• 177.948 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.669 votes
Profile

World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

23. Tsotsi (2005)

94 minuten

Land : Zuid-Afrika

Categorie 16. Zuid-Afrika

Voltooide categorieën : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,21,22,23,24,25,26

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 32 + 10 punten extra (16 FTV's) = 56

https://filasiete.com/wp-content/uploads/2019/03/tsotsi.jpg

Helemaal geen slechte film. Maar ik had er iets meer van verwacht. Een verhaal met een diepere moraal. De lotgevallen van Tsotsi in de townships van Zuid-Afrika (vergelijkbaar met de favela's in Zuid-Amerika). Een schijnbaar gevoelloos boefje, zonder medeleven en mededogen. Totdat hij bij een carjacking ineens met een zuigeling opgescheept zit. En dan is er de transformatie van keihard boefje naar iemand wiens geweten aan hem begint te knagen. Zou kunnen dat iemand zijn zienswijze op het leven zo drastisch verandert. Maar ik heb er toch mijn twijfels over. Soit, interessante film. Mooie beelden soms (Contradictio in terminis eigenlijk gezien de armoedige en verwaarloosde indruk de omgeving geeft). En spijtig dat er niet constant Zuid-Afrikaans wordt gesproken.

3*

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

32. Den Stygge Stesøsteren (2025)

Land: Noorwegen / Denemarken / Roemenië / Polen

Categorie: voltooid, eigen keuze

Speelduur: 105 minuten

Waardering 4*

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 62 + 2 = 64

https://centrezotov.ru/wp-content/uploads/2025/05/gadkaya-sestra-kadr-1.jpg

O....had geen idee dat dit een Noors-Zweeds-Deens-Poolse herbewerking van het eeuwenoude sprookje van Assepoester was maar tjonge dit was grandioos! Zoals wel vaker de laatste jaren bekijken ze sprookje vanuit een ander perspectief; de slechterik is niet zo slecht en de hoofdpersoon niet zo goed. Stiefzus Elvira is het slachtoffer van onmogelijke vrouwelijke schoonheidsnormen en moeder Rebekka's zoektocht naar rijkdom. De arrogante Agnes (Assepoester) wil niets met de over het paard getilde prins Julian en heeft veel liever seks met de staljongen.

Wat deze remake zo goed maakt is dat de omgekeerde "Bibbidi-bobbidi-boo" transformatie je echt kippenvel bezorgt! De 18e-eeuwse cosmetische chirurgie wordt op groteske realistische wijze met praktische effecten in beeld gebracht. Degene die er zijn, zijn heel goed gedaan, enorm smerig en vol in beeld! Ook naakt (borsten en penis) en seks zijn gratuit in beeld. Dit alles is doorspekt met slinks duister gevoel voor humor, geen recht-in-je-gezicht humor maar erg subtiel. Naast de horror zijn het kostuumontwerp en de cinematografie van de film visueel boeiend. Zeer goede acteerprestatie, fantastische hoe Lea Myren de stiefzus speelt, gecombineerd met opvallende SFX-make-up smerigheid maakt dat dit één van de beste versies van sprookje is.

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

Twee keer op goed geluk zomaar een filmpje opgezet en zowaar twee keer was het genieten geblazen!

33. Vari (2024) - IMDb

Land: Estland

Speelduur: 93 minuten

Waardering 4*

Puntentotaal: 64 + 2 = 66

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzY5ZWFmNDItMWI1Mi00YTRlLTkwMmQtOGFhM2NjNmJmODk1XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg “My sun doesn’t recognize me; the night is left to me.”

Juhan Liiv was een bekende Estse dichter en prozaschrijver. Zijn meest beroemde werk is het donkere en sombere korte verhaal "Vari" ("De Schaduw"). In 2024 werd de 160e geboortedag van Juhan Liiv gevierd en dat het 130 jaar geleden was dat het verhaal "Schaduw" voor het eerst werd gepubliceerd. Maar dit is dus niet een gebruikelijke biopic.

Vandaar dat hij als hoofdpersonage is te zien in dit fictieve misdaaddrama. De patriottische poëet Juhan keert naar zijn geboorteplaats waar net een brute moord is gepleegd en helpt de lokale veldwachter om het mysterie op te lossen Terwijl hij ook vecht tegen zijn eigen innerlijke demonen. (de echte schrijver leed aan schizofrenie) Alles draait om een ongelukkige, arme familie en een pot geld.

Naast de thrillerelementen speelt het plot zich bovendien af tegen de historische achtergrond van Estland van 1890. Het land viel toen onder het Russische Rijk waar keizer Alexander III (overigens zeg men het idool van Poetin) met grof geweld en onderdrukking stakingen en opstanden en ander ongerief (joden, Rooms-katholieken en protestanten) de kop indrukte.

Ondanks dat ik geheel niet bekend ben met Juhan Liiv, zijn invloed of zijn poëzie, is het thrillerplot en het tijdsbeeld intrigerend genoeg om hier optimaal van te genieten! Een prima mysterie, cool camerawerk dat regelmatig het perspectief van Juhan laat zien, alles kwam aan het einde netjes samen, goed acteerwerk en geloofwaardige personages, Ja ik vond dit historisch noir-drama met een enigszins ongewoon gedurfd script erg leuk!

oup

• 587 messages
  • 3180 votes

19. Flow (2024) - 84 minuten

Land: Letland (nieuw)

Categorie: 8. Canada: Toronto International Film Festival

Voltooide categorieën: 1-9, 15, 18, 20, 21, 22, 26-29, 31

FTV (2): 38 + 10 bonuspunten = 48

Bron: online

Na alle lofuitingen had ik iets meer verwacht van Flow. Het is een aardige animatie. Maar vanwege het flinterdunne plotje is de speelduur van 84 minuten een flinke zit. Het verhaal is vrij repetitief en vanwege het ontbreken van dialoog moet je het volledig hebben van het visuele aspect. Dat is bij vlagen, en zeker de eerste twintig minuten, best in orde. Daarna begon ik mij lichtelijk te storen aan de groffe tekenstijl. In tegenstelling tot de omgeving, komen de beesten nogal lelijk uit de verf. Het middenstuk sleepte zich een beetje voort, zonder echt spectaculaire ontwikkelingen. Helaas brengt Flow weinig nieuws onder de zon.

