- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Frailty (2001) - MovieMeter.nl
7h - Periode - 2000-2009
Voortgang: 39/54
https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/h8/08/sw/h0/frailty-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?k=9a99f3d7ec
Het regie-debuut van de onlangs overleden acteur Bill Paxton is een bijzonder origineel serial killer-drama.
S'avonds laat meld een man zich bij de FBI en beweert dat zijn broer de beruchte 'God's hand'-killer is die de omgeving onveilig maakt. Om een sceptische FBI-agent te overtuigen verteld de man hoe hun vader ervan overtuigt raakte dat God hem opdracht had gegeven om demonen te vernietigen die zich als gewone mensen voordeden. De ene broer verzette zich tegen zijn vader, maar de ander had enkel bewondering...
Frailty heeft een heel sterke opzet. Erg goed dat de vader niet als een typische serial killer wordt uitgespeeld, maar meer als een zorgzame vader met extreem religieuze wanen. Hij geloofd daadwerkelijk wat hij verteld en alleen in de ogen van zijn zoon is hij daadwerkelijk een moordenaar. Ik vond het erg prettig dat het verhaal in een soort coming-of-age-vorm werd verteld. Op die manier werd je echt meegesleept in het leven van de twee broers. Wat als je vader een moordenaar is en het zelf niet weet?
Toch had er in de uitvoering een aantal dingen wat beter gekund. Ik kan het niet helpen te denken dat dit verhaal in de handen van een wat meer ervaren regisseur dan Paxton een meesterwerk had opgeleverd. De film kampte met een laag budget, maar daar is op zich goed op ingespeeld. Het probleem is meer de fragmentarische vertelvorm met vertelstem die te aanwezig is. Daarnaast gebeurt er aan het einde van de film net wat teveel. Waarom heeft de FBI-agent in godsnaam zijn eigen moeder vermoord? Hoe kan het dat hij toevallig deze zaak heeft gekregen? En betekend de gave van Adam om dit te zien dat het geen wanen waren, maar dat ze al die tijd werkelijk demonen hebben vermoord? Het zou beter zijn om in het midden te laten of het nu echt is of niet.
Bill Paxton speelt een sterke rol als de vader en laat daar mee zien dat hij heel wat is gegroeid als acteur sinds de cult-hits uit de jaren '80. Matt O'Leary en Jeremy Sumpter speelde erg goed voor hun leeftijd en kwamen echt als broers over. Powers Boothe en Matthew McConaughey waren ook niet slecht.
Al met al een erg sterke film die een heel andere invalshoek heeft op het thema van seriemoordenaars.
WardT
-
- 274 messages
- 3111 votes
Categorie 6: Horror volgens regio of taal
6c: Scandinavië
Voortgang: 17/54
Gaat redelijk op dezelfde voet verder. Het absurde en de humor wordt wat verder uitvergroot ten opzichte van Riget I. Ik vind dit niet storend, al werken niet alle nieuwe verhaallijnen. De rol van mijn persoonlijke favoriet Dr. Helmer is helaas ietsje kleiner. Visueel blijft het ook in dezelfde stijl, alhoewel voor mij het handheldcamera gebruik iets meer opviel (iets waar ik niet per se een fan van ben). Jammer dat er nooit een deel 3 is gekomen, waardoor je na het einde met een beetje een onvervuld gevoel achter blijft. Hierdoor kom ik iets lager uit dan deel 1: 3,5*.
WardT
-
- 274 messages
- 3111 votes
Ik vond het vrij lastig om een goede tip te vinden voor joolstein, aangezien je op veel van mijn favorieten gestemd hebt. We lijken qua smaak best wat overlap te hebben, al heb je sommige van favorieten juist ook weer heel laag beoordeeld hebt. Deze tip kan denk ik ook duidelijk beide kanten op gaan, aangezien het wel een typische hate-it-or-love-it-horror is.
Mijn tip is namelijk het Japanse Miss Zombie (2013). Regisseur SABU maakt een originele arthouse variant op het zombiegenre, geschoten in prachtig zwart/wit. Het tempo ligt vrij traag (vooral de eerste helft) en dialogen zijn spaarzaam, waardoor dit misschien niet iedereens kopje thee is. SABU weet echter vakkundig een onheilspellende, nare sfeer te creëren. Al is het voor mijzelf al een hele tijd geleden dat ik de film gezien heb is ook het sterke sound design me goed bijgebleven. Ben benieuwd of deze je kan smaken!
Tiplijst
John Milton: The Innkeepers (2011)
alexspyforever: The Wicker Man (1973)
EW101: Ultimo Mondo Cannibale (1977)
baspls:L'Ultimo Treno della Notte (1975)
Cikx:
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
Hmm, niet makkelijk een film uit te zoeken voor iemand die men verder niet zo kent.
Volgens mij is Woland niet erg overtuigd binnen het Revenge genre, dus zou ik hem eens Les 7 Jours du Talion aanraden.
Tiplijst
Cikx:
Woland: Les 7 Jours du Talion (2010)
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Hmm, niet makkelijk een film uit te zoeken voor iemand die men verder niet zo kent.
