• 178.323 movies
  • 12.224 shows
  • 34.004 seasons
  • 647.550 actors
  • 9.377.091 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6576 votes

20Night of the Reaper (2025) 90 min FTV subgenre: slasher

Leuk gedaan, een slasher die aanvoelt alsof de tijd heeft stilgestaan. Het had die ouderwetse charme die het genre ooit groot maakte. Maar de overdaad aan twists tegen het einde deed de film uiteindelijk geen goed.

https://www.heavenofhorror.com/wp-content/uploads/2025/09/Night-of-the-Reaper-Shudder-Review.jpg

2,5 ster.

Kondoro

• 11521 messages
  • 2865 votes

De gestoorde filmfanaat wrote:

(quote)

Hè wat rot, hou je taai vriend. Misschien kan deze challenge afleiding zorgen. Soms voelt met een grote groep verschillende films bekijken en dat met elkaar delen als escapisme voor mij.

John Milton wrote:

Ik miste je al Kondoro... En als ons hart breekt, zijn we allemaal een kleine jongen. Ik stortte me dan juist volop in film als afleiding, maar dat is voor iedereen anders. Do what feels right for you, and keep your chin up, man

This too, shall pass, zeggen miss Milton en ik altijd tegen elkaar als het goed tegenzit.

Komt uiteraard wel goed. Ik grijp altijd sneller naar muziek, of gamen met vrienden om afleiding te krijgen. Maar de drang naar een film begint wel te groeien. Het is inderdaad fijn je mind even ergens anders op te storten, maar met films wil ik concentratie hebben, en dat mis ik nu een beetje . Hoort bij het leven uiteraard, maar het is kut.

robertinho

• 1514 messages
  • 2946 votes

Number23 wrote:

17. What Lies Beneath (Film, 2000)

FTV - 130 minuten

Puntentotaal: 31

Thema: 49. Haunted House Horror

Voltooid: 3, 10, 16, 18, 31, 35, 44, 49, 53, 56, 57, 68, 82, 87, 92, 96, 100

Bron - Disney

Eigen beoordeling - 3*

(afbeelding)

De briljante wetenschapper Norman Spencer maakt zich zorgen over zijn echtgenote Claire. Sinds hun enige dochter Caitlin op kamers is gegaan, hoort Claire stemmen en ziet ze voortdurend een gezicht van een jonge vrouw gereflecteerd in het water. Claire vermoedt dat de bizarre verschijnselen alles te maken hebben met de nieuwe buren. Ze verdenkt Warren Feur er zelfs van zijn echtgenote Mary te hebben vermoord. Haar geest zou nu in Claires huis ronddwalen. Voor Norman gaat dit te ver en hij stuurt zijn echtgenote naar een therapeut. Die raadt Claire aan om in contact te treden met de geest...

Vanaf dat deze film uitkwam had ik altijd het idee dat dit supereng, net als generatiegenoten The Ring of The Grudge.

Nu, 25 jaar later, kom ik er dus achter dat er maar weinig echte enge dingen in gebeuren. M'n roomie dacht er anders over, ze zat dan ook vaak dicht tegen me aan om dekking te zoeken. En ik moet zeggen dat Zemeckis veel leuke cameratruukjes gebruikt om spanning en dimensie te creeeren. Het is duidelijk geen horror regisseur, maar bij de scene in de badkuip sprong ik ook effe op.

Ongeveer even lang geleden heb ik deze eens gehuurd bij de videotheek. Kan me ook herinneren dat ik 'm doodeng vond. Maar ja... ik was een (vroege) tiener en weinig horror gewend. Wil 'm toch nog wel graag herkijken. Ooit.

cinemanukerke

• 1831 messages
  • 1042 votes

Beste beminde gelovigen, gisteren ging ik naar de cinema. Olé Ola. Zo begon de Vlaamse zanger Raymond van het Groenewoud zijn inmiddels klassieke song ‘Liefde voor muziek’. Het was de start van mijn godsdienst. Niet één of andere religie echter maar ik bedoel DE cinema. In die tempel is er ook plaats voor vergeving van de zonden, voor schuld en boete. Zowel in zwart/wit als in kleur. En een hostie is omgeruild voor chips en popcorn. Mijn dochter kent natuurlijk Raymond van het Groenewoud niet maar na het kiezen van haar volgende film denk ik dat ze misschien klaar is voor een buitenaardse beleving.

14. Gekijōban Mononoke: Karakasa (Film, 2024)

FTV ( minuten) – 2 punten

Puntentotaal 27

Subgenre : 44. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror (afgevinkt : 15, 24, 26, 32, 41, 44, 49, 66, 67, 70, 80, 86, 92, 98)

Eigen score : 3,5* / Score dochter : 4*

https://static0.colliderimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/08/mononoke_anime_film_delay_feature.jpg

Het was een tip in respectievelijke volgorde door Remorz, John Milton, Woland en Dentheham. Vermits mijn dochter zeer geïnteresseerd is in animatiefilms (haar huidig geziene meesterwerk is If anything happens I love you dat op Netflix staat) vertelde ik haar dat deze film een aanrader is en … Niet nodig nog meer te zeggen, papa ik ben die al aan het downloaden.

