- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror Tip Top & Chit Chat Project
Horror Tip Top & Chit Chat Project
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Als ik de originele Exorcist had getipt zou dat iets te voor de hand liggend zijn, al is dat natuurlijk zonder meer de beste film in dit sub-genre. Daarom ga ik voor een vervolg dat in mijn ogen veel te weinig aandacht krijgt. Geregiseerd door schrijver William Peter Blatty zelf bovendien en met een sterke rol van George C. Scott en Brad Dourif (Lord of the Rings, Dune, Child's Play, Dario Argento's Trauma). Voor mensen die er doorheen kunnen kijken raad ik aan om de director's cut te kijken, die helaas voor een deel in VHS-kwaliteit is. De reguliere versie is tot ongenoegen van Blatty zonder zijn toestemming aangevuld met allerlei spectaculaire uitbanningscènes die geen toevoeging hebben voor het verhaal.
(afbeelding)
Ik heb zelf nog niet zoveel films in dit genre gezien, daarom wil ik vooral hierin graag wat tips opdoen gedurende dit spel. Vooral films die net als The Exorcist op religieus vlak een vrij serieuze inslag hebben vind ik interessant.
Goh ik heb al verscheidene malen op het punt gestaan om deze te kijken, maar ik vrees toch dat de afwezigheid van oa het originele Exorcist meisje, haar moeder en andere figuren uit het origineel de reden zijn waarom ik nog steeds niet sta te springen om die te kijken. Focus ligt kennelijk niet zo op exorcisme.
Ik zie nog niet veel tips voorbij komen met een religieuze inslag. Deliver us from Evil heeft dat, maar die vond ik zelf helemaal niet goed, rommelig en geen idee wat nu precies het probleem/gevaar/conflict was.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
.., die later met het indrukwekkende Strings (2004) op de p(r)oppen zou komen.
Heb hem op de kijklijst geplaatst! 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Goh ik heb al verscheidene malen op het punt gestaan om deze te kijken, maar ik vrees toch dat de afwezigheid van oa het originele Exorcist meisje, haar moeder en andere figuren uit het origineel de reden zijn waarom ik nog steeds niet sta te springen om die te kijken. Focus ligt kennelijk niet zo op exorcisme.
Klopt wel dat het niet zozeer over nieuwe exorcismen gaat, de film gaat over een bizarre moordzaak in Washington van een gestoorde moordenaar die o.a. een zwart jongetje aan een kruis nagelt. De detective is een oude bekende van Father Damien uit het origineel en probeert op dat gebied ook wat losse eindjes aan elkaar te knopen. Beide zaken lijken uiteindelijk meer met elkaar verwant dan hij vermoed... Meer kan ik niet echt vertellen, maar wees er zeker van dat demonen een rol spelen.
Deel 2 heeft wel Linda Blair, maar wordt over het algemeen als heel slecht gezien. Hoewel het verhaal de nodige gebreken heeft en het hele hypnose-gedoe nogal belachelijk was, vond ik het zeker niet zo slecht als iedereen beweert. Visueel is de film echt geweldig, vooral de visioenen die zich in Afrika en de Levant afspelen en waarin o.a. Max von Sydow en James Earl Jones voorkomen. Afgezien van wat afschuwelijke traditioneel afrikaanse muziek is de soundtrack van Ennio Morricone ook sterk.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Heb hem op de kijklijst geplaatst!
Ik ook 
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Tja, met Demons/Devils/Possession is dit een erg ruim thema. Ik zat eerst te denken aan de erg leuke B-film The Devil's Rock (2011) maar toen schoot mij deze Errementari (2017) te binnen.
