- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
17. Sie Tötete in Ekstase (1971)
Categorie 30. Oude landen (Tsjechoslowakije, West- en Oost-Duitsland, USSR, …)
Land: West-Duitsland
Speelduur: 77 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 34
Categorieën voltooid: 1-16, 30
Wat is dit? JM doorbreekt zijn autistische neiging de categorieën netjes op volgorde af te werken! Tsja, ik wilde deze kijken afgelopen donderdag, en bedacht daarna dat West-Duitsland een geldige categorie was. Dus ik heb de geplande USSR film uit de planning geknikkerd en registreer deze voor categorie 30. Pragmatisme vóór OCD, dat jullie het even weten.
En het is een Jesús Franco film, dan weten sommigen al genoeg. Zo zonde dat Soledad Miranda zo jong overleden is door een noodlottig auto-ongeluk. Uiteraard in de eerste plaats omdat ze nog een heel leven voor zich had, maar ook omdat ze een leuke actrice is die dit soort Franco films echt omhoog haalt met haar presence, zoals VanRippestein zegt (ok, èn koppie) en nog heel veel fijne rollen had kunnen spelen.
En daarmee ben ik terug op mijn gemiddelde van 1 dag per film voor deze challenge, nadat gamen even voor ging. Wellicht dat de 31 films toch lukt, maar het is geen moetje. Als Skyrim roept, the Dragonborn will follow.
3*
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
13. Durante la Tormenta (Film, 2018)
land : Spanje
categorie 26 : De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland
afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 12, 13, 17, 21, 22, 25, 26, 29, 31
FTV (totaal 25 punten), 128 minuten
Aangekomen in het Ohla eixample hotel. Ik typ een 'What's app' ke naar het thuisfront maar als ik het wil versturen, krijg ik een adres van de 19 de -eeuwse kunstschilder Ramon Casas in het klooster Mon San Benet. Zou de film al begonnen ?
De film Durante La tormenta heeft een intrigerende set up. Tijdens een onweer geraakt de frequentie in de war en wordt een poort geopend in het universum waardoor je met het verleden kan communiceren. Terwijl elke nuchtere Belg (ja zeker, ze bestaan maar niet in de politiek weliswaar) roept : pure sci fi zijn de Spanjaarden tegenwoordig toch iets terughoudender. Ze hebben dan ook wel iets meegemaakt het laatste jaar. De 24 u blackout in Het Zuiden, de moorddadige overstroming in regio Valencia … de mensen in de straten van Barcelona weten wel dat natuur en elektronica een eigen leven leidt.
Het is slechts het uitganspunt van de film. Na de communicatie met het verleden ontwaakt de moeder plots op een andere plaats en ontdekt dat haar leven niet meer hetzelfde is. Blijkbaar is door de communicatie met het verleden een parallel ontstaan waardoor haar levensloop is gewijzigd. Hoe is dit kunnen gebeuren en hoe dit op te lossen ? De scriptschrijvers geraken verstrikt in hun eigen complexiteit om alles aan elkaar te knopen. Een moordzaak, overspel, carrière en o ja er is ook nog een onweer gaande. Een wirwar van intriges zodat er alleelei vragen ontstaan (bv hoe wist het jongetje dat ooit de vrouw aan het station zou komen ?). Toch is het boeiend en onderhoudend genoeg maar geen spanning ondanks een moordzaak, geen existentiële beschouwing ( leven we allen geen droom ?) en het persoonlijk drama van een moeder die vecht om haar dochtertje terug te krijgen, verdrinkt in al die twist and turns om het verhaal te doen kloppen. Regisseur Oriol Paulo deed het beter met Contratiempo/The invisible guest. Hier is het hoogstens middelmatig. Voor diegenen die mij niet willen geloven, is de film te zien op Nettflix.
Greetings vanuit het Ohla Eixemple hotel. Het bruisende Barcelona laat ik links liggen, ik ga nog een paar baantjes zwemmen en spontaan komt de eindquote van de film White heat op in mijn hoofd. Top of the world, ma ! Nog vlug een cocktail en dan hop, naar de volgende bestemming eens niet zo ver vliegen deze keer naar Casablanca.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Land: Iran - 77 minuten
Categorie 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël
FTV: 2 - Totaal: 26
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2023/AyehHayeZamini/005.jpg
Autoritaire regiems staan er niet voor open om bekritiseerd te worden. Het regisseursduo Ali Asgari en Alireza Khatami heeft dat al meerdere malen ondervonden. Zo kreeg Asgari in september 2023 een filmverbod opgelegd en mocht hij het land niet verlaten. Het weerhield hem er niet van deze film te maken. Een film die de idiote uitwassen van een star systeem laat zien. In Ayeh Haye Zamini wordt de spot gedreven met het Iraanse regiem door mensen te tonen die normale wensen hebben en een normaal leven willen leiden, maar dat niet kunnen omdat ze door de geboden, verboden en starre bureaucratie worden tegengewerkt.
