• 178.075 movies
  • 12.209 shows
  • 33.979 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.852 votes
Profile

Horror Tip Top & Chit Chat Project

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

john mcclane 2 wrote:

alexspyforever ik was enigszins verbaasd toen ik zag dat je

Dawn of the Dead (2004) Zowaar een 2,5 had gegeven !

Kan ik moeilijk begrijpen omdat het als een van de eerste een snellopende zombie liet zien !

Of misschien voor jou juist daarom ?

Daardoor werd het stukken spannender .

En ik vond het een huzarenstukje onder de zombie films .

Verklaar je nader. . . , ?

ik was enigszins verbaasd toen ik zag dat je

Dawn of the Dead (2004) Zowaar een 2,5 had gegeven !

Klopt heb dat cijfer vandaag pas gegeven al is het wel al even geleden dat ik die heb gezien. Een re-watch zou wellicht tot een lager cijfer hebben geleid dus ik laat het beter zo.

Kan ik moeilijk begrijpen omdat het als een van de eerste een snellopende zombie liet zien !

Of misschien voor jou juist daarom ?

als eerste een nieuw element gebruikt of originalitieit betekent niet dat ik het automatisch goed moet vinden. Waarom ik het niet goed vind?

Zombies zijn undead, hersenfunctie is zo beperkt dat ze logisch gezien sloom en onbeholpen horen te zijn. Als ze beginnen lopen zijn het geen 'echte' zombies meer naar mijn mening. De originele zombies waren willoze slaven dmv van voodoo ook die hadden de eigenschap houterig en traag te zijn.

Ik denk dat de eerste film met 'lopende' zombies deze was:

The Return of the Living Dead (1985)

Dit was evenwel een horror comedy dus het kwam over als grappig. Ik denk niet dat Dawn of the Dead bedoeld was als comedy al leek het soms wel een parodie.

Daardoor werd het stukken spannender .

Nog minder kans voor de slachtoffers om te overleven op die manier. Je denkt dat je trage zombies makkelijk kan ontlopen maar in grote getale overrompelen ze je zeker als ze in grote getale blijven rondhangen op plaatsen waar voedsel is (dat je nodig hebt om te overleven) zoals een warenhuis. Ik vind het een gimmick. Als ze beginnen rennen dan zijn het geen zombies of undead meer.

En ik vond het een huzarenstukje onder de zombie films .

Vond ik ook wel van het origineel uit 1978. Maar het is vooral een remake in naam, het warenhuis als setting is een van de weinige raakpunten. Ik ergerde me vooral aan de vervelende karakters uit die remake. Ze mochten zo rap mogelijk dood van mij. Bij die uit het origineel kon ik wel goed meeleven.

Dus ja tenzij ik iets ben vergeten bracht de remake niet meteen iets origineel, rennende zombies hadden we dus al en een zombie baby eveneens in Braindead (1992).

En het acteerwerk vond ik ook niet om naar huis te schrijven. Niet dat ik me daar zo druk om maak, maar geef me dan toch tenminste enkele karakters om mee mee te leven.

Eigenlijk ben ik dus nog vrij gul geweest met 2,5*

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

alexspyforever wrote:

Zo een idee spreekt me gewoon niet aan.

Dat zal het zeker zijn, maar dat maakt het dan niet meteen slecht of geen horror.

Collins

• 7294 messages
  • 4307 votes

alexspyforever wrote:

Collins jij was geen fan van zombies zeker?

Klopt helemaal. Maar wil toch wel een bijdrage leveren. Daarom een film met zombies maar niet over zombies.

Vind trouwens de tip van remorz wel interessant: Dead Set (2008).

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

alexspyforever ziet graag Shaun of the Dead (3/8) Movie CLIP - She's So Drunk (2004) HD - YouTube of Record Toss - Shaun of the Dead (4/8) Movie CLIP (2004) HD - YouTube maar dan in serieuze films? Nee, dat is niet spannend. In horror / komedie kan het weer wel. Dat heeft Shaun of the Dead wel bewezen.

