• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.987 votes
Profile

Filmboeken

Wouters

• 2665 messages
  • 1837 votes

Ik wil me wat meer verdiepen in filmgeschiedenis en ben een paar interessante boeken tegengekomen. Hebben jullie deze gelezen en wat is jullie ervaring ermee? En hebben jullie nog andere tips?

Story of Film(cousins)

Film History (Thompson and Bordwell)

Film- a critical introductin(Praggiamore)

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Het filmhistory boek van Bordwell en Thompson wordt op vele filmopleidingen in Europa en de VS gebruikt. Hier en daar vrij pittig (en het vereist ook enige filmkennis, wil je er enigzins gemakkelijk doorheen lezen), maar interessant is het wel.

Pure

• 770 messages
  • 0 votes

Pff, met die herdruk van 'De Verborgen Schrijver' (Ger Beukenkamp) wil het ook niet echt vlotten. Iemand enig idee of dit boek nog ergens te krijgen is?

citybird

• 4964 messages
  • 4139 votes

- A History of Narrative Film - David A. Cook

- Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide - Josiah Howard

- The Encyclopedia of Westerns - Herb Fagen

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

- Iron man: Cinema of Shinya Tsukamoto - Tom Mes

- Agitator: Cinema of Takashi Miike - Tom Mes

Verder zou ik nog wel boeken willen over:

- David Lynch

- Mamoru Oshii

- Takeshi Kitano

- Jean-Luc Godard

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Pure wrote:

Pff, met die herdruk van 'De Verborgen Schrijver' (Ger Beukenkamp) wil het ook niet echt vlotten. Iemand enig idee of dit boek nog ergens te krijgen is?

Probeer het eens op een boekenmarkt, daar heb ik de mijne ook vandaan.

Toon1

• 497 messages
  • 2797 votes

Ik heb de volgende boeken:

- Close-Up: wereldgeschiedenis van de film (Mark Cousins)

- The American Cinema: Directors and directions 1929-1968 (Andrew Sarris)

- Re/Search #10: Incredibly Strange Films (V. Vale & A. Juno)

- German Expressionist Films (Paul Cooke)

Verder nog de Taschen boeken over Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, Luis Bunuel, John Ford, Orson Welles en Film Noir. Niet de beste naslagwerken, maar wel zeer mooi omwille van de foto's. En het boek '1001 films' heb ik ook.

PascalvE

• 308 messages
  • 22 votes

Ik heb:

Het geheim van Hollywood

Films Maken

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Vooral scenario boeken:

Het geheim van Hollywood (Paul Ruven en Maria Batavier)

De Verborgen Schrijver (Ger Beukenkamp)

Screenplay (Syd Field)

The Screenwriter's Workbook (ook Syd Field)

Understanding the Screenplay (Tom Stempel)

101 Habits of highly succesfull Screenwriters

Eyes Wide Open (over het schrijfproces van Kubrick's laatste film)

De Broertjes van Zusje

Film Art: AN Introduction

En vast nog wel meer waar ik nu niet op kan komen...

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Speelfilms maken (Roemert B. Lievaart)

Paul Verhoeven - de Biografie

Rutger Hauer Autobiografie

Uit de Taschen-serie:

Federico Fellini

Film Noir

Alfred Hitchcock

Stanley Kubrick

Paul Verhoeven

Orson Welles

Stanley Kubrick (Vincent LeBrutto)

Stanley Kubrick: A Life in Pictures

Hollands Hollywood

De Droomfabriek

Film in Nederland

1001 Films

Films van de Jaren 70

Spaghetti Westerns (Howard Hughes)

De Broertjes van Zusje

Een hele rits boeken over James Bond

Amsterdamned; de stad, de film en de makers

Filmjaarboeken

etc.

matthijs_013

• 3631 messages
  • 5735 votes

Heb bij een tweedehands winkel een ontzettend mooi boek gekocht over de geschiedenis van MGM, voor maar 2 euro. Het heet "The MGM Story - All 1,714 films of m-g-m described and illustrated in colour and black and white"

Maar liefst 400 pagina's. Het bevat veel informatie per film die niet op internet te vinden is en van elke film staat er wel een foto bij (ik durf te wedden dat daarvan ook 3/4 niet op internet staat)

HenkMul

• 30 messages
  • 554 votes

Voor een wat filosofischere blik op cinema is het tweeluik Cinema 1 en 2 van Gilles Deleuze erg aan te raden. Er worden twee tendensen in de cinema belicht, die van het bewegings- en tijdsbeeld. Het is vrij pittige materie, maar er zijn genoeg voorbeelden in te vinden - die uitermate nauwkeurig zijn toegelicht, en daarenboven ook nog eens met veel passie. De voorbeelden bieden een handgreep om zowel het bewegingsbeeld als tijdsbeeld beter te doorgronden: met een beetje doorzettingsvermogen, en door de zweefteverige abstracties heenkijkend, biedt het een erg interessant en vernieuwend perspectief op film.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Iemand "De Filmproducent" van Carolien Croon en Stienette Bosklopper aangeschaft of gelezen? Bladerde er vanmiddag even doorheen en het leek me interessant, maar ik wilde even wat meer weten voordat ik 40 euro uitgeef.

