- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0571/5073/4513/products/Oscar_Wars_Cover1.jpg?v=1677612074
In Oscar Wars, Michael Schulman chronicles the remarkable, sprawling history of the Academy Awards and the personal dramas--some iconic, others never-before-revealed--that have played out on the stage and off camera. Unlike other books on the subject, each chapter takes a deep dive into a particular year, conflict, or even category that tells a larger story of cultural change, from Louis B. Mayer to Moonlight. Schulman examines how the red carpet runs through contested turf, and the victors aren't always as clear as the names drawn from envelopes. Caught in the crossfire are people: their thwarted ambitions, their artistic epiphanies, their messy collaborations, their dreams fulfilled or dashed. -Oscar Wars: A History of Hollywood in Gold, Sweat, and Tears
Ik heb een heel rijtje boeken over de Oscars in de kast staan, grotendeels ongelezen overigens. Maar dat zijn ook allemaal publicaties die al wat ouder zijn. Dan lees ik toch liever een wat recenter boek, ook aangezien er bij de Oscars best wat ontwikkelingen zijn geweest de afgelopen tien jaar.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
https://res.cloudinary.com/bloomsbury-atlas/image/upload/w_568,c_scale/jackets/9781350242586.jpg
Introduction
1: What is Modernism? What is Cinema?
2: Cinema and the Modernist Arts: The Cult of the Image
3: Cinematic Modernism in the Silent Film Era
4: Postwar Cinematic Modernism: From Neorealism to the New Wave
5: Postwar Cinematic Modernism: Critical Perspectives
6: The Return of Cinematic Modernism
7: Contemporary Cinematic Modernism: Currents and Controversies
8: Contemporary Cinematic Modernism: An International Style - Commentaries on Ten Contemporary Films
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
In het heerlijke boek Filmspeculatie blikt Tarantino terug op een hele reeks films die in zijn jeugd diepe indruk op hem hebben gemaakt. Aangezien Tarantino in 1963 geboren is, zijn dat vooral films uit de jaren zeventig – toevallig een van de beste periodes uit de filmgeschiedenis – en begin jaren tachtig.
Filmspeculatie is vanaf 31 maart verkrijgbaar.
Het Engelstalige origineel Film Speculation verscheen al eerder.
Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
Vertaling: Petra C. van der Eerden en Janine van der Kooij
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
https://images2.imgbox.com/50/df/pVYXayM8_o.jpg
Lavishly illustrated with over 175 pristine duotone photographs, the vast majority of which have never before been published, this is the first volume to trace Gibbons’ trendsetting career. At its height in the late 1930s and early 1940s, Gibbons was regularly acknowledged by his peers as having shaped the craft of art direction in American film; his work was recognized as representing the finest in motion picture sets and settings.
Gibbons and his associates constructed the villages, towns, streets, squares and edifices that later appeared in hundreds of films, and whose mixed architecture stood in for army camps and the wild west, Dutch New York and Dickensian London, ancient China and modern Japan. Inspired by the work of Le Corbusier and the Bauhaus masters, as well as the 1925 Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes in Paris and Frank Lloyd Wright’s experiments with open planning, Gibbons championed the notion that movie decor should move beyond the commercial framework of the popular cinema.
Chapter Two: Wanted: Interior Designers for the Screen
Chapter Three: Gibbons at Goldwyn
Chapter Four: The Emergence Of Metro-Goldwyn-Mayer
Chapter Five: MGM Moderne
Chapter Six: Every Stage a Home
Chapter Seven: Re-creating the World for MGM
Chapter Eight: The Metro Musicals
Chapter Nine: A Moderne Love Story
https://images2.imgbox.com/44/ff/NF4Dkc33_o.jpghttps://images2.imgbox.com/ac/d0/5ikjW0hg_o.jpg
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Weer een nieuw e-book 
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51NeOsw27dL._AC_UL600_SR600,600_.jpg
The book then breaks movies into larger, roughly half-hour parts and espouses the psychological evidence behind each device's intended effect, ultimately exploring the rhythms of whole movies, the flow of physical changes, and the cinematic polyrhythms that have come to match aspects those in the human body. Along the way, the book considers cultural and technological evolutions that have contributed to shifts in viewers' engagement by sustaining attention, promoting understanding of the narrative, heightening emotional commitment, and fostering felt presence in the story.