Ik houd juist van snelle zombies want zo wordt het tenminste spannend. En niet van die 'houterige en trage' zombies die een eeuwigheid er over doen om 1 meter ver te komen. Dit wordt zelden spannend.

End of Days (1999) is een actie / horror film met Schwarzenegger. Die wilde ik eerder misschien nog tippen maar op dit forum zijn er weinig Schwarzenegger fans en heb ik dat maar niet gedaan. Ik vind hem zelf (heel) goed.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Alexander1900 wat spannend is, is voor eenieder anders. Van films met veel actie dat zal ik zelden spannend vinden. Dan liever een slowburner ergens in een creepy huis of bos waar er iets onverwacht kan gebeuren. Maar zombiefilms neuh die kijk ik niet voor de spanning.

Ik kan er best wel inkomen dat rennende zombies voor spanning en een extra gevaar kunnen opleveren maar ik ben op dat vlak old school. Ik vind het onlogisch en meer naar comedy neigen zeker als het bijvoorbeeld om zware personen of oude mensen die dan ineens wel sneller gaan zijn dan toen ze nog mens waren.

Sowieso ben ik al niet van de horror waar veel focus ligt op actie. Dat gaat mij al snel vervelen. Horror actie ga ik wellicht geen tip geven.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

MovieMind wrote:

(quote)
Dat zal het zeker zijn, maar dat maakt het dan niet meteen slecht of geen horror.

Dat heb ik ook niet beweerd.

Zeg jij houdt wel erg veel van die film hé, romantische ziel?

Fransman

• 3022 messages
  • 2267 votes

Mijn beloofde filmtip:

No Reason (2010)

Hoon zal wel weer mijn deel zijn.

Collins

• 7294 messages
  • 4307 votes

Fransman wrote:

Niet op voorhand. Jouw tip lijkt me helemaal niet onaardig. Maar ja, dat dacht ik bij Razor ook ?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Fransman wrote:

Mijn beloofde filmtip:

No Reason (2010)

En woor welk thema is dat dan? Lijkt me niet meteen een zombiefilm?

Fransman

• 3022 messages
  • 2267 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

En woor welk thema is dat dan? Lijkt me niet meteen een zombiefilm?

Nee sorry, ik kleur weer buiten de lijntjes. Ik zou het rangschikken onder horror, gore en mystery. Maar al kijkend voel je je wel een beetje een zombie... Helpt dat?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Fransman wrote:

(quote)

Nee sorry, ik kleur weer buiten de lijntjes. Ik zou het rangschikken onder horror, gore en mystery. Maar al kijkend voel je je wel een beetje een zombie... Helpt dat?

Lol grapjas, ik zal die onder mystery zetten dan

ZZ TOP

• 507 messages
  • 2187 votes

Night of the Creeps (1986)

Blijft een fijne en vermakelijke film.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Alexander1900

baspls

Collins

dimi303

dualcia

Dying Rose

EW101

FillumGek

Fransman

Harmonica Man

Hollywood007

jeroentjuhhhhh

john mcclane 2

joolstein

Kondoro0614

Mariovane

MovieMind

Onderhond

remorz

Shaky

TornadoEF5

VanRippestein

Woland

ZZ TOP

Mensen die nog geen tip hebben gegeven bij zombies, kan nog steeds (Woland, baspls etc) maar we gaan ondertussen verder met een nieuw thema met name:

Thriller/suspense.

Films die dus om de spanning draaien iets minder op angsten en/of afkeer al blijft de combinatie mogelijk. Vaak zijn ze realistischer dan horror, minder bovennatuurlijke elementen. Nu goed iedereen kan het wel voor zich uitmaken. Indien het moeilijk blijft vraag raad aan Hollywood007 die kan het verschil perfect uitleggen tussen thriller en horror

Volledig overzicht:

Tips per thema - Google Spreadsheets - docs.google.com

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6576 votes

Omdat deze zo verschrikkelijk realistisch is , en waargebeurd ( gebaseerd op, niet geheel letterlijk ) is mijn tip .