De film bestaat uit negen episoden. In elk van die negen episoden wordt erg duidelijk gemaakt dat het welzijn van de burger niet de eerste prioriteit heeft. Elke episode is een tweegesprek. De camera heeft een belangrijke rol. Die observeert een personage vanuit het perspectief van de gezagsdrager. In elke scène zien we steeds één persoon. Van de gezagsdrager horen we enkel de stem. De camera beweegt niet maar registreert genadeloos de arme man of vrouw die een trivialiteit probeert uit te leggen, maar niet serieus wordt genomen. De zienswijze van de camera roept bij de kijker net als bij de ondervraagde een ongemakkelijk en boos gevoel op. De gezagsdrager heeft daar geen boodschap aan. Die heeft geen ander doel dan met gebruikmaking van een irritante monotone stem zijn gelijk door te drukken.
Behalve een stukje ongemak brengen de episoden ook verbazing en hilariteit teweeg over zoveel inhoudelijke onzinnigheid en stompzinnige koppigheid. Asgari en Khatami slagen erin een film te maken die niet alleen ontstelt maar die gelukkig ook bijzonder grappig is.
4*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
4. Chiu Kap Hok Hau Ba Wong (Future Cops)
Categorie: 31. Klein maar fijn: landen met een oppervlakte < 10.000 km²
Gekeken categoriën: 11, 29, 30, 31
Speelduur: 95 minuten
FTV: 2 punten
Totaal challenge: 8 punten
Waardering: 3*
https://www.themoviedb.org/t/p/original/aIplzxS6XBccv8DJiRikRj1P1PK.jpg
Als schurken uit 2043 met hun tijdmachine teruggaan naar 1993, om de rechter die hun leider wil veroordelen te doden, gaan de Future Cops erachteraan. Hyper actie/komedie rondom een Japanse school waar de Future Cops logeren bij de minst populaire jongen die meteen ook hulp krijgt om zijn bully's terug te pakken. Meer comedy dan actie, soms een beetje vermoeiend qua tempo en de typisch Hong Kong humor, maar wel goed gedaan. Soort levende strip vol met goeie en slechterikken met superpowers.
metalex1
-
- 98 messages
- 2371 votes
14. Eskiya (1996)
Land: Turkije
27. Kaukasus
Gekeken categorieën: 1, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 22, 23, 24, 27, 29, 30, 31
Speelduur: 121 minuten
Waardering: 3*
Puntentotaal: 26+2=28
https://image.tmdb.org/t/p/w780/oojHJ1BRCeHBkdIEshjP85gDDfY.jpg
Vreemde Turkse pulpfilm over Baran de bandiet. Een man die nog uit het Ottomaanse tijdperk lijkt te komen. Na 35 jaar gevangschap reist Baran naar Istanbul om zijn vrouw terug te veroveren en zichzelf te wreken. Plannen lopen niet zoals verwacht. Ik vind de beoordeling hier op moviemeter erg hoog. Eskiya is een ontzettende B-film met die weinig impact maakt, gelukkig maakt het laatste kwartier het een en ander goed.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
19. Nuovo Cinema Paradiso (1988)
173 minuten
Land: Italië
Categorieën: 1. Oscars
Voltooide categorieën : 1, 3, 5, 6, 9, 11-15, 17-19, 21-23, 25, 26, 31
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 35
Winnaar Oscar beste buitenlandse film. De director’s cut van drie uur gekeken. Ik denk dat iedere filmliefhebber wel een beetje een zwak moet hebben voor de liefde voor films in deze film, maar poeh, het is ook wel erg theatraal en sentimenteel. Nog problematischer, er gebeurt eigenlijk gewoon net te weinig in die drie uur.
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:669/0*8AjQOxYV8s_EuMq2.jpg
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
18. Devi (1960)
Categorie 19. Zuid-Azië
Land: India
Speelduur: 93 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 36
Categorieën voltooid: 1-16, 19, 30
https://www.the-cinematograph.com/wp-content/uploads/2022/10/devi-0-30-02.jpg
En nachtdienst 2 vangt aan.
Kalikinkar Roy droomt dat zijn zeventien jaar oude schoondochter Doyamoyee een gereïncarneerde godin is. Hij begint dit idee te verspreiden en als een ziek kind na een ontmoeting met het meisje beter wordt, begint zij zelf ook te geloven dat zij een godin is.
Satyajit Ray heb ik erg hoog zitten. Pather Panchali (1955) is voor mij een meesterwerk, maar de man heeft een hoop klassiekers afgeleverd. Niet al zijn werk kan ik evenveel waarderen, maar ik was blij om te ontdekken dat Devi bij zijn sterkere werken hoort. Een mooie verkenning van wat blind geloof en religieuze vervoering kunnen aanrichten, wanneer iemand iets buitengewoons droomt. Sterk spel ook van Sharmila Tagore in de titelrol.
