- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
121 minuten
Land : Oostenrijk
Categorie 6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 20
Deze eindigde redelijk hoog in de Horror Challenge 2024 en ik las veel lovende woorden hierover. Horror zou ik het zelf niet willen noemen. Het onderwerp an sich is wel afschrikwekkend en naargeestig te noemen. Ik zou het eerder een folk-psychologisch-drama willen noemen. Een relaas uit de 18de eeuw toen wetenschappelijke kennis bij de meesten ontbrak en religieus fanatisme/idiotisme meer tot het algemene kennispakket hoorde. 't Is een vreselijk deprimerende film. Een diepzwarte melancholie druipt er vanaf. Het is een tijdperk waar het gewone volk in armoede leefde en waarin suïcidale gedachten en het effectief uitvoeren van een zelfmoorddaad een doodzonde was. Wie dit deed en zijn leven opgaf, een leven dat door God was geschonken, verzeilde zonder pardon regelrecht in de hel. Tja, iets waar de mens in die tijd een panische angst voor had. Maar niet getreurd, ook toen waren ze inventief. Om absolutie te krijgen, verrichten ze .... tja, en voor dat antwoord moet je de film dus kijken.
Ik was er persoonlijk niet zo echt van onder de indruk. Er zijn al meerdere films geweest die tonen hoe godsdienstwaanzin gewone mensen tot irrationele daden beweegt. Ik vergelijk deze een beetje met "The VVitch: A New-England Folktale". Niet hetzelfde onderwerp maar wel een gelijkaardige setting. En ook een film waar iedereen vol lof over sprak. En ik vond er dan weer geen knijt aan
Al een geluk dat ik niet in dat tijdperk leefde. Als eeuwige dwarsligger zou ik zeker en vast gevierendeeld worden en gespietst tentoongesteld worden aan het gehele middeleeuws dorp. 
3*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
2. Führer und Verführer (2024)
Categorie: 29. Centraal Europa
Gekeken categoriën: 11, 29
Speelduur: 124 minuten
FTV: 2 punten
Totaal challenge: 4 punten
Waardering: 4*
https://s1.elespanol.com/2024/11/26/el-cultural/cine/904170579_251204889_1706x960.jpg
Van 1938 tot en met 1 mei 1945 in iets meer dan 2 uur. dat is natuurlijk wat kort voor een heel diepgaand portret. Zeker aangezien we beginnen met Goebbels als dandy, rokkenjager en schuinsmarcheerder. Het helpt als je het verloop een beetje kent. Leni Riefenstahl kennen we wel, maar hier heeft de geweldige regisseur Veit Harlan een grotere rol. Regisseur die net als Riefenstahl zijn carrieré en talent te veel in handen gaf van de nazi's. Ik lees nogal al wat kritiek met name op het personage Adolf Hitler. Die hier gewoon een wat saai mannetje met een ouderwets snorretje is. Niet de halfgod die we uit de propaganda kennen. Kijk hoe die beelden toch zeer ingenieus doorlopen in de bekende jaren 30 en 40 filmbeelden. Gekeken op de 4e mei als aanloop naar de Nationale Dodenherdenking. Nog een waarschuwing van Primo Levi tot besluit: "Es ist geschehen … und folglich kann es wieder geschehen."
Han Solo 420
-
- 250 messages
- 1696 votes
1. Something You Said Last Night (Film, 2022)
Categorie 6: Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival - 96 minuten
FTV
Ik voel me bijna schuldig om bij deze film de 421e stem uit te brengen op IMDb. Ondanks de korte speelduur, had ik vrij veel moeite om er door heen te komen.
We volgen in deze film een gezin die in een vakantiehuisje verblijven. Ieder gezinslid heeft zo zijn/haar eigen problemen. Het gros van de film zien we wat vapende mensen doelloos voor zich uit staren. De film kent zo wat leuke shots, maar verder is het een vrij tamme bedoeling. 2*
2. Las Leyes de la Frontera (Film, 2021)
Categorie 10: Europa: San Sebastian Film Festival - 127 minuten
FTV
Een aardig Spaans misdaad filmpje. Het begin van de film is wat aan de tamme kant. Het schetst een beeld van hoe het hoofdpersonage in het circuit rolt. Het einde is een stuk spannender. De film moet het hoofdzakelijk van de sfeer hebben. De speelduur is te lang voor wat het is. Mooie voldoende 3*
Puntentotaal: 4
Categorieën: 6, 10
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
7. Wadaean Julia (2023) - 120 minuten
Land: Sudan (nieuw)
Categorie: 15. Centraal-Afrika
Voltooide categorieën: 2, 9, 15, 27, 28, 29, 31
FTV (2): totaal aantal punten = 14
Bron: Cinemember
Sterke dramafilm uit Sudan. Jaren geleden las ik het ijzersterke What Is the What (2006) van Dave Eggers. Dit boek staat met name stil bij de oorlog in het zuidelijke deel van Sudan en de ontzettend heftige gevolgen voor de bevolking. Uiteindelijk ontstond vanuit deze oorlog een onafhankelijk Zuid-Sudan In 2011.