Volgens mij is Woland niet erg overtuigd binnen het Revenge genre, dus zou ik hem eens Les 7 Jours du Talion aanraden.
Zeer goede keuze!
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
#15/54
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
e) Zombies: Le Notti del Terrore (1981) (FTV)
http://images2.static-bluray.com/reviews/13535_5.jpg
Oh, Mark. I'm terrified Mark!
Smerig, fout en erg vermakelijk. Erg goed is het natuurlijk allemaal niet. Maar de fun factor ligt enorm hoog. Genoeg "blood and guts" en een hoop zombies die er lekker smerig uit zien. Veel van de make-up effecten zien er behoorlijk goed uit. Of het nu bedoelt slecht is of niet, maar Bianchi lijkt hier een parodie te maken op de Italo horror film. Het werkt erg goed.
Dat het budget niet op is gegaan aan goede acteurs is meteen duidelijk. Maar wat ze in Italië wel goed kunnen, is acteurs casten met markante koppen. Neem nu die acteur die dat jochie speelt. Dat hoofd vergeet je niet snel weer.
Een film vol met leuke memorabele scenes. Gelukkig komt de film snel op gang en gebeurt er rondom het zombie aspect erg weinig. Misschien maar goed ook. Verder is de muziek best goed en zorgt Burial Ground voor een hoop vermaak.
3.5/5.0
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Zo naar een dagje hard werken bij de tentoonstelling A Chinese Journey: The Sigg Collection in het Noord Brabants museum en thuis wat relaxen. Nu even naar mijn tip gekeken!
Ik vond het vrij lastig om een goede tip te vinden voor joolstein, aangezien je op veel van mijn favorieten gestemd hebt. We lijken qua smaak best wat overlap te hebben, al heb je sommige van favorieten juist ook weer heel laag beoordeeld hebt. Deze tip kan denk ik ook duidelijk beide kanten op gaan, aangezien het wel een typische hate-it-or-love-it-horror is.
Mijn tip is namelijk het Japanse Miss Zombie (2013). Regisseur SABU maakt een originele arthouse variant op het zombiegenre, geschoten in prachtig zwart/wit. Het tempo ligt vrij traag (vooral de eerste helft) en dialogen zijn spaarzaam, waardoor dit misschien niet iedereens kopje thee is. SABU weet echter vakkundig een onheilspellende, nare sfeer te creëren. Al is het voor mijzelf al een hele tijd geleden dat ik de film gezien heb is ook het sterke sound design me goed bijgebleven. Ben benieuwd of deze je kan smaken!
Een moedige keuze WardT waarvan ik inderdaad geen idee heb wat ik kan verwachten. Bij art-house is mijn stem nogal vrij wispelturig. Films als Man Bites Dog of A field in England, die beide in zwart-wit waren, ik kon er maar niets mee. Maar van het recent gekeken drie uur durende Kaidan (moet ik nog registeren) of het experimentele Rampo Jigoku kon dan weer enorm genieten. Voor Collins had ik de keuze Alléluia (2014) van Fabrice Du Welz een film die ik 4* gaf maar van diezelfde regisseur gaf ik Calvaire net een voldoende en alleen maar om die ene scene met de piano in de kroeg. Ik zag in de recensie van John Milton bij Miss Zombie dat het camerawerk van Daisuke Sôma kwam en dat hij ook Tokyo Tribe had gedaan. Dat was voor mij dan wel weer een top-film. In ieder geval vind ik het een fijne keuze en de film blijkt gewoon op Youtube te staan dus hij is ook makkelijk te vinden! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#15/54
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
e) Zombies: Le Notti del Terrore (1981) (FTV)
(afbeelding)
Oh, Mark. I'm terrified Mark!
Smerig, fout en erg vermakelijk. Erg goed is het natuurlijk allemaal niet. Maar de fun factor ligt enorm hoog. Genoeg "blood and guts" en een hoop zombies die er lekker smerig uit zien. Veel van de make-up effecten zien er behoorlijk goed uit. Of het nu bedoelt slecht is of niet, maar Bianchi lijkt hier een parodie te maken op de Italo horror film. Het werkt erg goed.
Dat het budget niet op is gegaan aan goede acteurs is meteen duidelijk. Maar wat ze in Italië wel goed kunnen, is acteurs casten met markante koppen. Neem nu die acteur die dat jochie speelt. Dat hoofd vergeet je niet snel weer.
Een film vol met leuke memorabele scenes. Gelukkig komt de film snel op gang en gebeurt er rondom het zombie aspect erg weinig. Misschien maar goed ook. Verder is de muziek best goed en zorgt Burial Ground voor een hoop vermaak.
