• 177.913 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.054 votes
Profile

De favoriete regisseurs van MovieMeter-gebruikers

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

Ik ga niet voor Jesús Franco (zijn films keek ik vooral voor de erotiek en de mooie vrouwen) maar voor "Bloody Sam", oftewel:

Sam Peckinpah - IMDb

https://i.pinimg.com/originals/97/c7/59/97c759472029efc6c6255db2b14e0beb.jpg

Ik heb mede voor hem gekozen omdat ik in de afgelopen jaren best veel jaren 60, 70 en 80 films (voor velen misschien oude meuk) heb gezien en hij was ook vooral actief in de jaren 60 en 70. Hij is helaas al op 59-jarige leeftijd overleden (op 28 december 1984).

Sam Peckinpah staat bekend om zijn creatieve en visueel heldere weergave van actie en geweld en zijn revisionistische benadering van het westerse genre. Peckinpah-films gaan vaak over conflicten tussen waarden en idealen, maar ook over corruptie en geweld in de menselijke samenleving. De personages van de film zijn vaak eenlingen of verliezers die eer wensen, maar worden gedwongen compromissen te sluiten om te overleven in een wereld van niets en wreedheid.

Hij kreeg overigens de bijnaam "Bloody Sam" vanwege het geweld in films en een goed voorbeeld daarvan is de ijzersterke Western / Actie film "The Wild Bunch (1969)" (die gewelddadig opent met een mislukte bankoverval en gewelddadig eindigt in een fort in Mexico), die ik voor het eerst zag in de beginjaren 80 tijdens de "Meimaand Filmmaand" bij televisiezender Veronica.

Een andere film van hem die ik onder de aandacht wil brengen is de Oorlog / Drama film "Cross of Iron (1977)". Die film staat ook in mijn persoonlijke "Top 10 films" en in die film wordt ook het wachtwoord "Demarcation!" gebruikt en dat gebruik ik in de praktijk ook

Andere bekende films van Sam Peckinpah zijn:

Pat Garrett & Billy the Kid (1973)

Straw Dogs (1971)

Convoy (1978)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Theunissen de film Convoy wil ik ooit wel eens zien. De theme song is geweldig catchy. En dat heb ik leren kennen door het veelvuldig spelen van GTA 5. Geweldig terwijl je berzerk gaat op de weg met een vrachtwagen

Kleine opmerking nog heren, gelieve de volgende in de lijst te taggen. Ik doe het nu even voor jullie, Onderhond het is aan jou.

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

alexspyforever wrote:

Theunissen de film Convoy wil ik ooit wel eens zien. De theme song is geweldig catchy. En dat heb ik leren kennen door het veelvuldig spelen van GTA 5. Geweldig terwijl je berzerk gaat op de weg met een vrachtwagen

Kleine opmerking nog heren, gelieve de volgende in de lijst te taggen. Ik doe het nu even voor jullie, Onderhond het is aan jou.

"Convoy" is opzicht vermakelijk, maar ik zou toch zeker ook gaan voor "The Wild Bunch". Misschien kan "Brix" je ook nog overtuigen

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik heb ook nog even een spreadsheet op google sheets aangemaakt die ten alle tijde kan worden geraadpleegd. Nu is het nog makkelijk maar als we 50 regisseurs verder zijn is het misschien niet meer duidelijk welke regisseurs wel en niet zijn genomineerd. Op de 2de tab zie je de deelnemende users zodanig dat je steeds kan zien wanneer je aan de beurt bent.

Favoriete regisseurs MovieMeter - Google Spreadsheets - docs.google.com

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4621 votes

Interessant iets in ieder geval, zelf weinig nagedacht over mijn favoriete regisseurs en is moeilijk te zeggen ook vaak, gemiddeld goed is die beter dan iemand met een geniale film of twee en een hoop stinkers bijvoorbeeld, maar ik wil eventueel wel eens meedoen, regisseurs geven toch vaak ineens enkele filmtips ipv de toch vaak zelfde filmlijstjes.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

GoodOldJack wrote:

Interessant iets in ieder geval, zelf weinig nagedacht over mijn favoriete regisseurs en is moeilijk te zeggen ook vaak, gemiddeld goed is die beter dan iemand met een geniale film of twee en een hoop stinkers bijvoorbeeld, maar ik wil eventueel wel eens meedoen, regisseurs geven toch vaak ineens enkele filmtips ipv de toch vaak zelfde filmlijstjes.