In Wadaean Julia staan we aan de vooravond van deze splitsing van Sudan in een noordelijk en zuidelijk deel. De tegenstellingen tussen noord en zuid worden indringend in beeld gebracht. Het acteerwerk is van opvallend hoog niveau. De ontknoping van het verhaal is een klein beetje een afknapper, iets teveel toevalligheden in kort tijdsbestek. Maar het mag de pret zeker niet drukken.
Wadaean Julia won diverse awards en kreeg een behoorlijke lading nominaties en dat is meer dan terecht. Ondanks een niet misselijke 7,8 op IMDB en 3,68 op MM zagen slechts 17 users deze film. Van mij in ieder geval een warme aanbeveling aan iedereen om dit kleine pareltje te gaan kijken.
3,5*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
84 minuten
Land : Verenigde Staten
Categorie 9. Azië: Tokyo International Film Festival
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 22
In eerste instantie lijkt dit een doorsnee film dat het relaas brengt van een gruwelijke moord. Veel over vertellen is not-done want er gaan sowieso veel te veel spoilers in zitten. En ondanks zijn simpliciteit en evidente afloop, wist de film me enorm te boeien en hield het me aan mijn scherm gekluisterd. Achteraf gezien is het een enorm tragisch verhaal. En wederom komt het thema religie om de hoek kijken en laat het zien dat niet elk religieus persoon per se een goedhartig persoon is. Het meest onrustwekkende was dat het misdaadfeit voor een tweede slachtoffer zorgde. En dat feit liet me vol verstomming achter.
Het verhaalverloop in de film is ook niet synchroon te noemen. Het verhaal springt heen en weer in de tijd. Was een beetje verwarrend in begin. Best wel schitterende acteerprestaties. Martha Plimpton (Goonie in haar jeugdjaren) ziet er nog altijd uit als een minderjarige maar kwam wel enorm naturel over.
Nick Stahl is perfect als de vreemde Tommy. En verder Hal Holbrook als de ancient die alles al eens heeft gezien en meegemaakt. Heb je deze nog niet gezien, dan moet je het zeker eens een kans geven.
3.5*
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
5. They Shoot Horses, Don't They? (1969)
Land : VS
Categorie 1. Academy Awards / Oscars
FTV (totaal 10 punten), 120 minuten
afgevinkt : 1, 11, 22, 25, 31
Dit is de film met de meeste Oscarnominaties die geen nominatie kreeg voor beste film – 9!
Sydney Pollack is wel een naam die ik ken uit de tweede gouden eeuw van Hollywood maar van wie ik eigenlijk enkel Tootsie heb gezien. Jane Fonda is ook zo’n heel bekende naam waarvan ik maar twee films heb gezien heb.
“They Shoot Horses, Don't They?” is op veel vlakken niet het soort film dat ik met Oscars associeer. De film speelt zich af tijdens de grote depressie, een dansmarathon wordt georganiseerd in Hollywood. Uit pure wanhoop of in hopeloze dromen om het groot te maken in Hollywood nemen mensen deel. De dansmarathon is totaal onmenselijk lang, uitputtend en sadistisch vermaak. Wij krijgen nooit echt achtergronden voor de personages en ook maar iets meer toelichting bij een van hen. Uiteindelijk wordt dat of wie de marathon zal winnen niet relevant.
“They Shoot Horses, Don't They?” – waar die zin dus blijkbaar vandaan komt is gitzwart, nihilistisch en hopeloos. Dit is Hollywood en armoede op zijn meest sadistische maar het is ook iets te lang en niet altijd even bekleven en te rigide als film misschien. Het einde is beklijvend maar de weg naartoe niet altijd en al is de film sterk voelt het alsof hij veel beter had kunnen zijn.
Er was blijkbaar een poging om het boek waar deze film op gebaseerd is in de jaren 1950 te verfilmen met Carlie Chaplin als producent. Dat viel uit elkaar toen Charlie Chaplin de facto uit de USA moest vluchten door de toenmalige heksenjacht.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : VS / Polen
Categorie 7. No Hollywood: Sundance Film Festival
FTV (totaal 12 punten), 90 minuten
afgevinkt : 1, 7, 11, 22, 25, 31
Jesse Eisenberg’s regiedebuut waar hij ook een van de twee hoofdrollen op zich nam. De andere hoofdrol neemt Kieran Culkin op zich maar oorspronkelijk kreeg Eric André van alle mensen deze aangeboden en ik kon niet stoppen te denken met wat als? Hij weigerde de rol ook met zijn typische commentaar:
"To go to Poland for six weeks and shoot a movie where we’re just babbling about the Holocaust seems like a bummer."
Een persoonlijke film voor Jesse. Zijn personage gaat samen met zijn neef waar hij ooit heel dicht mee bevriend naar Polen. Zij gaan op een erfgoedtoerisme, hun recent overleden grootmoeder kwam uit Polen en overleefde de Holocaust. Zij had geld achtergelaten om deze reis te faciliteren en zij willen ook het huis waar zij leefde zien.
