- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Frankenstein: The True Story (1973) - MovieMeter.nl
1d) - Horrorkruisingen - Drama/Horror
Voortgang: 36/54
https://horroraddicts.files.wordpress.com/2015/03/vlcsnap-1801727.jpg
Nadat hij zijn broer verloren heeft droomt Victor Frankenstein ervan om doden tot leven te wekken. Dan ontmoet hij Henri Clerval die een manier heeft gevonden om met elektriciteit insecten en ledematen tijdelijk leven te geven. Samen met Clerval raakt Frankenstein geobsedeerd met het tot leven wekken van een mens. Hiervoor bouwen ze samen een grote installatie die de energie van de zon om kan zetten in elektriciteit. Voor het zo ver is overlijd Clerval aan zijn hartaandoening. Frankenstein zet zijn experiment voort en gebruikt Clerval's brein in het door hen samengestelde lichaam. Het experiment is een succes, althans voorlopig. Het schepsel leert snel, maar wordt ook versneld ouder. Dr. Polidori heeft grote interesse in Frankenstein en wil zijn hulp om zelf een vrouw tot leven te wekken. Deze vrouw is echter veel minder zachtaardig als het schepsel van Frankenstein en Polidori wil haar gebruiken om zijn invloed uit te oefenen op belangrijke edelen.
De titel Frankenstein: The True Story is enigsinds misleidend gezien de mini-serie geen trouwe adaptatie is van het boek van Mary Shelley en ook geen 'realistische' versie van het verhaal is. De film neemt meerdere elementen uit het boek, maar geeft hier een heel eigen draai aan en daarnaast is het verhaal nog steeds grotendeels geïnspireerd door de Universal Frankenstein films. Het personage Dr. Polidori is weliswaar vernoemd naar de arts van Lord Byron die Mary Shelley in Zwitserland ontmoette, maar zijn persoonlijkheid is ontleent aan Dr. Pretorius uit The Bride of Frankenstein. Het plan om zonne-energie te gebruiken om het schepsel tot leven te wekken is zo mogelijk nog onwaarschijnlijker dan met bliksem. Ook anders dan in veel andere adaptaties is het schepsel hier eerst mooi, maar wordt het gaandeweg lelijker. De make-up is verzorgt door een team dat ook voor Hammer werkte.
Het boek van Shelley speelde zich af in Duitsland en Zwitserland (vandaar alle Duitse namen). 'Het monster' werd steeds slimmer en was uiteindelijk zelfs een belezen persoon. Door zijn uiterlijk werd hij alleen verstoten door iedereen. Uit wraak vermoorde hij Frankenstein's familie en dreigde hij ook zijn maker zelf te vermoorden als die geen bruid voor hem zou maken. Frankenstein wilde dit niet, uit angst dat de vrouw nog monsterlijker zou worden en samen met zijn schepsel nieuwe wezens voort zou brengen.
The True Story mag dan het boek niet tot de letter volgen en niet realistisch zijn, het is wel een leuke frisse kijk op het overbekende verhaal. De opnamelocaties in Engeland zijn lekker sfeervol en je waant je echt in De Romantiek. Jammer is dat het allemaal overduidelijk voor TV in beeld is gebracht en de cinematografie uit standaard totaal-shots en 'soap-closeups' bestaat. James Mason zet Polidori neer als een soort Bond-schurk en Leonard Whiting weet een goede obsessieve Frankenstein te spelen. Canadees David McCallum speelt "het monster" en de knappe Jane Seymour nam de rol van het vrouwelijke schepsel op zich.
Al met al een prima mini-serie, zeker gezien hij uit de vroege jaren '70 komt. Ik zag de 3 uur durende versie en die had al best een vlot tempo. De filmversie van 2 uur kan ik dan ook afraden.