3.8*
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Categorie 17. Midden-Oosten
Land: Iran
Speelduur: 103 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 38
Categorieën voltooid: 1-17, 19, 30
https://i.ibb.co/TDRh3gFB/image.png
Een universiteitsprofessor die een rustige en teruggetrokken levensstijl leidt en zijn leven vult met het lezen en onderwijzen van literatuur, ontmoet een jonge vrouw die haar leven heeft veranderd voor de man van wie ze houdt. Ze blijken een hoop te bepraten te hebben, en dat is exact wat de rest van de film doet. Hiermee is White Nights (2003) vooral een aanrader voor wie van diepgaande discussies over filosofie, poëzie en de aard van van alles en nog wat houdt.
Dat doe ik soms absoluut, maar deze film wist me nooit helemaal te grijpen. Wel sterk gespeeld, en toch wel wat anders dan de Kiarostami's, Farhadi's, Majidi's, Panahi's en Makhmalbaffen die ik heb gezien vanuit Iran. En hoewel niet helemaal wat ik hoopte, alleen daarom al de moeite waard. Hanieh Tavassoli is bovendien een verschijning die de aandacht wel vast weet te houden.
3,4*
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
20. Chemi Bednieri Ojakhi (2017)
Categorie 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken
Land: Georgië
Speelduur: 120 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 40
Categorieën voltooid: 1-19, 30
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTUyMDgwMTAzOF5BMl5BanBnXkFtZTgwODg4NjE5MDI@._V1_.jpg
Op de avond van haar tweeënvijftigste verjaardag kondigt de lerares literatuur, Manana, haar familie onverwacht aan dat ze vertrekt. Ze is dertig jaar getrouwd en woont in een appartement in Tbilisi met haar man, ouders, twee kinderen en haar schoonzoon. Aanvankelijk nemen ze haar niet serieus, maar dan pakt ze haar koffers en vertrekt ze. De familie is geschokt: waar gaat ze naartoe? Ze is immers al 'te oud om te scheiden', heeft een goede man die niet drinkt, geen drugs gebruikt en haar niet slaat.
Erg fijne film dit. Wat een verschil tussen enerzijds het povere MovieMeter gemiddelde van 2.61* en anderzijds de 3,8* op Letterboxd en de 8.6/10 Metascore. Als iemand die ook wel eens overprikkeld raakt als iedereen door elkaar kakelt, of er gewoon teveel prikkels zijn, kon ik volledig begrijpen dat Manana deze stap neemt. Wellicht had ze het wat beter uit kunnen leggen, maar ze had duidelijk in sommige dingen gewoon geen zin, of voelde dat ze geen verantwoording verschuldigd was. Daar kunnen we wat van vinden, maar de manier hoe haar omgeving reageert (en dat is helaas niet ongeloofwaardig, hoewel vreemd in onze cultuur) doet je dat snel vergeten.
Ia Shugliashvili speelt een glansrol als de introverte lerares die zich besluit terug te trekken uit alle ruis. Normaal ben ik tijdens de nachtdienst op dit tijdstip wel wat op, maar deze hield me onverwacht goed wakker.
4*
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
14. Ali Zaoua, Prince de la Rue (Film, 2000)
land : Marokko
categorie 14 : Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte
afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 17, 21, 22, 25, 26, 29, 31
FTV (totaal 27 punten), 99 minuten
https://h24info.ma/wp-content/uploads/2022/10/Photo_film_Ali.Zaoua_.png
Een film over straatkinderen in Casablanca maar regisseur Nabil Ayouch zoekt niet naar een schrijnende realiteit om verontwaardiging uit te lokken. Ondanks het wat valse begin (begint letterlijk als een documentaire door het straatinterview) krijgen we een reis voorgeschoteld met een tint magisch realisisme (de animatie, de score) waarin de jongens zoeken naar een manier om hun overleden kameraad gepast te begraven. Ondanks hun lot zijn het jongens met dromen, ambities.
De film laat vooral de waardigheid van straatkinderen zien. Het begraven worden als een matroos van een schip dat naar een exotisch eiland met twee zonnen vertrekt, is een parabel over hoe de kinderen proberen de rauwe realiteit te ontvluchten. Ik vond het verfrissend om die invalshoek te zien. In deze film is het niet proberen keihard drama te brengen van een overlevingsstrijd of een evolutie te tonen van slecht naar goed maar een sprookje over volwassen worden waarvan de achtergrond het straatleven in Casablanca is.
Greetings from Royal Mansour Casablanca. Ook ik leef hier in een sprookje en dat nog een kleine twee weken. Intussen hop, naar de volgende bestemming en dat is het toeristische Bodrum.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
21. Indigènes (2006)
128 minuten
Land : Algerije
Categorie 14. Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,17,21,22,23,24,25,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32 + 10 punten extra (16 FTV's) = 52
https://www.ecartelera.com/carteles/fondos/1300/1391-n2.jpg
Een feit uit WWII dat men tracht weg te moffelen. Een eerbetoon aan Noord-Afrikaanse soldaten zoals Algerije en Marokko die puur dienden als kanonnenvoer en die tijdens de oorlog en daarna werden gediscrimineerd. Geen tomaten, geen verlof en promoveren tot een hogere rang was niet aan de orde voor soldaten uit die regio's. Ze moesten wel hun leven geven voor de bevrijding van Frankrijk. Ook na de wereldoorlog weigerde Frankrijk om hun pensioen uit te betalen. De hele film volgt men 4 Algerijnse soldaten. De nadruk ligt vooral op het discriminerende. Pas op het uiteinde is het nog spannend wanneer ze een klein dorp in de Elzas verdedigen tegen de Duitsers. Het gaf me een "Saving Private Ryan" gevoel. Toch wel een schitterende film.
