Share
The Wild Bunch (1969)
Genre: Western / Action
Duration: 145 minuten / 144 minuten (director's cut)
Country:
United States
Directed by: Sam Peckinpah
Stars: William Holden, Ernest Borgnine and Robert Ryan
IMDb score: 7,9 (90.106)
Releasedate: 17 June 1969
The Wild Bunch plot
"Unchanged men in a changing land"
Pike Bishop is the leader of a group of elderly outlaws who want to rob a railroad office one more time in order to retire. When this heist fails, they are forced to flee to Mexico while being chased by their ex-partner Deke Thornton. Once there, they plan a robbery on a train in order to be able to stop.
Actors and actresses
Pike Bishop
Dutch Engstrom
Deke Thornton
Freddie Sykes
Lyle Gorch
Angel
Tector Gorch
Gen. Mapache
Coffer
T.C
Reviews & comments
Roger Thornhill
-
- 5579 messages
- 2201 votes
Veel mensen hier struikelen over de overdreven lachscène; zelf zou ik eerder mijn vraagtekens zetten bij het feit dat je uiteindelijk toch zit te kijken naar (en geacht wordt je te identificeren met) totaal immorele "helden". Desalniettemin is en blijft dit een briljante film, dankzij de levendige karaktertekeningen (inclusief de onderlinge spanningen, zoals bij Tector die een hekel heeft aan "that old goat", en zijn broer die zich ergert aan Pike's vertoon van leiderschap), de "full-blooded" vertolkingen van de stuk voor stuk voor hun rol geknipte acteurs, de kracht van individuele scènes (het nachtelijke gesprek tussen Pike en Dutch: "I wouldn’t have it any other way", de gebroken stijgbeugel, de praktisch “zwijgende” overval op de trein, en de melancholische slotscène: “Ain't like it used to be, but – it'll do."), de incidentele humor ("Boys... I want you to meet my fiancée!", of de scène waarin iedereen behalve Lyle de whiskyfles krijgt aangereikt), het gebrek aan sentimentaliteit en de visuele pracht. En had ik deze film voor dit alles niet al sowieso de volle vijf sterren gegeven, dan zou ik een hele ster hebben toegekend voor de wandeling, want na al die jaren en al die kijkbeurten krijg ik daarvan nog altijd de rillingen.
Many people here stumble upon the over the top laughter scene; I myself would rather question the fact that you are ultimately looking at (and expected to identify with) totally immoral "heroes". Nevertheless, this is and remains a brilliant film, thanks to the lively character drawings (including the mutual tensions, as with Tector who hates "that old goat" and his brother who is annoyed by Pike's display of leadership), the "full- blooded" renditions of the actors, each suited to their roles, the power of individual scenes (the nocturnal conversation between Pike and Dutch: "I wouldn't have it any other way", the broken stirrup, the practically "silent" robbery on the train, and the melancholy final scene: “Ain't like it used to be, but – it'll do.”), the occasional humor (“Boys... I want you to meet my fiancée!”, or the scene where everyone except Lyle is handed the whiskey bottle), the lack of sentimentality and the visual splendor. And if I hadn't already given this film a full five stars for all of this, I would have awarded a full star for the walk, because after all these years and all those viewings I get that arvan still got the shivers.
memorable
-
- 173 messages
- 1492 votes
Een echte western met lichtende accenten. Sam Peckinpah probeert ons constant een boodschap mee te geven. Als hij inzoomt op een stel mieren die krioelen, weet je dat daarmee een verstrekkende betekenis wordt uitgedragen. Toch worden dit soort stijlmiddelen absoluut niet goedkoop gebracht. Een beetje zoals Lynch die onder een shot neemt van het leven onder de graszoden in Blue Velvet, of Coen in Barton FInk die ons meeneemt naar het bestaan achter de muren, in de waterleidingen. Grotesk is het zeker, maar toch niet afgezaagd. Maar weinig regisseurs is dat gegeven dus als je er in slaagt het overtuigend te brengen zoals Peckinpah hier, mag je met recht een van de groten worden genoemd. Zo zit de film vol met dit soort sterke staaltjes effectbejag, te veel om op te noemen. Het fragment dat mij het meeste aangreep, was tegen het einde van de film wanneer Pike bij een prostituee komt. Zij, met haar goedertieren gezichtsuitdrukking probeert hem warmte te geven, humaan contact met hem te leggen. Hij is zich er heus sterk van bewust, hij heeft immers een hart, maar kan het niet overdragen. Het is aan de ene kant de onvermijdelijke generatiekloof die tussen hen inhangt, aan de andere kant is het een man die heeft wat meegemaakt. Pike is zich er van bewust dat dat soort zaken niet voor hem in het verschiet liggen, het is voorbij en het zal nooit meer terug komen. Ook hij heeft slechte dingen gedaan, en gunt zichzelf nu geen genegenheid. Het is onomkeerbaar, en de ondergang is nu het enige wat hem nog te wachten te staat. Daarmee is zo'n beetje het thema van de film gevat. Een bombastische, beladen operette over de teloorgang van een tijdperk, van een generatie. Groots ingezet, groots uitbetaald.
