- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Vrouwelijke Regisseurs Challenge maart 2020
https://controlforever.com/wp-content/uploads/2018/03/ava.jpg
Dit jaar waren filmmakers als Greta Gerwig, Céline Sciamma, Mati Diop en Lulu Wang goed op de vele lijstjes vertegenwoordigd, maar nog steeds maken vrouwen een relatief klein deel uit van het totale aantal regisseurs. Deze challenge legt de focus juist op het ontdekken van de vele uitstekende vrouwelijke filmmakers, die je in werkelijk alle filmgenres vindt.
Lees deze tekst alstublieft aandachtig door voordat je vragen stelt, ik probeer de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden!
Periode
Van 1 maart 2020 (vanaf 0:00 uur kan er worden geregistreerd) tot en met 31 maart (klokslag middernacht op 1 april stoppen de registraties)
Doel?
Het kijken van zoveel mogelijk films van vrouwelijke regisseurs, waarvan minstens 16 FTV (first time view, films die je voor de eerste keer ziet). Het ‘einddoel’ is om de 31 titels te halen, maar dit zal uiteraard niet iedereen lukken; bij het niet halen van dit doel wordt je dan ook nog steeds opgenomen in het eindklassement. Maar ga je boven de 31 of heb je meer dan 16 FTV's zal je ook hoger in de rangschikking eindigen. Je mag films beginnen te kijken vanaf zaterdagavond 29 februari, de registratie kan pas vanaf zondag 1 maart middernacht (0:00 uur).
Welke films?
Alle films van minstens 45 minuten komen in aanmerking. Dit betekent dat ook films die niet op MovieMeter staan maar wel op IMDb in aanmerking komen, zolang ze aan de minimumduur voldoen. Films mogen uit alle denkbare genres komen, van horror tot actie of drama, dit mag je helemaal zelf weten. Je mag dus ook voornamelijk horror of juist totaal wat anders kijken, als je daar zin in hebt; zolang de regisseur maar een vrouw is. Wanneer er meerdere regisseurs zijn, is het voldoende als één ervan een vrouw is. Enorm streng zijn hier niet in.
Hoe registreren?
-Titel van de film - Jaartal - Speelduur (plaats de url/link die verwijst naar de MM of imdb-pagina van de film om misverstanden te voorkomen)
-FTV (in geval dat je de film een eerste keer kijkt) of RW (re-watch, indien je de film al in het verleden hebt gezien)
-Nummering is wenselijk doch niet verplicht
-Een recensie, alsook andere gegevens zijn optioneel
Ikzelf (en hopelijk enkele vrijwilligers?) zal/zullen toezien of deze registraties op een correcte manier verlopen en bijsturen waar nodig.
Punten voor eindklassement
Het gaat uiteindelijk niet om punten, maar natuurlijk om het ontdekken van mooie films. Om het spelelement er toch wat in te houden, heeft alexspyforever (van wie ik vrolijk copy-paste) destijds voor een andere challenge het volgende systeem bedacht:
RW: 1 punt
FTV: 2 punten
31 films (ongeacht aantal FTV): 1 punt extra
31 films (minstens 16 FTV): 10 punten extra
Voorbeeld van iemand die het einddoel net niet haalt en eentje die het net wel haalt
30 films: 30 FTV = 30 * 2 = 60 punten
31 films: 16 FTV + 15 RW = (16*2 = 32) + 15 + 1 + 10 = 58 punten
De punten hoef je niet persé zelf bij te houden of te berekenen, maar het mag wel. En anders doe ik dat wel zolang jullie de registratie correct doen. De organisatie gaat hierbij uit van jullie eigen eerlijkheid met betrekking tot het gezien hebben van de geregistreerde films.
Gedragsregels
Je houden aan de voorgeschreven manier van registeren. Een niet correcte registratie zal als ongeldig worden beschouwd (kan evenwel worden gecorrigeerd).
Het uitwisselen van aanbevelingen en discussiëren over de films wordt aangemoedigd!
De gedragsregels die algemeen op MovieMeter gelden blijven uiteraard ook hier van toepassing.
Hoe inschrijven?
Een eerste registratie geldt als officiële inschrijving. Dit kan zolang de challenge loopt.
