Share
Genre: Comedy / Drama
Duration: 91 minuten
Country:
United States
Directed by: Hal Ashby
Stars: Ruth Gordon, Bud Cort and Vivian Pickles
IMDb score: 7,9 (81.647)
Releasedate: 20 December 1971
Harold and Maude plot
"They were meant to be. But exactly what they were meant to be is not quite clear."
Harold is a lonely, well-bred young man with an obsession with death. During one of his ritual funeral visits, he meets Maude, an elderly lady who has an inspiring vision of life. Harold is deeply impressed and an unlikely friendship develops.
Social Media
Actors and actresses
Dame Marjorie "Maude" Chardin
Harold Parker Chasen
Mrs. Chasen
Glaucus
Uncle Victor
Sunshine Doré
Priest
Psychiatrist
Candy Gulf
Edith Phern
Reviews & comments
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Leuke film over een jongen (Harold) die geobsedeerd is met de dood. Zijn lugubere personage deed me in de verte denken aan twee personages uit lugubere (horror)komedies: Wednesday (The Addams Family, 1991) en Brigitte (Ginger Snaps, 2000), al staat deze film kwalitatief wel wat treetjes hoger. En hoewel het qua verhaal heel anders is, heeft het wel die heerlijke warme zwartkomische sfeer van een film als Little Miss Sunshine (2006). Harold en Maude vormen samen de omgekeerde wereld, de jonge Harold als saaie duffe jongen en de oude Maude als de vlotte levenslustige moderne vrouw van destijds (een hippie). Het zit vol met grappige zwartkomische situaties met leuke dialogen, one liners en levenslessen. De lugubere voorgrond verhult de ode aan het leven wat het in feite is, met de duidelijke anti-oorlogboodschap die destijds door de VS ging (de grote begraafplaats, de militaire oom van Harold, de antioorlogsprotest van Maude...) Richting de 4*, een film die beter smaakt naarmate het bezinkt en zich prima voor een tweede kijkbeurt leent.
Nice movie about a boy (Harold) who is obsessed with death. His lurid character reminded me distantly of two characters from lurid (horror) comedies: Wednesday (The Addams Family, 1991) and Brigitte (Ginger Snaps, 2000), Although the quality of this film is a bit higher. And although the story is very different, it does have that wonderfully warm, black-comedy atmosphere of a film like Little Miss Sunshine (2006). Harold and Maude together form the upside-down world, the young Harold as a dull dull boy and the old Maude as the lively, lively modern woman of the time (a hippie).
It is full of funny black comedy situations with fun dialogues, one liners and life lessons. The eerie foreground obscures the ode to life as it really is, with the clear anti-war message that went through the US at the time (the large cemetery, Harold's military uncle, Maude's anti-war protest...)
Towards the 4*, a film that tastes better as it settles and lends itself well to a second viewing.
Sir Djuke
-
- 337 messages
- 947 votes
Regisseur Hal Ashby was met name in de jaren zeventig een geliefd acteurs-regisseur bij critici en (in iets mindere mate) bij het publiek. Zijn tweede film 'Harold and Maude' is zijn meest controversiële en (daardoor niet toevallig) zijn beste. Een tegendraads verhaal over dood, zelfmoord, bejaarden-sex en puberproblemen wordt door Ashby innemend in beeld gebracht en van een vrolijke muzieknoot voorzien door Cat Stevens.
Director Hal Ashby was a favorite actor-director with critics and (to a slightly lesser extent) with the public, especially in the 1970s. His second film 'Harold and Maude' is his most controversial and (not coincidentally) his best. A contrary story about death, suicide, sex for the elderly and adolescent problems is captivatingly portrayed by Ashby and provided with a cheerful musical note by Cat Stevens.
Dievegge
-
- 3000 messages
- 7699 votes
Deze zwarte komedie brengt twee mensen samen die op het eerste zicht zeer verschillend zijn. Harold is jong, mannelijk en geobsedeerd door de dood. Maude is oud, vrouwelijk en vol van liefde voor het leven. Toch hebben ze ook zaken gemeen. Allebei doen ze aan artistieke expressie en willen ze uitbreken uit het maatschappelijke keurslijf, uit de kooi van morele voorschriften. Oh my, how the world still dearly loves a cage. Harolds geënsceneerde zelfmoordpogingen zijn happenings, zoals die plaatsvonden in de moderne kunst van die tijd. Ze doen ook denken aan het gedicht Résumé van Dorothy Parker. Zijn moeder probeert hem vruchteloos tot een normale burger te kneden. Maud houdt intens van het leven, de vrijheid, de natuur. De oorsprong hiervan wordt pijnlijk duidelijk via de tatoeage op haar arm. Ze probeert nog steeds uit een concentratiekamp te ontsnappen. Ze verplaatsen zich in heel wat al dan niet gestolen auto's, onder andere een Buick en een gele Volkswagen Kever. De achtervolgingsscène is dolkomisch. Harold krijgt een Jaguar cadeau, maar bouwt deze om tot lijkwagen. Met z'n laatste daad maakt hij duidelijk dat hij wil blijven leven, wellicht onder invloed van Maud. Passend bezingt Cat Stevens het leven, de vrijheid en de natuur. Hij heeft een cameo op de tweede begrafenis. Regisseur Hal Ashby is een kwartier voor het einde te zien als bewonderaar van een modeltrein. Het leger, de Kerk en de psychiatrie worden op de hak genomen, met typetjes die deze instellingen vertegenwoordigen en met op de achtergrond een portret van Richard Nixon, Paulus VI en Siegmund Freud. Het is donkere humor die heel wat conventies en vanzelfsprekendheden onderuithaalt.
This black comedy brings together two people who are very different at first sight. Harold is young, manly and obsessed with death. Maude is old, feminine and full of love for life. Yet they also have things in common. Both engage in artistic expression and want to break out of the social straitjacket, from the cage of moral precepts. Oh my, how the world still dearly loves a cage.
Harold's staged suicide attempts are happenings, as happened in the modern art of the time. They are also reminiscent of the poem Résumé by Dorothy Parker. His mother tries in vain to mold him into a normal citizen. Maud loves life, freedom and nature intensely. The origin of this becomes painfully clear through the tattoo on her arm. She's still trying to escape a concentration camp.
They move in many stolen or stolen cars, including a Buick and a yellow Volkswagen Beetle. The chase scene is hilarious. Harold gets a Jaguar as a gift, but rebuilds it into a hearse. With his last act he makes it clear that he wants to live, perhaps under the influence of Maud.
Fittingly, Cat Stevens sings about life, freedom and nature. He has a cameo at the second funeral. Director Hal Ashby can be seen fifteen minutes before the end as an admirer of a model train. The military, the Church and psychiatry are ridiculed, with characters representing these institutions and in the background a portrait of Richard Nixon, Paul VI and Siegmund Freud. It is dark humor that undermines a lot of conventions and obviousness.
Latest News
New viral video shows how Harry Potter would have ended if it was all a dream
Oscar nominee Colman Domingo responds to Kang the Conqueror links
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
More to explore
Fitzcarraldo
Adventure / Drama, 1982
3 comments
Control
Biography / Drama, 2007
1 comment
3 Women
Drama / Mystery, 1977
Being There
Drama / Comedy, 1979
3 comments
Fried Green Tomatoes
Drama / Comedy, 1991
3 comments
Paper Moon
Drama / Comedy, 1973
3 comments
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.