• 178.213 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.352 actors
  • 9.375.045 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

SilverGun

• 1151 messages
  • 818 votes

Mja, maar een winsttoename tussen 2000 en 2010 in de meeste takken van de entertainmentindustrie betekent niet dat er in die takken geen geld is misgelopen. Dat er door de industrie met cijfers wordt gegoocheld staat als een paal boven water, maar ik vind de analogie die hier gebruikt wordt treffender dan wat er in die video voorbij komt.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

kappeuter wrote:

Zit er een lachband onder, of vinden die mensen het echt zo grappig?

Er heerst over het algemeen sowieso wel een jubelstemming op de TED bijeenkomsten. Naast het feit dat ik dit wel zeer grappig vond, wil het publiek dus sowieso best om elke (slechte) grap gniffelen.

korenbloem02

• 708 messages
  • 1781 votes

Onderhond wrote:

Geweldige 6 minuten, die snel illustreren hoe er met cijfers en statistieken gegoocheld wordt.

geweldig!!!!!

Pitakaas

• 2962 messages
  • 246 votes

Wat een bizar land leven we toch..

Anyway, mag ik nu gewoon legaal downloaden dan? Ik betaal er immers belasting voor.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Waar ik tegenwoordig ook geïrriteerd door raak zijn trailers die nog eens benadrukken hoe lang we eigenlijk wel moeten wachten voor een film hier in de bios komt. Gisteren in Metropolis Antwerpen nog, pleuren ze gewoon de trailer van een Amerikaanse film in de Belgische cinemazalen, krijg je zo'n "this February" message, met als vertaling "binnenkort" eronder. 't is ondertussen Pasen voorbij ... beetje respectloos.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Wat een ongeduld toch weer. Is het nu echt zo dat wanneer jullie weten dat iets ergens ligt, het dan ook maar meteen moeten hebben ? Dat je zelfs vind dat je anders respectloos behandeld wordt ? Dat gaat toch wel erg ver hoor, gewoon verder gaan met je leven en wachten tot het er is. Geduld is een schone zaak.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Geduld is geen schone zaak ... dat is vooral iets wat ouders hun kinderen wijsmaken zodat ze even van hun gezeur verlost zijn. En ja, ik vind het van weinig respect getuigen dat een trailer gewoon de verkeerde release datum aangeeft, zeker als die release datum in het verleden ligt. Ze zeggen niet meer dan "de rest van de wereld heeft de film al gezien, jullie moeten maar even wachten, en val maar dood als je denkt dat wij onze trailers daarvoor moeten aanpassen".

Ik wil best wachten op dingen, maar dan met reden die te maken hebben met productie, niet omdat men zich niet interesseert in de markt waar ik toe behoor. Dan los ik het gewoon op een andere manier op. We leven niet meer in de 80s ...

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Onderhond wrote:

Geduld is geen schone zaak ... dat is vooral iets wat ouders hun kinderen wijsmaken zodat ze even van hun gezeur verlost zijn. En ja, ik vind het van weinig respect getuigen dat een trailer gewoon de verkeerde release datum aangeeft, zeker als die release datum in het verleden ligt. Ze zeggen niet meer dan "de rest van de wereld heeft de film al gezien, jullie moeten maar even wachten, en val maar dood als je denkt dat wij onze trailers daarvoor moeten aanpassen".

Je druk maken over een datum in een trailer vind ik dan ook wel weer erg kinderachtig. Misschien dat je daarom nog niet door hebt dat geduld hebben best een schone zaak is.

Ik wil best wachten op dingen, maar dan met reden die te maken hebben met productie, niet omdat men zich niet interesseert in de markt waar ik toe behoor. Dan los ik het gewoon op een andere manier op. We leven niet meer in de 80s ...
Dit is meer het gedrag van ( inderdaad ) een kind in een speelgoedwinkel die gaat staan jengelen omdat ie niet alles krijgt en bovendien moet wachten tot zijn verjaardag. En ook al leven we niet meer in de 80s, dan mag ie het nog steeds niet zo maar meenemen.

Het niet kunnen opbrengen om te wachten vind ik nog steeds het allerslechtste argument dat ik hier heb gelezen voor downloaden.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Het feit dat er geen goede reden is om te wachten vind ik één van de betere argumenten. Ze vragen genoeg (teveel) geld voor hun producten, een beetje blijk van respect mag dan wel naar hun klanten.

