- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Nu dat alle tips zijn gegeven gelieve na het bekijken en registreren van de tipfilm deze lijst te quoten en aan te passen, ik heb het nu voor jou gedaan JM
Tiptopper scores
Collins: The Innkeepers (2011) 3* Gemiddelde 2,58
John Milton: The Wicker Man (1973)
alexspyforever: Ultimo Mondo Cannibale (1977)
EW101: L'Ultimo Treno della Notte (1975)
Boeikens: Les 7 Jours du Talion (2010)
Woland: Hatchet (2006) 4* Gemiddelde 2,61
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hoewel het bij dit spel niet echt om de punten ging, John Milton is als eerste klaar en krijgt de snelle surfer trofee. Ik hoop dat Miss Milton nu even niet kijkt...
https://p.vitalmx.com/photos/forums/2016/03/03/126444/s1200_2015_0731_CA_FF_PHOTO_H_Anthony_Dion.jpg
En hierbij zijn overzicht met alle bekeken films per subcategorie
Categorie 1: Horrorkruisingen (geel)
a) Actie: The Belko Experiment (2016)
b) Avontuur: The Beast from 20,000 Fathoms (1953)
c) Comedy: Creepshow (1982)
d) Drama: La Region Salvaje (2016)
e) Science fiction: Los Cronocrimenes (2007)
f) Fantasy: Byzantium (2012)
g) Thriller/mystery: The Cloverfield Paradox (2018)
Categorie 2: Horror stijlen (violet)
a) Gothic: The Changeling (1980)
b) found footage: The Visit (2015)
c) Zwart/wit: The Tingler (1959)
d) Arthouse & surrealisme: Valerie and her Week of Wonders (1970)
e) Silent: J'Accuse! (1919)
f) Documentary: Cropsey (2009)
g) Giallo: Blood and Black Lace (1964)
Categorie 3: Gewelddadig (rood)
a) Body horror: Braindead (1992)
b) Slasher & Revenge: Alice, sweet Alice (1976)
c) Splatter: City of the Living Dead (1980)
d) Kannibalisme: Ravenous (1999)
e) (s)exploitation: Nekromantik (1987)
f) Underground: End of the Line (2007)
g) Home invasion: You’re Next (2011)
Categorie 4: Monsters (groen)
a) Natural fauna: Razorback (1984)
b) Natural flora: Little Shop of Horrors (1986)
c) Mutations: Annihilation (2018)
d) Weerwolven: The Howling (1981)
e) Dolls & Toys: Magic (1978)
f) Aliens: The War of the Worlds (1953)
g) Mens vs Machine: Hardware (1990)
Categorie 5: Undead & supernatural (blauw)
a) Geesten & andere spirits: Marrowbone (2017)
b) Heksen: The Lords of Salem (2012)
c) Duivels en demonen: Curse of the Xtabai (2012)
d) Vampiers: Les Lèvres Rouges (1971)
e) Zombies: The Beyond (1981)
f) Andere undead: Evil Dead (2013)
g) Creepy/evil kids: The Brood (1979)
Categorie 6: Regio/taal (oranje)
a) Romaans: Tesis (1996)
b) Germaans: Ich Seh Ich Seh (2014)
c) Scandinavië: Nattevagten (1994)
d) Oost-Europa: Srpski Film (2010)
e) Azië: Pintu Terlarang (2009)
f) Afrika en Latijns-Amerika: La Casa Muda (2010)
g) Oceanië: Cat Sick Blues
Categorie 7: Periode (wit)
a) 1920-1939: Son of Frankenstein (1939)
b) 1940-1949: Weird Woman (1944)
c) 1950-1959: The Vampire’s Coffin (1958)
d) 1960-1969: The Curse of the Werewolf (1961)
e) 1970-1979: Images (1972)
f) 1980-1989: Veerana (1988)
g) 1990-1999: In the Mouth of Madness (1994)
h) 2000-2009: Amer (2009)
i) 2010-heden: Dream Home (2010)
Speciaal (zwart)
Horror anthologies: Rampo Jigoku (2005)
Vrije keuze: L’ Etrange Couler des Larmes de Ton Corps (2013)
Tipfilm: The Innkeepers (2011)
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
Naar het schijnt zijn zowat alle films van Rollin in die aard. Ik heb enkel Les Raisins de la Mort van hem gezien. Die scheen nog mee te vallen al leek er ook telkens een excuus te worden gezocht om mooie dames uit de kleren te doen gaan. Ook hier stelde het verhaal 2 keer niks voor al deed de regisseur nog een poging om er diepgang in te brengen. Maar het was al snel duidelijk dat verhaal en karakterontwikkeling niet zijn sterkste kant was, dus in dat geval kan ie zich maar beter enkel bij gore en naakt houden. Zo een poging tot diepgang en de mensen te laten geloven dat er meer achter zou zitten dan enkel gore en erotiek zaait enkel verwarring denk ik. Hershell Gordon Lewis heeft ook zo eens geprobeerd om erg serieuze horror te maken met 'A Taste of Blood', met als resultaat dat de Lewis fans dat meestal zijn saaiste film vinden en ik deel die mening ook.
