• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.453 votes
Profile

World Cinema Challenge 2025 – De Festivals en Werelddelen Rond

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

13. 12th Fail (Film, 2023)

Land: India

Categorie 19. Zuid-Azië (compleet 3, 15-17, 19-21, 23, 24, 28-31)

FTV, 147 minuten

Punten: 2 (totaal 26)

Waardering: 2.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1160000/1160152.jpg?cb=1709279538

Eens in de zoveel tijd is het weer raak, er komt weer een Bollywood-film in de top 250 en soms moet je je er toch uit completisme weer even toe zetten. En eigenlijk maakt het nooit z'n top 250 status waar, en dat is nu ook weer het geval. Het is niet zo'n gedrocht als sommige andere Bollywood-films, maar alsnog, veel bijzonders is het niet. We zien Manoj heel hard studeren voor een examen tot politie-agent, allerlei tegenslag overkomend en met een onovertuigende romance erin gepropt. Ik mis misschien wat culturele context om deze brave strijd-tegen-het-corrupte-systeem echt te waarderen, maar het is voorspelbaar, véél te lang (2.5h voor een verhaal dat in 80 minuten had gekund) en om Manoj (en vrienden/vriendin) keer op keer te zien blokken is gewoon saai. En dan beklijft de goedbedoelde boodschap en het beoogde feelgood-gevoel ook niet.

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

17. Djinn (2013)

82 minuten

Land: Verenigde Arabische Emiraten

Categorieën: 17. Midden-Oosten: van het Arabisch schiereiland tot Israël

Voltooide categorieën: 1-17

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 34

Tobe Hooper brengt de griezelwereld nu ook naar de Verenigde Arabische Emiraten en dat levert een aantal leuke locatiekeuzes op, maar verder is Djinn min of meer niet te volgen. Rommelig en met een gebrek aan spanning gebracht, eigenlijk zit er hier bitterweinig in om blij van te worden. Laatste kwartier loopt over van filmisch bombast, maar tegen die tijd is het al veel te laat en was ik min of meer afgehaakt. 1,5*

https://variety.com/wp-content/uploads/2013/10/djinn.jpg

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

38. Siberian Sniper (2021)

Land: Rusland

Categorie: voltooid, eigen keuze

Speelduur: 95 minuten

Waardering 3*

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 74 + 2 = 76

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/f60f51ebb4ba89f31d17dbcedc276cdcd49ec7e0663935e4f4dd185e36424153.jpg Vermakelijke oorlogsfilm uit Rusland. De Grote Vaderlandse Oorlog, ergens aan het oostfront staan de Russen en Duitsers tegenover elkaar in de loopgraven. De Duitsers hebben de overhand en de tanks arriveren binnenkort. Een Jakoetische soldaat en sluipschutter redt de situatie. Het is vrij rechttoe rechtaan verteld en uiteraard is er moed, moraliteit en broederschap te zien in de film. De Duitse sluipschutter is niet erg slim (doet hetzelfde als in Enemy at the Gates) Pluspunt is dat Russen Russisch spreken en Duitsers Duits en dat de heldenrol is weggelegd voor een Jakoet Al met al best wel goed!

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

39. Rigas Sargi (2007)

Land: Letland

Speelduur: 118 minuten

Waardering 3*

Puntentotaal: 76 + 2 = 78

https://image.tmdb.org/t/p/w1280/rJ0Zjg7JchcXLmLrA0FLeFxV1WY.jpg Op 11 november 1918 eindigde de Eerste Wereldoorlog in een wapenstilstand. Zeven dagen later op 18 november 1918 werd de onafhankelijke Republiek Letland uitgeroepen en een regering onder leiding van Kārlis Ulmanis gevormd. Lang duurde het niet want op 1 december 1918 alt het Rode Leger Letland binnen. Gezamenlijke Duitse en Letse strijdkrachten vechten tegen de Sovjets. Echter de Duitsers zagen niet graag een zelfstandig Lets bestuur en op 8 oktober 1919 valt men Riga aan dit beleg duurt tot 11 november 1919 wanneer het Letse leger de Duitsers verslaat. deze film gaat over het heldhaftige verzet van Letten in de stad en een vrij Letland.