Geduld hebben geldt voor zaken waar geduld voor nodig is (en geloof mij, ik ben een aardig geduldige mens). Maar zomaar wachten omdat er één of andere klojo niet geinteresseerd is in mij, daar kan ik lastiger mee om. Ik ben geen domme melkkoe.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Feit is dat er geen goede reden is om niet te wachten, buiten je eigen ongeduld.

Dat film ( te ) duur is, ben ik wel met je eens, hoewel ik het ook moeilijk in te schatten vind hoeveel te duur. Maar dat er mensen zijn die met een rolletje in een film miljoenen verdienen vind ik erg overdreven.

Denk je nou werkelijk dat die releasedata met niets anders te maken hebben dan een desinterresse in jou ? Alleen al het feit dat hier ook nog rekening gehouden moet worden met de europese film ( en wat dat betreft ook die van de andere continenten ) en daar in Amerika hoegenaamd geen rekening mee gehouden wordt, heeft al invloed op de releasedata. Tel daarbij nasynchroniseren of ondertitelen, extra distrubutie kanalen, beoordelingscommissies, meer kleinere bioscopen, andere wetten, andere meningen en ga zo maar door. En ja, als iedereen zou willen, dan kun je alsnog overal dezelfde releasedata halen, maar de inspanning die dat opleverd staat in geen verhouding tot het ongemak van de ongeduldigen onder ons.

Wij zijn wellicht niet dom, maar uiteindelijk zijn we wel allemaal gewoon melkkoeien.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Feit is dat er geen goede reden is om niet te wachten, buiten je eigen ongeduld.

En behalve het feit dat je met een halve wereld aan filmfans niet kan discussiëren over de film, zowel omdat je tegen spoiler kan lopen én omdat je gewoon niks te melden hebt, want je kan de film nog niet zien ... Als filmrecensent die in het Engels schrijft is het nog droeviger trouwens.

Wat distributie betreft, het internet is een globaal en egaal distributiekanaal waar al jouw aangehaalde argumenten weinig tot geen steek houden, behalve dan lokalisatie misschien. Maar als je kijkt naar fansub releases, die mensen weten binnen de paar uur subs te voorzien voor series die net op TV getoond werden, vertaald naar film is dat misschien een dag of 2-3? Met de keuze voor mensen die wél Engels kunnen om de film gewoon te zien zonder subs.

Bioscopen, verschillende distributiekanalen, ratings ... allemaal bullshit en oninteressant voor de klant. Wanneer de film digitaal klaar is kan hij binnen luttele minuten een miljoenenpubliek bereiken.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Onderhond wrote:

En behalve het feit dat je met een halve wereld aan filmfans niet kan discussiëren over de film, zowel omdat je tegen spoiler kan lopen én omdat je gewoon niks te melden hebt, want je kan de film nog niet zien ...

Daar hebben we het al eens eerder over gehad. Komt wat mij betreft direct achter ongeduld in het rijtje slechte argumenten. Bovendien heb je nog altijd de andere halve wereld aan filmfans over.

Als filmrecensent die in het Engels schrijft is het nog droeviger trouwens.
Dat klopt misschien wel, maar laten we eerlijk zijn, dat gaat natuurlijk ook over praktisch niemand.

Wat distributie betreft, het internet is een globaal en egaal distributiekanaal waar al jouw aangehaalde argumenten weinig tot geen steek houden, behalve dan lokalisatie misschien. Maar als je kijkt naar fansub releases, die mensen weten binnen de paar uur subs te voorzien voor series die net op TV getoond werden, vertaald naar film is dat misschien een dag of 2-3? Met de keuze voor mensen die wél Engels kunnen om de film gewoon te zien zonder subs.
Hier zijn we het wel over eens. Maar het is natuurlijk zo dat het probleem van verschillende releasedata vooral een probleem in de bioscoop is en niet op internet. Dat de maatschappijen bang zijn voor het aanbieden van hun producten op internet is duidelijk. Daar ligt dan ook voornamelijk het probleem. Maar wat betreft bioscopen blijven mijn argumenten staan.

