- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
Heeft iemand nog interesse in een boek van Marcello Mastroiani, getiteld Ik herinner mij? Dan stuur ik dat tegen verzendkosten op, of voor niks, afhankelijk van hoeveel de verzendkosten bedragen (voor m'n gevoel wisselen die iedere maand).
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Tweedehands, maar nog in goede conditie:
'Alfred Hitchcock: een compleet overzicht van al zijn films'.
De Nederlandse vertaling van het boek van Paul Duncan voor Taschen, jaar 2003.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Nog eens wat vondsten in de Kringloopwinkel:
- Desperate Housewives: Behind Closed Doors
- Shogun: Het Verhaal van een Film
- Sergei Eisenstein par Léon Moussinac (Cinéma d'Aujourd'hui)
Eerste 2 in het Nederlands, de laatste in het Frans
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Boekrecensie: ‘Soldaat van Oranje’: weg was de mythe van het verzet - NRC
Begin december verschijnt het onderhoudende boek Op zoek naar Soldaat van Oranje – De geschiedenis van de Nederlandse filmklassieker van scenarist Bart Juttmann. Voor zijn terugblik op het turbulente maakproces van de klassieke oorlogsfilm sprak Juttmann met vrijwel alle nog levende betrokkenen, van regisseur Paul Verhoeven en scenarist Gerard Soeteman tot de Duitse cameraman Jost Vacano. Daarnaast besteedt Juttmann veel aandacht aan het leven van Engelandvaarder Hazelhoff Roelfzema, een wat controversiële figuur die – terecht of onterecht – hét symbool werd van de koene Nederlandse verzetsstrijder.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Jan Verheyen komt met een nieuw boek: Alle Remmen Los ................
..............Nog redelijk prijzig maar klinkt wel interessant!
Ik heb het boek in handen gehad, maar (nog) niet gekocht: het ziet er goed uit, is rijk geïllustreerd en geeft veel informatie.
Maar die prijs van € 35 zal voor sommigen inderdaad wel een beletsel zijn.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Recent gekocht:
Hitchcock’s British Films - Maurice Yacowar (1977) - BoekMeter.nl
Het boek graaft diep, is een standaardwerk, maar is beperkt geïllustreerd met zeventien afbeeldingen.
Yacowar was in die tijd buitengewoon hoogleraar op dit gebied en schreef filmrecensies voor kranten en filmbladen.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Sol1, die naam kwam me bekend voor... en inderdaad heb ik ook een (prima) boek van hem staan, Tennessee Williams and Film. Best benieuwd naar dit boek over de vroege Hitchcocks.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Sinds een dikke 2 maanden nog eens naar een Kringloopwinkel gegaan en zowaar 2 film(gerelateerde) boeken gevonden die al jaren op mijn verlanglijstje staan.
* Marilyn Monroe - The Biography van Donald Spoto: moet zowat voor mij de ultieme Marilyn Monroe biografie zijn en ik ben blij dat ik hem eindelijk in bezit heb. Een taaie pil qua aantal bladzijden (ik heb hem indertijd door een familielid laten uitlenen in de bibliotheek aangezien mijn verlengtermijn erop zat...) maar completer dan dit wordt het naar mijn gevoel niet. Kijk al uit naar de herlezing, moet toch alweer een jaar of 12 a 14 geleden zijn
* Nog - Josse de Pauw: misschien wel één van mijn favoriete acteurs en zijn vorige boek (Werk) staat in mijn top 10 van leukste boeken die ik ooit gelezen heb. Heeeeel benieuwd of hij dat niveau heeft kunnen vasthouden maar ik vermoed van wel.
Ferdydurke
-
- 1353 messages
- 854 votes
Onlangs aangeschaft:
Believing in Film : Christianity and Classic European Cinema
Mark Le Fanu, Bloomsbury 2019, 274p.
In een zevental essays, thematisch per land/gebied (Rusland, Polen, Frankrijk, Italië, Scandinavië, Spanje), onderzoekt de auteur de sporen van het christendom in de Europese (arthouse-)cinema tussen ruwweg 1940 en 1980.
Uiteraard passeren er een aantal op dit vlak onvermijdelijke, usual suspects de revue (Rossellini, Bresson, Tarkovski, Bergman), maar ook over cineasten als Eisenstein, Fellini, Olmi, Zanussi en Lungin heeft Le Fanu het één en ander te melden.
