- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
6. The Legend of Longwood (2014)
FTV - 2 punten - totaal: 12 punten
94 minuten
regisseur: Lisa Mulcahy
Deze was vorige week zondag op Zapp en mag ik dus ook nog registreren. Stond aan (beetje als achtergrond) en heb ik daardoor zowaar nog helemaal uitgekeken. Een echte kinderfilm die niet veel behelst. De locaties waar gefilmd werd zijn wel okay en ook het acteren vond ik best te pruimen. Ik kan er als volwassene ook moeilijk over oordelen. Wat de filmervaring echter totaal verpestte was de vreselijke Nederlandse nasynchronisatie (die je steeds vaker op Zappfilms en zelfs dvd's (zonder de originele versie!) aantreft!)! Werkelijk verschrikkeliik dit! Waar Nederlanders van mijn eigen generatie nog kunnen pochen dat we (relatief) goed zijn in vreemde talen (t.o.v. Duitsers, Fransen, Britten; ik ben ervan overtuigd dat het nauwelijks nasychroniseren van films en series uit mijn jeugd mijn generatie hiermee geholpen heeft!), wordt dit onmogelijk gemaakt voor de nieuwere generaties door dit soort achterlijke praktijken. Zal wel goedkoper zijn? Of zijn de kinderen tegenwoordig te lui of te dom om ondertitels te lezen?
Nog eens extra wanstaltig is dat vaak zowel Nederlandse stemmetjes als Vlaamse stemmetjes de karakters moeten inspreken? Klinkt echt voor geen meter, kies voor het een of voor het ander, potdomme!
Sorry, dit moest ik even kwijt!
Voor de film 2,5*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
22. Sakuran (2006)
FTV - 2 punten - Totaal: 44 punten
111 minuten
Regisseur: Mika Ninagawa
https://i.ytimg.com/vi/HeqUN_tbU9A/maxresdefault.jpg
De debuutfilm van Mika Ninagawa is een weelderige, alternatieve realiteit, vol onberispelijk rood en goud. Een film die net als de "hikkomi" en 'Oiran' die erin voorkomen, je sensueel verleidt. Domweg prachtige decors gemaakt met een scherp oog voor details en heldere opzichtige kleuren. Jammer genoeg bezit het een nogal lineair eenvoudig verhaal. Een verhaal uit een Manga, over een meisje dat tijdens de Edo-periode naar een bordeel werd gebracht. Ondanks die historische setting is deze film eigentijds. Wat vooral duidelijk is te horen doordat de aanstekelijke popmuziek. Dit is dan ook een artistieke interpretatie van het leven in die tijd. Met in de hoofdrol Anna Tsuchiya, wat een onconventionele schoonheid, die ook nog eens erg goed speelt. Echter de ondersteunende personages zijn nogal kleurloos, hierdoor mist het drama wat warmte. Misschien ook de reden dat ik wat moeite had om het einde te halen maar niettemin is het een erg fijne film!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 46 punten
97 minuten
Regisseur: Jennifer Lynch
https://film-grab.com/wp-content/uploads/2014/07/6167.jpg
Vakkundig gemaakte thriller die nooit heel spannend wordt,(het is overduidelijk wie) maar die ook nooit saai is. Er zijn dan ook veel dingen die Jennifer Chambers Lynch (ja de dochter van) goed heeft gedaan. Het is een aardig verteld film Noir, waarin je simultaan drie getuigenverhoren ziet en hoort. Daarnaast zijn de meeste personages allesbehalve doorsnee, stuk voor stuk zijn het leuke underdogs. Iedereen heeft een verhaal, maar niemand heeft de waarheid. Die gebeurtenissen bezitten soms ook wel wat kenmerken van een horrorverhaal. Alhoewel dit geweld, meestal niet extreem grafisch is. Actrice Julia Ormond is in deze film, erg fijn als letterlijke Femme fatale, Bill Pullman (op verzoek van papa?) deed het ook goed maar vond ik zelf niet de beste keuze. (door Lost Highway) Verder een prima film, die makkelijk wegkijkt.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 48 punten
111 minuten
Regisseur: Marina de Van
https://i.pinimg.com/originals/a3/2c/56/a32c56ad43f5cbeb3cfdc1ebe0916e16.jpg
Tja, ik kreeg het gevoel dat Marina de Van, de regisseur van deze film, een intrigerend idee moet hebben gehad, ook naar veel films heb gekeken die in de lijn liggen van wat ze wou maken en voor de rest geen flauw idee had van hoe ze het moest aanpakken. Maar een idee is nog geen plot! Wat rest is Sophie Marceau die beetje bij beetje in Monica Bellucci verandert. Het openingssegment was misschien nog verontrustend maar zonder echt raar te zijn. En veel te mager om een hele film vol te houden. Bovendien is dit zeker niet het beste acteerwerk wat de actrices hebben laten zien. Monica Bellucci kan nog een beetje terugvallen op haar training als fotomodel maar Marceau is geweldig aan het over-acteren. Meer dan twee mooie Franse schoonheden in een vreselijke film, kan ik hier niet van maken!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
25. Tank Girl (1995)
FTV - 2 punten - Totaal: 50 punten
104 minuten
Regisseur: Rachel Talalay
https://i.imgur.com/fyit7ge.png
Leuke Ambitieuze Mislukte Ramp
Ondanks een veel groter budget was dit een gelikte foute B-film, die zonder ingewikkeld plot of geloofwaardig verhaal toch voor vermaak zorgt. Wat er ook allemaal fout ging in "Tank Girl", gebrek aan ambitie was er zeker niet! Het meest in het oog springende is toch wel zijn uiterlijk.