Bioscopen, verschillende distributiekanalen, ratings ... allemaal bullshit en oninteressant voor de klant. Wanneer de film digitaal klaar is kan hij binnen luttele minuten een miljoenenpubliek bereiken.
Bullshit voor de internetklant. Wellicht moeten de maatschappijen zich eens gaan realiseren dat er misschien een verschil zit in hun bioscoopklanten en hun internetklanten. En de gok wagen dat er door een release via internet niet alleen bioscoopklanten verloren gaan, maar ook internetklanten en bioscoopklanten bijkomen.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

nakada wrote:

Dat klopt misschien wel, maar laten we eerlijk zijn, dat gaat natuurlijk ook over praktisch niemand.

Ik die een film download gaat ook over praktisch niemand

Bovendien heb je nog altijd de andere halve wereld aan filmfans over.

Die halve wereld aan filmfans had waarschijnlijk geen interesse in de film, dus daar heb je ook niks aan. Wil je je mengen in relevante discussies, kan je bijna niet anders dan aan het downloaden slagen. Of je komt overal een half jaar achteraan

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Onderhond wrote:

Ik die een film download gaat ook over praktisch niemand

Maar het aantal mensen dat films download is toch behoorlijk terwijl alleen jij en....???... reviews in het engels schrijven. ( Is dat overigens kostwinning voor jou of is het een hobby. In het laatste geval dan ook niet echt een argument.)

Die halve wereld aan filmfans had waarschijnlijk geen interesse in de film, dus daar heb je ook niks aan. Wil je je mengen in relevante discussies, kan je bijna niet anders dan aan het downloaden slagen. Of je komt overal een half jaar achteraan
Of je betracht gewoon enig geduld met zijn allen en er is niets meer aan de hand. Dan vallen die Amerikanen af in onze discussies, maar of dat jammer is ? Bovendien is het ook zo dat bij de grotere films ook na jaren nog gediscussieerd wordt.

Sterke argumenten voor het downloaden zijn wat mij betreft de hoge kosten voor films ( zowel bioscoop als veel DVD's/BR's als VOD ) en de vaak slechte verkrijgbaarheid van oudere en "kleinere" films.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Iemand z'n hobby naar believen laten ervaren vind ik een sterker argument ... valt dat weg dan is de kans namelijk groot dat die mens een andere hobby gaat zoeken, daar heeft de hele industrie helemaal niks aan natuurlijk.

Anyway, jij probeert nu in mijn plaats te beslissen waar ik m'n plezier moet uithalen bij het beoefenen van m'n hobby, iets waar ik in eerste instantie al niet van gecharmeerd was wanneer de film industrie dat probeert te bepalen.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Nee hoor, ik laat je lekker vrij in je doen en laten. Aan de andere kant vind jij blijkbaar wel dat een hele industrie naar jouw pijpen moet dansen. En zo niet dan.......

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

...houden ze lekker op te bestaan als ze niet naar hun klanten luisteren.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Er zijn nog altijd een heleboel klanten die gewoon voor hun product betalen ( bioscoop, DVD of VOD ), dus ophouden met bestaan, denk 't niet. Dat de industrie iets moet gaan doen is duidelijk, dat het nog niet gebeurd is, is echter geen excuus om te downloaden.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3282 votes

Ik vind het een uitstekend excuus. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Vreemde denkwijze. Niet anders dan een hysterisch kind in een speelgoed winkel die zijn/haar zin niet krijgt.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

We worden slecht en vooral laat bedient, dat is iets héél anders dan een kind dat z'n zin niet krijgt met een product dat er al ligt..

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Heb het dan ook vooral inzake het gedrag van de criticasters rond dit punt (als je dit niet doet, doe ik dat). Lekker belangrijk dat je wat langer moet wachten en met een beetje moeite van de consument valt het met die slechte bediening wel mee.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Je bedoelt die illegale gemodde DVD en Blu-Ray spelers zodat we kunnen importeren vanuit de andere kant van de wereldbol? Ook dat mag niet, waarom anders die regio blocks ...

Om het kind-in-snoepwinkel analogietje trouwens even af te maken, de "zeurders" zijn niet zozeer kinderen die jengelen bij hun moeder om snoep, maar mensen met geld die aan de verkoper vragen om hen snoep te verkopen, terwijl hen dat geweigerd wordt.

