• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.827 votes
Profile

Korte films

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

We Can't Live Without Cosmos, een van de Oscar genomineerde Animated shorts. Van alle vier genoten, maar ik had het World of Tomorrow nóg meer gegund dan Historia de un Oso (Bear Story), die uiteindelijk won. Ik zeg vier, want Pixars Sanjay moet ik nog zien en dat lijkt nu even niet te willen. De live action shorts zijn samen met een selectie geanimeerde te koop op VOD, deze zat daar niet bij.

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

wow

rensemens

• 1 messages
  • 0 votes

Spoedoproep!!!

Beste mensen ik ben met grote spoed op zoek naar een nederlandse film uit 1967 met als titel : lichaam en ziel II soms ook genoemd als body and soul II van rene daalder.

ik ben hiernaar op zoek omdat ik iemand begeleid die terminaal ziek is en in deze film heeft gespeeld en daar haar echtgenoot heeft leren kennen. Ze hebben nooit meer de film kunnen zien en hoe mooi zou het zijn als ze de film nog een keer kan zien voordat het te laat is.

lieve mensen ik hoop dat jullie iets weten, ik heb beeld en geluid al gemaild, eye en vele andere mensen en bedrijven, maar velen weten meer dan een.

rens

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Ik kan uitzonderlijk goed zoeken naar films (al zeg ik het zelf), en deze is inderdaad niet even snel te vinden. Die productiemaatschappij (scorpiofilms) bestaat al niet meer, de producent is in 2004 overleden. Ik zou in dit geval gewoon de regisseur zelf mailen, rensemens. Zijn email-adres staat op die pagina.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Zeg dat wel, gave short zeg! bedankt!

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Intrigerende short Prinz! (ik kwam er steeds niet aan toe)

Hij durft een hoop vragen op te roepen zonder enige verplichting te voelen om ook maar iets te verklaren.

Als ik had kunnen kiezen had ik wel liever iets meer beeldstabilisatie gehad, het schokt nogal.

En het einde laat me ondanks de intrige, toch enigszins onbevredigd achter na die aanloop.

Had jij dat niet?

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Wat toevallig bij hierbij terecht gekomen vanwege de sci-fi notering:

Lost Memories (2012) - imdb.com

Ik was er niet wild van:

Lost Memories is een Franse science fiction short in de stijl van Minority Report (althans toch hoe de technologie tot stand is gekomen en hoe ze bewerkt kan worden) en dat wordt gecombineerd met de lotgevallen van een jong koppeltje waar de vrouw opeens haar vriend/man verlaat. Met een speelduur van nog geen 3 minuten wordt het moeilijk om een wereld neer te zetten en hoewel het contrast tussen de digitale man en de analoge vrouw nog wel mooi is, geraakt Lost Memories niet veel verder dan de typische commentaar dat we teveel aan het focussen zijn op de sociale media. Knap in beeld gebracht, dat is wel duidelijk, maar voor de rest een beetje zoutloos.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Kent trouwens ook nog een sequel:

Lost Memories 2.0 (2015) - imdb.com

Een vervolg op Lost Memories van een drietal jaar geleden en een hele stap vooruit. Feracci heeft overduidelijk wat meer budget bij elkaar kunnen sprokkelen (hoewel er op de voorganger visueel niet veel op aan te merken was) en dat resulteert vooral in een langere speelduur. De wereld van Mark wordt weer net iets meer uitgewerkt, hoewel ik persoonlijk de kriebels krijg van het misgebruik van de cloud, en de zoektocht naar Karen is interessant. Eerste gedeelte met de humanoid is het beste en nadien verzandt Feracci terug in het 'je focust teveel op het digitale' uit de voorganger. Lijkt precies wel een oude man te zijn die niets anders doet dan roepen dat het in zijn tijd beter was.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Voor mij werkten ze behoorlijk goed, moet ik zeggen. Bedankt voor het delen!

De boodschap is niet subtiel, maar wel nodig.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Feracci is trouwens aan een derde deel aan het werken John Milton. Het zou een full feature worden.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Ik wil die wel zien!

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

John Milton wrote:

Intrigerende short Prinz! (ik kwam er steeds niet aan toe)

Hij durft een hoop vragen op te roepen zonder enige verplichting te voelen om ook maar iets te verklaren.

Als ik had kunnen kiezen had ik wel liever iets meer beeldstabilisatie gehad, het schokt nogal.

En het einde laat me ondanks de intrige, toch enigszins onbevredigd achter na die aanloop.

Had jij dat niet?

Op een of andere manier leek het een beetje een moderne Stalker. Compleet absurde omgeving, zo intrigerend, poètisch. Het einde was misschien niet perfect, maar het vraagstuk op zich werkt bij mij wel.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

snap ik. Doet er inderdaad wel wat aan denken, al heeft het gelukkig naast die herkenning wel iets eigens

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

iemand trouwens enig idee of Eduardo Williams' nieuwste, Tôi Quên Rôi! (I Forgot!), ergens te zien valt?

