• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.338 votes
Profile

World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond

joolstein

• 10825 messages
  • 8910 votes

09. Les Amants Criminels (1999)

Land: Frankrijk

Categorie: 09. Tokyo International Film Festival

Speelduur: 92 minuten

Waardering 3,5*

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 16 + 2 = 18

https://image.tmdb.org/t/p/original/27xC19aIlx5Q9gJeRYSn8Lg2OLv.jpg

“I like my boys fattened up and my girls all skin and bone”

Fijne gemoderniseerde versie van Hans en Grietje. Nu zijn ze een tienerkoppel die een klasgenoot vermoorden, als een soort Bonnie en Clyde op zoek gaan naar het bos om daar het lichaam te dumpen, wat ertoe leidt dat ze verdwalen in het bos en worden gevangen door...een "Oger" Nadat Ozon met de begin scène de aandacht heeft getrokken, raakt hij een de moment kwijt. Echter zodra ze bij het boshuisje aankomen...waren er toch enkele rillingen. Geweldig ook de bizarre knipoog , wanneer regisseur/schrijver Francois Ozon met dat...idyllische Disneysprookjes-einde met diertjes, de boel laat opschrikken door de harde werkelijkheid. Deze film is een beetje verwrongen, rauw, provocerend en niet voor te conservatieve mensen. Maar ik vond het een heerlijke film!

Threeohthree

• 5557 messages
  • 2931 votes

03. Anora (Film, 2024)

139 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 6 punten

Land: Verenigde Staten

Categorie: 3. Cannes

Eigen score: 3.5*

https://image.volkskrant.nl/249888685/width/2480/anora

Beetje aan de late kant, maar dan toch gezien. Had wellicht gehoopt op iets meer, maar alsnog een behoorlijk goede film geworden. Ani is een interessant personage waar lastig hoogte van te krijgen is en vooral de stukjes met Yura Borisov zijn echt geweldig. Ivan wel een beetje een plat personage maar goed dat is ook juist de bedoeling. Die hele zoektocht had er overigens wat mij betreft 20 minuten korter gemogen, maar verder zeer boeiend, interessant genoeg in beeld gebracht en een mooi kleurenpalet.

04. Kynodontas (Film, 2009)

94 minuten

FTV (2punten)

Puntentotaal: 8 punten

Land: Griekenland

Categorie: 26. Middellandse-zee

Eigen score: 3.5*

https://i0.wp.com/www.the-medium-is-not-enough.com/images/2019/07/Dogtooth5.jpg?fit=1200%2C675&ssl=1

Laatste Yorgos die ik nog moest zien en had hier eigenlijk het meest van verwacht. Helaas komt dit er niet helemaal uit. Komt denk ik vooral omdat het als zeer heftige film wordt omschreven en hoewel bepaalde dingen zeker buiten de norm zijn, mist het vooral een beetje impact denk ik. Iets dat bijvoorbeeld een von Trier wel beter deed. De rariteiten houden de film overigens prima in stand en ondanks de droge setting en statische camera blijft het allemaal erg boeiend. Mja de mokerslag bleef helaas wel een beetje uit.

metalex1

• 98 messages
  • 2371 votes

Beste filmkijkers,

Al jarenlang ben ik stil doch actief lid op Moviemeter. Deze challenge lijkt erg leuk en ik heb het een en ander al gekeken, alleen nog niet kunnen invullen wegens drukte. Nu stuit ik op een probleem, het lukt me niet om foto`s toe te voegen aan het bericht. Dus, hoe voeg ik foto`s toe aan berichten?

Groet Lex

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Welkom Lex!

Tijdens het typen van je bericht staan boven het tekstvak een paar buttons. De tweede van rechts is om een plaatje te plaatsen, je plakt de url van de afbeelding erin en dan zou het goed moeten gaan. Als het niet lukt kun je je bericht bewerken voor een evt poging 2.