Ik zal je toevoegen aan de lijst.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Ik ga gewoon starten met m'n favoriete regisseur:

Mamoru Oshii

https://vintagecoats.files.wordpress.com/2014/07/avalon-beszamel-as-ashs-dog-basset-hound-eating-bowl.jpg?w=1024&h=567&crop=1

De keuze was redelijk simpel. Oshii heeft m'n favoriete film geregisseerd, mijn kennismaking met Ghost in the Shell heeft toch voor een aardig deel mijn smaak bepaald als tiener, daarnaast heeft hij nog wel meer cult klassiekers op z'n naam staan. Een soort van antithese van het Ghibligeweld, dat zich vooral richt op kleurrijke knuffelbaarheid. Oshii's werk is duisterder, gericht op sfeer, met een voorliefde voor sci-fi en beperktere fantasy elementen, die zowel in animatie als in live-action z'n stempel kan drukken op een film.

Belangrijkste films:

- Ghost in the Shell

- Patlabor 2

- Avalon

- Angel's Egg

mikey is de volgende

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik heb enkel Ghost in the Shell gezien waar ik me niet erg veel van herinner.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

dank je Onderhond

Dario Argento. Sjieke regisseur van sjieke dames die door sjieke killers worden geslasht. De kenners zien in Argento een grote bewonderaar van prachtige vrouwen die ze geen grotere dienst kan bewijzen dan met een enkeltje hiernamaals. In tegenstelling tot Fulci die slechts een ordinaire vrouwenhater is/zou zijn.

Qua talent natuurlijk geen De Palma die overduidelijk creatiever is. Maar het is gewoon heel sjiek om een Argento boxje is huis te hebben om samen met je kompanen te genieten van de talloze opgejaagde dames en die gepanikeerde amateur-detective. Niet in je mancave maar wel in de salon met een sigaartje, cognacje.

Mijn belangrijkste 5 (beslist geen susperia en phenomena!)

The Bird with the Crystal Plumage L'Uccello dalle Piume di Cristallo (Film, 1970) - MovieMeter.nl

Sleepless Non Ho Sonno (Film, 2001) - MovieMeter.nl

Shadows Tenebre (Film, 1982) - MovieMeter.nl

Deep Red Profondo Rosso (Film, 1975) - MovieMeter.nl

The Cat o' Nine Tails Il Gatto a Nove Code (Film, 1971) - MovieMeter.nl

SmackItUp is next

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

mikey wrote:

dank je Onderhond

Dario Argento. Sjieke regisseur van sjieke dames die door sjieke killers worden geslasht. De kenners zien in Argento een grote bewonderaar van prachtige vrouwen die ze geen grotere dienst kan bewijzen dan met een enkeltje hiernamaals. In tegenstelling tot Fulci die slechts een ordinaire vrouwenhater is/zou zijn.

Qua talent natuurlijk geen De Palma die overduidelijk creatiever is. Maar het is gewoon heel sjiek om een Argento boxje is huis te hebben om samen met je kompanen te genieten van de talloze opgejaagde dames en die gepanikeerde amateur-detective. Niet in je mancave maar wel in de salon met een sigaartje, cognacje.

Mijn belangrijkste 5 (beslist geen susperia en phenomena!)

The Bird with the Crystal Plumage L'Uccello dalle Piume di Cristallo (Film, 1970) - MovieMeter.nl

Sleepless Non Ho Sonno (Film, 2001) - MovieMeter.nl

Shadows Tenebre (Film, 1982) - MovieMeter.nl

Deep Red Profondo Rosso (Film, 1975) - MovieMeter.nl

The Cat o' Nine Tails Il Gatto a Nove Code (Film, 1971) - MovieMeter.nl

SmackItUp is next

Ik ben meer een Fulci fan, maar Argento is ontegensprekelijk een heel bekwame regisseur. Ik hou ook wel van Bird with the Crystal Plumage. Suspiria vind ik eigenlijk veel te langdradig en bij Phenomena doet hij eigenlijk niet veel met het interessant concept. Fulci, een vrouwenhater? Try Russ Meyer dan maar eens

SmackItUp

• 3502 messages
  • 2623 votes

Ik kan niet om Roman Polanski heen. De eerste regisseur die mij met Bitter Moon de tijd liet vergeten. Een dergelijke mate van spanning was voor mij nieuw en hij wist het later nog eens te doen met The Ninth Gate.

