- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
In navolging van de terugkerende Horrorchallenge en de Vrouwelijke Regisseurschallenge eerder dit jaar, leek het Fisico en John Milton een goed plan om de in 2023 gehouden Movie World Challenge ook nieuw leven in te blazen. We halen beiden veel plezier uit internationale films, en maken jaarlijks de balans op in het Uit welke landen kijk jij films?-topic, maar dat staat los van dit evenement. Velen van ons zijn hun reis als filmliefhebber begonnen met de films uit Hollywood, maar in deze challenge willen we de focus leggen op films uit de gehele wereld. We gaan een rondje maken langs een selectie van de vele festivals die er zijn, en ‘bezoeken’ een keur aan regio’s waar je zelf een film uit kunt kiezen die je leuk lijkt om te kijken.
Doel?
Het doel van deze challenge is een maandje te focussen op internationale cinema en wat minder Hollywood, en om met 16 films minstens op de helft te komen van de 31 categorieën die we hebben opgesteld om een gevarieerd internationaal filmmenu te garanderen; echte die-hards mogen natuurlijk proberen om ze allemaal af te vinken. Haal je 16 FTV’s dan krijg je bonuspunten. We hopen een lijst samen te hebben gesteld die enthousiasmeert om je filmhorizon te verbreden, en met wat geluk tot fijne ontdekkingen leidt die je anders wat minder snel zou hebben gedaan. Maar zoals bij alle challenges geldt: doe het op een manier die leuk is voor jou, en laat je nergens toe verplichten waar je echt geen zin in hebt. Als je weinig tijd hebt deze maand en maar 5 films kunt kijken, dan ben je óók van harte welkom.
Periode
Vanaf donderdag 1 mei 2025 (vanaf 0:00 uur kan er worden geregistreerd) tot en met zaterdag 31 mei (klokslag middernacht op 1 juni stoppen de registraties). Voor de fanatiekelingen die letterlijk staan te trappelen en uit gewoonte vrij hebben genomen vanwege voormalige Koninginnedag: de films die je woensdag 30 april ziet ná je ontbijt, mag je zodra de klok 1 mei slaat, ook registreren. Wil je overigens later aansluiten, dan is dat helemaal prima.
*
Welke Films?
We willen niet heel streng zijn, maar in principe:
-voldoet aan criteria van de categorie
-eerste productieland op MovieMeter of IMDb is leidend voor onderdeel B van de challenge
-Speelduur minimaal 45 minuten. Geen shorts dus.
We zijn zo vrij geweest om bij iedere categorie een lijstje met tips te plaatsen, de ene wat geschikter dan de andere. Dit is een leidraad, en je kunt prima een andere film kiezen als je denkt dat die voldoet aan de categorie. Soms is de categorie ook breder dan de lijst die we hebben kunnen vinden. Letterboxd biedt de mogelijkheid om een lijst te sorteren op jaartal of waardering, maar ook op genre. En je kunt natuurlijk zelf ook makkelijk alternatieve lijsten vinden, als je wilt. Zijn de wintermaanden je nog te ver weg en mocht je liever een horrorfilm kijken die aan de criteria voldoet dan eentje van de getipte lijst, go for it! Je kunt natuurlijk ook de geavanceerde zoekfunctie van MovieMeter gebruiken. Let op: er staan in sommige lijstjes titels die er eigenlijk niet helemaal in thuishoren, doe dus altijd even een MM/IMDb check of de film echt voldoet voor onderdeel B.
De categorieën:
A. Een rondje Internationale festivals
1. Academy Awards / Oscars - Filmtips Oscars
2. Bafta’s - Filmtips Bafta's
3. Cannes Film Festival - Filmtips - Cannes
4. Venetië Film Festival- Filmtips Venetië
5. Berlijn Film Festival- Filmtips Berlijn
6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival - Filmtips Rotterdam & Filmtips Gent
7. No Hollywood: Sundance Film Festival - Filmtips Sundance
8. Canada: Toronto International Film Festival - Filmtips TIFF
9. Azië: Tokyo International Film Festival - Filmtips Tokyo
10. Europa: San Sebastian Film Festival - Filmtips SSIFF
*
B. Wereldcinema : Een rondje langs de regio’s
AMERIKA
11. Indie American movies & Canada
12. Latijns-Amerika: van Mexico tot Argentinië - Filmtips Latin America
13. Brazilië - Filmtips Brazilië
*
AFRIKA
14. Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte - Filmtips Maghreb
15. Centraal-Afrika - Filmtips Black African Cinema
16. Zuid-Afrika - Filmtips Zuid-Afrika
*
AZIË
17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël - Filmtips Midden-Oosten
18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken (Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan) - Filmtips Rusland
19. Zuid-Azië: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar - Filmtips Bangladesh, India, Pakistan & Sri Lanka
20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië
-Filmtips Zuid-Oost Azië, Indonesië & Maleisië
21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore) - Filmtips China, Hong Kong, Taiwan & Singapore
22. Het Verre Oosten: Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen
*
OCEANIË
23. Australië en Nieuw-Zeeland - Filmtips Australië en Nieuw-Zeeland
*
EUROPA
24. Verenigd Koninkrijk en Ierland - Filmtips VK & Ierland
25. Scandinavië en Ijsland
26. De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland - Filmtips Zuid-Europa
27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië
-Filmtips Roemenië & Bulgarije
28. Joegoslavië/Balkan (Slovenië, Kroatië, Servië, Bosnië, Montenegro) - Filmtips Balkan
29. Centraal Europa - Filmtips Centraal Europa
*
ALTERNATIEF
30. Oude landen (Tsjechoslowakije, West- en Oost-Duitsland, USSR, …)
-Filmtips Oost en West-Duitsland
31. Klein maar fijn: landen met een oppervlakte < 10.000 km²
-Luxemburg - Filmtips Luxemburg
-Singapore - Filmtips Singapore
-Palestina - Filmtips Palestina
-Hong Kong - Filmtips Hong Kong
*
Hoe registreren?