3.5/5.0
Nou dit vind ik geweldig dat jij deze film zo goed weet te smaken. Dit moet zowat mijn favoriete "bad movie" zijn. Allemaal niet erg serieus nemen, slap verhaal en nogal vlakke karakters maar de zombies zijn schitterend en de film zelf geweldig vermakelijk, man nu wil ik die ook weer zien en ben benieuwd wat joolstein er van gaat vinden. Toeval dat je deze hebt bekeken nadat ik deze had vermeld in een van mijn laatste recensies? Deze wilde ik eerst als tipfilm opgeven aan EW101 maar hij had em al gezien. Echter met 4* was ik toch al in de goede richting aan het denken.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Bakjwi (2009) - MovieMeter.nl
6e) Regio of Taal - Azië
Voortgang: 40/54
https://i2.wp.com/projectedfigures.com/wp-content/uploads/2017/06/thirst_park_chan-wook2.png?resize=810%2C381
Een Katholieke priester doet vrijwillig mee met een medisch experiment om zo te helpen een vaccin tegen een infectie ziekte te vinden. Van alle 500 proefpersonen is hij de enige die het overleefd. Gelovigen in Korea gaan hem zien als een soort heilige, maar de priester voelt zich alles behalve heilig. Zijn zon huid kan het daglicht niet meer verdragen en hij wordt geplaagd door lust en een dorst naar bloed... Wanneer hij een oude jeugdvriend moet zalven valt zijn oog op diens vrouw en stief-zus. Vrije bewerking van het boek Thérèse Raquin van Émile Zola.
De film begint rustig en laat zien hoe een priester ermee geconfronteerd raakt met zijn onvermogen om mensen te helpen die ziek zijn. Vervolgens is het experiment waarna de priester langzaamaan ontdekt dat hij een vampier is geworden. In de derde akte veranderd de film in een liefdesverhaal, om in de laatste acte weer een duistere twist te krijgen.
Chan-wook Park probeert dus net als met Oldboy en The Handmaiden weer een behoorlijk uitgebreid verhaal te vertellen met zijn film en ik vond dat hij daar best goed in geslaagd is. Het is een originele kijk op het vampirisme en ook nog extra interessant omdat het over een priester gaat. Soms maakt de film net wat te grote sprongen, maar het verhaal blijft boeien van begin tot einde.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Demonic Toys (1992)
Categorie 4 (groen): Monsters
e) Dolls & Toys
voortgang 45/54
Judith Gray, een agente, komt per ongeluk met een paar andere mensen opgesloten komt te zitten in een groot pakhuis vol speelgoed. Dit speelgoed blijkt te leven en moordlustige plannen te hebben. Judith komt er dan achter dat iemand het speelgoed tot leven heeft gewekt en dat deze persoon iets van haar wil.
Geen aanrader. Zeer slecht acteerwerk, slechte effecten en het verhaal is ook geen hoogvlieger. Best overslaan.
The Descent (2005)
Categorie 1 (geel): Horrorkruisingen
b) Avontuur horror
46/54
Een groep jonge vrouwen met dezelfde hobby, namelijk speleologie, gaat op onderzoek uit in een grot. De vrouwen komen iets tegen wat ze liever nooit hadden gezien en moeten alles in het werk stellen om weer levend uit de grot te geraken.
Deze komt in zeer veel lijstjes terug als een echte aanrader. Toch liet ik hem altijd links liggen. Hij sprak me niet echt aan. Toch, dankzij deze challenge, maar eens een kans gegeven en ik ben aangenaam verrast. Dit was een leuke zit van begin tot eind. Heel spannend allemaal met hier en daar wel wat jump scares waarvan de ene al wat beter werkte dan de andere. Het gedeelte van de monsters of hoe je ze wil noemen moest er zelfs niet eens bij voor mij. Ik vond de film ook zonder dit deel al superspannend en claustrofobisch. Aanrader.
The Descent: Part 2 (2009)
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
f) Underground
voortgang 47/54
Sarah weet te ontsnappen uit de verschrikkelijke grot waar de gebeurtenissen uit het eerste deel plaatsvonden. Een toevallige passant voert haar voor verzorging naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Een lokaal reddingsteam brengt haar terug naar het grottenstelsel in de hoop om met haar hulp een paar overlevenden te vinden.
Na het leuke eerste deel ben ik maar dadelijk overgegaan naar deel twee. Ook deze was zeker de moeite om eens te bekijken. Je weet natuurlijk wel wat te verwachten aangezien deze film gewoon voortgaat waar de andere is gestopt. Dit zou evengoed één lange film kunnen zijn die gewoon in twee geknipt is. Leuk om deze back to back te bekijken.
En daarmee heb ik geel, rood, en groen ook binnen 
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Doe maar rustig niemand mag de tipfilm registreren zolang niet iedereen zijn tip heeft gekregen.
Speciaal (zwart)
Tipfilm
48/54
Thanks voor de tip DVD-T. Een dikke 4 sterren voor deze film!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hollywood007 wat had ik gezegd over de tipfilm? Je mag die pas registreren als iedereen zijn tip heeft gekregen omdat het anders oneerlijk zou zijn voor diegene die deze nog niet hebben gehad. Dus wil je zo braaf zijn om die te verwijderen bedankt.
Als straf billenkoek van de opmerkzame John Milton
baspls en arno74 kunnen jullie ten laatste morgen voor een tip zorgen voor Cikx en wendyvortex aub?