Veel kan ik niet meer toevoegen dan wat deze users in hun commentaar schreven. Bedankt alvast voor deze tip. Knappe animatie, snelle cuts waardoor het verhaal niet altijd te volgen is (van flash backs naar flash forwards in luttele seconden) en inderdaad, die scene waarin de medicijnman de geest probeert te stoppen met zijn magisch zwaard is een geniale scene. Een vuurbal van visuals en audio dat uiteindelijk een mooi drama vormt. Link met verleden mag niet worden gewist; Een geschiedenis leek zich te herhalen maar de pop en de paraplu van het vorige dienstmeisje werd gevonden zodat de lessen werden getrokken en de kam van de grootmoeder weer uit de waterput werd gevist. Zag ik er een moraal in ? Toch wel, Eigen persoonlijkheid is belangrijker dan slaafse regels volgen maar dat is geheel mijn interpretatie. Ik ben dan ook een gelovige op gebied van cinema.

Mijn dochter loopt al dagen te hopen op regen. Volgens haar komt er dan een geest om al die leraars die cursussen aflezen vanop hun lesbank in de vergeetput te gooien. Het geloof groeit. Ja, het wordt tijd om Raymond te introduceren.

Wat hebben we geleerd ? Papa, die anime ... dat is de toch de moderne punk van de cinema ?

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

62. Hunter Hunter (2020)

93 minuten - Canada

FTV - 2 punten - Totaal = 123 +14 = 137

Thema 60: North American Horror- Voltooid: 61/100 (1-60, 62)

Bron: Prime

https://image.tmdb.org/t/p/w780/i2unxIwvGPVNN3egzXnJFPEe9P8.jpg

Joseph woont met zijn vrouw Anne en dochter Renée in de wildernis waar ze hun kost verdienen als pelsjagers. Ze kunnen de eindjes maar moeilijk aan elkaar knopen doordat hun werk, volgens hun, door een wolf gehinderd wordt. Terwijl Joseph eropuit trekt om het roofdier op te sporen, worstelen Anne en Renée met zijn langdurige afwezigheid. Op een dag vindt Anne de gewonde Lou die voor dood achtergelaten werd.

Ik had wederom de cast niet bekeken, en ik kon niet geloven dat deze gruff-Gerald-Butler-look-alike Devon Sawa was uit Final Destination. Doet 'ie goed! Ik weet niet meer hoe deze op mijn radar is gekomen, maar vermoedelijk door naar recente Canadese horrors met een goede waardering te zoeken. 3,5* van joolstein, Noodless en Collins. Aan de andere kant 2,5* van ibendb en 2* van Shadowed. Kiest JM een van die twee zijdes, of eindigt hij lafjes in het midden?

https://moviesandmania.com/wp-content/uploads/2020/11/Hunter-Hunter-movie-film-horror-thriller-2020-3.jpg

De eerste helft van de film neigde ik daar wel naar, in alle eerlijkheid. Maar het laatste half uur maakt het helemaal goed. Regisseur Shawn Linden bouwt de spanning mooi op, en de laatste akte is rauw en gruwelijk.

3,6*

oup

• 588 messages
  • 3193 votes

21. Apocalypse Z: El Principio del Fin (2024) - 112 min - Spanje

Bron: Amazon Prime

FTV (2): totaal aantal punten = 42

Subgenre: 65. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror

Themaklassement: 21 punten

Complete subgenres: 13, 22, 23, 34, 39, 40, 45-47, 50, 54, 58, 65, 71, 74, 78-80, 94, 97, 100

Eigen rating: 2,5*

Vooraf aardige verwachtingen van, maar dit viel behoorlijk tegen. Het acteerwerk is vlak en het weinig originele en traag gebrachte verhaal komt nergens tot leven. De film duurt met bijna twee uur ook veel te lang. Pas na 45 min komt er eindelijk een beetje pit in. Cinematografisch valt er te weinig te genieten aangezien de opnamelocaties nogal saai en kleurloos zijn. De zombies werkten bij mij voornamelijk op de lachspieren. Het open einde is een afknapper.

ibendb

• 5038 messages
  • 3221 votes

46. The Return (Film, 2006)

Speelduur: 85 minuten

FTV: 2 punten

Totaal: 106 punten

Thema: 87. Thriller/Suspense Horror

Voltooid: 46/100 (1-5, 7, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 85-87 90-93, 98-99)

https://i.postimg.cc/zvN3zG1d/yz0pu-YEAPgf-Bus2-Gt-KU3-LJpk-Sge.webp

Sarah Michelle Gellar is een erg leuke verschijning. Helaas verdwijnt ze hier in een rommelig stuk rotzooi die maar niet van de grond wil komen. Het verhaaltje hapert langs alle kanten en weet nooit waarop het moet focussen. Verschillende verhaallijnen worden aangehaald maar nooit afgewerkt. Hierdoor kan het overkoepelende verhaal geen interesse opwekken. De uitkomst ervan komt uit het niets en gebeurt ook maar. De hele film kijk je uit naar het moment dat er wat gebeurt en wanneer het komt ben je al zo afgehaakt dat het je geen hol meer kan schelen.

Ik hoop oprecht dat de cinematograaf die hieraan heeft meegewerkt ontslagen werd want dit zag er abominabel uit. Die lelijke grijze filter die op de lens werd gepleurd is zo zielloos dat men van creativiteit niet meer kan spreken. Het haalt elke vorm van leven uit de hele ervaring.

Rommelig, cliché en zielloos.

1,5*

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

63. Hexen bis aufs Blut Gequält (1970)

99 minuten (uncut) - West-Duitsland

FTV - 2 punten - Totaal = 125 +14 = 139

Thema 61: Occult & Witchcraft Horror v- Voltooid: 62/100 (1-62)

Bron: Pindakaas

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/c0b5b6bbafa832854bae8a4a78bb5e13267d74ffcf55527474a863ea7bb86a0b.png

In het Oostenrijk van de 17e eeuw trekt de fanatieke heksenjager Count Cumberland van dorp tot dorp op zoek naar personen die van hekserij of duivelverering verdacht worden. Vaak onschuldige mensen worden op een gruwelijke manier gefolterd tot ze de pijn en vernedering niet meer kunnen dragen en uiteindelijk 'bekennen'. Zijn jonge leerling Christian begint stilaan te twijfelen aan de rechtvaardigheid van de heksenjacht, maar wanneer hij in opstand wil komen tegen zijn meester, is het al te laat...