Plaatjes zijn overigens niet verplicht hoor, maar optioneel

Han Solo 420

• 250 messages
  • 1696 votes

3. Conclave (Film, 2024)

Categorie 2: Bafta's - 120 minuten

FTV

Best wel tof eigenlijk. Zelf ben ik ook niet zo religieus aangelegd, maar ik vind het wel een zeer interessant onderwerp.

De locaties zijn zeer fraai. Dit zorgt voor een aantal mooie composities. De muziek past ook zeer goed bij de film. Verder zijn de kostuums goed gelukt. Het konkelfoezen van de kardinalen staat centraal in deze film. Het einde kwam voor mij een beetje uit de lucht vallen.

Om de een of andere reden vind ik rokende kardinalen en kardinalen die computeren om gaan geestig om te zien. 3,5*

Puntentotaal: 4 + 2 = 6

Catgorieën: 2, 6, 10

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

1. All the Colours of the World Are between Black and White (2023)

Land: Nigeria - 93 minuten

Categorie 15. Centraal-Afrika

FTV: 2 - Totaal: 2

https://filmfest.imgix.net/https%3A%2F%2Fwww.filmfestival.be%2Fvolumes%2Fgeneral%2F1393e795-8a59-4c1d-b5d9-52c32fa218b4.jpg%3Fv%3D1695777890?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1080&q=80&w=1920&s=a292b22e109fcb80f137c94f8758c4e5

Bambino en Bawa ontmoeten elkaar en vinden elkaar sympathiek. De plaats van handeling is Lagos in Nigeria. In een samenleving die homoseksualiteit afwijst, worden zij geconfronteerd met sociale normen en de druk die dat oplevert. De sober geconstrueerde handeling ontvouwt zich vooral in visuele zin. Uit de beelden spreekt de onrust van de personages die zich onopvallend moeten gedragen om maar niet de schijn te wekken dat er sprake zou zijn van meer dan slechts een gewone vriendschap tussen twee mannen. Statisch camerawerk geeft de repressieve starheid weer van het sociale en wettelijke kader waarin de personages zich bewegen.

In een formeel kader en met overtuigend acteerwerk maakt Apalowo de innerlijke strijd voelbaar die de personages moeten leveren om zichzelf te zijn. De film observeert zijn personages en hun beklemmende geworstel in een vibrerende stad waar zowel moderne als reactionaire tendenzen bloeien. De film is een indringend pleidooi voor tolerantie verpakt in een traag verlopend verhaal dat me visueel beroerde maar me door zijn traagheid en gebrek aan explosieve accenten niet over de gehele linie raakte.

3*

metalex1

• 98 messages
  • 2371 votes

01. Short Cuts (1993)

Categorie 1. Academy Awards / Oscars

Gekeken categorieën: 1

Speelduur: 184 minuten

Waardering: *4

Puntentotaal: 2

https://image.tmdb.org/t/p/w780/mgoA1GYciLiGTjQ9KBovcTuT2xN.jpg

Voor mij persoonlijk de aftrap van deze chalenge bij categorie nummer 1: Hollywood. Want Short Cuts speelt zich ook af in Los Angeles. Robert Altman weet met SC een fijnmazig film neer te zetten die 'lekker' kijkt'. SC is een complex uitermate complex script en daardoor extra knap hoe alle verhalen duidelijk blijven.

02. Bad Taste (1987)

Land: Nieuw-Zeeland

Categorie 23. Australië en Nieuw-Zeeland

Gekeken categorieën: 1, 23

Speelduur: 90 minuten

Waardering: *3

Puntentotaal: 4

https://image.tmdb.org/t/p/w780/xBXiHlGERFQC3dNehIJVtBIEkUN.jpg

Peter Jackson`s debuut Bad Taste heeft hij gemaakt met maar liefst $25.000,-. Daarmee zet die een bloedovergote met gore en rondvliegende de toon, een komedische toon wel te verstaan. Want Bad Taste is voor mij als kijker een leuk tussendoortje zonder pretenties waarbij de lol van de makers van duidelijk aanwezig is. 3*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

