• 177.992 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.163 votes
Profile

De favoriete regisseurs van MovieMeter-gebruikers

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

starbright boy wrote:

Michelangelo Antonioni stop ik erbij. Heel veel wereldcinema heeft invloeden van hem en hij heeft veel gepionierd. Ook een regisseur waar ik lang veel te weinig van had gezien maar daar heb in 2021 verandering in gebracht.

En gelijk even Collins waarschuwen dat hij aan de beurt is. Dat wil Alexspy graag, en gelijk heeft hij.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Leuk dat Michelangelo Antonioni er bij is, zat ook in mij favorietenlijstje.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Film Pegasus wrote:

Leuk dat Michelangelo Antonioni er bij is, zat ook in mij favorietenlijstje.

Zeker! Het wordt nu wel echt peentjes zweten voor een paar regisseurs.

Nog één ronde hierna?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

eRCee wrote:

(quote)

Zeker! Het wordt nu wel echt peentjes zweten voor een paar regisseurs.

Nog één ronde hierna?

Als het van mij afhangt gaan we door tot 128, ik kan er nog wel 3 tot 5 nomineren. Ik zal sowieso enkele moeten laten vallen tenzij ze door iemand anders worden gekozen.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Atom Egoyan

https://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.gcb8fD353HXAJvXo-vmTcgHaE7&pid=Api

Hij maakt lange films. De sfeer is vaak ongemakkelijk. Somber ook. Met surrealistische accenten. Met erotiek. Met spoortjes humor. De verhalen ontwikkelen zich traag en leveren de kijker uiteindelijk weinig loutering en closure op. Bepaald geen feelgood. De personages kampen bijna altijd met een geheimzinnig verleden, hebben een dubbele agenda of zitten zichzelf in de weg. Ze handelen vaak erg geobsedeerdl. Ze zijn ook vaak emotioneel gevoelloos. Ik kan de intellectuele somberheid, dat ongevoelige egocentrisme en de meanderende verhaallijnen (waarin soms weinig concreets aan de hand is) niet altijd waarderen. Maar als ik dat wel kan, is het echt genieten. Visueel is Egoyan trouwens altijd top.

De favorieten:

The Sweet Hereafter (1997)

Chloe (2009)

Exotica (1994)

Where the Truth Lies (2007)

De beurt is aan ikkegoemikke.

Number23

• 8638 messages
  • 5678 votes

Federico Fellini: De naam ken ik natuurlijk, maar niks van gezien. Misschien dat ik ooit 8½ ga kijken.

Alex van Warmerdam: Op zich wil ik wel meer zien van ons Alex. Heb Ober en Emma Blank gezien en die waren respectievelijk vermakelijk en indrukwekkend.

Michelangelo Antonioni: Niks van gezien, komt me ook niet bekend voor. Hetzelfde geldt voor de filmtitels. Interesse wordt niet gewekt.

Atom Egoyan: Heb er 5 gezien, waarvan ik Devil's Knot en The Captive erg sterk vind. Niet bepaald m'n eerste keuze, maar ik houd de deur op een kier.

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

David Lynch: 5 films van gezien, allemaal voldoende. Lekker eigenzinnige projecten maakt deze man. Hebben jullie dat gerucht gehoord dat er schijnbaar iemand Twin Peaks nog niet gezien heeft? Dat ben ik, ik ben die ene. Ligt wel klaar hier op Blu-Ray dus binnenkort komt het er vast eindelijk van.

Pedro Almodóvar: 5 films van gezien, 4x een 7 en 1x een diepe onvoldoende. Over het geheel genomen zie ik zijn films wel graag. Komen er vast nog wel eens een aantal van voorbij hier.

Federico Fellini: niets van gezien.

Jackie Chan: In zijn rol als regisseur 2 films van gezien. Dit is helemaal niets voor mij

Alex van Warmerdam: 5 films van gezien. Borgman vond ik erg fijn, maar daar staat dan zoiets als Schneider vs Bax tegenover. Oeh, De Noorderlingen vond ik ook een prima film trouwens. Wel een interessant figuur deze van Warmerdam. Wil ik ook zeker wel meer van zien.

Michelangelo Antonioni: niets van gezien.