Miron

• 744 messages
  • 74 votes

In Film > Algemeen > Film Theorie Boek?:

Weet iemand een goed boek (voor de film liefhebber dus niet voor de beginnende regisseur) waarin algemene kennis en info over film theorie wordt gegeven. Graag 'n boek waarin voorbeelden in de vorm van afbeeldingen worden aangetoond.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Misschien ietwat té theoretisch maar Film Art van Bordwell en THompson is een veelgebruikt boek op vele filmacademies en film gerelateerde universitaire studies...

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Juist erg toegankelijk geschreven én rijkelijk geïllustreerd ...

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Inderdaad, lijkt me precies wat je zoekt.

djpj

• 7 messages
  • 1 votes

Ik had een simpel vraagje: is het boek van the Godfather (deel 1, Mario Puzo) hetzelfde als de film (deel 1)?

Ik zou dit heel graag willen weten, ben al veel wezen googlen maar op niks uit gedraaid.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Met kerst Mes' boek over Miike gekregen. Vooral het interview op het einde is heerlijk ontnuchterend.

Daaruit blijkt vooral dat Miike nooit echt de intentie heeft gehad om regisseur te worden, het een alles behalve speciaal beroep vindt en dat vooral zijn nuchtere kijk op het beroep (=werk) ervoor zorgt dat er voor hem zo weinig regeltjes lijken te zijn.

Wel een beetje jammer dat de filmbesprekingen stoppen wanneer de Miike films echt interessant beginnen worden, maar da's vast materiaal voor een tweede deel.

Geweldige vent verder

-fal

• 2028 messages
  • 2290 votes

Miron wrote:

In Film > Algemeen > Film Theorie Boek?:

Weet iemand een goed boek (voor de film liefhebber dus niet voor de beginnende regisseur) waarin algemene kennis en info over film theorie wordt gegeven. Graag 'n boek waarin voorbeelden in de vorm van afbeeldingen worden aangetoond.

How to Read a Film: The World of Movies, Media, Multimedia van James Monaco zou wat voor je kunnen zijn.

Dikke pil die bestaat uit uitgebreide thematische blokken die je onafhankelijk van elkaar kunt lezen. (plaatsing van film binnen het geheel der kunsten, filmtechniek, filmgeschiedenis, film als tekensysteem en een meer filosofisch gedeelte. Ik heb zelf een Duitse vertaling (Rowohlt TV)

robertus65

• 1130 messages
  • 0 votes

Ik heb eveneens een simpele vraag:

Weet iemand of er nog een vervolg is van de zesde editie van De Speelfilmencyclopedie?

Deze is rond '95 uitgegeven in 2 boeken en had 65.000 filmbesprekingen.

djpj

• 7 messages
  • 1 votes

djpj wrote:

Ik had een simpel vraagje: is het boek van the Godfather (deel 1, Mario Puzo) hetzelfde als de film (deel 1)?

Ik zou dit heel graag willen weten, ben al veel wezen googlen maar op niks uit gedraaid.

iemand?

-fal

• 2028 messages
  • 2290 votes

Uit een gebruikersrecensie van het boek, amazon.co.uk:

"It is kind of the first and second film in one book, with some extra story lines not in either."

djpj

• 7 messages
  • 1 votes

-fal wrote:

Uit een gebruikersrecensie van het boek, amazon.co.uk:

"It is kind of the first and second film in one book, with some extra story lines not in either."

'with some extra story lines not in either' lekker vaag dus

Maar bedankt, dat wordt dus serieus een boek lezen voor het vak Engels, ik dacht laat ik dan maar de Godfather doen want die mag zowiezo en is onder 500 pagina's

Pure

• 770 messages
  • 0 votes

Welke boeken/auteurs zijn aan te bevelen wat betreft de kunst van het editten?

"In the Blink of an Eye: A Perspective on Film Editing" van Walter Murch schijnt goed te zijn?

Een collega van mij had het over een boek die in december is besproken in de volkskrant. Hij weet alleen de titel niet meer en we kunnen het ook zo niet vinden online.

Hier werd vooral de theorie besproken. Voor de echte 'filmnerd' zou het boek niet diep genoeg gaan maar juist voor mensen die er een beetje van weten maar er graag meer over weten uitermate geschikt zijn.

Aan de hand van veel nieuwe films werd de theorie besproken. O.a. pan's labyrinth, jarhead.

Ah... ondertussen heeft onze stagiair hem gevonden haha

Ik laat de boel hier wel staan voor een eventuele tip:

Get the Picture?: The Movie Lover's Guide to Watching Films, Second Edition van Jim Piper.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.