2. Augure (2023)

Land: België / Democratische Republiek Congo - 90 minuten

Categorie 6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival

FTV: 2 - Totaal: 4

https://www.kutfilm.be/sites/default/files/kut/augure3.jpg

Na jarenlange afwezigheid keert Koffi samen met zijn zwangere vriendin terug naar zijn geboorteplaats in Congo. Vanwege een moedervlek op zijn wang werd van hem gezegd dat hij een afgezant zou zijn van kwade machten. Hij hoopt na al die tijd dat zijn familie haar bijgeloof aan de kant heeft geschoven en hem als een normaal familielid verwelkomt. Het bijgeloof is echter niet verdwenen.

De film zou je als een episodenfilm kunnen beschouwen. Hoewel Koffi de centrale figuur is, wisselt de film regelmatig van perspectief. Binnen het verhaal van Koffi wordt ruimte gemaakt voor andere verhalen van personages die net als Koffi als uitgestoten worden beschouwd en die zich met de zware last van hun verleden geconfronteerd zien.

De film speelt zich in een niet-westerse realiteit af, toont culturele verschillen en doet dat vaak met gebruikmaking van magisch-realistische sequenties. Droom en werkelijkheid zijn verstrengeld. De kijker wordt getrakteerd op een andere ruimte-tijd dimensie waarin merkwaardige processies, wilde dansen, sprookjesachtige visioenen en warrige flashbacks botsen op de realiteit van alledag. Dynamisch en kleurrijk maar inhoudelijk bleek. Het is niet gemakkelijk om thuis te komen. Het deed me uiteindelijk maar weinig.

2.5*

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

8. The Road to Mandalay (2016)

108 minuten

Land: Myanmar (nieuw)

Categorie: 6. Benelux: Rotterdam/Gent Film Festival

Voltooide categorieën : 3, 5, 6, 14, 15, 19, 21, 23

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 15

Vond Nina wu van midi z een heerlijke film, deze was helaas een stuk minder. Het is een grauw en somber drama over illegalen uit Myanmar die in Thailand hun geluk beproeven, maar enkel uitgebuit en bedonderd worden. Het eerste uur gebeurt er weinig, veel herhaling en ook visueel is het saai en grijs. Dat past denk ik wel bij hun bestaan, maar levert niet direct een mooie film op. Pas in laatste uur zitten een aantal mooie, vreemde en verrassende scènes en ook het eind hakt er wel in, maar die momenten zijn erg kort en voor mij iets te laat. Heel krappe voldoende.

https://variety.com/wp-content/uploads/2016/08/the-road-to-mandalay-venice.jpg

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

9. Conann (2023)

108 minuten

Land: Luxemburg (nieuw)

Categorieën: 31. Klein maar fijn

Voltooide categorieën : 3, 5, 6, 14, 15, 19, 21, 23, 31

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 17

Eerste tip die ik uit dezechallenge haal!

WTF! Kunst, kitsch, camp, cult, gothic, Gore, queer, kunstkritiek, Conann is het allemaal! Wat een lekkere trip, gek genoeg vond ik niet eens alles goed, maar het intrigeerde wel continu, werd zelfs steeds beter en zag er fantastisch uit. Alleen die hond rainer trok ik erg slecht en weerhoudt mij van een hogere score. Mijn eerste mandico, maar wel benieuwd geworden, heb het gevoel dat ik andere films van hem misschien nog wel meer waardeer.

https://cineuropa.org/imgCache/2023/05/20/1684568546184_1044x0666_0x0x0x0_1684568575983.jpg

joolstein

• 10825 messages
  • 8910 votes

Moet de volgorde even loslaten omdat ik niet elke film kan kijken tijdens mijn graveyard-shift