Een Baskische verfilming van misschien wel één van de oudste sprookjes ter wereld – dat van de smid en de duivel. De man met de bokken poten in eigen persoon die het heeft voorzien op de ziel van de smid, beter kan niet horen, bij dit thema.!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Registratie:
La Cara Oculta (2011) van FillumGek
96 minuten - FTV
Punten: 96 + 10= 106; Totaal: 106
3,0*
https://www.colisito.com.ar/wp-content/uploads/2012/06/La-Cara-Oculta-cast.png
Degelijk en veilige thriller, die soms wat beter is dan degene die gemaakt zijn voor tv. Dit zit hem vooral in de goede clou. Helaas komt die clou niet echt als een verassing. Helaas is er gekozen om de hoe en waarom van de clou te tonen. Dit was wel leuk gedaan maar hierdoor blijft ook vrij veilig. Daarnaast gaan Columbiaanse mensen blijkbaar graag in bad en onder de douche. Niet heel bezwaarlijk want daardoor zien we regelmatig Martina García in haar Eva-kostuum. De film kijkt fijn weg, is soms spannend maar is te degelijk om erg schokkend te zijn
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tips Demons/Devils/Possession
alexspyforever: The Gate (1987)
Onderhond: Necromentia (2009)
FillumGek: The Hidden (1987)
Alexander1900: Shocker (1989)
remorz: Besat (1999)
Harmonica Man: The Possession of Hannah Grace (2018)
john mcclane 2: Deliver Us from Evil (2014)
Hollywood007: Ouija: Origin of Evil (2016)
Woland: Night of the Demon (1957)
baspls: The Exorcist III (1990)
MovieMind: Mal Nosso (2017)
joolstein: Errementari (2017)
Volledig overzicht:
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tja, met Demons/Devils/Possession is dit een erg ruim thema. Ik zat eerst te denken aan de erg leuke B-film The Devil's Rock (2011) maar toen schoot mij deze Errementari (2017) te binnen.
Een Baskische verfilming van misschien wel één van de oudste sprookjes ter wereld – dat van de smid en de duivel. De man met de bokken poten in eigen persoon die het heeft voorzien op de ziel van de smid, beter kan niet horen, bij dit thema.!
(afbeelding)
Klinkt heel interessant. Ik ken dit verhaal via sprookjesboeken en gek genoeg ook via een poppenspel dat ik als kind heb gezien. Een variant op Faust eigenlijk. Die gaat zeker op de kijklijst.
ZZ TOP
-
- 507 messages
- 2187 votes
Heb weer een aantal mooi tips voorbij zien komen, waarvan er een paar zeker op mijn kijklijst komen te staan, zelf zie ik dat ik alweer een aantal thema's gemist heb, dus hier mijn tips die jullie nog tegoed hebben.
Haunted/old dark house:
Deze blijft gewoon erg goed.
Slasher:
The House on Sorority Row (1983)
Van het laatste thema heb ik te weinig gezien om een goede tip te geven, dus die laat ik aan me voorbij gaan.
Collins
-
- 7290 messages
- 4306 votes
Foute B-horror uit de jaren 80. Met heerlijke effecten, een pracht van een demon en een paar leuke kills.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tips Demons/Devils/Possession
alexspyforever: The Gate (1987)
Onderhond: Necromentia (2009)
FillumGek: The Hidden (1987)
Alexander1900: Shocker (1989)
remorz: Besat (1999)
Harmonica Man: The Possession of Hannah Grace (2018)
john mcclane 2: Deliver Us from Evil (2014)
Hollywood007: Ouija: Origin of Evil (2016)
Woland: Night of the Demon (1957)
baspls: The Exorcist III (1990)
MovieMind: Mal Nosso (2017)
joolstein: Errementari (2017)
Collins: Mausoleum (1983)
Volledig overzicht:
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Ik ben in diepe rouw. Mijn computer heeft het begeven en moet binnen voor herstel dus ik zal me voorlopig moeten behelpen met de films die ik nog heb liggen of via YouTube te bekijken zijn. Hopelijk snel gemaakt of een nieuwe 
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Twee korte registraties - heb niet echt veel behoefte om er veel meer over te zeggen maar Dig Two Graves beviel wel aardig, Open Grave een stukje minder (al zit het qua plot wel aardig in elkaar).