4*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie: 12. Latijns-Amerika: van Mexico tot Argentinië
Gekeken categoriën: 11, 12, 29, 30, 31
Speelduur: 78 minuten
Totaal challenge: 10 punten
Waardering: 4*
https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2017/07/Demonoid3.jpg
Voor de 80's horror buffs. Severed/possesed hand film met Samantha Eggar die met haar hubbby een ooit afgehakte hand uit een Mexicaanse mijn omhoog haalt. Het evil broertje van Thing lag daar natuurlijk niet voor niets begraven en gaat op zoek naar steeds nieuwe slachtoffers. Eggar roept de hulp van een priester in, maar die heeft The Exorcist niet gezien: "Maybe we should call the police". Fijne pulp horror!
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
14. Fréwaka (2024)
Land: Ierland - 103 minuten
Categorie 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland
FTV: 2 - Totaal: 28
De Ierse Shoo wordt door haar werkgever naar een afgelegen Iers dorp gestuurd om daar aan een oude vrouw palliatieve zorg te verlenen. De vrouw lijdt aan agorafobie en gelooft heilig in de macht van duistere wezens die de Sidhe worden genoemd. Ze zou ooit door deze wezens zijn ontvoerd, maar wist door toedoen van haar verloofde te ontsnappen. De Sidhe loeren nog steeds op haar. Shoo wordt langzamerhand meegesleept in de paranoia en het bijgeloof van de oude vrouw en wordt met gruwelijke ervaringen uit haar verleden geconfronteerd.
De film die bijna geheel in de Ierse taal is gestoken, put dankbaar uit het reservoir met duistere fabels waaraan Ierland rijk is en vertelt een verhaal dat veel weg heeft van een macaber sprookje. De kracht van de film zou moeten liggen in het gevoel dat het kwaad in elk segment van Shoo’s realiteit kan zijn geïnfiltreerd. Het kwaad kan zich overal schuilhouden en opeens opdoemen. Op zich is een dergelijke gedachtegang behoorlijk angstaanjagend. De film bevat echter veel repetitieve scènes, momenten en gebeurtenissen die verhinderen dat de spanningsboog steeds strak gespannen staat. Het acteerwerk van de beide hoofdrollen is goed, maar ik vond de personages niet per se sympathiek en had niet de neiging om samen met hen de strijd aan te gaan. Ik hield me een beetje afzijdig.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
65 minuten
Land : Senegal
Categorie 15. Centraal-Afrika
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,17,21,22,23,24,25,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32 + 10 punten extra (16 FTV's) = 54
Nogal een minimalistisch filmpje. Misschien filmhistorisch belangrijk: de eerste film uit centraal Afrika van een zwarte regisseur. Maar verder stelt het eigenlijk niet veel voor. Ook nogal repetitief. Ik weet niet hoeveel keer Diouana zich afvroeg waar de kinderen waren, zei dat ze geen slaafje is en vertelde dat haar leven zich alleen afspeelt in de keuken en living. Gelukkig was het nogal kort.
2.5*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
20. Hikayatul Jawahiri Thalath (1995)
112 minuten
Land: Palestina
Categorieën:
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 37
Was vandaag met tienduizenden mensen in Den Haag om te demonstreren voor Gaza. Een indrukwekkende mars. Het voelde daarom toepasselijk vandaag ook een film uit Gaza te zoeken. Deze film is de eerste film die compleet in Gaza gefilmd is, en heeft hier op moviemeter slechts één stem. Dat mogen er echt meer worden, deed beetje denken aan where’s my friends house? Erg mooie film die alle ellende en het geweld zeker benoemd, maar niet op de voorgrond plaatst. Het geeft ruimte aan de mooie kanten van het land, groene landschappen vol gras en palmbomen, sinaasappelplantages en een prachtige zee en strand, iets wat inmiddels denk ik niet meer bestaat. Maar film gaat ook over de magische verhalen over djinns, vriendschap, veerkracht en verbeeldingskracht van kinderen en liet daarmee een krachtig en iets hoopvoller beeld zien. Dat raakte mij wel vandaag. 3.5
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
17. Lunana (2019) - 110 minuten
Land: Bhutan (nieuw)
Categorie: 4. Venetië Film Festival
Voltooide categorieën: 1-7, 9, 15, 18, 20, 21, 22, 27, 28, 29, 31
FTV (2): 34 + 10 bonuspunten = 44
Bron: Cinemember
De jonge leraar Ugyen wordt - tegen wil en dank - voor zijn laatste opleidingsjaar naar het extreem afgelegen Bhutaanse bergdorpje Lunana gestuurd. Al snel na aankomst wil hij weer vertrekken vanwege de primitieve voorzieningen. Het warme welkom van de plaatselijke bewoners, en in het bijzonder de kinderen in zijn klas, zorgt er al snel voor dat Ugyen gehecht raakt aan zijn nieuwe (tijdelijke) woonplaats.