10. Deliverance (1972)

Categorie: 11. American & Canada

Speelduur: 109 minuten

Waardering 3*

Puntentotaal: 18 + 2 = 20

https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/1755-deliverance.jpg Een vermakelijke avonturenfilm van regisseur John Boorman ("Excalibur", 1981) Een film over een paar mannen die gaan wildwater-raften die zijn spanning heel goed opbouwt. Een ogenschijnlijk eenvoudig kano-tripje wordt echter verstoord door problemen die ze krijgen met twee lokale bewoners. Maar voordat je spanning en gekibbel van mannen op middelbare leeftijd krijg is er eerst totaal nutteloos...banjomuziek. En die banjo's gaan ook niet meer weg. Had gedacht dat ik dit leuker zou gaan vinden...misschien doordat soms de scènes lang bleven hangen het toch wat te gedateerd over kwam. Toch wel een degelijke film met één opvallende scène.

joolstein

• 10825 messages
  • 8910 votes

Wilde Mate-me Por Favor (2016) kijken maar die film is in het Portugees en had geen ondertitels

11. Cabrito (2020)

Land: Brazilië

Categorie: 13. Brazilië

Speelduur: 80 minuten

Waardering 2*

Puntentotaal: 20+ 2 = 22

https://cinemacomrapadura.com.br/imagens/2020/11/20201103-cabrito-2.jpg Euh, ik lees niet vaak een plot maar ik had géén idee waar deze film overging. De circa 80 minuten durende Braziliaanse horrorfilm verdeeld in drie hoofdstukken is onmogelijk vaag. Zoals ik het nu lees is het eerste gedeelte de hoofdpersoon als jongen die wordt vernederd door zijn stiefvader die samenspant of de Satan zelve is. Vervolgens wordt hij door zijn fanatische religieuze moeder geestelijk mishandeld met de constante herinneringen dat hij naar de hel gaat als hij een prostituee bezoekt. In het laatste deel is hoofdpersoon compleet doorgedraaid. Tenminste dat is wat dus in het plot staat want veel logica of houvast was er niet. Daarnaast zijn de decors erg spartaans en wordt er vaak gebruik gemaakt van kleurfilters. Soms is het wel bloederig en smerig maar die punten maken het eindresultaat niet echt beter. En om één of andere reden is de verkrijgbare versie in het Engels nagesynchroniseerd.

joolstein

• 10825 messages
  • 8910 votes

12. Jerusalema (2008)

Land: Zuid-Afrika

Categorie: 16. Zuid-Afrika

Speelduur: 120 minuten

Waardering 3*

Puntentotaal: 22+ 2 = 24

https://www.berlinale.de/media/filmstills/2008/panorama/0589_0001_RWD_1380.jpg Opkomst en ondergang van Lucky Kunene, een crimineel uit de jaren 90 maar dit keer speelt het zich af in de straten van Johannesburg na de turbulente tijd van de beëindigen van de apartheid. De film begint bij Lucky's beginjaren in de criminaliteit in zijn jeugd in Soweto tot zijn onvermijdelijke ondergang. Een degelijke film, met vermoedelijk wel enigszins artistieke vrijheid soms wat stroef acteerwerk maar ook een politieke en sociale boodschap. Maar bovenal is dit een goede actiefilm. Er zijn een paar goed in elkaar gezette schietpartijen. Er is ook een sterk einde, helaas lijkt de film in de laatste half uur in tijdsnood (ondanks 120 minuten) te komen, waardoor het chaotisch werd.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

13. Capharnaüm (2018)

126 minuten

Land : Libanon

Categorie 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël

Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,9,11,12,17,23,26

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 26

https://www.cineart.nl/images/cropped/5501-1500x500.jpg

Wow. Deze moet ik eventjes laten bezinken. Soms staan er zo'n slogans op een filmposter zoals bijv. "Meest angstaanjagende horror" en kom je naderhand tot de vaststelling dat het gewoon puur marketing is. De slogans op deze filmposter - "Prepare to be blown away", "A stunning piece of cinema" en "A kind of filmmaking miracle that boggles the mind" - vatten deze film wel perfect samen. Hartverscheurend en ultra-realistisch. Als er nog eens iemand tegen mij ligt te klagen over hoe slecht hij het heeft, zal ik direct aanraden om deze film te kijken. Dan besef je pas hoe goed en rijk ons leven wel is. En hoe gezegend we zijn om hier in dit deel van de wereld te leven. De film is een aaneenschakeling van ellende, uitzichtloze levensomstandigheden en pure miserie. En dat einde is ondanks dat alles zo ontroerend mooi. Prachtig.