A real western with luminous accents. Sam Peckinpah is constantly trying to give us a message. When he zooms in on a bunch of ants crawling, you know that it conveys a far-reaching meaning. However, these types of styling aids are by no means cheap. Kind of like Lynch taking a shot of life under the turf in Blue Velvet, or Coen in Barton FInk taking us to existence behind the walls, in the waterpipes. Grotesque it certainly is, but not trite. But few directors are able to do that, so if you manage to bring it convincingly like Peckinpah here, you can rightly be called one of the greats.
The film is full of these kinds of strong examples of effects, too many to mention. The clip that struck me the most was towards the end of the film when Pike meets a prostitute. She, with her kind expression tries to give him warmth, to establish human contact with him. He is very much aware of it, after all, he has a heart, but he cannot transfer it. On the one hand it is the inevitable generation gap that hangs between them, on the other it is a man who has been through something. Pike is aware that such things are not ahead of him, it is over and it will never come back. He too has done bad things, and now takes no affection for himself. It is irreversible, and doom is all that awaits him now. That pretty much captures the theme of the film. A bombastic, charged operetta about the loss of an era, of a generation. Big bet, big paid.
Sir Djuke
-
- 337 messages
- 947 votes
Sam Peckinpah's 'The Wild Bunch' is een symbolische film, waarin het thema (een outlaw-gang op leeftijd doet zijn laatste kunstje) min of meer samenvalt met het einde van de western als genre. De brute realiteit van de Vietnam-oorlog op het journaal is dan al lang het schieten in de meeste cowboyfilms voorbij gestoken. De notie van goed tegen kwaad (hét basisthema van de westerns) staat door diezelfde oorlog op losse schroeven. Peckinpah ziet dan ook geen belemmeringen om het geweld in zijn film te verzachten en kiest niet eenduidig partij voor één van de kampen in het verhaal. De dynamiek van 'The Wild Bunch' is adembenemend met een montage die wisselt tussen traag en extreem snel, het gebruik van telelenzen en close-ups en een finale die je op het puntje van je stoel laat belanden.
Sam Peckinpah's 'The Wild Bunch' is a symbolic film, in which the theme (an outlaw gang at age does its last trick) more or less coincides with the end of the western as a genre. The brutal reality of the Vietnam War on the news has long since passed shooting in most cowboy movies. The notion of good versus evil (the basic theme of the westerns) has been called into question by the same war. Peckinpah therefore sees no obstacles to softening the violence in his film and does not unambiguously choose one of the camps in the story. The dynamics of 'The Wild Bunch' are breathtaking with a montage that alternates between slow and extremely fast, the use of telephoto lenses and close-ups and a finale that will leave you on the edge of your seat.
Latest News
New viral video shows how Harry Potter would have ended if it was all a dream
Oscar nominee Colman Domingo responds to Kang the Conqueror links
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
More to explore
C'era una Volta il West
Western, 1968
3 comments
Das Boot
War / Drama, 1981
3 comments
Per Qualche Dollaro in Più
Western, 1965
3 comments
Papillon
Adventure / Drama, 1973
3 comments
Lawrence of Arabia
Adventure / Biography, 1962
3 comments
Ben-Hur
Adventure / History, 1959
3 comments
Related keywords
underdogrobberybounty huntertexasmexican revolutionfriendshiphonorgangshootoutsoldiersteam locomotiverighteous ragewild
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.