- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
cinemanukerke
-
- 1818 messages
- 1036 votes
1) Verdens Verste Menneske (Film, 2021)
land : Noorwegen
categorie 25 : Scandinavie en Ijsland
FTV (totaal 2 punten), 128 minuten
afgevinkt : 25
Ik check in het Grand Oslo hotel waar ik in mijn Superior senior suite de film ‘the worst person in the world' bekijk.
Het deed me een beetje denken aan de jonge Danny Boyle in de jaren '90 vooral qua stijl. Vlotte moderne vertelstijl met voice over en creatieve momenten zoals die freeze frame in de straten van Oslo. Hoofdpersonage Julie (een zeer innemende Renate Reinsve) is een jonge vrouw die niet weet wat ze wil. Als thirty something voelt ze zich te jong om zich te settelen maar voelt zich te oud om nog steeds te vlinderen. Maar op haar levenspad komen de gebruikelijke obstakels (liefde, verdriet, geluk, smart) en ze vraagt zich af of dit de juiste keuzes waren. De wondermooie eindscene vat het allemaal mooi samen begeleid door de knappe song Waters of march hier gezonden door Art Garfunkel. Trouwens de soundtrack is een prachtig staaltje van hoe een song een stemming kan vertolken.
Toch had ik het gevoel dat er meer in zat. De evolutie van Julie had nog diepgaander kunnen zijn, we kennen haar nog niet echt. Wat ze wil, waarom ze haar relatie breekt en waarom ze blijft aarzelen met het moederschap. Julie is verre van 'de slechtste persoon van de wereld' (vreemde titel, trouwens) maar de onzekerheid en eeuwige twijfel maken haar wel onstabiel. Maar al bij al heb ik The worst person in the world graag gezien.
Een 3,5 *
Greetings vanuit Grand Oslo Hotel. Nu een 5 gangen kreeften menu en dan hop naar de volgende bestemming en dat is het mistige Thessaloniki.
Brabantze
-
- 374 messages
- 2795 votes
03. Les Saignantes (Film, 2005)
Land: Kameroen / Frankrijk
Categorie: 15. Centraal-Afrika
Gekeken categorieën: 1, 2, 15
Speelduur: 97 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 6
https://image.tmdb.org/t/p/w780/fKeeSrFswJHfmhTFDnWVHEmMAsa.jpg
In een fictief Afrikaans land in het jaar 2025 werkt Majolie als prostituee voor belangrijke politici. Wanneer op een dag een secretaris-generaal tijdens de seks sterft, zit Majolie met een probleem: ze zal beschuldigd worden van moord, en waar moet ze naartoe met het lichaam? Ze vraagt haar beste vriendin Chouchou om hulp om het lichaam te laten verdwijnen. Het blijkt een lastige klus in een stad vol corrupte mensen, die het ongeluk van Majolie in hun voordeel willen beslechten.
Pfff...dit was niet echt mijn ding. Vond het een beetje rommelig en zat gewoon niet lekker in het verhaal omdat het mij toch niet zo aansprak. Jammer!
Beoordeling: 2,0*
metalex1
-
- 98 messages
- 2371 votes
Land: Verenigde Staten
Categorie 1. Academy Awards / Oscars
Gekeken categorieën: 1
Speelduur: 84 minuten
Waardering: *4
Puntentotaal: 2
https://www.imdb.com/title/tt0108122/mediaviewer/rm1024884736/
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
4. Yaaba (1989) - 90 minuten
Land: Burkina Faso (nieuw)
Categorie: 9. Azië: Tokyo International Film Festival
Voltooide categorieën: 2, 9, 28, 31
FTV (2): totaal aantal punten = 8
Bron: online
Yaaba is een bijzonder warm en sfeervol filmpje over Bila die vriendschap sluit met de 'heks' van het dorp. Idrissa Ouedraogo verstaat de kunst om het vrij minimale verhaal heel rustig over te brengen. De acteerprestaties zijn naturel en de soundtrack past als een jas. Heerlijk serene cinema. Het was absoluut geen straf om anderhalf uur in dit Burkinese dorpje met al zijn dagelijkse beslommeringen te vertoeven.
Yaaba was de winnaar van de Gold Award op het Tokyo International Film Festival in 1989.
3,5*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
110 minuten
Land : Australië
Categorie 23. Australië en Nieuw-Zeeland
Voltooide categorieën : 12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 6
https://www.thehollywoodoutsider.com/wp-content/uploads/sleeping-dogs-2.jpg
Geen cinema van hoog niveau. Een doorsnee detectiveverhaal waar de ziekte Alzheimer wordt bijgesleept. Een gepensioneerde detective, een zwaarlijvige Russell Crowe, die aan deze ziekte lijdt en die dankzij een speciale behandeling een oude zaak weet op te lossen. Bij momenten kwam het nogal ongeloofwaardig over. Het ene moment weet hij de naam van zijn moeder niet, het volgende moment kan hij zich toch iets herinneren. Ach, het kabbelde rustig voort. Je weet dat het zal eindigen met de onthulling van de dader. Het was entertainend genoeg. Misschien een beetje te traag. Maar raar maar waar. De ontknoping wist me eigenlijk tocht te verrassen.