Interessant voor wie het eh... interessant vindt.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Net zoals bij Zet hier een foto van je film- of postercollectie - MovieMeter.nl was het al lang geleden dat ik nog eens foto's had genomen en aangezien mijn filmboeken (eindelijk) allemaal netjes bij elkaar staan, was het hoog tijd om nog eens een update te geven:
Het overzicht: https://i.imgur.com/xcfdl7m.jpg
Gedetailleerd: https://i.imgur.com/a5Ll8kU.jpghttps://i.imgur.com/UZsybFh.jpghttps://i.imgur.com/ecsmQEX.jpghttps://i.imgur.com/2gifknD.jpg
En als extraatje de muziekboeken: https://i.imgur.com/DVfXWXz.jpg
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wilde pulpcinema uit de jaren zeventig - vpro cinema - VPRO Gids
Het boek Alle remmen los! van Jan Verheyen over smakeloze seventiespulp
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 messages
- 5305 votes
Ik heb het boek al een tijdje... Fantastisch boek, om te lezen en te kijken. Ook m'n vriendin nic1991 die aanvankelijk niets van dit soort films moet hebben - wat ik helemaal snap - heeft het boek met veel interesse doorgebladerd. Mooi salontafelboek! (ook al heb ik dan geen salontafel)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
De 10 klassieke boeken over film - Special: De beste boeken over film - NRC
Elk jaar verschijnen er honderden filmboeken. Maar slechts een handvol bereikt de status van klassieker. Welke filmboeken moet elke rechtgeaarde filmliefhebber lezen? NRC zet tien invloedrijke populaire filmpublicaties op een rij.
1. Wat is Film – André Bazin
2. The American Cinema: Directors and Directions 1929-1968 – Andrew Sarris
3. From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies – Molly Haskell
4. 7 The Genius of the System: Hollywood Filmmaking in the Studio Era – Thomas Schatz
5. Negative Space: Manny Farber on the Movies
6. Film in Nederland (verschillende auteurs, 2004)
7. BFI Film Classics
8. From Caligari to Hitler: A Psychological History Of The German Film – Siegfried Kracauer
9. The New Biographical Dictionary of Film – David Thomson
10. Hitchcock – François Truffaut (1966)
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Hmm ik heb welgeteld 1 exemplaar uit die toplijst in mijn (toch niet kleine) filmboekenkast staan en dat is het Hitchcock/Truffaut boek. De lijst valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Dan is het toch leuk dat je inspiratie op kunt doen. 
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Het artikel zit achter een betaalmuur, dus ik kan niet direct nagaan welke criteria NRC aanlegt. Ik ben desondanks geneigd bij Metalfist aan te sluiten.
Van wat ik nu zie lijken bijvoorbeeld Aziatische, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse cinema wat achtergesteld te worden.
En vanuit een egocentrisch standpunt
mis ik bepaalde boeken uit mijn eigen bibliotheekje, maar misschien worden die met toelichting wel degelijk vermeld in het artikel van NRC.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Hmm ik heb welgeteld 1 exemplaar uit die toplijst in mijn (toch niet kleine) filmboekenkast staan en dat is het Hitchcock/Truffaut boek. De lijst valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Als we het dan toch over filmboeken hebben (wat toevallig bij dit onderwerp
) dan is deze zo te zien nog maar één keer genoemd hier, ergens halverwege 2006:
Mi Último Suspiro: Las Memorias - Luis Buñuel en Jean-Claude Carrière (1983) - BoekMeter.nl
Ik heb de Nederlandse editie.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Wat een random lijstje is dat. Ik heb er een stuk of 4 zo uit het hoofd, maar alsnog raised eyebrows.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Bij het soort encyclopedieboeken als The New Biographical Dictionary of Film heb ik sowieso altijd mijn twijfels. Ik heb er zelf ook in huis weliswaar (Een Wie is Wie in de Film als ik me niet vergis) maar dit is toch informatie die vandaag de dag compleet achterhaald is? Misschien dat het indertijd inderdaad een goed hebbeding was - met mijn 29 jaar behoor ik tot de internetgeneratie waarbij het veel makkelijker is om iets op te zoeken - maar om dat dan nu in een lijst met 10 allerbeste boeken te zetten..
Sowieso inderdaad een wat random lijstje zoals hier al wordt aangehaald. Die Hitchcock/Truffaut valt wat uit de toon qua stijl (de andere boeken zijn op het eerste zicht toch meer op filmstromingen of algemenere dingen gericht terwijl in Hitchcock/Truffaut toch vooral de focus op het oeuvre van Hitchcock ligt) maar aangezien het makkelijk is om commentaar te geven, wil ik toch ook even in willekeurige volgorde een aantal van mijn favorieten delen 
Diaries 1969-1979: The Python Years
- door Michael Palin
Marilyn Monroe: Fragments
- door Marilyn Monroe
Ava: My Story
- door Ava Gardner
History of Movie Musicals
- door Thomas G. Aylesworth
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik ben geen die-hard Sam Peckinpah fan maar dit kon in niet laten liggen:
Peckinpah: THE WESTERN FILMS--A RECONSIDERATION by Paul Seydor - goodreads.com
Cancer Schmancer by Fran Drescher - goodreads.com
Die laatste is wel een Nederlandse vertaling waarbij de titel al is aangepast naar "Achter de Lach". Dat dekt precies niet echt de lading maar bon, ik keek vroeger wel graag naar The Nanny dus ik hoop vooral op wat achtergrondverhalen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Cineville Cuisine #13: Katie's Pizza, van de mamma van Scorsese | Cineville
Cineville duikt in Eye's filmkookboeken
Cineville bezocht de Eye Study voor de rubriek Cineville Cuisine, grasduinde in filmrecepten en pakte de potten en pannen uit de kast voor Katie's Pizza, van de mamma van Scorsese. Kook mee met Cineville!
