nieuw uiterlijk.

Ik weet dat veel mensen niet zo van verandering houden, bovendien kost het (laten) maken en het implementeren van een nieuwe ontwerp mij veel geld en tijd. Dit doe ik dus niet zo maar. Ik wil bij deze graag uitleggen waarom ik denk dat het tijd is voor een nieuw uiterlijk voor MovieMeter en de zustersites

- Ik vind dat de site er gedateerd uit ziet. De ronde hoekjes, kleuroverloopjes (gradients) en schaduwtjes vind ik typisch iets voor sites van 10 tot 5 jaar geleden. Ik wil dat de site er moderner uitziet, meer richting een "plat" ontwerp. Frisser en kleurrijker, met een duidelijker accent op de kleur geel (of blauw, paars, groen voor de andere sites). Daarnaast voelt het menu aan de linkerkant voor mij ouderwets, en het zit in de weg bij het plaatsen van de overige pagina inhoud. Door het menu op die plek blijft er weinig ruimte over voor de "echte" content van de site.

- Het huidige ontwerp is gemaakt met computerschermen in het achterhoofd. Inmiddels gebruikt bijna een derde van de bezoekers een ander apparaat, zoals een telefoon of tablet, en dat wordt steeds meer. Het ontwerp schaalt niet mooi mee naar andere schermgroottes en resoluties. Er is dan nu wel een tijdelijk alternatief uiterlijk voor telefoons, maar eigenlijk wil ik graag een ontwerp dat zich automatisch aanpast aan de elke mogelijke schermgrootte (ook wel, responsive design). Om dit mogelijk te maken moet er een nieuw ontwerp komen dat ontworpen is met deze wensen in het achterhoofd.

- De site past/pastte naar mijn mening functioneel niet meer goed bij wat je tegenwoordig van een site als deze mag verwachten. Deels is dit aangepast door recente wijzigingen als de notificaties, em de account en berichten knopjes die verplaatst zijn naar rechtsboven. Daar wil ik meer ontwikkelingen in maken, wat echter door het huidige ontwerp wordt geblokkeerd. Zo zou ik bv. graag een "vaste" balk willen die in beeld blijft als je naar beneden scrollt, zoals je ook op bv. Twitter en Facebook ziet. Ik heb ook allerlei andere plannen en verbeteringen in m'n achterhoofd, waarvoor ik eerst eens wil zorgen dat de huidige functionaliteit een beetje logische geplaatst is, en er consistent en goed uit ziet.

- Het huidige ontwerp is ruim 6 jaar geleden gemaakt, maar daarna hebben de ontwikkelingen op de sites niet stil gelegen. Er is van alles bij gebouwd en ontwikkeld. Bij deze ontwikkelingen heb ik zelf bepaald hoe dit er uit kwam te zien, en ik ben bepaald geen ontwerper. Ik zou al deze nieuwe functionaliteiten, icoontjes, popupjes etc. graag opnieuw ontworpen willen hebben door iemand die er verstand van heeft, waarbij dit uiterlijk past bij de rest van de site en het een consequent geheel is.

Zoals gezegd, de ervaring heeft geleerd dat de meeste "vaste" bezoekers van websites niet zo van verandering houden. De switch naar het huidige design, ruim 6 jaar geleden, staat me nog helder voor de geest, dat was geen pretje. Zelfs bij het meest fantastische nieuwe ontwerp dat je maar kunt bedenken, zal een omschakeling een lawine van boze en teleurgestelde reacties tot gevolg hebben.

Deze negatieve gevoelens werden destijds bij de vorige switch versterkt door het feit dat het nieuwe (huidige) ontwerp als "verrassing" van de ene op de andere dag geintroduceerd werd. Daar heb ik van geleerd. Om de overgang dit keer hopelijk wat soepeler te laten verlopen, zal het ontwerp in fasen geintroduceerd worden. Het schema is ongeveer als volgt, onder voorbehoud.

- stap 1: aankondiging

Bij deze

- stap 2: preview

Eind augustus hoop ik het nieuwe ontwerp met enkele screenshots laten zien. Feedback en discussie is dan welkom, het zou goed kunnen dat er nog goede tips of ideeen naar voren komen waar we bij het ontwerpen niet aan gedacht hebben. Ik wil echter wel benadrukken dat we niet met z'n allen democratisch tot een nieuw ontwerp gaan komen waar we ons allemaal in kunnen vinden. Ik zal waar nodig wel proberen uit te leggen welke gedachte er achter bepaalde veranderingen zitten.