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
oeps...vrouwen he 
Dat deel had ik weer niet gelezen. Aangepast ondertussen 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
baspls en arno74 kunnen jullie ten laatste morgen voor een tip zorgen voor Cikx en wendyvortex aub?
Ooh oeps. Ik wist niet dat er een deadline aan verbonden zat haha. Ik was nog in overleg met Cikx maar hij vond het niet erg om verrast te worden, dus dan bedenkt ik wel iets 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ooh oeps. Ik wist niet dat er een deadline aan verbonden zat haha. Ik was nog in overleg met Cikx maar hij vond het niet erg om verrast te worden, dus dan bedenkt ik wel iets
Het is omdat volgende week in principe de challenge kan voltooid worden, maar als niet iedereen zijn tip heeft dan zitten deze mensen vast. Nu goed Cikx en wendy hebben wel nog een lange weg te gaan. Aan de andere kant denk ik dat een week tijd om een tip te bedenken toch wel lang genoeg is.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Het was toch nog vrij lastig omdat Cikx wel een brede interesse heeft, maar wel een aantal specifieke elementen heeft waardoor de film alsnog tegen kan vallen. Uiteindelijk is mijn tip Tesis, de debuutfilm van de Spaanse filmmaker Alejandro Amenábar.
Tiplijst
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Invisible Invaders (1959)
Categorie 5: Undead & Supernatural (blauw)
f. Andere undead
Voortgang: 45/54 (en het blauwe label is binnen).
http://www.dvdbeaver.com/film5/blu-ray_reviews_72/invisible_invaders_blu-ray_/large/large_invisible_invaders_10_blu-ray_.jpg
Een film die inspeelt op de grote angst van de jaren 50 populatie voor de atoombom en die ook handig meelift op de sensationele aandacht die er in die dagen is voor een mogelijke invasie door gevaarlijk buitenaards leven.
Het verhaaltje maakt dankbaar gebruik van dit angstige gedachtengoed, maar is nogal simpel van opzet en ook wel wat stompzinnig. Het gaat over onzichtbare aliens die zich verschuilen in dode lichamen om de aarde te veroveren. Tja. Waarom zouden ze dat in 's hemelsnaam doen, als onzichtbaarheid juist hun grote kracht is? Geen idee. Ik liet die gedachte maar snel los, want de filmbeleving is beter en leuker zonder die gedachte.
De korte speelduur en de snelle montage houden de film kijkbaar. Veel sensationeel archiefmateriaal van instortende huizen en bruggen is heel kundig tussen de scènes geplakt. Ze schudden de film op. Dat is wel nodig, want de gespeelde scènes zijn niet heel opwindend. Met overdreven jachtig gedrag, wat overdreven wapengekletter en theatraal wankelende zombieachtigen wordt de spanning niet bepaald hoog opgezweept.
Een paar aardige effecten die de onzichtbaarheid van de aliens benadrukken hebben die spannende impact trouwens wel. Vervelend is dan weer dat juist die aardige effecten steeds worden herhaald, waardoor ze na verloop van tijd steeds minder opwindende impact hebben. Toch blijven ze wel leuk om naar te kijken.
En dan is er steeds de boodschap. De onderliggende stichtelijke boodschap die pleit voor het uitbannen van de atoombom en die samenwerking tussen de naties aanmoedigt, sijpelt onbarmhartig door het verhaal heen. Het leek wel wat op de stichtelijke boodschap uit zo'n andere en iets betere sci-fi film, The Day the Earth Stood Still (1951). Die film schoot daarom herhaaldelijk in mijn gedachten. Lang geleden gezien, maar verdere gelijkenis is volgens mij niet aan de orde.
'Invisible Invaders' deed eigenlijk niet veel met me.
3.5* gaat me daarom toch iets te ver alexspyforever.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Malpertuis (1971) - MovieMeter.nl
6b) Regio of Taal - Germaans
Voortgang: 41/54
https://theredlist.com/media/database/muses/icon/cinematic_men/1970/mathieu-carriere/026-mathieu-carriere-theredlist.jpg
Malpertuis is een dromerige, surrealistische en enigszins absurdistische Gothische Horror-film van Harry Kümel. Matroos Jan keert naar jaren weer terug naar zijn familie in Gent. Hij verneemt dat zijn oom Cassavius op sterven licht en dat daarom de voltallige familie zich in Malpertuis heeft verzameld, wachtend op zijn dood en hun erfenis. Het huis Malpertuis is een eindeloze doolhof en Jan is vastbesloten het geheim ervan te doorgronden. Gebaseerd op het boek van de Gentse schrijver Jean Ray.
Harry Kümel wilde het boek al lange tijd verfilmen maar kon dit pas na het succes van de Vampier-film Daughters of Darkness. Malpertuis werd al snel een ambitieus internationaal project. Franse acteur Mathieu Carrière speelt de hoofdrol van de film en verder speelt ook Jean-Pierre Cassel een rol. De Britse actrice Susan Hampshire speelde diverse vrouwelijke rollen in de film. En tot slot heeft Kümel zijn idool Orson Welles gevraagd voor de rol van Cassavius. Welles accepteerde de rol, maar was een ramp om mee te werken. Hij was regelmatig dronken en nam de regie van zijn eigen scènes vaak over. Daarnaast gaf hij continu de indruk ieder moment weg te kunnen lopen van de film.