Atom Egoyan: 4 films van gezien, allemaal voldoende met Remember die de hoogste waardering van de 4 kreeg.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Shaky wrote:

David Lynch: 5 films van gezien, allemaal voldoende. Lekker eigenzinnige projecten maakt deze man. Hebben jullie dat gerucht gehoord dat er schijnbaar iemand Twin Peaks nog niet gezien heeft? Dat ben ik, ik ben die ene. Ligt wel klaar hier op Blu-Ray dus binnenkort komt het er vast eindelijk van.

Dat gerucht klopt niet, ik heb de film ook niet gezien

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Ah fijn, dan voel ik me niet meer zo alleen . Ik bedoelde wel de serie trouwens.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Shaky wrote:

Ah fijn, dan voel ik me niet meer zo alleen . Ik bedoelde wel de serie trouwens.

Ik heb dan wel de serie gezien (lang vervlogen tijd). Ook de enigste serie in mijn leven waar ik enthousiast over was.

De film daarentegen heb ik niet gezien. Ik heb altijd het gevoel dat deze nooit de serie kan overstijgen en dat ik eerder het gevoel ga krijgen dat het een zwak commercieel aftreksel gaat zijn

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

ikkegoemikke wrote:

Ik heb altijd het gevoel dat deze nooit de serie kan overstijgen en dat ik eerder het gevoel ga krijgen dat het een zwak commercieel aftreksel gaat zijn

Dat de film niet de serie overstijgt, waarschijnlijk niet, maar het is absoluut geen zwak commercieel aftreksel.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

ikkegoemikke wrote:

(quote)

Ik heb dan wel de serie gezien (lang vervlogen tijd). Ook de enigste serie in mijn leven waar ik enthousiast over was.

De film daarentegen heb ik niet gezien. Ik heb altijd het gevoel dat deze nooit de serie kan overstijgen en dat ik eerder het gevoel ga krijgen dat het een zwak commercieel aftreksel gaat zijn

Zeg je komt een reactie plaatsen maar waar is je nominatie? Ben je dat in alle haast vergeten?

Number23

• 8638 messages
  • 5678 votes

Flavio wrote:

(quote)

Dat de film niet de serie overstijgt, waarschijnlijk niet, maar het is absoluut geen zwak commercieel aftreksel.

Ik denk dat zelfs als Lynch héél erg z'n best doet, dat ie dan nog niet in staat is om een zwak commercieel aftreksel te maken

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Zeg je komt een reactie plaatsen maar waar is je nominatie? Ben je dat in alle haast vergeten?

Nee hoor, niet vergeten. Is voor deze avond Ik heb 24 uur de tijd, niet?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

ikkegoemikke wrote:

(quote)

Nee hoor, niet vergeten. Is voor deze avond Ik heb 24 uur de tijd, niet?

Tuurlijk maar als iedereen 24u nam dan waren we nog meer dan een maand bezig met nomineren hetgeen dan ook weer niet de bedoeling is.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Tuurlijk maar als iedereen 24u nam dan waren we nog meer dan een maand bezig met nomineren hetgeen dan ook weer niet de bedoeling is.

Nog een uurtje werk verzetten hier en dan ben ik op weg naar huis.

• 31144 messages
  • 5447 votes

alexspyforever wrote:

Als het van mij afhangt gaan we door tot 128, ik kan er nog wel 3 tot 5 nomineren. Ik zal sowieso enkele moeten laten vallen tenzij ze door iemand anders worden gekozen.

128 is niet slecht, ik heb ook nog een paar namen in gedachten. We geraken volgens wel aan 128 regisseurs om een mooie lijst te vormen.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

128 Dan kom ik denk ik nog twee keer aan de beurt (hopelijk drie keer ).

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Simpelweg mijn lijstje aflopen van regisseurs waar ik de meeste van gezien heb.

Mijn volgende nominatie :

Billy Wilder

https://www.sensesofcinema.com/wp-content/uploads/2002/05/Billy-Wilder.png

Niet dat deze regisseur van mij de hoogste ratings kreeg (dat hou ik voor het laatst) maar er waren toch wel enkele films die me enorm bevielen. Tot nu toe heb ik er 10 gezien van zijn 27 geregisseerde films. Tot voor een jaar vond ik films uit de oude doos echt niet te pruimen. Een film in Z/W sloeg ik simpelweg over wegens te oubollig en te traag. Maar dankzij de organisator van dit topic kreeg ik wel echt de smaak te pakken en begon ik deze oude-doos-creaties te appreciëren. Allereerst het horror genre en gaandeweg ook andere genres. Ik zit nu in mijn film-noir periode en ik moet zeggen dat ik van sommige echt kan genieten.

