- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Virtualinsanity
-
- 70 messages
- 37 votes
Ik heb een blok gezien. Met de documentaire over de cellist (tranen door de prachtmuziek) , Avonturen in de Avonduren ( mijn favoriet van de drie ) en Luca ( waar ik niet veel aan vond ).
En jij ?
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Ik heb twee blokken gezien, bovenstaande niet helaas...
De Tom Tom commercials waren erg grappig, alhoewel het natuurlijk wel erg veel van hetzelfde is en de grap na verloop van tijd wel is uitgewerkt. Wel mooi gedraaid natuurlijk.
Waterstand, een fictiefilm over een jongen die na lange tijd terugkeert naar zijn geboortedorp en er daar achterkomt dat eigenlijk niet het dorp, maar vooral hij verandert is. Vond deze misschien wel de beste die ik zag gisteren. Een prachtige schets van verloren jaren en verschillende interesses van mensen die uit elkaar gegroeid zijn. Mooi gedraaid en vooral uitstekende spelregie.
Wie niet Weg is is Gezien, een documentaire over een stel kinderen die wachten op een verblijfsvergunning en gevolgt worden in hun manier van doen en laten. Bij vlagen was dit een erg mooie schets van spelende kinderen; enkele heel echte en pure scènes, waar je niet eens merkte dat de camera aanwezig was. Toch duurde die een beetje te lang en wordt er niet echt een punt gemaakt (iets wat je wel verwacht als je ziet waar die mee opent). Mooie muziek ook van onze eigen Lucid Reflections...
Drang was een apart project. De regie werd drie weken van te voren overgenomen, omdat de regisseur uit het project was gestapt. Polak studeerde twee jaar geleden af aan regie. Drang, met in de hoofdrol een uitstekende Lore Dijkman, gaat over een meisje op zoek naar liefde, maar het eigenlijk nergens vindt. Niet bij de vluchtige one-night-stands die ze heeft en eigenlijk ook niet bij de seks met de overbuurman. Enkele intense scènes - vooral de als Dijkman voor de spiegel staat en tegen zichzelf praat - zijn erg sterk. Vond hier het camerawerk nou juist een beetje tegenvallen. Vaak er veel te dicht op - vast om de intensiteit te vergroten - maar dit werkte helaas nauwelijks. Veel geprezen in de pers; ik heb beter gezien gister.
gaandeweg, over een meisje dat op kamers gaat wonen en de laatste dag niet alleen afscheid neemt van haar ouderlijk huis, haar moeder en haar vriendje, maar tegelijkertijd dag moet zeggen tegen haar jeugd. Na Waterland de beste film die ik zag. Vooral een 'gevoelsfilm' die in enkele scènes schitterend weergeeft hoe iemand tobt met de overgang tussen twee belangrijke periodes. Erg mooi.
Down to Earth, de enige animatie film van dit jaar. Ziet er wel ok uit, maar vond het plotje erg flauw en erg plat.
Wij gaan nergens naartoe, een documentaire over de zoektocht naar geluk, door middel van gesprekken die de regisseuse heeft met mensen in een auto, terwijl ze liftend door Nederland trekt. Vooral heel veel mooie verhalen, van zeer verschillende mensen. Had wel een beetje een 'is dit het nou?' gevoel. De maakster had imo een wel iets uitdagender onderwerp kunnen nemen. Wel mooi, maar dit is meer iets voor in het tweede jaar ofzo...
En de laatste die ik zag, Uitzicht over een meisje, wiens man in coma ligt. Op weg naar de acceptatie hiervan gebeuren er vele dingen die deze acceptatie er niet makkelijker op maken. Vooraf met veel tam tam aangekondigd (won meteen al een startersprijs ter waarde van 10.000 euro), maar daardoor wellicht nogal tegenvallend. Vooral qua scenario schort er hier het één en ander aan. Wel één van de mooist gedraaide films...
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Zijn die films ook op internet te bekijken? Of kwamen ze op televisie?
Virtualinsanity
-
- 70 messages
- 37 votes
Ze komen op televisie dacht ik! ( en dan kun je ze daarna meestal ook op uitzendinggemist.nl kijken )
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Zullen waarschijnlijk ergens in september op tv komen, denk ik...
PascalvE
-
- 308 messages
- 22 votes
Iemand die toevallig nog meer gaat beginnen aan Theater Film en Televisie wetenschappen te utrecht?
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
De tijden zijn bekend wanneer de eindexamen films van het NFTA op TV worden uitgezonden:
nacht van zaterdag 27/zondag 28 september
aansluitend op de Avond van de korte film:
00.50 uur - Luca (AVRO)
01.10 uur - Drang (NPS)
01.40 uur - Uitzicht (BNN)
Onderdeel van de Nederland 2-NFF-programmering
Films zonder kijkwijzer
maandag 29 september
14.20 uur - Overgave (VPRO)
14.40 uur - Wij gaan nergens naartoe (NCRV)
15.05 uur - Pjotr (Human)
15.30 uur - Wie niet weg is is gezien (IKON)
dinsdag 30 september
13.50 uur - Ochtend (VARA)
14.10 uur - Het geheim van Boccherini (NPS)
14.35 uur - Gaandeweg (VPRO)
15.00 uur - Waterstand (Human)
15.25 uur - Avonturen in de avonduren (NCRV)
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Ga vooral Gaandeweg en Waterstand zien. De twee beste die ik zag.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Aangezien in het verleden is gebleken dat hier een aantal mensen redelijk wat verstand heeft van de gang van zaken op de filmacademie, hier een vraag m.b.t. het toelatingsmateriaal:
Het is toch zo dat er niet naar gekeken wordt of je een afgerond verhaal brengt?