WardT
-
- 274 messages
- 3111 votes
Categorie 1: Horrorkruisingen
1e: Science fiction / Horror
Voortgang: 15/54
Was hier wel benieuwd naar door het wel geinig verzonnen concept. Als geluid maken dodelijke gevolgen heeft is het niet moeilijk om suspense op te bouwen. Toch had de film voor mijn gevoel veel creatiever met dit idee om kunnen gaan. Het is wel degelijk gemaakt, zonder visueel echt uit te blinken. Creature design blinkt ook niet uit in originaliteit. Het grootste probleem wat ik echter met de film had was het te sentimentele familiegeneuzel. Tegenvaller. 2,5*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
The Spider Woman Strikes Back (1946)
categorie 4 (groen): Monsters
b) Natural horror flora
voortgang 44/54
Jean neemt een baantje als oppasser bij een oude vrouw. Na een tijdje begint ze zich erg slap te voelen, maar ze weet niet dat de vrouw 's nachts in het geniep een beetje van haar bloed aftapt om het aan een geheimzinnige plant te geven.
Nogal traag maar zeker niet saai. Je moet hem zien in zijn tijdsgeest en dan heb je een prima film voor tijdens het strijken/afwassen. Zeer korte run time ook. Hij klokt net onder het uur af.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
FTV Categorie 7D 1960-1969 24/54
FTV Categorie 7H 2000-2009 25/54
FTV Categorie 5A: Geesten en andere spirits 26/54
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 5: Undead & Supernatural (blauw)
g. Creepy kids
Voortgang: 40/54
http://www.reelingreviews.com/orphanpic.jpg
Spannend en een half uurtje te lang.
Goede verhaalopbouw. Van een emotionele start naar een stabiele situatie en via subtiele toevoegingen naar een doodenge situatie.
Die subtiele toevoegingen doen het 'm. De gezinsleden hebben zo hun zwakheden en hun geheimpjes. Van mild tot heftig. De wees blijkt al snel een uitmuntende manipulator. In de loop van de film komen bij de personages heel wat nare dingetjes uit het verleden aan het licht die schaamteloos worden benut door de wees. Zij zaait een beetje twijfel hier en oogst wat wantrouwen daar. Spannend ingebed in het verhaal word je als kijker als het ware meegetrokken op de immer groeiende bubbel van schaamte en hopeloze verstrikking waarin de gezinsleden terechtkomen. Psychologische horror ten top.
Tussendoor een paar jumpscares en een paar gemene blikken van de wees en het creepy sfeertje is compleet. Spannend. Spannend. Wat kan die Isabelle Fuhrman trouwens creepy kijken, zeg.
En zo gaat het erg goed met de film. Tot ongeveer 90 minuten ver. Dan treedt opeens verzadiging in. De lengte van de film wreekt zich. Het is net iets teveel gedoe voordat de eindfase wordt ingezet. Net iets te uitgerekt. Net een paar narigheidjes teveel. Daar verliest de film veel spanning en creepiness.
De uiteindelijke eindfase met wat twistjes en narrow escapes is weer heel acceptabel, maar brengt de film vervolgens helaas niet terug op het eerdere niveau. Beetje te voorspelbaar. Wel jammer.
Maar man, wat kan die Isabelle Fuhrman creepy kijken, zeg.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie 7 (wit): Periodehorror
a) 1920-1939
Voortgang: 44/54
The Most Dangerous Game (1932)
Gebaseerd op het gelijknamige kort verhaal van Richard Connell uit 1924. Deze film was de eerste verfilming van het verhaal "The Most Dangerous Game." Het verhaal is onder andere titels nog wel vaker verfilmd. Ook zijn zowel het originele verhaal als deze eerste verfilming door andere film- en televisiemakers als inspiratie gebruikt. En het is een fijn filmpje om te kijken.
Het eerste wat opvalt aan de film zijn de sets! En wat blijkt de film is tijdens de nachtelijke uren opgenomen op de set van King Kong (1933) Natuurlijk altijd handig dat deze jungle-sets al waren gebouwd want daardoor bleef er geld over voor miniatuurwerk; het kasteel en de zinkende boot. Ook was het terug te zien in de special effects en make-up. Bijzonderheid daarbij was ook dat de getinte acteur Noble Johnson misschien de enige is geweest die juist een soort van ge-white faced is. Niet alleen de verschillende jungle-sets kwamen van King Kong ook de acteurs Steve Clemente, Noble Johnson, Fay Wray en Robert Armstrong geven hier acte de présence. Plus Ernest B. Schoedsack en Merian C. Cooper die bij beide films als co-regisseur betrokken waren.