Maar ook zijn oudere films mogen er wezen. Ondanks dat het geen tijdperk is dat mij ligt betrapte ik mezelf erop dat ik ook daar volop vsn genoot. Le Locataire springt er, van zijn oudere werk, wat mij betreft bovenuit

Vandaar ook mijn avatae.

eRCee aan zet

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

SmackItUp wrote:

Ik kan niet om Roman Polanski heen. De eerste regisseur die mij met Bitter Moon de tijd liet vergeten. Een dergelijke mate van spanning was voor mij nieuw en hij wist het later nog eens te doen met The Ninth Gate.

Maar ook zijn oudere films mogen er wezen. Ondanks dat het geen tijdperk is dat mij ligt betrapte ik mezelf erop dat ik ook daar volop vsn genoot. Le Locataire springt er, van zijn oudere werk, wat mij betreft bovenuit

Vandaar ook mijn avatae.

eRCee aan zet

Geen fan van Rosemary's Baby?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik vat de titel maar op als 'beste regisseur' en niet als 'populairste regisseur'.

En de bekende/grote namen sla ik even over, dus dan trap ik af met:

Abdellatif Kechiche

Ik heb hem eerder al een keer, half grappend, de grootste Franse regisseur sinds Godard genoemd. Een vrij klein maar enorm consistent oeuvre dat in z'n manier van vertellen én van filmen zeer onderscheidend is. La vie d'Adele is in mijn ogen de beste film over een eerste liefde die ooit gemaakt is. De scene in de lesbo-bar is filmisch zinderend en zinnelijk op een manier waar 95% van de regisseurs alleen maar van kan dromen.

Belangrijkste films:

- La vie d'Adele

- Mektoub, my love: canto uno

- La graine et le mulet

- La faute a Voltaire

Aan de beurt is nu remorz

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

SmackItUp wrote:

Vandaar ook mijn avatae.

eRCee aan zet

Ah, Bitter Moon. Al jarenlang één van mijn favoriete films. Sublieme vier hoofdrolspelers, zelfs de anders nogal vaak vervelende Hugh Grant schittert hierin. Natuurlijk omdat zijn personage zo vervelend is.

Shaky

• 3734 messages
  • 13043 votes

Lekker eclectisch begin, dat maakt deze game nu al leuk.

Herschell Gordon Lewis: Blood Feast ('63), Two Thousand Maniacs ('64) en The Gruesome Twosome ('67) zijn mijn favorieten. Daarnaast heeft hij een film op zijn naam staan die in mijn lijstje 'slechtste films ooit' staat, het kan dus verkeren bij meneer Lewis. ik durf niet te zeggen welke film dat is, want dan krijg ik ruzie met de organisator.

David Robert Mitchell: slechts 3 films op zijn naam, maar wel meteen sterke. Under the Silver Lake heb ik toentertijd helemaal gemist en daar baal ik nog steeds van, hoog op de lijst van 'nog te kijken'.

Sam Peckinpah: 3 films van gezien waaronder het fantastisch Straw Dogs. Dustin Hoffman in zijn hoogtijdagen zeg ik nooit nee tegen.

Mamoru Oshii: 2 films van gezien, 2 diepe onvoldoendes. Zegt verder he-le-maal niets over kwaliteit of wat dan ook, enkel dat dit niets voor mij is.

Dario Argento: heerlijk, ook wel één van mijn favorieten denk ik. Meermaals ontmoet; zeker geen vervelende vent, maar ook niet bepaald 'the life of the party' om het voorzichtig uit te drukken. Tenebre, Phenomena en L'Uccello dalle Piume di Cristallo toch wel de films die de meeste indruk op me maakten.

Roman Polanski: Carnage, Death and the Maiden en Chinatown de persoonlijke favorieten hier.

Abdellatif Kechiche: uhm.... da f*ck.... dit was even een typisch 'hoe dan??-momentje' voor mij: ik heb nog geen film van deze regisseur gezien. Bijna 9000 film-stemmen op mijn naam staan en La Vie d'Adèle is er daar geen van..... ik snap het zelf ook niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Shaky idem wat betreft je laatste alinea, het was pas toen ik Vie d'Adele zag staan dat een lichtje ging branden. Ik was van plan die film te kijken op een moment maar die speelduur schrikt mij nog steeds af. En ik heb het gevoel dat het toch niet zo mijn ding is.

Ik ken er trouwens niet veel die Blood Feast (1963) als een van zijn HGL favorieten heeft.

En van Oshii heb ik kennelijk toch ook nog Avalon gezien, in de tijd dat er nog een videotheek was hier, dat is erg lang geleden. Ook daar weet ik niet veel meer van en ik snapte er ook niet veel van eigenlijk.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Er zijn maar weinig regisseurs waarvan ik alle films gezien heb, maar Anders Thomas Jensen is er een van. Ook al heeft de man slechts vijf prenten op zijn naam staan, als scenarist tikt hij haast de 60 aan.