Voor mij had deze film beter gewerkt als short van een minuut of 45. Als langspeelfilm legt Flow het af tegen de echte toppers in het animatiegenre.

Ruime 3*

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

22. Dust Devil (1992)

108 minuten

Land: Namibië

Categorieën: 16. Zuid-Afrika

Voltooide categorieën : 1, 3, 5, 6, 9, 11-19, 21-23, 25, 26, 31

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 41

Lekkere b-horror cult film van Richard Stanley, gefilmd in Namibië. Acteerwerk is matig en verhaal stelt niet zo veel voor, maar dat werd meer dan goedgemaakt met lekker slowburn sfeertje en goed gebruik van aantal prachtige locaties in namibische woestijn. Blijft een erg witte aangelegenheid, maar het Afrikaanse sfeertje geeft de film wel net iets unieks, ik kon hier wel wat mee.

https://78.media.tumblr.com/1c8ea66832125ba6edd8a1a12d578b43/tumblr_ndhzkdNb2x1rrqq88o1_400.gif

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

7. Jack Be Nimble (Film, 1993)
Land: Nieuw-Zeeland
Categorie 23. Australië en Nieuw-Zeeland (compleet 3, 17, 23, 24, 29-31)
FTV, 95 minuten
Punten: 2 (totaal 14)
Waardering: 3.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8425.jpg?cb=1607101282

Jack Be Nimble is duidelijk low budget, en er hangt een soort van exploitatieluchtje aan, al is het van begin jaren '90. De film gaat over broer en zus Jack en Dora, wiens ouders niet zo'n zin hebben in kinderen en die allebei in een pleeggezin terecht komen. Jack in niet zo'n hele fijne, en zijn haat naar de wereld toe draagt de film. Er hangt continu een donker en grimmig sfeertje, maar er zijn ook wel een hoop rare elementen die de film in gebeukt worden. Zo bouwt Jack een soort van hypnosemachine die hij (mede) gebruikt om meerdere van zijn doelwitten zichzelf om te laten brengen, is Dora helderziend en vervolgens komt er ook nog een sekte-achtige groep om de hoek kijken. Het werkt allemaal maar half, ook vanwege de warrigheid en duidelijke goedkoopheid, maar alsnog vond ik dit helemaal geen vervelende film. Best te doen als je je films niet per se al te gepolijst hoeft.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

15. Kollektivet (2016)

Land: Denemarken / Zweden / Nederland - 111 minuten

Categorie 8. Canada: Toronto International Film Festival

FTV: 2 - Totaal: 30

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2016/Kollektivet/005.jpg

Denemarken in de jaren 1970. Universitair docent Erik erft een villa en na enig nadenken ontstaat de gedachte om een commune te beginnen. De film begint met een introductie van de personages en doet aan sfeertekening. Al snel daarna ontwikkelt de film zich tot een relatiedrama met een tragikomische insteek. Dat komt mooi uit. Ik hou van tragikomedie.

De mengeling van drama en komedie is in deze film echter niet zo geslaagd. Regisseur en schrijver Thomas Vinterberg maakt een film waarin goed wordt geacteerd en waarin de bizarre karakters af en toe een lach opwekken. Tot zover niets aan de hand. Het is alleen zo jammer dat het verhaal zo clichématig verloopt. Het is ook jammer dat de film het in lachwekkend opzicht vooral moet hebben van de personages en niet zozeer van zwart(humoristische) dialogen of situaties.

Het drama overheerst en dat wordt vervelend indringend gepresenteerd. Zodanig overtrokken zelfs dat ik even vermoedde dat de humor in de overtrokkenheid verborgen lag. Dat bleek niet het geval. Moeilijk om dan de film nog serieus te nemen. Het verhaal, de situaties, de personages. Ze grepen me niet bij de strot. Het leukste deel van de film is de sfeertekening bij aanvang. Daarna is het af en toe doorbijten.

2*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

8. Metastaze (Film, 2009)

Land: Kroatië

Categorie 28. Joegoslavië/Balkan (Slovenië, Kroatië, Servië, Bosnië, Montenegro) (compleet 3, 17, 23, 24, 28-31)

FTV, 82 minuten

Punten: 2 (totaal 16)

Waardering: 4.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/95000/95079.jpg?cb=1370896574

Eigenlijk volledig met de bovenbuurman eens. De Trainspotting-vergelijking dient zich natuurlijk aan, al is Metastaze rauwer, mistroostiger en ook wel wat humorlozer - of in ieder geval, de humor is schaarser en vrij zwart. De sympathie die je voor de trainspotting-mannen had, is hier toch duidelijk minder aanwezig. Maar ook hier volgen we vier vrienden aan de zelfkant van Zagreb, die zich vooral bezighouden met zuipen, aanklooien met drugs en drugshandel, zuipen, Dinamo Zagreb schreeuwen, zuipen, en in het geval van Krpa mensen in elkaar slaan, inclusief zijn vriendin. Krpa is denk ik wel een van de meest onsympathieke (doch geloofwaardig realistische) personages die ik ooit op film heb gezien. Heel vrolijk word je er niet van, maar ondanks de naargeestigheid was het toch zeer kijkbaar (de zwarte humor op momenten helpt wel) en bleef het me wel intrigeren.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

