• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.487 votes
Profile

Filmboeken

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Je hebt in de grote versies ook nog verschil trouwens. Mijn Bergman is duidelijk een XL versie ten opzichte van Kubrick en de TV Shows maar zolang er dezelfde inhoud in staat, dan lijkt het me alleszins een goede deal! 150 euro is sowieso veel te veel, ik heb voor de XL versie van Bergman 100 euro betaald en voor de Kubrick 50 euro. Die TV Shows was een vondst in de kringloopwinkel, ik denk dat dat echt 7 euro was ofzo..

Laat maar weten hoe ze zijn, want dan ben ik ook wel geïnteresseerd in zo'n 40th editions! Wist zelfs niet dat ze überhaupt bestonden.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

The Haunted Imagination of Alfred Hitchcock | The New Republic

Filmkrant wrote:

De angsten van Alfred Hitchcock

Alfred Hitchcock was een man met vele gezichten, zo blijkt maar weer uit een nieuwe biografie – waaronder een sadistisch gezicht.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

https://i.imgur.com/THJ60l5.jpg

Zo is het iets beter te zien, Metalfist.

Ik zou zeggen, het is het geld zeker waard voor twee tientjes. Mooie kwaliteit papier, rijkelijk geïllustreerd, en het is goed te doen qua formaat lettertype; het is niet dat het nu allemaal miniscuul is. Vooral het artwork zal vele malen kleiner zijn, jammer dat we dat niet even goed kunnen vergelijken.

MAAR: het middenformaat voor 50 euro is nog steeds mijn favoriet voor de boeken die je echt graag wilt hebben. Het is jammer dat deze niet ook in dat formaat verschenen is. Nu heb ik enkele van die 150 euro boeken ook voor 50 of 75 kunnen scoren, en die zijn mooi, maar zo lastig om te lezen doordat ze zo onhandzaam zijn.

Dat zou ook een reden voor deze kunnen zijn naast geld; je kunt deze gewoon op de bank lezen. Dat is zelfs met het middenformaat al een opgave.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Niet meteen één van mijn favoriete films maar ik kan dit altijd o zo moeilijk laten liggen wanneer het maar 1.5 euro kost..

The Da Vinci Code Illustrated Screenplay: Behind the Scenes of the Major Motion Picture

https://i.imgur.com/YhpA1Co.png

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Ik kwam niet het Duitse origineel of de Nederlandse vertaling tegen, maar de Engelse versie:

Dietrich & Riefenstahl: Der Traum von der Neuen Frau - Karin Wieland (2011) - BoekMeter.nl

Een dubbele biografie, tegen de achtergrond van de oorlog, waarbij het verschil tussen goed en (erg) slecht wordt bekeken...

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Over Riefenstahl zijn best wel wat boeken geschreven maar ze ontbreekt bij mij ook nog in de boekenkast. Dietrich daarentegen heb ik 3x (Donald Spoto, een boek van haar dochter en één die ze zelf heeft geschreven) staan. Ben benieuwd wat je er van vindt Sol1!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Metalfist wrote:

Over Riefenstahl zijn best wel wat boeken geschreven maar ze ontbreekt bij mij ook nog in de boekenkast.

Really? In die immense boekenkast van jou?

Ik heb Leni: The Life and Work of Leni Riefenstahl - Steven Bach ooit voor 6 euro op de kop getikt (de sticker zit er nog op, wat betekent: ongelezen). Maar ik ben wel benieuwd.

Dietrich daarentegen heb ik 3x (Donald Spoto, een boek van haar dochter en één die ze zelf heeft geschreven) staan. Ben benieuwd wat je er van vindt
Daar heb ik er dan weer nul van, al kan ik nog niet zeggen dat ze ‘ontbreekt’ aangezien ik nog niet erg gebiologeerd ben. Moet nog veel van haar werk zien, en wat ik zag twijfel ik aan de mate waarin ik mijn aandacht er echt bij had.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Toen ik nog veel in Antwerpen kwam twijfelde ik vaak aan dat boek dat je nu noemt in De Slegte maar uiteindelijk nooit gekocht, hoop inderdaad ook eens eentje tegen een normale prijs te kunnen vinden. Ik heb haar eigen biografie al wel gelezen (even schaamteloos linken: Ich Bin, Gott Sei Dank, Berlinerin: Memoiren (1987) - booksaboutmoviesandseries.blogspot.com) maar daar ben ik op zich niet echt wijzer uit geworden Vind het wel een fascinerende actrice trouwens, dus ik kijk nog uit naar de twee andere biografieën.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Klinkt goed Sol1! Ik was niet direct van plan om nog iets van Stahlecker te kopen na Romy Schneider: Een Leven Vol Triomfen en Tragedies - Adrian Stahlecker (2006) - BoekMeter.nl maar dit lijkt een beter boek te zijn.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Metalfist wrote:

Ik was niet direct van plan om nog iets van Stahlecker te kopen

Eigenlijk ben je dan nog gematigd met 3* bij dat boek over Romy Schneider.