3*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
4. Flugt (2021)
90 minuten
Land : Denemarken
Categorie 1. Academy Awards / Oscars
Voltooide categorieën : 1,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 8
https://filmfiches.mooov.be/sites/default/files/Flee07.jpeg
Goh, ik ben eigenlijk niet zot van animatiefilms en dacht eigenlijk in eerste instantie dat dit ook een gewone speelfilm was. "Tja, dan kijk je deze maar gewoon helemaal uit", dacht ik. En eerlijk gezegd vond ik dit toch wel een indrukwekkend relaas over hoe Afghaanse vluchtelingen hier via omwegen terechtkomen. Het verhaal van Amin is aangrijpend en ontplooit zich mondjesmaat. Het geheel is een afwisseling van flarden uit het leven in Afghanistan en de oorlog aldaar, zijn leven in Denemarken, interview scènes afgelegd door zijn beste vriend en de ontelbare hinderpalen die hij en zijn familie tegenkwamen tijdens hun vlucht uit Afghanistan. En bijkomend facet is de geaardheid van Amin wat niet vanzelfsprekend is voor mensen uit die contreien. Nogal logisch dat deze animatiefilm in de prijzen viel.
3.5*
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Ijsland
Categorie 25 : Scandinavie en Ijsland
FTV (totaal 2 punten), 94 minuten
afgevinkt : 25
Fúsi is de veertig, hij werkt op de luchthaven waar hij ook gepest wordt. Hij woont nog thuis bij zijn moeder wiens nieuwe vriend hem nu uit het huis wilt. Hij heeft een vriend met wie hij WWII veldslag recreaties speelt met model tanks etc. Zijn dagen bestaan uit een routine waar hij triest doorheen wandelt, radiostation wiens DJ hij in de avond vaak opbelt, zijn vaste Thaise restuarant etc. Hij sukkelt ook met zijn gewicht en hij snapt sociale conventies ook niet altijd. Van nature is hij goedaardig. Voor zijn verjaardag krijgt hij van de vriend van zijn moeder als cadeau een cadeaubon voor een les van line dancing om hem uit het huis te krijgen. Hij doet alsof hij gaat maar in het proces ontmoet hij iemand met wie hij een relatie wilt beginnen en de dagelijkse sleur doorbreken. Zij is ook niet zonder haar eigen problemen.
Er zijn veel films gemaakt over man-kinderen, mannen die niet willen opgroeien etc. Hier is er geen sprake van waardeoordeel, komedie ten koste van iemand. Fúsi heeft zijn hart op de juiste plek, hij wilt veranderen en groeien maar weet vaak niet hoe. Het verhaal is realistisch en verloopt geloofwaardig, geen overdreven feelgood verhaalwendingen hier. Een onwaarschijnlijke held ergens maar de hoofdrolspeler vindt een mooie balans en de film wilt nooit overdrijven, mooi werk.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Hong Kong
Categorie 31. Klein maar fijn
FTV (totaal 4 punten), 94 minuten
afgevinkt : 25, 31
https://www.darksidereviews.com/wp-content/uploads/2023/06/magiccop-680x340.jpg
Magic Cop, ook uitgebracht als Mr. Vampire 5 (niets te maken met de andere films uit de reeks), dateert uit de einddagen van de glorietijd van Hong Kong cinema.
Oom Feng is een voormalige politieagent die ook heel veel weet over Taoïsme, exorcisme en zo. Waarom dat zo eigenlijk is weet ik niet. Buurvrouw van hem vraagt dat hij de dood van haar dochter onderzoekt. Gestorven in Hong Kong is zij beschuldigd van drugshandel maar zij geloofd het niet. Aankomend daar met een reputatie voor bovennatuurlijke zaken te onderzoeken en wilde wenkbrauwen ontdekt hij snel dat iemand zombies maakt om drugs te verhandelen voor hen. Het politie en beetje komedie stuk dat volgt is beetje saai en niet altijd duidelijk. Ik heb wel een zwak voor de wilde Taoïstische magische gevechten die tegen het einde komen. Het verhaal doet weinig toe maar de gevechten zijn wel leuk.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Zuid-Korea
Categorie 22. Het Verre Oosten: Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen
FTV (totaal 6 punten), 137 minuten
afgevinkt : 22, 25, 31
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:720/format:webp/1*OMC18URombc_j9yWxHBmmg.jpeg
Mei 1980, studentenprotesten tegen het regime overal. Man-seob is een weduwnaar, heeft een jonge dochter, werkt lange dagen voor soms geen loon, hij is goedlachs maar hij komt niet rond en heeft grote schulden. Hij hoort van een buitenlander die heel veel geld wilt neerleggen om te gaan naar Gwangju, hij doet zich voor als zijn taxi chauffeur, die geïnformeerd zou moeten zijn en Engels zou moeten spreken. Gwangju is hermetisch afgesloten door het leger en niemand weet waarom.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, ik wist eerlijk gezegd niets over de opstand in Gwangju of de dictatuur ik Zuid-Korea toen. In dat opzicht ontdekte ik wat er gebeurt is met Man-seob. Taxi Driver is heel goed om van die vrolijke dwaze toon, gradueel donkerder te worden naarmate de realiteit zich onthuld en een nachtmerrie realiteit zich opvouwt. Gwangju was blijkbaar ook een taboo onderwerp nog altijd in Zuid-Korea wat deze film bespreekbaar maakte.