Jaren geleden heb ik deze film ooit eens gewonnen op dvd bij een filmquiz, maar het leek me helemaal niets; ik vond het er aan de afbeeldingen te zien maar oubollig en amateuristisch uitzien. Het leek ook geen al te beste transfer te zijn. Dit was vermoedelijk nog voor ik op MovieMeter en Icheckmovies kwam in 2012, en mijn belonende queeste door de filmgeschiedenis was toen ook nog niet echt begonnen. Mark of the Devil prijkt echter op #671 van de TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films lijst, en op de BFI lijst met de Beste Europese Horrorfilms. Toch maar eens kijken dus, vooral nu hij mooi gerestaureerd is.

https://64.media.tumblr.com/12fcc0966030ce275a1886ecafcdbc1e/fbe76202cf4e1063-20/s1280x1920/16a9116535f651107de630426513040be9b4842e.png

Regisseur Michael Armstrong heeft op MovieMeter geen heel grote wapenfeiten met slechts 3 films, waarvan de andere 2 geen al te beste waardering hebben. Daarnaast schreef hij het scenario voor Tobe Hoopers Lifeforce (1985), naast een stapel andere films. Wat de cast betreft is er een grotere naam met Udo Kier als heksenjager in opleiding. Tot mijn verrassing was Kier als jongeling best een knappe vent, dat had ik niet direct verwacht; met die lichte ogen is hij sowieso wel een markante verschijning. Maat het zijn toch de onfortuinlijke, schone dames die de aandacht trekken in Armstrongs gewelddadige historische horrordrama.

Want er wordt flink wat gemarteld om aan een bekentenis te komen, de film schuwt weinig op dat vlak. Voor categorie 89. Torture horror zou je deze ook zo voor kunnen kijken. Daarmee is het niet altijd een leuke horror om te kijken, maar in zijn subgenre vind ik dit wel degelijke een waardevolle toevoeging naast de bekendere namen als Witchfinder General en The Devils.

3,4*

Shadowed

• 11414 messages
  • 6715 votes

60. The Legend of Sleepy Hollow (1999)

90 minuten (MovieMeter en IMDb geven een incorrecte duur aan)

FTV (2). Totaal aantal punten = 134

Subgenre: 64. Period & Historical Horror

Themaklassement: 57 punten

Eigen rating: 2,5*

https://thegoodsreviews.com/wp-content/uploads/2021/10/legend-of-sleepy-hollow-1200x675.jpg

Handige timing voor deze film om uit te komen en de hoofdrolspeler is trouwens op een vreemde manier ontzettend boeiend, maar de horror is aanzienlijk teruggeschroefd en de opbouw krijgt veel meer voorrang. Sterker nog, de ruiter zie je enkel in de slotminuten. Een jammerlijke uitwerking, aangezien de makers wel aan kunnen zien komen waar de kijkers deze film daadwerkelijk voor opzetten.

Overigens nog sterkte aan medegebruiker Kondoro. Vervelend gevoel, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je jezelf erdoorheen beukt.

Shadowed

• 11414 messages
  • 6715 votes

61. The Incident (2011)

85 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 136

Subgenre: 80. Slasher Horror

Themaklassement: 58 punten

Eigen rating: 2,0*

https://entertainmentmaven.com/wp-content/uploads/2011/09/the-incident.jpg

Lelijke tegenvaller! Zeker als je je bedenkt dat S. Craig Zahler de pen vasthield van The Incident. De man die de camera echter vasthield, maakt er een visueel zooitje van, met weinig overzicht en vooral een ietwat zoutloze regie. Acteerwerk is verder best aardig en de tweede helft kent wat lugubere momenten, maar ik had het allemaal toch wat ruwer en gemener verwacht. Het einde slaat uiteraard nergens op.

Shadowed

• 11414 messages
  • 6715 votes

62. Redd Inc. (2012)

93 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 138

Subgenre: 71. Revenge Horror

Themaklassement: 59 punten

https://gbhbl.com/wp-content/uploads/2017/07/Redd-Pic-1.jpg

Middelmatige horrorthriller met genoeg gegruwel en een leuke opzet, maar evenzeer een nogal sfeerloze uitwerking. Ook de spanning blijft grotendeels afwezig en de castleden slagen er niet in om een stempel op het geheel te drukken, maar het duurt allemaal niet te lang. Ik moet wel bekennen dat het me behoorlijk wat inspanning kostte om het einde te halen.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

Lady Of Horror wrote:

Dit jaar sla ik een keertje over. 🫣 Ben al wel sinds 1 augustus bezig met een horror challenge op Letterboxd, maar daarna is het weer even genoeg voor mij.