Lunana is een fijne film, waar ik met name heb genoten van de schitterende Bhutaanse hoogvlakten. De reis van Ugyen vanuit de hoofdstad Thimphu naar Lunana is fantastisch in beeld gebracht. Mooie, naturelle en hartverwarmende acteerprestaties van de ‘locals’. Het verhaal zelf is iets te voorspelbaar en de speelduur is met 110 minuten aan de lange kant.
3,5*
Han Solo 420
-
- 250 messages
- 1696 votes
8. The Hurricane (Film, 1999)
Categorie 5: Berlijn Film Festival - 146 minuten
FTV
Een aangrijpend verhaal hoeft nog niet tot een goede film te leiden, maar in dit geval is het zeker geslaagd. Ik had nooit beseft dat dit hetzelfde verhaal is als het nummer van Bob Dylan. Komt denk ik ook omdat ik dat nummer jaren geleden voor het laatst hoorde. Ik kan die viool echt niet luchten.
Door het niet chronologisch vertellen van het verhaal, had ik moeite met erin te komen. Maar al snel greep het me en vlogen de minuten voorbij. De regisseur ken ik verder niet, maar hij deed het hier verdienstelijk. Het laatste deel in de rechtbank kon ik iets minder mee. Dat soort stukken interesseren me in algemene zin minder. Denzel deed het uitmuntend. Ook zijn sommige stukken voor mij net iets te dik aangezet, maar met zo'n onderwerp als dit zie ik dat even door de vingers.
Zeer sterk! 4*
9. Flow (Film, 2024)
Categorie 8: Canada: Toronto International Film Festival - 84 minuten
FTV
Met twee zwarte katten in dit huishouden, kon ik deze film niet aan me voorbij laten schieten.
Zelf vind ik het een gewaagde keuze om een animatiefilm zonder stemmen te maken, maar eerlijk gezegd ben ik er blij mee dat me geen pratende dieren voorgeschoteld kregen. De makers van de film hebben duidelijk het gedrag van katten geanalyseerd. Het eigenzinnige gedrag van de kat komt goed overeen met onze twee katten. De dynamische camera in de film is goed gelukt. Echter was de animatie zelf niet altijd even fraai.
Toffe film! 3,5*
10. Against the Ice (Film, 2022)
Categorie 25: Scandinavië en Ijsland - 102 minuten
FTV
Een mooie omgeving en een interessant stukje geschiedenis waar ik amper iets vanaf weet, maar wat een saaie film. Het was echt een strijd om mijn aandacht erbij te houden. De film werd voor mij pas een beetje interessant toen de kapitein een beetje begon door te draaien. Jammer, ik had op meer gehoopt. 2*
Puntentotaal: 14 + 6 = 20
Categorieën: 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 18, 22, 25
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
6. Hallow Road (Film, 2025)
Land: Verenigd Koninkrijk
Categorie 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland (compleet 3, 17, 24, 29-31)
FTV, 80 minuten
Punten: 2 (totaal 12)
Waardering: 4.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1168000/1168930.jpg?cb=1744293305
Goedgemaakte thriller die op meerdere vlakken zich beperkt - er zijn eigenlijk maar twee acteurs (en een derde via de telefoon), de setting is beperkt (>95 % van de film speelt zich af in de auto terwijl de ouders met dochter Alice bellen) en de film is praktisch in real time en nergens expliciet. En toch wordt de spanning er vakkundig in gehouden, ook door het overtuigende acteerwerk. Halverwege leek het me duidelijk dat dit vooral een intens familiedrama was, maar zo tegen het einde als komt er nog een twist met duidelijk bovennatuurlijke aspecten bovenop die voor mij prima werkte. Ik was wel onder de indruk toen ik de zaal uitstapte.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
19. Attenberg (2010)
Land : Griekenland
Categorie 26. De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland -
FTV (totaal 38 + 10 = 48 punten), 95 minuten
afgevinkt : 1 - 4, 6 - 8, 11, 15, 16, 20 - 26, 29, 31
De film begint met twee vrouwen tegen een oneffen witte muur. Marina is 23 jaar en maagd en haar beste vriendin Bella is wel volgens haar ervaren. Extreem onhandig, raar en klungelig leert zij haar zoenen wat haar niet aanstaat.
De vergelijking tussen deze film en Yorgos Lanthimos zijn werk en “Dogtooth” is makkelijk gemaakt en mensen groeperen het onder Greek Weird Wave. Yorgos Lanthimos speelt ook mee in deze film (die er ook best mag wezen zonder kleren), zijn toekomstige vrouw speelt de hoofdrol en de regisseur Athina Rachel Tsangari zou meerdere van zijn latere films produceren.