Toch heb ik er nog één op de verlanglijst staan. Het schijnt dat Les Paumées du Petit Matin (1981) een Rollins film is met meer diepgang. Er schijnt ook heel redelijk in te worden geacteerd. En de erotiek die er uiteraard ook in zit, neem ik in dit geval maar op de koop toe... 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Miss Milton keek, didn't mind, want was trots wetend dat ik het zonder haar niet gehaald zou hebben 
Bovendien duld ik diegenen met dubbele registraties met respect boven me. Dat leg ik toch echt af, tegen een joolstein bijvoorbeeld... 
Maar zoals je zei: daar ging het niet om. Ik ben blij met de grote hoeveelheid achten die ik heb ontdekt, leuke stukjes schrijven en afbeeldingen zoeken. Dat is voor mij het leukste.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Gefeliciteerd John Milton!
Daybreakers (2009)
FTV Categorie 1 A: Actie 30/54
https://theafictionado.files.wordpress.com/2014/06/daybreakers.jpg?w=500
Goede film! Mijn tweede Spierig-filmpje ook. Tot nu toe, van wat ik gezien heb, hebben ze altijd wel een goed concept en visueel pakken ze het ook nog goed aan. Erg sfeervol.
De vampierenwereld leeft echt en kent zijn eigen problemen, verhoudingen, onderzoekers, nieuws, reclame en nog meer. Natuurlijk is bijna iedereen veranderd in een vampier, maar de maatschappij blijft draaien.
Ook leuk dat niet iedereen een vampier wilt worden.
Verder is er genoeg gore. Deze gore is vrij overtuigend. Wel jammer dat de computereffecten dat wat minder zijn. De verbrandingen heb ik wel beter gezien en hadden beter met praktische effecten gemaakt kunnen worden.
Det Okända. (2000)
FTV Categorie 6C Scandinavië 31/54
http://media1.aspekt.nu/2017/08/the-unknown-2000-2.jpg
Knap filmpje. Het lijkt in de stijl van Blair Witch Project, maar een echte found footage-film is het absoluut niet. Geen enkel personage heeft een camera mee en loopt er constant mee rond. Wat wel net als Blair Witch Project is? De film geeft je het gevoel dat je ook mee bent. En dat alles zonder storend of schokkend te zijn.
In deze film onderzoekt een groepje jongeren van een universiteit een verbrande plek in het bos. Hier vinden ze een vreemd stuk weefsel die ze natuurlijk voor de gein (en als onderzoek) willen ontleden. Dit gaat vrij goed,maar op gegeven moment is het ding weg. Dan verandert de film in een soort 'Ivasion of the Body Snatchers'. Vrij weinig effecten waren voor deze film nodig, maar door de setting en sfeer is alles wel erg effectief en spannend. 
De personages zijn gelukkig ook leuk om te volgen. Dat is vaak anders met 'found footage'.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Bone Tomahawk (2015)
Categorie 1 - Horrorkruisingen (geel) - Compleet!
b. Avontuur
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 50/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/100000/100810.300.jpg?cb=1494179097
De combinatie western-horror zie je niet zo heel vaak, maar smaakt in dit geval prima. In Bone Tomahawk zien we een pioniersdorpje ergens in het Amerikaanse westen, dat geteisterd wordt door gespuis: maar dit maal niet door een bende outlaws, Apaches of iets dergelijks, maar door een primitieve, gewelddadige kannibalenstam. En we zien horrorlegende Sid Haig nog even langskomen, al die jaren na Spider Baby is de man nog steeds actief (uiteraard ook in Rob Zombie-films te zien). Het middenstuk had wel iets meer vaart kunnen gebruiken, maar de film heeft alsnog een fijne sfeer waar de onbekende dreiging vanaf druipt, en die culmineert in een best bruut laatste half uur. Het had wat korter gekund, desondanks een welverdiende 3.5*.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
The Fly (1958)
Categorie 7 - Periode (wit)
c. 1950-1959
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 51/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7877.300.jpg?cb=1368138339
Qua verhaal is het aan de ene kant niet heel verrassend, aangezien ik de remake van Cronenberg al wel gezien heb. Maar toch pakt deze The Fly uit 1958 het op een hele andere toon aan, en op z'n eigen manier slaagt ook deze versie ruim. We beginnen met een soort van epiloog (met Vincent Price) die best lang duurt, waarin een mysterieuze moordzaak waarin de zelfverklaarde moordenares zich steeds vreemder gaat gedragen, om pas na die tijd het uiteindelijke mysterie te vertellen. Het begint als wetenschapper Andre zichzelf steeds verder verliest in zijn experimenten, en nadat hij onder andere al de kat heeft laten desintegreren vindt hij het alsnog nodig om ook zichzelf pogen te transporteren: met quasi-fatale gevolgen, want de vlieg die met hem in het apparaat is gevliegen vermengt zich met hem. In plaats van de uitgebreide body horror die Cronenberg loslaat, gaat deze versie veel meer voor suggestie en mysterie; hoewel het voor mij (en voor veel mensen denk ik) al snel duidelijk was dat Andre tot een soort van hybride mens-vlieg was getransformeerd (net als de vlieg die een stuk mensenhoofd heeft meegekregen), die uteindelijk zelf dood wilde, werd dit pas tegen het einde echt expliciet bevestigd. Niet verrassend, maar een sfeervolle vertelling en een prima variant op het bekende gekke-wetenschappers-met-escalerende-experimenten-verhaal. 3.5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Tales from the Hood (1995)
Categorie 7 - Periode (wit) - compleet!