De productie van de film verliep een beetje zoals bij de Italianen, veel verschillende nationaliteiten op de set. De regisseur was Vlaams, de crew voornamelijk Frans en Engels. Twee acteurs zijn Engels, een aantal Frans en de rest Vlaams. Tijdens de opnames werd voornamelijk Engels en wat Frans gesproken. Omdat de film echter grotendeels door Vlaamse filmbonden is gefinancierd werd de film in het Vlaams gedubd voor hij werd uitgebracht.
Tijdens de post-productie ontstond er onenigheid tussen Kümel en editor Richard Marden (Hellraiser) over de montage. Kümel monteerde zelf de Vlaamse versie van 119 minuten en Marden maakte de Engelse en Franse versie van 100 minuten die op Cannes zijn vertoond. De Vlaamse versie is dus langer en heeft daarmee ook wat meer samenhang qua verhaal. De stemmen doen een beetje aan als in een tekenfilm, maar het went al gauw. Een nadeel is dat deze versie nauwelijks muziek heeft en Welles en Hampshire zijn gedubd. De Cannes-versie zit erg vreemd in elkaar qua montage (personages verschijnen uit het niets) maar heeft wel de originele stemmen van de meeste acteurs en een prachtige sfeervolle soundtrack van Georges Delerue.
De film is opgenomen in Gent en Brugge, erg mooi in beeld gebracht door cinematograaf Gerry Fisher (Highlander, Exorcist III). Gent wordt een labyrintische spookstad en het Malpertuis een oneindige vesting. Op veel vlakken wordt de film een soort dromerig geheel en de manier waarop het gefilmd is helpt daarbij enorm. Enerzijds is de film vooral een familie-drama met wat erotiek, maar anderzijds is het ook veel gotische horror.
Uiteindelijk blijkt Jan tot twee keer toe de hele geschiedenis te hebben gedroomd, maar aan het einde blijkt hij toch niet van Malpertuis verlost te zijn. De ontknoping dat alle familieleden eigenlijk Griekse goden zijn, gevangen genomen door Cassavius van een Grieks eiland en door diens assistent in menselijke gedaantes gevangen. Enerzijds klopt het door de subtiele aanwijzingen in de film, maar anderzijds is mij onduidelijk waarom Cassavius zo'n hekel aan ze heeft gekregen en waarom ze zich gedragen als een kleinburgerlijke familie die koste wat het kost een erfenis wil bemachtigen.
Al met al een erg bijzonder Belgische film van Kümel. Je wordt als kijker in de mysterieuze sfeer gezogen naar deze spookachtige droom, of eerder nachtmerrie.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie 7 (wit): Periode-horror
d) 1960-1969
Voortgang: 47/54
https://i.pinimg.com/originals/2e/4e/52/2e4e52fceefb5cabbc15e8070a078fe7.jpg
Kwaidan is te vertalen als zoiets als Spookverhalen en dat is precies wat de film is ... een anthologie van vier bovennatuurlijke verhalen. Verhalen geschreven door de schrijver Lafcadio Hearn (of zoals zijn Japanese naam luid; Koizumi Yakumo) Deze was bekend om zijn boeken over Japanese legende en spookverhalen, en dan vooral het boek "Kwaidan: Stories and Studies of Strange Things" In 1964 werden vier verhalen verfilmd door Masaki Kobayashi. Nu zeg het genre-label; "horrorfilm" maar de film lijkt in sommige opzichten meer op het tot leven gekomen Zen-rol uit de veertiende eeuw. De manier waarop gefilmd was leek dan ook op traditionele Japanse vorm van theater; "Kabuki" Waarbij het acteren, camerawerk en geluid in volkomen harmonie waren. Al kan de westerse kijker/luisteraar wel wat moeite ondervinden met deze vorm van toneel en muziek. Zeker als de film ook nog eens een speelduur van drie uur bezit.
1. The Black Hair,
Een samoerai verlaat zijn vrouw voor de dochter van een welgestelde familie om een sociale status te krijgen. Zij blijkt egoïstisch en oppervlakkig en daarom keert hij terug naar zijn oude huis en vrouw om erachter te komen dat er iets niet helemaal klopt. Atmosferisch geschoten en extreem griezelig, extra versterkt doordat eronder de beelden het constante geluid van krakende geluiden was te horen.
2. The Woman of the Snow
Twee houthakkers zitten vast in een sneeuwstorm. Nadat ze hun toevlucht hebben gezocht in een lege hut, worden ze bezocht door een vrouw die zowel opvallend mooi als dodelijk is. Uit medelijden laat ze één van hen leven op voorwaarde dat hij niemand vertelt wat er is gebeurd. Praat hij toch is hij ten dode opgeschreven. Goed verteld verhaal, surrealistisch geschoten (let op de lucht in de achtergronden, deze zijn vol met ogen die wel wat invloed van de Dali-scene in Spellbound bezaten) en met een groot open einde.
