Share
Genre: Drama
Duration: 125 minuten
Country:
United States
Directed by: Jonathan Demme
Stars: Tom Hanks, Denzel Washington and Roberta Maxwell
IMDb score: 7,7 (257.304)
Releasedate: 22 December 1993
Philadelphia plot
"No one would take on his case... until one man was willing to take on the system."
Lawyer Andrew Beckett is told shortly after his promotion that he has been fired. His employer gives the reason that he has messed up an assignment. Andy thinks otherwise: he thinks they found out he's gay and has AIDS, which was the reason for his firing. In a world full of misunderstanding and intolerance, he fights for justice.
Social Media
Actors and actresses
Andrew Beckett
Joe Miller
Charles Wheeler
Belinda Conine
Miguel Alvarez
Bob Seidman
Walter Kenton
Judge Garnett
Lisa Miller
Jerome Green
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87215 messages
- 11969 votes
Pfoe. Ooit wel eens gezien, maar kon me hier amper wat van herinneren, behalve dan dat de film toen wel wat commotie veroorzaakte door het onderwerp. En natuurlijk de title song van Springsteen, eentje die ik vroeger erg goed vond. Het eerste uur is best aardig. Typische rechtbank film natuurlijk, met een cheeky Hanks en Washington die met z'n lachjes en lakonieke houding de perfecte Hollywood advokaat speelt. Zou zie iemand toch nooit mijn eigen zaak toevertrouwen denk ik, maar binnen een film is het wel leuk uiteraard. Maar Demme mikt niet zozeer op leuke rechtbankscenes, zoveel is duidelijk na het zien van het tweede uur. Daar wordt volop de drama kaart getrokken, jammer genoeg op een zéér sentimentele en goedkope manier. De scenes worden steeds tenenkrommender, met als trieste hoogtepunt de eindgeneriek met beeldjes van vroeger. Mnee, Demme gaat volledig de bocht uit tijdens het tweede deel, waardoor het redelijk begin snel vergeten is en er vooral een erg zure nasmaak blijft hangen wanneer de credits eindelijk over het scherm beginnen rollen. 1.0*
Phew.
Seen it once, but could hardly remember anything about it, except that the film caused some commotion at the time because of the subject. And of course the title song by Springsteen, one that I used to really like.
The first hour is pretty nice. Typical court movie of course, with a cheeky Hanks and Washington who plays the perfect Hollywood lawyer with his smiles and laconic attitude. I don't think anyone would ever confide in my own business, but within a film it's fun of course.
But Demme doesn't aim for fun court scenes, that much is clear after watching the second hour. There the drama card is drawn, unfortunately in a very sentimental and cheap way. The scenes become more and more cringe-inducing, with the sad highlight being the end credit with statues from the past.
Mno, Demme goes completely off track during the second part, so that the reasonable start is quickly forgotten and there is especially a very sour aftertaste when the credits finally start rolling across the screen.