-Titel van de film - Jaartal - Speelduur (plaats bij voorkeur de url/link die verwijst naar de MM of imdb-pagina van de film om misverstanden te voorkomen)
-FTV (in geval dat je de film een eerste keer kijkt) of RW (re-watch, indien je de film al in het verleden hebt gezien)
-Nummering van registraties is wenselijk, punten bijhouden wordt op prijs gesteld.
-Een recensie, alsook andere gegevens als een waardering of still/poster, zijn optioneel.
Fisico en JM (en hopelijk enkele andere oudgedienden) zullen toezien of deze registraties op een correcte manier verlopen en bijsturen waar nodig.
*
Voorbeeld registratie:
https://image.tmdb.org/t/p/w780/f8U7CNoSvXM1ugzGvv0F72aC3Yk.jpg
Categorie 13. Brazilië - 135 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
*
Punten voor eindklassement
Het gaat uiteindelijk niet om de punten, maar natuurlijk om het ontdekken van mooie films. Om het spelelement er toch wat in te houden, hebben we voor deze challenge het volgende systeem bedacht:
RW: 1 punt
FTV: 2 punten
minstens 16 FTV: 10 punten extra
De punten hoef je dus niet persé zelf bij te houden of te berekenen, maar wordt wel aangemoedigd. Anders doet de organisatie dit, zolang de registraties duidelijk worden gedaan. We gaan hierbij uit van jullie eigen eerlijkheid met betrekking tot het gezien hebben van de geregistreerde films.
*
Gedragsregels
-Je houden aan de voorgeschreven manier van registeren. Een niet correcte registratie zal als ongeldig worden beschouwd (kan evenwel worden gecorrigeerd).
-Het uitwisselen van aanbevelingen en discussiëren over de films wordt aangemoedigd!
-De gedragsregels die algemeen op MovieMeter gelden blijven uiteraard ook hier van toepassing.
-Graag registraties niet langer dan 1 week 'oppotten'!
Hoe inschrijven?
Een eerste registratie geldt als officiële inschrijving. Dit kan zolang de challenge loopt.
We zien uit naar de registraties en tips waar jullie mee gaan komen, hopelijk tot snel!
Hartelijke groet, Fisico & John Milton
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
*
Iedereen is welkom, nodig gerust anderen uit 
Shadowed
-
- 11345 messages
- 6677 votes
Leuk. En een uitstekend excuus om mijn MovieMeter/IMDb top 250 verder uit te spitten. Momenteel hou ik nog steeds een wat lager tempo aan in verband met afgelopen horrorchallenge en ik heb een vakantie die loopt tot 5 mei, maar ik doe zeker mee! 
Brabantze
-
- 374 messages
- 2795 votes
Oh, interessant weer! Ga binnenkort eens in de filmtips duiken op Letterboxd! 
