• 178.264 movies
  • 12.223 shows
  • 34.000 seasons
  • 647.419 actors
  • 9.376.105 votes
Profile

Knock-out: Films uit de 21ste Eeuw (2008)

Onderhond

• 87597 messages
  • 12848 votes

Zavo wrote:

Pi vind ik wat dat betreft dan ook veel vernieuwender, omdat het daar echt in een film met verhaal en alles is geintegreerd, wat daarvoor volgens mij nog niet zo gedaan was.

Een videoclip met een geïntegreerd verhaal ? Is dan toch ook niet vernieuwend, aangezien voor jou 5 of 50 minuten geen verschil maakt ...

Zo wordt Pi nog schatplichtig aan Thriller van Michael Jackson

Hoe je het ook draait of keert, Umfeld is één van de eerste projecten die met puur abstracte beeldtaal en muziek binnen een langspeelfilmconcept werkt. Ik vind dat vernieuwend, zeker omdat het een stap is waar ik al een jaar of 5 op zit te wachten. Hopelijk wordt het ook een belangrijke stap binnen de cinema. Waarschijnlijk niet binnen de eerste 10 jaar, hopelijk wel binnen de eerste 100.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Zavo wrote:

(quote)

Maar een documentaire en een tekenfilm liggen toch net zo ver uit elkaar? Die mogen ook meedoen.

Klopt, zoals ik al zei is er een flink grijs gebied. Maar die hebben of een verhalend principe, of, echt cameragefilmde beelden (bij Umfeld zal ook vast wel iets camera-achtigs gebruikt worden, maar jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel).

.

kos

• 46695 messages
  • 8851 votes

Onderhond wrote:

Hoe je het ook draait of keert, Umfeld is één van de eerste projecten die met puur abstracte beeldtaal en muziek binnen een langspeelfilmconcept werkt. Ik vind dat vernieuwend, zeker omdat het een stap is waar ik al een jaar of 5 op zit te wachten. Hopelijk wordt het ook een belangrijke stap binnen de cinema. Waarschijnlijk niet binnen de eerste 10 jaar, hopelijk wel binnen de eerste 100.

Je zult mij ook niet zien beweren dat het niet vernieuwend is hoor.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Een videoclip met een geïntegreerd verhaal ? Is dan toch ook niet vernieuwend, aangezien voor jou 5 of 50 minuten geen verschil maakt ...

Ik bedoel natuurlijk (maar dat had jij vast wel begrepen) de hele integratie tussen verhaal, beeld, muziek. Dat was bij Pi toch redelijk vernieuwend, ik had het op die manier iig nog niet gezien. Umfeld integreert beeld en geluid op een manier die ik wel eerder gezien heb.

edit: Als Umfeld al vernieuwend is is het hooguit op technisch gebied, maar daar heb ik niet genoeg verstand van, om dat te kunnen beoordelen. Het concept is iig niet nieuw.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Intergratie tussen verhaal, beeld en muziek is toch juist iets wat videoclips al deden? In ieder geval zijn er meer van zulke clips dan abstracte clips zonder verhaal.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12848 votes

Zavo wrote:

Ik bedoel natuurlijk (maar dat had jij vast wel begrepen) de hele integratie tussen verhaal, beeld, muziek. Dat was bij Pi toch redelijk vernieuwend, ik had het op die manier iig nog niet gezien. Umfeld integreert beeld en geluid op een manier die ik wel eerder gezien heb.

Integratie beeld/verhaal/muziek is gewoon videoclip hoor. En die hadden ze toch al erg lang voor Pi

Eerlijk gezegd zie ik het verschil niet, behalve dan de lengte. Maar aangezien dat een argument was dat je zelf origineel afketste lijkt me dat niet meteen belangrijk voor jou.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Onderhond wrote:

Integratie beeld/verhaal/muziek is gewoon videoclip hoor. En die hadden ze toch al erg lang voor Pi

Nee, dat is niet gewoon videoclip, dat is nou net waar het vernieuwend is. Het is echt film. Bij een videoclip is de muziek altijd het uigangspunt, daar wordt beeld bij gezocht/gemaakt. Integratie beeld/verhaal/muziek is er al sinds de eerste films met geluid natuurlijk, het gaat om de manier waarop.