Mijn Wilder-Top-5 :

1. Double Indemnity (1944)

2. Ace in the Hole (1951)

3. Witness for the Prosecution (1957)

4. Sunset Blvd. (1950)

5. The Seven Year Itch (1955)

Next, Flavio

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

Mijn volgende nominatie opnieuw een regisseur met een bescheiden aantal films op zijn naam, Mikhail Kalatozov.

Maar ik moet ook zijn cameraman Sergei Urusevsky benoemen want de films waarin zij samenwerken blinken (mede/ vooral) uit vanwege het camerawerk. Voor een voorproefje zie de opening van Soy Cuba. Maar het is meer dan mooifilmerij, verhalend vind ik zijn films ook sterk. Je moet, zeker bij Soy Cuba, wel tegen een dosis Sovjet-propaganda kunnen.

De drie films die ik heb gezien scoren allemaal zeer goed:

Letter Never Sent (1960) 4.5*

Soy Cuba (1964) 4.5*

The Cranes are Flying (1957) 4.0*

Shaky jij mag weer.

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Thomas Vinterberg. Alles wat ik tot nu toe van deze man gezien heb, beviel mij uitstekend. Hoogstwaarschijnlijk kan ik Druk volgende week gaan zien, ik vermoed dat ik daar ook van ga genieten.

Om maar eens drie bijzonder fijne films van hem te noemen:

Festen (1998)

Submarino (2010)

Jagten (2012)

GoodOldJack, ga je gang

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

Collins wrote:

Atom Egoyan

(afbeelding)

Hij maakt lange films. De sfeer is vaak ongemakkelijk. Somber ook. Met surrealistische accenten. Met erotiek. Met spoortjes humor. De verhalen ontwikkelen zich traag en leveren de kijker uiteindelijk weinig loutering en closure op. Bepaald geen feelgood. De personages kampen bijna altijd met een geheimzinnig verleden, hebben een dubbele agenda of zitten zichzelf in de weg. Ze handelen vaak erg geobsedeerdl. Ze zijn ook vaak emotioneel gevoelloos. Ik kan de intellectuele somberheid, dat ongevoelige egocentrisme en de meanderende verhaallijnen (waarin soms weinig concreets aan de hand is) niet altijd waarderen. Maar als ik dat wel kan, is het echt genieten. Visueel is Egoyan trouwens altijd top.

De favorieten:

The Sweet Hereafter (1997)

Chloe (2009)

Exotica (1994)

Where the Truth Lies (2007)

De beurt is aan ikkegoemikke.

Felicia's Journey, met een briljante Bob Hoskins is ook een grote aanrader.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Shaky wrote:

Thomas Vinterberg. Alles wat ik tot nu toe van deze man gezien heb, beviel mij uitstekend. Hoogstwaarschijnlijk kan ik Druk volgende week gaan zien, ik vermoed dat ik daar ook van ga genieten.

Zonder de lat hoog te leggen, was dat voor mij de beste film van 't jaar.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Graaf Machine wrote:

Felicia's Journey, met een briljante Bob Hoskins is ook een grote aanrader.

Dank voor de tip. Deze niet gezien, maar dat komt goed. Zodra ik in de juiste stemming ben. En Bob Hoskins kan ik altijd wel waarderen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Flavio wrote:

Mijn volgende nominatie opnieuw een regisseur met een bescheiden aantal films op zijn naam, Mikhail Kalatozov.

Maar ik moet ook zijn cameraman Sergei Urusevsky benoemen want de films waarin zij samenwerken blinken (mede/ vooral) uit vanwege het camerawerk. Voor een voorproefje zie de opening van Soy Cuba. Maar het is meer dan mooifilmerij, verhalend vind ik zijn films ook sterk. Je moet, zeker bij Soy Cuba, wel tegen een dosis Sovjet-propaganda kunnen.

De drie films die ik heb gezien scoren allemaal zeer goed:

Letter Never Sent (1960) 4.5*

Soy Cuba (1964) 4.5*

The Cranes are Flying (1957) 4.0*

Shaky jij mag weer.

Georgisch-Russisch regisseur. Welke nationaliteit zou je hem het meeste toedichten gezien zijn films?