Iedereen heel veel plezier gewenst, en mooie ontdekkingen op filmgebied 
Inspiratie:
- Every Title on an Official iCM Checklist Which Has a Woman Director
- A Year With Women: 103 Essential Films By Female Filmmakers
- The 50 Greatest Horror Films Directed by Women
- 18 Movies Directed By Women in 2018 You Should Watch
- Indiewire's The 100 All-Time Greatest Films Directed by Women
- The Best 67 Female Film Directors You Need to Know About (2019)
Voel je vrij om andere users uit te nodigen!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Als ik even door die lijstjes scroll (bovens de getagde users in eerste bericht) dan kom ik eigenlijk vrij snel tot een mooie kijklijst:
Vrouwelijke Regisseurs kijklijst - maart 2020, a list of films by John Milton - Letterboxd
Geen idee of het gaat lukken, maar we zien wel 
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Wat een goed idee. Mijn kijkgedrag wordt amper bepaald door vrouwelijke regisseurs.
Dat gebeurt natuurlijk niet bewust. Zoals John Milton al vermeldt, heeft dat gewoon met de wet van de grote getallen te maken
.
Hoog tijd voor een bescheiden inhaalslag.
Ik selecteer (het leukste onderdeel), kijk (ook leuk natuurlijk) en registreer (ook leuk) wel wat.
Ik heb er zin in.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik zou proberen een beetje mee te doen. De huidige 'Horrordraft KO' heeft mijn aandacht wat meer, en buiten dat om heb ik zelf ook nog wat marathons etc. lopen.
Maar, als ik een film van een vrouwelijke regisseuse heb gezien dan is het niet moelijk hier even te delen. Over een tijdje is mijn werk situatie ook anders dus tijd voor films is dan meer mogelijk.
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Leuk. Is dit naar aanleiding van de jurk die Natalie Portman droeg tijdens de Oscar uitreiking?
Ik doe wel mee, echter ga ik mijn kijkgedrag hier niet op aanpassen. Dus het valt te bezien hoe vaak ik zal registreren.
Sidenote: Op 1 van de links van John Milton staat The Matrix tussen. Maar toen die film gemaakt werd waren het toch twee mannen.....
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Als vrouw zijnde kan ik dit alleen maar toejuichen. Ik heb wel wat films op mijn shortlist staan die door vrouwen geregisseerd zijn maar tot 31 (waarvan 16 FTV) ga ik zeker niet komen. Ik heb al moeite om bij de halloween challenge tot 31 te komen en dat is wel de maand waarin het meeste film kijk. Maar ik doe mee en doe men best. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Een challenge die me wel licht lijkt me. Ik heb al veel films gezien van vrouwelijke regisseurs, maar er is nog veel te ontdekken. Sowieso al de moeite omdat het de vrouwelijke regisseurs meer in de kijker zet, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ook een meer toegankelijke challenge volgens mij omdat je niet genre-gebonden bent.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Omdat er zowaar ook Aziatsche vrouwen zijn, hier een top 25 die ik ooit heb samengesteld:
https://www.icheckmovies.com/lists/best+of+female+directors/onderhond/
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Eigenlijk ben ik nooit zo bezig met welke films een vrouwelijke regisseur bezit. Een goede film is een goede film! Zo wist ik niet eens dat Pet Sematary, en American psycho dus een vrouw aan het roer hadden staan! Om wat meer te ontdekken welke vrouwen achter de camera staan, zal ik er eens induiken en 31 films is niet veel en kan ik makkelijk inpassen tussen andere films.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Omdat er zowaar ook Aziatsche vrouwen zijn, hier een top 25 die ik ooit heb samengesteld:
https://www.icheckmovies.com/lists/best+of+female+directors/onderhond/
Helaas heb ik er hier al veel van gezien en tot mijn schande wist ik van een aantal niet eens dat ze door een vrouw waren geregisseerd! (Maar ja, aan een naam als 'Jiang Xiao' kan ik dat ook niet echt zien....
)
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Sidenote: Op 1 van de links van John Milton staat The Matrix tussen. Maar toen die film gemaakt werd waren het toch twee mannen.....