De film, het onderwerp, de naam, de accolades, ik verwachte hier iets totaal anders van. Ondanks alles is deze film raar luchtig vertier ergens? Haast meer een komedie in de eerste plaats over sociale conventies, de manier waarop zware onderwerpen soms aangesneden worden lijkt haast banaal? Ik heb mij vermaakt maar het is totaal niet wat ik verwachte toen ik aan deze film begon en ik snap haast de promotie niet? De muziek moet ook vaak de film dragen, soms iets te veel. “Everything Is Illuminated” blijft ook een veel superior versie van deze film ergens voor mij.
De film maakt er wel melding van maar ja het is echt een toeristen film. Amerikanen voornamelijk met Polen als soort achtergrond met Amerikaanse meningen, haast geen Pool te bespeuren. Jesse Eisenberg die een scène schreef over hoe mooi zijn voeten zijn, toch een nieuwe Tarantino in de maak?
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Frankrijk / België / Monaco
Categorie 6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival
FTV (totaal 14 punten), 142 minuten
afgevinkt : 1, 6, 7, 11, 22, 25, 31
https://www.curzon.com/media/fggnyp14/vortex-4.jpg?mode=min&width=900
Gaspar Noé, ik vind hem wel een interessante persoon en filmmaker. Veel aan hem is ook zelf-mystificatie en stijl over inhoud. Ik denk niet dat ik hem net zo interessant zou vinden zonder de controverse of zijn stijl. De enige uitzondering hiervan blijft voor mij wel “Enter the Void” dat wel een van mijn favoriete films is.
“Vortex” was wel een film die iedereen leek te overtuigen inclusief de critici. Geïnspireerd door de dementie van zijn moeder is dit geen makkelijke film. Niet alleen door het onderwerp maar ook door het tempo, de split screen die grotendeels werkt maar ook nog meer info meegeeft en een duurtijd die net iets te lang leek. De stilistische keuzes en het onderwerp vormden hier wel de gewichtigere kant van de zaak. Uiteindelijk vond ik het niet slecht maar wou ik het ook beter vinden dan ik het vond. Dario Argento in de rol was een interessante keuze alsook hem Frans horen praten overduidelijk als een tweede taal. Hij deed het mooi maar soms dacht ik ook van, ja dat is Dario Argento. Dat de koppel eigenlijk geen liefde leek te delen past wel bij Gaspar maar nam voor mij misschien als romanticus toch wat weg. Ergens een film waar ik meer van wou houden dan ik deed.
Everywhere At The End of Time van The Caretaker blijft wel het definitieve kunstwerk over dementie.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
8. Yuni (2021)
Land : Indonesië / Frankrijk / Singapore / Australië
Categorie 20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië
FTV (totaal 16 punten), 95 minuten
afgevinkt : 1, 6, 7, 11, 20, 22, 25, 31
https://www.nme.com/wp-content/uploads/2021/11/[email protected]
Yuni is een 16-jarige die op het punt staat om af te studeren een geobsedeerd is door de paarse kleur. Het laatste stuk wordt uiteindelijk wel uitgelegd, doet weinig verhaaltechnisch maar visueel wel wat.
Verdere studies zijn wel in haar gedachten maar bij niemand anders. De school is geobsedeerd met abstinentie gebaseerde opvoeding (yikes), vermijden van tienerzwangerschappen (op alle foute manieren) en maagdelijkheidstesten (ultra-yikes). Met wie zij gaat trouwen daar gaat het om, mannen bieden zich aan met elk hun eigen foute redenen. Zij wil niet trouwen met hen maar volgens bijgeloof ga jij nooit trouwen als jij twee aanzoeken afwijst. Het laatste is uiteraard handig voor de manen en een sociaal stigma.
Het onderwerp is niet nieuw in Indonesische cinema blijkbaar en een grote sociale kwestie. Yuni is heel goed in het benadrukken van hoe jong Yuni eigenlijk is en veel te jong voor de keuze waar zij voor staat. De film voelt heel indie aan en tutoyeert niet maar gaat wel in de mist op het einde verhaalgewijs voor mij. Dit had wat sterker mogen zijn maar het is niet slecht.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
9. Kes (1969)
Land : Verenigd Koninkrijk
Categorie 2. Bafta’s
FTV (totaal 18 punten), 110 minuten
afgevinkt : 1, 2, 6, 7, 11, 20, 22, 25, 31
https://themoviescreenscene.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/04/aaa-8.jpg
Van Ken Loach heb ik wel wat recente films gezien (waar ik best van fan van was) maar nooit echt zijn ouder werk. “Kes” is in mijn ogen ook een van zijn bekendere films.
Billy is een 15 jarige in een armoedig dorp. Hij zit nog op school maar iedereen verwacht dat hij binnenkort in de mijnen gaat werken zoals zijn broer. Mijnwerker is een armoedig bestaan en dat wil hij niet maar kansen zijn er niet echt. Op school doet hij het ook slecht, onderwijs is waardeloos, ouderwets en heeft lijfstraffen. Hij stal hiernaast ook en flirtte met misdaad. Thuis is er ook weinig affectie of opleiding te vinden. Wanneer hij met valkeneieren begint verandert er iets en is er hoop.