Als je bijvoorbeeld een film van 15 minuten vergelijkt met een van 60, zal de commissie in het geval van de eerste film een 'afgerond' (3 akten) verhaal zien, terwijl bij de 60-minuten versie slechts de eerste akte (+/- 15 min.) bekeken (of in ieder geval beoordeeld) zal worden.
Concreter: in het tweede geval zal men slechts de opbouw van de film zien/beoordelen; sommige zaken zullen dus niet volledig ingelost kunnen worden (daar heb je die andere 45 minuten immers voor). Dit is geen 'minpunt'?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Als je geen kortere film hebt, moet je het gewoon inleveren met de mededeling dat evt. de langere versie ook te bezien is. Desnoods stop je de volledige versie er ook bij.
Pure
-
- 770 messages
- 0 votes
Maar een kortere film wordt wel geprefereerd dus?
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
Ik denk van wel, dan zien ze tenminste een film in zijn geheel in plaats van een deel ervan.
Als je een trailer hebt van die film, dan zou ik die er ook bij doen.
PS: voor degenen die het nog niet wisten: 15 november open dag. 
serpico
-
- 2900 messages
- 491 votes
Dankjewel. Klinkt verleidelijk, ik ga er denk ik wel heen 
Jiresa
-
- 13 messages
- 24 votes
Mag ik even schaamteloos mijn eigen school promoten? xD
Ik zit op narafi in Brussel. Super toffe school. Halve week praktijk, halve week theorie. Je mag al het materiaal van de school lenen, semi-professionele camera's (in 2 en 3e jaar, professionele), lichtmeters enz.
Je leert gewoon over alles wat (regie, geluid, licht, camera en productie) niet gefocust op 1 richting en in principe niet alleen maar gericht op film. Wat voor sommigen misschien een voordeel vinden en anderen een nadeel. 
Een ander verschil is dat het meer een balans is tussen een technische en creatieve opleiding, ipv alleen een creatieve opleiding.
En het is in principe zonder toelatingstest, alleen een strenge selectie na het eerste jaar. 
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
Ik was net op de open dag van de NFTA. Weer veel gezien; presentatie, sets en ik heb ook nog met 2 montage studenten gesproken. Ik ben nu weer wat wijzer geworden en ik ga zeker aanmelden voor montage in februari.
Als het niet lukt, dan heb ik altijd nog een plan B en C en dan ga ik het jaar daarop gewoon nog een keer proberen. 
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
Ja, ik ben er ook geweest vandaag
Heb ook met twee montage studenten gesproken inderdaad, ben daar echt een half uur binnen geweest en nog na de presentatie van Regie weer terug voor nog wat vragen, haha. Echt fijn vond je niet?
Manschot
-
- 152 messages
- 0 votes
Ja, het is wel fijn dat je ze allemaal vragen kunt stellen. Ze weten altijd net iets meer te vertellen dan de presentatie. Wil jij ook voor richting montage gaan?
Ik zoek trouwens nog mensen die los filmmateriaal hebben liggen dat ik kan monteren, ik heb namelijk altijd mijn eigen filmpjes gemonteerd en ik wil graag eens een keer iemand anders werk monteren. Stuur me een PM als je interesse hebt. 
Thelma85
-
- 17 messages
- 1 votes
Als iemand nog vragen over montage of over 't eerste jaar bij de NFTA heeft, PMen kan altijd! In het eerste jaar krijg je overigens maar een paar keer echt 'montageles', maar ken ook wat 2ejaars dus kan je altijd nog doorverwijzen. (En zetten jullie je aanmeldfilms tzt ook op youtube oid? Ben wel nieuwsgierig
)
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Ik had even gehoopt dat je als editor Thelma zou heten. Hopen dat je met Marijke ook zo ver komt...
Thelma85
-
- 17 messages
- 1 votes
Ik had even gehoopt dat je als editor Thelma zou heten. Hopen dat je met Marijke ook zo ver komt...
under/the/sea
-
- 176 messages
- 0 votes
Ik wil regisseur worden zonder aan een film school te studeren, omdat ik niets wil leren van talentloze film makers. Ik vind het ook zonde van mijn tijd. Met regisseur worden bedoel ik natuurlijk niet hoe ik films kan maken, maar waar ik het kan maken.
Dus alle tips welkom.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Lees het boek "Films Maken" van Roemer Lievaart eens.
Ik hoorde trouwens dat er in het eerste jaar van de richting regie er een lijst is met 80 films die je in dat jaar moet kijken. Weet iemand hier welke films er in die lijst staan?
gotti
-
- 14075 messages
- 5886 votes
Ik wil regisseur worden zonder aan een film school te studeren, omdat ik niets wil leren van talentloze film makers. Ik vind het ook zonde van mijn tijd. Met regisseur worden bedoel ik natuurlijk niet hoe ik films kan maken, maar waar ik het kan maken.
Dus alle tips welkom.
Tip 1 is iets aan die houding van je doen.
under/the/sea
-
- 176 messages
- 0 votes
Lees het boek "Films Maken" van Roemer Lievaart eens.
Bedankt voor je advies, maar ik weet al hoe ik films kan maken. Daarvoor hoef ik geen boek te lezen. Ik weet alleen niet hoe ik werk als regisseur kan krijgen of waar ik mijn films kan regisseren of nog beter gezegd; financiering voor mijn films krijgen.
under/the/sea
-
- 176 messages
- 0 votes
Tip 1 is iets aan die houding van je doen.
Dat was mijn vraag niet.