Maar wat voor mij compleet mind-boggling was, is het acteren zelf. Het is allemaal zo levensecht. Wat een talent die Zain Al Rafeea. 't Is precies alsof alles wat de camera registreerde zo uit het werkelijke bestaan van deze familie kwam. Geen moment had ik de indruk dat het geacteerd was. En niet alleen van de kleine Zain maar ook alle nevenpersonages.

Werkelijk buitengewoon.

Goh, deze gaat nog eventjes nazinderen bij mij.

Deze eindigt toch wel echt enorm hoog in mijn Top-100

5*

metalex1

• 98 messages
  • 2371 votes

03. Limbo (2021)

Land: Hongkong

Categorie 31. Klein maar fijn

Gekeken categorieën: 1, 23, 31

Speelduur: 118 minuten

Waardering: *2,5

Puntentotaal: 4+2=6

https://image.tmdb.org/t/p/w780/j4mGOCF7CL73qhdNB894d8OV254.jpg

Limbo ziet er prachtig uit met haar decors geïnspireerd op het voormalige 'Kowloon the walled city'. Maar inhoudelijk komt Cheang niet heel ver. Misschien het beste uit te leggen aan dit voorbeeld. De eerste keer dat het detective duo het vuilnis doorspit wordt duidelijk in beeld dat een van hen zijn trouwring afdoet. Een aantal scenes later springt hij zonder problemen een vuilcontainer in. Nu kan je beargumenteren dat dit karakterontwikkeling is, bijvoorbeeld dat door het politiewerk zijn huwelijk in verval is geraakt. Toch spreek ik dit tegen omdat er tot dan niks verder duidelijk is over zijn huwelijk, en daarmee lijkt dit een klein vergeten detail te zijn. En zo zit deze Limbo vol met kleinigheden en rammelende elementen. En dan nog niet te beginnen over de melodramatische soundtrack, daar snap ik helemaal niets van. De film is geschoten in 2017 en uitgebracht in 2021, dit duidt dus op problemen. En dat is jammer want Limbo maakt zijn potentie niet waar.

0.4 Il Conformista (1970)

Land: Italië / Frankrijk / West-Duitsland

Categorie 5. Berlijn Film Festival

Gekeken categorieën: 1, 5, 23, 31

Speelduur: 111 minuten

Puntentotaal: 6+2=8

https://image.tmdb.org/t/p/w780/kvJNSXRrp3t6GcY9VcfTPEphH7t.jpg

Stilistisch zeer verantwoord, Il Conformista doet alles goed. Strakke editing, interessant plot, mooi camerawerk en knappe acteurs. Maar de film sprak mij niet aan, ondanks dat ik de kwaliteiten zie.

Han Solo 420

• 250 messages
  • 1696 votes

Ik kijk even naar de jury.

Onder welke categorie binnen Europa mag ik Oekraïne registreren?

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

13. El Abrazo de la Serpiente (2015)

Land : Colombia / Venezuela / Argentinië

Categorie 8. Canada: Toronto International Film Festival

FTV (totaal 26 punten), 125 minuten

afgevinkt : 1 - 3, 6 - 8, 11, 15, 20, 22, 24, 25, 31

https://i0.wp.com/endemico.org/wp-content/uploads/2023/04/elabrazodelaserpiente3.png?resize=768%2C323&ssl=1

Wonende in België blijf ik vaak verbaasd over hoe wij omgaan met ons koloniaal verleden. Om de zoveel maanden heb ik het gevoel dat ik leer dat iets wat mij vroeger verteld is een totale leugen is. Op school leerde ik zelfs nog dat Belgisch Congo een goede zaak was voor de lokale bevolking, een totaal monsterlijke leugen. Om de zoveel tijd komen gespreken over reparaties en verontschuldigen naar boven en de reacties zijn schrijnend vaak. Reparaties aan slaveneigenaren zijn wel gebeurd, VK betaalde deze nog uit tot 2015!