21. Opening Night (1977)

Land : VS

Categorie 5. Berlijn Film Festival

FTV (totaal 42 + 10 = 52 punten), 144 minuten

afgevinkt : 1 - 8, 11, 14 - 16, 20 - 26, 29, 31

https://unimelbfilmsoc.org/wp-content/uploads/2022/12/opening-night-1977.jpeg

Bij Casavettes vorige film leek iedereen al uitgeput, klaar ermee, haast enkel wachtend om te sterven. Bij “Opening Night” gaat het niet veel beter. Myrtle is een alcoholicus en een actrice die zich klaarmaakt voor de opening nacht van een Broadway toneelstuk. Zij heeft niets aan het stuk waar zij een oud vrouw moet spelen wiens leven vernield is. Zij weigert zichzelf zo te zien, fan van haar sterft in een auto-ongeval kort na een ontmoeting met haar. Dit drijft haar nog dieper in een inzinking.

Iedereen zuipt, rookt, is uit elkaar aan het vallen, acteren is de hel, relaties zijn de hel, toneelstuk en het acteerleven vernield elkaars leven. Er is geen humor meer klaagt iedereen, mogelijk geen hoop meer. Autobiografisch vraag ik mij af dan? Waarschijnlijk wel. Tikkeltje te lang misschien en land niet helemaal bij de landing. Het toneelstuk in het centrum lijkt niet helemaal coherent. “Opening Night” werd bij het uitbrengen totaal genegeerd maar het is moeilijk om geen echo’s te zien van deze film bij latere Hollywood films. Zoals altijd bij een Casavettes film is het acteren vooral aanwezig en heel indrukwekkend, iedereen is goed tot zeer goed maar Gena Rowlands is een tour de force hier. Niet de beste Casavettes voor mij maar een heel sterke film.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

22. No Path Through Fire (1968)

Land : Sovjet-Unie

Categorie 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken (Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan)

FTV (totaal 44 + 10 = 54 punten), 89 minuten

afgevinkt : 1 - 8, 11, 14 - 16, 18, 20 - 26, 29, 31

https://www.rarewarfilms.com/image/cache/data/No%20Path%20Through%20Fire%201-900x900.jpg

1917, Rusland. Een tijd van haast oneindige chaos en burgerloog met ontelbare wreedheden waar veel over geschreven is en bediscussieerd is. Tanya is een verlegen en onhandige jonge vrouw die werkt als een zuster op een trein. Zij probeer haar weg te vinden in de wereld en tussen de discussies over de revolutie, chaos rondom haar en het geweld, vaak lijkt zij niet te weten wat het juiste antwoord is. Zij wordt voor het eerst verliefd en ontdekt dat zij kunstenares wilt worden. Beelden van Sovjetkunst uit die tijd die tussendoor getoond worden zijn mooi. Anatoly Solonitsyn bekend van Tarkovsky speelt hier ook mee.

De realiteit dringt door en de situatie waarin zij zich bevind en de mogelijke onmogelijkheid van haar dromen. Geen slechte film binnen wat ik de twee gouden periode van Soviet cinema zou noemen (na de dood van Stalin tot de start van de uiteenval).

oup

• 587 messages
  • 3180 votes

20. Adam (2019) - 98 minuten

Land: Marokko (nieuw)

Categorie: 14. Maghreb (Noord-Afrika)

Voltooide categorieën: 1-9, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 26-29, 31

FTV (2): 40 + 10 bonuspunten = 50

Bron: Cinemember

Van regisseuse Maryam Touzani zag ik in februari dit jaar het fraaie Le Bleu du Caftan (2022) . Net als in die film speelt de Belgische actrice Lubna Azabal (vooral bekend vanwege haar schitterende rol in Incendies (2010) ) ook in deze debuutfilm van Touzani een hoofdrol. En dat doet ze weer perfect. Wat een fijne actrice is dit toch om naar te kijken. Samen met Nisrin Erradi, die ook een prima rol neerzet, draagt ze de film met speels gemak.

Ik heb geboeid zitten kijken naar deze warme en aangrijpende film. Het verhaal mag dan op zich vrij simpel zijn, het oog voor detail en de liefde voor film spat van het scherm. Knap om met deze film te debuteren. Een aanrader!

3,5*

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

34. Kuća od Blata (2023)

Land: Servië

Speelduur: 87 minuten

Waardering 2,5*

Puntentotaal: 66 + 2 = 68

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2024/11/ASP1222860_18-scaled.jpg

"Glory to Veles"

Om eerlijk te zijn had ik geen idee wat er in deze film gebeurde...Goed mogelijk dat ik kennis over bepaalde tradities mis. Ze lijken hun eigen religie te hebben want er zijn sekteachtige, heidense gebruiken en hebben het vaak over de terugkeer van "Nav", wat hij, zij of het ook mag zijn... Mijn vermoeden is dat het woord gebruikt wordt voor de zielen van overledene, en dat het iets van doen had met Veles, de god van de doden. Lijdend voorwerp is hier Paul, een Serviër die een groot deel van zijn leven in Londen heeft doorgebracht. Hij keert terug voor de erfenis, het ouderlijk huis in een klein dorpje, wat hem herenigt met zijn broer Jakov. De film is traag. Er is geen haast om ergens te komen en gedurende het grootste deel van de film gebeurt er weinig concreets. Schrikmomenten zijn vrijwel volledig afwezig. Er is een lichte mate van sfeer en spanning maar het is vaak de soundtrack die iets sinisters oproept. Daardoor is dit nog een redelijk kijkbare Slavische Folk-horror maar gebrek aan uitleg en bizarre continuïteit weet de film totaal geen impact te veroorzaken.