Een prima uitgangspunt voor een Letse Onafhankelijkheid-oorlogfilm. Echter deze film voelt te veel als een gewone tv-film. Dat is niet perse slecht maar daardoor zijn er wel beperkingen en bepaalde clichés. In 2007 staan green-screens met computer graphics nog in hun kinderschoenen dus de CGI is erg onhandig. Daarnaast wil men met het script teveel in een te korte tijd. Ze tonen de heldhaftige Letse strijd, de internationale affaires tussen Rusland, Duitsland en Letland, en een liefdesverhaal tussen Mārtiņš en Elza. Een miniserie had dus geen slecht idee geweest! Toch heb ik me wel min of meer vermaakt met deze film!

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

40. Käsky (2008)

Land: Finland

Speelduur: 115 minuten

Waardering 2,5*

Puntentotaal: 78 + 2 = 80

https://cdn.moviepilot.de/files/b6bd56d9bf50ade5e78ed3714e6e0704ec00a23ace63410fadab6a24a90b/limit/800/450/TaA_12.jpg Emotionele melodrama-film dat in zijn geheel is opgebouwd rond drie personages te midden van de Finse burgeroorlog: Een vrouw die in de eerste tien minuten traumatiserende ervaringen meemaakt en de rest van de film iedereen wantrouwt en nog meer trauma oploopt. Een soldaat die weet dat hij voor de juiste zaak vecht, maar in gewetensnood raakt door manier waarop. En en een dichter die een rechter en enorm wreed is geworden. De film is vakkundig gemaakt maar is onnodig traag en door de tijdsduur langdradig. De aanwezige vrouwen worden genomen of laten zich nemen. Deze scenes waarin het vrouwelijke schoon naakt is te zien waren er denk ik zodat je niet in slaap valt....oh en natuurlijk ook de homoseksuele seks scene Want in het laatste gedeelte veranderd de film, de soldaat in een soort seks-slaaf om het einde te rechtvaardigen.

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

18. Gruz 200 (2007)

89 minuten

Categorieën: 18. Rusland en diens oude Sovjetrepublieken

Voltooide categorieën: 1-18

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 36

Behoorlijk mistroostig neergezette wereld met een aantal kiezelharde beelden. Het is ook niet gek dat ik deze film uit een compilatie heb gepikt die de meest verontrustende films ooit gemaakt bevat. Helaas ziet het er allemaal ook wat kaal en goedkoop uit, met veel acteurs die niet al te veel affiniteit hebben met hun vakgebied. Ik kon er uiteindelijk niet zoveel mee, ondanks het overtuigende einde. 2,5*

https://popkult.org/wp-content/uploads/2016/09/SK2gJ1-1.jpg

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

19. Bãhubali 2: The Conclusion (2017)

167 minuten

Land: India

Categorieën: 19. Zuid-Azië: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar

Voltooide categorieën: 1-19

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 38

Ik ben geen groot liefhebber van Bollywood, maar deze epische actiefilm wilde ik nog wel een kans geven. Niettemin was ik niet-voorbereid op de grote hoeveelheid aan belachelijke personages en hun domme beslissingen. Zeker de moeder van Baahubali kwam over als een volstrekt idioot figuur en zo zit zeker het middengedeelte van deze film vol met dergelijke onzin. Gelukkig zit het verder ook vol met grootse beelden die ik in mijn wildste fantasieën niet had kunnen verzinnen. 2,5*

https://i.ytimg.com/vi/sDte-axR9l8/maxresdefault.jpg

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

21. Yuni (2021)

Categorie 20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië

Land: Indonesië

Speelduur: 95 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 42 + 10 van 16 FTV = 52

Categorieën voltooid: 1-20, 30

https://image.tmdb.org/t/p/w780/dZRERqbTTZMm3P7QlXI4G2QSgFn.jpg

De intelligente zestienjarige Yuni weet nog niet wat ze wil aanvangen na haar laatste schooljaar. Wat ze wel weet, is wat ze absoluut niet wil: een tienerbruid worden. Haar leerkrachten zien voor haar een toekomst aan de universiteit weggelegd, maar haar liefdevolle, traditionele grootmoeder wil vooral dat ze trouwt. Wanneer de koppige jonge vrouw niet één maar twee mannen afwijst, begint de geruchtenmolen te draaien. Er bestaat immers een Indonesische mythe die zegt dat een vrouw die twee aanzoeken afwijst, nooit zal trouwen. Yuni raakt gefrustreerd door het beperkte pad dat ze als vrouw moet bewandelen en eist een betere toekomst.