3. Hoichi the Earless
Met ongeveer een uur is dit tevens de langste van de vier en start met getekend en real-time uitgebeeld verhaal over een zeeslag begeleid met Japans gezang en muziek van de biwa. Later blijkt dat dit Hoichi is een jonge blinde man met de talentvolle vaardigheid om dat verhaal van die grote slag te bezingen. De geesten van de verliezende kant willen avond na avond dit horen maar spelen voor de doden is gevaarlijk. Hoichi's priestervrienden proberen hem te redden voordat het te laat is. Dit gedeelte vergt het meeste van de westerse kijker. Vooral doordat het vol zit met traditionele Japanse muziek. Ook zien we (voor mensen die bekent zijn met Aziatische films) de bekende bijrollen die voor een comic relief moeten zorgen. Toch is het een heerlijk verhaal met groots aangepakte scenes.
4. In a Cup of Tea
Waarschijnlijk het toegankelijkste filmpje van het hele stel maar doet verder niet onder voor de rest en vraagt je letterlijk om je eigen einde in je hoofd te bedenken. Een samurai-krijger ziet op een ochtend een gezicht weerspiegeld in zijn kopje thee. Echter is er geen persoon waar de reflectie van kan zijn. Later op de avond ontvangt hij een bezoeker die hij kent maar... die er vreemd genoeg uitziet als iemand die hij onlangs zag. Enge en grappige filmpje tegelijkertijd, met geweldige camera standpunten en een bizar einde.
Regisseur Kobayashi vertaald met deze film de traditionele Japanse beeldende kunst en drama via de camera naar het beeldscherm en in dat proces toont het de universele taal tussen mythe en dromen Een unieke ervaring.
What Ever Happened to Baby Jane? (1962)
Psychologische horror waarbij de angst komt van zus Blanche die niet weg kan vluchten voor zus Jane. Nu staat of valt dit soort werkjes met hoeveel binding er is of hoe afstotend de actrice(s) in kwestie zijn. In mijn geval viel dat vies tegen! Dit begon eigenlijk al aan het begin toen ik kindsterretje Baby Jane een paar verschrikkelijke liedjes hoorde zingen. Dat deed me vooral denken aan; Wilma Ook een meisje dat een weinig fortuinlijke levensloop had.
Eenmaal volwassen zal je toch denken dat het beter zal gaan worden. Echter dit bleek een illusie. We krijgen namelijk Bette Davis te zien. Nu weet ik niet of deze manier van acteren ook synoniem staat voor haar andere rollen maar ik zag hier vooral een aanstellerige Diva. BAH! Bij vlagen deed ze me denken aan Meryl Streep en dat is voor mij zeker geen goede aanbeveling. Daarnaast kon ik ook niet met Joan Crawford meeleven omdat ik steeds maar me eigen zat af te vragen waarom iemand die rijk was nooit geen lift in haar huis heeft laten bouwen. Ook bij de twist aan het einde had ik zo mijn vraagtekens.
Wat ervoor mij dus restte was alleen maar redelijk goed uitziende zwart-wit cinematografie waar ik me 134 minuten te lange minuten doorheen moest worstelen.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
e) 1970-1979
Voortgang: 48/54
https://doctorinsermini.files.wordpress.com/2015/03/when-a-stranger-calls-1979-1.jpg
Een nogal vreemd gebeuren is deze film? De jonge Carol Kane past op de kids en ze treft het niet. Haar avond babysitten verandert in een nachtmerrie, als een halve gare haar treitert met een stormvloed aan telefoontjes. Duidelijk geleend uit de in 1974 verschenen Black Christmas. Positief was het einde van deze, laten we het houden op; inleiding. Zelf voor mij als doorgewinterde horror-fan een leuk schrikmomentje. Daarna gaat de film ineens zeven jaar verder en richt het verhaal zich op het kat-en-muis-spel tussen de gevaarlijke gek (Tony Beckley) en privé-detective John Clifford (Charles Durning) die hem dan ook steeds op de hielen zit. Dit is soms best spannend maar de beoogde angst die moordenaar Curt Duncan met dit middengedeelte moest opwekken blijft uit. Daardoor blijft ook de ontknoping, als we weer bij de inmiddels moeder geworden Carol Kane zijn belandt, er erg braaf uit. Al zijn er wel enige momenten van spanning. Uiteindelijk is het iets te middelmatig en valt de beoordeling voor deze Thriller / Horror door vooral acteur Charles Durning nog net op het randje van het positieve.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
5g Undead & Supernatural - Creepy/evil kids
Voortgang: 48/54 (ik dacht dat ik aan 46 zat bij de laatste registratie maar bij nadere controle bleek ik toch al op 47 te zitten geen idee waar ik fout ben gegaan)
Ik hou wel van het creepy kids genre maar deze viel toch vies tegen. Ik ga me aansluiten bij baspls zijn bemerkingen. Deze motiveerden me niet echt om de film te kijken, maar veel schiet er niet meer over om te kijken voor de challenge. Voor zover er al een plot is, het springt nogal van de hak op de tak. Buiten de plotomschrijving hierboven beschreven valt er eigenlijk niets meer te halen. Cathy is creepy en steekt wel wat dingen uit maar die bijzondere krachten en dat ze evil zou zijn het komt er allemaal te weinig uit. Je ziet wat Carrie, Bad Seed en Firestarter maar iteindelijk wordt niets daarvan fatsoenlijk uitgewerkt. Volgens mij wist de regisseur zelf niet wat hij nu juist wilde maken. Nogal wat scènes die er uiteindelijk niet toe doen om toch maar tot de minimum speelduur te komen. Dat lage gemiddelde op imdb vind ik totaal gerechtvaardigd.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Voor mij nu vakantie, hierdoor wat minder tijd. Ik zal dus het even moeten doen met 1 registratie i.p.v. de 2 die meestal doet.