- stap 3, testen dmv publieke beta

In de loop van oktober zal het mogelijk zijn om via je instellingen het nieuwe ontwerp te activeren, voor mensen die het leuk vinden om mee te helpen om te testen en bugs op te lossen. Ook kun je er zo alvast een beetje aan wennen, als je wilt.

- stap 4: definitieve overgang

Eind oktober hoop ik het nieuwe ontwerp dan definitief in te voeren. Het huidige ontwerp is dan niet meer beschikbaar.

Dat is het voor nu, over een paar weken zal ik dus een tipje van de sluier oplichten.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Als één van de "vaste gebruikers" kan ik dit alleen maar toejuichen! Zelf vorig jaar al de overstap gemaakt naar responsive (en dit jaar naar flat) en als je dan wat verder rondkijkt op het web begin je al snel te merken dat de []M sites er wat oubollig gaan uitzien. Sowieso is 6 jaar érg lang voor een design, dus de tijd is er wel rijp voor

Alvast één kleine opmerking: hoewel die fixed headers tegenwoordig redelijk populair zijn is die hype al een beetje aan het afsterven. Zeker op mobile geven ze nogal eens problemen (zowel technisch als naar UX toe). Ze kunnen nuttig zijn, maar vaak zorgt een slechte implementatie ervoor dat ze meer last dan nut teweeg brengen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Erg goed nieuws . De gewenning slaat overigens vrij snel toe, en met de argumenten achter de verandering kan je er alleen maar blij mee zijn.

Teunnis

• 769 messages
  • 519 votes

Mooi nieuws Jordy!

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed zal komen, maar ik zal ook zeker van me laten horen in fasen 2 en 3.

herman78

• 3176 messages
  • 1281 votes

Ah, ik was na 6 jaar eindelijk net gewend aan dit design.

Nee hoor, ik ben erg benieuwd!

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Zo balk die bovenin blijft hangen zou mooi zijn. Overigens vind ik veel nieuwe design (van het laatste jaar) al gedateerder overkomen dan designs van pakweg 5 jaar geleden.

Harco

• 978 messages
  • 0 votes

Zes jaar alweer? Is inderdaad lang voor een design. Ik juich vernieuwing alleen maar toe; heb dan ook erg zin in dat nieuwe design!

Kronos

• 1009 messages
  • 1476 votes

Het design vind ik nog steeds prima eigenlijk. Veel beter dan het rommeltje van Facebook bijvoorbeeld. Niet te veel aan veranderen zou ik dus zeggen. Maar logisch dat om technische redenen een aanpassing nodig is.

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

Kan hier ook alleen maar de plaatsen.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Prima plan de campagne, Jordy!

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Ik ben erg benieuwd, Jordy. Ik vind veranderingen vaak wel lekker verfrissend, dus kom maar op! Ik kan me de (onterechte) reacties van destijds ook nog goed herinneren hoor. Hopelijk ben jij niet de enige die daar wat van geleerd heeft.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Tof, ben benieuwd, succes ermee!

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Leuknieuws Jordy! Ik ben benieuwd en qua opbouwende feedback kun je op ons rekenen

Succes in ieder geval!

Yak

• 4950 messages
  • 829 votes

Ik vind het huidige MovieMeter-ontwerp eigenlijk verbazingwekkend goed houdbaar gebleken.

Maar dat staat niet in de weg dat ik het alleen maar toejuich. Na jaren bijwerken, schaven en aanpassen is het soms gewoon eens tijd om het helemaal opnieuw te doen. En ik hou wel van verandering, ik heb er vertrouwen in dat het een verandering ten goede is, dus laat maar komen! Hopelijk heb ik genoeg tijd om ook zelf een beetje mee te feedbacken.

riesma

• 3706 messages
  • 3081 votes

Top, ik ben erg benieuwd! Debuggen vind ik één van de leukste aspecten van webdev zijn, dus ik wacht met smart op de beta.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Je moet op tijd veranderen om vooruit te gaan. Dat kan ik dus alleen maar toejuichen! Ik kijk uit naar de nieuwe design. Heb er alle vertrouwen in.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Nieuwigheid. .

.

Combustibility

• 1287 messages
  • 345 votes

Ik zal zeker direct over gaan naar het nieuwe design zodra deze in beta uit is. Helemaal niet nieuwschierig hoor....