Behoorlijk moderne film qua blik en wat hij laat zien, al zien we genoeg sociaal-culturele zaken die in onze Westerse ogen vrij achterhaald of zelfs bizar lijken. Maar vooral op het vlak van seksualiteit is dit geen timide filmpje, dat preuts bepaalde zaken schuwt. Tot mijn verrassing heeft Indonesië de film ingezonden voor de Oscars. Hij haalde de eindlijst niet, maar mijn beeld van de huidige Indonesische cultuur lijkt dus ook een beetje achterhaald.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/piVjloJPpB9E5ORetLFnCnV906d.jpg

Altijd fijn als cinema je ogen opent, en incorrecte vooroordelen kunnen worden hersteld. Geen meesterwerk, maar wèl een fijn filmpje.

3,5*

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Nog een week te gaan mensen. Zit de motivatie er nog in, of slaan de filmdips her en der al wat toe? Bij mij komt en gaat het. Joolstein gaat als eens malle, goed om te zien.

Denk er allemaal even aan dat als je 16 FTV hebt, je TIEN BONUSPUNTEN mag noteren.

https://boommanagement.nl/wp-content/uploads/2021/12/Bonus.jpg

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

14. Oslo, 31. August (Film, 2011)

Land: Noorwegen

Categorie 25. Scandinavië en IJsland (compleet 3, 15-17, 19-21, 23-25, 28-31)

FTV, 147 minuten

Punten: 2 (totaal 28)

Waardering: 3.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/eJ5IL9DQxy2upRhaY15ia54Pekr.jpg

Sombere film, waarin de dertiger Anders door Oslo rondzwerft - na in principe afgekickt te zijn van een drugsverslaving, maar ook terugkomend in een wereld waar veel mensen niet echt meer op hem zitten te wachten, en waar hij zelf ook weinig fiducie heeft in de toekomst. Gebaseerd op Le Feu Follet van Louis Malle, die me eerlijk gezegd ook niet helemaal wist te overtuigen. Gezien het feit dat het een Noorse film is kreeg ik ook een vergelijkbare vibe als Hunger van Knut Hamsun, waar ook een gedeprimeerde man door Oslo zwerft en een paar laatste vrienden opzoekt. Het is een donkere film, maar ook één die me niet continu echt wist te raken, en waar Anders eigenlijk al lang de knoop doorgehakt lijkt te hebben. Op momenten hakte de leegheid en uitzichtloosheid van Anders er wel weer in, en aan het acteerwerk en visuals ligt het ook niet, maar toch had ik heel stiekem hier op wat meer gehoopt. Ook omdat Thelma een absolute topfilm was, en dit zou in mijn straatje moeten liggen, maar hélemaal raak was het ook weer niet.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

He does it again

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

22. 2046 (2004)

Categorie 21. China en zijn controlegebieden

Speelduur: 129 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 44 + 10 van 16 FTV = 54

Categorieën voltooid: 1-21, 30

https://image.tmdb.org/t/p/w780/5TekXYqvqQOxt9y3RvAykddDo8i.jpg

1997. Hongkong wordt overgedragen aan China. De Chinese leiders beloven een periode van 50 jaar 'zonder verandering'. 2046. De realiteit vijftig jaar later: de mens reist door de tijd en in 2046 verandert er nog altijd niets. Chow Mo Wan is de enige die terugreist in de tijd. Hij keert terug naar de jaren 60 en zijn toenmalige leven. Hij betrekt kamer 2047, naast de kamer in het hotel waar hij een stormachtig verleden mee heeft. Hier schrijft hij een toekomstverhaal met het meisje uit 2046 in gedachten. Chow ontmoet de mensen die nu in het hotel leven en enkele oude bekenden verschijnen, maar niets kan zijn herinnering aan zijn vroegere liefde doen verdwijnen.