Het tweede opvallende is dat dit duidelijk een pre-code film was! Dit was vooral terug te zien in de horror-elementen. Gekrompen hoofd, hoofden op sterk water, honden die werden neergeschoten en zo dan ook dood in overvloed. Daarnaast was er meer erotiek want Fay Wray raakte gedurende de film meerdere repen stof van haar jurk kwijt. Helaas schijnt later door die "Hays Code" ook het nodige in de film geknipt te zijn en dan vooral in de al aangehaalde horror-elementen. Deze waren blijkbaar veel langer en ook voor die tijd schokkender.
De combinatie van alle elementen samen, (acteer-camerawerk, verhaal en sets) maakt dat deze film een erg fijne kijkervaring.
The Hunchback of Notre Dame (1939)
Tweede verfilming van het boek van Victor Hugo uit 1831 en de eerste verfilming met geluid.Nadat in de Eerste film Quasimodo werd vertolkt door Lon Chaney neemt nu Charles Laughton deze rol op zich. Laughton huurde voor het afschrikwekkend uiterlijk Perc Westmore in en vond verder inspiratie in de film van zijn illustere voorganger. Daarnaast stond Laughton er op dat Maureen O'Hara werd gecast als zijn tegenspeelster. Hij had eerder met haar gewerkt in Londen en zag in haar de ideale Esmeralda. Zij is zoals gewoonlijk betoverend dus daar kan ik hem helemaal gelijk in geven! Het verhaal is natuurlijk bekent, echter worden er links en rechts wat bekende historische namen genoemd en zijn er wat maatschappij-kritische opmerkingen. Kosten nog moeite werden gespaard en zodoende werd de set met de Parijse stad uit die tijd compleet nagebouwd, waaronder ook natuurlijk een replica van de Notre Dame. Ik heb zeker genoten van de film maar het happy ending deed wel enorm afbreuk aan de film. Iets wat ook niet gebeurde in het boek en de film uit 1923. Die film kon ik daarom dan ook meer waarderen. Gelukkig maakte de spectaculair enorme sets, prachtige zwart-wit cinematografie, gigantische menigten en actiescènes wel een hoop goed!
WardT
-
- 274 messages
- 3111 votes
Categorie 2: Horrorstijlen
2d: Arthouse
Voortgang: 16/54
Horror is maar een van de ingrediënten in deze Twin Peaks-achtige mix van mystery, horror, drama en absurdisme. Neemt niet weg dat ik hier erg van genoten heb. Vooral de zwarte, kurkdroge humor viel mij goed in de smaak. Dr. Helmer vond ik een prachtig personage (Dansk jävlar!), elke keer als hij een van zijn collega's kleineerde kon je mij wel opvegen. Ook de outro's door Lars von Trier waren erg leuk. Echt eng wordt het niet, maar het mysterieuze sfeertje is goed neergezet. Visueel zie je wel dat dit Deense tv uit 1994 is, maar tegelijkertijd zie je ook al de hand van Lars von Trier er aan af. 4* en benieuwd naar deel 2.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 6: Regio/taal (oranje)
d. Oost-Europa
Voortgang: 41/54
https://kinorusija.files.wordpress.com/2013/04/2d1d1-vedma2020062011.jpg?w=690
Een visueel feestje is deze film waarin een cynische journalist het opneemt tegen ontketend kwaad dat in de vorm van een heks een dorpje bedreigt.
Bijna elk shot is een schilderijtje en bijna elke opeenvolgende scène is rijk aan kleur, zit cinematografisch goed in elkaar en bezit een rijkdom aan detail. De antieke rekwisieten, de kleurrijke kostumering, de stemmige decors, de prachtige belichting. Genieten is het. Daaraan toegevoegd magnifiek camerawerk, waarbij de draaiende en meebewegende camera de duistere sfeer en de speciale effecten extra goed accentueert. Veel regen, veel duisternis en veel kaarslicht begeleiden de vertelling die daardoor aan sfeer toeneemt. Gotisch en duister. Surrealistisch en enigszins bizar. Prima sfeertje dus.
