• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.561 votes
Profile

Filmboeken

robertinho

• 1512 messages
  • 2935 votes

Heeft iemand nog interesse in een boek van Marcello Mastroiani, getiteld Ik herinner mij? Dan stuur ik dat tegen verzendkosten op, of voor niks, afhankelijk van hoeveel de verzendkosten bedragen (voor m'n gevoel wisselen die iedere maand).

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Tweedehands, maar nog in goede conditie:

'Alfred Hitchcock: een compleet overzicht van al zijn films'.

De Nederlandse vertaling van het boek van Paul Duncan voor Taschen, jaar 2003.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Nog eens wat vondsten in de Kringloopwinkel:

- Desperate Housewives: Behind Closed Doors

- Shogun: Het Verhaal van een Film

- Sergei Eisenstein par Léon Moussinac (Cinéma d'Aujourd'hui)

Eerste 2 in het Nederlands, de laatste in het Frans

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Boekrecensie: ‘Soldaat van Oranje’: weg was de mythe van het verzet - NRC

NRC wrote:

Begin december verschijnt het onderhoudende boek Op zoek naar Soldaat van Oranje – De geschiedenis van de Nederlandse filmklassieker van scenarist Bart Juttmann. Voor zijn terugblik op het turbulente maakproces van de klassieke oorlogsfilm sprak Juttmann met vrijwel alle nog levende betrokkenen, van regisseur Paul Verhoeven en scenarist Gerard Soeteman tot de Duitse cameraman Jost Vacano. Daarnaast besteedt Juttmann veel aandacht aan het leven van Engelandvaarder Hazelhoff Roelfzema, een wat controversiële figuur die – terecht of onterecht – hét symbool werd van de koene Nederlandse verzetsstrijder.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Metalfist wrote:

Jan Verheyen komt met een nieuw boek: Alle Remmen Los ................

..............Nog redelijk prijzig maar klinkt wel interessant!

Ik heb het boek in handen gehad, maar (nog) niet gekocht: het ziet er goed uit, is rijk geïllustreerd en geeft veel informatie.

Maar die prijs van € 35 zal voor sommigen inderdaad wel een beletsel zijn.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Recent gekocht:

Hitchcock’s British Films - Maurice Yacowar (1977) - BoekMeter.nl

Het boek graaft diep, is een standaardwerk, maar is beperkt geïllustreerd met zeventien afbeeldingen.

Yacowar was in die tijd buitengewoon hoogleraar op dit gebied en schreef filmrecensies voor kranten en filmbladen.

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

Sol1, die naam kwam me bekend voor... en inderdaad heb ik ook een (prima) boek van hem staan, Tennessee Williams and Film. Best benieuwd naar dit boek over de vroege Hitchcocks.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Sinds een dikke 2 maanden nog eens naar een Kringloopwinkel gegaan en zowaar 2 film(gerelateerde) boeken gevonden die al jaren op mijn verlanglijstje staan.

* Marilyn Monroe - The Biography van Donald Spoto: moet zowat voor mij de ultieme Marilyn Monroe biografie zijn en ik ben blij dat ik hem eindelijk in bezit heb. Een taaie pil qua aantal bladzijden (ik heb hem indertijd door een familielid laten uitlenen in de bibliotheek aangezien mijn verlengtermijn erop zat...) maar completer dan dit wordt het naar mijn gevoel niet. Kijk al uit naar de herlezing, moet toch alweer een jaar of 12 a 14 geleden zijn

* Nog - Josse de Pauw: misschien wel één van mijn favoriete acteurs en zijn vorige boek (Werk) staat in mijn top 10 van leukste boeken die ik ooit gelezen heb. Heeeeel benieuwd of hij dat niveau heeft kunnen vasthouden maar ik vermoed van wel.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Ik heb deze besteld.

