- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Escapisme of kunst ?
Escapisme of kunst ?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Menni: ik bedoelde alleen maar dat de meeste mensen wel 6 uur kunnen missen zonder koortsachtig naar hun PC te staren om te kijken of de film nog niet binnen is
.
Yak
-
- 4950 messages
- 829 votes
Ik ben ouderwets. Als ik langere tijd uit de buurt van mijn pc ben, staat mijn pc uit.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ik ben heel nieuwerwets: ik blijf urenlang zitten staren totdat alles binnen is
.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Misschien klinkt het sommigen erg vreemd in de oren, maar ik hoef niet als allereerste de allernieuwste films te zien en ik vind het helemaal niet erg om een half jaar op een release te wachten... En bovendien vind ik een halfuur in de Cinematheek rondhangen om op m'n dooie gemak 3 weekfilms uit te zoeken een erg ontspannende bezigheid.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
't Is duidelijk dat je nog nooit op een film zitten wachten hebt dan 
Erg vervelend als je hoort dat een film in de maak is, het hele process + trailers van dichtbij meemaakt, de Japanse release voorbij ziet vliegen, waarna een hoop positieve berichten over het internet verspreid worden, de Amerikaanse release een half jaar later voorbij ziet komen, waarna een half IRC kanaal lustig ligt te vertellen hoe leuk de film wel was, om dan 4 maanden later de Franse release te zien passeren, waarna de Franse garde hun lofzangen komen afvuren, om dan eindelijk een jaar na datum de film in de bios te kunnen zien.
En dat dan enkel omdat je veel geluk hebt, want meestal raken zo'n films niet eens in de bios. Het kan best frustrerend zijn.
Net als een half uurtje cinematheek trouwens. Sta ik toch enkel te vloeken dat ik niks deftigs kan vinden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Geflame van moderator door moderator verwijderd. Excuses voor het kinderachtige bericht.
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
Zolang er hier en nu voldoende films voor handen zijn, die ik erg graag wil zien, heb ik geen enkele reden op een film te gaan zitten wachten die volgend jaar pas hier uitkomt. Laat staan dat ik me ga druk maken over de releases in Japan of waar ook ter wereld en wat de mensen daar van de film vinden. Het zal me echt worst wezen. Als ik me daar mee bezig moet gaan houden, zou ik ook tijd tekort komen om naar de Cinematheek te gaan.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Ik ben het met Dustfan eens. Waarom zou ik me druk maken over een Japanse film die ik over een jaar hier toch kan zien, terwijl ik dat jaar net zo goed kan gebruiken om nog eens wat oude klassiekers te bekijken die ik nog niet gezien heb. Ik ben nooit een voorstander geweest van downloaden (de enige in mijn omgeving zo ver ik weet), al is het maar omdat de makers na al die moeite er nog niks voor krijgen en iedereen het zo maar gratis bekijkt. Natuurlijk is het een uitzondering als de film hier nooit uitkomt. Daarbij gaat er volgens mij niks boven het bekijken van een film in de bios op groot scherm.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Je leent toch ook wel eens een DVD? dan betaal je er ook niet voor.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
The One Ring: vraag is of je hetzelfde zou gezegd hebben moest je een jaar langer dan de rest van de wereld op LOTR moeten wachten hebben.
Uiteraard is het leuker om een film op groot scherm te zien, ik wacht dan ook regelmatig met downloaden, maar eerlijk, hoeveel Aziatische films verschijnen er per jaar in de bios ?
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
LOTR
Goeie! Inderdaad.. Ik heb naar héél veel films die nog stééds niet in Nederland te krijgen zijn, meer uitgekeken dan naar LOTR. Niet iedereen is zich kennelijk bewust van het gigantische filmaanbod dat zich nog achter het mainstream- én filmhuis-aanbod bevindt. Downloaden is dé perfecte oplossing voor distributie-ergernissen en monopolie van rijke maatschappijen. Natuurlijk wordt er 'misbruik' van gemaakt, maar ook daar kan anders mee omgegaan worden dan moord en brand en 'piraterij!' schreeuwen. Zie Troma-frontman Lloyd Kaufman, die zélf met een big smile bootlegs voorziet van een handtekening en het kennelijk ziet als gratis promotie. Mede dankzij DIE instelling ben ik inmiddels druk bezig met het daadwerkelijk gaan betalen voor zijn films. DIE positieve kant van technische ontwikkeling zou eens wat meer benadrukt en (zakelijke) ontwikkeld moeten worden. En ik wil ook nog wel zo flauw zijn om te vergelijken met muziek: hele dagen mag je gratis in cd-zaken gaan luisteren naar wat je wellicht interessant zou kunnen vinden, om pas daarna tot aanschaf over te gaan. Eenzelfde insteek bij films lijkt me zeer gezond.
