- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Ik heb me gewaagd aan Nollywood (Nigeria, derde filmindustrie v.d. wereld schijnbaar qua producties, en alles is Engelstalig), veel staan op Youtube. Althans ik heb het geprobeerd. Ik vroeg me af waarom Nigeria op MM niet tussen de landen staat, maar nu snap ik het. Veel horrors, leuke Afrikaanse plots (voodoo e.d.), maar met de kwaliteit van een home-video en je lacht je echt kapot om de "effecten". Dus toch maar niet doorgekeken. 
John Milton
-
- 24219 messages
- 13383 votes
Je zou inderdaad zeggen dat er vanzelf iemand opstaat die daarmee verdiend heeft, en een grotere productie maakt...
Maar het lukte mij toen ik zocht ook niet om een potentieel 'goede' film te vinden. Allemaal niveau kom-we-flansen-een-video-in-elkaar met soap acteurs en dialogen, wat ik zag althans. Ik heb dan ook nog steeds geen stem voor Nigeria.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Niks veranderd JM, ik heb van de week wat top 10 Nollywood horrorlijstjes opgezocht en wat films geprobeerd maar de kwaliteit is echt verschrikkelijk, en dat zijn dan de top 10 Nigeriaanse horrors 
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Invasion of the Body Snatchers (1978) - 7) Periode (wit) - e. 1970-1979 - 12/54 (FTV)http://www.bandejadeplata.com/wp-content/uploads/2012/02/muertes-extrañas.png
Beetje verbaasd over de hoge score. Enkele dagen geleden werd ik weggeblazen door het origineel, en nu deze bekeken. Enorm kwaliteitsverschil, van deze versie merk je echt dat het een kenmerkende remake is die het origineel zoals zo vaak niet kan evenaren, wel zit het vol met knipogen naar die film. Veel details zijn hier niet of nauwelijks uitgewerkt waardoor je eigenlijk het origineel gezien moet hebben om ze te begrijpen, en de plotholes uit het origineel zijn hier ook niet weggewerkt. Wie twijfelt, kies voor Invasion of the Body Snatchers (1956) (dikke 4*), deze versie uit 1978 is niks meer en niks minder dan een mindere remake daarvan. Als ik het origineel niet zou hebben gezien had ik deze 3* gegeven, maar in vergelijking daarmee merk je dat dit véél beter kan. Ruime 2,5* / kleine 3*.
Stand na week 3:
1) Horrorkruisingen (geel) - c. Comedy horror - The Babysitter (2017) - 3/54 (FTV) - 2,25*
1) Horrorkruisingen (geel) - d. Drama horror - Haunted (1995) - 4/54 (FTV) - 4*
1) Horrorkruisingen (geel) - g. Thriller/Mystery - Split (2016) - 1/54 (FTV) - 4*
2) Horrorstijlen (violet) - a. Gothic - Operazione Paura (1966) - 8/54 (FTV) - 3*
2) Horrorstijlen (violet) - d. Arthouse & surreal - The Killing of a Sacred Deer (2017) - 5/54 (FTV) - 3*
4) Monsters (groen) - b) Natural flora - Invasion of the Body Snatchers (1956) - 11/54 (FTV) - 4,0*
5) Undead & supernatural (blauw) - b. Heksen - Hansel & Gretel Get Baked (2013) - 6/54 (FTV) - 2*
5) Undead & supernatural (blauw) - d. Vampiers - Blade II (2002) - 7/54 (FTV) - 1*
6) Horror volgens regio of taal (oranje), - e. Azië - Ju-on (2000) - 2/54 (FTV) - 2,74*
7) Periode (wit) - e. 1970-1979 - Invasion of the Body Snatchers (1978) - 12/54 (FTV) - 2,74*
7) Periode (wit) - f. 1980-1989 - Flowers in the Attic (1987) - 10/54 (FTV) - 2,5*
7) Periode (wit) - i. 2010-heden The Blackcoat's Daughter | February (2015) - 9/54 (FTV) 1,5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Die Pakistaanse horror was erg leuk trouwens. Helemaal niet op z'n Bollywoods, het deed mij vooral denken aan Leak/Mystics in Bali. Low budget en duidelijk schatplichtig aan de klassiekers in het genre, maar ook met liefde gemaakt en een lekker gestoorde film. Aanrader.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
Poultrygeist: Night of the Chicken Dead (2006)
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
c) Splatter
voortgang 9/54
Zeer leuke Troma film. Veel bloed, gore en splatter zoals een echte Troma hoort te zijn. Dun verhaaltje, maar het is dan ook een b-film. Ik kreeg echt een jaren 80 sfeer. Ik ben zelfs nog eens gaan nakijken of ik me niet vergist had en hij toch niet in deze periode gemaakt was. Maar deze film is wel degelijk van 2006. Als je zoals ik van horror/comedy en van Troma houd, is dit zeker een aanrader. Ik ga deze zeker nog dikwijls herbekijken.