Flavio

• 4893 messages
  • 5224 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Georgisch-Russisch regisseur. Welke nationaliteit zou je hem het meeste toedichten gezien zijn films?

Hij is een echte Sovjet-regisseur. Maar als ik moet kiezen tussen Georgisch en Russisch dan Russisch.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Stuart Gordon : Enkel "Re-Animator" en "From Beyond" gezien. De eerste vond ik wel uitstekend.

Jesús Franco : Amai, 193 Films geregisseerd! En maar 6 van gezien. Alleen vond ik echt niks goed van deze 6. "Count Dracula", "The Sadist of Notre Dame", "Vampyros Lesbos", "Succubus", "Barbed wire Dolls" en "Vampire killer Barbys" kwamen geen van allen boven de 1.5* met de laatste als regelrecht dieptepunt.

George A. Romero : Vier door hem geregisseerde films gezien en stuk voor stuk uitstekende films. Toch eens meer van deze man opzoeken.

Mika Ninagawa : Helemaal niets van gezien. Maar de film-covers intrigeren.

David Lynch : 6 gezien. In aflopende volgorde qua rating : "The Elephant man", "Wild at heart", "Mulholland Drive", "Lost Highway", "Dune", "Eraserhead". Er staan er nog enkele van hem klaar. Vanzelfsprekend staat de serie "Twin Peaks" hoog aangeschreven bij mij. De gelijknamige film zal ook wel eens passeren

Pedro Almodóvar : Ik was meer onder de indruk van Cruz's indrukwekkende decollete dan van de film "Volver" zelf. Tevens de enige film van Aldomovar dat ik gezien heb.

Federico Fellini : Raar maar waar. Niets van gezien

Jackie Chan : Wel een aantal films van hem gezien als acteur. Maar geen door hem geregiseerde.

Alex van Warmerdam : Ook al niets van gezien.

Michelangelo Antonioni : Alleen "Blow-up" en "La Notte" gezien.

Atom Egoyan : 3 gezien. "Remember", "The sweet hereafter" en "Devil's Knot"

Mikhail Kalatozov : Niets van gezien

Thomas Vinterberg : Ook niets gezien tot nu toe. Maar "Jagten" en "Festen" staan hier al heel lang te wachten op een kijkbeurt

Number23

• 8638 messages
  • 5678 votes

Thomas Vinterberg: Buiten klassieker Festen en een van de betere films van de laatste 10 jaar (Jagten), nog 2 films gezien die er wel mee door kunnen. Op zich wel de moeite waard om verder te ontdekken.

Mikhail Kalatozov: Zijn films krijgen flinke waarderingen, maar heb er nooit van gehoord. Hij komt ook niet gelijk op de lijst perse.

Billy Wilder: Zeker een naam die me bekend voorkomt en dat geldt ook voor veel van z'n films. Toch alleen The Apartment gezien en die was uiterst vermakelijk.

Gezien de grote namen waarmee hij samenwerkte door de jaren heen, wil ik best wat meer zien van deze man.

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

ikkegoemikke wrote:

Stuart GordonJesús Franco : Amai, 193 Films geregisseerd! En maar 6 van gezien. Alleen vond ik echt niks goed van deze 6. "Count Dracula", "The Sadist of Notre Dame", "Vampyros Lesbos", "Succubus", "Barbed wire Dolls" en "Vampire killer Barbys" kwamen geen van allen boven de 1.5* met de laatste als regelrecht dieptepunt

Die heb ik ook alle 6 gezien en alleen "Nachts, Wenn Dracula Erwacht (1970)" (die heb ik 10 jaar geleden gezien) en "L'Éventreur de Notre-Dame (1975)" kregen van mij een voldoende met 3,0*

De overige films kregen van mij:

Vampyros Lesbos (1971), 2,0*

Barbed Wire Dolls (1976), 2,0*

Killer Barbys (1996), met een bijna 60 jarige Mariangela Giordano die destijds bijna 60 jaar, 2,0*

Succubus (1968), ook 10 jaar geleden gezien, 1,5*

Theunissen

• 12268 messages
  • 5513 votes

Ik denk dat "remorz" nu aan de beurt is. "GoodOldJack" is sinds afgelopen dinsdag niet meer op MovieMeter geweest. Desnoods kan hij nog altijd tussendoor een regisseur posten en blijft de vaart er tenminste wat in.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.