Song Kang-ho die de hoofdrol speelt en favoriete keuze van Bong Joon Ho is speelt geweldig. Het is mooi hoe hij van absolute geloof in de overheid vanaf stapt als hij geconfronteerd wordt met wat hij niet wou zien. Enige minpunt hier is dat de film iets te melodramatisch en Hollywood-achtig wordt tegen het einde met hevige muziek, maakt het allemaal wat minder sterk maar nog altijd een heel mooie film.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Canada
Categorie 11. Indie American movies & Canada
FTV (totaal 8 punten), 97 minuten
afgevinkt : 11, 22, 25, 31
https://balanceoffood.typepad.com/.a/6a00e55214ffbe883402dad0c0dafb200d-pi
Met Alan King zijn werk was ik niet bekend voorheen. Hij was een maker van direct cinema uit Canada. Gemaakt in 10 weken, "A Maried Couple" volgt wel een koppel waarvan de man in marketing werkt en de poster voor King zijn vorige film maakte. King zelf was niet aanwezig toen er gefilmd werd om niets te beïnvloeden. Hij koos hun omdat hij wist dat hun relatie scheef ging, wat een vriend toch!
De Edwards geven zich hier echt wel open en bloot, letterlijk soms en Billy draagt graag ook enkel een rode slipje thuis. Wat wij krijgen is absoluut extreem ruw en hard, "Marriage Story" voelt hier pure Disney in vergelijking. Ongelofelijk oncomfortabel, ruw en pijnlijk vaak. Fenomenale cinema maar twijfelachtige keuze voor mij als pasgetrouwd, dit is een harde film. Dit is pas echte horror. Deze film kan gezien worden op de achtergrond van geslachtsrollen van toen maar het reikt veel verder.
Dat hun na deze film nog een kind hadden en paar jaar later uit elkaar gingen, tja wat een keuze nog een kind.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Land: Luxemburg / Frankrijk / België
Categorie 6. Benelux - Rotterdam & Gent
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 12
https://themovieelite.com/wp-content/uploads/2024/07/AI-66B-e1720380455165-770x428.jpg
Reizend door de afgrond vertelt de hond van de onderwereld Rainer over de zes levens van Conann. Zij werd eeuwig ter dood gebracht door haar eigen toekomst, door tijdperken, mythen en eeuwen heen. Van haar kindertijd, als slavin van Sanja en zijn barbaarse horde, tot haar opkomst tot het toppunt van wreedheid aan de poorten van onze wereld.
Van de 12 Bertrand Mandico titels op MovieMeter, was Conann de enige die ik nog niet zag. Op zich niet raar, want het is de meest recente. Maar toen ik zag dat hij op Gent had gedraaid leek me dat een uitstekende kandidaat voor categorie 6. Wees gewaarschuwd: Mandico heeft een heel eigen, experimentele stijl. Maar ik was na Les Garçons Sauvages (2017) direct gefascineerd. Ook dit werkje is weer flink bizar, maar ik vond het absoluut interessant. Ik ben wel verrast dat joolstein hier 4* voor gaf, een Mandico had ik niet direct verwacht als een joolzfilm!
3,7*
Check vooral de trailer:
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Land: Nigeria / Verenigde Staten
Categorie 7. Sundance
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 14
https://pbs.twimg.com/media/Et1bkUTXIAQ6DZf?format=jpg&name=large
"Eindelijk is het zo ver dat de knappe Ayodele Balogun, eigenaar van een klein Nigeriaans restaurant in Brooklyn, zal trouwen met zijn verloofde Adenike waarmee hij een nieuw leven begint in de Verenigde Staten. Hun traditionele Yoruba-bruiloft mondt uit in een ceremonie waarbij Adenika vernoemd wordt naar haar nog te verwekken zoon, George. Maar als de maanden verstrijken zonder zwangerschap raakt Ma George in een tweestrijd verwikkeld tussen haar Yoruba-cultuur en haar nieuwe leven in Amerika wanneer ze wordt geconfronteerd met ongemakkelijke en onbekende keuzes in de strijd om haar huwelijk te redden."