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

35. Rosario (2025)

Land: Colombia maar het speelt gewoon in Verenigde Staten

Speelduur: 88 minuten

Waardering 3*

Puntentotaal: 68 + 2 = 70

https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2025/05/oscar-and-rosario-sitting-together-and-looking-at-griseldas-spellbook-in-rosario.jpg Gewoon een solide, zij het niet al te spectaculaire film met prima standaard horrorfilmelementen. Alhoewel er als land Colombia staat speelt het zich allemaal af in de Verenigde Staten. En we weten hoe een gedeelte van die bewoners denken over ongedocumenteerde immigranten die hun land verlaten op zoek naar een beter leven. In deze film speelt het een rol dus de waarderingen zullen er daardoor ook naar zijn...

Om specifieker te zijn: Rosario's moeder, vader en grootmoeder van moederskant emigreerden vanuit Mexico naar New York. Jaren later heet ze Rose en is een succesvolle effectenmakelaar op Wall Street die de familie van haar overleden moeder en haar Latijns-Amerikaanse cultuur en religie de rug heeft toegekeerd. Uiteraard is het een horror dus manifesteert zich dan een demonische figuur. Deze komt uit de minder bekende religie, Palo Mayombe, en vormt de basis voor het horror debuutfilm van Felipe Vargas

Met prima acteerprestaties van Emeraude Toubia, en David Dastmalchian en een lekker tempo wordt er in 88 minuten geen tijd of shot verspild De opvallende Afro-Caraïbische religie was wel iets anders maar qua horror blijf het wel erg dichtbij de bekendere horror-elementen. Toch ….is wat er wel te zien was, vol in beeld en met genoeg kleffe goo, goede make-up en praktische effecten om als horror-fan volop te genieten. Verder weinig mis met deze film!

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

36. Pusaka (2024)

Land: Indonesië

Speelduur: 90 minuten

Waardering 2,5*

Puntentotaal: 70 + 2 = 72

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYmU5ZWM4ODktZTQ4YS00NDJmLWFiNWItNmQ1OTRjMGZkZDllXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg Tja....compleet standaard Indonesische horrorfilm. Na een korte proloog zie je vijf personen in één auto rijden naar hun bestemming; een oud huis wat Randy en zijn zusje Bian willen renoveren tot een museum met hun erfstukken. "Pusaka", betekent namelijk "erfstuk" Uiteraard is er iets mis met een erfstuk en treedt een vloek in werking als een kris of keris (Indonesische dolk) wordt opgepakt en 7 mensen moeten sterven.Wat volgt is een soort Indonesische Evil Dead gecombineerd met House on Haunted Hill. Wel praktische effecten maar haalt nergens een sadistisch kwaliteit. De make-up van degene die waren bezetenen was ook erg gemakzuchtig en overmatige jump-scares met muziek doen het bij mij bijna nooit goed. Het verhaal is erg voorspelbaar, maar op technisch vlak was de film wel goed, dus een volslagen flop was het ook niet!

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

9. Gong Tau (Film, 2007)
Land: Hong Kong
Categorie 21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore) (compleet 3, 17, 21, 23, 24, 28-31)
FTV, 97 minuten
Punten: 2 (totaal 18)
Waardering: 3.0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/hiy3Roi24NWFHLaP4VFoMA1bK6Z.jpg

Objectief gezien misschien niet heel goed, maar ik heb wel een zwak voor dit soort Hong Kong horror. Wat groezelige sfeer waarbij een misdadiger via natuurlijke en bovennatuurlijke wijze los gaat. Met naast een fatsoenlijke hoeveelheid gore (zeker in de eerste helft zitten er best wel wat stevige beelden in zoals de compleet lekgeprikte baby) ook zeker best wat lichtvoetigheid en humor. Het drama stelt niet zoveel voor, maar als relatief laat voorbeeld van Category III horror-pulp is dit toch prima kijkbaar.

Martijnnn

• 2248 messages
  • 2407 votes

3. Balle Perdue 3 (Film, 2025)

https://static.filmvandaag.nl/news/25262/balle-perdue-3-volgende-week-op-netflix.jpg?ts=1745258363

Categorie 26. Middellandse Zee, 111 minuten

Totaal: 6

Als kind was ik al gek op de rondvliegende auto’s in The Blues Brothers. Later ontdekte ik Franse actiefilms met de stunts van Rémy Julienne en daar kan ik nog steeds (bijna) geen genoeg van krijgen.

De stunts in dit deel zijn beter dan in deel 2, en de botsingen voelen echt genoeg om indruk te maken. Alban Lenoir is opnieuw een overtuigende actieheld: gebroken, getergd en natuurlijk uit op wraak. Hij wil nu écht afrekenen met de grote boef.

Het is qua plot niet heel spannend allemaal maar je krijgt een hekel aan de slechterik en de ontknoping geeft voldoening. Heb ik al gezegd dat er veel dikke achtervolgingen in zitten?

3,5*

4. Boy (Film, 2010)

https://i0.wp.com/dailycampus.com/wp-content/uploads/2024/11/Screenshot-2024-11-13-202439.png?resize=696%2C417&ssl=1

Totaal 8

Ontzettend aandoenlijke coming-of-agefilm over een jongen en zijn disfunctionele vader. Eigenzinnig gefilmd, vaak hilarisch, en met een indrukwekkend debuut van James Rolleston. Het fijne aan dit soort films is dat je als kersverse vader goed ziet hoe je het niet moet aanpakken.