g. 1990-1999
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 52/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/49000/49017.300.jpg?cb=1523128337
Vermakelijk filmpje waarin we in anthologie-vorm vier verhalen met omkadering te zien krijgen - het is een soort van 90's blaxploitation-versie van Tales from the Crypt met ook hier wat moraliserende verhaaltjes en met dezelfde uiteindelijke clou - de aanhoorders van het verhaal zijn de sjaak en rechtstreeks onderweg naar de hel vanwege hun slechte daden. De nadruk ligt niet echt op de horror; jazeker, er gebeuren allerlei bovennatuurlijke dingen en er gaan een hoop mensen dood, maar de film poogt niet om echt eng uit de hoek te komen, en ook qua gore of effecten is er niet veel te zien. De film is meer een satire over de problemen die zwart Amerika bezighouden: de bendeproblematiek, drugs en moorden, racistische politie en politici, huiselijk geweld, enzovoorts - en de horrorelementen functioneren een beetje als knipoog om het niet allemaal al te zwaar op de hand te laten voelen. Echt top is het niet, maar Tales from the Hood kijkt lekker weg met prima verhalen waarin zware onderwerpen met een losse sfeer en wat knipogen behapbaarder gemaakt worden. Ik vond het vermakelijk. 3.5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Twee registraties en een beetje voor mijn laatste categorie (voor de tipfilm).
A Quiet Place (2018)
Categorie speciaal (zwart)
Vrije keuze
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 53/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1116000/1116842.300.jpg?cb=1522144872
Na de goeie verhalen heb ik A Quiet Place ook maar in de bios meegepakt, en inderdaad, het is een alleraardigste thriller/horror. John Krasinski en zijn familie leven in een soort van postapocalyptische wereld: de precieze details zijn niet heel relevant en worden ook niet uit de doeken gedaan, maar er is een soort van invasie geweest van monsters, die een groot deel van de mensheid afgemaakt hebben. Deze mini-predators zijn compleet blind, maar jagen op het gehoor: ieder (hard) geluid kan funest zijn. Met deze achtergrond bouwt Krasinski een zeer solide thriller, die nergens echt verrast maar die goed doortimmerd in elkaar zit.
Al in het begin wordt de sfeer en de dreiging goed duidelijk gemaakt als een van de kinderen opgegeten wordt. De nadruk op stil zijn, gebarentaal en de dreiging dat elk geluid dat je maakt je laatste kan zijn, werkt de spanning goed in de hand. Er komt ook wel wat familiedrama voorbij, maar dat heeft gelukkig niet de overhand gekregen in de film. In wezen gebruikt Krasinski veel elementen van zombiefilms, en ook komen er veel jumpscares voorbij. Niet superorigineel, maar er hangt wel continu een dreigende, onderhuidse spanning van een gevaar dat elk moment toe kan slaan als je even verslapt. Krasinski, Blunt en ook de kinderen weten dat ook goed over te brengen. Kortom, de originaliteitsprijs gaat de film niet voor, maar als horror-thriller-drama is A Quiet Place gewoon een hele geslaagde film geworden. 4.0*
Wolfblood (1925)
Categorie speciaal, vrije keuze
Verenigde Staten, FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1118000/1118775.300.jpg?cb=1519933598
Toen ik via de recensie van alexspyforever hoorde over deze film, stond vast dat ik deze ook binnenkort ging kijken. Zonder hoge verwachtingen, want dit soort vroege, low-budget features kunnen nogal eens een zware zit zijn, maar heel erg benieuwd was ik wel. De een-na-oudste, en de oudste nog bestaande weerwolffilm, dat soort curiosa ben ik altijd wel geïnteresseerd in. Tot mijn afgrijzen zat er al een joekel van een spelfout in de eerste tekstkaart (fastness ipv vastness), maar gelukkig bleek dit een incidenteel foutje te zijn. Het was een sfeervolle film, vooral vanwege de setting (grotendeels) in de grootse Canadese bossen. Echt een weerwolffilm is dit ook niet - Bannister krijgt weliswaar wolvenbloed in zich bij een transfusie, maar zijn wolfschap is eigenlijk niet echt, en beperkt zich tot dromen en hallucinaties van een roedel spookwolven, verhalen over slachtoffers en geruchten van de bijgelovige houthakkers. Er wordt ook verwezen naar de Loup Garou, een Frans-Canadese weerwolflegende, in plaats van de meer traditionele Germaanse weerwolf wat de meest gebruikte weerwolf-archetype is. Maar ik ben het met alex eens dat het het puur een drama is en geen horror, met een ietwat vermoeiend romantisch drama-zijplotje, en het vaak mmer overkomt als een boek geillustreerd met korte filmpjes dan dat het echt als film één verhaal vertelt. Toch ben ik wel wat milder in m'n eindoordeel - ik hou wel van dit soort folk-drama, en het prima verhaal en de fraaie setting maken voor mij een hoop goed. 3.5*
August Underground's Mordum (2003)
Niet uitgekeken, dus geen registratie - niet dat het uitmaakt.
