• 178.028 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.002 actors
  • 9.371.263 votes
Profile

Filmboeken

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ondanks de boekenstop heb ik toch gezondigd:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51LKvBpOKHL._SX327_BO1,204,203,200_.jpg

Ik wilde al een tijdje een boek hebben dat wat dieper ingaat op de blacklist tijdens de heksenjacht van McCarthy. Dit schijnt een van de betere te zijn.

High Noon: The Hollywood Blacklist and the Making of an American Classic door Glenn Frankel. Beste man heeft nog een Pulitzer ook.

Kijk Brix. Mooi boekie.

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

John Milton

Ah!

Dank voor de tip!

Die staat nu op de verlanglijst.

Zal niet lang duren voordat het boek in de bestelling gaat.

Wataru

• 279 messages
  • 785 votes

Dat lijkt mij een heel interessant boek John Milton.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ja, dat leek mij ook. En hij wordt goed ontvangen. Hoop dat het die blacklist wat breder ook behandelt, en niet alleen specifiek voor High Noon, wat ik een heel behoorlijke western vond, maar waar ik verder geen bijzondere band mee heb tot nu toe.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

We kijken voor een plaatsje voor mijn nieuwste aanwinsten:

Forgotten Horrors - Early Talkie Chillers from Poverty Row by George E. Turner and Michael H. price. The revised second edition uit '86

Speciale jubileum uitgave gekozen uit een hele reeks van het weekblad Cinema. 35-jarig jubileum, van 1921-1956.

En twee programma boekjes van Theatre Pathé uit een lang vervlogen tijd.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Tijdens die Taschen sales wil ik nog wel eens hebberig worden, waarbij boeken vluchtig opengeslagen een plekje op de plank bemachtigen, om lange tijd niet gelezen te worden.

Soms jaren later echter, sla ik hem alsnog open om bij pagina één te beginnen, en dat heb ik net bij Hollywood in the 30s gedaan. Wat een fijn boek. Prachtig geïllustreerd, vormgegeven, informatief en heerlijk om op een vrije, wat brakke morgen in weg te duiken.

https://static1.squarespace.com/static/5648c7a6e4b0e20612047915/5649150be4b05f53bf3df92b/56491e70e4b0e1362b37f471/1447632537039/nippoldt_hollywood_va_gb_3d_02874_1503130926_id_912566.png?format=300w

Mocht je de kans krijgen die voor twee tientjes op de kop te kunnen tikken (dat is wat ik betaald heb bij Taschen zelf), dan zou ik het zeker doen.

Wataru

• 279 messages
  • 785 votes

Alleen al voor de kaft is dit een verplichte aanschaf, John Milton. De periode van de jaren dertig interesseert mij mateloos. De overgang naar de talkies, de eerste kleurenfilms, en het tot wasdom komen van het studiosysteem.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

John Milton: heb je een idee hoe dit zich verhoudt ten opzichte van Hollywood in the 1930s van Jack Lodge?

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Ja hoor Metalfist, want die staat hier ook in de kast

even snel geflanst met één hand, vergeef me het amateurisme:

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Held!

Die van Taschen ziet er visueel wel een stuk aantrekkelijker uit trouwens

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Geen idee of er misschien interesse voor is, maar ik ben sinds juni bezig om elke maand een review te schrijven van een filmboek voor Cinemapp.com, een site waar ik sinds begin dit jaar voor schrijf:

Filmboek - Marilyn Monroe: Fragments ~Cinemapp.com

Filmboek - Total Recall: My Unbelievably True Life Story ~Cinemapp.com

Filmboek - Allan Dwan: The Last Pioneer ~Cinemapp.com

Filmboek - De Wereld van de Glamour ~Cinemapp.com

Absoluut niet bedoeld als spam/reclame/oid maar misschien dat er hier ook nog wel liefhebbers zijn die er plezier in hebben om ze eens te lezen

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Jouwe ook binnen?

Loulou in Hollywood heb ik trouwens ook bij de kringloop gevonden ooit, voor een bijna schandalig laag bedrag. Die heb ik in no-time uitgelezen. Fascinerend.

Arri

• 913 messages
  • 347 votes

Zojuist gekocht: Future Noir, The Making of Blade Runner

Brix

• 19677 messages
  • 5113 votes

John Milton wrote:

Jouwe ook binnen?

Nog niet

Hopelijk niet weer een van de verdwenen bestellingen die de laatste maanden schering en inslag zijn hier.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Wat zou ik dit filmdagboek graag eens willen lezen. Zit er een kans in op een Engelse of Nederlandse vertaling? Enig idee?

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Nederlands zie ik niet snel gebeuren, maar Engels, wie weet. Zal wel even duren gok ik.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Dankzij mijn magazine film studiën uit '45 die ik onderaan in een oude kartonnen doos heb gevonden op één van de rommelmarkten die ik afschuim is er vanmiddag een nieuw boek op de deurmat gevallen.

Walter Ruttmann and the cinema of multiplicity. ( Avant-garde - advertising - modernity )

Lijkt mij een heel intrigerend persoon waar ik werk als OPUS I - IV en zijn ode aan Berlijn al van kende of al van gehoord had.

Maar de man was ook actief op vlak van reclame voor staal en wapenfabrikanten, ook de medische wereld tot zelfs Nazi propaganda films.

Lijkt mij één van de vergeten pioniers uit de filmgeschiedenis te zijn.

Waar een oud filmmagazine allemaal niet toe kan leiden.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

On set with John Carpenter - The photographs of Kim Gottlieb-Walker.