4*

Categorie: 23. Australië en Nieuw-Zeeland, 87 minuten

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

10. That Son Tam Linh (2019)
Land: Vietnam
Categorie 20. Indo-China (compleet 3, 17, 20, 21, 23, 24, 28-31)
FTV, 100 minuten
Punten: 2 (totaal 20)
Waardering: 3.0*

https://filmfreeway-production-storage-01-connector.filmfreeway.com/press_kits/posters/001/403/648/original/0a0635d405-poster.jpg?1569859700

Bij Kumanthong had ik van tevoren het idee dat het een seriemoordenaarfilm zou worden. En op zich is dat ook wel zo, maar de film heeft ook een flinke lading folk horror. Op het platteland verschijnt een jongeman die zich shamaan noemt, en de doofstomme Soi als assistente neemt. Maar de shamaan blijkt zich ook bezig te houden met zwarte magie en riten met schedels en brengt daarbij menig slachtoffer om. Op zich zie ik zowel folk horror als exotische settings graag, en dit is wel een redelijk gemaakte film. Maar ik vond het toch ook soms best warrig en lastig te volgen (schijnbaar hebben hier ook vier verschillende regisseurs aan gewerkt, wat me niet zou verbazen), en wat dan ook niet helpt is dat veel van de scenes best donker gefilmd waren. Het acteerwerk is ook niet altijd even goed, met een paar kluchtige typetjes zoals die wel vaker in Oost-Azië naar boven komen drijven. Maar alsnog, ondanks z'n gebreken was dit toch wel een redelijke film, al had ik puur qua omschrijving en onderwerp hier stiekem wel hogere verwachtingen van.

oup

• 587 messages
  • 3180 votes

21. Ich War Neunzehn (1968) - 115 minuten

Land: Oost-Duitsland (nieuw)

Categorie: 30. Oude landen

Voltooide categorieën: 1-9, 14, 15, 18, 20-22, 26-31

FTV (2): 42 + 10 bonuspunten = 52

Bron: online

Best interessante Oost-Duitse film waarin de 19-jarige Gregor Hecker als Russische soldaat terugkeert in zijn ‘heimat’ Duitsland. Tijdens de laatste dagen van WW2 rondom Berlijn heeft hij als doel om de overgebleven Duitse soldaten te laten deserteren.

De sfeer in de film is vrij afstandelijk, hierdoor is het lastig om een emotionele band te krijgen met de karakters. Acteerwerk is geregeld ook wel wat krakkemikkig. En het verhaal, waarin we op de helft ineens worden verrast met een korte docu, is op momenten stuurloos en onevenwichtig. Cinematografisch is het over het algemeen wel aardig verzorgd.

3*

metalex1

• 98 messages
  • 2371 votes

16. Lat Sau San Taam (1992)

Land: Hongkong

21. China en zijn controlegebieden

Gekeken categorieën: 1, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 31

Speelduur: 128 minuten

Waardering: 4*

Puntentotaal: 30+2=32

https://image.tmdb.org/t/p/w780/kxTWssqcwsHqH6Sj2ivu0FHP5QK.jpg

Hard-Boiled is de ultieme actiefilm. Gebouwen, mensen, ziekhuizen, gangsters, politie, alles en iedereen wordt aan flarden geschoten. En alles onder het mom van 'echte' special effects. Woo laat hier zijn kundigheid als regisseur zien want technisch is de film helemaal in orde. Elk shot, en elke gevecht wordt duidelijk in beeld gebracht en daardoor blijft de kijker het overzicht houden en daardoor blijft de film leuk om naar te kijken. De meest imponerende scene is naar mijn mening met een dolly shot waarbij de inspecteurs gevolgd worden. Halverwege deze scene gaan de inspecteurs in de lift, dit duurt ook 20/30 seconden en stappen uit om de rest van het ziekenhuis aan flarden te schieten. In dit liftmoment wordt de set herbouwd , en het werkt als een trein.

Dan rest het verhaal welke inderdaad ietwat dun is. Maar het is genoeg om de personages te laten doen wat ze doen, en het krijgt verder ook weinig aandacht en daardoor pretendeert het niets. Ik vind het idee van de origami kraanvogels grappig bedacht.

Persoonlijk ben ik geen groot fan van het actie genre maar met hard-boiled kan ik niks anders dan 4 sterren geven.

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

37. Dag (2012)

Land: Turkije

Speelduur: 90 minuten

Waardering 2*

Puntentotaal: 72 + 2 = 74

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTk5ODUxODE0OV5BMl5BanBnXkFtZTcwMTg2NjM4OA@@._V1_.jpg Oei, dit viel niet mee! Met een Oorlog/actie in de sneeuw kan er eigenlijk weinig mis gaan maar het lukt deze makers! De hoofdplotlijn is over een militaire operatie die mis gaat waardoor er twee jonge dienstplichtige soldaten overblijven. Met een hardnekkige vijand, twee geweren, vier magazijnen, een kapotte radio en botsende karakters, moet dat toch voldoende spanning kunnen opleveren. Echter worden er in flashbacks talloze subplots verteld over de familie- en levenskwesties. Er werd nogal wat gepraat in deze film en het acteerwerk was....tja...laten het maar op middelmatig houden. Erger was dat die subplots de vaart uit de film halen en oerlelijk waren. Overbelicht, sfeerloos en op plaatsen die niet bepaald fotogeniek waren. Bovendien zijn de actiescènes ook nogal dom. In plaats van dekking te zoeken, gaan ze staan om heroïsch te sterven. De film eindig met alle namen van Turkse soldaten die stierven tijdens gevechten tegen de PKK Voor het Turks publiek is er herkenning en patriottisme maar voor ieder ander is nog steeds geen goede film.