Naar verluidt was het de studio die niet zo blij was met de film Zodoende waren er scriptwijzigingen en tijdens de montage werd er aardig wat beeldmateriaal uit de film geknipt. Zoveel zelfs dat het noodzakelijk was om de film te voorzien van geanimeerde sequenties. Tja... wat wil je als Amerikanen zich bezig gaan houden met een verfilming van deze gelijknamige Britse cultstripreeks van Alan Martin en Jamie Hewitt die toch best rebels is. Toch doet het de comic-book oorsprong van de film met die tekenfilm-fragmenten beter tot zijn recht komen.
De kritiek op 'Tank Girl' is wel grotendeels gegrond. De scherpe kantjes zijn flink verdwenen. Maar Lori Petty is nog steeds een kick-ass girl! En door de film heen zijn er soms nog wel tekenen van foltering, moord en of een poging tot verkrachting. En Iggy Pop speelt zelfs in een cameo een pedofiel! En het kan nog raarder! Er komt zowaar een musical-versie langs van Cole Porter - Let's Do It.
En dan zijn er nog gereïncarneerde kangoeroe-mannen 'Rippers' genaamd, die zijn ontwikkeld door een fout gelopen DNA-experiment, om Ultieme Soldaten te creëren: die slim zijn, als een gek kunnen springen en een plek hebben om hun granaten te bewaren. De toen nog niet zo bekende Naomi Watts maakt er het beste van, wat helaas ook niet zo heel veel was. Alles wordt afgemaakt met een kekke soundtrack vol jaren negentig spul.
Iedereen die naar de film kijkt, kan absoluut verschillende redenen bedenken waarom het is mislukt. Maar ik denk dat deze ambitieuze mislukking meer amusementswaarde heeft, als honderd middelmatige play-it-safe blockbusters.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
FTV - 2 punten - Totaal 50 punten
105 minuten
Regisseur: Jessica Hausner
https://www.viff.org/ArticleMedia/Images/2019/festival/films/LittleJoe.jpg
Een genetische gemodificeerde plant waar je tegen moet praten, aandacht geven en goed voor moet zorgen. In ruil daarvoor geeft hij oxytocine af en ga je je gelukkig voelen. Maar is dat wel zo? De planten die in dit lab gemaakt worden, weten de werking van dat beoogde idee al vrij vlot in twijfel te trekken.
Little Joe draaide op het IFFR en sinds afgelopen maand in de bioscopen, al heb ik hem gisteravond veilig thuis gezien; we kijken de Coronakat in tegenstelling tot onze eerdere gerustheid, toch nog even uit de boom. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat juist deze wat klinische sci-fi horror de bioscopen heeft gehaald. Qua tempo en toon is het bepaald geen allemansvriend zou ik zeggen, en het sound design en de atonale, behoorlijk aanwezige score van Teiji Ito maken je weliswaar erg ongemakkelijk, maar we ergerden er ons nu en dan ook flink aan. Met name de schrille hoge piep bij scènes in de plantenkassen was meer vervelend dat sfeerverhogend.
https://denachtvlinders.nl/wp-content/uploads/2020/02/little-joe.jpg
Toch is Little Joe visueel gezien erg interessant, al was het alleen al door het bijzonder kleurgebruik en de belichting. Whishaw en Beecham spelen bovendien uitstekend (Beecham won beste actrice op Cannes), maar of dat voldoende is om Little Joe tot een prettige kijkervaring te maken, zal grotendeels van die kijker afhangen. Dat is natuurlijk altijd voor een deel zo, maar bij Little Joe geldt dat wellicht iets sterker.