In het verlengde daarvan Baggerman (je post is opeens weg), ik snapte die ook niet, maar die staat erbij omdat veel van zijn werk co-directed en c0-edited is door zijn vrouw, waaronder deze film.
Leuk dat toch aardig wat mensen al enthousiast zijn, ik kon het niet goed inschatten. Men kan evt ook nog even door het topic Beste vrouwelijke regisseurs snuffelen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton je hebt me op nog 2 andere plaatsen getagd dus ik reageer hier even voor alles bij elkaar. De horrordraft is nog in volle gang maar veel tijd hoef ik daar momenteel niet meer in te steken. Het gaat nu vooral om nog een dozijn niet geziene films kijken voor mij zodat ik bij elke battle kan stemmen. Het gaat soms vrij moeizaam omdat er 256 films zijn genomineerd en soms niet de meest toegankelijke zodat de kans dat mensen er een van de 2 of allebei niet hebben gezien groter is dan voorheen. Ik heb goede moed dat het vanf ronde 2 vlotter zal gaan.
Toch heb ik zelf wel weer zin om een challenge te gaan organiseren. Ik zat ook zoals jij aangaf te denken in de richting van een genre/thema challenge. Ik dacht om dit te gaan verbinden aan de thema's uit de tip top chit chat horror. De thema's moet ik dan nog eens herbekijken zodanig dat ze kunnen worden toegepast op eender welk genre. Sowieso ga ik toch wat hulp vragen aan enthousiaste medewerkers hiervoor. Dat zal dan pas na afloop van jouw challenge zijn.
Ik juich dit initiatief ten zeerste toe. Het ben vaak ik die het initiatief neemt tot een challenge dus ik ben blij dat er ook eens anders met een idee komt. Het spreekt mij erg aan al selecteer ik mijn films meestal op genre en thema die me aanspreken. Selecteren op regisseur doe ik minder tenzij de stijl van hem of haar me zo aanspreekt dat ik meer wil ontdekken en dat zijn meestal dan horrorregisseurs. En niet erg trouwens dat je regels van mij copy paste, ik ben al bij dat je mij crediteert en dat betekent ook dat je die regels goed vindt 
Ik vrees dat mij het niet gaat lukken om 31 films te gaan zien waar van 16 FTV. Ik heb nie tmeteen zicht wat ik in maart ga doen. De horrordrat wil ik netjes afronden maar als ze uiteindelijk toch nog wat langer dan verwacht blijft duren, ga ik na jouw challenge hier toch aan de slag met een nieuw project en combiner ik de 2 maar of kan misschien ook wel wat delegeren aan medewerkers 
Oh ja een kleine suggestie. Zou het misschien kunnen worden uitgebreid naar films met een absolute vrouwelijke hoofdrol, films met een overwegend vrouwelijke cast? Of als het script is geschreven door een vrouw op gebaseerd op een verhaal geschreven door een vrouw (zoals Frankenstein) Ik prefereer sowieso films met een vrouwelijke protagonist over die met een mannelijke hoofdrolspeler no matter het geslacht van de regisseur. en anders is dat iets wat ik later nog wel eens kan gebruiken 
In elk geval good luck en ik ga mijn best doen om zeker een aantal te gaan kijken!
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12834 votes
Helaas heb ik er hier al veel van gezien en tot mijn schande wist ik van een aantal niet eens dat ze door een vrouw waren geregisseerd! (Maar ja, aan een naam als 'Jiang Xiao' kan ik dat ook niet echt zien....
)
Bij de Chinese namen haal ik het er vaak ook net uit moet ik zeggen. Het zijn verder inderdaad vooral film die ik al rijkelijk promoot, dus wie mij een beetje volgt kent ze wel 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik vrees dat mij het niet gaat lukken om 31 films te gaan zien waar van 16 FTV.
Ik wil het niet verplichten, maar het mag zeker!
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
In het verlengde daarvan Baggerman (je post is opeens weg), ik snapte die ook niet, maar die staat erbij omdat veel van zijn werk co-directed en c0-edited is door zijn vrouw, waaronder deze film.
Ja, toch even gecheckt en toen zag ik als tweede regisseur zijn vrouw staan.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Als je dan eenmaal bezig ben en enthousiast word, heb je zo een lijstje klaar. Nu alleen wachten tot het zover is!