Marina’s vader is aan het sterven van de kanker, financiële crisis in Griekenland bestaat in de achtergrond. Zij snapt niets van de wereld en is geobsedeerd met de documentaires van Attenborough. Samen met haar vriendin doet zij rare wandelingen, hun quasi antagonistische relatie is ondoorgrondelijke, sociale conventies worden gebroken, humor is apart, niemand handelt normaal en seks wordt antropologisch behandeld.
Net zoals Lanthimos is het niet voor iedereen maar met de jaren heb ik hem echt leren waarderen. “Attenberg” is raar maar raakte mij ook wel, speciale film maar absoluut niet voor iedereen.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
20. Papicha (2019)
Land : Frankrijk / Algerije / België / Qatar
Categorie 14. Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte
FTV (totaal 40 + 10 = 50 punten), 106 minuten
afgevinkt : 1 - 4, 6 - 8, 11, 14 - 16, 20 - 26, 29, 31
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1124000/1124961.jpg?cb=1626864984
Shadowed koos deze ook uit.
De jaren 1990 in Algerije, Nedjma studeert mode samen met haar vriendinnen. Zij behoort enkel binnen de scholmuren te leven. Zij koopt de bewaker om en verkoopt kleren in discotheken. Samen met haar vriendinnen doet zij zowat alles wat niet mag, roken, westerse kleren dragen, zelfstanding buiten zijn, zij gelooft in een toekomst voor haarzelf in Algerije. De maatschappij is zich aan het keren, Islamitische extremisten voeren een campagne van geweld en een burgeroorlog. Mensen keren zich tegen de Franse, willen de hijab verplicht maken, alle rechten van vrouwen afnemen, terroriseren en moorden iedereen die hun niet aanstaan. Alles behalve de meest extreme ideologie verdwijnt. Elke dag wordt de situatie erger en erger.
“Papicha” is imperfect maar de moeite, tegen onmogelijke kansen vecht men in een totaal hopeloze en uitzichtloze situatie om het minimum van zelfbeschikking te kunnen hebben als vrouw.
metalex1
-
- 98 messages
- 2371 votes
Land: Denemarken
25. Scandinavië en IJsland
Gekeken categorieën: 1, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 31
Speelduur: 94 minuten
Waardering: 3,5*
Puntentotaal: 28+2=30
https://image.tmdb.org/t/p/w780/t7OBTHcAWtZKG1LSzD7fXOyybhw.jpg
De laatste dagen merk ik een soort filmvermoeidheid toetreden. Films vergeet ik sneller en ben ook minder geïnteresseerd als ik kijk. Dit merkte ik ook bij Adams Apples. Daarom ga ik nu iets rustiger kijktempo aanhouden, en ik had überhaupt al de stelregel: maximaal 1 film per etmaal.
cinemanukerke
-
- 1819 messages
- 1036 votes
15. Yedinci Kogustaki Mucize (Film, 2019)
land : Turkije
categorie 27 : Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië
afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 17, 21, 22, 25, 26, 27, 29, 31
FTV (totaal 29 punten), 132 minuten
Ik heb een appartement geboekt in hotel Susona Bodrum LXr HOTELS AND RESORT met zicht op zee en rotsen. Ideaal om de film Miracle in cell nr 7 te bekijken.
Ahum, nogal een sentimentele bedoening dit. En zo artificieel. Hun huisje op de heuvel aan de zee met een zonsondergang als een idyllisch plaatsje voor de immer gelukkige familie ... trop is trop. En ik had het kunnen weten. Had ik nu eerst de commentaren op de filmpagina's gelezen dat kon ik weten dat mijn 2 mede reizigers John Milton en Woland dit al veel eerder naar voren hadden gebracht.
Maar om de film nu het laagste cijfer te geven, dat doe ik niet. Het immers een film die recht op zijn doel afgaat nl een tearjerker en het doet dat goed én er is blijkbaar (te merken aan de hoge score) een publiek voor. Het is vakkundig gemaakt. De slechterik is echt slecht en af en toe is de geloofwaardigheid zoek (het meisje kan zo maar in de cel haar vader en mede gevangenen ontmoeten ?) maar natuurlijk is de scheiding van de vader en het allerschattigste meisje hartverscheurend en is de hoop op een nakende verzoening bij de kijker groot na al die ellende en onrechtvaardigheid. Niet mijn type film maar ik gun de voorstanders hun plezier en hun tranen.
Greetings from Susona Bodrum LXR hotels and resort waar ik nog steeds tuur naar de horizon op zoek naar een hutje met een vader die de vlinders telt en een meisje die lachend aan zijn armen hangt terwijl de grootmoeder al zingend de aardappelen schilt. Maar helaas ... reality is a bitch. Dan maar hop, naar de volgende bestemming en dat is Sydney.
oup
-
- 587 messages
- 3181 votes
18. Velikiy voin Albanii Skanderbeg (1953) - 115 minuten
Land: Albanië (nieuw)
Categorie: 26. De Middellandse Zee
Voltooide categorieën: 1-7, 9, 15, 18, 20, 21, 22, 26-29, 31
FTV (2): 36 + 10 bonuspunten = 46
Bron: online
Een obscuur Albanees filmepos over de mij volstrekt onbekende nationale held Skënderbeu. Met een gemiddelde score van 4,25 op MM (ok, slechts 2 stemmen) en een 7,6 op IMDB (ook slechts 820 stemmen). I'm in 
Vanaf minuut één moet je bij de les zijn, want regisseur Sergei Yutkevich schiet direct uit de startblokken. Van enige introductie van de acteurs en actrices is vrijwel geen sprake. Hierdoor is het lastig om een een band op te bouwen met de flinke groep karakters die ten tonele verschijnen. En vraag je jezelf soms ook wel af waar je nu precies naar aan het kijken bent. Want dit is een vrij 'volle' film die beter tot zijn recht had gekomen met een langere speelduur.