Brabantze
-
- 374 messages
- 2795 votes
Nou, ik heb maar meteen een lijst op Letterboxd gemaakt met mijn 31 films die ik graag wil kijken tijdens deze challenge. Voor elke categorie heb ik er eentje uitgekozen. Het merendeel is horror (mijn favoriete genre), dus dat is meteen mooi meegenomen. 
s://i.ibb.co/K4ctjTL/Screenshot-20250419-183338-Chrome.jpg" target="_blank">https://boxd.it/GaKqe]World Cinema Moviemeter Challenge 2025, a list of films by Silvie (Brabantze) Letterboxd
https://i.ibb.co/K4ctjTL/Screenshot-20250419-183338-Chrome.jpg
[url=https://ibb.co/1G77cK6q" target="_blank">https://i.ibb.co/K4ctjTL/Screenshot-20250419-183338-Chrome.jpg" target="_blank">s://i.ibb.co/K4ctjTL/Screenshot-20250419-183338-Chrome.jpg" target="_blank">https://boxd.it/GaKqe]World Cinema Moviemeter Challenge 2025, a list of films by Silvie (Brabantze) Letterboxd
https://i.ibb.co/K4ctjTL/Screenshot-20250419-183338-Chrome.jpg
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Leuke kijklijst, Silvie. Ik zag er 21/31. Earwig ook erg benieuwd naar!
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
JM, ik weet niet of ik deze join. Ik ben druk man, ik loop ook meningen achter zowel hier als Letterboxd. Misschien haak ik later aan!
Brabantze
-
- 374 messages
- 2795 votes
Leuke kijklijst, Silvie. Ik zag er 21/31. Earwig ook erg benieuwd naar!
Wow 21 al 
Ben zelf ook heel benieuwd naar alles! 
Heb "Good madam" even vervangen voor "Les Saignantes", want dat klopte niet met het land van oorsprong. Voor de rest klopt het nu wel, geloof ik. Ben benieuwd naar jouw lijstje, John!
Han Solo 420
-
- 250 messages
- 1695 votes
16 in een maand moet te doen zijn.
Valt Frankrijk ook ergens onder of is dat te dicht-bij-huis?
Martijnnn
-
- 2248 messages
- 2407 votes
Oeh deze is leuk en eigenlijk ook wel goed te doen als ik gewoon wat films kijk. Ik doe mee.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Oh maar...31 films...de Movie world challenge had 50 films dus deze is Easy Peasy ...alhoewel dat rondje Internationale festivals is misschien voor mij wel een zware dobber....of nee wacht...er staat daar zowaar horror bij 
Oh moeten alle films van de categorie A; Internationale festivals ook allemaal niet-Amerikaans zijn of maakt het daar niet uit? En hoe zit het met No-Hollywood: Sundance Film Festival? Geen Hollywood maar wel Amerikaans? De films die in zde voorbeeld lijst staan zijn dat volgens mij allemaal wel..
Enfin...dit is het lijstje waar ik aan de challenge mee gaat doen mits de spelleiding ergens iets afkeurt
World Cinema Challenge 2025, a list of films by joolstein; Letterboxd
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Frankrijk zie ik inderdaad ook niet (behalve bij de festivals dan). Ik was Duitsland kwijt, maar die staat bij Centraal Europa.
België en Nederland ontbreken volgens mij ook. Of vallen die onder de ministaatjes 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes

Oh moeten alle films van de categorie A; Internationale festivals ook allemaal niet-Amerikaans zijn of maakt het daar niet uit?

België en Nederland ontbreken volgens mij ook. Of vallen die onder de ministaatjes

Dan is je enige uitdaging natuurlijk in die keur aan films die daar vertoond zijn een Nederlandse of Belgische titel vinden, als je dat graag wilt. Mocht je die vinden bij een ander filmfestival dan mag dat ook natuurlijk. In Onderdeel A gaat het erom dat hij dat festival gedraaid heeft, niet uit welk land de film komt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Misschien aardig voor degenen die liever geen enorme lap tekst doorwerken, dit zijn de categorieën zonder alle linkjes en extra info er omheen:
1. Academy Awards / Oscars
2. Bafta’s
3. Cannes Film Festival
4. Venetië Film Festival
5. Berlijn Film Festival
6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival
7. Sundance Film Festival
8. Canada: Toronto International Film Festival
9. Azië: Tokyo International Film Festival
10. Europa: San Sebastian Film Festival
11. Indie American movies & Canada
12. Latijns-Amerika: van Mexico tot Argentinië
13. Brazilië
14. Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte
15. Centraal-Afrika
16. Zuid-Afrika
17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël
18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken
19. Zuid-Azië: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar
20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië
21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore)
22. Het Verre Oosten: Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen
23. Australië en Nieuw-Zeeland
24. Verenigd Koninkrijk en Ierland
25. Scandinavië en Ijsland
26. De Middellandse Zee: van Portugal tot Griekenland
27. Kaukasus inclusief Turkije, Bulgarije en Roemenië
28. Joegoslavië/Balkan (Slovenië, Kroatië, Servië, Bosnië, Montenegro)
29. Centraal Europa
30. Oude landen (Tsjechoslowakije, West- en Oost-Duitsland, USSR, …)
31. Klein maar fijn: landen met een oppervlakte < 10.000 km²
Uiteraard raad ik wel aan de intro post goed door te nemen, maar dit geeft misschien wel sneller een goed overzicht 
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Bijzonder dat je 2046 nog nooit eerder hebt gezien. Zeker gezien je waardering voor In the Mood for Love. You're in for a treat wmbt
.