Yep, films in de bios genieten nog altijd absoluut mijn voorkeur (hell, ik ging echt niet voor het genieten van de FILM naar Hide and Seek, voelde gewoon die dagelijks onweerstaanbare drang om in een bioszaal te zitten), maar het aanbod is in Nederland al minimaal, laat staan hier in het zuiden. Daar moet je zelfs met dvd's maar geluk hebben als er toevallig eens een wat 'gewaagdere' titel tussen zit. Ik geef 500 keer meer per jaar uit aan films dan de gemiddelde landgenoot en van een downloadje meer of minder lig ik terecht echt niet wakker.
(wat niet wegneemt dat illegale hándel aangepakt moet worden, zodra er geld verdiend wordt over de rug van andermans kunstwerk heen, begin ik ook langzaamaan te steigeren)
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Je leent toch ook wel eens een DVD? dan betaal je er ook niet voor.
Er is wel voor betaald. Wat je nu zegt is precies hetzelfde als met iemand een DVD meekijken.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Ik ben het met Dustfan eens. Waarom zou ik me druk maken over een Japanse film die ik over een jaar hier toch kan zien, terwijl ik dat jaar net zo goed kan gebruiken om nog eens wat oude klassiekers te bekijken die ik nog niet gezien heb.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
feit is dat heel veel mensen er anders over denken. Daar ligt meer het probleem.
Haha, daarmee bedoel je hopelijk maar ook vast niet dat het probleem bij deze ménsen cq vage alternatieve filmfreaks ligt
. Probleem is dat er geen oplossing voor wordt verzonnen waar iedereen zich in kan vinden, terwijl die toch zo makkelijk is..
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Er is wel voor betaald. Wat je nu zegt is precies hetzelfde als met iemand een DVD meekijken.
Vaag! Mag je wel dvd's branden? daar is ooit ook voor betaald. En het downloaden dan? misschien is daar ooit ook wel eens voor betaald (geen idee hoe dat werkt). Het is allemaal een beetje hypocriet.
kos
-
- 46685 messages
- 8843 votes
Haha, daarmee bedoel je hopelijk maar ook vast niet dat het probleem bij deze ménsen cq vage alternatieve filmfreaks ligt
. Probleem is dat er geen oplossing voor wordt verzonnen waar iedereen zich in kan vinden, terwijl die toch zo makkelijk is..
En die paar filmliefhebbers die net zo lief wat oude klassiekers gaan bekijken wegen daar echt niet tegen op.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
...hoeveel Aziatische films verschijnen er per jaar in de bios ?
Tientallen, alleen moet je daarvoor naar de bioscoop. Ik snap op zich heel goed de spanning van het downloaden van totaal onbekende Aziatische films en dan vervolgens de connaiseur te gaan uithangen in dat métier, maar om nou te gaan schelden omdat er niets deftigs te zien is, is de wereld op zijn kop zetten.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ik bekijk ongeveer elke Aziatische film die in bios komt, dus een flauwe opmerking. Zelfs Innocence heb ik niet gedownload, net als 2046 mooi gewacht tot ze in de bios verschenen. Maar leuk is anders vind ik, zie het nut ook niet om telkens zo lang te moeten wachten.
Trouwens, onbekende Aziatische films ? Misschien als je je deur niet uitkomt, of je beperkt tot Nederlandse sites.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Nee, ik bedoelde natuurlijk niet dat het probleem bij de gebruikers ligt
Vandaar mijn smiley
.
Verder: films die massáál gedownload worden, komen van über-rijke maatschappijen die vooral eens wat meer zouden moeten nadenken over hun distributie. Niet blijven hangen in die regio-onzin bijvoorbeeld, waar terecht geen (onder)hond zich meer iets van aantrekt. Ik haal nogmaals graag de Troma-insteek aan, waar kennelijk weer niemand de behoefte toe voelt om op te reageren. Kopiëren, op welke manier dan ook (met weemoed denk ik terug aan de cassettebandjes), kun je toch niet voorkomen, dus probeer er een draai aan te geven waardoor je er zelf ook van profiteert. DAT getuigt van innovatief nadenken en je komt er een stuk verder mee dan met conservatief kapitalisme. Uiteindelijk zelfs qua inkomsten.