“Kes” is minder een aanklacht en meer het dagelijks leven. He toont wel hoe moeilijk dat leven is vaak zonder dramatisering. Vaak ziet er niet echt een verhaal in precies dat meer in het laatste stuk naar voren komt. Goed en hard maar echt overtuigd was ik ook niet ondanks de reputatie, niet slecht maar dan vind ik zijn nieuw werk toch veel sterker.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Senegal
Categorie 15. Centraal-Afrika
FTV (totaal 20 punten), 85 minuten
afgevinkt : 1, 2, 6, 7, 11, 15, 20, 22, 25, 31
https://moviesteve.com/wp-content/uploads/2023/01/touki1.jpeg.webp
Een jong koppel heeft het helemaal gehad met Senegal. Frankrijk dat is de droom en waar zij moeten zijn maar er zijn geen manieren om daar te geraken. Of juister er zijn geen legale manieren, zij bedenken manieren om te genoeg geld te stelen.
Geïnspireerde door de Franse New Wave, Touki Bouki is desondanks de eerste onafhankelijke Afrikaanse film. Zonder fondsen uit Frankrijk voelde de regiseur Djibril Diop Mambéty zich meer vrij om iets puur lokaal te maken. Touki Bouki is dat ook, niet altijd lineair, symbolisch soms en niet altijd duidelijk voor mij. Het voelde redelijk verwarrend voor mij bij tijden maar soms was het ook mooi surrealistisch en mooi gefilmd, dat een nummer wordt wel te veel gebruikt. Editing en juxtapositie is soms ook heel goed.
Imperfect en niet altijd duidelijk maar soms ook indrukwekkend. Ik volg niet helemaal de rangschikking van dit als een van de beste films ooit maar ik snap de cult status en soms is het ook indrukwekkend.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
11. On Becoming a Guinea Fowl (2024)
Land : Verenigd Koninkrijk / Zambia / Ierland
Categorie 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland
FTV (totaal 22 punten), 95 minuten
afgevinkt : 1, 2, 6, 7, 11, 15, 20, 22, 24, 25, 31
Van regisseur Rungano Nyoni zag ik tijdens de vrouwelijke filmmakers challenge “I Am Not A Witch”. Een film die veel meer duidelijke absurditeit en surrealisme had dan “On Becoming a Guinea Fowl”.
Shula rijdt in een blijkbaar Missy Elliot geïnspireerde futuristische outfit in de nacht. Zij ziet een lijk, de man lijkt haar bekend voor te komen en het blijkt haar oom te zijn. Hij is dood naar de straat gesleept vermoedelijk van een bordeel vlakbij. Een begrafenis moet voor heem georganiseerd worden, heel elaboraat met veel familie en een chaotisch nichtje waar zij initieel niet overeen mee komt. Iedereen doet moeite om zoveel mogelijk verdriet te tonen maar het lijkt allemaal toneel. Zij beging herinneringen op te rafelen uit haar jeugd. Hoe verder de begrafenis evolueert hoe duidelijker het wordt welke duistere geheimen de familie verbergt over de oom in kwestie.
“On Becoming a Guinea Fowl” gaat over trauma, vreselijke geheimen binnen families, aanklacht tegen traditionalisme, vrouwenrechten etc. Het is niet altijd duidelijk en soms beetje chaotisch, deels om culturele nuances misschien. Initieel was ik een beetje verloren hier, imperfect maar wel zeker wat sterks al was ik meer fan van haar vorige film.
77ships
-
- 643 messages
- 45 votes
Land : Japan / Duitsland
Categorie 3. Cannes Film Festival
FTV (totaal 24 punten), 124 minuten
afgevinkt : 1 - 3, 6, 7, 11, 15, 20, 22, 24, 25, 31
https://cdn.theplaylist.net/wp-content/uploads/2023/05/26160111/perfect-days.jpg
Deze stond al heel lang op mijn planning om te kijken na zoveel hype reviews en vaak genoeg aangeraden door mensen.
The Tokyo Toilet nodigde Wim Wenders uit om hun 17 nieuwe publieke toiletten te zien. Allemaal uniek en ontworpen door kunstenaars uit heel de wereld. Zij hoopten op een kortfilm documentaire maar Wim Wenders kwam af met een langspeelfilm voorstel tot hun verbazing.
Hirayama is een stille op zichzelf gestelde toilet schoonmaker. Hij heeft zijn vaste routine van zijn boeken, oude cassettes, foto’s van lokale bomen. Het is een mooie, meditatieve film, die mij beetje deed denken aan “Paterson”. Een hommage aan de grootmeester Yasujirō Ozu komt het conflict pas in de tweede helft ter sprake, er wordt omheen gewerkt, subtiel, mooi en bezinnend. Absolute prachtfilm die al die liefde verdiende.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
8. Princes et Princesses (2000)
Land: Frankrijk
Categorie 8. TIFF
Categorieën voltooid: 1-8
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 16
https://image.tmdb.org/t/p/w780/aNHQwzCUlFBamW8K6c6hH7nTh4o.jpg
Twee nieuwsgierige en creatieve kinderen bevinden zich iedere avond een verlaten, niet meer gebruikte filmzaal. Met de hulp met een oude technicus bedenken zij allerlei verhaaltjes waarin zij zelf de hoofdrol spelen.