3*
FTV - 2 punten - Totaal 52 punten
89 minuten
Regisseur: JR & Agnes Varda
https://images.gids.tv/oscargenomineerde-documentaire-visages-villages-faces-places-op-tv.jpg
Niet iedereen heeft wat met de documentaire als filmgenre, maar een goede documentaire kan echt iets raken als je ervoor openstaat, wanneer het over iets gaat wat je iets doet; of dat nu Maradona, kunst of de menselijke natuur is. Faces Places bevindt zich meer op het vlak van die laatste twee, en toont ons de hartverwarmende reis die de grande dame van de Franse cinema, de 88 jaar oude Agnes Varda, en de jonge fotograaf en beeldend kunstenaar JR, samen maakten.
Een vrij unieke roadmovie dus, waarin dit niet direct voor de hand liggende duo op de bonnefooi op zoek gaat naar bijzondere verhalen en herinneringen in de Franse dorpen, veelal op het platteland. Tegelijkertijd een duik in de geschiedenis, het individu en de connectie die we met elkaar en ons verleden hebben, brengen ze dit tot uiting door enorm uitvergrote foto’s aan te brengen op allerlei wisselende plekken, wat een verrassend mooi effect heeft.
https://cine.nl/wp-content/uploads/2017/11/Visages-Villages_st_7_jpg_sd-high-1024x683.jpg
Niet al Varda’s film kunnen me in gelijke mate bekoren, maar na Cléo de 5 à 7 (1962) is hier dan toch een tweede welverdiende viersterren waardering.
4*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
17. Selma (2014) - MovieMeter.nl
Regisseur: Ava DuVernay
FTV - 2 punten
Totaal - 27 punten
Uitstekende film van Ava DuVernay over Dr. Martin Luther King en zijn strijd voor gelijke rechten. De film focust zich op een bepaalde periode uit het leven van King (een periode van drie maanden in 1965) en dat is een keuze die uitstekend uitpakt.
King’s strijd in Alabama voor gelijk stemrecht voor zwarte Amerikanen is interessante materie, en DuVernay brengt het allemaal ook goed in beeld. De film voelt niet als een geschiedenisles, maar meer als een enerverende film met een maatschappijkritische boodschap, en DuVernay verdient alle credits voor het ingenieuze script en de sterke regie. Oyelowo is fantastisch als King, en alle andere acteurs doen niet voor hem onder.
3.5*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
18. I Believe in Unicorns (2014) - MovieMeter.nl
Regisseur: Leah Meyerhoff
FTV - 2 punten
Totaal - 29 punten
Betoverende filmervaring. I Believe in Unicorns is een audiovisueel pareltje, en actrice Natalia Dyer is een charismatisch middelpunt. Dyer weet moeiteloos de aandacht vast te houden en omdat Davina soms zo naïef overkomt, zijn de situaties waarin ze terecht komt des te verwoestender.
Davina wordt psychisch en lichamelijk mishandeld door haar vriend, en de droomwereld waarin ze ontsnapt is schitterend vormgegeven door Leah Meyerhoff. Tijdens de road trip zijn er soms wel liefdevolle momenten tussen Davina en Sterling, maar die zijn vaak van korte duur. Davina verliest in korte tijd haar onschuld, en het is verschrikkelijk en confronterend om naar te kijken.
3.5*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Haar rol in Stranger Things vloeit dus (mede) uit deze titel voort?
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
FTV - 2 punten - Totaal 54 punten
51 minuten
Regisseur: Germaine Dulac
Tijdens een van de filmvakken op de Uni (ik meen filmtheorie) kwam ik voor het eerst met Germaine Dulac in aanraking door haar korte surrealistische avant-garde film The Seashell and the Clergyman (1928). Vreemd, maar zeker interessant! Ook haar eerdere wat impressionistische film La Souriante Madame Beudet (1923) kon me prima smaken.