Mother of George was genomineerd voor de grote juryprijs op Sundance, welke dat jaar echter naar Ryan Cooglers 'Fruitvale Station' zou gaan. En met de immer sterke Isaach De Bankolé en Danai Gurira (Michonne in TWD) hoef je je over je charisma fix ook geen zorgen te maken. Ma'George / Mother of George werd goed ontvangen, maar heeft hier geen release gekregen en is dus ietwat onder de radar doorgegaan. De slechts 12 stemmen en 4 berichten zijn daar de weerspiegeling van. De dromerige cinematografie van Bradford Young (Selma, Arrival) is ook bijzonder fraai.
https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2019/12/dDjaRfZ6MuEgPzhlkUa6pl76sip.jpg
Ik heb Mother of George gekeken voor Sundance, maar volgens mij hebben we voor het daadwerkelijke land Nigeria geen Categorie, of wel Fisico? valt net buiten Maghreb en net buiten centraal Afrika. Ach ja, we hoeven niet ieder land op de aardbol afgedekt te hebben. Je kunt hem wellicht ook zoals ik nu doe onder een filmfestival kijken, deze had ik ook voor San Sebastian kunnen kijken bijvoorbeeld, naast Sundance. 
Check vooral de trailer.
3,6*
cinemanukerke
-
- 1818 messages
- 1036 votes
2. Mia Aioniotita kai Mia Mera (Film, 1998)
land : Griekenland
categorie 3 : Cannes film festival
afgevinkt : 3, 25
FTV (totaal 4 punten), 127 minuten
https://photogenie.be/wp-content/uploads/2021/10/Maxs-Header-Image.png
Ik berg mijn valies in de suite van het September hotel en neem een kijkje in de straten van Thessaloniki.
Ach Thessaloniki. Regenachtig, veel mist, koud en een excursie naar de besneeuwde desolate bergebieden die grensen aan Albanie. Zo ziet de reisbrochure eruit van Thessaloniki, toch volgens Angelopoulos.
De eerste indruk van de film is : niet de beste Angelopoulos. En dat in tegenstelling tot de meeste commentatoren op de filmpagina. Maar toch zag ik minder poëtische beelden pracht en meer een filosofische studie over tijd. Want tijd speelt de hoofdrol. Voor het hoofdpersonage Alexandros (Bruno Ganz) is de tijd is statisch en gaat niet vooruit. Immers, in zijn regenjas komt hij zowel in het verleden als in het heden terecht. Om dat te benadrukken laat Angelopoulos de overgang van heden naar verleden doorlopen in dezelfde take.
Technisch zoals steeds vernuftig met een camera voering als een choreografie waarin lange takes de personages volgen in gangen en straten. Bijzonder is wel dat voor het script Angelpoulos samen werkte met Tonino Guerra en dat is dan weer de scenarioschrijver van Antonioni's L'Avventura. Een onomstaand geval van Great Minds Think alike.
.
De titel is in feite de conclusie voor Alexandros. We leren hem kennen als een man zonder toekomst omdat hij de laatste dag van zijn leven leidt. Daarna in het ziekenhuis voor terminale ziekte. Op het einde komt hij tot besef dat er wel degelijk een volgende dag is en hoe als hij zich afvraagt hoe lang het zal duren, komt het antwoord snedig : een eeuwigheid en een dag.
Het blijft een mooie melancholische meditatie over hoe we in ons leven met onze geliefden zijn omgesprongen in een troosteloos Griekenland (Angelopoulos heeft mij op dat punt nog nooit ontgoocheld) maar ik mis de poezie van de beelden die een gevoel of verlangen zo knap kon vatten.
Desondanks was de Franse jury onder leiding van Martin Scorsese het niet met mij eens want de film won de Gouden Palm in 1998.
Greetings vanuit het September hotel. Na mijn wandeling een Zweedse massage in het welness centrum en dan hop naar mijn volgende bestemming en dat is Gdynia aan de Baltische Zee.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
141 minuten
Land : Ierland
Categorie 2. Bafta’s
Voltooide categorieën : 1,2,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 10
Wow. Wat een fascinerende, eigenzinnige topfilm was me dit. Surrealistisch, absurdistisch, humoristisch en nog vele andere superlatieven die eindigen met isch verdient deze film. Een soortement ero-Frankensteinesse verhaal vol prachtige locaties, utopische bouwsels en amusante conversaties. Het deed me bij momenten denken aan "La Cité des Enfants Perdus". Bizarre personages en excentrieke verhaallijnen. En dan de acteerprestaties. Emma Stone is weergaloos. Hoe ze van een houterig, infantiel, onbespraakt iemand evolueert naar een vrouw van de wereld. De soft-erotische sfeer gaat haar goed af en zorgt er dan ook voor dat ze nogal vaak in Eva-kostuum is te bewonderen. Voor mij ook één van Willem Dafoe's betere rollen. Zijn grimage vond ik gewoonweg schitterend. En zeker niet een vanzelfsprekende rol voor Mark Ruffalo. Het zijn echter de details die me aanspraken : de obscure huisdieren die rondhuppelen bij Godwin Baxter thuis, de rondzwevende kabeltreinen in Lissabon, de pracht van het cruiseschip, de afgebroken brug met stervende kinderen onderaan in een put, het interieur in het kasteel van Alfie Blessington, het bordeel in Parijs en zijn cliënten .... Tja, ik heb er met verbazing naar gekeken en kan dan ook niet anders dan deze film bijna het maximum van sterren te geven
Deze had ik al veel eerder moeten kijken.
