• 177.890 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.855 votes
Profile

Korte films

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

De winnaars van Het Grote Ongeduld staan ook on line (althans een deel van de winnaars), degene die ik gezien heb zijn ook wel de moeite. Het Grote Ongeduld verzamelt elk jaar alle eindwerken van de Belgische filmscholen, zowel fictie, animatie als documentaire.

http://www.hetgroteongeduld.be/homehgo.html

Oeps

• 1 messages
  • 0 votes

Redlop wrote:

Wereld van de Stilstand

Visueel is het dan wel origineel, maar het terugkerend beeld van een aan-en-uit trillende tl-buis geeft blijk dat de maker niet terugdeinst voor opzichtig jatwerk.

aan en uit trillende tl buis? Waar heb je die gezien dan? Het zijn toch alleen foto's?

Ik vond het juist supergoed. In recensie op filmtotaal.nl krijgt ie 4,5 *

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Nieuwe prijs voor Fabio Wuytack.

De jonge Vlaamse filmer Fabio Wuytack heeft dinsdagavond op het Parijse filmfestival voor kortfilms 'Paris tout court' de publieksprijs gekregen voor zijn korte documentaire "Two Hands", zo heeft hij zelf laten weten.

"Two Hands", een documentaire van 6 minuten die hij in 2004 als filmstudent maakte, liep in Parijs in de competitie voor Europese eerste werken. Dit filmportret van de Palestijnse hartchirurg Mohammed Tamim, heeft al diverse internationale prijzen gewonnen. In november vorig jaar werd "Two Hands" nog uitgeroepen tot beste documentaire op het Golden Horse Film Festival in Taipei.

Ook Wuytacks 28 minuten lange documentaire "Made in Italy" is al herhaaldelijk gelauwerd.

Bron: hln.be

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Ik heb ooit eens een kortfilm gezien waar een voetballer op weg naar de wedstrijd in een verkeerde auto stapt. Die zit dan vol gangsters en de voetballer wordt geloof ik uiteindelijk afgemaakt. Als ik me niet vergis was dit een Waalse productie. Meer weet ik er niet over. Herkent iemand dit verhaal en kan hij/zij zeggen hoe die film heet?

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Geen idee, maar het plot klinkt in ieder geval erg grappig.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

ja, dat was het ook. het deed me een beetje denken aan c'est arrivé près de chez vous. al even absurd en gewelddadig.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Op de middelbare school heb ik ooit Dessert (of desert, dat weet ik niet meer) gezien. Een man vindt op het strand een gebakje, bijt erin en dan blijken de rollen tussen mens en vis ineens omgekeerd... Erg aardig.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Kort animatiefilmpje. Animatie is niet super, maar wel een erg leuk idee

Materny

• 10188 messages
  • 1026 votes

Wat dacht je van '' Predator ,Alien ,Batman en ''The Joker'' in een kort filmpje .

Effects zijn niet super maar wel leuk om te zien.

Weet wel niet meer hoe die heet.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Hé, een animatie varriant op de klassieker Der Lauf Der Dinge. Erg orgineel is het niet, alhoewel die robotjes wel geinig zijn

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Vond het communicatieaspect anders erg origineel. Lijkt me op het eerste gezicht ook niet voor te komen in "Der Lauf Der Dinge".

Poisonthewell

• 4939 messages
  • 13391 votes

Alle korte films van Buster Keaton zijn briljant (nou ja, de pakweg 30 stuks die ik gezien heb iig). Degenen die hij met Fatty Arbuckle maakte ietsje minder, maar ook zeker de moeite waard.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Vandaag naar aanleiding van Pale Cocoon (de nieuwe Studio Rikka animatie) maar een kleine kortfilm/videoclip marathon gehouden:

- Pale Cocoon

- Zoetrope

- Genesis

- Rubber Johnny

- Gob Coitus

- Come To Daddy

- Gantz Graf

Ik vind het vreemd te constateren dat er in deze minder dan 90 minuten film meer passie, innovatie, originaliteit, sterke, geniaal uitgewerkte concepten, kunnen en audiovisuele hoogstandjes zitten dat in de hele Top15 van Moviemeter (IMDb mag ook). De langspeelfilm blijft toch een beetje het motorisch gehandicapt broertje van de visuele kunsten.

Graag meer kwaliteit ipv kwantiteit maw.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Ik vind het vreemd te constateren dat er in deze minder dan 90 minuten film meer passie, innovatie, originaliteit, sterke, geniaal uitgewerkte concepten, kunnen en audiovisuele hoogstandjes zitten .

Da's toch niet zo raar. Korte filmpjes zijn vaak de grote inventiviteit van een persoon die enorm gemotiveerd is. Zeker een verzameling daarvan. Allemaal jeugdig giga enthousiasme. Jammer alleen dat er zo weinig doordringen tot de lange film...

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Vandaag zag ik een prachtig filmpje van avant-garde icoon Maya Deren: Meshes of the Afternoon (1943). Bijzonder interessant, surreeel en een erg invloedrijk. De film is niet zozeer narratief maar werkt veelal met associaties. Aan een analyse van de betekenis waag ik mij niet. Wel een aanrader.