Mijn kennis over de kolonisatie van Amerika is niet veel beter. Veel van mijn geschiedeniskennis is gebaseerd op berichten van de kolonisators, die logen voor eigen voordeel, bevoordeeld waren en geen kennis hadden. Tijd geleden las ik bijvoorbeeld “Fifth Sun: A New History of the Aztecs” van Camilla Townsend (gebaseerd op lokale bronnen) en was het ook wel duidelijk hoeveel ik niet wist en hoeveel leugens ik geloofde.

Het is mooi om een film te hebben die de gebeurtenissen vanuit een andere perspectief belicht. Nog mooier is het als het een uitstekende film is als deze.

Gefilmd in prachtig hoog contrast zwart-wit vertelt deze film twee verhalen van twee wetenschappers die afreizen naar de Amazone in Colombia. Beiden zijn hun op zoek naar een heilige plant, de ene om van een dodelijke ziekte te genezen, de andere voor meer verborgen motieven. Ik moest hierbij kort denken aan Queer / Burroughs maar dit is een heel andere soort film. Zij ontmoeten een sjamaan, de laatst overblijvende van hun stam om hen te helpen. Hij wordt op zijn buurt gemotiveerd door profetieën die hij ontvangen heeft. Samen reizen zij de amazone af op zoek naar de plant en zien de hel die kolonisatie hun volkeren heeft toegebracht. Exploitatie, slavernij voor de rubberindustrie, monsterlijke missionarissen, megalomane exploitanten, waanzin, verlies van kennis en cultuur, zoektocht in de slechtste van alle mogelijke werelden. Donkere maar prachtige film.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Han Solo 420 wrote:

Ik kijk even naar de jury.

Onder welke categorie binnen Europa mag ik Oekraïne registreren?

Oekraïne hebben is zo te zien niet inbegrepen bij de vooropgestelde categorieën. Kunnen/willen we daar iets mee Fisico, of jammerdebammer

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

John Milton wrote:

(quote)
Oekraïne hebben is zo te zien niet inbegrepen bij de vooropgestelde categorieën. Kunnen/willen we daar iets mee Fisico, of jammerdebammer

Volgens mij kan dit onder

18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken (Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan)

Oekraïne behoorde tot de Sovjetunie van 1922 tot 1991

Han Solo 420

• 250 messages
  • 1696 votes

Dat zou ik een fijne oplossing vinden, maar ik hoor het graag van de jury.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

ikkegoemikke wrote:

(quote)

Volgens mij kan dit onder

18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken (Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan)

Oekraïne behoorde tot de Sovjetunie van 1922 tot 1991

Lijkt mij ook erg logisch ja, in m'n hoofd deed ik dit al.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

3. Tokyo Fist (Film, 1995)

87 minuten

FTV - 2 punten (Totaal: 6 punten)

Eigen score - 3.5*

Land: Japan

Categorie - 8. Canada: Toronto International Film Festival

Afgevinkt: 8 - 25 - 31

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.lGdup52qswoCpYDqgomFcwHaD2%26cb%3Diwp1%26pid%3DApi&f=1&ipt=85cc77c7816c83bbac847f03949e6cfd3311019fb4b3b915ff2e23dedfd8b4d1&ipo=images

Mijn eerste Japanse, of eigenlijk eerste niet-Engelstalige, boksfilm en het is fascinerend om te zien hoe Tsukamoto ertegenaan kijkt. Het uitbeelden van de snelheid van Kojima tegenover die van Tsuda in het begin, de frustratie en opbouwende razernij van Tsuda over zich niet mannelijk genoeg voelen, de intense blikken van Tsuad en vooral Kojima en natuurlijk de boksfragmenten zijn stuk voor stuk kundig in beeld gebracht.