Het downloaden van onbekendER, onbereikbaarder spul, is op zich natuurlijk een andere discussie. 'Tientallen' Aziatische films is peanuts vergeleken met wat er gemaakt wordt en ik neem absoluut geen genoegen met het ultra-beperkte aanbod, zéker niet vergeleken met de grote hoeveelheid Hollywood-shit (waar ik overigens ook van geniet hoor, maar de verhoudingen zijn zoek) die jaarlijks blindelings commercieel over ons uitgestort wordt. Als we ons dan toch ergens druk over willen maken, dan doe ik het liever daarover dan over freaky capriolen van charmant vage filmliefhebbers. Daar maak ik me zelfs liever druk over dan over mensen met wellicht beperkt budget die graag alles zo snel mogelijk willen zien, een eigenschap die ieders goed recht is.
Nogmaals: grootscheepse illegale handel is een iets ander verhaal, maar bioscooppubliek bestoken met anti-downloadcampagnes heeft to-taal geen zin en valt voor mij onder het dezer dagen op wel meer gebieden idioot populaire wormen en maden 'debat'. Steek dat geld liever in het aantrekkelijker maken van biosbezoek. Het is een naieve aanpak en werkt misschien zelfs wel averechts.
Kabukiman
-
- 414 messages
- 75 votes
Helemaal met Menni eens. Het belachelijk beperkte aanbod van non-maistream films is te belachelijk vor woorden, en dat KUNNEN we gewoon niet accepteren.
Zelf ben ik altijd heel fel tegen kopieeren van muziek en films geweest, met het idee (toen nog wat naief) dat het beperkte aanbod van "kleinere producties" vooral werd bepaald door het feit dat er "minder" werd verdiend en men dus op safe ging spelen.
Inmiddels weet ik wel beter. De enkele enorme Conglomeraten die de wereld rijk is zijn helemaal niet van plan om ook maar enig risico te lopen, en elke dollar extra gemaakte winst zou NOOIT worden gestoken in kansen voor eventueel nieuw talent. Zo af en toe een Hollywood megaproduktie downloaden of kopieeren, daar zie ik dan ook totaal geen kwaad meer in.
Minder grote producties zou ik het liefst willen kopen in plaats van kopieeren - als Chad Ferrin voor 15000 dollar een meesterwerk als THE GHOULS maakt, dan mag hij van het handjevol mensen dat die film bekijken van mij best wat dubbeltjes verdienen - kan hij er tenminste NOG een keer een maken.
Maar het wordt lastig als films waar ik dolgraag een paar tientjes voor zou willen betalen gewoon NIET TE KRIJGEN ZIJN. Ja, dan moet je je wel wenden tot minder geoorloofde praktijken als je al eens ergens een download- of oud exemplaar kunt vinden, dat je dan voor je eigen verzameling dupiceert. Vermits het toch niet te krijgen is, verdient men daar tenslotte ook niets minder aan.
Komt nog bij dat ik tegenwoordig (courtesy of Minister de Geus) de keuze heb uit een film NIET zien (waardoor er aan mij niet wordt verdiend) of de film dan maar downloaden/kopieeren. Dan wordt er niet minder verdiend, alleen kan ik me een uur of twee uit de werkelijkheid laten voeren. Niemand is daarbij dan toch benadeeld.
De wijze waarop Lloyd Kaufman tegen bootleggery aankijkt is zelfs erg positief, vandaar ook dat de dvd's van Troma niet zijn gecodeerd of beschermd. Lloyd heeft eens uitgelegd dat zonder bootlegs (waarmee The Toxic Avenger in Rusland een grote bekendheid verwierf) in dat enorme land nooit een distributiedeal gesloten had kunnen worden!
Even posten, dit. Zal wel weer veel te lang zijn......
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
De wijze waarop Lloyd Kaufman tegen bootleggery aankijkt is zelfs erg positief, vandaar ook dat de dvd's van Troma niet zijn gecodeerd of beschermd. Lloyd heeft eens uitgelegd dat zonder bootlegs (waarmee The Toxic Avenger in Rusland een grote bekendheid verwierf) in dat enorme land nooit een distributiedeal gesloten had kunnen worden!
Niks van Kaufman gezien. Zelfs niet met die bootleggery. Zelfs tot voor kort nooit van gehoord.
Geeft dat ook niet een probleem in essentie aan. Zijn films staan ook belachelijk laag op IMDB, heeft ie geen 2e agenda ?
Weet je, het klinkt mij net zoiets als zou mijn buurman or whoever, een film maken van het huwelijk, en die online zet om eenieder te laten profiteren van dat fantastische huwelijksfeestje.