cinemanukerke

• 1819 messages
  • 1036 votes

16. The Last Wave (Film, 1977)

land : Australië

categorie 23 : Oceanië

afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 17, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 29, 31

FTV (totaal 31 punten), 106 minuten

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwZJmCZpMUto2NvCTdUie4iO_QSBZyDGEy5VxaucZ3MnXHjVG-LrltfU8SBwrzhVBjN-sQjHE-3h6Lgwnm6GVQP_-n3bRX-0UH1-nT4IvvUNRr1r1JPQU0WXeITRI8STtG92iTya0LGFxj/s1600/The-last-wave-1977-final.png

Ik ben in Sydney, hartje winter nu. Ingecheckt in het hotel The four seasons. Het leek me een toepasselijke titel voor Sydney maar ik moet vaststellen dat de song Four seasons in one day (gezongen door de band Crowded house) een mythe is. Regen, regen en nog eens regen. Maar het is nooit slecht weer om een film te bekijken.

The last wave begint met een voorbode van een Apocalyps. Hagelstenen in de woestijn, Stortregens die files veroorzaken, zwarte regen die zomaar uit de hemel komt vallen. Centraal staat het verhaal van een advocaat die verdachten van een moord moet verdedigen. Zowel de daders als het slachtoffer zijn Aboriginals. Regisseur Peter Weir trekt de lijn van zijn vorige film Picnic at Hanging rock door. Een raadselachtige gebeurtenis die zijn oorsprong vindt in het mystieke. Met The last wave mengt Weir spiritualisme met een rechtbankdrama. Het eerste werkt uitstekend. De advokaat krijgt dromen die een geheim met zich meebrengen, krijgt visoenen van een toekomst die zijn ondergang tegemoet gaat, de cultuur van Aboriginals die hun rituelen als wet zien. Fascinerende scenes met puike score (waarin instrumenten als de didgeridoo gebruikt worden om een dreiging weer te geven). Echter, het rechtbank gedeelte (zeg maar het plot) is vrij standaard, de spanningen binnen het gezin eerder standaard.

The last wave mist dus samenhang en dat is meteen mijn voornaamste kritiek en de reden waarom ik niet volledig mee was tot aan de finale die mij eerder onverschillig liet.

Toch doe ik nog een poging en kijk uit het raam van mijn hotel. Wanneer komt die laatste golf ? Alsof de duivel samenspant met de natuurfenomenen merk ik dat mijn volgende bestemming opnieuw aan het water ligt want Hop, naar Lake Ladoga.

https://cf.bstatic.com/xdata/images/hotel/max1280x900/227683807.jpg?k=acc0a0fc80296324fc03a9ac1c11fe43d54099c304c55a6304f05b81e3eb7e83&o=&hp=1

metalex1

• 98 messages
  • 2371 votes

17. Sideways (2004)

Land: Verenigde Staten

2. Bafta’s

Gekeken categorieën: 1, 2, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30, 31

Speelduur: 126 minuten

Waardering: 3,5*

Puntentotaal: 32+2=34

https://image.tmdb.org/t/p/w780/vj9qFyb7jDpIqmfav2LgUwe41zb.jpg

Aandoenlijk leuke feelgood film over een mislukte schrijver die op wijnproeverij/roadtrip als 'bachelorparty' met zijn kameraad. Regisseur Payne weet hiermee een vermakelijke film te maken. Onlangs heb ik "the holdovers'" gekeken, hierbij zijn veel statische schots waarbij acteurs van voor naar achtergrond lopen, of vica versa. In Sideways lopen de karakters ook veel, maar beweegt de camera mee. Leuk om deze ontwikkeling met terugwerkende kracht te zien.

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

23. Vampire Humaniste Cherche Suicidaire Consentant (Film, 2023) - MovieMeter.nl

92 minuten

Land: Canada

Categorieën: 8. Toronto film festival

Voltooide categorieën : 1, 3, 5, 6, 8, 9, 11-19, 21-23, 25, 26, 31

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 43

Deed mij denken aan end of The fucking world. Leuk klein sympathiek filmpje, maar het was steeds allemaal net iets te braaf. Gewoon prima, maar niet meer dan krappe 3.5

https://s3.amazonaws.com/thumbnails.thecrimson.com/photos/2024/03/27/221103_1369837.jpeg.2000x1125_q95_crop-smart_upscale.jpg

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

24. Ah-ga-ssi (2016)

144 minuten

Land: zuid Korea

Categorieën:

Voltooide categorieën : 1, 3, 5, 6, 8, 9, 11-19, 21-23, 25, 26, 31

RW (1 punt)

Puntentotaal: 44

Deel van film&filosofie in mijn filmhuis. Voor derde keer gezien en wordt iedere keer nog beter. Wat zit deze film sterk in elkaar. Twee en halfuur vliegt voorbij. Zitten paar enorme twists in, paar die zijn zo sterk uitgevoerd, dat film nergens iets van z’n momentum verliest. Fantastisch vormgegeven, zo veel details en symboliek. Dikke 4.5

https://media.newyorker.com/photos/59097b4a8b51cf59fc423bff/16:9/w_1280,c_limit/Tolentino-Handmaiden.jpg

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

16. Zoom (2015)

Land: Brazilië / Canada

Categorie 13. Brazilië

FTV: 2 - Totaal: 32

https://assets.exclaim.ca/dr2uqw6xy/image/upload/c_limit,w_890/f_auto/q_auto/zoom-big?_a=BAVAfVIB0

Emma, ontwerper van sekspoppen en striptekenaar, maakt een strip over filmregisseur Edward die een film maakt waarin model Michelle een boek schrijft over een ontwerper van sekspoppen genaamd Emma. De film volgt drie verhaallijnen die met elkaar zijn verbonden. Zoom is een fim in een animatie in een film. Of iets dergelijks.