Prinz

• 1085 messages
  • 4221 votes

Kan ik je niet verder mee helpen. Zeker is dat die man nu instant op mijn toplijst staat. Een naam die ik nooit meer kan skippen.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Robert Rodriguez heeft indertijd eens wat vrije tijd gehad om een kort projectje op poten te zetten:

The Black Mamba (2011/I) - imdb.com

Nike heeft zo'n periode gehad dat ze erg coole reclames hadden (die Secret Tournament reclames door Terry Gilliam blijven na al die jaren nog geweldig) en in 2011 hebben ze blijkbaar Robert Rodriguez kunnen strikken. In een stijl die veel wegheeft van Machete, die een jaar eerder uitkwam, laat Rodriguez de basketballer Kobe Bryant de strijd aangaan met Danny Trejo, Bruce Willis en niemand minder dan Kanye West. Alles ontploft wat er ook maar kan ontploffen, maar het leukste is eigenlijk de interactie tussen Rodriguez en Bryant. Rodriguez leende de titel van zijn short trouwens bij de bijnaam van Kobe Bryant en die haalde dan weer de inspiratie bij Tarantino's Kill Bill.

McGregor

• 7 messages
  • 0 votes

Heb onlangs nog alle live action short films die genomineerd waren voor de Oscars gezien. Vond Stutterer (de winnaar) absoluut de moeite waard - hij werd als laatste gedraaid, waardoor je de bioscoop met een goed gevoel kon verlaten. Dat zou wel anders geweest zijn bij 'Day One'. Persoonlijk vind ik echt dat Shok, de film over twee jongens in Kosovo, de Oscar had moet winnen!

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

McGregor wrote:

Heb onlangs nog alle live action short films die genomineerd waren voor de Oscars gezien. Vond Stutterer (de winnaar) absoluut de moeite waard - hij werd als laatste gedraaid, waardoor je de bioscoop met een goed gevoel kon verlaten. Dat zou wel anders geweest zijn bij 'Day One'. Persoonlijk vind ik echt dat Shok, de film over twee jongens in Kosovo, de Oscar had moet winnen!

Ik ook maandje terug. En uiteraard eveneens persoonlijk:

Live Action:

Shok 4*

Day One 4*

Stutterer 3,5*

Everything Will Be Okay 3,5*

Ave Maria 3*

Animatie:

World of Tomorrow 5* Klik

We Can't Live Without Cosmos 4* Klik

Bear Story 4*

Prologue 3,5*

Sanjay's Super Team 3.0*

Hoewel ik We Can't Live Without Cosmos en Bear Story allebei schitterend vond, had World of Tomorrow absoluut de Oscar moeten krijgen. Bij live action ben ik het met je eens, ik vond Shok wel iets beter dan Stutterer.

McGregor

• 7 messages
  • 0 votes

John Milton wrote:

Live Action:

Shok 4*

Day One 4*

Stutterer 3,5*

Everything Will Be Okay 3,5*

Ave Maria 3*

Animatie:

World of Tomorrow 5* Klik

We Can't Live Without Cosmos 4* Klik

Bear Story 4*

Prologue 3,5*

Sanjay's Super Team 3.0*

Hoewel ik We Can't Live Without Cosmos en Bear Story allebei schitterend vond, had World of Tomorrow absoluut de Oscar moeten krijgen. Bij live action ben ik het met je eens, ik vond Shok wel iets beter dan Stutterer.

Ik kan me wel vinden in je ratings voor de live action films! Zou enkel Ave Maria en Everything will be Okay hebben omgedraaid. De animatie short films heb ik helaas geen van allen gezien. Bedankt voor je linkjes, die ga ik vanavond of in het weekend eens bekijken - ben namelijk wel erg benieuwd!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in shorts van de meer bekende feature regisseurs. Eentje die er daar wel tussenuit schiet is Lick the Star van Sofia Coppola.
Lick the Star (1998) - imdb.com

Het echte debuut van Sofia Coppola (Bed, Bath and Beyond uit 1996) is niet meer te vinden, maar gelukkig is er nog altijd Lick the Star. Een jaar vooraleer de regisseuse zou doorbreken met The Virgin Suicides levert ze met deze short al meteen iets af in haar kenmerkende stijl. In een prachtig zwartwit laat de dochter van die andere Coppola de levenscyclus van een stel tienermeisjes zien. De idolatie van Flowers in the Attic, het meeloopgedrag, de roddels, het vernietigen van de 'minderwaardige' meisjes, de val van de queen bee, … Niet alles is even perfect, maar het is interessant om te zien hoe Coppola hier al de eerste stappen zet in de richting van haar volbloed features.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Ik zal hem even checken!

