Share
Genre: Drama
Duration: 131 minuten
Alternative title: Wie Is Er Bang voor Virginia Woolf?
Country:
United States
Directed by: Mike Nichols
Stars: Richard Burton, Elizabeth Taylor and Sandy Dennis
IMDb score: 8,0 (81.135)
Releasedate: 22 June 1966
Who's Afraid of Virginia Woolf? plot
"You are cordially invited to George and Martha's for an evening of fun and games"
New biology teacher Nick and his wife Honey visit the home of the worn out history teacher George and his wife Martha. The encounter slowly degenerates into an ugly word battle between George and Martha, who use their guests to hurt each other.
Actors and actresses
Martha
George
Nick
Honey
Roadhouse Waitress (uncredited)
Roadhouse Manager (uncredited)
Reviews & comments
AGE-411
-
- 10282 messages
- 733 votes
Steengoede film die ook na een tweede kijkbeurt als een huis blijft staan. En of dit goed in de smaak viel bij mij! Hoe zwartgalliger, melancholischer en chaotischer een film is, hoe liever ik het heb. En laat deze nu echt een superlatief zijn in dit alles! Bij de ontknoping is het alsof je onder een waterval van negatieve emoties staat. Een andere belangrijke zaak die voor mij het niveau van 'een film' de hoogte in tilt is het overvloedig gebruik van heerlijke one-liners, verwerkt in sterke dialogen. En deze film is één groot dialoog, waarbij de karakters mekaar constant (proberen te) overtreffen. Da’s natuurlijk één ding. Je moet als regisseurs ook acteurs hebben die het allemaal overtuigend kunnen brengen. Maar dat is in deze film echt geen probleem: het acteerwerk is echt subliem. Taylor kreeg terecht een Oscar voor deze wereldprestatie, maar stiekem vind ik het Burton nóg beter doen. Zelden acteurs gezien die nog dieper in hun rol opgingen en nog overtuigender over kwamen. Misschien heeft het er iets met te maken dat Burton en Taylor in het echte leven ook getrouwd waren? (Later, na haar scheiding, verklaarde Taylor dat koppels nooit zouden mogen meespelen in deze film). Ondanks het feit dat er eigenlijk 2 uur aan een stuk geleuterd wordt, verveeld deze film op geen moment. Meer nog: er gebeurt meer in deze film dan in de doorsnee actiefilm. Alsof een trein over je heen raast. Je zit van het begin af aan op het puntje van je stoel. Een aanloop die uren duurt is er niet: na amper enkele minuten wordt je al verscheurd. Ik ben bovendien echt verbaasd dat deze film niet meer in de top 250 prijkt. Want dit is echt goed spul! Een dikke 4,5*
A rock solid film that remains solid even after a second viewing.
And whether this was to my taste! The more melancholy, melancholy and chaotic a film is, the more I like it. And now let this one really be a superlative in all of this! The denouement is like standing under a waterfall of negative emotions.
Another important thing that raises the level of 'a movie' for me is the abundant use of wonderful one-liners, processed in strong dialogues. And this film is one big dialogue, in which the characters constantly (try to) outdo each other.
That's one thing, of course. As directors you also have to have actors who can bring it all convincingly. But that is really no problem in this film: the acting is really sublime.
Taylor rightly received an Oscar for this world performance, but secretly I think Burton is doing even better. Rarely seen actors who went even deeper into their roles and who came across more convincingly.
Maybe it has something to do with Burton and Taylor being married in real life too? (Later, after her divorce, Taylor stated that couples should never be allowed to star in this film).
Despite the fact that there is actually 2 hours of rambling, this film never gets boring. What's more: there is more going on in this movie than in the average action movie. It's like a train is racing over you.
You'll be on the edge of your seat from the start. There is no run-up that takes hours: after just a few minutes you will be torn apart.
I'm also really surprised that this movie isn't in the top 250 anymore. Because this is really good stuff!
A big 4.5 *
Sir Djuke
-
- 349 messages
- 962 votes
Edward Albee schreef zijn beroemde stuk 'Who's Afrsaid Of Virginia Woolf?' in 1962 en de impact ervan was dusdanig dat reeds vier jaar later een verfilmde versie verscheen. Regisseur Mike Nichols had een theaterachtergrond maar een aanleg om ook op de filmset uit te blinken. Hij doet dat met veel respect voor de acteurs zonder er verfilmd toneel van te maken. En de acteurs dat zijn Burton & Taylor, society-koppel bij uitstek en beide toppers in hun vak. Het met veel, heel veel alcohol doordrenkte verhaal geeft hen beide de mogelijkheid te schitteren en mondt uiteindelijk uit in een breakdown waarachter je in plaats van de eind-titelkaart eerder een pay-off van SIRE verwacht: Drank maakt meer kapot dan je lief is. Proost!