4. Dig Two Graves (2014) van joolstein
85 minuten, FTV
Punten: 85 + 9 = 94; Totaal 382
Score: 3.5*
5. Open Grave (2013) van MovieMind
101 minuten, FTV
Punten 101+10 = 111; Totaal 493
Score: 2.5*
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Net als vele jaren geleden opnieuw Inferno (1980) aangezet, getipt door Harmonica Man. Toen uitgezet na een kwartier, nu na twee keer een half uur. Ik weet niet wat het is. Suspiria vond ik heel sterk, maar hier is wederom geen doorkomen aan. Geen stem dus.
ZZ TOP
-
- 507 messages
- 2187 votes
1. Hotel Inferno (2013) tip van Shaky
80 minuten, FTV
Punten: 80 + 8 = 88
Score: 3*
Gewoon een lekkere splatter. Een film die in een sneltreinvaart voorbij gaat. Heerlijk bloederig. Vooral de handgemaakte effecten waren sterk, sommige computereffecten waren dan weer een stuk minder. Eerste gedeelte is top, het tweede gedeelte wordt het toch wat minder.
Collins
-
- 7290 messages
- 4306 votes
1. Razor (2007). Een tip van Fransman.
75 minuten - FTV
Punten: 75 + 8 = 83
Score: 1.5*
Als ik me niet vergis, is dit de eerste Griekse slasher ooit geproduceerd en die viel niet mee. De film is tot stand gekomen met een budget van ca. 25.000 dollar. Zeer bewonderenswaardig om met zo'n laag budget een film te maken. Hoewel de verwachtinge op voorhand laag gespannen zijn, hoeft zo'n goedkoop geproduceerde film niet altijd een slechte film op te leveren. Er is altijd een kansje op iets leuks. Voor deze film geldt dat echter niet.
Het verhaaltje is niet eens zo onaardig, maar het ziet er allemaal zo amateuristisch uit. Slechte belichting. Slecht acteerwerk. Vervelende repetitieve kills. Erg slechte effecten en gore. En dat alles in een tergend langzaam tempo.
Sorry Fransman, maar het was leuker om over de film te lezen dan om hem daadwerkelijk te bekijken.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Als het allemaal zo tegenvalt... waarom gewoon niet mijn tips kijken?
Succes gegarandeerd. 
Collins
-
- 7290 messages
- 4306 votes
Promises, promises... 
Ik heb Shocker (1989) en Besat (1999) genoteerd. Die kunnen dan maar beter niet tegenvallen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Als het allemaal zo tegenvalt... waarom gewoon niet mijn tips kijken?
Succes gegarandeerd.
Behalve Bad Taste dan, die vond ik echt niet goed. Dat was beetje zoals Troma, flauwe humor. Zelfs geen mooie vrouwen, eigenlijk geen enkele vrouw gezien.
Harmonica Man
-
- 280 messages
- 0 votes
Net als vele jaren geleden opnieuw Inferno (1980) aangezet, getipt door Harmonica Man. Toen uitgezet na een kwartier, nu na twee keer een half uur. Ik weet niet wat het is. Suspiria vond ik heel sterk, maar hier is wederom geen doorkomen aan. Geen stem dus.
Je hebt het geprobeerd in ieder geval. Aan het eind wordt vaak alles duidelijk, zoals in veel films waarvan ik in het begin denk: waar zit ik naar te kijken. 
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Sorry Fransman, maar het was leuker om over de film te lezen dan om hem daadwerkelijk te bekijken.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Registratie:
Razor (2007) van Fransman
75 minuten - FTV
Punten: 75 + 8 = 83; Totaal: 106+83=189
2,0*
https://i.ebayimg.com/images/g/Q2cAAOSwCGVX4v7q/s-l400.jpg
Met superlage of No-budget films ben ik wel bekend. Het zijn vaak filmpjes die door fans van het genre zijn gemaakt. Het is dus vooral een kwestie van niet teveel verwachten. Zo ook bij deze Griekse horror.