Doet uiteraard erg aan Lotte Reiniger denken, deze film van Ocelot. Mijn tweede pas van deze animator, na Les Contes de la Nuit (2011), en wederom een zeven. Kirikou et la Sorcière (1998) en Azur et Asmar (2006) zal ik te zijner tijd ook maar eens proberen dan.
3,5*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Leuk initiatief! Vond andere challenges erg leuk, je pakt net weer eens wat andere films en doet vooral goede tips op. Ik doe dus graag mee, heb al een en ander gezien, maar het kwam er maar niet van iets te registeren. Ik mik vooral op een maand lang zoveel mogelijk films uit verschillende landen, dus zullen sommige categorieën wellicht vaker langskomen. Mag dat?
Films buiten Hollywood kijken is niet zo lastig, ik denk dat het grootste deel van mijn films dat maandelijks al is. Ik heb vanmorgen eens een app gedownload waarin reizigers hun reizen bijhouden, maar dan mijn filmreis ingevuld. Ik kom tot 112 landen. Dat is slechts 45% van de wereld, geen idee of ze dan oppervlakte of aantal landen bedoelen. Nog genoeg te doen dus, maar het zijn wel vooral veel kleine eilandjes die ik mis. Ik hoop in ieder geval deze challenge een aantal nieuwe te kunnen aftikken.
Ok, here we go
1. Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)
123 minuten
Land : Japan/VK/Nieuw Zeeland
Categorie 3. Cannes Film Festival
Voltooide categorieën : 3
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
Curieuze film. Japanse film met David Bowie in hoofdrol, sokomoto doet niet alleen muziek, maar speelt ook rol en eerste persoon in beeld blijkt takeshi kitano, die ook grote rol blijkt te spelen.
Beetje vreemd oorlogsdrama over Engelse militaire krijgsgevangen in Japans kamp met bowie als soort mythisch figuur die partijen weet te verbinden. 3.5
https://japanonfilm.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/05/vlcsnap-2022-05-11-17h12m14s480.jpg
2. Ssa-i-bo-geu-ji-man-gwen-chan-a (2006)
123 minuten
Land : Zuid-Korea
Categorie 5. Berlijn Film Festival
Voltooide categorieën : 3, 5
RW (1 punt)
Puntentotaal: 3
Heerlijk vreemde liefdevolle komedie. Echt compleet maf, maar wel allemaal in dienst van de film. Zelfs een compleet jodel nummer blijkt wel een functie te hebben. 3.5
https://brucebennett.uk/wp-content/uploads/2013/10/cyborg.jpg
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
104 minuten
Land : Marokko
Categorie 14. Maghreb (Noord-Afrika): van Marokko tot Egypte
Voltooide categorieën : 3, 5. 14
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 5
Mooi drama over sekswerkers in Marokko van regisseur die ook scripts schreef (en getrouwd is van regisseuse van) the blue caftan. Film laat een kant zien die ze Marokko graag ontkennen en leverde hem veel bedreigingen op. Film schrikt dan ook nergens voor terug, is behoorlijk expliciet en trapt aardig wat heilige huisjes om. Ze zijn zo druk met alle taboes afvinken, dat het soms wat ten koste gaat van uitdieping van verhaal en personages, maar daar staan veel mooie scènes tegenover. Vooral de dynamiek tussen de vrouwen thuis, zowel heel hard en lomp als teder en liefdevol, is erg mooi en mooie beelden van marrakech vanuit de auto maken het helemaal af. 3.5
106 minuten
Land : China
Categorie: 21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore)
Voltooide categorieën : 3, 5. 14, 21
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 7
Heerlijke film en must see voor alle hondenliefhebbers. Bijzondere mix van genres, ik moest denken aan westerns, maar ook de slapstick van oude films zonder geluid, maar nu in China 2008. We hebben de eenzame stille cowboy, ruwe bolster, blanke pit, die terugkeert in verlaten dorp, ditmaal niet rondrijdend op een paard, maar een motor. Je ziet de tumbleweed serieus langs rollen, maar nu niet op prairie, maar in Gobi woestijn. Er is een tegenstander die 'butcher Hu' heet en en slangenkwekerij heeft. Hoe western kan iets zijn?
Peng spreekt amper een woord, maar zijn liefde voor zijn straathond doet je smelten. En wat een beelden! Er zit denk ik meer cgi in dan ik tijdens film doorhad, maar die honden in die uitgestrekte woestijn leveren paar onvergetelijke beelden op. Ook dorp is echt fenomenaal gekozen, midden in die woestijn, enerzijds dood met zo’n verlaten dierentuin en huizen die gesloopt worden, maar tegelijk wordt er ook alweer gebouwd.