Ik werd af en toe moe van de filmwijze, maar ik kan niet ontkennen dat de film hier en daar diepe indruk maakte.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

4. Merantau (Film, 2009)

106 minuten

FTV - 2 punten (Totaal: 8 punten)

Eigen score - 3*

Land: Indonesie

Categorie - 20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië

Afgevinkt: 8 - 20 - 25 - 31

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP._U_-qOWAOB62IUavbMntjgHaEK%26pid%3DApi&f=1&ipt=582864ace93ada6e72ac5495ebdbc6d011f68224768060c5275abcb5ec245a3c&ipo=images

Jullie zullen ondertussen een patroon ontdekken en ja, ik ga zoveel mogelijk actie kijken. Zeker de Aziatische landen, die behoren tot de top van de vechtsport en knokchoreografie dus ik ga mijn tijd niet aan andere genres verspillen.

Erg benieuwd naar deze door het tweeluik 'The Raid' van dezelfde crew, helaas zit er voor mij iets teveel drama in en is het acteerwerk (die 2 main badguys brrr) vaak belabberd.

Evans laat af en toe wel mooie beelden zien en de vechtscenes zijn de sterkste punten, al vind ik dat silat(?) niet perse een mooie vechtsport om naar te kijken.

Han Solo 420

• 250 messages
  • 1696 votes

4. BlacKkKlansman (Film, 2018)

Categorie 1: Oscars 135 minuten

FTV

De film heeft een lekkere jaren 70 uitstraling. Deze uitstraling wordt versterkt door middel van lekkere soul muziek. De kapsels, de kleren, en het meubilair dragen er ook aan bij.

Qua structuur ben ik minder te spreken over deze film. De film begint zeer sterk. Het middenstuk vond ik net iets te lang duren. De finale was dan wel weer tof, maar het duurde gewoon net te lang.

Wat mij betreft is deze film zeker de moeite waard. 3,5*

Puntentotaal: 6 + 2 = 8

Categorien: 1, 2, 6, 10

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

5. Dünyayi Kurtaran Adam (Film, 1982)

85 minuten

FTV - 2 punten (Totaal: 10 punten)

Eigen score - 2*

Land: Turkije

Categorie - 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël

Afgevinkt: 8 - 17 - 20 - 25 - 31

https://image.tmdb.org/t/p/w300/9oZEIQ1ZmHXKekrmNEY5DoaIRNT.jpg

Wauw dit was zoooo slecht dat het bijna goed werd. Schaamteloos recyclen van echte Star Wars beelden met een extra gruizig filter, veel koddige grappen over het feit dat de hoofdrolspelers zulke womanizers zijn, de themesong van Indiana Jones die tijdens actiescenes wordt gebruikt en de goedkope pakken van alle 'monsters'. ULTIMATE CRINGE.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

6. Juan de los Muertos (Film, 2011)

92 minuten

FTV - 2 punten (Totaal: 12 punten)

Eigen score - 3.5**

Land: Cuba

Categorie - 12. Latijns-Amerika: van Mexico tot Argentinië

Afgevinkt: 8 - 12 - 17 - 20 - 25 - 31

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.eLcStF8Y-Ulz4uYLQnvL8gHaDt%26cb%3Diwp1%26pid%3DApi&f=1&ipt=600c4e4e4ab97ea808b297a64879e0ee678258c33fe36438853e3e2a431cab51&ipo=images

Ik had erg veel moeite met iets vinden in deze categorie dus ik vroeg hulp aan m'n vrinden van BUT-film en de nieuwe programmeur kwam met deze aanzetten en ze had gelijk; deze is supertof.

Allemaal zeer lowbudget natuurlijk, maar er zitten veel goede ideeën en leuke grappen in en Havana ziet eruit alsof de zon altijd net onder aan het gaan is.