Ik vond deze vanmorgen via Indiewire:

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

En John Milton, wat vond je ervan? Weet jij (of iemand anders natuurlijk) nog een paar leuke voorbeelden van regisseurs die ondertussen wel een naam hebben gemaakt? Je hebt The Big Shave van Scorcese nog geloof ik, maar een korte zoektocht op het internet maakt me niet veel wijzer qua bekende regisseurs. Vind wel wat lijsten, maar de meesten zeggen me qua naam toch weer niets..

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Moet hem nog zien Metalfist (typte hij wederom al lopend).

Nolan, Campion, Trachtenberg (van 10 Cloverfield Lane), zo uit het hoofd. Maar achter de pc kan ik er vast meer bedenken. Veel regisseurs hebben óók shorts gemaakt, maar niet perse voor hun doorbraak, telt dat ook?

En had je dit lijstje gezien? 16 Short Films That Launched the Careers of Famous Directors - Mic - m.mic.com

Dievegge

• 3168 messages
  • 8191 votes

Roman Polanski heeft veel kortfilms gemaakt in het begin van z'n carrière, waarvan het licht surrealistische Two Men and a Wardrobe de bekendste.

Jan Svankmayer heeft er veel goede, zoals Meat Love, over twee biefstukken die verliefd worden op elkaar.

Amblin' is een liefdesverhaaltje zonder woorden van een onbekende jonge regisseur, een zekere Steven Spielberg. Hij heeft er een televisiecontract aan overgehouden. Z'n filmmaatschappij Amblin productions is ernaar genoemd.

Van Stanley Kubrick heb je de boksdocumentaire Day of the Fight.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Hoeft inderdaad niet debuterend te zijn John Milton, gewoon kortfilms. Dat lijstje had ik inderdaad al gezien, zo was ik aan Coppola's debuut geraakt Ik ga in ieder geval eens wat gerichter op zoek met de namen die je gaf.

Dat van Polanski wist ik niet Dievegge, moet ik dringend eens achter gaan! Toevallig heb ik net tijdens mijn lunchpauze Day of the Fight van Kubrick opgezet. Was juist klaar met het neerzetten wat ik er van vond in een documentje.

Bedankt allebei

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Ja die van Polanski heb ik idd ook gezien! Vond ik zeker de moeite.

Maximo

• 5 messages
  • 0 votes

Goede voorstellen! Ga in ieder geval 'lick the star' vanavond eens bekijken.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Triple Kubrick! Vielen me echter wat tegen..

Day of the Fight (1951) - imdb.com

Day of the Fight is sowieso al een interessante short omdat het het debuut is van Stanley Kubrick. Hij had al eens eerder Walter Cartier als onderwerp gehad voor een pictorial voor Look Magazine en gebruikte de bokser opnieuw voor zijn eerste film. Tof om Kubrick's eerste stappen in de filmwereld te zien, de boksmatch zelf ziet er wel erg goed uit voor een debutant, maar op narratief vlak is dit niets bijzonders. Een makke voice-over vertelt over de aanloop van het gevecht, met vooral nadruk op het wachten, en c'est tout. Naar het schijnt bestaat er ook een 16 minuten durende versie, maar dat was op specifieke vraag van RKO en Kubrick wou dat soort stock footage eigenlijk liever niet gebruiken.

Flying Padre (1951) - imdb.com

Na het succes van Day of the Fight besloot Kubrick om zijn werk bij Look Magazine op te zeggen en zich te gaan concentreren op de wondere wereld van de cinema. Het volgende project was Flying Padre (blijf ik een toffe titel vinden trouwens) en dat was net zoals Day of the Fight geregisseerd in documentairestijl. Het resultaat over een priester die met een vliegtuig zijn parochianen gaat bezoeken is echter wat pover en saai gemaakt. De hand van Kubrick is nagenoeg onherkenbaar, zeker als je het vergelijkt met de boksmatch uit Day of the Fight, en de voice-over is erg slaapverwekkend. Dit voelt meer aan als een soort van promofilmpje zoals je ze tijdens de Tweede Wereldoorlog regelmatig zag.

The Seafarers (1953) - imdb.com

De derde kortfilm van Stanley Kubrick en werkelijk het slechtste dat hij ooit heeft gemaakt. Naar het schijnt zou Fear & Desire, ook uit 1953, niet veel beter zijn maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel slechter als dit is. Kubrick gebruikt opnieuw zijn vertrouwde documentairestijl uit Day of the Fight en Flying Padre met nu als enig verschil dat deze short een halfuur duurt. Veel te lang voor een onderwerp als dit. The Seafarers is dan ook een simpel promotiefilmpje waar je enkel dankzij de credits doorhebt dat het om een Kubrick gaat. Amper ook doorheen te komen met die saaie voice-over, enkel de openingsmonoloog van Don Hollenbeck is nog ietwat de moeite.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Was ik ook niet kapot van, Maar volgens mij was hij er zelf ook niet trots op

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.