Goldenskull

• 24398 messages
  • 3092 votes

53. Yûreka - Mizu no Onna

2-3

Dit wordt weer eentje die lang duurt denk ik.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12848 votes

Zavo wrote:

Nee, dat is niet gewoon videoclip, dat is nou net waar het vernieuwend is. Het is echt film. Bij een videoclip is de muziek altijd het uigangspunt, daar wordt beeld bij gezocht/gemaakt. Integratie beeld/verhaal/muziek is er al sinds de eerste films met geluid natuurlijk, het gaat om de manier waarop.

Bij Pi was de film het uitgangspunt, en daar werden wat bekende underground electronic artiesten op uitgezocht. En ook genoeg clips (ie Thriller van Jackson) die het filmperspectief heel ver doortrekken.

Verder ben ik het er wel meer eens dat het vooral gaat "om de manier waarop", en daar staat Umfeld redelijk alleen tussen al die langspeelfilms. Ook Koy is dan een lange brug.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Onderhond wrote:

Ik wil je dromen niet kapot maken, maar dit abstracte film zal nooit de overheersende vorm worden, simpelweg omdat het te weinig mensen aanspreekt. De massa van de mensen interesseert zich niet voor dergelijke abstractie en dat zie ik niet veranderen. Als abstracte film ooit de norm had kunnen worden was het waarschijnlijk al gebeurt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Onderhond wrote:

mijn voorkeur is redelijk duidelijk.

Ja, twijfelde je daaraan dan? Aan duidelijkheid meestal geen gebrek zou ik zeggen. Die twijfel is nergens voor nodig.

Om nog een duit in het abstracte zakje te doen. Van de week Hotel Monterey van Chantal Akerman gezien. Uit 1972. 65 minuten lang een camera in de gangen en liften van een hotel, laatste 5 minuten op het dak voor de -mijn interpretatie- nodige verdieping door alles in perspectief te plaatsen. Ook heel erg Cinema, en geen docu wat mij betreft.

Umfeld lijkt me ook zoiets (van de enkele minuten die ik ervan zag), iets abstracts dat wel een gevoel teweeg brengt. Zou dat wel degelijk film willen noemen en kan ook prima in een knock out. Elke film heeft zijn stijl om iets over te brengen, meestal verhaal, vaak beeld en soms iets anders. Het vernieuwende van Umfeld in die zin zie ik dan ook eigenlijk niet. Hoogstens in de techniek en het type muziek.

En ik heb beide films gezien in de battle waar het om ging. Zou zeggen too close too call.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Het is juist de droom om Umfeld technieken te combineren met bv.

mooie film scenes. Als je die combinatie al hebt gezien laat het me maar weten. Denk alleen dat nog weinigen die techniek goed beheersen.

Ik vraag me trouwens af, hoeveel tijd ze erin hebben gestoken.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Erwinner wrote:

Het is juist de droom om Umfeld technieken te combineren met bv.

mooie film scenes.

Inderdaad, dan wordt het pas echt interessant (en vernieuwend).

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Ja, maar de techniek "an sich" is al vernieuwend.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12848 votes

Bleh, als je dat gaat doen dan verdwijnt het abstracte weer. Kan zijn dat jullie er niet zoveel aan hebben hoor, maar nét dat is wat het zo vernieuwend maakt.

Na de schilderkunst en de muziek is het tijd dat de filmwereld weer eens wat volgt. Abstractie is krachtig en kan en mag best op zichzelf staan.

Het weer gaan mengen met figuratieve dingen is leuk, maar een pak saaier naar originaliteit toe.

MR: het voorbeeld dat jij aanhaalt is net weer figuratief ... ik kijk liever naar Umfeld dan gangen en liften

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Kan op zichzelf staan, maar hoeft niet natuurlijk.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Goldenskull wrote:

2-3

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Onderhond wrote:

MR: het voorbeeld dat jij aanhaalt is net weer figuratief ... ik kijk liever naar Umfeld dan gangen en liften

Een deur is figuratief ja, maar het worden vlakken, schaduwen en strepen. Je moet wel buiten de bekende vormen durven denken. Wat ik vooral zo mooi eraan vind is het ongedwongen kijken. Umfeld is door de mix van beelden en muziek mij te dwingend. Maar dat is persoonlijk.