Omdat ik daarna graag een van haar oudere en minder bekende films wilde zien (en omdat ik op YT een mooie restauratie tegenkwam), leek het me aardig La cigarette een kans te geven. In 1919 stond Dulac (een fervent feministe) nog relatief aan het begin van haar carrière als filmmaker, maar ook hier zie je al wel de eerste sporen van haar veelzijdigheid als regisseur, al is het allemaal wat pril en zullen de besognes van de upper class waar Dulac zelf ook uit afkomstig was, niet iedereen evenveel interesseren. The Cigarette schommelt tussen drama en donkere komedie in, en wie zo'n film van vlak na de Eerste Wereldoorlog wil zien kan hem zo op YouTube opzetten.
Maar ik raad aan om met een van de 2 bovengenoemde titels te beginnen, al zijn ze te kort voor deze challenge.
3*
FTV - 2 punten - Totaal 56 punten
57 minuten
Regisseur: Dorota Kedzierzawska
https://assets.mubi.com/images/film/97630/image-w1280.jpg?1445925415
Dorota Kedzierzawska is voor mij geen bekende naam, toch zag ik afgelopen herfst de film Wrony (1994) van haar hand, een klein intiem filmpje over een jong meisje dat een nog jonger meisje ontvoert, omdat ze zelf verwaarloosd wordt en weinig moederliefde kent. In die zin is deze voor de Poolse televisie gemaakte Koniec swiata (The End of the World) misschien juist een geweldige companion piece, aangezien dit portret zich richt op eenzaamheid en onverschilligheid bij twee ouderen, een getrouwd stel nota bene dat al een leven samen gedeeld heeft, en die elkaar niet meer zoveel hebben te vertellen.
Misschien wel profetisch met vermoedelijk 2 weken op elkaars lip zitten thuiswerken, in dat kleine huize Milton. Hopelijk gaat dat er iets liefdevoller aan toe. 
3,5*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
FTV - 2 pntn. - Tot. 8 pntn.
93 min.
https://filmschoolrejects.com/wp-content/uploads/2019/08/Ratcatcher-1280x720.jpg
Grimmig sociaal-realisme met een vleugje escapisme dat tegelijk verzacht en verkilt.
Een schoolvoorbeeld van een beloftevol regiedebuut.
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
FTV – 2 punten – Totaal: 29 punten
109 minuten
Co-regisseur: Veronika Franz
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2015/01/ich_seh_ich_seh-1000x563.jpg
Duurt allemaal ietwat lang, maar de sfeer en het mysterie dat de hele film door loopt is fijn genoeg om het een interessante film te maken.
*3
15. Lost in Translation (2003)
FTV – 2 punten – Totaal: 31 punten
101 minuten
Regisseur: Sofia Coppola
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2010/12/lost_in_translation-1000x563.jpg
Na The Virgin Suicides, die ik eerder in deze challenge keek en slecht waardeerde, was ik bang voor een andere teleurstelling. Viel gelukkig heel erg mee. Murray is fijn om naar te kijken en de setting van Japan is de moeite waard. Het heeft me echter niet echt gepakt.
*3.25
RW – 1 punt – Totaal: 32 punten
102 minuten
Regisseur: Karyn Kusama
https://i.pinimg.com/originals/e7/15/50/e71550ffccc7b8702ef384463f9452f3.png
Ik blijf het een fijne film vinden. Heerlijk campy!
*3.75
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
29. Antonia: A Portrait of the Woman (1974)
FTV - 2 punten - Totaal 58 punten
58 minuten
Regisseur: Jill Godmilow
Deze week een jaar geleden keken we op een zaterdagmorgen Maria Peters' De Dirigent (2018), de biopic over de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld: Antonia Brico. En hoewel de film er prima uitzag (en toegegeven, hoofdrolspeelster Christanne de Bruijn ook), was het niet geheel overtuigend. Zo'n underdog verhaal heeft natuurlijk van zichzelf de nodige charme, maar het zou leuk zijn als het wat nieuws brengt, en dat deed het niet echt. Met dat nog in het achterhoofd leek het me een goed idee wat extra's te leren over de echte Brico, met deze docu van Jill Godmilow. De film werd genomineerd voor een Oscar voor beste documentaire, maar die prijs ging naar Hearts and Minds (1974). Volledig terecht overigens.
Het is namelijk wat onaardig om te zeggen, maar ik zie niet direct waar deze film het niveau van een featurette zou moeten ontstijgen. Het verhaal van Brico is fascinerend, maar de documentaire is dat niet zo heel erg; het is inderdaad een portret van de fascinerende vrouw, maar helaas niet op een heel bijzondere wijze gemaakt..