Als writer-for-hire lopen zijn scenario's misschien redelijk uiteen; zijn eigen werk brengt vaak het beste samen van de Coen bros' kolderieke personages en Tarantino's flagrante verbeelding van plots geweld maar tevens - en zeker in zijn meest recente Retfærdighedens Ryttere (2020) weet hij dit te perfectioneren - brengt hij de entertainment value van het absurde en het gewelddadige naadloos samen met een oprechte boodschap over familiebanden, broederschap, trauma- en rouwverwerking. Dat hij daarbij het moralisme steeds weet te vermijden is al even knap als zeldzaam.

Dat hij Deense grootheden als Mads Mikkelsen, Nicolaj Lie Kaas en Nicolas Bro tot zijn vaste bezetting kan rekenen schaadt het acteerwerk uiteraard ook niet.

Misschien niet de audiovisuele grootmeester als landgenoot Christoffer Boe en ik kan makkelijk een handvol regisseurs noemen die bij mij structureel hoger scoren (Darren Aronofsky, Tetsuya Nakashima, Gaspar Noé), maar zeker gezien de gestage ontwikkeling in zijn oeuvre is dit een regisseur die de gun-factor zodanig meeheeft dat ik het niet kan nalaten hem hier in de spotlight te zetten.

Blinkende Lygter (2000) 3*

De Grønne Slagtere (2003) 4*

Adams Æbler (2005) 4,5*

Mænd & Høns (2015) 4*

Retfærdighedens Ryttere (2020) 4,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dievegge het is aan jou.

Dievegge

• 3166 messages
  • 8191 votes

Mijn eerste keuze is Alfred Hitchcock. Ruim twintig jaar geleden ontdekte ik hem tijdens een voorstelling op groot scherm, en sindsdien is hij me altijd blijven boeien. Z'n thrillers gaan meestal over een jan-met-de-pet die toevallig in een gevaarlijke situatie terechtkomt. Daartegenover staat de blondine, mysterieus en onderkoeld, nooit een weerloos slachtoffer. De wervelende muziek van Bernard Herrmann, dynamische cameratechnieken en snelle montages verhogen de spanning. Gespreid over een halve eeuw maakte hij stomme films, spionagethrillers, sfeervolle mysteries, psychologische thrillers, twee invloedrijke horrorfilms en een luchtige tv-serie. Het is lastig om het tot een top 10 te beperken.

1. Vertigo 5*

2. Psycho

3. Rear Window

4. North by Northwest

5. The Birds

6. Strangers on a Train 4.5*

7. Spellbound

8. Shadow of a Doubt

9. The Lady Vanishes

10. Frenzy

Film Pegasus is de volgende.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik ga voor Stanley Kramer, die in het toch vrij conservatieve Hollywood tegen de haren in ging met sociaal bewogen thema's. Hij begon ook eerst als producer om onafhankelijke films een kans te geven, naast de grote studio's. Hij lanceerde daarbij carrières van oa Kirk Douglas in zijn eerste film Champion (1949) en Marlon Brando in The Men (1950). Als producer zat hij ook achter grote titels als High Noon en The Wild One, die nogal sociaal bewogen waren. Midden jaren '50 ging hij zelf ook regisseren, telkens met onderwerpen met een sociale ondertoon die voor discussies zorgden, maar tegelijk ook andere filmmakers inspireerden. Hij werd 9 keer genomineerd voor een Oscar, maar won nooit het beeldje. Hier zijn enkele titels:

The Defiant Ones (Film, 1958)

On the Beach (Film, 1959)

Inherit the Wind (Film, 1960)

Judgment at Nuremberg (Film, 1961)

It's a Mad Mad Mad Mad World (Film, 1963)

Guess Who's Coming to Dinner (Film, 1967)

Het is aan Brix

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik zal nog maar eens de link delen waar ook de correcte volgorde van de users staat want Brix heeft zich teruggetrokken, beste Film Pegasus

Favoriete regisseurs MovieMeter - Google Spreadsheets - docs.google.com

Het is dus aan mjk87

Shaky

• 3734 messages
  • 13043 votes

Anders Thomas Jensen: tot nu toe enkel Adam's Apple van gezien en die vond ik erg fijn. Doordat Remorz deze regisseur noemde kwam ik erachter dat ik nog niet op die film gestemd had; meteen even rechtgezet.

