- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
@Baggerman en Kappeuter: Super bedankt! Hele mooie selectie. Lijkt op 1e oogopslag precies op waar ik naar op zoek was. Kende der eigenlijk ook maar twee van dus kan er wel even mee voort 
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Bedankt voor de tips! Vanavond Entre les Murs kijken!
Ik heb gelijk een volgende, ik zou wel een goede film over dromen willen zien.
Het mag ook gaan over realiteitsverlies (Fight Club etc.)
Eerste wat me te binnen schiet is een film waarvan ik de titel ook van zou willen achterhalen. Heb em nooit gezien maar lijkt me super spannend. Over een man die aan geheugenverlies lijdt en beetje bij beetje steeds meer aanwijzingen krijgt naar de verdwijning van zijn vrouw. Ik geloof ook dmv tekens die hij op zijn lichaam heeft gemaakt.
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Over een man die aan geheugenverlies lijdt en beetje bij beetje steeds meer aanwijzingen krijgt naar de verdwijning van zijn vrouw. Ik geloof ook dmv tekens die hij op zijn lichaam heeft gemaakt.
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Zo, heb ik die ook nog effies binnegehaald
Thanks!
mouthaan
-
- 37 messages
- 2889 votes
Ik zoek soortgelijke films als Laurence Anyways en daarmee bedoel ik niet het verhaal maar de algemene styling van de film, de cameravoering en het kleurgebruik.
De scene aan het begin van de film dat Laurence al zwetend zijn leerlingen aankijkt en dan over zijn hoofd wrijft en blijkt dat hij paperclips als nagels gebruikt heeft. Dat soort details maar ook bijvoorbeeld in het midden van de film dat Fred haar entree maakt op een chique feest vond ik een geweldige scene. Dat alles zo surrealistisch, uitvergroot en bijna hysterisch is gemaakt.
Ik ben echter geen fan van fantasy ala Alice in Winderland (2010)
Alvast bedankt.
Movie-Addicted
-
- 2221 messages
- 3435 votes
Wellicht heb je hier wat aan: Similar like Laurence Anyways en Transamerica (2005)
mouthaan
-
- 37 messages
- 2889 votes
Wellicht heb je hier wat aan: Similar like Laurence Anyways en Transamerica (2005)
Bedankt. Ik ga op zoek!
jarno1975 (moderator series)
-
- 10972 messages
- 2792 votes
In Film > Algemeen > Ik zoek... een filmtitel:
Hallo ik ben opzoek naar documentaire's over zee, vissen enzo
dank u
Nog eentje: Hollandse Nieuwe (2013)
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
Ik zoek soortgelijke films als Laurence Anyways en daarmee bedoel ik ...de algemene styling van de film, de cameravoering en het kleurgebruik... Dat alles zo surrealistisch, uitvergroot en bijna hysterisch is gemaakt.
Dit waardeer ik zelf ook. Is zeker een stijlkenmerk van Dolan, dus probeer ook zijn andere werk als je dat nog niet hebt gedaan. Met deze omschrijving kun je verder nog heel veel kanten op, dus qua aanraders kan ik er naast zitten, maar probeer ook de recente films Spring Breakers (2012) en L'Âge Atomique (2012) (ook We Need to Talk about Kevin (2011) al vind ik dat zelf een vervelende film, het begin blijft ijzersterk en voldoet wel aan deze stilistische kenmerken)
Ik denk verder nog aan Elephant (2003), La Mujer sin Cabeza (2008) ... eeh David Lynch... wellicht ook Almodovar, zeker La Piel Que Habito (2011)
mouthaan
-
- 37 messages
- 2889 votes
Dit waardeer ik zelf ook. Is zeker een stijlkenmerk van Dolan, dus probeer ook zijn andere werk als je dat nog niet hebt gedaan. Met deze omschrijving kun je verder nog heel veel kanten op, dus qua aanraders kan ik er naast zitten, maar probeer ook de recente films Spring Breakers (2012) en L'Âge Atomique (2012) (ook We Need to Talk about Kevin (2011) al vind ik dat zelf een vervelende film, het begin blijft ijzersterk en voldoet wel aan deze stilistische kenmerken)
Ik denk verder nog aan Elephant (2003), La Mujer sin Cabeza (2008) ... eeh David Lynch... wellicht ook Almodovar, zeker La Piel Que Habito (2011)
Dank voor je antwoord! We Need to talk about Kevin voldoet inderdaad qua cameravoering ook aan mijn wensen
Een heel strak kader maar niet te sober. Ook in La Piel Que Habito vind je dat gedeeltelijk terug. De andere films ga ik opzoeken.