Verder wil ik iedereen heel veel horror plezier wensen! Blijft toch wel een gruwelijk, tof genre! ❤️

Brabantze / Lady of Horror heeft zich uitgeschreven 8 september. Wat Jammer

Nog wel op Letterboxd

Shadowed

• 11414 messages
  • 6715 votes

63. Dance of the Vampires (1967)

108 minuten

FTV (2). Totaal aantal punten = 140

Subgenre: 05. 1960s Horror

Themaklassement: 60 punten

https://lh6.googleusercontent.com/proxy/JLKJ3HXo9SjI0OnGnipSZJKr1VwriIUm-xf8P5hR8vQ5ktrmqsS4hVvjxLaSkT1APc9afe4AmTIh-ItoAhPbxoboGBzeAil4fhjRO8LEM2b404i65ZYuDYXwDHyPXwezGpYD5ll-c8rjM-ZvInDGfaKEcoI

De ijskoude sfeer zit er goed in en de wereldschepping is van hoog niveau, maar de nogal sullige personages en het weinig vernieuwende verhaal konden niet op mijn waardering rekenen. Ik vond het allemaal maar aan de brave en eenvoudige kant. Een beetje jammer, want Polanski kwam rond deze tijd met een aantal boeiende experimenten.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

64. Bloodride (2020)

31 minuten - Noorwegen

FTV - 2 punten - Totaal = 127 +14 = 141

Thema : geen - Voltooid: 61/100 (1-62)

Bron: Netflix

https://image.tmdb.org/t/p/original/eawsxF0mMcpvlti4njZ8tOHnCID.jpg

Volgens mij ben ik de eerste die deze Noorse anthology serie uit Noorwegen kijkt voor de challenge, kwam hem toevallig tegen op Netflix. Nu ik 1-62 van de subgenres compleet heb, wil ik ondanks dat die (inherent aan zijn constructie) wel de nodige afwisseling met zich meebrengen, wel even wat sneller opvolgende variatie, dat beviel me vorige jaren ook wel.

In deze Noorse horror-anthologieserie gaan de gedoemde passagiers aan boord van een spookachtige bus op reis naar een gruwelijke, onbekende bestemming. Een reis naar het onbekende met diverse wendingen, mysteries, absurditeiten en morbide humor. Elke aflevering is een op zichzelf staand verhaal met een eigen reeks aan personages en een onvoorspelbaar universum. Het enige dat ze delen is de proloog waar we ons op een mysterieuze bus bevinden die door een verlaten landschap rijdt.

https://image.tmdb.org/t/p/original/p0wL4VkQU7b80nbqyiA9usbmFDL.jpg

In aflevering 1, 'Ultimate Sacrifice (2020)' (31 minuten), heeft Stadsbewoonster Molly moeite om zich aan te passen aan een nieuw, eenvoudiger leven op het platteland – totdat ze ontdekt waarom haar buren zo gehecht zijn aan hun huisdieren. Haar buren blijken er bijzondere rituelen op na te houden die de jonge Molly op zijn zachtst gezegd intrigeren. Hoe ver zou je gaan voor wat extra geluk in je leven? Ine Marie Wilmann speelt de vertwijfeling en lust naar meer prima, en kun je kennen uit Troll (2022).

3,2*

- - - - - - -

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNGVhZWVkZjMtMzY1Mi00ZmQ0LThlY2YtOTNlNDkzMjA4MzEyXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

In aflevering 2, 'Three Sick Brothers (2020)' (27 minuten), rijdt Erik na drie jaar in een psychiatrisch ziekenhuis met zijn broers naar het huisje van zijn familie. Maar er ontstaan problemen wanneer ze een lifter meenemen. Cabin in the Woods èn een opgepikte hitchhiker, what could possibly go wrong! Helaas bouwt deze aflevering de spanning niet heel sterk op, de dreiging wilde voor mij maar niet komen. Netjes gefilmd en belicht, maar het werkte niet helemaal. Tot in de laatste 7 minuten, wanneer er wat schot in de zaak komt.

3,1*

- - - - - -

Aangevuld met de maffe Alter short film We Joined A Cult (2023) (4 minuten), die het verhaal verteld van twee vrienden die alleen maar een balletje wilde trappen. En dan is er opeens bloed. Véél bloed. Geinig.

3,3*

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

65. Bloodride (2020)

28 minuten - Noorwegen

FTV - 2 punten - Totaal = 129 +14 = 143

Thema : geen - Voltooid: 62/100 (1-62)

Bron: Netflix

In deze Noorse horror-anthologieserie gaan de gedoemde passagiers aan boord van een spookachtige bus op reis naar een gruwelijke, onbekende bestemming.

https://images.plex.tv/photo?size=large-1920&scale=1&url=https%3A%2F%2Fimage.tmdb.org%2Ft%2Fp%2Foriginal%2F7I1SN5LEDiOeQZGxBrrbnbsfKff.jpg

In aflevering 3, 'Bad Writer (2020)' (28 minuten), stort de bevoorrechte Olivia zich vol enthousiasme op haar nieuwe schrijfcursus, maar haar docent en een onhandige medestudent zorgen ervoor dat ze al snel aan de realiteit gaat twijfelen. Leuke psychologische horror, het format leent zich hier uitstekend voor en deze intrigeert op de een of andere manier gelijk, ook al is onze protagoniste een bevoorrecht naïef gansje. Helaas werkte de tweede helft iets minder voor me dan het eerste kwartiertje. Dagny Backer Johnsen speelt het lieve maar ernstig geschifte (?) mieskie wel leuk.

3,2*

- - - - - - -

https://i.ibb.co/5xhJfj2G/image.png

In aflevering 4, Lab Rats (2020) (33 minuten), vernedert een gigant uit de farmaceutische industrie zijn gasten tijdens een diner - waaronder zijn vrouw - wanneer hij ontdekt dat een van hen een waardevol prototype heeft gestolen. Lekker vlot escalerend dinertje dit. Voor dit soort verhalen van een half uurtje is anthology horror uitermate geschikt.