Verenigde Staten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/28000/28225.300.jpg?cb=1416592461
Ik ben er aan begonnen, maar ik had er al snel geen zin meer in. Het camerawerk was sowieso al ontzettend irritant, ik ben al niet zo'n fan van dat geneuzel met handheld camera's, maar hier is de schudderigheid en de beeldkwaliteit echt dramatisch. Natuurlijk om een 'échte', realistische sfeer neer te zetten alsof je daadwerkelijk een paar seriemoordenaars met hun handheld camera'tje aan het volgen bent, maar alsnog, ik werd er niet blij van. Van het acteren en de gesprekken moeten we het ook niet bepaald hebben, en tja, nadat ik na wat slecht gefilmde (maar toegegeven, realistisch overkomende) verminkings- en moordscenes vervolgens moest gaan kijken naar een uitgebreide marteling waarbij een penis in episodes los wordt gesneden was ik er wel klaar mee. Er was een tijd dat ik dit soort shit nog wel uitkeek omdat het kon en om de reputatie van de film (want die heeft ie zeker), maar ik ben tegenwoordig oud en verstandig, en heb wel wat beters te doen met m'n volgende uur.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Het meeste is nog van dit weekend, eigenlijk. En de tipfilm moet nog!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Speciaal (zwart)
Horror anthologies:
Voortgang: 51/54
Blijkbaar heeft de film hierop MM niet de weg naar de juiste filmkijkers gevonden want de lage waardering hier staat toch wel in schril contrast met de waardering die film elders krijg.
Animator Raul Garcia werkte jarenlang voor onder andere Disney. Werk van hem is te zien in films als Aladdin, Pocahontas, Hercules en Who Framed Roger Rabbit. Of in films voor andere studio's zoals Platvoet en zijn vriendjes en De smurfen. Met deze anthologie bundelde hij vijf verhalen van schrijver Edgar Allen Poe waarvan hij sommige al eerder had gemaakt. Nu zijn de verhalen van Poe wel vaker verfilmd, maar die producties zijn niet altijd even trouw aan de bron . Raul Garcia wilde zo dicht mogelijk bij Poe blijven. Daarom komen sommige teksten woord voor woord terug in de film.
De filmpjes zijn verbonden door een raamvertelling waarin de Dood (Cornelia Funke) op het kerkhof een plagerige conversatie voert met Poe (Stephen Hughes)die door een zwarte raaf vertolkt wordt. (Een verwijzing naar het gedicht ‘ The Raven’) Terwijl Poe op aarde wil blijven om nieuwe verhalen te kunnen creëren, wil de Dood zijn ziel. Hierbij is de bindende factor de verhalen van Poe die ze als argumentatie elkaar vertellen. Elk filmpje heeft zijn eigen opvallende stijl en verteller, beginnende bij:
1. "The Fall of the House of Usher"
Werd verteld door de toen 89-jarige Christopher Lee (het was één van zijn laatste rollen) en zeker de mooiste stem van alle filmpjes. Dit filmpje werd al gemaakt in 2012. Lee leest voor uit het werk van Poe, waardoor de gotische romantiek, er als het ware van afdruipt. Het filmpje is geanimeerd met opvallende schaduwen en harde, hoekige Kenmerken van zowel de personages als de locaties.