Wat betreft de challenge, ga ik ook hier zeker weer een poging doen. De drukte op het werk is wat gaan liggen en ben nu bezig alle films te zien die ik wou zien voor de vrouwelijke regisseurs challenge. Dat zou dus op zich mooi aan moeten sluiten.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
16 in een maand moet te doen zijn.
De regio's zijn soms voor interpretatie vatbaar. We zijn daar ook wat soepel in als het erin past. Frankrijk kan in principe ook onder Middellandse Zee vallen, categorie 26. Maar ook onder de festivals kan je wel wat Franse films kwijt.
Betreft Hollywood: Uiteraard kan je er daar wel eentje van meepikken onder de categorie 1. Oscars
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Ja, hier ben ik wel bij! Leuk. Wordt wel een kleine logistieke uitdaging aangezien ik een deel van mei op pad ben (ik hoor John Milton alweer zuchten) en m'n gebruikelijke voorraad films niet kan bereiken, maar ik zal eens kijken hoever ik kom.
Vraagje, valt Zuid-Korea ook nog onder een van de geografische groepen (verre oosten of China e.o.)? Niet dat ik denk moeilijkheden te krijgen met danwel China danwel Japan, maar het is toch wel een persoonlijke favoriet qua cinema.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
ZK idd vergeten, we zetten het bij Verre Oosten dan maar 
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Heb de posts van JM aangepast en eveneens filmtips uit ZK via Letterboxd toegevoegd.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Sweet Baby Jesus, hij kan mijn posts aanpassen, natuurlijk! Daar had ik even geen rekening mee gehouden. 
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
With great power comes great responsibility.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Het is me vergeven, hoop ik.

En in dit geval helemaal. Zolang je maar niets verandert aan de posts waarin ik Woland een Karige Harrie noem. Die koestert hij zo erg, het zou zonde zijn als die verloren zouden gaan.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Leuk. Ik ga een lijstje maken. Ik verdiep me de afgelopen jaren te weinig meer in films buiten de VS om. Daar is dit een mooie kans voor.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Ik had dit berichtje over de nieuwe "World Cinema Challenge" al gezien, maar had nu pas tijd om hier op te reageren. Ik ga hier niet zo intensief aan meedoen zoals bij de "Horror Challenge" of recent de "Vrouwelijke regisseurs Challenge". Ik heb geen probleem om films uit meer exotische landen te kijken, maar om nu lange tijd buitenlandse films aan elkaar te rijgen en van een Oezbeekse SF naar een Peruaanse komedie te schakelen, is voor mij een beetje teveel van het goede 
In principe klik ik de random afspeelknop in mijn Plex aan, en zie wel wat me voorgeschoteld wordt. Ik zal er dus op letten dat ik de buitenlandse films hier ook registreer. Wie weet haal ik die 16 ook wel 
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Wel even een opgave. Zeker als je je niet verdiept in bijvoorbeeld films uit de Balkan landen, buiten de Kusturica's om dan. Ook de Afrikaanse films hebben ook even wat tijd gekost om iets te vinden die je ook makkelijk kan zien, doordat je ze in bezit hebt of via de streaming diensten.
Ik heb nu een mix waar ik wel tevreden over ben. Een aantal films die ik al jaren op blu-ray/DVD of digitaal in bezit heb, moderne films, klassiekers, zwart wit. En van actie tot animatie.
MovieMeter World Cinema Challenge 2025, a list of films by DVD-T on Letterboxd
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Sommige categorieën zijn inderdaad pittig (het is een challenge voor iets), maar de categorieën hoeven niet noodzakelijk afgevinkt te worden. Wie er meer voor voelt om het traditionele Hollywood even te laten voor wat het is en zich te storten op de Oscars, de Nederlandse, Italiaanse of Franse cinema ... dan komt die hier ook aan zijn trekken!
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Leuk initiatief. De vorige challenge beviel me goed. Mooie dingen gezien en ook na de challenge nog het nodige moois gezien naar aanleiding van de tips van de deelnemers. Ik doe zeker weer mee.
Fisico, John Milton. Gelijk maar een vraag, voordat ik me heel enthousiast op de zoektocht naar films stort. Een vraag over categorie A. De criteria zijn me niet duidelijk. Is het de bedoeling om een film te selecteren uit een rijtje winnaars per festival of mag de zoektocht worden uitgebreid naar het rijtje met genomineerde films waaruit de uiteindelijke winnaar is gekozen? Ik herinner mij van de vorige challenge dat bij de Oscars en de Baftas die keuzemogelijkheid er was.