- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-out: Films uit de 21ste Eeuw (2008)
Knock-out: Films uit de 21ste Eeuw (2008)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hoe je het ook draait of keert, Umfeld is één van de eerste projecten die met puur abstracte beeldtaal en muziek binnen een langspeelfilmconcept werkt.
Alleen het werkt niet echt.....leuk voor een minuut of 20, maar daarna geloof je het wel. Een speelfilm is het zeker niet. Hooguit en abstract audiovisueel 'kunstwerk'.
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Hoe je het ook draait of keert, Umfeld is één van de eerste projecten die met puur abstracte beeldtaal en muziek binnen een langspeelfilmconcept werkt.
Ik wil je dromen niet kapot maken, maar dit abstracte film zal nooit de overheersende vorm worden, simpelweg omdat het te weinig mensen aanspreekt. De massa van de mensen interesseert zich niet voor dergelijke abstractie en dat zie ik niet veranderen. Als abstracte film ooit de norm had kunnen worden was het waarschijnlijk al gebeurt.
Ik ben er zeker van dat al decennia films gemaakt worden die abstractie en geluid samenbrengen, alleen hebben die nooit een platform gekregen dat hen als langspeelfilm catalogiseerde. Ik kan geen voorbeelden noemen, maar er zijn tal van kunstenaars die met dit medium bezig zijn en waren, alleen raakte hun werk zelden buiten de muren van de musea waar het tentoongesteld werd. Dat zou met Umfeld evenzeer het geval geweest zijn, mocht de dvd zijn intrede niet gedaan hebben. Umfeld is wel uniek door de animatie en de specifieke beeldtaal die erdoor ontstaat: er is een serieuze technologische evolutie nodig geweest voordat dit mogelijk was, eerdere pogingen moesten het vooral met gefilmde beelden en verf stellen.
Er bestaat wel een publiek voor dit soort werk, maar dat is niet het gewone filmpubliek, en het zal dan ook nooit gebeuren dat deze films de weg naar het gewone bioscoopcircuit vinden, inderdaad omdat het een elitaire en te experimentele vorm van film is.
Losse opmerking: deze discussie zou misschien toch beter staan bij de film zelf 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Er bestaat wel een publiek voor dit soort werk, maar dat is niet het gewone filmpubliek, en het zal dan ook nooit gebeuren dat deze films de weg naar het gewone bioscoopcircuit vinden, inderdaad omdat het een elitaire en te experimentele vorm van film is.
Dat is toch precies wat ik zeg?