Share
Genre: Scifi / Horror
Duration: 107 minuten
Country:
Canada / Greece / United Kingdom
Directed by: David Cronenberg
Stars: Viggo Mortensen, Léa Seydoux and Kristen Stewart
IMDb score: 5,8 (40.285)
Releasedate: 25 May 2022
Crimes of the Future plot
"Surgery is the new sex."
In the near future, humanity will learn to adapt to the artificial environment. This new form of evolution changes the natural state of humans, transforming them and altering their biological composition. This controversial accelerated evolution syndrome is spreading at a rapid rate. The performance artist Saul Tenser embraces the changes and allows new, as yet unknown organs to grow in his body. Together with his partner Caprice, he then removes these organs in a performance that the government also watches.
Actors and actresses
Saul Tenser
Caprice
Lang Dotrice
Timlin
Cope
Wippet
Berst
Router
Djuna
Odile
Reviews & comments
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 messages
- 5199 votes
De film draait alvast in België. David Cronenberg komt weer met een nieuwe film. Dat is op zich al goed nieuws natuurlijk. Dan komen er berichten die de aandacht opwekken met een 6 minuten staande ovatie in Cannes (al zag ik een collage van nieuwsberichten met wel meer ovaties uit Cannes, die mensen doen dat daar standaard heel graag) en berichten van mensen die de zaal verlieten omdat ze het niet meer konden aanzien. Cronenberg heeft in elk geval een boeiende cast bij elkaar met Viggo Mortensen, Léa Seydoux en Kristen Stewart. Die laatste liet weten dat ze niet goed wist waarover de film ging. Laat het een troost zijn dat ik het ook niet helemaal weet na de film gezien te hebben. Maar dat moet volgens mij niet helemaal bij een film van Cronenberg. Vooral Mortensen en Seydoux zijn in vorm en je merkt ook wel de stempel van Cronenberg. Een verandering tussen de blockbusters en de eerder dramatische arthouse. De film zorgt af en toe voor een ongemakkelijke sfeer, al is het niet om de zaal te verlaten gelukkig. Ik moet wel zeggen dat de cinematografie niet zo overdonderend is. Jammer, want de setting van Cronenberg is wel de moeite en komt volgens mij niet helemaal uit de verf. De film is sowieso fascinerend en met dank aan de hoofdpersonage toch de moeite. Het is niet de beste Cronenberg, maar het is een Cronenberg.
The film is already running in Belgium. David Cronenberg is back with another movie. That in itself is good news, of course. Then there are messages that arouse attention with a 6-minute standing ovation in Cannes (although I saw a collage of news items with more ovations from Cannes, which people like to do there by default) and messages from people who left the room because they couldn't stand it anymore.
In any case, Cronenberg has a fascinating cast together with Viggo Mortensen, Léa Seydoux and Kristen Stewart. The latter said that she did not know what the film was about. Let it be some consolation that I don't quite know either after seeing the movie. But I don't think that should be the case with a Cronenberg film. Especially Mortensen and Seydoux are in shape and you can also notice the stamp of Cronenberg. A change between the blockbusters and the rather dramatic arthouse. The film occasionally creates an uncomfortable atmosphere, although fortunately it is not to leave the room.
I must say that the cinematography is not that overwhelming. A pity, because the setting of Cronenberg is worth the effort and I don't think it comes out completely. The film is fascinating anyway and thanks to the main character still worth the effort. It's not the best Cronenberg, but it's a Cronenberg.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3630 votes
Wat jammer. Na 2 wat vervelende films van Cronenberg waarvan ik er 1 ook nog eens niet heb afgekeken, klonk dit project weer goed aan. Helaas is de ouderdomskwaal onder filmmakers ook bij Cronenberg onomkeerbaar. Tegen het einde van het leven lijken ze zichzelf steeds serieuzer te nemen, en zitten er de flauwste quasi-filosofische dialogen in. Hij doet amper moeite om een sfeer te creëren en we gaan van dialoog naar dialoog. Extra nadeel daarbij is dat the early critics vertelde dat de rollen zo maf waren en de body horror zo vreselijk naar was. Helaas is het heel soft allemaal. Vond het ook een extreem gemiste kans dat je met de premisse niet verder komt dan een man met wat oren en een vrouw met wat sneetjes in het gezicht… Geef het geld voortaan maar aan zijn zoon. 2 sterren.
What a pity.