Helemaal non-narratief is deze: Le ballet mecanique (1924), een korte film die vergelijkbaar is met abstracte kunst. De integratie van beeld en geluid is erg meeslepend, met een hoofdrol voor het montageritme. Heel bijzonder.

italian

• 1391 messages
  • 262 votes

hoelang moet een film minstens zijn voor dat die op MovieMeter mag komen ?

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

45 minuten

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Kan iemand mij wellicht vertellen hoe ik aan de korte Nederlandsche film Father and Daughter kan komen?

Jaren geleden eens gezien. Zorgde toch wel voor een brok in de keel.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Er bestaan redelijk wat dvd-compilaties met dat soort kortfilms, maar ik ben deze nog niet tegengekomen, behalve dan ooit bij een vertoning in het Filmmuseum.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

U-96 wrote:

Kan iemand mij wellicht vertellen hoe ik aan de korte Nederlandsche film Father and Daughter kan komen?

Jaren geleden eens gezien. Zorgde toch wel voor een brok in de keel.

Jazeker. Gisteren gezien en het is een mooi, gestyleerd animatie filmpje met toffe muziek. Hier gratis te zien:

Father and Daughter

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

U-96 wrote:

Te koop in de webshop van il Luster in Utrecht.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Bedankt allebei!

Tja, wat kan ik erover zeggen. Father and Daughter was jaren geleden eens op tv en het had me toen best wel geraakt op een of andere manier. Het is geen film die je keer op keer kunt kijken. Father and Daughter laat oneindigde hoop zien. Een meisje/vrouw die na het droevige afscheid van haar vader door haar gehele leven heen toch nog ergens de hoop en zeker de herinneringen houdt en dat uit op dat ene plekje aan het water.

De film komt gelukkig niet overdreven sentimenteel over. De muziek is super en past in zeker opzicht prima bij de film. Belangrijk is ook de manier waarop het geheel afgebeeld wordt. Opvallend is dat je geen gezichtsuitdrukkingen ziet; je volgt de personage(s) ook van wat grotere afstand. De beelden zijn eenvoudig met weinig kleur, maar dat is naar mijn mening gewoon de kracht van de film.

Hoe de vrouw het wrak van dat bootje ontdekt, is zo mooi gedaan. Hoe je het opvat dat ze haar vader 'uiteindelijk' weer terug ziet, ligt helemaal aan jezelf, maar ik denk dat het gewoon een droom van haar is. Het had van mij niet gehoeven, maar dat stukje geeft je toch een soort opluchting.

4.5* voor deze film waar ik helaas niet op kan stemmen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

U-96 wrote:
Hoe de vrouw het wrak van dat bootje ontdekt, is zo mooi gedaan. Hoe je het opvat dat ze haar vader 'uiteindelijk' weer terug ziet, ligt helemaal aan jezelf, maar ik denk dat het gewoon een droom van haar is. Het had van mij niet gehoeven, maar dat stukje geeft je toch een soort opluchting.

Het lijkt mij dat de vrouw, zelf oud geworden, nu sterft en daardoor weer herenigd wordt met haar vader.
Voor iedereen een aanrader, en gratis te zien via bovenstaande link!

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Hier kun je het filmpje Canada (12 min.) nog bekijken (klik boven op het gewenste icoon). Vond dat destijds best goed. Eindexamen film uit 2004.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Misschien leuk om een overzicht te geven van een aantal bekende kortfilms die je zo kunt bekijken op internet:

Vincent van Tim Burton, erg mooi animatiefilmpje

The Alphabet van David Lynch, ook animatie en zijn tweede kortfilm, erg geslaagd (filmpje werkt niet in Opera, wel in IE)

Lumière et companie van David Lynch, zijn bijdrage aan een project waarbij regisseurs over de hele wereld met een nagemaakte Lumière-camera een filmpje van 55 seconden moesten draaien.

Un Chien Andalou van Louis Bunuel.

Er zijn er vast nog veel meer maar deze heb ik ondanks zitten bekijken en werken dus zonder problemen .

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Onderhond wrote:

Heeft twee uur staan laden (wel geweldige kwaliteit ) maar ik vond het erg leuk . Mooi bedacht en goed geanimeerd (niet echt mooi maar ook niet slecht).

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Waarom is dit eigenlijk een sticky-topic?

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Ik even als leek: wat is een sticky-topic?

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Geen idee waarom eigenlijk .

Nog een leuke, hoewel de meesten hem wel zullen kennen, is Gone Nutty met die eekhoorn uit Ice Age. Ben geen fan van de films, maar dit kan ik wel smaken .

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik even als leek: wat is een sticky-topic?

Dat is een topic dat altijd bovenaan staat in het forum-overzicht zodat men niet snel een nieuw hetzelfde topic zal openen. Duidelijk te zien aan het logo ook. Het ik-zoek-een-filmtitel-topic is er ook een goed voorbeeld van.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.