Goed verhaal ook. In beginsel wat warrig door de rijke beeldenvloed en de surrealistische laag in de verteltrant, maar eenmaal gewend aan buitenissige plaatjes en zonderlinge droomachtige sequenties is het verhaal goed te volgen.
Een Russische film. De keus voor een plaats van handeling met een Engelse naam is dan merkwaardig. De keus voor de Amerikaanse Cadillac of Lincoln als gangbare auto is ook merkwaardig. Maar goed, de hele film zit vol merkwaardigheden. Neem de personages. Stuk voor stuk zonderlinge individuen. De hoofdpersoon voorop. Een held tegen wil en dank, die inhoudelijk amper enige invulling krijgt. De overige personages krijgen die invulling ook niet. Ze gedragen zich gewoon merkwaardig zonder verduidelijking. Ze zijn en ze doen. Ik besloot er verder maar niet over na te denken.
Hoe staat het met de horror dan. De sfeer is horror en de sfx zijn horror. Geen bloed of gore. De scènes in een Middeleeuws kerkgebouw (centrum van de actie) zijn indrukwekkend. Niet in engheid, maar in stijl. Prachtig gefilmd in een magnifieke entourage. Het kwaad dat er huist is goed vormgegeven en maakt indruk. De confrontaties tussen de hoofdpersoon en het kwaad zijn spannend en benauwend en vormen de spil van de film, wat mij betreft. Echt de moeite waard.
Mooie film, die ondanks de aandacht voor het verhaal toch vooral door de beeldende stijl indrukwekkend is.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
eXistenZ (1999) - MovieMeter.nl
4c - Monsters - Mutations
Voortgang: 37/54
https://i.ytimg.com/vi/r1JMUFGk6tk/maxresdefault.jpg
In een door games-geobsedeerde toekomst met organische technologie, is een PR-stagair getuige van een assasinatie-poging op game-designster Allegra Geller die zojuist op het punt staat om haar nieuwe game eXistenZ te demonstreren. De PR-man en Geller slaan samen op de vlucht gezien er meer mensen achter Geller aan zitten. Geller staat erop dat ze controleren of haar game nog intact is. Eenmaal ondergedompeld in de virtuele wereld is het lastig om game en werkelijkheid uit elkaar te houden.
Eind jaren '90 vond het publiek dat zojuist The Matrix had gezien eXistenZ over het algemeen een teleurstelling. Men verwachtte actie en special effects en geen allegorie op gameverslaving. Nu 19 jaar later de wereld die Cronenberg hier schetst een stuk plausibeler is geworden, stijgt ook de algemene waardering van de film.
Het was een zeer wijs besluit van Cronenberg om geen grote hoeveelheid special effects te gebruiken voor de film. De virtuele realiteit is gewoon als live-action uitgespeeld met practical effects en zoveel mogelijk in camera. De meeste effecten waren nodig om de gemuteerde vissen en amfibische schepsels uit de biofarms tot leven te wekken.
eXistinZ lijkt natuurlijk gegroeid uit Scanners en Videodrome, het is een vereniging van de paranoïde sfeer van Scanners en de combinatie van organische technologie, body horror en seksuele verwijzingen van Videodrome. Op dezelfde manier waarop Cronenberg destijds inspeelde op de invloed van televisie, speelt hij nu in op de invloed van games.
Nog meer als Videodrome maakt de film een heel erg smerige indruk. De game-pords (net als als de cassette-ingang een duidelijke verwijzing naar (vrouwelijke)geslachtsdelen) maken niet bepaald een hygiënische indruk om nog niet te spreken over de bio-fram en het Chinese restaurant.
De film weet je op een geslaagde manier onder te dompelen in diverse alternatieve werkelijkheden. Zo ver dat je uiteindelijk als kijker niet meer weet wat nu de echte werkelijkheid was. Een geheugensteuntje is het haar van Allegra dat in iedere verschillende werkelijkheid anders is. In de realiteit is het stijl en in de games steeds een andere variant van gekruld.
