- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Star Wars Saga
Star Wars Saga
ladybug
-
- 75 messages
- 520 votes
Wellicht dat het antwoord al ergens hier op het forum staat. Alleen heb ik het niet kunnen vinden.
Ik vraag me af in welke chronologische volgorde je de star wars films het beste kunt bekijken?
Om het verhaal goed te kunnen begrijpen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Chronologisch als in startend bij 1 eindigend bij 6
Alleen heeft meneer Lucas deel 4 t/m 6 in de jaren '70 en '80 opgenomen en deel 1 t/m 3 in de jaren '90 en '00.
Dat geeft twee logische mogelijkheden om de saga te bekijken;
Filmhistorisch gezien zou je het beste met de oude trilogie kunnen starten bij deel 4 en daarna 5 en 6 om vervolgens over te gaan op de nieuwe reeks beginnend bij 1 en daarna 2 en 3.
Verhaaltechnisch is het logisch om gewoon bij deel 1 te starten en je dan op te werken naar deel 6.
Persoonlijk vind ik de filmhistorische variant het meest interessant.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Inderdaad, vooral omdat dan de 'onthulling' van deel 5 nog een verrassing is.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Beste volgorde is VI, II, IV, I, III, V en dan pas VII.
ladybug
-
- 75 messages
- 520 votes
Bedankt voor de reacties.
Vraag me trouwens wel af wat de bedoeling was van regisseur G.Lucas toen hij de eerste triologie maakte.
Wist hij toen ook al dat er een prequel zou komen of is deze gemaakt met commerciele doeleinden?
Als je de films 1,2,3 eerst bekijkt en dan 4,5,6. zal je wel van een koude kermis thuiskomen wat betreft special effecten....
Adrenal
-
- 1381 messages
- 0 votes
Beste volgorde is VI, II, IV, I, III, V en dan pas VII.
1) Waarom in die volgorde?
2) Bestaat er een episode VII?
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 messages
- 1715 votes
Denk dat PR een grapje maakt, zo niet dan ben ik wel erg benieuwd naar zijn verklaring 
Heb altijd begrepen dat Lucas met deel 4 is begonnen omdat hij toentertijd de techniek nog niet ver genoeg gevorderd vond om deel 1 t/m 3 te verfilmen zoals hij het in gedachte had.
Zelf vind ik de ouderwetse ambachtelijke knutseltechnieken uit de oudere delen vaak superieur qua sfeer aan de vaak toch wat kille digitale sfx uit de nieuwere delen.
arjan_hoek
-
- 10 messages
- 14 votes
In Film > Algemeen > StarWars reeks:
Ik heb een vraag over de volgorde van de Star Wars films. Ik las op wikipedia dat er 6 delen zijn. In eerste instantie dacht ik dat je ze gewoon van I t/m VI zou moeten kijken, maar daarna las ik dat de delen IV, V en VI veel eerder zijn opgenomen dan de eerste 3. Is dat ook de volgorde waarin je ze moet kijken? Zoja, waarom hebben ze die andere delen eerst opgenomen en later pas die eerste 3? (kon ik niet vinden op wikipedia).
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Als je nieuw bent met Star Wars zou ik gewoon met deel 1 beginnen en eindigen bij deel 6.
Kevin13
-
- 14947 messages
- 0 votes
nee hoor. Met Episode IV beginnen is het makkelijkst. Dan 'verrast' de grote finale je van Episode V.
dumble
-
- 268 messages
- 225 votes
In Film > Algemeen > Star Wars kijken in chonologisch of release-date volgorde?:
Ik heb toen ik klein was weleens 'een star wars' gezien.. maar nooit echt iets van mee gekregen. Mijn broer is een DVD verzamerlaar en heeft pas geleden ook de starwars box gekocht. Nu vraag ik me dus af of ik deze nu in chronologische volgorde moet kijken of juist in de volgorde dat ze 'gereleased' zijn..
Dus zo:
1-2-3-4-5-6
of zo?
4-5-6-1-2-3
Iemand enig idee?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Origineel heb ik natuurlijk 4-5-6-1-2-3 gezien, maar dat heeft vooral met de releasedatum te maken. Nu heb ik opnieuw de reeks bekeken, maar dan 1-2-3-4-5-6, omdat het verhaal op die manier verloopt. Je kan ze perfect op beide manier kijken. 4-5-6 hebben jaren succes gekend zonder dat je voorkennis moest hebben. Anderzijds zitten er in 1-2-3 veel zaken die herkenbaar zijn, omdat je weet dat die in 4-5-6 terug komen.
Als je nog geen enkele film gezien hebt, kan je beter 1-2-3-4-5-6 zien voor de verhaallijn, en ook omdat je op die manier er kwalitatief op vooruit gaat. 
combi
-
- 20609 messages
- 0 votes
gewoon 4-5-6 kijken, de andere zijn niet de moeite waard.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Zeker wel de moeite waard, 2 en 3 zijn beter dan 4 en 6.
dumble
-
- 268 messages
- 225 votes
Ik weet het niet maar is het niet zo dat er bij 4,5,6 dingen in voorkomen die je eigenlijk niet moet weten (maar wel weet als je 1,2,3 eerst gezien hebt?)
De vraag is eigenlijk:
Kan het zijn dat 4,5,6 minder spannend zijn omdat je sommige achtergrond informatie al weet als je bijvoorbeeld 1,2,3 eerst gekeken hebt?
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Check de vuilnisbakken bij IKEA.
.
Zou het expres zijn?