The Strangers (2008)

Een van de weinige horror / thriller films die me in mijn hoofd bleef achter volgen .

En verontrustend .

Het vervolg kun je gerust links laten liggen , wat een debacle .

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

Hide and Seek (2005) met Robert de Niro. Ben geen fan van hem, maar hier is hij goed te pruimen.

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6576 votes

Beter laat dan nooit , als tip ( al heeft elke doorgewinterde horror liefhebber hem al gezien , wil ik hem toch niet overslaan )

Voor spatter/ gore is mijn tip :

Martyrs (2008)

Er is ook een Engelstalige remake( klik ) , die tegen viel .

Maar wie weet ,,

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Hij had eventueel ook bij found footage gekund, maar ik vind 'm hier wat beter passen, deze heerlijk creepy tech-thriller: The Den (2013) .

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

Bij het zoeken door mijn collectie kwam ik er wel een paar tegen die ik wilde nomineren. À l'Intérieur (2007) was er zo eentje. Psycho (1960) en Psycho II (1983) waren kanshebbers.

Uiteindelijk ging ik voor Les 7 Jours du Talion (2010) gaan, die toch wel een horrific thema aansnijdt. Maar toen zag ik Cujo (1983) liggen en blijkt dat deze ook niet zo waanzinnig veel stemmen heeft op MM waarvan ik toch wel schrok. Vandaar deze keuze.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

End of days

Night of the creeps

Dawn of the dead

Waren degene die ik reeds zag van de zombie afdeling.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

john mcclane 2 wrote:

Beter laat dan nooit , als tip ( al heeft elke doorgewinterde horror liefhebber hem al gezien , wil ik hem toch niet overslaan )

Voor spatter/ gore is mijn tip :

Martyrs (2008)

Er is ook een Engelstalige remake( klik ) , die tegen viel .

Maar wie weet ,,

ik heb Martyrs gezien maar ik kan me niet meer herinneren of daar echt veel gore in zat, in mijn herinnering was dat nogal beperkt. Het lijkt mij meer een torture film, daar zou die veel beter in passen. Dat thema komt nog aan bod.

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6576 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

ik heb Martyrs gezien maar ik kan me niet meer herinneren of daar echt veel gore in zat, in mijn herinnering was dat nogal beperkt. Het lijkt mij meer een torture film, daar zou die veel beter in passen. Dat thema komt nog aan bod.

Je hebt helemaal gelijk. Als iets onder die categorie valt is dat het wel .misschien ook wel een dunne lijn ?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

john mcclane 2 wrote:

(quote)

Je hebt helemaal gelijk. Als iets onder die categorie valt is dat het wel .misschien ook wel een dunne lijn ?

Je mag die kiezen voor gore maar dat betekent natuurlijk dat die niet meer kan worden getipt voor torture en de mensen die deze in gedachten hadden voor dit thema ook een andere moeten nemen. Maar het is wel nog een eindje voor we aan torture zitten.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Rebecca (1940)

https://www.moma.org/d/assets/W1siZiIsIjIwMTgvMDQvMTEvMmZ0bDk3NnZuNF9SZWJlY2NhXzIuanBnIl0sWyJwIiwiY29udmVydCIsIi1yZXNpemUgMTAyNHgxMDI0XHUwMDNlIl1d/Rebecca-2.jpg?sha=c623b3551ea92f07

Bij Thriller/suspense kan je domweg niet om Hitchcock heen! The Birds en Psycho Kent iedereen wel. Maar veel andere films bezitten deze ingrediënten ook. Doordat deze film zich afspeelt in kasteel Manderlay, er sprake is van een geest en er schaduwen zijn te zien, had deze film ook bij ghotic gekunnen maar de film is zoveel meer; psychologisch, romantisch en uiteraard suspense (die is er niet gelijk) Wel is de film enigzins wat traditioneel, het was Hitchcocks eerste in Amerika, misschien was hij hier nog wat voorzichtig, willen de bazen niet voor het hoofd stoten. Enfin hij hoef zich er niet voor te schamen! Het is een fijn oudje om te kijken.