Hoewel ik de film een erg sterke allegorie vind op onze afhankelijkheid van 'digitale werelden' vond ik wel dat het plot zich heel erg liet beïnvloeden door de diverse games en er uiteindelijk voor een 'lui' einde is gekozen om de hele boel om te draaien en de hele film een grote game te laten blijken. Desalniettemin, opnieuw een erg sterke film van David Cronenberg. Jude Law speelt een prima hoofdrol samen met Jennifer Jason Leigh en daarbij hebben we ook nog Ian Holm, Willem Dafoe en Christopher Eccleston (Doctor Who).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
joolstein The Most Dangerous Game lijkt me eentje voor op de kijklijst, 1932 in de eerste jaren van de talkies nog steeds. Die van the Hunchback ik weet het niet, ik ben nogal fan van de silent versie met Lon Chaney. Ik vrees dat het vele gebabbel mij zou kunnen tegenstaan. Van elke silent die ik goed vind en ik nadien een talkie stoor ik me echt aan het teveel aan gepraat. Natuurlijk is een silent door minder dialoog wat oppervlakkiger maar ik vind het juist fijn om dan meer te kunnen focussen op het visuele en de expressies.
5e Undead & Supernatural - Zombies
Voortgang 44/54
http://www.dreadcentral.com/wp-content/uploads/2017/09/Land-of-the-dead-blu-rays.jpg
Kan me eigenlijk wel vinden in de recensie van voorganger Chainsaw. Ik had Diary of the Dead al gezien, die was me toch wat te braaf en te gezapig. Ik hoopte dat deze eerste uit Romero's nieuwe trilogie dan toch iets leuker zou zijn. De film borduurt een beetje verder op het personage Bub deze keer in de vorm van een automonteur die zijn intelligentie poogt over te brengen naar enkele andere ondoden (waaronder een man met een slagersmes en een blondine met een rood jasje). Dat de zombies eigenlijk leuker zijn om te volgen dan de 'helden' (bij gebrek aan een beter woord) is al geen goed teken. Geen leuk verhaal, oninteressante karakters. Slaapverwekkend geneuzel wordt afgewisseld met standaard geknal op zombies helaas 95% van de tijd in de duisternis dus de gore komt ook niet echt uit de verf. Neen, had deze film 10 jaar eerder gekomen met een beter verhaal had het misschien nog iets kunnen worden. De Resident Evil achtige setting, gelikt en CGI past niet bij de stijl van Romero zeker niet als je de originele trilogie voor ogen houdt. Misschien was Dawn of the Dead remake nog niet eens zo slecht, hoewel nah was ook lelijke troep.
Misschien dat ik vanavond een echt leuke zombiefilm herbekijk zoals Burial Ground 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Hoe was de dochter van Argento in die film? 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ja, daar was ik ook verrast over toen ik haar naam bij de begincredits zag komen. Ik had gehoopt dat zij wat kleur ging brengen maar op haar eerste intrede na (en dan doel ik vooral op de hooker outfit met netkousen die ze daarbij draagt) hijst ze zich daarna in een legerkloffie en is ze net zo dof als de rest van de cast. Deed me beetje denken aan de metamorfose van Barbra in Night of the Living Dead remake. Hoezeer ik me kon ergeren aan de passiviteit van Barbra in het origineel, de evolutie van haar in de remake tot een heuse GI Jane vond ik weer net iets teveel van het goede. Maar uiteindelijk wel een betere remake dan die van Dawn of the Dead. En buiten wat siliconenborsten van een cage danseres in een bar is er geen bloot te zien in Land of the Dead. Asia verdiende een veel betere rol en film...
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ja, daar was ik ook verrast over toen ik haar naam bij de begincredits zag komen. Ik had gehoopt dat zij wat kleur ging brengen maar op haar eerste intrede na (en dan doel ik vooral op de hooker outfit met netkousen die ze daarbij draagt) hijst ze zich daarna in een legerkloffie en is ze net zo dof als de rest van de cast. Deed me beetje denken aan de metamorfose van Barbra in Night of the Living Dead remake. Hoezeer ik me kon ergeren aan de passiviteit van Barbra in het origineel, de evolutie van haar in de remake tot een heuse GI Jane vond ik weer net iets teveel van het goede. Maar uiteindelijk wel een betere remake dan die van Dawn of the Dead. En buiten wat siliconenborsten van een cage danseres in een bar is er geen bloot te zien in Land of the Dead. Asia verdiende een veel betere rol en film...