De toon in de drie verhaallijnen verschilt. De animatie is vooral humoristisch van toon. In Michelle’s verhaal overheersen duistere invloeden, die nog donkerder worden als Edward in zijn animatie zijn seksproblemen probeert op te lossen. Emma’s verhaallijn is tamelijk luchtig. Dat heeft vooral te maken met de verschijning van Alison Pill als Emma. Getooid met een donkere bril zet zij op onbeholpen en schuchtere wijze het vermakelijke personage Emma neer.

Het tempo had wat mij betreft hier en daar wat hoger gemogen, maar de film biedt absoluut leuk kijkvoer. Beetje absurd, humoristisch en satirisch. Drie amusante verhaallijnen die onderling zijn verbonden en aan het eind samenkomen. Best ok. Zoom is een leuk experiment.

3*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

17. Gui Cai Zhi Dao (2024)

Land: Taiwan

Categorie 21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore)

FTV: 2 - Totaal: 34

https://static.wixstatic.com/media/fabbf2_2d569a3368ef437487776e55b583bc76~mv2.jpg/v1/fill/w_740,h_444,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/fabbf2_2d569a3368ef437487776e55b583bc76~mv2.jpg

Over geesten die hun best doen geest te blijven of anders simpelweg verdwijnen. Centraal staat een jong overleden geest die dat dreigt te overkomen. Haar enige kans om te blijven bestaan is om de levenden angst aan te jagen. Erg lastig, want het ligt niet in haar aard om op te vallen. Ook al tijdens haar leven viel ze niemand op. Het is zelf zo erg dat alleen haar ouders nog om haar dood treuren. Regisseur en schrijver John Hsu geeft haar niet eens een naam. Dat zegt veel over de mate van haar onzichtbaarheid.

Bij haar pogingen om op te vallen en mensen bang te maken wordt de naamloze geholpen door andere geesten. De pogingen leveren hilarische momenten op. In feite is Dead Talents Society een typisch underdogverhaal dat zich afspeelt rondom een groepje sneue geesten. Het enige verschil met het klassieke underdogverhaal is natuurlijk de wat minder alledaagse setting.

Dead Talents Society is een sympathieke film met sympathieke personages. Het verhaal is niet ingewikkeld en de personages zijn gemakkelijk te lezen. Ondanks het ietwat morbide onderwerp is er ruimte voor humor en uiteraard voor feelgood. Een leuke momentopname die niet veel van de kijker vraagt. Waarschijnlijk ben ik de film over een tijdje alweer vergeten, maar ik heb me tijdens het kijken prima vermaakt.

3*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

11. Ceddo (Film, 1977)

Land: Senegal

Categorie 15 Centraal-Afrika (compleet 3, 15, 17, 20, 21, 23, 24, 28-31)

FTV, 120 minuten

Punten: 2 (totaal 22)

Waardering: 2.5*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45917.jpg?cb=1589782445

Ik vond het toch ook lastig om van Ceddo te genieten. Ik zie ook wel de belangrijke thema's, over de opkomst van islam (en iets mindere mate het christendom) naar Senegal, de strijd met het traditionele leven en de animistische religie, en de film is ook vrij kritisch over de belerende en dogmatische manier waarop de islam bedreven wordt. Maar de manier van het verhaal vertellen werkte voor mij niet heel erg fijn. De film zoomt in op een individueel dorp, helemaal prima natuurlijk, maar de film bestaat vooral uit veel praten en discussie in een centrale setting, en dorpsleiders die vanuit verschillende hoeken praten over hoe te leven. Dat bleef niet de hele tijd leuk. Het kan ook heel goed zijn dat ik als culturele outsider die niet zo bekend is met de griot-cultuur en Senegalese thema's dingen mis. Hoe dan ook, ik zie de grote lijnen van de thematiek en snap het belang, maar het was toch enigszins een moeizame film voor mij.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

23. The Shop on Main Street (1965)

Land : Tsjechoslowakije

Categorie 30. Oude landen (Tsjechoslowakije, West- en Oost-Duitsland, USSR, …)

FTV (totaal 46 + 10 = 56 punten), 89 minuten

afgevinkt : 1 - 8, 11, 14 - 16, 18, 20 - 26, 29 - 31

https://www.kviff.com/en/image/film-detail/111828/8746/the-shop-onmain-street.jpg

1942 Tsjechoslowakije, de nazi’s hebben controle overgenomen van het land, plannen de lokale identiteit totaal te vernielen en hebben de eerste antisemitische “wetten” ingevoerd. Tony is een meubelmaker, hij is gelukkig met een simpel bestaan en moet de nazi’s niet hebben. Zijn vrouw klaagt dat hij geen geld verdient en zij is jaloers op haar broer, lid van de fascisten nu, hij is rijk en heeft macht. Zij is dolblij als hij haar man controle geeft over een joodse winkel en ziet het als manier om zich te verrijken. Het geschenk is vergiftigd, de nazi’s hebben de meer winstgevende films onderling verdeeld. De naaigerei winkel die hij krijgt wordt gerund door een oude weduwe, doof, oud en onbewust van wat er in de wereld aan het gebeuren is. Hij komt in contact met de joodse gemeenschap die hem liever heeft dan een echte antisemiet. Zijn sympathieën of minstens geen aversie tegen de joden is natuurlijk niet zonder gevolgen.