Dat boek over 'Film en Kunst in Ballingschap' lijkt me veel feitelijker van aard; bij Romy Schneider krijg je - denk ik - meer te maken met subjectieve zaken en eigen interpretaties...

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ja, ik verschoot er daarnet ook van dat ik het toch nog 3* heb gegeven.. Denk vooral omdat ik hem niet helemaal kan betrappen op foute zaken maar bon, ik ga de score nu ook niet meer wijzigen.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik heb een bio over Hildegard Knef van hem en iets getiteld ‘ Hollywood Giganten. Joodse Immigranten En De Amerikaanse Film’. Bijzonder druk baasje, als ik kijk hoeveel boeken er van zijn hand zijn.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Haha iedereen heeft een ander boek van Stahlecker in huis blijkbaar doet me wat denken aan Thomas Leeflang, die schrijft ook in een geweldig hoog tempo maar daar ben ik ook niet zo'n fan van. Vooral layoutgewijs maakt die er vaak een rommeltje van en het schijnt dat het qua inhoud niet altijd beter is.

Ik geloof dat Brix absoluut niet te spreken was over Mij Tarzan, Jij Jane. Terecht trouwens, ik heb het boek ook maar bijgehouden voor de foto's en om wat informatie rond wie allemaal Tarzan heeft gespeeld etc achter de hand te hebben.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Van Leeflang heb ik 100 jaar cinema: the art of Hollywood en Verstomde films. verdwenen Amsterdamse bioscopen in de kast

Was me al opgevallen dat die veel geschreven had, en dat de kwaliteit daar onder zou kunnen lijden had ik bij beide auteurs al gevreesd.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik heb er iets meer (3 stuks maar wel nog maar 2 gelezen):

100 Jaar Cinema: The Art of Hollywood

Mij Tarzan , jij Jane

Wereld van de Glamour

Die Art of Hollywood is degene die ik nog niet heb gelezen. Ik geloof dat hij ook nog boeken over Duitse cinema heeft geschreven en dat ik bij Wereld van de Glamour echt het gevoel had dat hij gewoon een aantal ongebruikte hoofdstukken (of misschien zelfs gebruikte hoofdstukken ) recupereert.

Jack Sparrow

• 472 messages
  • 3266 votes

Van Leeflang heb ik er ook een aantal, waaronder 100 jaar Cinema. Verder ook nog:

- De wereld van Comedy

- De wereld van Laurel en Hardy en

- Cinema Nostalgia

Dit zijn eigenlijk allemaal wel fijne naslagwerken om te lezen en door te bladeren. Leeflang heeft inderdaad veel filmboeken op zijn naam staan.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Kringloopwinkels, altijd fijn!

My Sister Marilyn: A Memoir of Marilyn Monroe by Berniece Baker Miracle & Mona Rae Miracle

Audrey Hepburn: An Intimate Portrait by Diana Maychick

Star Wars: Cloak of Deception by James Luceno

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.boekmeter.nl/images/cover/95000/95910.200.jpg?cb=1623057876

Filmregisseur Quentin Tarantino debuteert als romanschrijver: ‘In een boek kun je gewoon meer vertellen’ | De Volkskrant

Volkskrant wrote:

Quentin Tarantino schreef een boek naar zijn eigen film Once Upon a Time in... Hollywood. De Volkskrant sprak de regisseur, die nog één speelfilm wil maken. Over het schrijven, zijn periode in Amsterdam, en de ongebruikte dialoog voor Rutger Hauer.

ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD: A NOVEL - Official Trailer

Once upon a Time in Hollywood - Quentin Tarantino (2021) - BoekMeter.nl

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

The Art of the Hollywood Memoir | The New Yorker - newyorker.com

Filmkrant wrote:

Rachel Syme kiest dertien onmisbare autobiografieën van vrouwen die hun plek in Hollywood moesten bevechten, van de stomme film tot Star Wars – boeken vol smakelijke verdichtsels die net zoveel onthullen als ze verbloemen.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Onverwacht genoegen van € 10 op een boekenmarkt:

'The Australian Screen: A Pictorial History of Australian Film Making' van Eric Reade, Lansdowne Press, Melbourne 1975.