3*
FTV - 2 punten - Totaal 60 punten
64 minuten
Regisseur: Lauren Montgomery & Sam Liu
https://images.justwatch.com/backdrop/9366034/s1440/batman-year-one
Als ik haar IMDb pagina zo een beetje bekijk, is Batman: Year One (2011) vermoedelijk Lauren Montgomery's grootste wapenfeit. Maar het is ook te zien dat ze de nodige ervaring had, amateuristisch is het geen moment. Ik moet toegeven dat ik pas sinds dit jaar (weer) een beetje geinteresseerd ben geraakt in de getekende Batman, en dan doel ik met name op de comics als The Killing Joke, Long Halloween en Court of Owls en uiteraard de Dark Knigh Returns verhalen. Er staat me niet bij dat ik sinds mijn vroege tienertijd iets van de geanimeerde Batman heb gezien, al heb ik de live action films allemaal meermaals bekeken. Dus met deze 4-delige story arc uit 1987 van grote naam Frank Miller, ben ik alleen via overlevering en referentie bekend. De enige Batman comic die ik tot nog toe heb gelezen is The Batman Who Laughs; superhelden comics stonden niet bovenaan mijn lijst toen ik weer in graphic novels en strips geïnteresseerd raakte vorig jaar.
De film toont ons het eerste jaar van Batman als misdaadbestrijder, en dat van James Gordon bij de politie. Langzaam aan ontstaat een partnerschap, terwijl we ook figuren als Selina Kyle en Harvey Dent tegenkomen. Miller's 127 pagina's tellende comic heeft een perfecte rating op comiXology, en hoewel het artwork van Mazzucchelli me niet direct enorm aanspreekt, heb ik toch wat spijt dat ik me daar niet eerst aan heb gewaagd. Als animatiefilm deed dit me niet zoveel, en Millers verhaal kan straks op de pagina niet meer zo verrassen; hetzelfde lot als wat Alan Moore's Watchmen beschoren was, toen ik de comics las na de behoorlijke trouwe verfilming te hebben gezien. Zone.
Jammer ook dat de voice-acting niet iets dynamischer was, het voelde allemaal wat vlak.
3*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Haar rol in Stranger Things vloeit dus (mede) uit deze titel voort?
In Stranger Things speelt Dyer toch een wat brutaler en standvastiger personage. Volwassener ook.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
In Stranger Things speelt Dyer toch een wat brutaler en standvastiger personage. Volwassener ook.
Ik bedoel of ze zich met deze film in de kijker heeft gespeeld:)
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
17. Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975)
FTV, 2 punten - totaal 34 punten
201 minuten (!) - geen bonuspunten zeker, John Milton?
Regisseur: Chantal Akerman
https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13261.jpg?cb=1499787018
Poeh he. Dat is wel een serieuze zit gebleken. En toch, nooit gedacht dat het kijken naar een huisvrouw die routineus haar huishoudelijke taken doet alsnog zo kijkbaar zou zijn. We zien scenes waarin minutenlang aardappels geschild worden, het bad geschrobt wordt, ze een schnitzel aan het bereiden is, en zo voorts. En eigenlijk leren we bar weinig over Jeanne Dielman - ze is weduwe, ze heeft twee kinderen, de gesprekken en interacties met haar zoon zijn weinig inspirerend, ze verdient wat bij als prostituee. Vooral zien we haar dag in, dag uit dezelfde taken uitvoeren en de schone schijn ophouden, terwijl ze zoals uiteindelijk blijkt helemaal niet goed in haar vel zit. Het is traag, minimalistisch, waarbij elke scene minutenlang duurt en elke routineuze actie op z'n werkelijke snelheid voorbijkomt (ja, ook het afwassen en aardappelen koken). Hier zit ongetwijfeld een hoop feministische bijbedoelingen bij; de huisvrouw die het harde werk uitvoert, die in een keurslijf gevangen zit, en wellicht het huwelijk als prostitutie. Interessant, minimalistisch, pretentieus, benauwend, dat is het allemaal. Ik had toch regelmatig moeite met het tempo, dus ik vind het erg lastig te beoordelen. Maar met een sterk einde rond ik het toch naar boven af. 3.5*
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
31. Baronesa (2017)
FTV - 2 punten - Totaal 62 + 10 = 72 punten
71 minuten
Regisseur: Juliana Antunes
Plekje 44 op de lijst van de beste Latijns-Amerikaanse films van 2010-2019 volgens Cinema Tropical. Antunes was in 2017 tevens assistent-regisseur bij Arábia (2017), die op nummer 10 in dezelfde lijst staat. En met Baronesa haal ik de 31 nog op de 15e dag van deze challenge; al die filmpjes vandaag vielen met hun korte speelduur uitstekend tussen de coronajournaals door te kijken; dan schiet het lekker op (om het met de nodige moeite maar eens positief te bekijken).