Movies on Our Minds asks critical questions about how our emotional processes and the way our experiences of movies have changed over the course of cinematic history, for a cutting-edge look at what makes popular movies enjoyable.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
https://m.media-amazon.com/images/I/71nhFGkSU+L._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
Recentelijk heb ik alle delen van de Friday the 13th franchise bekeken en hierna dit boek gelezen. Geschreven door autoriteit in het veld Peter M. Bracke gaat het om een publicatie van 2006. Het is nog steeds in print. Alle films tot en met Freddy vs. Jason komen aan bod behalve dus de reboot uit 2009. Er zit een heel eenvoudig concept achter. Aan elke film wordt een hoofdstuk gewijd bestaande uit interviews met de betrokkenen en opgesmukt met coole foto’s -soms paginagroot - op en naast de filmset. De commentaren van Peter M. Bracke zijn tot een minimum beperkt en gelden vooral als introducties bij de films. Liever laat hij acteurs, regisseurs, technici aan het woord.
Dat levert een fascinerende trip op doorheen 25 jaar filmgeschiedenis. En merk je hoeveel er op die 25 jaar - van ca. 1980 tot 2005 - veranderd is. Elke film evolueert mee met de zeitgeist en de beschikbare technologie op vlak van productie en distributie. Van ambachtelijke practical effects door kunstenaars als Tom Savini naar de moderne cgi. Van ernstig gemeende horror naar camp en erger (hangt natuurlijk af van je eigen appreciatie).
Toch zijn er ook enkele constanten. De eerste film uit de serie is dan wel een buitenbeentje. Het was een ‘maagdelijke’ productie waarvan niemand het latere buitensporige succes kon inschatten. In de volgende films krijg je een heel ander effect. Niettegenstaande heel wat acteurs neerkijken op het horrorgenre waren ze toch allemaal genoeg gecharmeerd door het succes van de serie om mee op de trein te springen. Het is trouwens niet te tellen hoeveel van die acteurs ‘nooit eerder een Friday the 13th film gezien' hadden en dan wel graag intekenen.
Een andere constante is het gedoe rond geld. Zeker Paramount deed er alles aan om de kosten zo laag mogelijk te houden. Het zijn vooral in die eerste jaren echte low budget movies waarbij exploitation zich niet enkel on maar ook off screen afspeelt, zou je kunnen zeggen. De films werden meestal ook in handen gegeven van beginnende regisseurs - om financiële en creatieve redenen. Ook voor hen was het dikwijls een opportuniteit om deel uit te maken van een succesvolle serie.
Het meeste onvoorwaardelijke ‘hart’ voor de films vind ik in de interviews terug bij de make up en special effects mensen. Voor hen is het dan ook hun hoofdjob en zij leven van dit soort films.
Nog een constante zijn de negatieve reviews van ernstige critici doorheen de jaren. Maar Jason heeft ze allemaal overleefd … heeft een cultniveau bereikt terwijl niemand zich die critici nog zal herinneren. Chi chi chi ha ha ha!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Bobbejaantje, dat boek over de Friday the 13th-franchise klinkt als iets dat niet alleen de horrorfan kan interesseren maar ook de liefhebber die niet per se in horror geïnteresseerd is maar wel in filmmaken in het algemeen en low-budget-filmmaken in het bijzonder, net zoals ik zelf niets heb met Star Wars, maar de boeken over wat er allemaal bij de produktie van die films komt kijken toch heel interessant blijken te zijn.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Klopt Roger Thornhill. Daarom voor mij één van de beste filmboeken die ik ooit gelezen heb. Dus niet omdat Friday the 13th zo'n duizelingwekkend niveau haalt
maar omdat ik er veel van opgestoken heb over het filmbedrijf (van toen). In het boek neemt niemand een blad voor de mond en dat is zeker een grote meerwaarde. Het siert auteur Peter M. Bracke dat hij toch een balans heeft gezocht zodat verschillende opinies aan bod komen. De waarheid die ergens in het midden ligt.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
https://pictures.abebooks.com/isbn/9780586047941-uk.jpg
Het eerste boek (1935) is een roman, het tweede (1939) bevat de novelle Sally Bowles en zes kortere samenhangende verhalen. Samen vormen deze ongeveer 400 pagina's de officieuze Berlin stories; ze waren bovendien de basis voor John Van Drutens toneelstuk I am a camera (1951), de gelijknamige verfilming daarvan uit 1955, de Broadway-musical Cabaret (1966) en de gelijknamige verfilming daarvan uit 1972 met Liza Minnelli (als Sally) en Michael York. Ook los van die succesvolle overzettingen naar andere media blijven dit echter prachtige verhalen over een Engelse buitenstaander annex observator in het Berlijn van de jaren 30.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
Hebben jullie aanraders voor boeken die over sci-fi films gaan? En dan bedoel ik niet 'het boek van de film', maar meer een overzicht van het genre of ontwikkelingen door de jaren heen?