Liggend formaat van 27 x 34, 308 pagina's. Het boek volgt de Australische filmgeschiedenis en telt tientallen zwart-wit foto's. Ik kom nu wel heel erg veel (voor mij dan tenminste) onbekend werk en onbekende personen tegen...

Het kleine boekje 'Fellini over Fellini' uit de 'Grote Cineasten'-reeks (1978 Meulenhoff, Zwitsers origineel 1974) dat ik voor € 2 bij dezelfde kraam kon meenemen lijkt nu wel frivool in vergelijking met zijn grote Australische broer...

Zie ook voor de Australische films in het algemeen: ozcin - australiancinema.info

En voor het boek hierboven, heel korte informatie: ozcin - australiancinema.info

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Nog niet gekocht, maar op 14 oktober 2021 verscheen van Anke Brouwers, scenariste en docente filmgeschiedenis aan de Universiteit van Antwerpen:

Mooi Zijn en Zwijgen: De Machtige Vrouwen van de Amerikaanse Stille Film - Anke Brouwers (2021) - BoekMeter.nl

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

https://www.bruna.nl/images/active/carrousel/fullsize/9789083154480_front.jpg

Boeken: Theater Tuschinki 100 jaar - Filmkrant

Filmkrant wrote:

Het koffietafelboek Theater Tuschinki 100 jaar biedt fijne foto’s en een uitgebreide geschiedenis van het Amsterdamse filmpaleis, maar ook nutteloze interviews met BN-ers en een opvallend terugkerend kritiekpunt.

Wie alles leest, ontdekt een (ongetwijfeld onbedoelde) rode draad door het boek. De geïnterviewde filmmakers Dick Maas en Martin Koolhoven, maar ook Joop van den Ende, wijzen erop dat de grote zaal van Tuschinski weliswaar heel indrukwekkend is maar technisch gezien ondermaats. De projector staat namelijk heel hoog, waardoor hij schuin op het doek projecteert – met vertekening tot gevolg. Ook is het geluid vrij slecht, wat deels komt door de balkons. En omdat het pand een rijksmonument is, mogen er geen luidsprekers aan het plafond worden bevestigd.

Voormalig operateur Ad van Bruggen hoopt op een betere toekomst.

Theater Tuschinki 100 jaar | tekst Robbert Blokland e.a., fotografie Renske Derkx | 2021, Uitgeverij Kyosei, Rotterdam | 240 pagina’s | € 37,50

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Eindelijk een tweedehandsje opgedoken van Hollands Hollywood van Henk van Gelder. Wellicht het beste boek ooit verschenen over de Nederlandse film. Van de eerste geluidsfilm tot 1994 (het is een boek uit 1995) komt elke lange Nederlandse fillm met een officiele release wordt daar in context geplaatst. Met korte info over hoe de film van de grond kwam en hoe succesvol de film was. Heb het 20 jaar terug ofzo in de bieb geleend en weer dat eind jaren 90 bij de slegte in de ramsj lag. Altijd een beetje spijt gehad dat ik het toen niet had gekocht.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

starbright boy

Ja erg fijn naslagwerk!

Precies zoals een film encyclopedie hoort te zijn. En meer informatie en achtergrondinfo per titel dan bij bijv. Time Out.

Ik heb 'm voor MM ook gebruikt. Er was zelfs een film bij die ik enkel door still in dit boek heb kunnen toevoegen.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

https://edinburghuniversitypress.com/pub/media/catalog/product/cache/9eb3df90bbbbc2e6bb42d699915a8aaf/9/7/9781474475884_2.jpg

Post-Horror - Art, Genre and Cultural Elevation (2021)

Horror’s longstanding reputation as a popular but culturally denigrated genre has been challenged by a new wave of films mixing arthouse minimalism with established genre conventions. Variously dubbed 'elevated horror' and 'post-horror,' films such as The Babadook, It Follows, The Witch, It Comes at Night, Get Out, The Invitation, Hereditary, Midsommar, A Ghost Story, and mother! represent an emerging nexus of taste, politics, and style that has often earned outsized acclaim from critics and populist rejection by wider audiences. Post-Horror is the first full-length study of one of the most important and divisive movements in twenty-first-century horror cinema.

https://ptpimg.me/e0cc1r.png

Women Make Horror

Filmmaking, Feminism, Genre

“But women were never out there making horror films, that’s why they are not written about – you can’t include what doesn’t exist.”