Eerst viel mijn keuze op: Kvinden i Buret (2013) maar omdat dit een reeks films is, toch voor Hitchcock gekozen!

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Als zombiefilm nomineer ik : Premutos - Der Gefallene Engel (1997) . Een underground splatterfilm die mij erg goed beviel.

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6576 votes

remorz morgen een poging wagen aan

The Den (2013)

Ben benieuwd !

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

Ik hoor graag wat je ervan vond!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:

Bij het zoeken door mijn collectie kwam ik er wel een paar tegen die ik wilde nomineren. À l'Intérieur (2007) was er zo eentje. Psycho (1960) en Psycho II (1983) waren kanshebbers.

Uiteindelijk ging ik voor Les 7 Jours du Talion (2010) gaan, die toch wel een horrific thema aansnijdt. Maar toen zag ik Cujo (1983) liggen en blijkt dat deze ook niet zo waanzinnig veel stemmen heeft op MM waarvan ik toch wel schrok. Vandaar deze keuze.

Zeg juffrouw, doe je dat om mij in de war te brengen of welke van de 5 films is het nu, ik zal maar gaan voor de laatste (Cujo) zeker?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

Rebecca (1940)

(afbeelding)

Bij Thriller/suspense kan je domweg niet om Hitchcock heen! The Birds en Psycho Kent iedereen wel. Maar veel andere films bezitten deze ingrediënten ook. Doordat deze film zich afspeelt in kasteel Manderlay, er sprake is van een geest en er schaduwen zijn te zien, had deze film ook bij ghotic gekunnen maar de film is zoveel meer; psychologisch, romantisch en uiteraard suspense (die is er niet gelijk) Wel is de film enigzins wat traditioneel, het was Hitchcocks eerste in Amerika, misschien was hij hier nog wat voorzichtig, willen de bazen niet voor het hoofd stoten. Enfin hij hoef zich er niet voor te schamen! Het is een fijn oudje om te kijken.

Eerst viel mijn keuze op: Kvinden i Buret (2013) maar omdat dit een reeks films is, toch voor Hitchcock gekozen!

Daar ben ik het wel met je eens ook al ben ik niet meteen een fan van de regisseur. The Birds vind ik wel erg goed en ook zijn silent The Lodgers vind ik erg fijn. Ik ga een film nemen van een man die bekend werd als master of gimmicks maar zoals andere ook wel erg geïnspireerd raakte door Hitchcock. The Tingler is natuurlijk een topper maar past beter in een andere categorie, Homicidal heeft dan ook nogal wat elementen van Psycho maar vind ik dan toch niet sterk genoeg om die te tippen. Ik ga dus voor een meer sfeervolle doch weinig bekend:

The Night Walker (1964)

https://live.staticflickr.com/6131/6003905691_80b7c6826d_b.jpg

Rebecca vond ik ook wel sfeervol, maar te traag en er gebeurde te weinig naar mijn zin. je hebt dan wel een still genomen van de beste scène, die herinner ik me dan nog wel heel goed. Lesbian subtext in 1940!

en The Call met Abigail Breslin had ik ook aan gedacht maar er zijn betere van haar en die is ook al vrij vaak bekeken.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Tips Thriller/suspense

john mcclane 2: The Strangers (2008)

Alexander1900: Hide and Seek (2005)

remorz: The Den (2013)

Hollywood007: Cujo (1983)

joolstein: Rebecca (1940)

alexspyforever: The Night Walker (1964)

Volledig overzicht:

Tips per thema - Google Spreadsheets - docs.google.com

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Zeg juffrouw, doe je dat om mij in de war te brengen of welke van de 5 films is het nu, ik zal maar gaan voor de laatste (Cujo) zeker?

Hahahaha sorry het was inderdaad cujo.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.