Miron
-
- 744 messages
- 74 votes
4-5-6-1-2-3 is naar mijn mening de beste optie.
1, 2, en 3 zijn voor mijn gevoel alleen bedoelt als backstory voor het hele Anakin Skywalker gebeuren. Om dit goed te begrijpen/voelen moet je eerst deel 4, 5 en 6 kijken.
Sasja
-
- 1338 messages
- 120 votes
het klinkt misschien raar maar de meesten hebben hier imo gelijk. Als je begint met 4, 5, 6 heb je in deel 5 het element van verassing. maar als je eenmaal die 'ene' feit weet wat in deel 5 word onthuld dan zou je gewoon 1,2,3 en daarna 4,5,6 kunnen kijken. Maar door dat ene feitje vinden veel mensen deel 5 het beste
wyatt earp
-
- 5006 messages
- 2629 votes
Ik zou em ook gewoon bij deel 4 beginnen. Dan 5 3n 6, en dan met de eerste 3 beginnen. Zoals Miron zegt, als je deel 4,5,6 gezien heb, snap je deel 1,2 en 3 beter.
Dennis the movie
-
- 86 messages
- 31 votes
Zeker wel de moeite waard, 2 en 3 zijn beter dan 4 en 6.
Nou dat vind ik niet
4 is een mooi nieuw begin en 6 een prachtig eind.
2 vind IK klote en drie is alleen leuk aan het eind.
Ik vind dat gedoe met die senaat en kanselier en zo.
die onzin hoeft voor mij niet.
Episode I: The Phantom Menace = 7
Episode II: Attack of the Clones = 5
Episode III: Revenge of the Sith = 6
Episode IV: A new Hope = 7
Episode V: The Empire strikes back = 8
Episode VI: The return of the Jedi = 9
De clone wars hadden ze niet moeten maken. ze hadden net zo goed de film als een special kunnen doen in die tv serie.
Ze hadden de trilogie moeten laten als het was..
Episode IV,V,VI zijn geweldig. Episode I,II,III kunnen ook nog wel. redelijk leuke films hoor.
Maar de Clone Wars kom op.
Toch genoten van de SAGA.
Dit jaar voor Sinterklaas voor de ps3 heb ik het spel gekregen (vanwege mijn kleine zusje) Lego Star Wars: The Complete Saga.
goeie game. alleen redelijk snel uit gespeeld.
genoeg gezegd.
gr. Dennis the movie
Dennis the movie
-
- 86 messages
- 31 votes
gewoon 4-5-6 kijken, de andere zijn niet de moeite waard.
voor 50% mee eens.
4,5,6 zijn veel beter als 1, 2 en 3 maar ze zijn wel de moeite waard.
Dennis the movie
-
- 86 messages
- 31 votes
Ik weet het niet maar is het niet zo dat er bij 4,5,6 dingen in voorkomen die je eigenlijk niet moet weten (maar wel weet als je 1,2,3 eerst gezien hebt?)
De vraag is eigenlijk:
Kan het zijn dat 4,5,6 minder spannend zijn omdat je sommige achtergrond informatie al weet als je bijvoorbeeld 1,2,3 eerst gekeken hebt?
Ja je hebt wel gelijk. Dat is het ook hoor.
Tja zoveel niet. maar ik ben zo stom geweest om de eerste drie als eerst te kijken.
Maar jij mag kiezen.
Als je het aan mij vraagt doe toch dan maar eerst vier vijf en zes
Veel plezier met de films kijken of misschien heb je ze al gekeken :S
jipt
-
- 3461 messages
- 3469 votes
Het is het leuks om 4 5 en 6 eerst te kijken.
Dan 1 2 en 3
Waarom?
In deel 5 heb je een leuke ontknoping en in deel 3 ook.
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3922 votes
Ik denk dat er toch ooit een derde trilogie gemaakt gaat worden.Vanaf eind jaren 70 heeft ieder deccenia een Starwars hype gehad.Dit deccenia zal zijn voor de 3D versie's van de films en ergens in 2024 komt deel zeven uit ,denk ik(hoop ik).
PS; De scrips zijn al lang klaar.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het is het leuks om 4 5 en 6 eerst te kijken..
Ik denk het ook. Ook alleen al volgens verschijnen. Ik heb de IV, V en VI gekregen voor mijn verjaardag en I, II en III voor mijn Nieuwjaar en ik heb er ook al aan gedacht hoe ik ze nu best zou bekijken. Of toch eerst I, II en III? Ik blijf twijfelen. 
wimnoot
-
- 3963 messages
- 3922 votes
Natuurlijk moet je de films kijken in de volgorde dat ze gemaakt zijn!Er zijn plotontwikkelingen in episode 4,5,en 6 die 1,2,en 3 nog meer het kijken waard maken.
Ps: Kevin13 heb je de scripts al doorgelezen?
jipt
-
- 3461 messages
- 3469 votes
Ik denk het ook. Ook alleen al volgens verschijnen. Ik heb de IV, V en VI gekregen voor mijn verjaardag en I, II en III voor mijn Nieuwjaar en ik heb er ook al aan gedacht hoe ik ze nu best zou bekijken. Of toch eerst I, II en III? Ik blijf twijfelen.
Echt waar het is verstandiger om IV V en VI eerst te kijken.
Deel V wordt daardoor zo geweldig.
Ik denk dat als je eerst I dan II etc. gaat kijken je best wel baalt dat je niet eerst IV V en dan VI ging.
Dat is zeker een aanrader.
Veel plezier met kijken, t zijn echt hele leuke films (de originele triologie is het beste).