Ferdydurke

• 1353 messages
  • 854 votes

Onlangs aangeschaft:

Believing in Film : Christianity and Classic European Cinema

Mark Le Fanu, Bloomsbury 2019, 274p.

In een zevental essays, thematisch per land/gebied (Rusland, Polen, Frankrijk, Italië, Scandinavië, Spanje), onderzoekt de auteur de sporen van het christendom in de Europese (arthouse-)cinema tussen ruwweg 1940 en 1980.

Uiteraard passeren er een aantal op dit vlak onvermijdelijke, usual suspects de revue (Rossellini, Bresson, Tarkovski, Bergman), maar ook over cineasten als Eisenstein, Fellini, Olmi, Zanussi en Lungin heeft Le Fanu het één en ander te melden.

Interessant voor wie het eh... interessant vindt. 

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Net zoals bij Zet hier een foto van je film- of postercollectie - MovieMeter.nl was het al lang geleden dat ik nog eens foto's had genomen en aangezien mijn filmboeken (eindelijk) allemaal netjes bij elkaar staan, was het hoog tijd om nog eens een update te geven:

Het overzicht: https://i.imgur.com/xcfdl7m.jpg

Gedetailleerd: https://i.imgur.com/a5Ll8kU.jpghttps://i.imgur.com/UZsybFh.jpghttps://i.imgur.com/ecsmQEX.jpghttps://i.imgur.com/2gifknD.jpg

En als extraatje de muziekboeken: https://i.imgur.com/DVfXWXz.jpg

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wilde pulpcinema uit de jaren zeventig - vpro cinema - VPRO Gids

VPRO wrote:

Het boek Alle remmen los! van Jan Verheyen over smakeloze seventiespulp

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 messages
  • 5305 votes

Ik heb het boek al een tijdje... Fantastisch boek, om te lezen en te kijken. Ook m'n vriendin nic1991 die aanvankelijk niets van dit soort films moet hebben - wat ik helemaal snap - heeft het boek met veel interesse doorgebladerd. Mooi salontafelboek! (ook al heb ik dan geen salontafel)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De 10 klassieke boeken over film - Special: De beste boeken over film - NRC

NRC wrote:

Elk jaar verschijnen er honderden filmboeken. Maar slechts een handvol bereikt de status van klassieker. Welke filmboeken moet elke rechtgeaarde filmliefhebber lezen? NRC zet tien invloedrijke populaire filmpublicaties op een rij.

1. Wat is Film – André Bazin

2. The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968 – Andrew Sarris

3. From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies – Molly Haskell

4. 7 The Genius of the System: Hollywood Filmmaking in the Studio Era – Thomas Schatz

5. Negative Space: Manny Farber on the Movies

6. Film in Nederland (verschillende auteurs, 2004)

7. BFI Film Classics

8. From Caligari to Hitler: A Psychological History Of The German Film – Siegfried Kracauer

9. The New Biographical Dictionary of Film – David Thomson

10. Hitchcock – François Truffaut (1966)

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Geen Laura Mulvey?

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Hmm ik heb welgeteld 1 exemplaar uit die toplijst in mijn (toch niet kleine) filmboekenkast staan en dat is het Hitchcock/Truffaut boek. De lijst valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Dan is het toch leuk dat je inspiratie op kunt doen.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Het artikel zit achter een betaalmuur, dus ik kan niet direct nagaan welke criteria NRC aanlegt. Ik ben desondanks geneigd bij Metalfist aan te sluiten.

Van wat ik nu zie lijken bijvoorbeeld Aziatische, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse cinema wat achtergesteld te worden.

En vanuit een egocentrisch standpunt mis ik bepaalde boeken uit mijn eigen bibliotheekje, maar misschien worden die met toelichting wel degelijk vermeld in het artikel van NRC.

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

Metalfist wrote:

Hmm ik heb welgeteld 1 exemplaar uit die toplijst in mijn (toch niet kleine) filmboekenkast staan en dat is het Hitchcock/Truffaut boek. De lijst valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.