Faa Yeung Nin Wa (2000) staat in mijn top tien. Misschien daardoor was ik wat huiverig om deze film te kijken. En na een kijkbeurt haalt hij dat voor mij niet, wat wellicht niet helemaal verrast. En ik vind het een moeilijke film om te waarderen, ik twijfelde zelfs of een zeven niet meer op zijn plaats was. Maar hij zindert wel na. Wellicht een film die bij herziening zijn schatten prijsgeeft, al zie ik ook een user die bij herziening nog een halfje eraf haalt. Maar een geweldige cast en visueel ook erg fijn. Naar boven afronden voelt niet overdreven scheutig.

We gaan het zien, als hij ooit herkeken wordt.

3,8*

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

20. Siksa Kubur (2024)

117 minuten

Categorieën: 20. Indo-China: aangevuld met Indonesië en Maleisië

Voltooide categorieën: 1-20

FTV (2 punten + 10 vergeten punten voor 16 FTV's)

Puntentotaal: 50

Zowel op het vlak van spanning als gore lijkt Joko Anwar zich soms goed raad te weten, maar laat deze kwaliteiten te weinig zijn voor een film die 117 minuten aantikt. Zoveel vernieuwende inslagen heeft Siksa Kubur namelijk niet en een kortere speelduur had dan ook zeker geen kwaad gedaan. Toch wel gebracht met een toffe finale die genoeg indruk maakt voor een keurige voldoende. De scene met de wasmachine is werkelijk onvergetelijk. 3,0*

https://cdn1-production-images-kly.akamaized.net/pQGozqjBM5ei7knVaFdRz5nMwzU=/0x0:1080x608/1200x675/filters:quality(75):strip_icc():format(jpeg)/kly-media-production/medias/4749677/original/082104100_1708572170-Snapinsta.app_423693714_18410752312006672_5497131740809776006_n_1080.jpg

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

21. Faa Yeung Nin Wa (2000)

98 minuten

Land: Hongkong / China

Categorieën: 21. China en zijn controlegebieden (Taiwan, Hong Kong, Singapore)

Voltooide categorieën: 1-21

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 52

Warme romantiekfilm met schitterende beelden van de omgeving, maar eigenlijk is daar het meeste wel mee benoemd voor mij persoonlijk. Ik kon er gewoon niets mee. Koppel in de hoofdrol kon me niet bekoren, ik voelde simpelweg geen chemie. De stille en subtiele benadering boeide me niet. Ik heb er echt mijn best voor gedaan, maar uiteindelijk moet je eerlijk tegen jezelf blijven. 2,5*

https://media.timeout.com/images/105761900/750/422/image.jpg

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

22. Suna no Onna (1964)

147 minuten (Director's Cut)

Land: Japan

Categorieën: 22. Het Verre Oosten: Japan en de Filipijnen

Voltooide categorieën: 1-22

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 54

De eerste 20 minuten zijn uiterst onheilspellend en de plaatjes van het bewegende zand zijn natuurlijk mooi, maar de overwegend positieve geluiden verbazen me eigenlijk een beetje. Een andere gebruiker beschreef zijn ervaring als "Waar de hoofdrolspeler in deze film tevergeefs met veel moeite door het zand probeert te ploeteren, had ik een vergelijkbare kijkervaring". Ik kan me daar eigenlijk wel bij voegen. De opvolgende 127 minuten waren namelijk uitputtend, maar de onvoorspelbaarheid blijft niettemin altijd overeind staan en dat verdient bonuspunten. 2,0*

https://cinematicscribblings.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/02/sand.jpg?w=450