Dit Braziliaanse docudrama over 2 vrouwen in de favela's valt bovendien (na een kleine handeling) gratis te bekijken met Engelse ondertiteling (ik heb hem elders gevonden). Baronesa werd met een bijna geheel vrouwelijke crew op locatie gedraaid, waarbij 2 vriendinnen werden gefilmd die hun best doen om een normaal leven te hebben, in een omgeving waar een drugsoorlog speelt. De dialogen en het nooit in de camera kijken maken duidelijk dat de hand van de regisseur aanwezig is in wat we zien, maar in hoeverre dit geportretteerde leven daadwerkelijk fictie is, laat zich niet raden; de rollen van Andrea en Leidiana komen erg naturel over.
3.3*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
en ook nog de moeite? 
edit: je edit je eigen posts;) redelijk dus.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13384 votes
Yup, dat doe ik wel vaker, als ik van iPad naar Pc ga of andersom, of bang ben dat browser gaat refreshen op iOS.
Ben nog niet klaar 
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
FTV - 2 punten / Totaal: 16 punten
110 minuten
Regisseur: Claire Denis
Als het dagelijkse leven op een soort rampenfilm begint te lijken, wel een hele slechte helaas, dan hebben we toch even stevig goed filmspul nodig, helaas zijn er (nog) te weinig vrouwelijke regisseurs die in zo'n geval kunnen leveren. De komende weken gaan we voor escapisme, humor, nagelbijters en oude vertrouwde favorieten. Helaas komt door het Corona-virus ook een voortijdig einde aan mijn vrouwelijke regisseurs-challenge. Nog één die precies datgene biedt waar ik op dit moment zit te wachten. Een magische tocht richting het zwarte gat. Claire Denis weet hier fiks te leveren. Het van ellende uit elkaar vallende schip, de prachtige tuin die nog iets herkenbaars biedt aan het leven zoals we dat ooit op Aarde kenden. Met een bemanning bestaande uit criminele jongeren, geleid door een nare wetenschapster. Dit is wat je nu nodig hebt. Geweldige film, vreselijk onderschat, door er je voordeel mee. Stay safe!
(4*)
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Zoals belooft een nieuw overzicht! John Milton heeft nu de maatregelen voor het corona-virus om zich heen grijp niet veel anders te doen
en gaat aan de leiding door als eerste de 31 films te halen. Proficiat!
John Milton 72 punten -31 films
joolstein 50 punten -25 films
alexspyforever 40 punten -20 films
Woland 34 punten -17 films
dualcia 32 punten -17 films
IH88 31 punten -18 films (Bij film 16 en 17 staat tweemaal 27 punten)
Shaky 30 punten -15 films
Collins 22 punten - 11 films
Film Pegasus 20 punten -12 films
mezzanine 19 punten -10 films
wendyvortex 16 punten - 8 films
scorsese 14 punten -8 films
Baggerman 12 punten -6 films
tbouwh 8 punten -4 films
stephan-0115 6 punten - 3 films
Rvdz 2 punten -1 film
misterwhite 2 punten -1 film (gaf helaas aan dat hij stopte)
Onderhond 2 punten -1 film (maar zoals ik verder heb begrepen zal hij niet echt deelnemen)
Bijgewerkt tot vanavond 20:15 uur
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
13. Belle (2013)
FTV - 2 punten - 22 punten
Regie: Amma Asante
Score: 4*
Het verhaal van de historische Dido Elizabeth Belle in Engeland van de 18e eeuw. Een vrouw van een gemengd ras dat via haar vader lid is van de aristocratie. Ze leeft dan wel in een dierbare familie, het is constant balanceren welke rang in de maatschappij primeert. Haar plaats als aristocrate of als gekleurde vrouw in de 18e eeuw. Op de achtergrond heb je nog de rechtszaak van het schip Zong over verdronken slaven, dat in de rechtbank vooral een zaak rond fraude wordt en niet van moord. Belle en de zaak Zong doen de vragen rijzen over de menselijkheid van gekleurde mensen in Engeland.