3,4*

stef89

• 150 messages
  • 1506 votes

17. 28 Years Later (Film, 2025) - MovieMeter.nl

115 minuten

FTV, 2 punten

Puntentotaal: 33 punten

Bron: Pathé Thuis

Eigen score: 3*

ibendb

• 5038 messages
  • 3221 votes

47. Cage Dive (Film, 2017)

Speelduur: 80 minuten

Totaal: 108 punten

Thema: 84. Survival Horror

Voltooid: 47/100 (1-5, 7, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 84-87 90-93, 98-99)

https://i.postimg.cc/NFM7cpsn/openwater3.jpg

Cage Dive werd na productie nog snel tot Open Water 3: Cage Dive gedoopt, want iemand in Hollywood was ervan overtuigd dat de Open Water Franchise nog geld kan opbrengen.

Ik ben altijd wel te vinden voor een haaienfilm, zij het schlocky of kwalitatief. Mijn panische angst is groot genoeg om mijn hartslag te verhogen iedere keer er een onderwatershot met haaien tevoorschijn komt. Het zijn prachtige beesten, he. Maar ze hebben ook tanden... Heel veel tanden.

Cage Dive begint met een typische found footage-intro die te lang duurt en met personages die onuitstaanbaar zijn. Als haaien nog niet eng genoeg waren, moeten de personages de echte horror des levens doorstaan: relatiedrama rechtstreeks uit Sturm Der Liebe. Het zorgt alleen maar voor eye rolls en frustratie bij de kijker. Gelukkig zijn er hongerige haaitjes die even hard afzien van het drama dus daar zo snel mogelijk een eind aan willen maken.

Elke scène met de haaien is wel zeer overtuigend uitgevoerd. Ze zien er goed uit en de wel erg harde shaky cam helpt bij het opdrijven van de spanning. Er zit een verrassende hoeveelheid gore en bizar efficiënte jump scares in de film. Jammer dat het dan wordt verpest door te lang gebrabbel tussen een hoop onuitstaanbare personages met het IQ van een krop verlepte sla.

2,5*

Dentheman

• 492 messages
  • 642 votes

28) Jaula (Film, 2022)

Speelduur: 106 minuten

Datum van zien: donderdag 2 oktober 2025

Medium: Netflix

FTV: 2 punten (24 FTVs)

Puntentotaal: 52 punten

Waardering: 2,5

Themaklassement: subgenre 34 - crime horror

Punten themaklassement: 28/100

Behaalde subgenres: 1, 2, 3, 4, 5, 6 , 7, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 21, 23, 32, 33, 34, 35, 37, 40, 60, 68, 72, 84, 85 en 87

Review: Twijfelde lange tijd of ik deze al gezien had, maar ik schaar hem toch onder de FTVs, want behalve de titel deed niets mij een belletje rinkelen. Mogelijk gewoon vaak voorbij de titel gekomen in het verleden zonder hem ooit op te starten...

De film deed mij lange tijd in het ongewisse laten over de oorsprong van het gedrag van Clara, mogelijk had dit met mij te maken, meestal heb ik het vrij snel door hoe iets zit, maar ik dacht onterecht dat deze film een hele andere kant op zou gaan!

Beetje jammer dat in het 2e deel vervolgens een groot stuk van de film eigenlijk opnieuw afgespeeld wordt om letterlijk te tonen wat er dan wel gebeurde. Ik hoef niet alles te weten of alles voorgekauwd te krijgen, tipje van de sluier mag best, maar dit was een beetje teveel van het goede naar mijn bescheiden mening.

Daarnaast ging ik niet zo goed op de ongeloofwaardige beslissingen of situaties met Paula, of het zoetsappige einde, terwijl er wel degelijk gedurende de film een bepaalde opbouw is die ergens toe lijkt te gaan, maar uiteindelijk is het net niet. Middelmatig filmpje uiteindelijk, geen instant klassieker, maar ook geen gigantische tegenvaller doordat hij mij toch even op het verkeerde spoor had. En Spaans blijft gewoon een lekker taaltje om te horen

https://i.postimg.cc/wBPQpn4v/Jaula-2022.png

Vandaag vrij, dus ik hoop eind van de dag de 31e film aan te tikken

ibendb

• 5038 messages
  • 3221 votes

48. Shark Attack 2 (Film, 2001)

Speelduur: 93 minuten

Totaal: 110 punten

Thema: 09. 2000s Horror

Voltooid: 48/100 (1-5, 7, 9, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 84-87 90-93, 98-99)

https://i.postimg.cc/6pcZ9Fq6/109-art2.jpg

Zoals hierboven gemeld ben ik altijd wel te vinden voor een haaienfilm, slecht of niet. Wel, niet deze dus.

Mijn grootouders vonden het een goed idee om de toen 8-jarige Iben naar Jaws te laten kijken. Enter mijn angst voor de open zee die tot op heden erg prominent aanwezig is. Toch ben ik altijd haaienfilms blijven opzoeken. Of het is uit interesse of sadisme zal ik nooit weten. Zo kwam ik als kind de film Shark Attack 2 op TV tegen, en met een titel als die kan het niet anders dan eng zijn. En als kleine uk was dat inderdaad ook heel eng. Zo eng zelfs dat ik na 10 minuten de film heb afgezet want het werd me te veel. Om de een of andere reden had ik onlangs zin om deze film te herbezoeken met een open, volwassen geest. Nou, ik had dat beter niet gedaan.

Dit is objectief gezien een verschrikkelijke tv-film. De haai in kwestie is puur plastic en verandert ook steeds van grootte. Dialogen zijn geschreven door een 14-jarige met een fascinatie voor tieten, seks en bloed. Het is ontzettend puberaal en bevat geen enkele logica. Frustrerend zou de een zeggen, de ander zou opteren voor de term vermakelijke nonsens. Ik zit in dat eerste kamp. Hier en daar is er nog een leuk bloedbadje om het nog een beetje op te leuken maar dit schip is al gezonken.