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

23. The Proposition (2005)

104 minuten

Land: Australië / Verenigd Koninkrijk

Categorieën: 23. Australië en Nieuw-Zeeland

Voltooide categorieën: 1-23

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 56

Tja. Een compacte sfeerzetting, goed geacteerd en een aantal harde beelden van geweld. Veel meer complimenten heb ik eigenlijk niet meer over voor The Proposition. Eerste helft zet nogal wat personages neer die te weinig ontwikkeling krijgen door een gebrek aan ruimte en bovendien niet genoeg eigenzinnigheid kennen. Meerdere perspectieven worden op die manier naast elkaar gehouden, zonder dat er eentje maar een moment interessanter wordt. Teleurstellend, van Hillcoat had ik meer verwacht. 2,5*

https://thewolfmancometh.com/wp-content/uploads/2011/03/the-proposition-mikey-burns-lashing-lashes.jpg

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Shadowed wrote:

21. Faa Yeung Nin Wa (2000)

uiteindelijk moet je eerlijk tegen jezelf blijven. 2,5*

Ok Woland, je zeventje voor Oslo is alweer vergeten!

Ik zeg net dat In the Mood for Love in mijn top tien staat Shadowed, and exactly 5 minutes later you shit all over it

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

23. Shônen (1969)

Categorie 22. Het Verre Oosten: Japan en de Filipijnen

Land: Japan

Speelduur: 105 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 46 + 10 van 16 FTV = 56

Categorieën voltooid: 1-22, 30

https://image.tmdb.org/t/p/w780/zW7igiCIwObGPVl41cWk9x7aHIa.jpg

Een tienjarige jongen wordt door zijn vader ingezet om het gezin van een inkomen te voorzien. Hij moet telkens net doen of hij wordt aangereden door een auto om vervolgens de automobilist af te persen. Dat gaat een tijdlang goed, totdat de jongen wordt opgepakt door de politie.

Soms verbaas ik mezelf. Af en toe positief, maar niet altijd. Je zou zeggen dat als je als filmliefhebber 5 films van een regisseur hebt gezien, en die alle 5 een zeven hebt gegeven (hoe consistent!), dat de naam wel blijft hangen. Maar Nagisa Ôshima zei me niet veel toen ik deze aanzwengelde, en ik zie nu pas dat hij Death by Hanging, In the Realm of the Senses, Empire of Passion en Merry Christmas Mister Lawrence heeft afgeleverd. Not too shabby. Voor mij zit daar geen enkel meesterwerk bij, maar evenmin een matige film.

Ik voel me in deze context (begrijpelijk?) wat bezwaard weer met 3,5* aan te komen kakken, maar het is gewoon niet anders. De man levert gewoon continu films af die best goed zijn.

3,7*

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

Dat was inderdaad behoorlijk toevallig. Helpt het als ik zeg dat ik die film eigenlijk al 2 weken geleden heb gezien, maar nu pas de recensie-inhaalslag maak?

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

John Milton wrote:

He does it again

Half puntje lager dan jouw score JM, niet zo overdrijven

Maar die 2.0* voor Suna no Onna

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Daar moet ik je dan toch even voor bedanken Shadowed, dat je Woland even laat voelen hoe dat is

Woland Ja dat is zo. Maar je woorden.

https://y.yarn.co/30230c01-148c-4321-b5fe-95e508023f64_text.gif

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

24. The Year of Living Dangerously (1982)

Categorie 23. Australië en Nieuw-Zeeland

Land: Australië

Speelduur: 117 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 48 + 10 van 16 FTV = 58

Categorieën voltooid: 1-23, 30

https://image.tmdb.org/t/p/w780/hNAmYyBi33qAQkgOoxphdxyWQgU.jpg

Guy Hamilton (Mel Gibson) is een journalist die naar Indonesië moet voor zijn eerste taak. Daar wordt hij al snel een van de beste journalisten, o.a. door de hulp van zijn nieuwe vriend Billy Kwan. In Indonesië leert hij ook een nieuwe liefde kennen, Jill Bryant (Sigourney Weaver). Maar zij reist binnen de week terug naar England. Nu staat Guy voor een dillema: Jill of carrière in Indonesië.