4.5*
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ja die is erg goed. Een tijd mijn beste, en uiteindelijk #3 van 2024 
Fijn dat je er ook zo van kon genieten!
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
5. Le Sommet des Dieux (2021) - 95 minuten
Land: Luxemburg (nieuw)
Categorie: 29. Centraal Europa
Voltooide categorieën: 2, 9, 28, 29, 31
FTV (2): totaal aantal punten = 10
Bron: online
Prima animatie! In het begin wel even wennen dat alle Japanners Frans spreken. Maar zodra je daar geen aandacht meer aan geeft, krijg je een onderhoudende film te zien. Bij vlagen kan LSdD wedijveren met het beste werk van Studio Ghibli. Het oog voor detail, de strakke tekenstijl. Het is allemaal keurig gedaan. Het verhaal is niet de gehele duur onderhoudend, maar het laatste halfuur is erg sterk.
3,5*
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Land: Nigeria / Verenigde Staten
Categorie 7. Sundance
FTV (2 punten)
(afbeelding)
volgens mij hebben we voor het daadwerkelijke land Nigeria geen Categorie, of wel Fisico? valt net buiten Maghreb en net buiten centraal Afrika. Ach ja, we hoeven niet ieder land op de aardbol afgedekt te hebben. Je kunt hem wellicht ook zoals ik nu doe onder een filmfestival kijken, deze had ik ook voor San Sebastian kunnen kijken bijvoorbeeld, naast Sundance. 
Check vooral de trailer.
3,6*
Ik zou Nigeria beschouwen als Central of Black Africa
Maar met Sundance kom je ook weg natuurlijk 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Ja die is erg goed. Een tijd mijn beste, en uiteindelijk #3 van 2024 
Fijn dat je er ook zo van kon genieten!
Helemaal een film die in mijn straatje past 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
6. EO (2022)
88 minuten
Land : Polen
Categorie 3. Cannes Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 12
https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/ap/2z/5b/z6/eo-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=58e7ba9c6b
De lotgevallen van EO de ezel. Ze kunnen er ook een boekenreeks van maken in de trant van Tiny: "EO in het circus", "EO op de manege", "EO op de ezelboerderij", "EO in het bos", "EO in de stad", "EO en de voetbalhooligans" etc. etc. Als dierenfilm en natuurfilm is het wel geslaagd. Er zitten enkele mooie opnames in de film. Als gewone cinemafilm vond ik het maar uitermate saai. Zelfs met de expliciete moordscène op een trucker. Voor vegetariërs zal het echter een regelrechte horror zijn 
2*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
166 minuten
Land : Verenigde Staten
Categorie 4. Venetië Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,12, 23,26
FTV (2 punten)
https://www.zekefilm.org/wp-content/uploads/2022/08/Blonde-2022_3.png
Toch nog een film opgestart ... bleek dit toch wel een bijna 3 durende film te zijn 
Een latertje dus.
Toch wel een intriest verhaal, dat leven van sekssymbool Marilyn Monroe. Misbruikt en gebruikt door machtshebbers. Of het nu directeurs waren in het geldzuchtige Hollywood. Of leden uit politieke kringen. Elk hebben ze waarschijnlijk wel hun machtspositie gebruikt om haar te misbruiken. Om naderhand bij één of ander decadent diner te kunnen pochen dat ze de poes van Monroe hebben bewerkt. Of het effectief zo allemaal is verlopen, zal men nooit echt weten. Dus de grens tussen fictie en werkelijkheid lijkt me hier vaag. Dat van Kennedy zal wel de gehele VS gechoqueerd hebben 
Laat het biografische voor wat het is. Het meest bewonderenswaardige in deze film is de rol gespeeld door Ana de Armas. Ze overtuigt echt als de getormenteerde Marilyn. En de vormgeving van de film is ook niet alledaags. Afwisseling tussen Z/W en kleuren. En wazige fragmenten als middel om Marilyn's labiele, gedrogeerde periodes uit te beelden.
Al bij al een bewogen film. Als dit effectief het leven was dat ze heeft geleid, vind ik dat echt betreurenswaardig. Voor iemand die iedereen aan haar voeten had liggen, verdiende ze toch een beter leven.