Onslaught

• 591 messages
  • 1160 votes

In De Site > Algemeen > Het grote opmerkingen / feedback topic #2:

Ik snap de drang van een eigenaar/beheerder om zijn site eens in de zoveel jaar te veranderen en op te krikken tot wat er op dat moment mogelijk is met de technologie. Normaal ben ik daar ook voorstander van. Maar het huidige moviemeter biedt mij precies wat ik nodig heb en meer "extra" of "overbodige" functies hoeven van mij niet.

Ik gebruik Moviemeter enkel en alleen voor het volgende;

- Zoeken naar films.

- Stemmen op films.

- Af en toe een korte recensie plaatsen.

- Bijhouden welke films ik nog wil zien en al heb gezien via de mappen functies uit mijn films.

Ik heb een aantal slechte ervaringen met sites die willen veranderen en bepaalde functies op de schop doen of zodanig veranderen dat het werken ermee gewoon niet fijn is.

Van mij mag je de site veranderen, maar hopelijk gebeurt dit op zo'n manier dat er niks verloren gaat van de ervaring die we nu al hebben met Moviemeter.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Heb je bericht zojuist verplaatst naar dit topic, maar twijfel nu of je wel op de introductie van het nieuwe design doelt. Bovenstaande 4 functionaliteiten blijven hoe dan ook in ieder geval gewoon beschikbaar.

Onslaught

• 591 messages
  • 1160 votes

Ja, was een reactie op deze aankondiging inderdaad.

Ik wacht geduldig af. Bedankt voor je reactie.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Okee. Ik ken ook slechte voorbeelden van sites die veranderd zijn. En ook vele goede

In de basis blijft de site grotendeels ongewijzigd, maar het zal ongetwijfeld even wennen zijn. Zal in ieder geval proberen te beargumenteren waarom ik voor bepaalde veranderingen kies, maar ik zal vast niet iedereen tevreden kunnen stellen.

Movie-Addicted

• 2221 messages
  • 3435 votes

Jordy wrote:

maar ik zal vast niet iedereen tevreden kunnen stellen.

Dat hou je toch altijd. Niet iedereen houdt van boerenkool of spruitjes

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Ik hoop alleen dat de site wel licht blijft zoals het nu ook is. Daar ligt de kracht van MovieMeter. De site is licht in het gebruik en is tegelijkertijd simpel, maar vooral heel erg herkenbaar en met een eigen stijl. Vooral de discussie gedeeltes waar je kan reageren onder een film of op het forum is nergens zo duidelijk en overzichtelijk als bij MovieMeter. Simpel, strak en zonder veel toeters en bellen.

Ik hoop dat de nieuwe site deze kenmerken zal blijven behouden.

Dus liever niet een site vol flash en allemaal visuele effecten en overgangen die "zwaar" zijn in het gebruik en geheugen. Ook belangrijk voor gebruik op de telefoon lijkt me.

Misschien niet bij iedereen bekend, maar de website van Voetbal International was verouderd, maar had wel een geheel eigen stijl en was erg herkenbaar. Nu is ie vorige week ge-update in een geheel nieuwe stijl, maar vind ik het nergens meer uniek en onderscheidend t.o.v. de meeste nieuws sites voor voetbal. Het is nu één van de zovele. Wel is de site makkelijker in gebruik geworden.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

kende de oude niet, maar imho een mooie site, vi.nl

rep_robert

• 27517 messages
  • 4082 votes

Het is inderdaad mooi hoor. Maar zo ken ik wel veel meer voetbal nieuws sites. Ze hebben echt niks van de oude kenmerken gehouden. Het was eerst compact en je kon de nieuwtjes allemaal makkelijk in één oogopslag zien.

(afbeelding)

Nu moet je een end naar beneden scrollen en is het lettertype van de nieuwtjes veel te groot Het is wel gebruiksvriendelijker voor meerdere platformen geworden.

Wat dat betreft maak ik me minder zorgen om MM als ik je reacties zo lees.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Echt een grote verbetering als je het mij vraagt. Ben bang dat je het nieuwe ontwerp van MM dan ook niet veel gaat vinden. Dat compacte / priegelerige past gewoon niet meer bij deze tijd ivm tablets enzo. Schermen krijgen een steeds hogere resolutie, het is een logische stap om de lettergrootte dan te verhogen.

Heb wel als opdracht gegeven om herkenbaarheid er in te houden (geel!), en een lichter en strakker ontwerp te maken, met minder visuele flauwekul.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.