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik ben nu al een dagje in de biografie van Sylvia Kristel aan het lezen (naar aanleiding van de aankomende biopic van Michael R. Roskam) en dat is één van de meest vlot lezende biografieën die ik al heb gelezen. Het is niet echt opgesteld als een echte biografie maar eerder chronologische anekdotes en herinneringen. Leest erg lekker weg!
Iemand trouwens een idee waarom ze het oorspronkelijk in het Frans heeft geschreven? Blijkbaar is de originele titel Nue (de Nederlandse vertaling heet dan ook logischerwijs Naakt) maar het verbaasde me dat ze ervoor gekozen heeft om in het Frans te werken, al zal ze daar misschien de meeste fans hebben met de Emmanuele reeks?
Ik ben de laatste tijd trouwens ook mijn (Engelstalige) blog rond filmboeken wat meer aan het updaten: Books about Movies and Series Het zijn momenteel vooral Google Translate vertalingen van bestaande recensies (dat gaat nu eenmaal een stuk sneller dan dat ik het zelf allemaal nog lig te vertalen) maar op Boekmeter mag niet alles toegevoegd worden dus vandaar eens deze piste bewandelen.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Laatste aanwinst: Notes from My Travels: Visits with Refugees in Africa, Cambodia, Pakistan and Ecuador door Angelina Jolie
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Bij Pluto's Judgement Day (1935)
Disney's Art of Animation: From Mickey Mouse to Beauty and the Beast van Bob Thomas en Animatiefilm voor en na Walt Disney van Robert Vrielynck vond ik wel tof John Milton. Ik heb zelf ook nog Disneyana: Classic Collectibles 1928-1958 van Robert Heide & John Gilman en Walt Disney's Donald Duck: 50 Years Of Happy Frustration liggen maar die zijn beide iets minder interessant. Hoewel dat Donald Duck boek nog wel zijn charme heeft voor een grote liefhebber van de eend als mezelf.
edit: ah tuurlijk! The Walt Disney Film Archives. The Animated Movies 1921-1968. 40th Anniversary.... Dat is leuk! Gelijk gekocht voor die 2 tientjes!
Als ik dit standaardwerk nou ook nog eens een keer voor een fatsoenlijke prijs tegenkom. 
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Ik heb gisteren nog wat extra research gedaan en de volgende boeken gevonden:
- The World History of Animation - Stephen Cavalier, 2011https://media.s-bol.com/mZwXQlxw8j8n/550x634.jpg
- A New History of Animation by Maureen Furniss, 2011https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61Ns-an1lzL._SX387_BO1,204,203,200_.jpg
- Before Mickey: The Animated Film 1898-1928https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41xkmqrOqKL._SY344_BO1,204,203,200_QL70_ML2_.jpg
- Early British Animation: From Page and Stage to Cinema Screens, 2018https://domitor.org/wp-content/uploads/2018/09/MalcolmCook.jpg
- Wild Minds: The Artists and Rivalries That Inspired the Golden Age of Animation (2020)https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51EYwqmpOkL._SX335_BO1,204,203,200_.jpg
De meeste ook als ebook kunnen vinden 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
edit: ah tuurlijk! The Walt Disney Film Archives. The Animated Movies 1921-1968. 40th Anniversary.... Dat is leuk! Gelijk gekocht voor die 2 tientjes!
edit: die Kubrick is nog goedkoper zelfs!
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
ik heb van een aantal de (oorspronkelijk) 150 euro versie idd, Kubrick, Bond, Bergman, Almodovar, TV Shows,
die 40th versies zijn daar idd de goedkopere versie van, ik dacht dat ik er daar ook al een van had, maar wat ik zo even snel tijdens thuiswerken kan zien is dat niet zo; dit wordt de eerste. Als het niets is voor die twee tientjes geef ik het weg, maar de ik betaal niet meer dan 50 euro meer voor die grotere exemplaren. 
Ik laat het weten, staan wel filmpjes op youtube dat je kunt zien trouwens.