Dat is dan ook meteen het grootste manco van 'Skanderbeg'. Er wordt verondersteld dat je volledig op de hoogte bent van de levensgeschiedenis van deze beste man en overige betrokkenen. Iedere Albanees zal deze info waarschijnlijk zo oplepelen uit de geschiedenisboekjes. De gemiddelde Hollander zal er geen idee van hebben.
Toegegeven, de fotografie is soms schitterend. De sterke soundtrack past perfect en mag ook zeker niet onvermeld blijven. Het verhaal zelf mist dus de nodige context en gaat ook redelijk van de hak op de tak. Enkele veldslagen worden heel aardig in beeld gebracht. Maar geregeld krijg je vrij belangrijke ontwikkelingen ook te horen via 'good old' tussentitels of gewoon terloops. Dat haalt het tempo uit de film en doet afbreuk aan het verhaal.
Leuk om eens gezien te hebben (en om Albanië af te vinken!) maar ik kom niet hoger uit dan een royale 3*
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
16. The Quiet Earth (Film, 1985)
91 minuten
RW - 1 punt (Totaal: 31 punten)
Eigen score - 3.5*
Land: Nieuw-Zeeland
Categorie - 23. Australië en Nieuw-Zeeland
Afgevinkt: 6,8,10,12-14,16-20,23-26,31
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.cHqaJnd2LpqUJj3PkxirPAHaEK%26pid%3DApi&f=1&ipt=b087c334f15fcf3539ca12635505d76fc414c3f0ba2ca60c04822f601d4f7bcf&ipo=images
Verdomme, heb ik deze film al gezien? Slecht gecheckt van me, gewoon klakkeloos in mijn lijstje gemikt. Blijkbaar heb ik deze film in 2012 gekeken, maar geen seconde kwam het me bekend voor. Trouwens de tweede keer dat het me overkomt deze maand, eerder ook al bij Silver Bullet (1985).
Back to the movie. Erg tof gegeven en het eerste deel van de film is inderdaad het sterkst, maar vanaf het bijkomen van de 3e persoon wordt de vrouw bloedirritant en is de kijkervaring wat minder fijn.
Bruno Lawrence blijft lekker bezig.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Land: Polen
Categorie: 29. Centraal Europa
Speelduur: 110 minuten
Waardering 3*
Puntentotaal: 54 + 2 = 56
https://media.unit.pl/ftvk/2019/09/Czarny-mercedes-7jpg.jpg
“And so I got photographed with her fanny.”
Ouderwets moordmysterie, een detective-thriller dat zich langzaam ontvouwt met tegen de achtergrond de grimmigheid van Warschau Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een advocaat doet alsof een Joodse studente zijn vrouw is om haar zo aan de Jodenvervolging te laten ontkomen. Maar dan eindig ze alsnog dood op de keukenvloer met een mes in haar rug. Een Poolse rechercheur probeert dit op te lossen. Een intrigerend en behoorlijk spannend moordmysterie. Het verhaal is oké, maar de plotwending is iets te vergezocht Toch was de opzet van whodunnit in de Tweede Wereldoorlog zeer oké! Degelijk en prima.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Land: Luxemburg
Categorie: 31. Klein maar fijn: landen met een oppervlakte < 10.000 km²
Speelduur: 90 minuten
Waardering 3*
Puntentotaal: 56 + 2 = 58
https://www.wtfilms.fr/wp-content/uploads/wolf-3.jpg Het is een weerwolffilm maar het neigt vaak meer naar een conventioneel (Europees) drama. De film begint direct met seks in een bosrijke omgeving... Tien jaar later krabt en bijt de kleine Martin andere kinderen en alleenstaande moeder Elaine is ten einde raad dus gaat naar het landgoed van zijn grootouders van de vader. En blijkt dat die een aristocratische vloek op zijn zoon heeft overgedragen. Het tempo van de film is laag en doordat je kijkt naar een drama is context belangrijker dan actie. Er zijn wel moordpartijen maar in geheel had wel iets levendiger bepaalde punten wel gemogen. Qua plot is er dus niet veel nieuws te melden in deze Luxemburgse film, maar wat er wel is, is desalniettemin goed gedaan. Slecht is de film niet maar er zijn heel veel weerwolven-films die een heel stuk beter zijn!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Land: Roemenië
Categorie: 27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië
Speelduur: 83 minuten
Waardering 3,5*
Puntentotaal: 58 + 2 = 60
https://bamabin.com/wp-content/uploads/2023/07/THe-Goat-and-Her-Three-Kids3-min.jpg
"De Wolf en de drie kinderen" is fabel of sprookje uit 1875 van de Roemeense schrijver Ion Creangă en is eveneens een bekend in Moldavië Het volksverhaal bezit een echo van het bij ons bekendere "De wolf en de zeven geitjes" van de gebroeders Grimm.