After 2 somewhat annoying films by Cronenberg, 1 of which I also did not watch, this project sounded good again. Unfortunately, the ailments of old age among film makers are irreversible in Cronenberg's work as well. Towards the end of life they seem to take themselves more and more seriously, and there are the faintest quasi-philosophical dialogues in them. He hardly makes any effort to create an atmosphere and we move from dialogue to dialogue. An additional disadvantage is that the early critics said that the roles were so crazy and the body horror was so awful. Unfortunately it is all very soft. Also thought it was an extremely missed opportunity that with the premise you don't get any further than a man with some ears and a woman with some cuts on the face...
Now give the money to his son.
2 stars.
Drulko Vlaschjan
-
- 396 messages
- 358 votes
Vintage Cronenberg, zou ik haast zeggen, maar ik heb alleen Naked Lunch gezien, eeuwen geleden alweer, en hoewel Crimes of the Future dezelfde sfeer ademt als de herinnering aan NL, is de basis om van 'Vintage Cronenberg' te spreken misschien wat wankel. Het is alweer twee weken geleden dat ik CotF zag en de herinnering is wat vervaagd. Maakt dat dit bericht minder waardevol? Kun je slechts een goede recensie schrijven als een film nog vers in het geheugen ligt? Of is het ook interessant om te te vermelden wat een film weken, maanden, jaren na bezichtiging nog voor je betekent? Wat herinner ik mij? Een sfeer die ik als robuust zou omschrijven. Sterk contrasterende kleuren, krachtige beelden, spierballentaal. Monsterachtige machines, tentakels, bloed. Maar geen angstaanjagend bloed, de pijn was niet overdraagbaar, waarschijnlijk (?) omdat de personages ook geen pijn voelden. Ik herinner me vaag de plotjes en subplotjes. Een moord op een kind, een criminele (ideologische?) organisatie van plasticeters, spionage, verminking, liefde, de nacht, performances. Een beeld dat bij is gebleven, maar nauwelijks een rol speelde in de film: jeugd in een donker steegje, een mes in een schouder, genot. Ook opvallend: het verleden in de filmwereld is niet slechts het heden uit onze wereld, zoals bij veel magere science fiction. Ook de tijd die verstreek tussen 2022 en het jaar waarin de film speelt, behoort inmiddels tot het verleden. Mooi hoe al die wetenschappers helemaal wild worden van dat ouderwetse apparaat, dat voor ons 21e-eeuwers in de verre, denkbeeldige toekomst ligt. Geen idee wat Cronenberg ons met deze film wil vertellen. Misschien is het een waarschuwing voor het een of ander. Of is het slechts vermaak? In dat laatste geval is hij wat mij betreft in zijn opzet geslaagd. Ik denk er met genoegen aan terug.
Vintage Cronenberg, I would almost say, but I have only seen Naked Lunch, centuries ago, and although Crimes of the Future exudes the same atmosphere as the memory of NL, the basis for speaking of 'Vintage Cronenberg' may be somewhat shaky.
It's been two weeks since I saw CotF and the memory has faded a bit. Does that make this post less valuable? Can you only write a good review when a movie is still fresh in your mind? Or is it also interesting to mention what a film still means to you weeks, months, years after viewing?
What do I remember? An atmosphere that I would describe as robust. Strong contrasting colours, powerful images, muscle language. Monstrous machines, tentacles, blood. But no terrifying blood, the pain was not transferable, probably (?) because the characters felt no pain either.
I vaguely remember the plots and subplots. A murder of a child, a criminal (ideological?) organization of plastic eaters, espionage, mutilation, love, the night, performances. An image that has stayed with me, but hardly played a role in the film: youth in a dark alley, a knife in a shoulder, pleasure.
Also striking: the past in the film world is not just the present in our world, as with much meager science fiction. The time that passed between 2022 and the year in which the film is set has also become a thing of the past. It's nice how all those scientists go crazy with that old-fashioned device, which for us 21st century people lies in the distant, imaginary future.
No idea what Cronenberg wants to tell us with this film. Maybe it's a warning to something. Or is it just entertainment? In the latter case, as far as I'm concerned, he succeeded in his aim. I look back on it fondly.
More to explore
Junk Head
Animation / Action, 2017
3 comments
Top Gun: Maverick
Drama / Action, 2022
3 comments
Mahanagar
Drama, 1963
Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse
Documentary, 1991
2 comments
The Velvet Underground
Documentary / Music, 2021
Lat Sau San Taam
Action / Drama, 1992
3 comments
Related keywords
detectivemurderperformance arttranshumanism surgeryperformance artshipyard body horrorbrutal violencedystopianorgan harvestingbiotech company
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.