Niet alles wordt helemaal uitgewerkt, maar ik was toen allang verkocht. 4.0
Wel lastige beeldkwaliteit, een groffe korrel ben ik wel gewend, maar dit voelde soms als een slechte kwaliteit kopie.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
106 minuten
Land : India
Categorie: 19. Zuid-Azië: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar
Voltooide categorieën : 3, 5. 14, 19, 21
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 9
Neorealistische klassieker uit India, die ik dankzij deze challenge eindelijk heb opgezocht. Prachtig verhaal, goede afwisseling bij welk personage de focus ligt, erg goed geacteerd, prachtige beelden, het is niet helemaal mijn tijd, tempo soms wat laag, maar dit was gewoon heel erg goed. 4.0
https://sbiff.org/wp-content/uploads/pather-1080x675.jpg
6. Boy (2010)
87 minuten
Land : Nieuw-Zeeland
Categorie: 23. Australië en Nieuw-Zeeland
Voltooide categorieën : 3, 5. 14, 19, 21, 23
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 11
Mubi heeft sinds kort twee vroege films van Taika Waititi online staan. een aanrader! Ook deze film past weer perfect in het waititi universum, tragikomedies vol sociaal net niet handige mensen, die vooral een held zijn in hun eigen fantasie, ouders missen en op zoek zijn naar een beetje liefde. Ditmaal gesitueerd in 1984 met een ode aan Michael Jackson en ET.
Ik vond ‘m net iets minder dan zijn andere twee vroege films, Hunt for the wilderpeople en Eagle vs. shark, maar opnieuw heel fijn. 3.5
https://static01.nyt.com/images/2012/03/02/arts/02BOY_SPAN/BOY-jumbo.jpg?quality=75&auto=webp
Zo, ik ben weer bij.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
8. Seto Surya (2016) - 89 minuten
Land: Nepal (nieuw)
Categorie: 20. Indo-China
Voltooide categorieën: 2, 9, 15, 20, 27, 28, 29, 31
FTV (2): totaal aantal punten = 16
Seto Surya gaat over de poging van twee zoons om hun overleden vader naar zijn laatste rustplaats te brengen. De eerste 20 minuten zien we het nodige gehannes om het stoffelijk overschot uit het huis te krijgen. Ook de processie daarna gaat niet zonder slag of stoot. De broers zijn constant aan het bakkeleien over op het oog triviale (politieke) zaken. Ook de strenge rituelen zorgen voor het nodige oponthoud.
Qua verhaal kan het zomaar zijn dat regisseur Deepak Rauniyar de nodige inspiratie heeft opgedaan uit het boek As I Lay Dying - William Faulkner (1930) . Een aantal mooie opnames in het afgelegen Nepalese bergdorpje trekken deze film nog wel naar een voldoende. En verder is het anderhalf uur een beetje doorbijten. 3*
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
9. Centaur (2017) - 89 minuten
Land: Kirgizië (nieuw)
Categorie: 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken
Voltooide categorieën: 2, 9, 15, 18, 20, 27, 28, 29, 31
FTV (2): totaal aantal punten = 18
Centaur is een vrij vlakke film over paarden(diefstal) en een zijplotje over een buitenechtelijk avontuurtje van de protagonist, dat eigenlijk die naam niet eens mag dragen. Door het onderkoelde acteerwerk krijg je weinig binding met de karakters. Het is op zich geen slechte film, maar wel aan de saaie kant. Zeker door de korte speelduur van nog geen 90 minuten ben je ook zo weer klaar. Het inkijkje in het Kirgizische leven is weer eens wat anders. En sommige (buiten)scènes zijn best te pruimen. 3*
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
1. Ging Chaat Goo Si (Film, 1985)
100 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 2 punten)
Eigen score - 4*
Land: Hongkong
Categorie: 31 - Klein maar fijn: landen met een oppervlakte < 10.000 km²
Afgevinkt: 31
Yes, ik ben gisteren ook gestart met een film die ik al jaaaaren wil zien en aangezien ik deze maand zoveel mogelijk films uit 1985 wil zien, de film sowieso in de actie top 250 staat hier op MM en Hongkong het land van origine is ontkwam ik er echt niet meer aan.