Yes! 2! Naast Hitchcock/Truffaut toevallig ook vorig jaar From Caligari to Hitler gelezen. Maar er is in de loop der jaren (en zeker de laatste decennia) zóveel over films, filmmakers en stromingen geschreven dat ik niet weet hoe je zonder schier encyclopedische kennis zo'n lijstje weloverwogen zou kunnen opstellen.

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Als we het dan toch over filmboeken hebben (wat toevallig bij dit onderwerp ) dan is deze zo te zien nog maar één keer genoemd hier, ergens halverwege 2006:

Mi Último Suspiro: Las Memorias - Luis Buñuel en Jean-Claude Carrière (1983) - BoekMeter.nl

Ik heb de Nederlandse editie.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Wat een random lijstje is dat. Ik heb er een stuk of 4 zo uit het hoofd, maar alsnog raised eyebrows.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Bij het soort encyclopedieboeken als The New Biographical Dictionary of Film heb ik sowieso altijd mijn twijfels. Ik heb er zelf ook in huis weliswaar (Een Wie is Wie in de Film als ik me niet vergis) maar dit is toch informatie die vandaag de dag compleet achterhaald is? Misschien dat het indertijd inderdaad een goed hebbeding was - met mijn 29 jaar behoor ik tot de internetgeneratie waarbij het veel makkelijker is om iets op te zoeken - maar om dat dan nu in een lijst met 10 allerbeste boeken te zetten..

Sowieso inderdaad een wat random lijstje zoals hier al wordt aangehaald. Die Hitchcock/Truffaut valt wat uit de toon qua stijl (de andere boeken zijn op het eerste zicht toch meer op filmstromingen of algemenere dingen gericht terwijl in Hitchcock/Truffaut toch vooral de focus op het oeuvre van Hitchcock ligt) maar aangezien het makkelijk is om commentaar te geven, wil ik toch ook even in willekeurige volgorde een aantal van mijn favorieten delen

Diaries 1969-1979: The Python Years

- door Michael Palin

Van de aanslagen van de IRA tot het opgroeien van zijn kinderen, van de eerste stappen van Python tot aan de grote filmsuccessen, van de grote successen tot aan het grote falen.. Palin is bijzonder eerlijk in hetgeen hij neerpent en zelden heb ik een boek gelezen waarbij ik echt letterlijk het gevoel had dat ik een vlieg op de muur was. Alleen een beetje jammer dat Palin niet altijd de tijd heeft gehad om zijn dagboek bij te werken, zo wordt bijvoorbeeld de Spanish Inquisition bedacht in een niet gedocumenteerde periode, maar dat is vooral in het prille begin van de Diaries het geval. Het is echter een kleine smet op een voor de rest indrukwekkend naslagwerk dat bovendien ook nog eens als een trein leest. Je moet trouwens wel wat bekend zijn met het Python wereldje. In de eerste plaats met de kernleden, uiteraard, maar ook bijrollen (Carol Cleveland) en regisseurs (Ian MacNaughton) passeren regelmatig de revue. Palin gebruikt ook niet altijd dezelfde manier om hen te benoemen (zo moet je soms uit de context halen om welke Terry het gaat) dus de lijst vooraan met een aantal namen en een korte beschrijving is wel handig.

Marilyn Monroe: Fragments

- door Marilyn Monroe

Hoewel dit naar alle waarschijnlijkheid verre van alles is wat Monroe heeft bij elkaar heeft geschreven, is dit toch een mooie verzameling. Stanley Buchthal en Bernard Comment (die allebei editor van dit boek zijn) hebben hun uiterste best gedaan om dit materiaal zo goed mogelijk weer te geven. Hoge kwaliteit scans van de teksten, een transcriptie (met hier en daar een aanvulling van een vergeten letter, dit in een andere kleur zodat het goed opvalt) en ze doen ook een poging om via pijlen aan te duiden in welke volgorde de fragmenten op een pagina gelezen moeten worden. Dit natuurlijk hun eigen keuze maar ze verduidelijken ook via een aantal notities bepaalde namen, plaatsen, ... Het mag duidelijk zijn dat Monroe hier op haar kwetsbaarst is. Haar breuk met Arthur Miller, haar opsluiting in het psychiatrisch ziekenhuis, ... Zware kost, maar het getuigt ook van haar poëtisch talent.