Wellicht erg negatief van mij gedacht. Het ging hier toch over "Kunst" 
Kabukiman
-
- 414 messages
- 75 votes
Het is laat en ik ben erg moe.....
Maar ik begrijp niet presies wat je bedoelt, FK.
Kaufman een 2e agenda? In welk opzicht bedoel je dat??
En waar past de trouwfilm van de buren (moet er niet aan denken zeg) in dat opzicht - of stat dat los van Lloyd?
Laat er geen twijfel over bestaan dat wat Kaufman maakt Kunst is (in tegenstelling tot de meeste op de maat van het op voorvertoningen verschijnend publiek gemaakte Hollywoodprodukten).
Dat zijn films belachelijk laag staan op de IMDB is een pijnlijk voorbeeld van wat je in je vorige posting stelde, helaas......
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Ik beloof je wat Films van hem te gaan zien, want anders deugt er niks van mijn discussie ! (I had troublewatershoes on)
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
En waar past de trouwfilm van de buren (moet er niet aan denken zeg)
Kom op Kabuki, met mij samen op de bank maken we daar toch een uitzonderlijk komische en gezellige avond van? Als 't met Nachtsuite lukt.. 
En Fish, zeker doen! En niet te snel oordelen, Troma KAN even tijd nodig hebben.. Mijn persoonlijke aanrader zal wel altijd Tromeo & Juliet blijven, maar één ding weet je bij Kaufman zeker: het is ALTIJD Kunst met een grote T! En je buurman heeft vast niet in Rocky geacteerd.
Kabukiman
-
- 414 messages
- 75 votes
Maar jij kent mijn buurvrouw nog niet zo goed, Menni - dan toch liever nachtsuite, hoor.
(Hoewel....mijn overbuurvrouw staat vandaag in de krant en geeft dar aan dat ze wel wil trouwen. Dat lijkt me een veel gezelliger feestje!)
Tromeo & Juliet is beslist een fijn beginpunt voor Kaufman films!. Maar TERROR FIRMER en de bijbehorende FART OF DARKNESS (de eerste eerlijke Making Off zonder hielen- kont- of andere delen likkerij) is ook een aanrader.
Heb ik er nog een van extra, kan ik je wel lenen, FK.
Menni
-
- 1762 messages
- 0 votes
Ik zie net pas het script dept. gedeelte op de Troma World Headquarters special van de Tromeo & Juliet dvd, subliem! Welke andere grote studio laat onschuldige kinderen zich nou bezig houden met het scenario he? Ze klinken trouwens als al verdomd verstandig en creatief, maar da's niet anders dan verwacht natuurlijk. Als je trouwens nog 's een stapeltje bestelt daaro, waarschuw me dan even, doe ik mee.
(godver, begint Lemmy er weer doorheen te schreeuwen)
Kabukiman
-
- 414 messages
- 75 votes
Met grote stapelos bestellen in de Troma Mall wacht ik altijd tot er weer een interessante SALE voorbijkomt waarbij veel titels voor een habbekrats (of soms een habbekrats vijfenzeventig) te krijgen zijn - dan kan ik de gaten in de verzameing weer even lekker aanvullen en vallen de UPS-kosten weg. ik laat het weten als het zover is. Binnenkort komen er wel weer enkele geweldige multi-film uitgaven uit voor nog geen tientje per stuk, en die laat ik van CDUniverse of Amazon komen. MAKE YOUR OWN DAMN MOVIE zit er ook aan te komen, en dat is natuurlijk een must voor een ieder die wil weten hoe je de kreet LET'S MAKE SOME ART ook in praktijk kunt brengen.
Zijn fijne kinders - check ook het interview met Charlotte op de Terror Firmer DVD nog eens.
Troma is trouwens op Disney na de enige filmstudio die een BRAND-FOLLOWING heeft - iets dat je natuurlijk alleen maar kunt bereiken als je uitgaven een zekere constante kwaliteit hebben!
FisherKing: Als je me je adres via personal message stuurt, dan zend ik je Terror Firmer te leen (geen haast, heb m dubbel) en krijg je er een zelfgemaakte bootleg-kopie van Tromeo & Juliet bij. Kun je ook ens kennis maken met deze altijd enthousiaste en doorbijtende filmmaker/studio executive.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Zijn die troma films echt zo goed? Of is dat meer voor de fans bedoeld?
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Toxic Avenger III, dat is toch een Troma film? Als alle films zo zijn zijn die films (bewust) heel erg slecht.