Er zijn ontelbare feiten over de majestueuze witte haai die we nooit zullen weten. Wat we wél weten dankzij deze wetenschappelijk onderbouwde kwaliteitsfilm, is dat deze haaien ook brullen! Wie had dat ooit gedacht?

1,5*

ibendb

• 5038 messages
  • 3221 votes

49. Shark Attack 3: Megalodon (Film, 2002)

Speelduur: 92 minuten

Totaal: 112 punten

Thema: 13. Action Horror

Voltooid: 49/100 (1-5, 7, 9, 11-13, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 84-87 90-93, 98-99)

https://i.postimg.cc/D0WVZVnY/shark-attack-iii-megalodon-2002-v0-9ay4sx6w0bhd1.webp

What do you say I... take you home and eat your pussy.

Pure poëzie...

Alweer een puberale poging tot een haaienfilm. Kitscherige dialogen passeren de revue in overvloed, gesproken door acteurs met geen greintje talent in hun lichaam. De haai verandert ook in dit deel continu van grootte maar ook van ras! Er wordt gesproken over een tijgerhaai terwijl we net een witte haai hebben gezien. Enkele haaienshots worden ook meermaals gebruikt, maar dan gespiegeld. Alsof we het niet door zouden hebben. Dergelijke inconsistenties vind je regelmatig in deze film en na een tijdje begint het amusant te worden.

De grandiose finale is de kers op de taart der onkunde dus deze deel ik met plezier met jullie. Het is een pareltje.

1,5*

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

Kondoro - hartbreuk is ons allemaal wel eens overkomen en het is vreselijk, gelukkig heelt tijd alle wonden, veel sterkte gewenst.

28. The Island of the Fishmen (1979)

Speelduur: 93 minuten (FTV, Italië)

Punten: 2 (totaal 56)

56. Mad Scientist Horror

Voltooid: 27/100 (13, 15, 19, 23, 29, 32, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-91, 93-94, 99 - 100)

https://mutantreviewersmovies.com/wp-content/uploads/2023/08/island-of-the-fishmen-2.jpg

Van Sergio Martino zag ik nog recent "Slave of the Cannibal God", het is toevallig dat ik een andere film van hem uitgekozen heb want zo onder in de indruk was ik ook niet. De versie die ik zag heet "Something Waits in the Dark" met wat leuke stukken eruit blijkbaar, wat additionele muziek en een dub. "The Island of the Fishmen" is gelukkig voor mij een iets leukere film dan "Slave of the Cannibal God".

Laat 19de eeuw, drenkelingen spoelen aan op een mysterieus eiland na twee schipbreuken in de Caraïben. Dan krijg jij kort een soort slasher haast met de fishmen. Snel evolueer jij plots naar een soort “The Island of Doctor Moreau”. De film is een allegaartje dat plaats van plot, heel de tijd nieuwe elementen uit andere films blijft nemen, onder water avontuur, Atlantis, voodoo priesters want waarom ook niet? Professie en van alles, maakt de film niet per se beter of zo maar het is okay genoeg onzin en had er niets tegen, het slaat allemaal een beetje op niets. Had meer monsters kunnen gebruiken, vond die wel leuk uitzien maar misschien de schuld van mijn cut? Er bestaat nog een andere versie met andere materiaal tussen gegooid.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

29. Huesera (2022)

Speelduur: 93 minuten (FTV, Peru / Mexico)

Punten: 2 (totaal 58)

28. Body Horror

Voltooid: 29/100 (13, 15, 19, 23, 28-29, 32, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-91, 93-94, 99 - 100)

https://i0.wp.com/blasphemoustomes.com/wp-content/uploads/2023/09/Huesera-1.png?resize=890%2C480&ssl=1

Valeria is in verwachting van haar eerste kind na lang proberen met haar partner Raúl. Zwangerschap vereist opofferingen van haar, gemiste liefdes, verlies en meer nog zij begint visioenen te hebben, ziet bovennatuurlijke dingen en een entiteit achtervolgd haar.

“Huesera” kon op veel enthousiasme rekenen van kijkers maar ik voelde het toch niet. Zwangerschap en horror is een recurrende onderwerp en heeft ongetwijfeld voeling bij veel mensen maar ik vond het toch maar te vaag hie ren niet uitgewerkt genoeg, film leek ook niet echt een einde te kiezen. Er zijn leuke momenten, stuk op het einde bijvoorbeeld en er is de openingscene maar ik beken het niet te hebben gevoeld.

Woland

• 4796 messages
  • 3818 votes

36. Weapons (Film, 2025)

Speelduur: 128 minuten (FTV, Verenigde Staten)

Punten: 2 (totaal 88)

Thema: 58. Mystery Horror

Voltooid: 36/100 (1-4, 13, 15-17, 19, 27, 31-33, 38, 39, 42, 47, 50-52, 55, 58, 62, 69-73, 76, 77, 79, 90, 91, 95, 96, 100)

Beoordeling: 4.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/kCYzOl4OGIXNasu93sUn20kpOdm.jpg

Toch nog even in de bioscoop meegepakt, en heel blij dat ik dat gedaan heb. Ik heb momenteel niet heel veel tijd om er een lang verhaal aan te wijden, en bovendien is het allemaal nogal spoilergevoelig, maar aan m'n score te zien is het duidelijk: ik vond het echt top. Een langzaam opgebouwd mysterie dat steeds meer losgaat, qua verhaal goed in elkaar zit, genoeg creepy momenten. Voor mij werkten de verschillende gezichtspunten ook vrij goed, het hielp om stap voor stap verder in het verhaal te komen en het was een goede manier om ook af en toe te verrassen terwijl het later vanuit een ander karakter een logische achtergrond bleek te hebben. Hopelijk binnenkort een wat gedetailleerd verhaal op de filmpagina, maar tot nu is dit voor mij één van de films van het jaar en ook één van de beste horrorfilms die ik in tijden gezien heb.