f) 1980-1989
Voortgang: 49/54
The Watcher in the Woods (1980)
http://bh-s2.azureedge.net/bh-uploads/2015/12/5748443331_70153f6b42_b.jpg
Als je het over het horror-genre heb, is Disney niet de eerste waar je aan denk. Het concern richt zich toch voornamelijk op kinderen en vaak met resultaat dat films aan veilig kant zijn. Toch zijn er uitzonderingen en deze film is daar één van de voorbeelden van! Door John Hugh een horror-regisseur de regie te geven is er een interessante benadering tussen horror en familie-film ontstaan. Super-spannend en veel meer gericht op tieners dan op jonge kinderen. Want wat te denken van; een jong meisje dat speelt in een bosrijke omgeving waar Bambi zeker niet in zal misstaan, om vervolgens over te schakelen naar vrij verontrustend POV-beelden die nog het meest lijken alsof ze uit Halloween kwamen. Geen effecten die een blauwdruk zijn voor menig Disney-film. Niet alle visuele effecten hebben de tand des tijds overleeft maar de beelden van het geblinddoekte meisje wel en zijn soms best creepy. Een andere link met Halloween is het jonge zusje Ellie Curtis (Kyle Richards) zij speelde in die genoemde film Lindsey. Daarnaast is er een bijrol weggelegd voor Bette Davis als de moeder van het verdwenen meisje. Echter de hoofdrol is weggelegd voor Lynn-Holly Johnson. Zij was een professioneel schaatser, die hierna nog was te zien als Bibi Dahl in For Your Eyes Only (1981). De film heeft verder wel drie verschillende eindes, die zonder de regisseur zijn opgenomen. Wat ook verklaard waarom niet iedereen zich kan vinden in het einde. Hier een blog waar wat stills en uitleg te zien zijn; Alternatieve eindes Het huis waar het gebeuren zich afspeelt was al eerder gebruikt in The Haunting (1963) De film is wel macaber van toon maar bloed of andere heftige aspecten zijn gereduceerd tot nul. Het blijft natuurlijk wel een kinder/tienerfilm. Een meesterwerk is het niet maar deze Disney-horrorfilm is wel een hele plezierige ervaring.
Hieronder een still van één van de alternatieve eindes. Jammer dat ik een versie van de film heb gekeken waar dit einde niet in zat!
http://thekingdominsider.com/wp-content/uploads/2017/06/watcher-in-the-woods-2.png
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
arno74 mag ik je nogmaals vriendelijk verzoeken om een tip te geven aan wendyvortex anders mag ze een extra film kijken naar eigen keuze.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 2: Horrorstijlen (violet)
e. Silent
Voortgang: 46/54
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews10/haxan/haxan_PDVD_00201.jpg
Cultuurhistorische wandeling door de geschiedenis van de hekserij. De film schetst een interessant beeld van hekserij in het algemeen en van de plaats die de heks in de samenleving innam en zelfs nu nog inneemt.
De film bestaat uit een serie nagespeelde verhalen over heksen. Ware gebeurtenissen die ooit eens zijn gedocumenteerd leveren bekende en minder bekende feiten op. De sfeer is duister en sinister. Dat de beelden een veelal duivelse roodkleurige gloed uitstralen (in mijn kopie althans), draagt daar zeker aan bij.
De nagespeelde verhalen bestaan voornamelijk uit scènes die zich in een toneelachtige setting afspelen. Ze worden afgewisseld met en ondersteund door duivelse gravures en verklarende stukjes tekst die gelukkig niet al te lang zijn zodat de aandacht aangenaam gevestigd kan blijven op de bewegende beelden.
De sets bestaan uit plaatsen als een klooster, een heksenhuisje en een middeleeuwse woning en ogen mijn inziens redelijk authentiek. In dienst van de gruwelijke heksenverhalen dragen ze voortreffelijk bij aan de sfeer.
Leuke beelden. Behoorlijk zwart en sinister. Af en toe wat potsierlijk als de personificatie van de duivel uitgerust met hoorntjes en een staart zijn intrede doet of als een demon als een bezetene tekeer gaat met de stamper tijdens het karnen van boter en daarmee een expliciete verwijzing uitvoert naar de daad van zelfbevlekking. Maar meestal zijn de beelden beklemmend en angstaanjagend. De scènes van de viering van een heksensabbat of de beelden van de bereiding van een toverdrankje zijn van een indrukwekkend gruwelijk niveau. Visueel mooi, zeer verontrustend en zeker horrorwaardig.
