- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-out: Films uit de 21ste Eeuw (2008)
Knock-out: Films uit de 21ste Eeuw (2008)
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
0-5 Umfeld is niet iets wat in zo'n knock-out hoort.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
2-6 wat een onzin. Zo ongeveer de meest vooruitstrevende film in deze KO (21ste eeuw, nieuwe cinema enzo). Als er één film inhoort is het wel Umfeld.
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
53. Yûreka - Mizu no Onna
Een voorkeur hoewel ik beiden niet heb gezien. En deze keer gecontroleerd
.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
Lullige uitschakeling van Umfeld. Ook in de 21ste eeuw blijft klassieke cinema regeren.
0-1 beiden gezien en mijn voorkeur is redelijk duidelijk.
P8rb
-
- 10773 messages
- 1821 votes
1-2, 1 gezien, maar overtuigend genoeg voor een stem. Jammer van Umfeld overigens.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Umfeld is voor een klein publiek, het is op zich al opvallend dat hij zo ver komt en zo vernieuwend is hij nou ook weer niet.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
Umfeld is niet vernieuwend binnen de videoclipcultuur, absoluut vernieuwend binnen de filmwereld.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
En aangezien het niet veel meer is dan een lange videoclip is het dus niet vernieuwend.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
Dan is er sinds de eerste langspeelfilm geen vernieuwende film meer geweest, want het zijn allemaal gewoon lange verfilmde verhaaltjes. Wheeee.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Dan is er sinds de eerste langspeelfilm geen vernieuwende film meer geweest, want het zijn allemaal gewoon lange verfilmde verhaaltjes. Wheeee.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Concept van combinatie muziek en bijpassende beelden zonder verder verhaal is toch al veel vaker (en in mij ogen beter) gedaan? Koyaanisqatsi bijvoorbeeld en vele videoclips (of ze nou 5 of 50 minuten duren, maakt ook niet zoveel uit).
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
Er zit anders 45 minuten verschil tussen, iets wat je wel moet opvangen. De opzet van een videoclip is dan ook redelijk anders.
Verder zijn films als Koyaanisqatsi figuratief, zelden abstract en zelfs met een vette moraal. De wisselwerking tussen beeld en muziek is ook minimaal in dat soort films, amper te spreken van een hybride.
Hoe minder je nuanceert, hoe makkelijker het is om iets af te doen als niet origineel natuurlijk.
Ik hou mij verder altijd aangeraden uiteraard, maar liever geen namen als Baraka en Koyaanisqatsi. Scheelt makkelijk 3* in waardering dus lijkt me duidelijk dat er ergens cruciale verschillen zitten.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Verder zijn films als Koyaanisqatsi figuratief, zelden abstract en zelfs met een vette moraal. De wisselwerking tussen beeld en muziek is ook minimaal in dat soort films, amper te spreken van een hybride.
Nu ga je je eigen mening als argument gebruiken, lekker makkelijk. Ik vind de wisselwerking tussen beeld en muziek juist wel heel goed in Koyaanisqatsi en de moraal die anderen erin zien zie ik totaal niet, dus met deze argumenten kan ik niks.
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12848 votes
Blijft nog altijd figuratief en weinig abstract. En het hele ecothema ligt er toch erg dik op.
De wisselwerking tussen beeld en muziek is ook goed in Pi, beter zelfs dan in Koy wat mij betreft. Toch zal ik de films niet met elkaar gaan vergelijken.
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
Waarom niet?
Omdat het niets te maken heeft met filmmaken zoals de andere films in de lijst en valt dus niet te vergelijken. Soms is de scheidslijn vrij dun, maar in dit geval wel erg duidelijk.
Cosoco
-
- 10908 messages
- 5185 votes
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Pi vind ik wat dat betreft dan ook veel vernieuwender, omdat het daar echt in een film met verhaal en alles is geintegreerd, wat daarvoor volgens mij nog niet zo gedaan was.
Ik zie trouwens dat we over Koyaanisqatsi dezelfde discussie al eens gevoerd hebben bij de film, dus daar gaan we niet uitkomen.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Omdat het niets te maken heeft met filmmaken zoals de andere films in de lijst en valt dus niet te vergelijken. Soms is de scheidslijn vrij dun, maar in dit geval wel erg duidelijk.
Dat vind ik dan weer onzin, Je kunt Umfeld duidelijk zien als een soort genrefilm, maar dan moet je ook andere pure genrefilms eruit gooien.
kos
-
- 46695 messages
- 8851 votes
De kenmerken van filmmaken liggen dermate veel uit elkaar dat het gewoon niet te vergelijken valt. Maar dat is mijn mening.