2. "The Tell-Tale Heart"
Werd verteld door Bela Lugosi en is letterlijk een stem uit het graf. Garcia vond op eBay een cassette (waarschijnlijk uit 1940) met daarop een oude opname van Lugosi die het verhaal voorleest. Na het oppoetsen van de opname en na toestemming van de zoon van de acteur werd de cassette gebruikt als basis voor deze animatie uit 2005. Tevens was het succes hiervan de start van de hele film. Het verhaal is gemaakt in de tekenstijl van de Argentijnse stripmaker Alberto Breccia en bestaat uit scherp contrasterende zwart-wit-tekeningen.
3. "The Facts in the Case of M. Valdemar"
Werd verteld door Julian Sands’ (Leaving Las Vegas, The Girl with the Dragon Tattoo) die de rol van dokter vertolkt en hem passend maniakaal laat klinken. De dokter lijkt op Vincent Price, de acteur die in menig Poe-de verfilming te zien was en ook als eens als Mr. Valdemar optrad. De tekenstijl is geïnspireerd door de druktechnieken uit de jaren vijftig zoals we die kennen uit de horror-strips van uitgeverij EC Comics. Dit filmpje is in 2014 gemaakt, een jaar voordat deze film er kwam.
4."The Pit and the Pendulum"
Werd verteld door Guillermo del Toro (geen vreemde met in spreken van films;The Book of Life, Puss in Boots) Volledig geanimeerd door de computer en oogt als een videogame maar deze beelden laten zich bekijken als een hommage aan het werk van Francisco Goya (prachtig werk leverde de man) en Giovanni Battista Piranesi. De claustrofobie van de hoofdrolspeler wordt prachtig overgebracht. Samen met het volgende filmpje zijn deze twee segmenten de enige die voor deze film zijn gemaakt.
5. "The Masque of the Red Death"
Koning van de B-film Roger Corman, die in de jaren zestig menig Poe- verfilmingen regisseerde, sprak de rol in van Prins Prospero. Corman heeft maar liefst één zin dialoog. Visueel is dit met gemak de mooiste van de vijf korte films. Misschien kwam dat ook omdat deze was geïnspireerd op het werk van Pieter Bruegel (zijn schilderkunst is een favoriet van mij) en Egon Schiele.
Als de combinatie van de verhalen van Edgar Allen Poe en bijzondere animatie je liggen, heb je met deze 74 minuten durende film een heerlijke avond! Mij deed het dat zeker! Al miste ik hier en daar wel de echt bevlogenheid om helemaal gepakt te worden.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Bovendien duld ik diegenen met dubbele registraties met respect boven me. Dat leg ik toch echt af, tegen een joolstein bijvoorbeeld...
.
Echter verslaat jij mij met de hoeveelheid films die je bekijk! Jou teller staat voor dit jaar al op 242 films terwijl ik niet verder dan een schamele 217 kom. Je heb dus wel degelijk met recht deze challenge gewonnen! Proficiat John Milton met recht verdiende snelle surfer trofee. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Thanks man 
en voor de tip, want Extraordinary Tales (2015) ziet er leuk uit!
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
En ook namens mij natuurlijk nog even een 'goed bezig, John Milton!', je hebt voor volgende keer wel alvast een lekker biertje verdiend
Mooi lijstje ook, waar ik nog wel erg benieuwd ben naar een aantal daarvan. En ook wel naar Extraordinary Tales, eigenlijk 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
ik lust wel een degelijke IPA, Woland. Maar een goede Saison telt ook! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Toplijst (uit de losse pols op volgorde) van de tijdens deze horrorchallenge genoten films. Praktisch alles in mijn lijst had ik niet eerder gezien, maar deze tien waren sowieso FTV, en dat is de bedoeling bij het opstellen van je top tien over deze challenge.
(afbeelding)
01. 4* Valerie a Týden Divu (1970)
02. 4* Amer (2009)
03. 4* L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps (2013)
04. 4* Annihilation (2018)
05. 4* Cat Sick Blues (2015)
06. 4* Wai Dor Lei Ah Yut Ho (2010)
07. 4* Images (1972)
08. 4* J'Accuse! (1919)
09. 3,5* Los Cronocrímenes (2007)
Mooi trouwens die collage hoe heb je dat gedaan?
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
En ook ik ben rond.
Les 7 Jours du Talion (2010)
Categorie speciaal - compleet!