3.5*
cinemanukerke
-
- 1818 messages
- 1036 votes
3. Kolory zla. Czerwien (Film, 2024)
land : Polen
categorie 29 : Centraal Europa
afgevinkt : 3, 25, 29
FTV (totaal 6 punten), 111 minuten
https://sm.ign.com/ign_pl/screenshot/default/screenshot-3_f8gh.png
Aangekomen in mijn hotel Relais & Chateau hotel Quadrille in Gdynia (Polen), een kuststad aan de Baltische Zee. Blijkbaar is dit een adults only hotel en dus val ik een beetje uit de toon. Dit is volgens de film 'Colors of evil : red' de streek van clubs, nightlife, drank en drugs maar ik loop rond in mijn regenjas (nog een souvenir van mijn vorige film) en een notieboekje om straks de analyse te kunnen noteren van de film. Niet echt de party dresser look en feel maar dit is dan ook een challenge dus laat ik me niet van de wijs brengen. Film gaat voor.
Je kan de film gerust vergelijken met wat Canvas de vrijdag- en zaterdagavond uitzendt. Een degelijke crime film zoals ze die ook kunnen bij de BBC of Scandinavië. Dus zeker niet slecht maar ook weinig verrassend of origineel. Vakkundig (ook in Polen weten ze hoe een film er moet uitzien) en met nadruk op personages ipv actie. Het slachtoffer krijgt een mooie achtergrond door de flashbacks en de gezinssituatie wordt belicht. De criminelen zijn dreigend en gevaarlijk én gladde praters. Jammer van het kleurloos hoofdpersonage en zijn invulling met het dochtertje leidt nergens naar toe.
Het is een misdaad thriller die blijft boeien, de politie mensen zijn gewone mensen (ik denk niet dat de hoofonderzoeker van de misdaad ooit een schot gelost heeft), geen superhelden met super krachten en dat maakt het meer 'down to earth'. Uiteindelijk liep het allemaal verkeerd door in een louche bar nonchalant onschuldige XTC te verkopen.
Beoordeling = 3* en te bekijken op Netflix
Greetings from Relais & Chateau Quadrille hotel. Vermits er hier niks ander te doen is dan romantische diners, wandelingen in de tuin en relaxen in de wellness blijf ik op mijn kamer en neem een ontspannend bad om helemaal uitgerust naar de volgende bestemming te kunnen reizen en dat is Ferrara in Noord Italië.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
6. Zift (2008) - 92 minuten
Land: Bulgarije (nieuw)
Categorie: 27. Kaukasus
Voltooide categorieën: 2, 9, 27, 28, 29, 31
FTV (2): totaal aantal punten = 12
Bron: Netflix
Zift is best wel een aangename verrassing uit Bulgarije. De film, doorspekt met Bulgaarse zwarte humor, heeft een zeer hoog tempo. Op momenten is het zelfs ietwat chaotisch. Het is goed opletten geblazen om de rode lijn te kunnen blijven volgen. Qua drukte en bizarre toon deed de film mij denken aan La Cité des Enfants Perdus (1995) en het werk van de Russische regisseur Aleksej Balabanov.
De keuze voor zwart-wit werkt absoluut sfeerverhogend en over het algemeen is er met het acteerwerk ook niet heel veel mis. Het camerawerk is dicht op de huid met daarbij een paar zeer fraaie shots vanuit bijzondere camerastandpunten.
Voor een echt hoge score ontbrak hier nog wel het één en ander aan. Maar een royale 3* kan ik wel kwijt aan Zift.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie: 11. Indie American movies & Canada
Gekeken categoriën: 11
Speelduur: 113 minuten
Totaal challenge: 2 punten
Waardering: 3*
https://static1.moviewebimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/03/unnamed-2.jpg
Moderne Pippi Langkous variant met tijdens de aftiteling het thema van Cannibal Holocaust. Niet van die stomme fat bikes maar gave mini crossbikes, paintball geweren en een quest naar een gespikkeld ei. Hier zijn filmliefhebbers aan de gang geweest, missie niet volledig geslaagd, een half uur korter had de film goed gedaan. Maar mooi gefilmd. Geen idee of kinderen van nu hier iets mee kunnen. De Zevensprong daar heeft het ook wel iets van. Hele aardige tribute aan de mystery kinderseries uit de jaren zeventig/tachtig.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
114 minuten
Categorie 5. Berlijn Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 16
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:900/0*IQl9lSJu7yTOPLSI.jpeg
Eentje die al heel lang stond te wachten. En dat vanwege de aanwezigheid van Cage. En dan krijg je hem ook nog eens in tweevoud alhier. Dubbel genieten dus ... euh
Ik had echter eerst de meningen moeten lezen hier op MM. Als daar het woordje "begrijpen" vaak wordt gebruikt en er stevige discussies zijn over het wel of niet briljant zijn van deze gewiekst en ingenieus in elkaar gestoken film (sarcasme), dan weet ik al tot wat categorie de film behoort: de categorie "Iconische film voor de kenners van de beter film". En die zullen dan natuurlijk enorm in hun sas zijn vanwege de subtiele verwijzing in "Adaptation." naar het doorsneeworst-kenmerk en simpliciteit van een commerciële Hollywood-mainstream film