Jammer. Ze kan behoorlijk goed zijn, maar soms ook erg matig. Het ligt denk ik ook een beetje aan het soort regie en de andere acteurs. In haar vader's films speelde ze toen ze nog beginnend was erg sterk, maar in Dracula 3D vond ik het echt tenenkrommend slecht.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
baspls in dit geval lag het niet aan haar, maar aan het zwakke script. De karakters zijn allemaal houterig en bordkarton. Ik heb zo het gevoel dat Romero na zijn succesvolle Dead trilogie wilde bewijzen dat hij het ook wel kon in een 21ste eeuwse setting. Dit doet geen afbreuk aan zijn oude werk, maar het is totaal overbodig ook omdat die modernere setting en stijl niet zo goed bij hem werkt (dat is toch mijn ervaring bij het kijken van Land en Diary of the Dead). Hij die verantwoordelijk is voor het succes van de zombie als vleesetende ondode en veel werd gekopieerd die plots meegaat in de moderne stijl en zelf anderen lijkt te gaan kopiëren. Ik vind het best wel droevig.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
The Most Dangerous Game lijkt me eentje voor op de kijklijst, 1932 in de eerste jaren van de talkies nog steeds. Die van the Hunchback ik weet het niet, ik ben nogal fan van de silent versie met Lon Chaney. Ik vrees dat het vele gebabbel mij zou kunnen tegenstaan. Van elke silent die ik goed vind en ik nadien een talkie stoor ik me echt aan het teveel aan gepraat. Natuurlijk is een silent door minder dialoog wat oppervlakkiger maar ik vind het juist fijn om dan meer te kunnen focussen op het visuele en de expressies.
Het is een goede film-versie met geluid, echter mijn voorkeur gaat uit naar de versie met Lon Chaney. Quasimodo sterft daar en dit maakt van hem een veel dramatischer figuur. Daarnaast heeft deze Quasimodo model gestaan voor de Disney-versie. Dat hielp ook niet echt!
OH en de Most Dangerous Game heeft ook zijn gebreken hé! Veel van het gebeuren concentreert zich in het einde!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tippen, jazeker aangezien het zou kunnen dat volgende week mensen door hun films heen kunnen zijn wordt het tijd om beginnen na te denken over welke film te tippen. Aan wie dat heb ik door de randomizer laten bepalen.
Hoe werkt het nu? Zoek je eigen naam op en kijk goed wie er boven je staat en wie onder je staat.
Je tipt degene die onder je staat (voor de laatste joolstein is dat dan de eerste in de lijst Collins)
Logisch gezien zal je dus een tip krijgen van de user die boven je staat.
Je tipt uiteraard een horrorfilm die je zelf hebt gezien en die de persoon die je moet tippen zelf niet heeft gezien. Om misverstanden te voorkomen overleg via pm wat wel en niet is gezien.
Het is ook van belang dat je een film tipt waarvan je denkt dat zal die jongen/meisje wel leuk vinden, want de waardering die de getipte persoon geeft aan de tipfilm speelt mee. De tipper die uiteindelijk de hoogste waardering weet te triggeren uit een getipte persoon wint de tippertrofee. Dus ja JM daar gaat je plannetje om mij zo een vreselijke artfilm te willen gaan tippen 
Probeer niet te obscuur te gaan en help een ander om indien nodig aan het bronmateriaal te komen.
alexspyforever
Ik heb
niet opgenomen hier, veronderstellend dat zij deze challenge niet gaan voltooien, indien toch zullen ze elkaar mogen tippen.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Poeh dit is wel pittig. Zeker aangezien arno74 veel van mijn favoriete horrorfilms wel gezien heeft (en niet altijd goed beoordeeld). Van wat ik zo snel kan inschatten ben je geen fan van erg trage films of films die eropuit zijn te shockeren. Wat meer in je straatje ligt zijn sfeervolle, mysterieuze horrorfilms met fantasy/bovennatuurlijke invloeden?