De film begint met de introductie van de hoofdpersonen: alhoewel de geitenfamilie nu wel is veranderd in een hardwerkende weduwe en haar drie zonen. De twee oudsten gedragen zich slecht, terwijl de jongste zijn moeder gehoorzaamt. Er sluipt een vreemde snuiter (de wolf of "peetvader") rond hun huisje maar door toedoen van de twee oudsten moet ze op een dag naar de stad. Ze instrueert hen de deur niet te openen tenzij ze haar dit liedje horen zingen:
Three kids with growing horns,
Open the door for your mother!
Because mother is bringing you:
Leaves on her lips,
Milk in her teats,
A ball of salt
On her back,
Cornmeal
On her heel,
A tuft of flowers
In her armpits.
Er volgt een tragedie, maar geen enkele slechte daad blijft ongestraft. De film is lekker kort, en de regie: de montage en cinematografie leveren een prima prestatie door deze stille, geïsoleerde setting te laten zien met een duistere en mysterieuze toon. Wel zit het verhaal vast aan dat van het sprookje/fabel waardoor er weinig ruimte was voor meer horror. Toch was het nog best schokkend want kinderen (wel uitbeeld) worden niet gauw de dupe in horrorfilms. Echter werd dat gecompenseerd door de sfeer en griezelige score En natuurlijk ook door de acteerprestatie van Maia Morgenstern (Maria uit Mel Gibsons The Passion of the Christ) Fijne sprookjes verfilming!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Met deze film heb ik de 31 categorieën afgewerkt. Mag ik nu met eigen keuzes doorgaan of is gewoon klaar?
Land: Denemarken
Categorie: 25. Scandinavië en IJsland
Speelduur: 115 minuten
Waardering 3,5*
Puntentotaal: 60 + 2 = 62
https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/39965-the-girl-with-the-needle.jpg
Ondanks dat de Zweedse regisseur Magnus von Horn zelf beweert dat hij een horrorfilm wilde maken, houd dit zich verre van enig horror-element. Dit is niets minder dan een historisch drama (heb de genreaanduiding ook laten veranderen) Sterker nog ook de "echte gebeurtenis" (de Deense seriemoordenares Dagmar Overbye) waar ze naar eigen zeggen "door zijn geïnspireerd", wordt überhaupt pas geïntroduceerd nadat ongeveer twee-derde van de film voorbij is.
In het tijdperk waar dit zich afspeelt zou men Karoline een "gevallen vrouw" noemen. Haar man vermist tijdens de oorlog, is het zwaar om de eindjes nog aan elkaar te breien, uit dus wordt ze uit haar huis gezet. Er gloort een beetje geluk als de rijke manke fabriekseigenaar een relatie met haar begint. Echter een aristocraat trouwt niet met iemand uit de arbeidsklasse. Wanhopig en zwanger van een man die niet haar echtgenoot staat ze haar baby af aan een vrouw met een snoepwinkel. Door geld gebrek gaat ze uiteindelijk ook voor deze vrouw werken
Dit brengt me ook bij een andere mankement aan de film. Het tijdsbeeld...? Het speelt zich af in Kopenhagen maar dat was neutraal in de grote oorlog en alleen mannen uit Noord-Sleeswijk vochten mee met het Duitse Keizerrijk. Doordat de film veel meer lijkt af te spelen in midden van de Industriële revolutie dacht ik een tijdje dat het om de Eerste of Tweede Duits-Deense Oorlog ging...niet dus...
Ondanks al deze op-en-aanmerkingen was de film niet geheel een mislukking. Dat komt omdat de regisseur je weet mee te nemen naar de zware tijd van het alledaagse. "De wereld is een vreselijke plek," Sterk geholpen door Vic Carmen Sonne als Karoline en Trine Dyrholm als Dagmar. Ook het elektronische geluid onder film was goed te noemen, of het ook pas bij de tijd, is wat anders. Tot slot is er de keuze gemaakt om een digitale film op te nemen in een oude beeldformaat wat totaal onnodig was.! Gewoon een slechte keuze dus! Toch rond ik het cijfer positief naar boven toe af.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
99 minuten
Land: Australië
Categorieën:
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 39
Veel beter dan ik had verwacht! Ik verwachtte over de top cage in b- cultfilm en dat is precies wat je krijgt, maar daarbovenop ook nog een intelligent script over actueel thema, een zwaar psychedelische trip in de brandende zon, de perfecte verbeelding van een psychose, cage in topvorm, alles in prachtige zonovergoten beelden.
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Gefeliciteerd joosltein! Knap gedaan 
Lekker doorgaan met je eigen keuzes. zou ik zeggen!