Tipfilm
Canada, FTV
Voortgang: 54/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/63000/63344.300.jpg?cb=1371707963
Bruno's mooie leventje als gelukkig huisvader en chirurg wordt compleet overhoop gegooid, als hem zo ongeveer het ergste gebeurt wat je je voor kan stellen: zijn dochtertje wordt ontvoerd, verkracht en vermoord. Les 7 Jours du Talion is eigenlijk anderhalf uur verkenning van het thema wraak: Bruno ontvoert de moordenaar van zijn dochtertje op zijn beurt, en gaat er een week lang op los martelen. Het is een rauwe, grauwe film, waarin alle gebeurtenissen in een deprimerende, zeer realistische wijze worden getoond. Aan de ene kant zijn de martelingen die Bruno uitdeelt niet mis, en het wordt ook best grafisch getoond - aan de andere kant, hij gaat goed los maar echt over-the-top extreem wordt het niet. Maar dit is ook vooral een thriller/drama, waarbij getoond wordt dat ook een in principe normaal persoon onder de 'juiste' omstandigheden zich kan ontwikkelen tot een beestachtige sadist.
De film maakte aan de ene kant wel indruk, met name door de serieuze ondertonen, en het feit dat de film cinematografisch en qua acteerwerk prima in elkaar zit. Maar het verhaal begon toch wel behoorlijk te slepen - qua plot gebeurt er niet veel meer dan dat Bruno aan het martelen is, en dat de politie tevergeefs probeert om te achterhalen waar Bruno en de moordenaar/slachtoffer zich bevinden. En dat bleek voor mij toch wel wat mager om een uur en drie kwartier mee te vullen. Zeker de moeite waard, maar een echte topper, helaas niet. 3.5*
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
lijstje gemaakt op letterboxd, screenshot gemaakt met lightshot (goddelijk makkelijk, maar printscreen button en paint werkt ook) en dan uploaden naar wat je ook gebruikt, in dit geval was het Tinypic. Zo gepiept zodra je er handigheid in hebt.
Geen 2 minuten werk.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Tiptopper scores
Boeikens: Les 7 Jours du Talion (2010) 3.5* Gemiddelde 3,24
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Woland proficiat ook, mooi hoe jij dan vlak na je spitsbroeder JM de eindstreep haalt.
zet je nog even het gemiddelde bij je tipfilm? Ik zal asap jouw totale overzicht plaatsen (na een goede nachtrust)
En uiteraard zie ik jouw top 10 tegemoet 
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
Alléluia (2014)
Categorie Speciaal (zwart)
Tipfilm
https://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/all%C3%A9luia-2015/hero_Alleluia-2015-1.jpg
Achteraf blijkt de bijna saaie opening van de film een prima opening. De film start met een tamelijk standaard situatie waarin een zielige vrouw wordt bedrogen door een womenizer. Ach en wee, en veel sympathie voor de bedrogen vrouw. Dit zijn de obligate condities waaronder het verhaal langzaam zijn vorm vindt. In eerste instantie niet heel bijzonder. Gezien het thrillerlabel ligt het wraakmotief immers erg voor de hand. Dus wat nu? is dan de terechte vraag. Wordt het gaap of wordt het nog wat. Spannend en interessant bijvoorbeeld.
En op het moment dat die vraag oprijst, komen langzaam en verrassend de werkelijke contouren van het verhaal boven drijven en gaat de film een spannende en interessante kant op.
Een verhaal dat er anders uitziet dan verwacht. Een verhaal dat psychologische terreur en dwang verkent en in donkere hoekjes van de menselijke geest belandt. Ook een verhaal dat absurde surrealistische scènes afwisselt met platte gore. En tenslotte een verhaal dat twee getormenteerde zielen samenbrengt waardoor de film in een dreigende en ongemakkelijke sfeer van gekte, bezittingsdrang en jaloezie terechtkomt. Een sfeer die beangstigend en prachtig tegelijk is.
Somber gefilmd en aldus de sinistere atmosfeer benadrukkend door de keuze voor grauwe kleuren, grijze weersomstandigheden en mooie maar treurig stemmende locaties.
In deze atmosfeer van grauwheid en somberheid met onderliggende dreiging is een beetje verlichting welkom. Die verlichting is er weinig. Te weinig. Slechts één scène schiet mij te binnen als de gekke Lola Dueñas opeens een lied aanheft terwijl zij op het punt staat een dode vrouw in stukken te snijden. Surrealisme ten top en bevrijdend humoristisch tot en met.
Een hilarisch moment, dat overigens alleen dan werkt als de personages geloofwaardig serieus en zonder speelse bijwerkingen zijn uitgewerkt. Strak en herkenbaar vormgegeven met vaste normen en waarden en voorspelbaar gedrag. Personages die niet van hun lijn afwijken. De contradictie in het gedrag van Lola Dueñas doet het 'm in dit ene hilarische geval. Een ijzersterke scène die naar meer smaakte.
De personages blijven ondanks hun voorspelbaarheid een mysterieuze uitstraling houden. De traumatische achtergronden en oorzaken voor hun gedrag worden nooit helemaal duidelijk. Het blijft bij vingerwijzingen en tipjes. De verleiding om dieper in de zieleroerselen van de personages te duiken wordt een film lang gepareerd. De film blijft daardoor prettig kijkbaar en verzandt niet in verklarende valkuilen die vertragend werken en het kijkplezier onnodig afremmen.