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Het is ook van belang dat je een film tipt waarvan je denkt dat zal die jongen/meisje wel leuk vinden, want de waardering die de getipte persoon geeft aan de tipfilm speelt mee. De tipper die uiteindelijk de hoogste waardering weet te triggeren uit een getipte persoon wint de tippertrofee. Dus ja JM daar gaat je plannetje om mij zo een vreselijke artfilm te willen gaan tippen
Als ik JM had gehad zou ik hem ondanks dat zeker weten naar het 3-uur lange Inland Empire (2006) hebben laten kijken.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
Mijn tip voor WardT is Goksung (2016).
Onze smaken komen heel erg overeen. Genoeg films in een ander genre die ik je had kunnen/willen tippen. Maar we zijn hier natuurlijk voor de horror. Daarin was het erg lastig om met iets te komen waar je nog niet op gestemd had. Ik wilde in eerste instantie Beyond the Black Rainbow tippen, wat geen slechte keuze was geweest als je hem nog niet gezien had.
Spannend van begin tot eind, eng en visueel erg sterk. Ondanks de lange speelduur een film die blijft boeien en vermaken. Verieuwend is het allemaal niet, maar het script is echt geweldig geschreven. Ik hoop dat je hier net zo van gaat genieten als ik heb gedaan.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Poeh dit is wel pittig. Zeker aangezien arno74 veel van mijn favoriete horrorfilms wel gezien heeft (en niet altijd goed beoordeeld). Van wat ik zo snel kan inschatten ben je geen fan van erg trage films of films die eropuit zijn te shockeren. Wat meer in je straatje ligt zijn sfeervolle, mysterieuze horrorfilms met fantasy/bovennatuurlijke invloeden?
.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ooh daar kan ik best wat mee. Soms een net wat te lage stem bij bepaalde meesterwerken
maar heeft een duidelijke voorkeur voor bepaalde (auteurs)filmmakers dus dat komt wel goed. Alleen even de tijd nemen om de stemmen goed te bestuderen.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Laten we de week beginnen met een dubbelaar die ik vorige week alvast gekeken heb:
Mientras Duermes (2011)
Categorie 6 - Regio/taal (oranje)
a. Romaans
Spanje, FTV
Voortgang: 45/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/67000/67829.300.jpg?cb=1463040195
Puik thrillertje, hoor! Het woord horror durf ik nauwelijks in de mond te nemen, ondanks de narigheid die Cesar uithaalt gedurende de film. Het is een soort van variant op de home invasion film, maar dan op een wat andere manier dan gebruikelijk: Cesar is conciërge in een appartementencomplex, en haat zijn leven. Dit gebruikt hij vooral als excuus om lekker te gaan zieken in het leven van iedereen, en de film behandelt vooral het geval van de jonge, mooie Clara. Ik zal verder geen spoilers weg gaan geven, maar het moge duidelijk zijn dat het escaleert met een toch wel ijzingwekkend einde. De film werkt vooral door de sfeer, waarin we meestal van heel dichtbij stiekemerd Cesar steeds verder zien gaan met zijn psychologische spelletjes en in zijn obsessie voor Clara, met ook goed acteerwerk vanuit de hele cast. Inclusief het kleine ettertje dat Cesar chanteert, om uiteindelijk toch een lesje te krijgen zodat ze haar plaats weer kent. Cesar zelf wordt ook goed gespeeld, hij is werkelijk een overtuigend eng mannetje, die alsnog emoties weet te veinzen als het nodig is, maar vooral een nare sadistische psychopaat. Ik ben toch beduidend positiever dan mijn gerespecteerde bovenburen hier: 4.0*.