Fantastische casting en make up. De koppen van de middeleeuwers zijn schitterend getekend. Gegroefd en vuil en bepaald niet in het bezit van een tandpastawit gebit. Te vies om aan te raken. Rillingen van afschuw. Ook hier is sprake van heuse horror.
Opvallend zijn de (voor die tijd) expliciete beelden van marteling, naaktheid en beoefening van perversiteiten door de heksen. Niet mis voor een film van 100 jaar oud. De film kent dan ook een geschiedenis van ban en censuur.
Ik heb genoten.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 7: Periode (wit)
c. 1950-1959
Voortgang: 47/54
https://www.devildead.com/arkoff/shecreature03.jpg
De film draait dan wel om het She-Creature, maar het creatuur komt niet veel in beeld. Een uitstekende keuze want het creatuur ziet er wel wat belachelijk uit. Niet overtuigend monsterlijk of eng in ieder geval.
De film richt zich gelukkig meer op hypnose. En dat werkte voor mij prima. Minder grijpbaar, een stuk mysterieuzer en een stuk spannender dan het monster.
De hypnotiseur is een creepy personage die niet veel goeds in de zin heeft. Simpel en herkenbaar en dus een gemakkelijk iemand om een hekel aan te hebben. Zijn sessies met zijn mooie assistente zijn mysterieus en beklemmend. De angel van de film zit 'm wat mij betreft dan ook meer in de hypnose scènes dan in de verschijning van het creatuur. Daar waar de hypnoses plaatsvinden ontstaat meteen spanning. Daar waar het monster verschijnt is de spanning niet bepaald om te snijden.
Simpel verhaaltje. Dat wel. Maar de sfeer wordt goed neergezet. Hypnose en duisternis gaan hand in hand in deze film en dat zorgt voor een prima onheilspellende sfeer. Een paar mistige effecten brengen tijdens de hypnose sessies een extra stootje mysterie en doen de sfeer ook veel goed.
In de film is zelfs plaats voor wat humor in de vorm van een slecht Engels sprekende bediende. Tja, ik weet niet of ik dat nu wel zo geslaagd vond. Comic relief had deze film niet echt nodig. Heel erg afleiden van het verhaal deed het gelukkig niet.
Leuke film.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Arno had het al wel aangegeven vorige week dat het hem eerder dan deze week niet ging lukken, dus extra film als alternatief voor de tip is misschien handig als Wendyvortex door haar andere films heen is. Maar volgens mij zit ze op 28 registraties, dus het lijkt me dat het in geval niet nadelig werkt. Tenzij ze een bijzonder productief weekend heeft gehad natuurlijk 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tiplijst
DVD-T: The Devil's Candy (2015)
Dit om maar even te zeggen dat jullie vanaf nu de tipfilm mogen kijken en registreren. Wendy moet haar tip nog krijgen maar ze heeft nog een eind te gaan. Ik neem aan dat die tip van arno wel deze week gaat komen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Collins ik geef toe dat 7/10 voor Invisible Invaders wel hoog is doch ik vond deze een stuk leuker in de herziening. Ook heb ik nogal een zwak voor oude sci-fi horror en een thema als dit vind ik gewoon briljant: lijken gebruiken als omhulsel voor een onzichtbare entiteit. Het leek wel een voorloper van Night of the Living Dead bij momenten. Creature with the Atom Brain is ook een beetje in die aard.
En zo zijn er nog films die je nu laatst hebt bekeken die ik veel hoger waardeer dan het gemiddelde. She Creature vind ik ook knap, allesbehalve een turkey. Häxan is gewoon de ultieme heksenfilm, ik heb er nog geen betere gezien.
Ik heb veel oude sci-fi gezien tijdens een black/white challenge toen imdb nog een forum had. Het is zo dat ik eigenlijk heb ontdekt dat ik best wel van dat soort films hou en dat silents me ook veel beter liggen dan ik aanvankelijk had gedacht.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
dus nog eens mijn tipfilm 
Speciaal (zwart)
Tipfilm
voortgang 49/54
Nadat zijn vriendin het heeft uitgemaakt, besluit Ben om samen met zijn vriend Marcus aan een nachtelijke moeras-tour deel te nemen. Maar tijdens de tour komt de boot per ongeluk vast te liggen en moeten de passagiers te voet verder door de moerassen van New Orleans. Dan ontdekken ze de legende van Victor Crowley, een gruwelijk mismaakte man, die als klein jongetje om het leven kwam bij een grote brand in zijn huis.
Zeer geslaagde tipfilm. Deze film heeft alles wat ik in een film wil zien. De humor kon ik best smaken en de gore is superleuk. Ik kon niet geloven dat ik deze nog nooit gezien had. De rest van de franchise ligt ondertussen al klaar en zal ik met veel plezier bekijken. Een dikke 4 sterren.