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
101 sci-fi movies you must see before you die (ed. Steven Jay Schneider) geeft een aardig overzicht van hoe het genre zich ontwikkeld heeft aan de hand van de 100 invloedrijkste films. Ook aandacht voor de cinema buiten Hollywood, en loopt tot 2006. Maar is uiteraard geen klassieke geschiedenis van het genre.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Hebben jullie aanraders voor boeken die over sci-fi films gaan? En dan bedoel ik niet 'het boek van de film', maar meer een overzicht van het genre of ontwikkelingen door de jaren heen?
Fantastic Television: A Pictoral History of Sci-Fi, the Unusual, and the Fantastic heeft geweldige reviews, maar is van voor mijn geboorte (en JM is 40+). Maar op dit lijstje staan wel een paar aansprekende titels, zo te zien: The 10 Best Books About Science Fiction.
Ik weet niet of je een e-reader hebt of tablet, maar zo ja, dan heb ik nog wel iets voor je. 
robertinho
-
- 1512 messages
- 2934 votes
Dank voor de tips. E-reader documenten zijn niet te lezen via de laptop? (De oplettende lezer maakt hieruit op dat ik geen e-reader heb.)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zeker wel, het is niet ideaal om hele boeken zo te lezen denk ik, maar het gaat prima. Edge kan de meeste bestanden wel openen, maar er zijn ook andere programma's voor zoals calibre of add-ons als EPUBReader. Als je dat wenst te proberen, stuur ik je wat sci-fi filmboeken die ik digitaal heb.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Voor de specifieke liefhebbers van een toch wel apart staaltje Nederlandse filmgeschiedenis:
Zie ook de slotzin van de plotomschrijving:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hoe de grote actiefilmhelden Hollywood bestormden, vaak tegen alle verwachtingen in - de Volkskrant
The Last Action Heroes is hét boek over de grote actiehelden van de jaren tachtig, toen spierbundels als Stallone en Schwarzenegger tekeergingen – in de film, maar ook in het echt.
Nick de Semlyen, The Last Action Heroes - The Triumphs, Flops and Feuds of Hollywood’s Kings of Carnage. Penguin Random House, 334 pagina’s. ★★★★☆
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Afgelopen dinsdag 11 juli 2023 verscheen het vierde deeltje uit de nu zes bekende van de 'Denken in het Donker met:'-reeks van uitgever ISVW in Leusden over het werk van op dit moment zes bekende regisseurs:
Denken in het Donker met: Sofia Coppola - Lies Lanckman e.a. (2023)
De zoekfunctie bij BoekMeter werkt nu gelukkig weer. De complete lijst staat op:
'Denken in het donker met' lijst volgens BoekMeter
Deeltjes worden uitgegeven in een luxe pocketeditie met binnenflappen à € 12,50 per stuk.
Voor die prijs hoef je het niet te laten.
Een wisselende groep met name Vlaamse filosofen bespreekt daarin het werk, en de achtergronden daarvan, van deze regisseurs.
Hun verhalen nodigen uit de films gelijk weer te herbekijken.
De twee resterende deeltjes, over Agnès Varda en Chantal Akerman, moeten nu nog verschijnen.
Dat zou op 3 oktober 2023 en 5 december 2023 moeten gebeuren.
Waarschuwing 1: de eerdere deeltjes uit deze reeks zijn bij herhaling uitgesteld. Diverse boekhandels vermelden nu nog voor alle delen oude, vervallen en niet gehaalde verschijningsdata en het zou me niks verbazen als de data voor de twee laatste delen weer (herhaaldelijk) worden doorgeschoven. In ieder geval zijn er nu vier deeltjes beschikbaar.
Waarschuwing 2: voor wie de films nog niet heeft gezien, zitten de filosofische beschouwingen natuurlijk wel vol spoilers.