Mijn negende film van Peter Weir, en zeker niet zijn beste. Picnic at Hanging Rock, Dead Poets Society, The Truman Show... De man heeft best wat behoorlijke films afgeleverd. Helaas kwam ik hier maar matig in, en werkt de romance voor mij ook niet. Linda Hunt won een oscar voor het spelen van een (cisgender) man met dwerggroei, en het is absoluut een markante rol. Dat jaar was er geen sterke concurrentie (imho), maar ze viel me tijdens het kijken al positief op terwijl ik dat van de Oscar nog niet wist. Toen dacht ik overigens inderdaad nog naar een man te kijken, dus overtuigend was ze.

Geen film die me lang bij zal blijven. Sorry Mel.

3,1*

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

24. Threads (1984)

114 minuten

Land: Verenigd Koninkrijk

Categorieën: 24. Verenigd Koninkrijk en Ierland

Voltooide categorieën: 1-24

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 58

Erg akelige film. Vond dit aanzienlijk griezeliger dan een boel horrorfilms die enkele liefhebbers van ons voorgeschoteld krijgen. Er wordt hier een zeer overtuigende wereld neergezet met een groots gebrek aan hoop en veel mistroostige gezichten en beelden. Zeker de tweede helft is daar bijzonder geslaagd mee te noemen. Je zult alleen wel door een weinig interessante inleiding van ruim een halfuur moeten komen. 3,5*

https://offscreen.com/images/articles/_resized/Review_191_Photo_4_-_Threads_%28Mick_Jackson%2C_1984%29.jpg

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

15. Zamok (Film, 1994)

Categorie 18. Rusland en Centraal-Azië (compleet 3, 15-17, 19-21, 23-25, 28-31)

FTV, 120 minuten

Punten: 2 (totaal 30)

Waardering: 3.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/89000/89809.jpg?cb=1630173530

Vrij aardige Kafka-verfilming, al is het werk van Kafka niet altijd even makkelijk verteerbaar. Dat geldt ook voor Het Kasteel, en deze Zamok-verfilming - vergelijkbaar als bij Het Proces is ook hier een soort van strijd tussen een individu en een ondoorgrondelijke, onbegrijpbare bureaucratie. K is landmeter en komt in een dorpje terecht, alwaar hij naar het kasteel wil, waar de beslissingen worden genomen. Niet dat hij echt bedreigd wordt of echt onvriendelijk wordt bejegend, maar hij wordt door een cast aan karakters van het kastje naar de muur gestuurd. Balabanov weet op zich de surreële waanzin van Kafka goed te verfilmen, met niet onvriendelijke maar ook onbetrouwbare en compleet nutteloze dorpelingen. Ook als hij aan de vrouw raakt in het dorp wordt het niet veel beter of minder surrealistisch. Maar het blijft toch ook een beetje een verstikkende exercitie, die per constructie nergens heen gaat. Balabanov is hier ook nog vrij boekgetrouw en de naargeestigheid van z'n latere werk is niet echt aanwezig, en dat vind ik stiekem wel een beetje jammer. Alsnog wel een voldoende voor Zamok.

Shadowed

• 11345 messages
  • 6677 votes

25. Tillsammans (2000)

106 minuten

Land: Zweden / Denemarken / Italië

Categorieën: 25. Scandinavië en IJsland

Voltooide categorieën: 1-25

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 60

Goeie genade zeg. Wat duurde deze film me lang. Een onvoorstelbare hoeveelheid irritante personages bij elkaar gegooid in een rommelig huis. Op inhoudelijk vlak ambitieus en gebalanceerd, maar het kon me nergens maar een beetje bekoren. Ik vrees dat deze film zich kan meten met één van de slechste films die ik voor deze uitdaging heb zitten aanschouwen. 1,5*

https://www.lantarenvenster.nl/wp-content/uploads/2024/05/image-w1280.jpg

oup

• 586 messages
  • 3179 votes

22. Syngué Sabour, Pierre de Patience (2012) - 102 minuten

Land: Afghanistan (nieuw)

Categorie: 19. Zuid-Azië

Voltooide categorieën: 1-9, 14, 15, 18-22, 26-31

FTV (2): 44 + 10 bonuspunten = 54

Bron: Cinemember

Wow. M’n eerste film uit Afghanistan is direct een schot in de roos. Syngué is voor mij een absoluut meesterwerk.