Ava: My Story

- door Ava Gardner

Zoals de titel al doet vermoeden is dit verhaal effectief geschreven door Gardner zelf. Hoewel, geschreven is misschien niet het juiste woord. Ze dicteerde haar levensverhaal aan haar secretaresse en die heeft alles opgenomen op casettes waaruit dan dit boek is voort gekomen. Gardner heeft de publicatie van het boek nooit kunnen meemaken omdat ze niet lang na de opnames stierf. Vanwege het gebruik van de casettes krijg je ook effectief het gevoel dat Gardner alles tegen de lezer aan het vertellen is. Ze heeft een heerlijke stijl die erg vlot leest en ze heeft zo'n rijkelijk gevuld leven gehad waardoor het boek in een sneltreinvaart leest. Gardner gaat dieper in op haar relaties met Hollywood, maar ook op haar grote liefdes. Een interessante toevoeging zijn de kleine hoofdstukjes van onder andere Arlene Dahl, Gregory Peck en Roddy McDowall die allemaal herinneringen aan haar ophalen.

History of Movie Musicals

- door Thomas G. Aylesworth

Een interessante zit voor eenieder die zich eens wat meer wilt inlezen in de geschiedenis van musicals. Het gaat om volstrekt Amerikaanse producties, geen Les Uns et les Autres bijvoorbeeld, maar de hoofdstukken zijn stuk voor stuk boeiend. Er wordt altijd met een thema gewerkt (Astaire & Rogers krijgen nagenoeg een volledig hoofdstuk aan hen alleen gewijd maar ook is er een stuk weggelegd voor musicals die oorspronkelijk op Broadway werden gebracht) en het boek wordt verder opgefleurd met kwalitatieve foto's. Beetje vreemd wel dat er soms voor zwartwit foto's van kleurenfilms wordt gekozen maar bon, verder weinig op aan te merken. Of misschien toch: musicals die rond de jaren '80 (het boek kwam in 1985 uit en heeft sindsdien geen update gehad) veel furore maakten - Grease onder andere - krijgen maar beperkt aandacht in het laatste hoofdstuk van het boek. Het is dus vooral het oude Hollywood dat de focus krijgt.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik ben geen die-hard Sam Peckinpah fan maar dit kon in niet laten liggen:

Peckinpah: THE WESTERN FILMS--A RECONSIDERATION by Paul Seydor - goodreads.com

Cancer Schmancer by Fran Drescher - goodreads.com

Die laatste is wel een Nederlandse vertaling waarbij de titel al is aangepast naar "Achter de Lach". Dat dekt precies niet echt de lading maar bon, ik keek vroeger wel graag naar The Nanny dus ik hoop vooral op wat achtergrondverhalen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Cineville Cuisine #13: Katie's Pizza, van de mamma van Scorsese | Cineville

Eye wrote:

Cineville duikt in Eye's filmkookboeken

Cineville bezocht de Eye Study voor de rubriek Cineville Cuisine, grasduinde in filmrecepten en pakte de potten en pannen uit de kast voor Katie's Pizza, van de mamma van Scorsese. Kook mee met Cineville!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik ben nu al een dagje in de biografie van Sylvia Kristel aan het lezen (naar aanleiding van de aankomende biopic van Michael R. Roskam) en dat is één van de meest vlot lezende biografieën die ik al heb gelezen. Het is niet echt opgesteld als een echte biografie maar eerder chronologische anekdotes en herinneringen. Leest erg lekker weg!