Met de schitterende Gugu Mbatha-Raw in de hoofdrol tegenover de ervaren Tom Wilkinson. De nicht van Belle (Lady Elizabeth Murray) wordt gespeeld door Sarah Gadon. Leuk om weten is dat de echte Lady Elizabeth Murray de overgrootmoeder was van Denys Finch Hatton was. Die werd dan weer gespeeld door Robert Redford in de film Out of Africa.
https://historiek.net/wp-content/uploads-phistor1/2015/08/still1.jpg
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
FTV: 2 - Totaal: 24 punten
136 minuten
Regisseur: Jennifer Kent
https://www.ilcineocchio.it/cine/wp-content/uploads/2018/09/The-Nightingale-2018-film-kent.jpg
Regisseur Jennifer Kent maakt in haar tweede film na The Babadook (2014), al in het eerste halve uur duidelijk dat de kijker te maken gaat krijgen met sombere en buitenissige gebeurtenissen, die een aanslag gaan zijn op zijn gevoel voor rechtvaardigheid en zijn morele besef.
De film hanteert het wraakmotief als belangrijke spil en bouwt er een verhaal om heen dat niet al te ingewikkeld is. Extreme pijn en groot verlies maken van de mens een monster. Dat zou heel goed de tagline kunnen zijn.
3.5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
FTV, 2 punten - totaal 36 punten
104 minuten
Regisseur: Kelly Reichardt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/68000/68466.jpg?cb=1436968161
Deze was me jaren geleden al eens aangeraden door John Milton; volgens mij nadat ik ofwel Slow West ofwel The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford de hemel in aan het prijzen was. Dit was de perfecte gelegenheid om dan ook eindelijk Meek's Cutoff te gaan kijken - en zie daar, tot nu toe mijn favoriet van de challenge.
Toevallig heb ik een aantal weken terug het legendarische (Amerikaanse) computerspelletje The Oregon Trail eens gespeeld, en Meek's Cutoff gaat over exact hetzelfde onderwerp: de moeizame trektocht met huifkar en paard door het ongerepte midden en westen van de VS, naar de groene valleien van Oregon en Washington state. Ook dit is een trage western, maar dit type film trek ik zoveel beter dan de gemiddelde cowboy-en-indianen-schietfilm. En is volgens mij ook een veel realistischer beeld van de omstandigheden toendertijds. In ieder geval, we volgen de moeizame reis van een groep pioniers, met als gids de stugge baardman Stephen Meek. Dat klikt niet altijd even goed, en zeker niet als er een Indiaan gevangen wordt genomen - hoe met deze kerel om te gaan is een continue bron van conflict. Hoe dan ook, er gebeurt sec gezien niet zoveel, maar dat hoeft helemaal niet per se voor een goede film - de spanningen in de groep zinderen, en de beelden zijn prachtig. Ik heb genoten. 4.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 42
75 minuten
Regisseur: Dorothy Arzner
https://i.frg.im/iWjZ7MPz/z-179-q-1929-wild-party-c-bow_600.jpg?v=1550670529.94
Niet alle films die uitkwamen pre 1930 waren silents. Vanaf 1927 begon men voorzichtig om beeld, spraak en natuurlijk geluid (niet afkomstig van een soundtrack) met elkaar te combineren. De eerste resultaten zijn soms nog experimenteel. Vooral in de begin periode leken de dialogen nogal eens in overdrive te willen gaan (M 1931) of het bleef een silent karakter behouden (met de focus op expressie en sfeer) met een minimum aan dialoog (Vampyr 1932). Ook deze valt helaas een beetje in de val van te veel gepraat en de klankband was van matige kwaliteit. Gelukkig was de beeldkwaliteit wel goed. Een pre-Hayes code film hetgeen zich uit in wat gewaagdere scènes waarbij er nogal intiem met elkaar wordt omgegaan. Opvallend ook dat er geen probleem is met dames luchtig gekleed te tonen. Dat zou dan toch snel gaan veranderen. Daarnaast is het ook wel een dynamische film met een sterke Clara Bow die evolueert van feestbeest zonder verantwoordelijkheidszin tot een meisje dat zichzelf wegcijfert voor de mensen die ze liefheeft. Low budget was het zeker wel maar de uitvoering vond ik erg goed.
3,5*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 52 punten
97 minuten
Regisseur: Emily Hagins
Tiener-niemendalletje!