Dat is nog wel even weg! Voor wie misschien nog wat inspiratie wil op doen dit is mijn lijst:
Female Directors Challenge, a list of films by joolstein • Letterboxd
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Hier ook alvast een lijstje van mijn kant, geïnspireerd door meerdere bovenstaande lijstjes waaronder ook zeker die van joolstein. Met een mooi rond aantal van 50 films:
https://www.icheckmovies.com/lists/mm+female+directors+challenge+longlist/vlaamstra/
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Geen idee hoeveel tijd ik heb, maar het aantal vrouwelijke regisseurs mag beste even omhoog. Ik zie wel hoever ik ga komen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Als je dan eenmaal bezig ben en enthousiast word, heb je zo een lijstje klaar. Nu alleen wachten tot het zover is!
Dat is nog wel even weg! Voor wie misschien nog wat inspiratie wil op doen dit is mijn lijst:
Je zit al aan 100% bij de draft dan?
Van maniakaal gesproken 
Wat zijn nu 10 dagen? Moet ik volgende week misschien een mini-challenge doen om je bezig te houden? 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik snoep mooi een paar titels van jouw lijstje af, vaak liggen wij wel op dezelfde lijn
..
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Het zijn titels die ik nog niet heb gezien hé! Horror, SF, cult-achtige dingen, kostuum-drama en heel klein beetje filmhuis. Ik heb het meeste gevonden in deze lijst van 5912 films door het genre horror te selecteren.
Films Directed by Women, a list of films by Vanessa • Letterboxd
Nee nog drie films maar kan ook de 100% niet halen door mijn weigering om Intensive Care (1991)te kijken
Als ik eenmaal bezig ben dan krijg altijd direct zin om de films er gelijk in te knallen Maar ach,ik heb nog zoveel en ben bezig aan de serie Endeavour Daar was ik gebleven bij seizoen 4 en nog één deel en dan zit ik al bij 5 dus vermaak me wel hoor! 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Nee nog drie films maar kan ook de 100% niet halen door mijn weigering om Intensive Care (1991)te kijken
Een lokale cultfilm met Koen Wauters! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
joolstein heeft gelijk dat hij die weigert te bekijken 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Who put the 'challenge' in Vrouwelijke Regisseurs Challenge? 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
] Who put the 'challenge' in Vrouwelijke Regisseurs Challenge?
Intensive Care is niet voor deze challenge maar was genomineerd in de Horror KO, om daaraan mee te doen, moet je beide films hebben gezien. Er waren twee Nederlandse films genomineerd de reeds al genoemde en De Johnsons (1992) Ik ging voor één van de twee en koos voor de laatste mede omdat de andere een nog lagere waardering had. Echter was ook die geen succes, ik gruwel sowieso van Nederhorror. En draag de Nederlandse film niet echt een warm hart toe. Maar ik ga soms wel degelijk de uitdaging aan maar met mate! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Intensive Care is niet voor deze challenge maar was genomineerd in de Horror KO, om daaraan mee te doen, moet je beide films hebben gezien. Er waren twee Nederlandse films genomineerd de reeds al genoemde en De Johnsons (1992) Ik ging voor één van de twee en koos voor de laatste mede omdat de andere een nog lagere waardering had. Echter was ook die geen succes, ik gruwel sowieso van Nederhorror. En draag de Nederlandse film niet echt een warm hart toe. Maar ik ga soms wel degelijk de uitdaging aan maar met mate!
Toch meer dan 2 hoor er is ook nog Amsterdamned en Kristen genomineerd dus moeten er minstens 4 zijn.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Toch meer dan 2 hoor er is ook nog Amsterdamned en Kristen genomineerd dus moeten er minstens 4 zijn.
Ah oké die Kristen heb ik ook niet gezien. Ziet er uit als een veilige thriller?! Amsterdamned wel zelfs in de Bios, maar is meer een onbezoldigde jeugd keuze.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ah oké die Kristen heb ik ook niet gezien. Ziet er uit als een veilige thriller?! Amsterdamned wel zelfs in de Bios, maar is meer een onbezoldigde jeugd keuze.
en de 3de die je niet hebt gezien is Anna and the Apocalypse denk ik?