Alfred Hitchcock: Psycho, North by Northwest en Vertigo zijn mijn persoonlijke favorieten.

Stanley Kramer: nog nooit een film van gezien, maar dat gaat er vast nog wel van komen.

SmackItUp

• 3502 messages
  • 2623 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Geen fan van Rosemary's Baby?

Vind ik juist de minste

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik veronderstel dat we geen reactie gaan krijgen van mjk87 hoewel hij toch aanwezig is geweest. Behoudens tegenbericht van hem verwijder ik hem uit de lijst.

Het is aan Graaf Machine

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

https://de-echte-flodder-fans.webnode.nl/_files/200000030-d16b3d2646/700/9.jpg?ph=2799f81224

Ik ga dan voor Dick Maas. Zeker niet de beste regisseur, ook niet binnen Nederland, maar wel een regisseur die een aantal films heeft gemaakt waar ik gewoon lekker van kan genieten, en toch ook wel met een herkenbare stijl. In elk geval bij mij een populaire regisseur.

Geen pretenties, geen artistieke poespas, maar gewoon simpele actie en fijne humor.

Overigens vind ik Flodder wel echt een meesterwerk. Zelden zo'n grappige film gezien. Kan zich met de internationale top wat komedies betreft meten.

In zijn Amerikaanse werk ben ik wat minder geïnteresseerd, ik vind Dick Maas typisch een oer-Nederlandse regisseur.

Flodder 5*

De Lift 4*

Amsterdamned 4*

Sint 4*

Quiz 4*

Prooi 3*

Flodder in Amerika 3*

Moordwijven moet ik tot mijn schande nog steeds eens zien.

De volgende is starbright boy

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Nuja Flodder vind ik stiekum ook wel leuk, al was ik meer liefhebber van de serie. Wordt vooral gedragen door Nelly Frijda. Coen van Vrijberghe vind ik persoonlijk ook een veel betere Johnny dan Huub Stapel.

Voor de rest niet echt fan van de man zijn oeuvre. Leuk dat hij zich af en toe aan horror waagde maar voor mij is het te braaf. Vooral films als De Lift, Amsterdamned hebben wat mij betreft de tands des tijds niet goed doorstaan.

Graaf Machine

• 9791 messages
  • 1412 votes

alexspyforever wrote:

Nuja Flodder vind ik stiekum ook wel leuk, al was ik meer liefhebber van de serie. Wordt vooral gedragen door Nelly Frijda. Coen van Vrijberghe vind ik persoonlijk ook een veel betere Johnny dan Huub Stapel.

Voor de rest niet echt fan van de man zijn oeuvre. Leuk dat hij zich af en toe aan horror waagde maar voor mij is het te braaf. Vooral films als De Lift, Amsterdamned hebben wat mij betreft de tands des tijds niet goed doorstaan.

Ach, horror, horror.... ik kijk dat soort films niet voor de horror, maar gewoon voor het lekkere vlotte, en het plezier dat er vanaf spat bij de acteurs. Het is gewoon allemaal niet zo vreselijk ernstig. Dat vind ik op zijn tijd lekker.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Graaf Machine wrote:

Ik ga dan voor Dick Maas. Zeker niet de beste regisseur, ook niet binnen Nederland, maar wel een regisseur die een aantal films heeft gemaakt waar ik gewoon lekker van kan genieten, en toch ook wel met een herkenbare stijl. In elk geval bij mij een populaire regisseur.

Geen pretenties, geen artistieke poespas, maar gewoon simpele actie en fijne humor.

Overigens vind ik Flodder wel echt een meesterwerk. Zelden zo'n grappige film gezien. Kan zich met de internationale top wat komedies betreft meten.

https://c.tenor.com/5iG7Qn4WbRwAAAAC/maar-buurman-wat-doet-u-nou-flodder.gif

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

ikkegoemikke wrote:

(afbeelding)

Dit is inderdaad de meeste bekende scène uit Flodder en de uitspraak "Maar buurman, wat doet u nu?" is natuurlijk een begrip. Net zoals "Kopje koffie, glazenwasser?" uit de komische Nederlandse serie "Pisa" met Henk Spaan en Harry Vermeegen (oftewel de glazenwasser).

Voor "Tietjana" was Flodder natuurlijk de doorbraak, en met haar flinke boezem heeft ze natuurlijk goed geld mee verdient (o.a. de ene miljonair na de andere miljonair als man).

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

had zij niet de laagste IQ ooit gemeten bij een mens?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.