Glenn36
-
- 31 messages
- 1 votes
Hallo allemaal,
Ik zoek films waarbij het lijkt alsof de personages de gebeurtenissen zelf hebben gefilmd met een home video camera, zoals Cloverfield. Ik wist nog zo'n soort film maar daar ben ik de naam van kwijt.
Ook zoek ik films over mensen die speciale krachten hebben zoals telekinese. Films zoals: Push, Chronicle. En dan moet je niet denken aan superhelden films.
Alvast bedankt
jarno1975 (moderator series)
-
- 10972 messages
- 2792 votes
The Blair Witch Project (1999)
District 9 (2009) (gedeeltelijk)
Al die Paranormal Activity films.
En anders hier nog een hele lijst 
doncorleone
-
- 278 messages
- 109 votes
Jammer dat dit zo'n groot topic is, want de kans is groot dat de oproepjes er in verzuipen..
Toch een poging:
Na het zien van "Ascenseur pour l'Échafaud" ben ik op zoek naar meer stijlvolle en sfeervolle films uit de jaren 50 / 60 (2 decennia waar ik weinig van heb gezien).
Visueel sterke films (zeker voor die tijd), niet oubollig (of zelfs knullig) aandoend, maar wel een mooi tijdsbeeld gevend.
Daarom hebben films die zich afspelen in wereldsteden (als Parijs, New York, Chicago, Buenos Aires, Havana, Rome, Shanghai wellicht) de voorkeur. Ik heb minder met oorlogsfilms of Westerns uit die tijd. Ascenseur pour l'Échafaud vond ik visueel goed verzorgd, en naast het beeld van Parijs, vond ik ook de vele oude auto's, en natuurlijk de sfeervolle jazz van Miles Davis erg bijdragen aan het kijkplezier.
Ik heb al op mijn lijstje staan:
•-Soy Cuba
•-L'Armée des Ombres
•-Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux
Le Conformiste ('71) en The Day of the Jackal ('73) zijn jonger, en ik heb de jaren 70 volgens mij wel uitgekamd, maar dit zijn wel voorbeelden die ook wel voldoen aan de criteria.
Iemand nog tips?
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8284 votes
Sommige films van Jules Dassin zijn wellicht wel wat voor je, zoals:
Verder wellicht:
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Je kan er veel kanten mee op, maar ik denk dat je dit lijstje dan ook wel leuk vind.
L'Année Dernière à Marienbad (1961)
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Ik weet niet wat je allemaal gezien hebt, maar dat lijkt me praktisch onmogelijk 
doncorleone
-
- 278 messages
- 109 votes
Ik weet niet wat je allemaal gezien hebt, maar dat lijkt me praktisch onmogelijk
Ongetwijfeld, maar daarmee bedoel ik dat ik me al wel vaak in de jaren 70 heb verdiept, en de oudere films altijd links heb laten liggen.
Bedankt voor de tips hierboven.
Ik moet nog wel wat trailers bekijken, maar tot dusver springt "Le proces" er voor mij uit.
Veel anderen vind ik er toch wat oubollig, of i.i.g. niet zo mooi uitzien.
Paris Blues.. oude beelden van Parijs, met jazz van the Duke. Hmm.. dat klinkt interessant. Maar is het ook een goede film?
doncorleone
-
- 278 messages
- 109 votes
Zelf denk ik nog aan "The third man" (oke, 1949, dus net voor de 50's). Vaak flitsen van gezien, en ik denk dat dit qua fotografie erg in mijn straatje zal passen.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Alvast sorry voor deze stortvloed aan titels
Heb geprobeerd de meer bruisende films uit die periode te pikken, vaak in een grote stad, regelmatig swingende/jazzy muziek, meer dan eens dolende/slenterende/avontuurlijke hoofdpersonages (ook al vroeg je hier verder niet naar, is meer iets wat ik zelf graag zie), en sterke cinematografie natuurlijk.