Edward Albee wrote his famous piece 'Who's Afrsaid Of Virginia Woolf?' in 1962 and its impact was such that a film version appeared four years later. Director Mike Nichols had a theater background but a predisposition to excel on the film set as well. He does this with great respect for the actors without turning it into a film stage. And the actors are Burton & Taylor, society couple par excellence and both top performers in their field. The story, drenched in lots, lots and lots of alcohol gives them both the opportunity to shine and eventually culminates in a breakdown behind which you rather expect a pay-off from SIRE instead of the end title card: Booze destroys more than you want. Cheers!
Dievegge
-
- 3051 messages
- 7845 votes
Het grove taalgebruik en de gewaagde inhoud zorgden destijds voor ophef. De personages vloeken, schelden en praten door elkaar heen. Ze maken intellectuele grapjes. George beweert dat z’n jeugd tijdens de Punische oorlogen plaatsvond. Die titel is de dronkenmansversie van Who’s Afraid of the Big Bad Wolf? uit Three Little Pigs (1933). Omdat ze echter geen toestemming kregen van Disney, zingen ze het op de melodie van Five Little Ducks. Het citaat "What a dump!" komt uit Beyond the Forest (1949). Er is eenheid van tijd, plaats en handeling. Het duurt slechts één nacht, maar we komen veel te weten over het verleden van de personages. George wordt door zichzelf en door z’n vrouw als een mislukkeling gezien, omdat hij “slechts” gastprofessor is aan een kleine universiteit. De twee koppels lijken deels op elkaar. Ze bestaan allebei uit een professor en een huisvrouw, en ze drinken te veel. Tegelijk zijn ze elkaars tegendeel. Martha kan geen kinderen krijgen, dus heeft ze zichzelf een ingebeelde zoon geschonken. Honey kan wel kinderen krijgen, maar heeft abortus gepleegd. Haar echtgenoot Nick heeft ze wijsgemaakt dat het een hysterische zwangerschap was. Voor beide koppels komt het erop aan zich niet langer aan leugens vast te klampen, maar de waarheid onder ogen te zien. Richard Burton speelt zeer natuurlijk, alsof hij de tekst ter plaatse uit z’n mouw schudt. Liz Taylor heeft een verwilderde haardos en kwam vijftien kilo aan om ouder te lijken. In het toneelstuk is Martha tweeënvijftig, George zesenveertig en hun ingebeelde zoon bijna eenentwintig. Ze blijven vrij dicht bij de tekst van Edward Albee, maar ook visueel zit er voldoende variatie in.
The coarse language and the daring content caused a stir at the time. The characters swear, curse and talk at the same time. They make intellectual jokes. George claims that his childhood took place during the Punic Wars. That title is the drunken version of Who's Afraid of the Big Bad Wolf? from Three Little Pigs (1933). However, since they didn't get permission from Disney, they sing it to the tune of Five Little Ducks. The quote "What a dump!" comes from Beyond the Forest (1949).
There is unity of time, place and action. It only lasts one night, but we learn a lot about the characters' pasts. George is seen by himself and by his wife as a failure because he is “just” a visiting professor at a small university. The two couples partly resemble each other. They are both a professor and a housewife, and they drink too much. At the same time, they are each other's opposite. Martha can't have children, so she gave herself an imaginary son. Honey can have children, but has had an abortion. Her husband Nick convinced them that it was a hysterical pregnancy. For both couples, it's a matter of no longer clinging to lies, but facing the truth.
Richard Burton plays very naturally, as if he is shaking the lyrics on the spot. Liz Taylor has a messy head of hair and gained 15 pounds to look older. In the play, Martha is fifty-two, George is forty-six , and their imagined son is nearly twenty-one. They stay quite close to the text of Edward Albee, but also visually there is enough variation.
Latest News
2024's biggest movies - Everything you need to know about Beverly Hills Cop: Axel F
It's Always Sunny in Philidelphia Streaming UK: How to watch
Mark Wahlberg confirms why he wasn't in Ocean's Eleven
WATCH: The terrifying new trailer for Speak No Evil starring James McAvoy
More to explore
Soy Cuba
Drama, 1964
3 comments
Judgment at Nuremberg
Drama / War, 1961
3 comments
Mary and Max
Animation / Drama, 2009
2 comments
Festen
Drama, 1998
3 comments
A Woman under the Influence
Drama, 1974
3 comments
Le Salaire de la Peur
Thriller / Adventure, 1953
2 comments
Related keywords
alcoholadulteryprofessormarried coupleblack humorsonguestcampusbased on play or musicalnew englandone nightmarital tensions dark humor
Trending Movies
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.