“Women are just not that interested in making horror films.”

This is what you get when you are a woman working in horror, whether as a writer, academic, festival programmer, or filmmaker. These assumptions are based on decades of flawed scholarly, critical, and industrial thinking about the genre. Women Make Horror sets right these misconceptions. Women have always made horror. They have always been an audience for the genre, and today, as this book reveals, women academics, critics, and filmmakers alike remain committed to a film genre that offers almost unlimited opportunities for exploring and deconstructing social and cultural constructions of gender, femininity, sexuality, and the body.

Women Make Horror explores narrative and experimental cinema; short, anthology, and feature filmmaking; and offers case studies of North American, Latin American, European, East Asian, and Australian filmmakers, films, and festivals. With this book we can transform how we think about women filmmakers and genre.

https://ptpimg.me/fa1tk9.png

Mastering Fear: Women, Emotions, and Contemporary Horror

Mastering Fear analyzes horror as play and examines what functions horror has and why it is adaptive and beneficial for audiences. It takes a biocultural approach, and focusing on emotions, gender, and play, it argues we play with fiction horror. In horror we engage not only with the negative emotions of fear and disgust, but with a wide range of emotions, both positive and negative. The book lays out a new theory of horror and analyzes female protagonists in contemporary horror from child to teen, adult, middle age, and old age.

Since the turn of the millennium, we have seen a new generation of female protagonists in horror. There are feisty teens in The Vampire Diaries (2009–2017), troubled mothers in The Babadook (2014), and struggling women in the New French extremity with Martyrs (2008) and Inside (2007). At the fuzzy edges of the genre are dramas like Pan's Labyrinth (2006) and Black Swan (2010), and middle-age women are now protagonists with Carol in The Walking Dead (2010–) and Jessica Lange's characters in American Horror Story (2011–). Horror is not just for men, but also for women, and not just for the young, but for audiences of all ages.

https://ptpimg.me/u3974f.png

Planet Auschwitz - Holocaust Representation in Science Fiction and Horror Film and Television (2020)

Planet Auschwitz explores the diverse ways in which the Holocaust influences and shapes science fiction and horror film and television by focusing on notable contributions from the last fifty years. The supernatural and extraterrestrial are rich and complex spaces with which to examine important Holocaust themes - trauma, guilt, grief, ideological fervor and perversion, industrialized killing, and the dangerous afterlife of Nazism after World War II. Planet Auschwitz explores why the Holocaust continues to set the standard for horror in the modern era and asks if the Holocaust is imaginable here on Earth, at least by those who perpetrated it, why not in a galaxy far, far away? The pervasive use of Holocaust imagery and plotlines in horror and science fiction reflects both our preoccupation with its enduring trauma and our persistent need to “work through” its many legacies.

E-books van bemachtigd.

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

https://d1w7fb2mkkr3kw.cloudfront.net/assets/images/book/lrg/9780/3947/9780394714394.jpg

Zeer lezenswaardige autobiografie van de filmmaker die net zozeer door Westerse films, literatuur en schilderkunst als door zijn eigen cultuur werd geïnspireerd. Houdt helaas op in 1950 bij het succes van Rashomon, net aan het begin van wat vaak als zijn meest succesvolle periode (tot 1966) wordt gezien.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

De eerste editie uit 1985 van 'The Cinema Book', met een review van eigen hand:

The Cinema Book - Annette Kuhn e.a. (1985) - BoekMeter.nl

Er zijn een aantal latere edities van dit werk:

Editions of The Cinema Book by Pam Cook - goodreads.com

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Niet zelf gekocht of gezien, maar één van de andere crewleden van BoekMeter kwam hiermee:

Hitchcock Compleet | Het verhaal van de 57 films en 20 tv-filmd WBOOKS

Met 442 afbeeldingen op 648 pagina's inderdaad zeer rijk geïllustreerd, zie ook de link 'inkijkexemplaar' op dezelfde pagina.

WBooks heeft meer van dergelijke (vertaalde) boeken in haar 'Compleet'-serie, onder andere van David Bowie.

Met € 59,95 per deel geen goedkope serie, maar wel een begrijpelijke prijs gezien het aanbod...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.