Antropophagus (1980)
Wederom categorie 6a
Italië, FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12104.300.jpg?cb=1476297794
Deze video nasty was maar op weinig momenten echt serieus nasty al komt de babyscene aardig in de buurt, maar redelijk rauw is ie wel. Er is behoorlijk veel op aan te merken, objectief gezien. Het plot en de acteerprestaties zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven, en hoewel de moordenaar in de tweede helft wel aardig huishoudt is hij verder ook een simpele cliché bad guy. Domme en ongeloofwaardige acties van de karakters: volop. Er gebeurt in de eerste helft weinig interessants. De effecten zijn, zeker als het lijken betreft, niet zo heel geweldig gedaan. En dat is meer een probleem met de versie die ik te pakken heb gekregen, maar de Engelse dub was ook niet zo best. Maar uiteindelijk was dit toch wel een heel vermakelijk horrorfilmpje. De sfeer op het bijna verlaten Griekse eilandje werkte wonderwel, en zoals ik al eerder aanhaalde is er best wel wat aardige gore te ontdekken. Lekker zenuwenmuziekje ook. Prima keuze voor als je zin hebt in een niet al te moeilijk doend horrortje dat er lekker op in hakt. 3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik weet wel wat EW101 leuk vindt en er zijn er denk ik wel genoeg die we allebei goed kunnen smaken, alleen gaat hij er daar veel van hebben gezien, zal een lijstje moeten gaan bezorgen hopende dat hij er niet al te veel van heeft gezien 
Een hint aan EW, baspls houdt van giallo
en Cikx heeft het wel voor mysterieus, thriller met horrorelementen denk wel dat er meer dan genoeg opties zijn.
Aanvulling: bij een gelijkspel in waarderingen (stel er zijn 2 of meer die 4,5 hebben gegeven aan de tipfilm) dan is de film met het laagste gemiddelde de winnaar.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Ja, ik zag het en heb tot in het bijna uiterste gezocht naar een titel. Maar, tja, alle goede Dario Argento's zijn al bekeken (dat heb je met liefhebbers, ja). Daarbij nog gekeken naar wat gotische of klassieke horror of Stephen King. (zag dat Dracula, Pet Cemetry, Carrie enzovoort goed beoordeeld waren).
Ik heb alsnog nog wel leuke tips misschien. 
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Ganja & Hess (1973)
Categorie 7 - Periode (wit)
e. 1970-1979
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 46/54
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a0/Ganja_%26_Hess.jpg
Best interessant filmpje - traag, vaag, onconventioneel, met dialogen die ik soms maar met moeite kon verstaan, maar ook ontzettend sfeervol. Ganja and Hess wordt vaak in de Blaxploitation-hoek gezet, maar hoewel dit weliswaar een vrijwel compleet zwarte film is, heeft het qua type film maar bar weinig te maken met de andere Blaxploitation-films die ik gezien heb. Dit is een serieus, vrij arty, experimenteel portret van het vampiersbestaan van Dr. Hess Brown. Hess wordt met een besmette dolk gestoken, en heeft sindsdien een ontzettende zin in bloed - al wordt vampirisme ook heel duidelijk gebruikt als metafoor voor drugsgebruik en verslaving. Later in de film verleidt hij ook Ganja, en ook zij besluit mee te gaan in het vampierschap. Op bijzonder sfeervolle wijze, met een soort van terugkerend voodoo-deuntje, zien we in mooie beelden hoe zij zich een weg door het leven banen, hoe ze overleven en ook hoe Hess uiteindelijk weer God vindt. Het is allemaal best trippy en vaag, en de hele film draait veel meer op sfeer en stijl dan op plot, maar een interessante zit was het wel. 4.0*
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
En ik zal nog eens hard gaan nadenken om de horrorsmaak van Hollywood007 te doorgronden 
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Tip voor Boeikens: Faceless (1988)
Erg fijne plastische chirurg-horror van veelfilmer Jesús Franco. Mocht je hem al gezien hebben, PM me dan maar even ... anders alvast veel kijkplezier.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
En ik zal nog eens hard gaan nadenken om de horrorsmaak van Hollywood007 te doorgronden
Veel succes ???
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Woland, wat is de meest snobistische art-horror die je kent? 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Woland, wat is de meest snobistische art-horror die je kent?
Riskeer het niet hé makker, anders koop ik Collins om jou een afschuwelijke turkey te tippen