Ach ik behoor nu eenmaal niet tot de doelgroep en als je er niet teveel van verwacht, dan heb je best nog een aardige middag of avond.Typisch high school-film waarin vier stereotype scholieren: de atleet, hacker, gitarist en de perfecte student, met veel gemak even tussen de lessen door de U.S. Mint heist. Bevolkt door onder jongere bekende populaire sterren zoals YouTube of Pretty Little Liars. Er is niet heel veel spanning of diepgang te bespeuren en wordt verder opgeleukt met wat teenager-romantiek en wijsheden maar het is vermakelijk.
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
FTV - 2 punten - totaal: 18 punten
95 minuten
regisseurs: Jocelyn DeBoer, Dawn Luebbe
Redelijke film over een moeder die haar pasgeboren baby weg geeft aan een vriendin van haar. De idyllische gemeenschap met felle kleuren waarin de film zich afspeelt wordt goed neergezet. Droogkomisch, absurd en een behoorlijk eigenaardig sfeertje. Het komt allemaal wel wat fragmentarisch over, maar wel een film met een eigen smoel. De twee hoofdrolspeelsters zijn beide ook verantwoordelijk voor het script en de regie.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
19. Jennifer's Body (2009)
FTV, 2 punten - Totaal 38 punten
107 minuten
Regisseur: Karyn Kusama
Mijn tweede Kusama van deze challenge. Hij beviel iets beter dan The Invitation, en dat heeft vooral te maken met de speelsheid van Jennifer's Body - het is gewoon een ongegeneerde tienerkomedie met een vleugje horror die vlotjes wegkijkt. Heel vergeetbaar is het verder ook wel hoor, het heeft niet bijzonder veel om het lijf. Megan Fox als letterlijke mannenverslindster na een mislukt offer aan de duivel, Amanda Seyfried als ietwat nerderig vriendinnetje die wat meer in haar mars heeft dan je eerder zou denken, en helaas een Maroon 5-achtige kutband als duivelsaanbidders. Voor de horror hoef je het in ieder geval niet te doen, zelfs voor een tienerhorror is het wel erg mager. Ik zal 'm zeker niet nog een keer gaan kijken, over een paar weken ben ik waarschijnlijk weer grotendeels vergeten dat ik deze ooit gezien heb. Toch was het anderhalf uur redelijk popcornvoer. 2.5*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
14. Bessie (2015)
FTV - 2 punten - 24 punten
Regie: Dee Rees
Score: 3,5*
De populairste zwarte artiest van haar generatie. Dat verdient op z'n minst een biopic. Op zich volgens de regels van de muzikale biopic, maar die hebben titels als Ray, Walk the line of Bohemian Rhapsody ook mooi gevolgd. Queen Latifah is schitterend in de titelrol en het is een mooie manier om haar muziek te leren kennen.
https://i.pinimg.com/originals/fb/f5/36/fbf5360204636c2cb26313a7707a225a.jpg
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
11. Joy (2010)
FTV - 2 punten - Totaal 21 punten
75 minuten
regisseur: Mijke de Jong
Erg zuinige reacties hier op de site, maar vond dit een erg mooie film. Bekend thema, maar De Jong weet in paar rake scenes mooi te vangen hoe Joy met zichzelf in de knoop zit door onveilige hechting. Continu aantrekken en weer afstoten van mensen, omdat ze zichzelf niet durft bloot te geven. Mooi hoe ze zich geen raad weet met een feestje bij Servische familie van haar vriend of de kwetsbaarheid van de geboorte van een kind bij haar vriendin. Dicht op de huid gefilmd, Dardenne-achtig, prima tempo en lengte. Samira Maas speelt sterke hoofdrol 3,75
https://www.topkapifilms.nl/wp-content/uploads/2010/03/joy5-KLEIN.jpg
FTV - 2 punten - Totaal: 23 punten
112 minuten
Regisseur: Céline Sciamma
Mijn eerste Sciamma. Prachtige beelden in vooral blauwtinten en mooie sint soundtrack. Vond het lastig dat de verstilling en stilering van de beelden niet echt paste bij de rauwheid en snelheid van de meiden en hun banlieu waarin het verhaal zich afspeelt. Hierdoor geloofde ik de hoofdpersonen niet echt, ze kwamen niet helemaal tot leven, het bleven losse toneelstukjes. Op einde van de film had ik er minder last van, dus wellicht was het gewoon wennen, maar ik vermoed dat deze filmstijl meer past bij een ander onderwerp. Ik ga snel nog een film van haar opzoeken om er achter te komen. 3,75
https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2017/05/vlcsnap-2015-05-24-16h39m14s79.png?w=1024