Han Solo 420

• 250 messages
  • 1696 votes

Number23 wrote:

5. Dünyayi Kurtaran Adam (Film, 1982)

Wauw dit was zoooo slecht dat het bijna goed werd. Schaamteloos recyclen van echte Star Wars beelden met een extra gruizig filter, veel koddige grappen over het feit dat de hoofdrolspelers zulke womanizers zijn, de themesong van Indiana Jones die tijdens actiescenes wordt gebruikt en de goedkope pakken van alle 'monsters'. ULTIMATE CRINGE.

Dit klinkt als een film die ik moet zien.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Han Solo 420 wrote:

Dat zou ik een fijne oplossing vinden, maar ik hoor het graag van de jury.

bij deze akkoord!

Dat ik daar zelf niet aan dacht

metalex1

• 98 messages
  • 2371 votes

05. Croupier (1998)

Land: Frankrijk / Duitsland / Ierland / Verenigd Koninkrijk

Categorie 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland

Gekeken categorieën: 1, 5, 23, 24, 31

Speelduur: 94 minuten

Puntentotaal: 8+2=10

https://image.tmdb.org/t/p/w780/vH1co4hlS6mv4ujedCNLzFE89e3.jpg

'Middle of the road' deze Croupier. De film doet niets echt goed maar maakt verder weinig fouten. Veel vrouwelijk schoon wat een half puntje erbij telt en een jonge Clive Owen die acteert zoals van hem te verwachten valt. Verder heb ik me prima vermaakt maar zal Croupier in de vergetelheid eindigen.

06. Der Fall Collini (2019)

Land: Duitsland

Categorie 29. Centraal Europa

Gekeken categorieën: 1, 5, 23, 24, 29, 31

Speelduur: 123 minuten

Waardering: *2

Puntentotaal: 10+2=12

https://image.tmdb.org/t/p/w780/kLj6JS7v1GqkMCYlkQ6yK9CnFHZ.jpg

Der Fall Collini is een verzonnen verhaal en een boekverfilming, de moord is verzonnen, de personages en het plot is verzonnen. En op wat voor manier is het verzonnen, de schrijver of regisseur heeft duidelijk geen kaas gegeten van de advocatuur. Want advocaten hanteren bepaald taalgebruik, advocaten hebben een bepaald soort statuur. Maar niet in 'Der Fall Collini', want in 'Der Fall Collini' zijn de personages 2d kartonnen personages. Neem nu de scene waarbij leerling en meester op de zeilboot zitten. De meester begint met poggen over zijn zeilboot en hoe welvarend hij is. Als advocaat van groot statuur doe je dat gewoonweg niet, tenzij je een patjepeeër bent. Dit is een voorbeeld maar zo is de film doordrongen van domheid. Met daarboven op een moralistisch sausje heb ik genoeg woorden vuil gemaakt aan deze film.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

3. Barakah Yoqabil Barakah (Film, 2016)

Land: Saoedi-Arabië

Categorie 17: Midden-Oosten (compleet 17, 30-31)

FTV, 88 minuten

Punten: 2 (totaal 6)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/b5aUetkKZiO0iefhum8IM5NTdnf.jpg

Ik kwam deze op het spoor vanwege het filmfestival van Berlijn, maar ik verwacht Berlijn makkelijker te vullen dan het Midden-Oosten (al denk ik dat Iran daar ook bij hoort, en die hebben dan wel weer een prima cinema) - dus dan maar categorie 17.

Het is filmisch een beetje een niemendalletje, en vooral op mijn pad gekomen vanwege het land van afkomst: Saoedi-Arabië. Een soort van romantisch verhaaltje, voor zover dat mogelijk, want elkaar zien is moeizaam in zo'n conservatieve maatschappij. Soms een komedie, soms een romance, soms sociale kritiek, maar op al die gebieden weet het ook niet echt te overtuigen. Maar ondanks dat het allemaal wat tam en tandeloos was, heb ik toch niet met heel veel tegenzin dit uitgekeken. De hoofdrolspelers deden het prima, en vrouwelijke Barakah/Bibi was ook een bijzonder fraaie verschijning. De Saoedische cinema trekt me verder niet heel erg, maar dit viel me stiekem niet helemaal tegen. 2.5*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.