Wat mij betreft, mogen er nog meer deeltjes verschijnen.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
The Cinema Alone: Essays on the Work of Jean-Luc Godard 1985-2000 - Michael Temple e.a. (2000)
Ik kwam het boek bij toeval tweedehands tegen; hardcover tegen een redelijke prijs en in vrijwel nieuwe staat.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Jess Berry is een hoofddocente ontwerpgeschiedenis aan de Australische Monash University in Melbourne.
Haar boek kwam op 19 mei 2022 uit. Voor een paperbackprijs van circa £ 22 in Engeland, zou het boek hier circa € 26 moeten kosten.
De hardcover is drie keer zo duur; het eboek circa € 5 goedkoper.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
https://i.ibb.co/sQxNgzP/taschen.jpg
Nu ben ik arm, beetje los gegaan bij de kunst en fotografieboeken 
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Jeanne Moreau - Jean-Claude Moireau e.a. (1988) - BoekMeter.nl
en
'Encyclopedie du Film Noir' van Alain Silver en Elizabeth Ward.
Dat is de Franse versie van 458 pagina's uit 1987 van de Parijse uitgeverij Rivages van het boek 'Film Noir' dat in 1979 in het Engels bij de New Yorkse uitgeverij Overlook verscheen en zo te zien meerdere edities beleefde.
In de versie uit 1987 zijn een essay over de Film Noir en meer dan 300 filmografieën opgenomen van klassieke Noord-Amerikaanse films uit het genre; met vermelding van acteurs, enscenering, technici, een korte samenvatting en een korte analyse van de plaats die de film binnen het genre inneemt.
In het boek zijn enkele tientallen zwart-witafbeeldingen opgenomen.
Vergelijk: Film Noir: The Encyclopedia by Alain Silver | Goodreads
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Nu ben ik arm, beetje los gegaan bij de kunst en fotografieboeken
Financieel arrm, maar geestelijk rijk. Toch weer een troost 
Het lijkt erop dat ze bij Taschen om de zoveel jaar hun akties-met-korting herhalen.
Op zich niet onverwacht.
Ik had dat boek met die filmposters van de Russische avantgarde enkele jaren geleden al gekocht, met wat ander werk, en daarover hier een berichtje geplaatst.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Cinema Express: Over Treinfilms en Filmtreinen - Pauline Kleijer (2023) - BoekMeter.nl
Rijk geïllustreerde luxepocket van € 19,50, in een beperkte oplage verschenen.
Recent zijn er een aantal artikelen over dit boek verschenen in/op diverse media inclusief internet.
Pauline Kleijer weet best wel veel informatie te plaatsen in een beperkte ruimte van 85 pagina's. Ik moet het boek nog doorlezen, maar met de uitvoering is in ieder geval niets mis.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
(afbeelding)
Hoe de grote actiefilmhelden Hollywood bestormden, vaak tegen alle verwachtingen in - de Volkskrant
Nick de Semlyen, The Last Action Heroes - The Triumphs, Flops and Feuds of Hollywood’s Kings of Carnage. Penguin Random House, 334 pagina’s. ★★★★☆
Het ideale boek voor Reinbo, maar waarschijnlijk weet hij alles beter dan de auteur, want heeft die wel de jaren '80 mee gemaakt? 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Leuk boek aangeschaft gisteren (in de ramsj)
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Kwam langs antiquariaat De Alkenaer in Alkmaar. Klein winkeltje, leek me, dus ik kon er wel even naar binnen. Wat bleek: een pijpenla met letterlijk duizenden boeken. Maar ik heb me ingehouden!
https://m.media-amazon.com/images/I/8162pHwLtFL._SY466_.jpg
https://m.media-amazon.com/images/I/71cUTXbrzRL._AC_UF450,450_QL80_.jpg
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Nieuw prachtig fotoboek over James Bond. Aanrader!
https://007store.com/cdn/shop/files/007_Destinations_book_8_1600x.jpg?v=1696430535
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Film Korea: The Ghibliotheque Guide to the World of Korean Cinema
Behandelt 30 films uit Korea, met toelichtingen, recensies, verdere kijksuggesties en daarbij rijk geillustreerd.
Volgens de toelichtingen is het boek gebaseerd op een 'acclaimed podcast' van de auteurs Michael Leader en Jake Cunningham.
Zo te zien het derde deel uit een serie.