Helaas is dit een prutswerk van je welste geworden. Ten eerste zijn er domweg te veel personages. Acteerwerk is uiteraard slecht maar de teksten die ze hier uitkramen zijn wel heel erg. Dat werd pijnlijk duidelijk tijdens de ellelange erotisch bedoelde scènes. "I will F*^% you!"???
En dat dan ook nog op het nummer; "Tears in heaven" Oké we zien wat borsten voorbij komen. (dat was dan nog iets van een pluspunt)
En dan de kills! Hier hoort de film zijn kracht aan te ontleden maar die zijn ondermaats. Veelal zijn het repetitive moorden. We zien het gezicht van het slachtoffer, scheermes, dildo, gesel en dan cirkelzaag. Alles te donker waardoor er niet veel is te zien. Nee, zelfs aan de eisen van extreme cinema voldoet het bijna niet!
Het is misschien een dappere poging maar goed kan ik dit niet vinden
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Voordat ik een nieuw thema op tafel gooi, ik ben eindelijk ook van start gegaan; Ik dacht laat ik laag beginnen. En inderdaad zoveel enthousiasme en het bleek dus niet veel om het lijf te hebben, hetgeen ik eigenlijk ergens had verwacht.
tip van FillumGek
Splatter/gore
84 minuten + FTV (84 + 8 = 92 punten)
1,5*
Dank je wel remorz zo denk ik er ook over, beter kan ik het niet verwoorden. Dat het misschien weinig originaliteit uitstraalt vind ik niet eens zo erg, maar het boeit uiteindelijk niet veel. Dit heb ik al vaker gezien in Aziatische actiehorror zoals The Heroic Trio uit de jaren 90. Repetitieve actie, versneld, slow motion, overdreven bloed en ledematen die in het rondgaan. Het ziet er gewoon zo lelijk uit dat het eerder cartoonesk bijna grappig wordt ipv vies.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De laatste van de 6 keer verkozen thema's is Gothic. Ik vind het zelf moeilijk te omschrijven dus ging ik bij liefhebber baspls te rade die er duidelijk meer van afweet dan ik. In zijn woorden:
Onder gothic verstaan we klassieke horror waarin monsters, spoken en het bovennatuurlijke een rol spelen, maar de sfeer centraal staat. Mistige kerkhoven, oude kerken, kastelen en landhuizen zijn het decor. Denk aan de Universal classics, Hammer-films, de Edgar Allan Poe-verfilmingen maar ook aan moderne films zoals die van del Toro.
Dat ik zelf een Bava wou nemen stond vast. Redelijk wat keuze en ik twijfelde om I Vampiri te nemen maar die is toch een stuk minder dan zijn latere werk. Kill Baby Kill was een andere mogelijkheid maar ook die kan niet tippen aan Black Sunday dus:
La Maschera del Demonio (1960)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/0/07/La_maschera_del_demonio_%28film_1960%29.jpg
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12839 votes
La Chute de la Maison Usher (1928)
Laatst pas gezien, deze viel me best mee vanwege die sfeer. Niet zo'n fan van klassieke cinema, maar deze was best oké.
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Moderne horror die gothic verhaspelt met een boel andere subgenres tot een ijzersterk sfeervol geheel. Wordt op MM iets te laag gewaardeerd, maar dat heeft vooral met verkeerde verwachtingen te maken, denk ik.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Veel keus... Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Harmonica Man
-
- 280 messages
- 0 votes
Snel deze als tip: Suspiria (1977)
Als liefhebber van Dario Argento vind ik dit na La Maschera del Demonio (1960)
de nummer 2.