1.0*
timburton
-
- 1288 messages
- 629 votes
Jonathan Demme's Philadelphia was blijkbaar de eerste film omtrent het onderwerp AIDS dat het grote VS-publiek haalde. Ook wordt de film gezien als één van de titels die het Amerikaanse commerciële homotijdperk van de cinema inluidde. Op een of andere manier verwacht ik toch altijd bij een film uit de jaren negentig dat ik me nauwelijks hoef aan te passen aan de mindset en zeitgeist van het jaar van productie. Toch kostte me het deze keer veel meer moeite om met ogen anno 2017 deze op emancipatie van homoseksuele AIDS-patiënten gerichte film te verorberen. De soundtrack alleen al is veel te sentimenteel om een verder goed onderbouwd script te ondersteunen. Ook de nodige zoetsappigheid om een film over de AIDS-epidemie rondom homoseksuelen smakelijk te houden voor de conservatieve twintigste-eeuwse filmbezoeker lijkt nu over-de-top, eigenlijk zelfs wat bespottelijk (zie: het familie-amateurfilmpje-cliché, zodat we met z'n allen kunnen humaniseren met het ziek personage: de familie is mentaal hartstikke gezond en bovendien doen ze dezelfde dingen als mijn familie). Trouwens, zou een advocaat tegenwoordig nog openbaar uitspreken dat hij homoseksuelen vies vindt? Zou men nu nog de hand wassen na deze geschud te hebben met die van een HIV-patiënt? Laten we hopen dat we dat stadium al ruim zijn gepasseerd, op z'n minst in West-Europa. Hoe dan ook, Philadelphia lijkt in een paar jaar tijd toch echt over datum te zijn. Niet alleen de filmstijl doet te zoet aan. Ook het onderwerp wordt te clichématig aangehaald. Dat maakt het trouwens wel interessant om naar te kijken. Gelukkig maken Demmes bijzonder camerawerk (het constant vanuit de ogen van een ander kijken past goed bij het toen controversiële thema) en het geweldige acteerwerk van Hanks en Washington heel veel goed.
Jonathan Demme's Philadelphia was apparently the first film on the subject of AIDS to reach the general US audience. The film is also seen as one of the titles that ushered in the American commercial gay era of cinema. Somehow I always expect with a film from the nineties that I hardly have to adapt to the mindset and zeitgeist of the year of production. Yet this time it took me much more effort to eat this film aimed at the emancipation of homosexual AIDS patients with my eyes in 2017. The soundtrack alone is far too sentimental to support an otherwise well-researched script. Even the necessary gluttony to keep a film about the AIDS epidemic surrounding homosexuals appetizing for the conservative twentieth-century film-goer now seems over-the-top, in fact a bit ridiculous (see: the family-amateur film cliché, so that we can all humanize with the sick character: the family is mentally very healthy and they also do the same things as my family). By the way, would a lawyer still publicly state that he thinks homosexuals are dirty? Would one still wash one's hand after shaking this with that of an HIV patient? Let's hope we're well past that stage, at least in Western Europe. Anyway, Philadelphia seems to be really outdated in a few years. Not only the film style is too sweet. The subject is also too clichéd. That makes it interesting to watch. Fortunately, Demme's special camera work (constantly looking from another's eyes fits well with the then-controversial theme) and the great acting of Hanks and Washington make up for a lot.
IH88
-
- 8752 messages
- 3080 votes
“In this courtroom, Mr.Miller, justice is blind to matters of race, creed, color, religion, and sexual orientation.” “With all due respect, your honor, we don't live in this courtroom, do we?” Blijft sterk. Philadelphia legt het er soms wel heel dik bovenop qua sentimentaliteit, overheersende muziek en drama, maar op de momenten dat regisseur Jonathan Demme een tandje terugschakelt en de acteurs het werk laat doen is de film een sterke en oprechte film over de gevolgen van aids, hoe er tegen homoseksualiteit wordt aangekeken, en ook nog een rechtbankdrama. Met ijzersterk acteerwerk van Hanks en Washington, en geweldige muziek van onder andere Bruce Springsteen.
“In this courtroom, Mr.Miller, justice is blind to matters of race, creed, color, religion, and sexual orientation.”
“With all due respect, your honor, we don't live in this courtroom, do we?”
Stays strong. Philadelphia sometimes overdoes it in terms of sentimentality, dominant music and drama, but when director Jonathan Demme steps back and lets the actors do the work, the film is a strong and heartfelt film about the consequences of AIDS, how homosexuality is looked at, and also a court drama. With excellent acting by Hanks and Washington, and great music by Bruce Springsteen, among others.
More to explore
The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3 comments
The Pianist
Drama / War, 2002
3 comments
La Vita È Bella
Comedy / War, 1997
3 comments
Pink Floyd: Live at Pompeii
Documentary / Music, 1972
A Beautiful Mind
Biography, 2001
2 comments
Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills
Documentary, 1996
3 comments
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.