Top notch actie van Chan en zijn crew, varierend van chaotisch en heftig tot komisch en grappig, hij laat indrukwekkend spul zien.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
120 minuten
Land: Sudan (nieuw)
Categorie: 15. Centraal-Afrika
Voltooide categorieën : 3, 5. 14, 15, 19, 21, 23
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 13
Zag deze ook al langskomen bij Oup (beiden Cinemember aan het plunderen) en ook ik ben erg onder de indruk. Voelt nergens als een debuut. Script is een soort Griekse tragedie vol leugens, bedrog en noodlot. Het mixt moeiteloos thema’s als de burgeroorlog, racisme en de positie van vrouwen zonder topzwaar te worden en het resultaat is opvallend genuanceerd. Niet perfect, die liedjes waren iets te zoet, maar echt een van de betere Afrikaanse drama’s, ik rond naar boven af. 4.0
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
87 minuten
FTV - 2 punten (Totaal: 4 punten)
Eigen score - 3.5*
Land: Noorwegen
Categorie: 25 - Scandinavië en IJsland
Afgevinkt: 25 - 31
https://image.tmdb.org/t/p/w300/gduEO5xWcVbtrmJn1FJE1uPSnTc.jpg
Deze stond ook al klaar in mijn 1985 lijstje, maar ik had de film binnengehaald zonder het land van afkomst te checken. Dus kwam dat even mooi uit. Fijn 80s adventure sfeertje, mooie beelden van het varen en de woeste zee en het klopt inderdaad wat er bij de film wordt gezegd, het kijkt weg als een spannend jongensboek met een einde dat je met een flinke kater achterlaat.
cinemanukerke
-
- 1818 messages
- 1036 votes
5. Ta'm e Guilass (Film, 1997)
land : Iran
categorie 17 : Het Midden-Oosten
afgevinkt : 3, 5, 17, 25, 29
FTV (totaal 10 punten), 95 minuten
https://jonathanrosenbaum.net/wp-content/uploads/2010/06/tasteofcherry.jpg
Aangekomen in het Parsian Evin hotel in Teheran. De avond valt, ik nestel mij op mijn kingsize bed en kijk naar de film.
Vermits het bij de vorige world challenge 'And life goes on' zeer goed vond, besloot ik opnieuw een werk van Abbas Kiarostami te zien. Helaas smaakte ik deze 'Taste of cherry' beduidend minder. Een man heeft besloten zelfmoord te plegen en zoekt in de stoffige heuvels buiten Teheran naar iemand die hem daarna wil begraven. De films van Kiarostami worden vaak minimalistisch genoemd wegens simpel plot, 1 locatie, kleine niet professionele cast en sobere vormgeving maar het is meer. Ze zijn een mix van docu en film en je weet nooit waar het één begint en het ander eindigt. In deze stijl presenteert de cineast ons een existentieel vraagstuk voor. Is het leven zinvol ? Volgens de mede passagiers die hij oppikt (jonge soldaat, een seminarist en een oude man) wel. De oude man zegt : dan zal je nooit meer de smaak van kersen proeven. Of de man nu zelfmoord heeft gepleegd of niet kom je in feite niet te weten. Op het einde schakelt de cineast over naar een 'blik achter de schermen'. We zien de acteur rondwandelen, de camera man en geluidsman positie kiezen, etc. De bedoeling zou zijn om de aan de kijker te oordelen of de man nu door zijn passagiers is bekeerd of niet.
Met lange takes en traag ritme probeert de cineast een meditatieve ervaring bij de kijker los te weken maar ik heb het weinig gemerkt. Ik kwam er moeilijk in. Te abstract in wat de cineast nu wil vertellen en te filosofisch in zijn uitwerking. Het bleef voor mij ter plaatse trappelen.
Greetings vanuit het Parsian Evin hotel. Eerst nog even wat zuurstof nemen tijdens mijn Teheran by night toertje want er komt een lange nachtvlucht aan. Vlug wat streetfood (humus en falafel) en dan hop naar de volgende bestemming Peking.
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
Ik ben een beetje de rest van mijn lijstje aan het bijvullen voordat ik straks weer wat films opzet en mij valt op dat Turkije bij Kaukasus en Midden-Oosten zit? Klopt dit?
Veel lastige filmlanden voor mij persoonlijk trouwens, daarom probeer ik maar de meest bizarre pareltjes op te snorren.
oup
-
- 586 messages
- 3177 votes
Ik ben een beetje de rest van mijn lijstje aan het bijvullen voordat ik straks weer wat films opzet en mij valt op dat Turkije bij Kaukasus en Midden-Oosten zit? Klopt dit?
En dan is er ook nog: 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël.
Succes met je zoektocht! 
Number23
-
- 8638 messages
- 5677 votes
En dan is er ook nog: 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël.
Succes met je zoektocht!
Waarom zie ik dan Turkse films in het Letterboxd lijstje staan als ik op de link klik?
Is het omdat 90% van Turkije als Arabisch schiereiland gezien wordt?
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
113 minuten
Land : Verenigde Staten
Categorie 11. Indie American movies & Canada
Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,11,12, 23,26
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 24
https://ianfarrington.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/09/027-deathproof.jpg
Toch leuk deze challenge. Het gaat me niet om de knikkers, maar ik ben telkens benieuwd of de link een film bevat die al jaren staat te wachten op mijn Plex-lijst. Zo ook deze Tarantino film. Eén van de weinige die hij geregisseerd heeft en die ik nog niet gezien had. Maar zonder verpinken durf ik te beweren dat dit toch wel één van de minst goede is die hij heeft gemaakt. De hele film heeft maar twee hoogtepunten die beide te maken hebben met een opgefokte stunt-auto van Stuntman Mike (het eerste heb ik een paar keer herbekeken). En de achtervolgden zijn telkens een bende meiden.