77ships

• 643 messages
  • 45 votes

30. Dead Mate (1988)

Speelduur: 93 minuten (FTV, VS)

Punten: 2 (totaal 60)

92. Turkey Horror (<5.0 IMDB)

Voltooid: 30/100 (13, 15, 19, 23, 28-29, 32, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-94, 99 - 100)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/23000/23596.jpg?cb=1646847396

https://vinegarsyndrome.com/cdn/shop/products/Grave_Robbers_1.1.23_2048x.jpg?v=1551241369

“This is the safest form of sex, if they’re dead you cannot get AIDS.”

Natuurlijk is deze totale absurditeit gevonden en gerestoreerd door “Vinegar Syndrome”.

Nora werkt al seen serveerster in een dinner, voorheen was zij een prostitute, zij heeft rare dromen en zij is haar job echt heel beu. Zo beu zelfs dat wanneer iemand de dinner binnenkomt, onmiddellijk vraagt met haar te trouwen zij niet twijfelt en onmiddellijk meegaat. Zonder een pauze verhuisd zijn 100+ mijlen verder, is er een ceremonie en is iedereen in het dorp gestoord, haar nieuwe man is begrafenisondernemer, geen telefoon, geen televisie. Natuurlijk gebeurt er iets onkuis met de lijken in het stad en sterven er toch echt veel mensen.

“Graverobbers” is onmogelijk te plaatsen, misschien is het bedoeld als een comedy? Mensen handelen alsof de schrijver nog nooit een mens heeft ontmoet in zijn leven. Acteren is soms slecht, soms fascinerend verwarrend, soms is het saai, soms is de poging to humor zo absurd dat jij verward bent. Voorbeeld hiervan id eerste scene met een lijk en die muziek! Het is slecht maar verwarrend ook, bovennatuurlijke twist op het einde is onbegrijpelijk, het plot is total onbegrijpelijk. De achtervolging scene op motorfiets is fascinerend wtf tot het maximum. Voiceover op het einde is een onbegrijpelijk poging tot meer humor of? Totaal inept maar soms interessant, achtervolging scene is wel de moeite.

Martijnnn

• 2248 messages
  • 2410 votes

1: Late Night with the Devil

https://midlifecrisiscrossover.com/wp-content/uploads/2024/04/late-night-with-the-devil.jpg

Laat ik mijn films ook maar eens daadwerkelijk gaan loggen, niet dat ik er heel veel heb maar het gaat gestaag. Om te beginnen een film die al een tijdje op mijn lijstje stond maar die ik maar bewaard heb voor deze challenge.

De leukste found footage film die ik gezien heb (gelukkig ook geen shaky cam). Ik vond hem erg meeslepend, David Dastmalchian is fantastisch.

4*

93 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 2

joolstein

• 10841 messages
  • 8932 votes

66 Daimajin Gyakushû (1966)

88 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 144 + 2+ = 146 punten

Persoonlijke waardering; 3*

Sub-genre: 44. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror

Themaklassement: 54 + 1 = 55 punten

Voltooid; 1-41, 43, 44, 45, 48, 49, 50, 52, 53, 58, 61, 64, 70, 75, 78, 86, 93

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiE8TZ44jH_0-zygmadsu1mDmq7Ak49SOZUVtMOrnTZuYPN7o8eb7bqReBiagGYaz_NbFtoQtf12GkV_h0blcaD5bQR6rbRT2vmluTasmrJVfZyunpK68jP0ApDTe2-xX4Jn3Gp526LigK3/s1600/daimajinstrikesagainmontage.jpg Het derde en laatste deel van de Daimajin-trilogie is wederom een solide vervolg. Toch wel knap want alle drie kwamen uit in hetzelfde jaar en werden ze door verschillende regisseurs geregisseerd. Deze keer wijkt het verhaal iets af van de eerste twee want dit draait het grootste deel om vier jochies die over Daimajins berg trekken om in Hell Valley te komen. Ze willen hun houthakkersvaders gaan redden van de kwaadaardige heerser en maar gelukkig krijgen wij de actie van hun god Daimajin te zien. Waarschijnlijk door de kinderen te volgen is het allemaal wel wat lichter van opzet....Maar de film ziet er mooi uit door de besneeuwde decors. Hierdoor is ook dit keer weer een leuke kaiju-film geworden

joolstein

• 10841 messages
  • 8932 votes

67 Keramat (2009)

89 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 146 + 2+ = 148 punten

Persoonlijke waardering; 2*

Sub-genre: 46. Found Footage Horror

Themaklassement: 55 + 1 = 56 punten

Voltooid; 1-41, 43, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 52, 53, 58, 61, 64, 70, 75, 78, 86, 93

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/am/iw/z5/t9/Sacred-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=9064cc7dd6 Mis ik iets? Een 3,4 op LB, een 6,8 op IMDb... snap niet helemaal waarom mensen zeggen dat dit zo goed is. Het voelt niet als iets bijzonders aan . Meer dan een Indonesische Blair Witch Project-look-a-like was ook niet. Niet dat het nu de slechtste found footage-film is die ik ooit heb gezien, maar ik had met zo'n score wel iets heel veel beters verwacht. Of...ik mis gewoon iets want er waren voor mij nogal wat hiaten en verwarring. Waarom verschuift het plotseling van een strand naar een bos? Waar is die sjamaan opeens gebleven? Deze film mist ook de horrormomenten... op een pocong-scène, na. Er gebeurt bijna niets, er zit maar weinig geest in. Nee voor mij was dit niet veel meer dan een stel mensen die rondrenden en luid ruziën en schreeuwden en niet goed konden omgaan met camera. Naar de maatstaven van de Indonesische cinema van rond die tijd misschien oké maar nu was dit echt geen geweldige horrorfilm.