Golshifteh Farahani, die ik eerder al in actie zag in het fantastische Darbareye Elly (2009) en het prima Paterson (2016) , zet hier werkelijk waar een fenomenale acteerprestatie neer.

Wat. Een. Actrice.

Ze heeft mij in deze film compleet omvergeblazen. Het laatste deel van deze film, inclusief aftiteling, met open mond zitten kijken. En na afloop de laatste scène direct nog een keer gekeken. Het is echt een behoorlijke tijd geleden dat ik mezelf echt een beetje bij elkaar moest rapen na het zien van een film.

De schitterende (rustige) muziekscore, het meeslepende en kalm overgebrachte verhaal. De kracht van de acteurs. Het oog voor detail. Vanaf minuut 1 was ik volledig in de ban van Syngué.

En dan rest er maar één ding: de volle mep uitdelen aan deze parel. M’n eerste 5* in ruim tien jaar. De laatste film die met deze eer mocht strijken was La Vie d'Adèle (2013) op 7 augustus 2014.

oup

• 586 messages
  • 3179 votes

23. Al-murashahat Al-muthalia (2019) - 101 minuten

Land: Saoedi-Arabië (nieuw)

Categorie: 17. Midden-Oosten

Voltooide categorieën: 1-9, 14, 15, 17-22, 26-31

FTV (2): 46 + 10 bonuspunten = 56

Goede film waarin fijntjes de grote verschillen tussen mannen en vrouwen in Saoedi-Arabië in beeld wordt gebracht. We zien de vrouwelijke arts Maryam (gespeeld door de knappe Mila Alzahrani) strijden tegen de ongelijkheid tussen man en vrouw wanneer ze zich, bij toeval, kandidaat stelt voor de plaatselijke gemeenteraadsverkiezingen. Het is mij niet vreemd dat vrouwenrechten in SA op een laag pitje staat. Pas sinds 2018 mogen vrouwen bijvoorbeeld legaal autorijden. Maar dan nog komen er zaken voorbij (een mannelijke patiënt die alleen onder algehele narcose aangeraakt wenst te worden door Maryam ) waar je met stijgende verbazing naar zit te kijken.

Alzahrani steelt hier de show, maar de bijrollen zijn wat pover. En ook het zijplotje van de band van vader voegde niet zo veel toe en haalde de vaart uit de film.

Al-murashahat Al-muthalia is een film van hoop waarbij een vrouw haar kop boven het maaiveld uit durft te steken. Natuurlijk een beetje tegen beter in. De slotscène is dan ook wel een wrange. We zien een gedesillusioneerde Maryam, die zelf inmiddels ook wel inziet dat haar strijd voor meer erkenning en gelijke kansen als vrouw een vrij hopeloze is, haar auto invoegen op een drukke weg en ‘met de stroom mee’ wegrijden .

Het gemiddelde op MM is met een 3,15 niet al te hoog. Ik kan hier zeker wel een 3,5* aan kwijt.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

6. Dogman (2023)

Categorie: 4. Venetië Film Festival

Gekeken categoriën: 4, 11, 12, 29, 30, 31

Speelduur: 113 minuten

Totaal challenge: 12 punten

Waardering: 5*

https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/dogman_2023_luc_besson.jpg

Kijk dit zag ik niet aankomen. Luc Besson die nog even met een moderne classic aankomt!! En al die tijd nauwelijks iets over gehoord. Amazon Prime Video leden moeten nog even snel zijn. Nog 4 dagen dan verdwijnt ie weer achter de betaalmuur. The Doberman Gang meets drag. Maar er is ook Shakespeare en een anarchistische visie op kapitaal. Geweldige film dit!

oup

• 586 messages
  • 3179 votes

24. This Is Not a Burial, It's a Resurrection (2019) - 120 minuten

Land: Lesotho (nieuw)

Categorie: 16. Zuid-Afrika

Voltooide categorieën: 1-9, 14-22, 26-31

FTV (2): 48 + 10 bonuspunten = 58

Bijzondere en melancholieke film met een (veelal) zwijgende glansrol voor het kranige oudje Mary Twala in haar laatste rol. De openingsscène is erg fraai en qua sfeer en cinematografie zit het de hele film meer dan snor. TINaB is wel een echte slowburner, dus kijk deze film niet laat op de avond als je energiepeil laag is. Ik keek ‘m vandaag op een regenachtige zaterdagmiddag en heb best genoten van deze toch wel unieke film.