Fijne film en Lola Dueñas staat vanaf nu in mijn top10 van doodenge vrouwen.
joolstein bedankt voor de tip.
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
Tiptopper scores
Hollywood007: The Devil's Candy (2015)
joolstein: Alléluia (2014) 4* Gemiddelde 3,34
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Spalovac Mrtvol (1968) - MovieMeter.nl
6d) Regio of Taal - Oost-Europa, Turkije, Rusland
Voortgang: 42/54
https://www.moviezone.cz/obr/YXJ0aWNsZU1haW4vMjE4Njc2
The Cremator speelt zich af in een door Nazi-Duitsland geannexeerd Praag. Een crematorium medewerker neemt zijn werk heel erg serieus en geloofd dat hij de zielen van mensen kan redden met zijn ovens. Hij is totaal geobsedeerd met de dood en met het verre Tibet. Volgens hem is de dood een humanitaire manier om lijden te besparen. Dan wordt hij gevraagd om lid te worden van de Nazi-collaborateurs partij en raakt net zo overtuigd van hun gedachtegoed.
The Cremator is een erg apart staaltje film van de Tsjechen. Het concept kwam me heel erg bekend voor. Doet sterk denken aan Red Dragon, Santa Sangre en het werk van Darren Aronofsky hoe de moordenaar hier overtuigd is van zijn heilige missie.
Daarnaast is de film ook heel apart geschoten. Voornamelijk door middel van close-ups wordt het verhaal verteld. De overgangen waren opmerkelijk omdat het reactie shot van de huidige scene steeds ook het begin vormt van de volgende scène. Hierdoor zijn de overgangen als in een droom, iemand is ineens van locatie veranderd.
Het duurde even voordat alles echt opgang kwam, maar het laatste gedeelte van de film waarin de hoofdpersoon zijn eigen obsessie heeft vermengt met de rassenleer van de Nazi's en daarom besluit zijn hele gezin uit te moorden vond ik erg sterk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
2de is niet slecht ook zilver kan mooi blinken
https://nos.nl/data/image/2016/12/08/338464/xxl.jpg
Proficiat Woland, hierbij jouw overzicht
Categorie 1: Horrorkruisingen (geel)
a) Actie: S.S. Doomtrooper (2006)
b) Avontuur: Bone Tomahawk (2015)
c) Comedy: Street Trash (1987)
d) Drama: Bedevilled (2010)
e) Science fiction: Invasion of the Body Snatchers (1978)
f) Fantasy: Necronomicon (1993)
g) Thriller/mystery: The Lords of Salem (2012)
Categorie 2: Horror stijlen (violet)
a) Gothic: The Tomb of Ligeia (1964)
b) found footage: Paranormal Activity (2007)
c) Zwart/wit: Svengali (1931)
d) Arthouse & surrealisme: The Alchemist Cookbook (2016)
e) Silent: Das Wachsfigurenkabinett (1924)
f) Documentary: Ghostwatch (1992)
g) Giallo: The House with Laughing Windows (1976)
Categorie 3: Gewelddadig (rood)
a) Body horror: Rabid (1977)
b) Slasher & Revenge: The Prowler (1981)
c) Splatter: The Gore Gore Girls (1972)
d) Kannibalisme: Cannibal Ferox (1981)
e) (s)exploitation: Fascination (1979)
f) Underground: Flowers (2015)
g) Home invasion: The House on the Edge of the Park (1980)
Categorie 4: Monsters (groen)
a) Natural fauna: The Hallow (2015)
b) Natural flora: The Day of the Triffids (1962)
c) Mutations: Tarantula (1955)
d) Weerwolven: Silver Bullet (1985)
e) Dolls & Toys: Magic (1978)
f) Aliens: Planet of the Vampires (1965)
g) Mens vs Machine: Class of 1999 (1990)
Categorie 5: Undead & supernatural (blauw)
a) Geesten & andere spirits: The Screen at Kamnachod (2007)
b) Heksen: Hexen bis aufs Blut Gequält (1970)
c) Duivels en demonen: Demoni (1985)
d) Vampiers: Frostbiten (2006)
e) Zombies: City of the Living Dead (1980)
f) Andere undead: the Living Skeleton (1968)
g) Creepy/evil kids: Orphan (2009)
Categorie 6: Regio/taal (oranje)
a) Romaans: Mientras Duermes (2011) + Antropophagus (1980)
b) Germaans: Sennentuntschi (2010)
c) Scandinavië: Det Okända (2000) + Bodom (2016)
d) Oost-Europa: Reise nach Agatis (2010)
e) Azië: Dream Home (2010)
f) Afrika en Latijns-Amerika: Dust Devil (1992)
g) Oceanië: Cat Sick Blues (2015)
Categorie 7: Periode (wit)
a) 1920-1939: Der Müde Tod (1921)
b) 1940-1949: The Brute Man (1946)
c) 1950-1959: The Fly (1959)
d) 1960-1969: Marat/Sade (1967)
e) 1970-1979: Ganja & Hess (1973)