"Adaptation." is dus een arty film met een hoek af, een dubbele bodem en een ingenieus toegepaste gimmick. Na een verhaal over een ezel, vond ik het ook wel gepast om eens een film over orchideeën te kijken
Het verhaal is dat dus van een scenarioschrijver van een film die het boek verfilmd van een schrijfster (Meryl Streep) over een fervente orchideeën fanaat en die zijn zoektocht naar een hoogst zeldzame orchidee. En ja hoor, tromgeroffel, tromgeroffel, tromgeroffel, ... de scenarioschrijver in de film worstelt dus met het schrijven van het filmscenario dat eigenlijk de film is waar je naar zit te kijken. Hou me vast! Ik voel dat ik moet flauwvallen vanwege de extase. Maar Nicolas Cage vond ik dus wel fantastisch. In tweevoud 
2.5*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
100 minuten
Categorie 7. No Hollywood: Sundance Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,7,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 18
https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/du0zunHPR3uAT2hTyqPKL1jIbtH.jpg
Naargeestige, rauwe film over een gemeenschap in de VS die men het best kan mijden als je er niet thuis hoort. 't Is zo'n soort commune van mensen, verborgen ergens in een ver afgelegen bosrijk gebied en waar inteelt meer een soort levenswijze is, veronderstel ik. Een commune waar iedereen gerelateerd lijkt te zijn met elkaar. En ook waar eigengemaakte wetten van kracht zijn. Heel boeiend eigenlijk om te bekijken. Het is dat deel van Amerika waar men in de media nooit iets van ziet of hoort. Een aan zijn lot overgelaten gemeenschap. Het zou wel echt goedkoop zijn als je zou zeggen dat hier de meeste Trump-aanhangers verblijven. Dus dat ga ik niet doen.
Om eerlijk te zijn is het nogal een gezapige film, zonder al teveel actie en spanning. Je kan wel die onderlinge spanning voelen. Lijkt wel alsof iedereen daar een vendetta heeft met zijn iets hogerop wonende buurman. Dat criminaliteit hun voornaamste bron van inkomsten is, zal je niet verwonderen. En het is Jennifer Lawrence die ergens in begint te rommelen om te kunnen bewijzen dat haar vader (geen lieverdje ook) de pijp uit is.
Ik dacht nog tijdens het kijken dat velen hier geschikte familieleden zouden kunnen zijn van een "Chainsaw Massacre" - achtige familie. En hup, komt zo'n zottin ineens met een kettingzaag opdraven. Toepasselijk 
3*
cinemanukerke
-
- 1818 messages
- 1036 votes
4. Il Giardino dei Finzi Contini (Film, 1970)
land : Italië
categorie 5 : Berlijn film festival
afgevinkt : 3, 5, 25, 29
FTV (totaal 8 punten), 94 minuten
https://cdn.skuola.net/w1200h687/news_foto/2016/giardino-finzi-contini.jpg
Het is bloedheet daarbuiten, zei de Kapitein op het vliegtuig en dat is niet gelogen. Een zinderende hitte komt me tegemoet in Aeroporto San Luca als ik op de tarmac van het vliegveldje stap. Gelukkig zit in direct in mijn privé taxi met airco op weg naar het hotel Duchessa Isabella collection. We passeren de poort van het statige Finzi Contini huis, ze staat toevallig open en ik kan nog net de lange oprijlaan zien die naar het tennisveld leidt. Op de poort hangt een bordje 'Te koop'.
Il giardino dei Finzi Contini is een aanklacht tegen het oprukkende fascisme eind jaren '30 in Italie maar dat is enkel achtergrond. Op de voorgrond is er een (gedoemd) liefdesverhaal tussen Giorgio en Micol. Maar regisseur De Sica houdt zich voornamelijk bezig met de achtergrond het zij ietwat nadrukkelijk. Want natuurlijk is de tuin van de Finzi Contini's het symbool voor aards paradijs, voor geluk en onschuld, voor tolerantie en voor begrip. Het is een schuiloord waar jongeren zorgeloos kunnen rondhangen zonder met de zorgwekkende realiteit geconfronteerd te worden zoals het verbieden van Joden om school te lopen. Het is ook zo gefotografeerd. Je kan de zomer ruiken als je de openingsscenes (als het groepje met de fietsen de tuin inrijdt). Maar de voorgrond (het liefdesverhaaltje) is wat achteloos verteld. Ze ziet me graag, ze ziet me niet graag. Van die allure.
De film schetst mooi de opgang van fascisme terwijl sommigen de ernst van de zaak niet (willen ?) zien waardoor het nog steeds actuele thema's raakt (AFD in Duitsland, Trump in USA) maar verliest die dramatische impact door te veel uit weiden naar die labiele Micol met haar tot over zijn oren verliefde Giorgio. Het einde blijft wel sterk en dus is een 3* gerechtvaardigd.
Maar in Berlijn waren ze toch enthousiaster en de film kreeg de Gouden Beer in 1971.