Subsidie, Camera, Actie - filmbeleid in Vlaanderen ( 1964-2002 )

Skoopiumschuimers - Studio Skoop in de jaren '70

durange

• 101 messages
  • 61 votes

Ik heb een paper geschreven over het boek 'Jackie Stacey - Star Gazing'

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

dimi303 wrote:

On set with John Carpenter - The photographs of Kim Gottlieb-Walker.

Toevallig op FACTS in Gent meegenomen? Heb er daar nog mee in mijn handen gestaan

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Metalfist wrote:

(quote)
Toevallig op FACTS in Gent meegenomen? Heb er daar nog mee in mijn handen gestaan

Yep vanop FACTS. Er lag daar heel wat moois op die tafel maar je kan niet alles meenemen.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Dit is mijn filmboeken-verzameling:

http://www.basvannieuwland.nl/wp-content/uploads/2017/10/DSC0291.jpg

Lutz - Animated Cartoons

Het boek waaruit Walt Disney leerde animeren

James B. Stewart - DisneyWar

Boek over de oorlog binnen de directie van Disney in de jaren '80

Peter Ackroyd - Alfred Hitchcock

Interessante en diepgaande biografie over het leven van Hitchcock

The Walt Disney Family Museum - The Man, The Magiz, The Memories

Biografie over het leven van Walt Disney

Bill Hanna - A Cast of Friends

Bill Hanna over zijn carrière en de Hanna-Barbara Studio

Hans Walther - Geanimeerde Gesprekken

Interviews met animators uit Nederland

Digitaal filmen met de SLR

Instructies voor het filmen met een spiegelreflexcamera

Roemer Lievaart - Films Maken

Hét instructiebroek voor filmmakers in Nederland

Tony White - How to make animated films

Hét instructiebroek voor traditionele animatie

Walt Disney's Sneeuwwitje en de Zeven Dwertgen

Mooi kijkje achter de schermen bij de eerste avondvullende animatiefilm

Laybourne - The Animation Book

Boek over verschillende analoge animatietechnieken en films

Batman de geanimeerde serie

Frans achter de schermen-boek

Pixar - 25 years of animation

Overzicht van artwork uit de Pixar films

Christoper Finch - Walt Disney

Biografie van Walt Disney

Francois Truffaut - Hitchcock/Truffaut

Zeer indrukwekkend interview met Hitchcock

Alan Jones - Dario Argento The Man, The Myths, The Magic

Zeer indrukwekkende achtergronden van alle Dario Argento producties met interviews met de meester zelf en vele cast en crew-leden

Thompson/Bordwell - Film History

Lesboek voor filmgeschiedenis, vooral uitgebreid over periode 1920-1960

The Movie Makers

Geinige encyclopedie van acteurs (1900-1970) met vele foto's

Tekenfilms maken

Kijkje achter de schermen bij de Toonder Studio's

Frank Thomas en Ollie Johnston - The Illusion of Life

Twee van Disneys veteranen vertellen over de fijne kneepjes van traditionele karakteranimatie en nemen je mee langs de productie van alle disneyfilms tussen 1930 en 1985.

The Art of Return of the Jedi

Het script en het artwork van Return of the Jedi

The Art of The Empire Strikes Back

Het script en het artwork van The Empire Strikes Back

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Aaaah de boeken liggen op een stapel op elkaar! Mijn brein was even tilt aan het slaan hoe het kon dat die zo onevenredig steunden op ijle lucht Interessante verzameling trouwens baspls! Ben zelf al is langer op zoek naar een boek over Disney/Animatie maar ik slaag er nooit in om iets deftigs te vinden precies.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

The Illusion of Life is dé klassieker op dat vlak, begrijp ik. Ik heb hem nog steeds niet op de kop kunnen tikken, ondanks dat ik al jaren verzamel en 2 kasten vol heb met filmboeken.

Komt wel. Geen haast, kom hem vast wel een keer tegen.

Mooie basis, Bas! Thompson/Bordwell al uitgelezen?

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

John Milton wrote:

The Illusion of Life is dé klassieker op dat vlak, begrijp ik. Ik heb hem nog steeds niet op de kop kunnen tikken, ondanks dat ik al jaren verzamel en 2 kasten vol heb met filmboeken.

Komt wel. Geen haast, kom hem vast wel een keer tegen.

Mooie basis, Bas! Thompson/Bordwell al uitgelezen?

The Ilusion of Life is hem zeker waard inderdaad. Prachtige fotoscans van cellen uit de films waardoor ik voor het eerst zag hoe ongelovelijk gedetaileerd iedere frame uit klassieke disney animatie eigenlijk is. Daarnaast ook mooi inzicht in de hele ontwerpfase van zo'n film en alle fijne kneepjes van de karakteranimatie zoals die bij disney ontwikkeld is. Het boek begint met de Silly Symphonies en eindigt met het artwork van Taran en de Toverketel/The Black Cauldron, de laatste film waar de oude garde van Disney-animators aan gewerkt heeft. Daarna ging het roer om, geen uitgebreide ontwerp fase meer, iedere film mocht nog maar 2 jaar in productie zijn, maargoed daar gaat DisneyWar dan weer over.

Nee, dat is mijn laatste aanwinst. Ergens tweede hands gevonden. Moet wel zeggen dat het me tegenvalt dat 90% van het boek over de vooroorlogse cinema lijkt te gaan, maar het wordt zeker een interessante leesbeurt. Wil dan alleen nog een andere keer een boek dat wat dieper op de jaren 70 en 80 ingaat.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Ik ben momenteel bezig met Hollywood Boulevard - Een Eeuw Filmsterren door Steven De Foer aan het lezen.

Enig minpuntje is dat je geneigd bent om bij het omslaan van iedere pag. een film aan je collectie toe te voegen.

Fury (1934), Bad Day at Black Rock (1952) en It Happened one Night (1934) intussen besteld om bepaalde redenen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.