Aan deze hoogtepunten gaan er telkens doodsaaie scènes vooraf vol nietszeggend gezwets door de bende trienen in ofwel een pub ofwel een eethuis. De film gaat dus eigenlijk nergens over en is er eentje waar wannabee-stuntmannen/vrouwen al kwijlend naar zullen kijken. Tarantino's voorliefde voor grindhouse/jaren 70 pulpfilms is overduidelijk. Dus verwacht je maar aan een film die dusdanig bewerkt is dat het lijkt alsof je naar een oude, versleten op celluloid gedraaide film aan het kijken bent. Met het nodige geruis, strepen en verspringingen in de film tot gevolg.
Neen, de andere 10 die ik van hem heb gezien waren toch van een veel hogere kwaliteit. Nu nog "Grindhouse" erdoor jagen en ik denk dat ik ze dan allemaal heb gezien 
2.5*
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2931 votes
Helaas wat later begonnen, maar gister en vandaag gelukkig nog het e.e.a. kunnen kijken.
117 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2
Land: Verenigde Staten
Categorie 11. American Indie
Eigen score: 3.5*
https://aperture.byu.edu/wp-content/uploads/2015/04/Barton-Fink-e1429803342957-1038x372.jpg
Zalige rollen van John Goodman en John Turturro. Lijkt lange tijd gewoon een recht toe recht aan drama maar de twist geeft de film nét dat beetje extra. Zeker dat laatste gedeelte is echt schitterend. Lang niet altijd even fan van hun recentere werk, maar dit zeer goed vermaak. Ook nog ff shoutout naar Michael Lerner, wat een fantastisch personage zet hij hier neer.
141 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 4
Categorie: 10: Europa/San Sebastian film festival
Eigen score: 3.5*
Altijd wel fan van het werk van Chazelle, en hoewel ik niet zou zeggen dat dit een typische Chazelle film is, is het wel een zeer interessant werkje geworden. Als trouwe The Space Race (YouTube) kijker ben ik ook nog eens geïnteresseerd in alles wat met ruimte te maken heeft. Film stond zodoende al lang op het lijstje maar kwam er nooit van. Erg fijn zo'n challenge om hem dan toch een keertje op te zoeken. Zeer interessante kijk in het leven van Neil Armstrong en de Space Race met de Russen.
Geeft bovendien een leuk kijkje in de training/voorbereiding van de astronauten.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Categorie: 07. Sundance Film Festival
Speelduur: 105 minuten
Waardering 2,5*
Puntentotaal: 12 + 2 = 14
https://thewolfmancometh.com/wp-content/uploads/2014/01/simon-killer-brady-corbett-constance-rousseau.jpg Met een film genaamd Simon Killer verwacht je op zijn minst dat het over een moordenaar gaat of dat er een moord wordt gepleegd. Laat dat nu net het meest opmerkelijk aan deze film zijn. Het gaat over een jongen die manipuleert en bedriegt voor hun persoonlijk gewin. Oftewel een langdradige karakterstudie over de geest van een sociopaat. Want Simon is iemand die vrouwen ziet als een middel om zijn doel te bereiken, in plaats van als mens. Het maakt het tot een eentonige film met veel lange shots en een langzame opbouw, dat werkt natuurlijk niet echt goed. De regisseur gooit er daarom wat gratuite, stomende seksscènes in. Die voor een art-house publiek misschien iets ongemakkelijks opleveren. De film was ook niet echt verschrikkelijk, maar uiteindelijk bleef ik er grotendeels onverschillig onder.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
08. The Incident (2011)
Land: Verenigde Staten / Frankrijk / België
Categorie: 08. Toronto International Film Festival
Speelduur: 85 minuten
Waardering 3*
Puntentotaal: 14 + 2 = 16
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMmJmNmI2N2MtOGM2Zi00ODMzLTk3NGMtMTk4ZTdmMzcwYTA1XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Helemaal zo slecht nog niet! Best een geslaagde film met enkele brute momenten en coole setting. begint langzaam en introduceert het dagelijks leven van een stel beginnende rockers die werken in de keuken van een inrichting voor crimineel-gestoorden Tijdens een onweersbui raken ze opgesloten met die gevangenen en breekt de pleuris uit! Technisch gezien misschien geen horror, maar de laatste twintig minuten zijn absoluut lekker gruwelijk. Het duurt even voor het begint en het is niet iets wat je niet eerder heb gezien, maar toch wel sfeervol . Temeer omdat door het gebrek aan licht en het labyrintische gevangenisgebouw ook enigszins verlies van oriëntatie met zich meebrengen. Alexandre Courtès is een Franse regisseur van voornamelijk videoclips (o.a. U2; Vertigo, The White Stripes: Seven Nation Army) die redelijk goed uit de voeten kon met dit script van S. Craig Zahler (ja, de regisseur van Bone Tomahawk, Brawl in Cell Block 99 en Dragged Across Concrete). Het script durft zelfs te kiezen voor een vals happy end Ja ik kan niet anders zeggen dan dat dit best oké was.