Bovendien beweer ik niet dat de uitwerking hetzelfde is, maar de manier waarop de film een film is en iets overbrengt: een vormexperiment, los van narratie en plot. Akerman kiest voor het gebruik van een locatie. Umfeld niet. Maar in wezen zijn ze niet verschillend in de vormkeuze.

Maar goed gisteren vond ik iets vorm en vond kappeuter datzelfde inhoud (gelukkig hadden we er een biertje bij), dus het kan ook een definitie kwestie zijn. Ik zie vooralsnog gedeelde meningen hier. Umfeld hoort hier denk ik dus wel thuis en Akerman niet, want die is niet uit de 21e Eeuw.

Legan wrote:

Ja, dat komt omdat het twee 4.0* films zijn en men daar moelijk tussen kan kiezen

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Umfeld hoort hier denk ik dus wel thuis en Akerman niet, want die is niet uit de 21e Eeuw.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12848 votes

Wat ik vooral zo mooi eraan vind is het ongedwongen kijken. Umfeld is door de mix van beelden en muziek mij te dwingend. Maar dat is persoonlijk.

Inderdaad, nét de reden waarom ik liever naar iets als Umfeld kijk

maar de manier waarop de film een film is en iets overbrengt: een vormexperiment, los van narratie en plot.

Begrijp ik, maar zoals ik eerder al zei is niks vernieuwend naarmate je minder en minder gaat nuanceren. Ik zeg ook niet dat Umfeld de eerste film is die los van een plot staat om iets over te brengen. Maar een puur abstracte audiovisuele film vergelijkbaar met Umfeld ken ik gewoon niet. Denk dat je dan eerder naar videoclips en kunstinstallaties moet gaan. Dus in dat opzicht gewoon zeker wel vernieuwend.

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

gaan we nog stemmen of open even een Umfeld (abstract topic) topic om te discusseren!

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Onderhond wrote:

Maar een puur abstracte audiovisuele film vergelijkbaar met Umfeld ken ik gewoon niet. Denk dat je dan eerder naar videoclips en kunstinstallaties moet gaan. Dus in dat opzicht gewoon zeker wel vernieuwend.

Dit is iets wat ik ook aanhaalde bij de film. Umfeld zou (voor mij) waarschijnlijk beter werken als video-installatie in een museum, dan als film op dvd (of zelfs bioscoopscherm). En de vergelijking met videoclips is duidelijk. Umfeld zit gewoon erg sterk in dat straatje en ik kan het moeilijk als iets anders zien, omdat het toevallig op een dvd'tje staat. En binnen dat straatje (videoclips/installatie) is het gewoon niet echt nieuw (misschien wel op technisch vlak, maar dat noemde ik al).

Onderhond

• 87597 messages
  • 12848 votes

En binnen dat straatje (videoclips/installatie) is het gewoon niet echt nieuw

Tja, wat is er dan ooit wel vernieuwend geweest binnen film ... vertelstructuren zijn ook vaak maar herhalingen van wat ooit eerder werd gedaan in een boek. Sinds de opkomst van de videoclip is elke vorm van beeld/geluidsynchronisatie hopeloos achterhaald (Pi loopt op dat vlak ver achter bij het werk van Cunningham. Come To Daddy is even filmisch als Pi en veel beter uitgewerkt).

Vernieuwing is een ruim begrip, absolute vernieuwing is eigenlijk zo goed als onbestaand.

Zou Umfeld trouwens niet in een museum willen gaan zien ... lijkt me nogal stom.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Misschien een stomme vergelijking, The X-Mix delen uit Belgie.

http://nl.youtube.com/watch?v=41ZUZrpSeRo

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Goldenskull wrote:

2-3

3-3 met afstand zelfs. De ene staat op 1 in mijn top 10, de andere viel stevig tegen.

maxcomthrilla

• 15579 messages
  • 2845 votes

3-4

Cheo

• 5474 messages
  • 1182 votes

Mizu no Onna wint met 12 uur regel?

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik denk het wel.

54. Tillsammans - Un Long Dimanche de Fiançailles

1-0

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

1-1

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

2-1

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.