En inderdaad, lekker belangrijk dat je wat langer moet wachten. Dat oordeelt de consument al een tijdje en masse, dus ga er maar vanuit dat het belangrijk is.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Onderhond wrote:

Om het kind-in-snoepwinkel analogietje trouwens even af te maken, de "zeurders" zijn niet zozeer kinderen die jengelen bij hun moeder om snoep, maar mensen met geld die aan de verkoper vragen om hen snoep te verkopen, terwijl hen dat geweigerd wordt.

Nee. Wil je de vergelijking juist maken : het zijn de "volwassenen" die vragen om iets in de winkel wat er nog niet is. Zich respectloos behandeld voelen en het dus maar onbetaald bij de groothandel weg gaan halen.

En inderdaad, lekker belangrijk dat je wat langer moet wachten. Dat oordeelt de consument al een tijdje en masse, dus ga er maar vanuit dat het belangrijk is.
Dat de industrie zich hierin niet van de beste kant laat zien, daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens, maar is nogmaals geen argument voor downloaden.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

Als je inderdaad echt het moraalriddertje wil uithangen dan geef je er je hobby gewoon voor op. Mij niet gezien.

Edit: En moest het trouwens bij "de groothandel" beschikbaar zijn zouden we er ook gewoon voor betalen. Maar niet dus.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

Onderhond wrote:

Als je inderdaad echt het moraalriddertje wil uithangen dan geef je er je hobby gewoon voor op. Mij niet gezien.

Maar dat heeft toch helemaal niets te maken met het opgeven van je hobby ? Dat is al net zo onzinnig als het argument zelf.

Edit: En moest het trouwens bij "de groothandel" beschikbaar zijn zouden we er ook gewoon voor betalen. Maar niet dus.
Lees maar groothandel, distributeur of fabriek, dat is om het even en veranderd niets aan de stelling.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12846 votes

nakada wrote:

Maar dat heeft toch helemaal niets te maken met het opgeven van je hobby ? Dat is al net zo onzinnig als het argument zelf.

1/ Als mij belet wordt mijn hobby uit te voeren op een manier waarop ik er echt plezier aan kan beleven, dan heeft dat inderdaad alles te maken met het opgeven van een hobby. Geen idee hoe het met jou zit, maar mijn vrije tijd is redelijk heilig, dus die suboptimaal gaan invullen is niet echt een optie.

2/ Sowieso zou de wetenschap dat je als melkkoe behandeld wordt eigenlijk al genoeg moeten zijn om zich af te keren van het hele handeltje. Ook dat heeft met moraal te maken, maar in deze discussies moet het moralistisch besef blijkbaar altijd maar van één kant komen.

nakada

• 2203 messages
  • 1666 votes

1/ Mijn vrije tijd is mij ook heilig, maar ik heb niet de illusie dat iedereen in de wereld zich daar vervolgens maar op moet instellen of zelfs inspanningen voor moet leveren. Dat jij je hobby al niet meer kunt uitvoeren omdat je wat langer op een paar films moet wachten dan mensen in Amerika of Japan vind ik wederom een zeer zwak argument. Zeker als je nagaat dat het aantal films dat je nog niet gezien hebt gigantisch is, zat te doen dus.

2/ Ja helaas, wij zijn melkkoeien. Als consument is dat onze rol in deze kapatilistische maatschappij. Wil je daar niet aan meedoen, dan is dat jouw goed recht, dan koop je gewoon niets. Maar dat is absoluut geen vrijbrief om iets weg te nemen. Al helemaal niet omdat jij vindt dat je het sneller mag hebben. Het is in de filmindustrie net zo als in alle andere : de producent/leverancier bepaald wanneer iets op de markt komt. Dat de filmindustrie daar momenteel beter ( lees : klantvriendelijker ) mee om zou kunnen gaan is een gegeven, maar nogmaals geen vrijbrief.

Dat jij de keuze van een producent/leverancier om zijn eigen (luxe) product wat later op de markt te brengen moralistisch onjuist vind en dat gebruikt om het niet betalen voor hun producten goed te praten zegt genoeg over jouw moraal.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.