Ik rep me naar de ontbijtzaal voor een stevig begin van de dag en dan hop mijn valies pakken want ik word verwacht in Teheran.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
03. The Shout (1978)
Land: Verenigd Koninkrijk
Categorie: 03. Cannes Film Festival
Speelduur: 86 minuten
Waardering 3*
Puntentotaal: 4 + 2 = 6
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmEzYTFjN2UtOGUzMS00ZWQ0LWEwYzUtMWFjMDQwMzBiYzllXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Frustrerende film die ondanks zijn horrorlabel, er alles aan doet om wat maar horror zal kunnen zijn probeert te vermijden. De enige horrormomenten worden zelf alleen maar verteld. De film is een verhaal in een verhaal dat wordt verteld tijdens een spelletje cricket van psychiatrische patiënten en personeel. Het is een typisch Britse slowburner met een aardige sfeer en tja.., veel bijzaken. Alsof er inderdaad gewoon een chaotische verhaal werd verteld. Een man die bij de Aboriginals heeft gewoond en hun "Zwarte Magie" heeft geleerd, terroriseert nu heel geraffineerd een experimenteel muzikant en zijn vrouw. Daarbij valt er schaap om, worden er veel zandduinen overgestoken en wordt het christendom in twijfel getrokken. Maar goed ook al maakt het nooit echt de horror-opzet waar, is nog wel genoeg om in ieder geval enigszins geïnteresseerd te houden.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
04. Phobia (1980)
Land: Canada
Categorie: 04. Venetië Film Festival
Speelduur: 94 minuten
Waardering 2*
Puntentotaal: 6 + 2 = 8
https://www.zekefilm.org/wp-content/uploads/2020/11/Phobia_1.jpg Het bewijs dat gerenommeerde regisseurs zich flink stuk kunnen bijten op horror; Dit is namelijk de enige genrefilm van John Huston, de regisseur die bekend is van films als The Maltese Falcon (1941) The Treasure of Sierra Madre (1948) en Annie (1982) Dit had een soort psychologische slasher moeten zijn waarin een moordenaar de patiënten met een fobie van behandelend psychiater vermoord. Maar een autoachtervolging, is de enige opwinding in deze film en dat was wel zo'n beetje. De film denkt dat het einde een verrassende onthulling van de identiteit van de moordenaar is, maar die is kreunwaardig voorspelbaar. En oef...het motief.... tjonge laten we het daar maar niet over hebben...De film sleept zich rustig van de ene scène naar de andere, met veel gepraat en vrij weinig verhaal en spanning om je te boeien.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
05. Yella (2007)
Land: Duitsland
Categorie: 05. Berlijn Film Festival
Speelduur: 89 minuten
Waardering 2*
Puntentotaal: 8 + 2 = 10
https://image.tmdb.org/t/p/original/9CjFqG0h3cQwNXzdQJiJ6sRa5ZI.jpg
Tja erg voordehand liggend en best duidelijk te zien dat dit...euh ...inspiratie vandaan haalt uit; Carnival of Souls (1962) Het moet een mysterieuze thriller zijn maar wie dus bovenstaande film heeft gezien, kan het niet eens een mysterie noemen, omdat het te veel daaruit leent. Het is dus soort van herinterpretatie! Helaas werkte (net als die andere film) dit niet echt voor mij, het is te ingetogen, en te weinig horror. Daarnaast had deze ook last van zijn setting van saaie kantoorgebouwen en over boekhouding-pratende pakken. Wel een prestatie, dat het gelukt is om bedrijfsboekhouding toch enigszins intrigerend te maken? Echter is dit is niet sfeervol of iets dat paranoia uitbeeldt...De film verdiend nog wel wat punten met het geluidsontwerp, de veranderende belichting wanneer een geest verschijnt en de performance van Nina Hoss. Moeizaam en pretentieus.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Land: Taiwan
Categorie: 06. 54th IFFR: International Film Festival Rotterdam
Speelduur: 110 minuten
Waardering 3*
Puntentotaal: 10 + 2 = 12
https://dl.moviesr.net/images2/gwVVx.jpg Je moet gezien worden om te kunnen bestaan...het gaat in de film alleen niet om influencers of andere celebrities op social-media maar om geesten. Want als je sterft kom je in een tussenleven terecht dat een een soort reality-tv show lijkt te zijn. En al die spookachtige influencers moeten voor hunn views en likes, zoveel mogelijk mensen in het echte leven de stuipen op het lijf zien te jagen, anders verdwijnen ze volledig. Het is het uitgangspunt van deze drukke, snelle Taiwanese feelgood-horrorkomedie. Het is visueel zeker niet slecht, de acteerprestaties zijn goed genoeg, er zijn wat grappen die inderdaad grappig zijn en er zijn wat scenes waar bloed vloeit. Maar net als in veel andere horrorkomedies, is er geen sprake van horror, maar veel meer "het Leven van Casper, het vriendelijke spookje." Dit is de moeite waard om te bekijken maar meer vanwege de onnozelheid.