joolstein

• 10841 messages
  • 8932 votes

68 Onsen Shâku (2024)

70 minuten

FTV 2 punten

Puntentotaal: 148 + 2+ = 150 punten

Persoonlijke waardering; 3*

Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst

Themaklassement: 55 + 1 = 56 punten

Voltooid; 1-41, 43, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 52, 53, 58, 61, 64, 70, 75, 78, 86, 93

https://pics.filmaffinity.com/Hot_Spring_Shark_Attack-927054163-large.jpg Mijn interesse werd gewekt nadat deze in horror-challenge verschillende keren was gepasseerd. Na wat speurwerk is het me gelukt om deze op te snorren. Verrassend genoeg is dit ook pas de eerste Japanse film over haaienaanvallen. Oh en als het niet duidelijk is uit de titel... of de poster...of de trailer.. dit moet je niet te serieus nemen. De film bevat alle clichés van haaienfilms die na de grootvader van allemaal, Jaws, zijn langs gekomen en meer! Er is de wetenschap om het te verklaren, autoriteiten om elk advies in de wind te slaan, haaien met allerlei krachten die slachtoffers uit hun warmwaterbron-baden rukken, antihaaienvoertuigen van het leger, een bodybuilder die opduikt en alles wat je verder maar kan bedenken! Het is allemaal ongelooflijk onnozel en de enige keuze is het accepteren Gewoon "met die gekte mee gaan" Zo niet, dan worden dit een lange 70 minuten....Het klopt ook alleen binnen zijn eigen interne logica, zo ontzettend dwaas is het, maar tegelijkertijd is het ook een eerbetoon aan alle dwaze en serieuzere voorgangers. Aan de andere kant, ik heb er echt van genoten en flink gelachen.

IH88

• 9733 messages
  • 3185 votes

21. Curve (Film, 2015)

https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/yw/dv/ll/w4/Curve-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?v=3a066663b1

FTV -2 punten.

Puntentotaal - 42 punten.

3*

Leuk. Je weet van te voren precies wat je krijgt met Curve, een kat-en muisspel tussen een jonge vrouw en een psychopathische seriemoordenaar. In dit geval zit de jonge vrouw vast in een auto, en speelt de psychopaat als een moordlustig dier met zijn prooi. Er zitten voor de rest geen rare twists in het verhaal, en hoe het allemaal eindigt is voorspelbaar (onrealistisch, maar voorspelbaar). Maar de weg daarnaartoe is vermakelijk. Hough en Sears doen het prima.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3125 votes

14. Scanners (1981)

103 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 28

3.5/5.0

https://images.static-bluray.com/reviews/33113_5.jpg

Heerlijke body horror van Cronenberg. Heerlijke sfeer. Doet wel heel erg denken aan The Fury (1978). Wat vooral opvalt, is het acteerwerk. Erg verrassend hoe in deze low budget film wordt geacteerd. De effecten zien er nog prima uit en de muziek zorgt voor net dat beetje meer sfeer. Ondanks de korte speelduur, duurt het allemaal wel erg lang voor er weer iets gebeurt. Dat zorgde er voor dat mijn aandacht af en toe wat verslapt. Scanners is wel echt een meer dan prima film.

15. Carved (2024)

95 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 30

2.5/5.0

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRUlECf2vdv1U4EokjrYAaxytfzVbzEkQJYYQ&s

Misschien een iets te royale score voor deze middelmatige, iets te lang durende creature feature. Maar ik heb af en toe kunnen lachen en gniffelen. Vooral om hoe campy deze film is geworden. De kills zijn royaal aanwezig, sommige ingenieus anderen weer stupide of saai. De effecten zien er, ondanks het waarschijnlijk lage budget, prima uit. Daarin lijkt ook alle geld te zitten. Voor acteertalent was duidelijk geen geld meer over. En de film is in het middenstuk gewoon ronduit saai te noemen.

16. Nosferatu (2024)

133 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 32

5.0/5.0 !

https://images.static-bluray.com/reviews/32783_1.jpg

Na The Substance de tweede 5* in een paar dagen tijd. Precies de films waarvan ik het verwacht scoren behoorlijk hoog.

Ik hield van alles in Nosferatu. Van Dafoe's overacting tot het beeldformaat. Van het camerawerk en de belichting tot de design van Orlok. Na drie keer 4 sterren voor het eerdere werk van Eggers, weet hij mij hier echt mee te raken. Ik zat vanaf minuut 1 in de film. Spannend, eng, meeslepend. Fantastische setdesign, Orlok ziet er super uit waarbij Skarsgård met zijn bewegingen en stem + accent het personage echt tot leven laat komen. Rose-Depp wist ook te verrassen. Sterk spel en echt te gek hoe ze haar lichaam en gezicht in de meest onnatuurlijke houdingen weet neer te zetten. En dan het camerawerk en de belichting. Werkelijk om van te smullen. Ook erg goed hoe ze de oude stijl en de moderne stijl van het in beeld brengen gebruiken. Misschien niet te merken, maar ik ben heel enthousiast over deze verfilming van Bram Stoker's verhaal. En als een film me zo in vervoering kan brengen, verdient dat gewoon de volledige score.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.