Qui Êtes-Vous, Polly Maggoo? (1966)
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Films die nog niet genoemd zijn (meeste dat ik wilde noemen is al genoemd) en die op mij de grootste indruk hebben achtergelaten op visueel vlak, zeker voor hun tijd:
A Matter of Life and Death (1946)
Carnival of Souls (1962) (belangrijk dat je de Criterion versie bekijkt, en niet zo'n gaar gedrocht )
Petulia (1968) (alles waar Nicolas Roeg en Antony Gibbs samenwerken is de moeite)
Nicolas Roeg, Carol Reed, Alain Resnais, Orson Welles, Antonioni staan sowieso vaak wel garant voor bijzondere cinematografie.
doncorleone
-
- 278 messages
- 109 votes
Heel erg bedankt voor jullie tips!
Shadows (1959) en The naked city (1948) was ik intussen ook tegengekomen, en spreken mij ook aan: mooie oude beelden van Manhattan! The sweet smell of succes (1957) misschien ook.
Verder moet ik van de laatste 2 posts nog heel veel opzoeken.
meer dan eens dolende/slenterende/avontuurlijke hoofdpersonages (ook al vroeg je hier verder niet naar, is meer iets wat ik zelf graag zie
Grappig..
In de film waar ik mee begon (Ascenseur pour l'Échafaud) is mijn favoriete scène, die waar de vrouwelijke hoofdpersoon 's nachts door de straten van Parijs doolt, begeleid door de muziek van Miles Davis.
Herkenbaar dus 
Jesper187
-
- 6434 messages
- 2462 votes
Deze is ook fijn:
doncorleone
-
- 278 messages
- 109 votes
@ Jesper: ziet er goed uit. Deze komt zeker op mijn lijstje. Bedankt!
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
Al genoemd, maar benadrukken kan geen kwaad, La Notte lijkt me een hele mooie double-bill met Ascenseur pour l'Échafaud. Cinema met Europese klasse en een melancholieke stemming.
Verder zijn hier inderdaad te veel titels om op te noemen en is het Jazz topic hierboven gelinkt, of een algemeen new wave topic, een aardige plek om vanuit te vertrekken.
doncorleone
-
- 278 messages
- 109 votes
Bedankt allemaal.
Ik heb een aantal titels besteld:
-The third man (1949)
-Sweet smell of succes (1957)
-Vertigo (1958)
-Shadows (1959)
-Blast of silence (1961)
-Paris blues (1961)
-Vivre sa vie (1962)
-Le proces (1962)
-Playtime (1967)
-Bullit (1968)
-L'Armée des Ombres (1969)
"The naked city" (1948) en "Soy Cuba" (1964) kan ik helaas nergens vinden.
Ook "Una sull'Altra" (1969) lijkt me interessant (mooie Jazz soundtrack inderdaad!)
Ik heb wel bij "koop en ruil" een lijstje geplaatst met de overige titels die ik nog zoek (ook veel nieuwere films):
Filmdragers en apparatuur >> Koop en ruil >> aantal films gezocht (doncorleone)
Dus als iemand mij nog ergens aan kan helpen.. 
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Ik zoek soortgelijke films als Laurence Anyways en daarmee bedoel ik niet het verhaal maar de algemene styling van de film, de cameravoering en het kleurgebruik.
De scene aan het begin van de film dat Laurence al zwetend zijn leerlingen aankijkt en dan over zijn hoofd wrijft en blijkt dat hij paperclips als nagels gebruikt heeft. Dat soort details maar ook bijvoorbeeld in het midden van de film dat Fred haar entree maakt op een chique feest vond ik een geweldige scene. Dat alles zo surrealistisch, uitvergroot en bijna hysterisch is gemaakt.
Ik ben echter geen fan van fantasy ala Alice in Winderland (2010)
Alvast bedankt.
Alle films van Pedro Almodóvar
cucciolo
-
- 491 messages
- 1100 votes
Hallo allemaal,
Ik zoek films waarbij het lijkt alsof de personages de gebeurtenissen zelf hebben gefilmd met een home video camera, zoals Cloverfield. Ik wist nog zo'n soort film maar daar ben ik de naam van kwijt.
Ook zoek ik films over mensen die speciale krachten hebben zoals telekinese. Films zoals: Push, Chronicle. En dan moet je niet denken aan superhelden films.
Alvast bedankt