f) 1980-1989: Society (1989)
g) 1990-1999: Tales from the Hood (1995)
h) 2000-2009: Wolf Creek (2005)
i) 2010-heden: Antfarm Dickhole (2011)
Speciaal (zwart)
Horror anthologies: Tales from the Crypt (1972)
Vrije keuze: A Quiet Place (2018) + Wolfblood (1925)
Tipfilm: Les 7 Jours du Talion (2010)
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Speciaal (zwart)
Free choice:
Snow White: A Tale of Terror (1997)
https://assets.mubi.com/images/film/56241/image-w1280.jpg?1445911065
Ondanks dat erbij het onderschrift; "A Tale Of Terror" staat was de film verre van donker en sinister. Er is wat bloed te zien en de spiegel en boze stiefmoeder laten wat magie los op de onschuldige. Echter blijft het allemaal vooral erg braaf! Het kabinet met de magische spiegel is geweldig en misschien wel het engste in de film. Visueel is het wel de moeite waard en de cast met Sam Neill (vader Friedrich) en Sigourney Weaver is bovengemiddeld. Helaas is alleen de laatst genoemde lekker op dreef als de griezelige stiefmoeder Lady Claudia. Sneeuwwitje heet Lilliana en wordt gespeeld door Monica Keena maar heeft niet veel meer te doen dan mooi zijn. De zeven dwergen zijn vervangen door sociale outcasts, zonder enige uitwerking van de karakters. Daarnaast loopt het verhaal ook niet lekker. Alsof iemand goede ideeën heeft gehad maar is vergeten om ze goed uit te werken. Hiermee voegt de film weinig toe en is verder typische '90 jaren, een beetje spanning, een beetje bloed maar alles net te weinig om echt op te vallen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Speciaal: Tipfilm
The Wicker Man (1973)
http://alexkittle.com/wp-content/uploads/2014/01/wicker-man-1973-4.jpg
John Milton heeft me deze dus als tip gegeven. Ik denk dat het uiteindelijk toch een gok is geweest van zijn kant ofwel moet hij gedacht dat het aanwezige naakt mij alsnog tot een positieve beoordeling zou brengen. Ik had dus al ooit de remake met Nicolas Cage gezien. Ik ben het met JM eens dat die pijn deed aan de ogen. Het origineel echter was dan eerder "slaap uit de ogen wrijven" om de aandacht erbij te houden. Ja, na 25 minuten van hippietoestanden, paganisme en folkloristische muziek met een stijve hark van een politieagent (ook nog typisch Brits zo) die een verdwijning moet zien op te lossen, wist ik dat het een lange zit ging worden. Het verhaal kabbelt maar wat verder, waarbij mijnheer de polies wat van het kastje naar de muur wordt gestuurd en je als kijker wat bizarre taferelen en soms wat naakt (ook niet overdreven veel zoals sommige hier beweren). Being weird for the sake of being weird, noem ik het en dient louter maar om toch maar tot de vereiste speelduur te komen.
Uiteraard zou het een verrassend einde/twist zijn geweest had ik die remake niet gezien. Ik herinner me bar weinig van die remake maar dat dan weer wel. De verhalen in beide films lopen anders maar het einde is hetzelfde. Ik moet zeggen dat het toeval toch iets te groot was op het einde dat ze dat ineens zouden weten dat hij zich in het pak van Punch ging hijsen ipv die andere kerel. Eerder mystery en weinig horror. Ik kan hem afvinken maar aanraden kan ik deze net zo min als de remake.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
En ik denk dat dit al een goede indicatie was waarom ik wellicht niet aan een spel zoals wie is de tiptopper ga meedoen. JM is een toffe pee, maar denk niet de juiste persoon om mij te tippen. De snelste surfer maar momenteel de slechtste tipper. Nu aan de andere kant denk ik dat ik een moeilijke ben om te tippen en ik geef dan ook al niet snel hoge punten 
Dan maar voor je maatje Woland supporteren die nu aan de leiding gaat?
Tiptopper scores
John Milton: The Wicker Man (1973) 1,5* Gemiddelde: 3,63
Hollywood007: The Devil's Candy (2015)
joolstein: Alléluia (2014) 4* Gemiddelde 3,34 [/quote]
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Haha, ik ben inderdaad geneigd te zeggen dat je moeilijk bent om te tippen.
De tip was excellent, het schort louter wat aan de receptie