De film doet veel goed, hoe de toon veranderd, het toont hoe alledaagse mensen in een kleine gemeenschap meegesleurd in waanzin kunnen worden. Veel mensen die aan genocides meededen waren uiteindelijk alledaagse mensen en hun slachtoffers hun buren. De film krijgt veel goede reviews maar helemaal wild was ik er ook niet van, deftig maar niet groots. Het finale greep mij niet zozeer als de bedoeling ongetwijfeld was.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

12. Mr. Bones (Film, 2001)

Land: Zuid-Afrika

Categorie 16. Zuid-Afrika (compleet 3, 15-17, 20, 21, 23, 24, 28-31)

FTV, 110 minuten

Punten: 2 (totaal 24)

Waardering: 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/q4U6RRxq1zQIitCoI2fJ5H2M0DV.jpg

Het hoeft niet allemaal serieus, arthouse of horror te zijn. Mr. Bones was schijnbaar toen het uitkwam een grote hit in Zuid-Afrika, en de meest gekeken film aldaar totdat vervolg Mr. Bones 2 verscheen. Het is een komedie over een blanke medicijnman die als baby bij een lokale stam terecht is gekomen, en op zoek gaat naar de zoon van het stamhoofd in een resort-stad. Het is allemaal erg luchtig, maar vaak ook wel erg flauw - verwacht een hoop poep- en plasgrappen (écht heel veel), slapstickscenario's waarbij mensen tegen een boom knallen of een varken op hun hoofd krijgen, en natuurlijk een eindeloze reeks grappen van het type 'bosjesman komt in de beschaving en weet niet hoe dingen werken'. Natuurlijk ook nog een romance erin verwerkt, maar goed, ik wil hier ook niet al te cynisch over doen - misschien niet mijn soort komedie, maar echt verschrikkelijk is het nou ook weer niet. Tenminste nog redelijk wat afwisseling qua setting, inclusief een hoop Afrikaanse natuur, en met verstand op nul zijn er ook best nog wel eens grappen die wel werken. Maar het voelt soms wel een beetje aan als de Zuid-Afrikaanse variant van hoe ik me de films van Jandino Aspiraat voorstel.

cinemanukerke

• 1819 messages
  • 1036 votes

17. Vozvrashchenie (Film, 2003)

land : Rusland

categorie 18: Rusland en diens oude Sovjetrepublieken (Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan, Oezbekistan)

afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 29, 31

RW (totaal 32 punten), 105 minuten

https://i.ytimg.com/vi/LjmQXDha2PU/hq720.jpg?sqp=-oaymwE7CK4FEIIDSFryq4qpAy0IARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD8AEB-AH-CYAC0AWKAgwIABABGDsgYChlMA8=&rs=AOn4CLByZIlk7BiRGjQDSYGriv6wTdOM8w

Ik land in St Petersburg, Rusland. In het hotel Astoria zoek ik direct mijn bed op. Morgenvroeg heb ik immers een autotocht naar Lake Ladoga, een meer dicht bij de Finse grens.

Ik heb de cineast Andrey Zvyagintsey nooit hoog ingeschat tot ik de film Loveless (Nelyubov) zag. Schitterende film vond ik. Ik heb dan maar prompt The banishment (Izgnanie) terug gezien en waarlijk, ik vond die beter dan voorheen. Nu wou ik ook The return (Vozvrashchenie) herzien. Ook een schitterende film. Knappe fotografie van het ijskoude blauw die de streek treffend vat en een sobere synthesizer score. Het verhaal kan je ook 2 niveaus bekijken. Maar het prachtige is dat beiden perfect werken en elkaar niet verstoren. Meestal heb je wel het ene maar is het andere zwak. In The return - hoe je het ook analyseert - zit het steeds juist. Je hebt het verhaal van de vader die plots terugkeert naar zijn gezin maar de ene zoon aanvaardt niet zijn gezag en zorgt voor spanningen. Dan heb je die Bijbelse referentie van een verrijzenis van een patriarch die zijn kinderen streng maar rechtvaardig naar volwassenheid brengt. Eenmaal zijn opdracht voltooid is, gaat hij terug naar het onderbewuste van het land. En op de foto is hij dan ook niet te zien. Er zou zelfs een politieke boodschap te ontwarren zijn nl Vadertje Staat die zijn burgers streng de codes van loyaliteit en plicht bijbrengt.

The return is symbolisch en tegelijk ook een familiedrama gedrenkt in de desolate maar wondermooie watervlaktes van Rusland. En ik ben nu formeel : cineast Andrey Zvyagintsey is een talent. De film won trouwens ook de Gouden Leeuw in Venetië in 2003 maar ik heb de film afgevinkt met de categorie Rusland. Beoordeling : 4 *

Ik keer terug van Lake Ladoga naar het hotel. Ik kan er niks aan doen maar het voelt als een plechtig moment wanneer ik het hotel binnentreed; Ergens speelt een fanfare Het volkslied van de Russische federatie destijds in 2000 door Vladimir Poetin himself ingesteld. Greeting from Hotel Astoria en ik marcheer gezwind naar de volgende bestemming en dat is hop, Calcutta, West Bengali.

https://dynamic-media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-o/2c/20/04/cd/hotel-astoria-facade.jpg?w=1400&h=800&s=1

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.