3,5*

cinemanukerke

• 1818 messages
  • 1036 votes

18. Pather Panchali (Film, 1955)

land : India

categorie 19: Zuid-Azië: India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar

afgevinkt : 1, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 29, 31

FTV (totaal 34 punten), 115 minuten

https://miro.medium.com/v2/resize:fit:960/1*oVdrcuFTCHmEeg6Hba0Faw.jpeg

Tijdens mijn rit naar het Taj City Centre New Town Hotel in Calcutta passeer ik verscheidene kantoorgebouwen met logo's van Europese bedrijven. Call centers zegt de taxi chauffeur. De stad Calcutta in West Bengali telt 4.580.544 inwoners in de stad alleen al; Geen wonder dat je nooit de bevoegde persoon kan spreken over de behandeling van je klacht.

De film Pather Panchali werd reeds door Mezzanine geregistreerd. Dat is één. De film was het debuut van cineast Satyajit Ray en is het eerste deel van de Apu trilogie. Dat is twee. Een andere film van Ray nl Devi werd reeds door John Milton geregistreerd die zijn voorliefde voor deze film Pather Panchali zowel hier als op de filmpagina's niet onder stoelen of banken steekt. Dat is drie.

Als alle goede dingen uit drie bestaan dan is dit zeker bonk erop. Visuele pracht en een tedere en ontroerende observatie van een familie die moeilijk de eindjes aan elkaar kan knopen. We ontmoeten de vader die een dromerige schrijvers bestaan wil leiden en daardoor afwezig blijft met de praktische zaken voor het gezin zoals geld verdienen en het huis repareren. Er is de moeder die te trots is op hulp te aanvaarden en het moeilijk heeft met haar rebelse en eigenzinnige dochter Durga. Er is de gewiekste grootmoeder die van haar af bijt en vrede lijkt te nemen dat haar reis op aarde bijna is afgelopen. En we maken de geboorte mee van Apu die een beetje onze gids zal zijn in het lief en leed van deze familie.

Pather Panchali is doordrongen van kleine maar mooie momenten die het platteland van India als een soort paradijs laat zien. Toch kan ik dit niet als een meesterwerk noteren. Het is voor mij moeilijk mee te gaan dat een gestolen ketting of bedelen voor een sarong een dramatisch en zelfs noodlottig gevolg kan hebben. Het zijn opeenvolgingen van dagdagelijkse momenten die mij een beetje op afstand hield. Daarenboven vond ik de fotografie van The world of Apu (het derde deel van de trilogie) dan weer sterker alhoewel de stormscene op het eind dicht, zeer dicht in de buurt komt. Maar Pather Panchali heb ik graag gezien. De treinscene is een mooi poëtisch moment van hoop en vrijheid, een motief dat in al de drie delen naar voren komt trouwens. Pather Panchali is het soort cinema met een humane insteek dat ik wil koesteren zelfs al heb ik geen openbaring na afloop erdoor gekregen.

Greetings from het Taj City Centre New Town hotel. Als ik uitcheck vraagt de receptionist of alles naar tevredenheid was. Ik heb de klachten reeds aan de overkant in de brievenbus gedropt, grap ik. Call centers, you know. Als ik nadien mijn hotelrekening bekijk zie ik dat ze mijn welkomstdrink aan het zwembad in extremis toch hebben aangerekend. Misschien is dit niet representatief maar Indiërs hebben totaal geen gevoel voor humor. Wel dan maar hop, naar de volgende bestemming en dat is terug in Europa, naar Nantes.

https://cf.bstatic.com/xdata/images/hotel/max1024x768/356560457.jpg?k=ee77fd49f238ea7633d6dace762e7a61f02484f40a29df790add37e6cf83bcba&o=

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.