Iemand trouwens een idee waarom ze het oorspronkelijk in het Frans heeft geschreven? Blijkbaar is de originele titel Nue (de Nederlandse vertaling heet dan ook logischerwijs Naakt) maar het verbaasde me dat ze ervoor gekozen heeft om in het Frans te werken, al zal ze daar misschien de meeste fans hebben met de Emmanuele reeks?

Ik ben de laatste tijd trouwens ook mijn (Engelstalige) blog rond filmboeken wat meer aan het updaten: Books about Movies and Series Het zijn momenteel vooral Google Translate vertalingen van bestaande recensies (dat gaat nu eenmaal een stuk sneller dan dat ik het zelf allemaal nog lig te vertalen) maar op Boekmeter mag niet alles toegevoegd worden dus vandaar eens deze piste bewandelen.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Laatste aanwinst: Notes from My Travels: Visits with Refugees in Africa, Cambodia, Pakistan and Ecuador door Angelina Jolie

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Bij Pluto's Judgement Day (1935)

Metalfist wrote:

Disney's Art of Animation: From Mickey Mouse to Beauty and the Beast van Bob Thomas en Animatiefilm voor en na Walt Disney van Robert Vrielynck vond ik wel tof John Milton. Ik heb zelf ook nog Disneyana: Classic Collectibles 1928-1958 van Robert Heide & John Gilman en Walt Disney's Donald Duck: 50 Years Of Happy Frustration liggen maar die zijn beide iets minder interessant. Hoewel dat Donald Duck boek nog wel zijn charme heeft voor een grote liefhebber van de eend als mezelf.

Ik zag dat ik zelf They drew as they pleased: the hidden art of disney's Golden Age : the 1930s nog in plastic in de kast heb staan, dat moet ook wel de moeite zijn. Er is een hele serie van zie ik (hebbuh!), maar helaas niet van de jaren '20.

edit: ah tuurlijk! The Walt Disney Film Archives. The Animated Movies 1921-1968. 40th Anniversary.... Dat is leuk! Gelijk gekocht voor die 2 tientjes!

Als ik dit standaardwerk nou ook nog eens een keer voor een fatsoenlijke prijs tegenkom.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

John Milton wrote:

edit: ah tuurlijk! The Walt Disney Film Archives. The Animated Movies 1921-1968. 40th Anniversary.... Dat is leuk! Gelijk gekocht voor die 2 tientjes!

Ik ben absoluut fan van die Archives releases van Taschen (heb zelf de TV-Shows, Kubrick en Bergman) van maar die zijn wel allemaal in een ander formaat. Is dit een soort van re-release dat je weet? Vind het vreemd dat de versies die ik ken zo'n 7x duurder is: The Walt Disney film archives: the animated movies 1921-1968 - amazon.nl Het aantal pagina's is ook minder en ik vind dat stukje "meertalig" een beetje verdacht. Voor die prijs lijkt het me op zich wel een goed boek, maar ik denk dat het wat een teleurstelling zou zijn in vergelijking met de soortgelijke releases die ik in de kast heb staan.

edit: die Kubrick is nog goedkoper zelfs!

Stanley Kubricks archives - amazon.nl

Stanley Kubricks archives - amazon.nl

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

ik heb van een aantal de (oorspronkelijk) 150 euro versie idd, Kubrick, Bond, Bergman, Almodovar, TV Shows,

die 40th versies zijn daar idd de goedkopere versie van, ik dacht dat ik er daar ook al een van had, maar wat ik zo even snel tijdens thuiswerken kan zien is dat niet zo; dit wordt de eerste. Als het niets is voor die twee tientjes geef ik het weg, maar de ik betaal niet meer dan 50 euro meer voor die grotere exemplaren.

Ik laat het weten, staan wel filmpjes op youtube dat je kunt zien trouwens.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.