Categorie 4 (groen): Monsters
a) Natural horror fauna:
voortgang 10/54
Standaard filmpje in zen genre. Groot kwaad beest valt mensen aan. Niets bijzonder en heel voorspelbaar allemaal. Toch was hij een leuk tussendoortje.
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
a) Geesten en andere spirituele wezens
voortgang 11/54
Ik had hier heel veel van verwacht. Jammer genoeg wist deze prent mijn verwachtingen niet in te lossen. Hij werd nergens echt spannend of angstaanjagend en kon mijn aandacht moeilijk vasthouden.Er was wel wat mysterie maar het gaf me alleen maar een gevoel van...ja ja, het zal allemaal wel. Hoewel het goed geacteerd was, kon ik geen verbondenheid naar de personages voelen. Het gaat over een gigantisch huis maar als je de film bekijkt komt dit gevoel niet over. Er wordt zeker niet genoeg op dit gegeven ingespeeld. De jumpscares zie je van mijlenver aankomen en werken dan ook niet. Positief zijn zoals gezegd de acteerprestaties en ook de kostuums en de set zijn prachtig. Geweldige poster ook. Tot nu toe is dit misschien wel de grootste teleurstelling van dit jaar op horror vlak. Of misschien verwachte ik ook gewoon teveel. Erg jammer allemaal.
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
b) Slasher & Revenge
voortgang 12/54
Standaard werkje in het slasher genre. Een paar leuke kills en hier en daar wat bloed. Beetje Texas chain saw massacre meets vacancy. Leuk als tussendoortje wegens de korte speelduur.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Hardware (1990) - MovieMeter.nl
4g ) Monsters - Mens vs Machines
Voortang: 10/54
https://i.pinimg.com/originals/a4/d0/c1/a4d0c1eea4d6aa5482bb838368bbaaa0.jpg
In een apocalyptische toekomst vind een schroothandelaar onderdelen van een robot. Hij neemt het Robot-hoofd mee voor zijn vriendin die kunstwerken maakt met schroot. Uiteindelijk blijkt het te gaan om een geavanceerde militaire robot die zichzelf kan repareren en alle mensen op zijn pat vernietigt.
Voordat Isaac Asimov ons kennis niet maken met vriendelijke robots, werden deze stalen levensvormen vooral als monsters gezien. Want, Asimov's robot-wetten ten spijt, robots zijn ook best angstaanjagend. Een C-3PO kan je hand zonder moeite verbrijzelen als hij dat zou willen. Die angst weet de eigenzinnige filmmaker Richard Stanley weer helemaal nieuw leven in te blazen met Hardware. Een groezelig dystopisch toekomstbeeld dat enigszins aan Japanse cyberpunk (of zelfs anime) doet denken. Vergelijkingen zijn er ook met pre-Matrix werkjes als Cyborg en Nemesis van Albert Pyun (dezelfde 90s b-film uitstraling) en overduidelijk natuurlijk ook Terminator. Stanley was echter ook een groot bewonderaar van Dario Argento en zo doende zit er in zijn toekomst visie zelfs wat Bavaïesk-kleurgebruik wat het een heel kenmerkend sfeertje geeft. Dario Argento vond het een ijzersterk toekomstbeeld, zo zegt hij op de Italiaanse poster.
Aan sfeer is in ieder geval geen gebrek en de anime-achtige manier waarop alles in beeld gebracht is mag er ook zeker zijn. Het verloop van het verhaal had echter wat beter gekund. Er vallen best wat doden in de film, maar lang niet allemaal door toedoen van de robot. Daarnaast is het allemaal ook niet lang in beeld, gorehounds zullen dan ook teleurgesteld zijn dat er maar een echt brute kill in de hele film zit. Daarnaast neemt Stanley in het midden de tijd voor allerlei dramatische stop-motion met Stabat Mater eronder in een poging om het niveau van de film wat op te krikken. Resultaat is een vrij bizarre inconstantheid in toon.
Als soundtrack gebruikt Stanley voornamelijk Metal en Alternatieve Rock en de originele muziek is gemaakt door Simon Boswell (Santa Sangre, Phenomena, Opera, Demoni). Een sterke combinatie van synthesizers en 80s rock.
Uiteindelijk vond ik het een erg fijn cult-filmpje wel. Visueel erg mooi en verder ook wel vermakelijk. Stanley wilde er een tweede laag in stoppen met metafysische elementen, maar dat herken ik er niet echt in.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Henry: Portrait of a Serial Killer (1986) - MovieMeter.nl
7f) - Periode - 1980-1989
Voortgang: 11/54
http://www.dreadcentral.com/wp-content/uploads/2016/10/Henry-11-1.jpg
In de jaren '80 waren slashers erg populair vermaak voor tieners. John McNaughton wilde echter laten zien dat serie-moordenaars allesbehalve fantasie zijn. Zijn film is geen romantisering of verheerlijking van moord, maar zoals de titel al zegt een keihard portret van een serie-moordenaar.
Henry is een serie-moordenaar die samenwoont met Otis die hij in de gevangenis heeft ontmoet. Hij introduceert Otis tot het moorden en die vind hier nog meer plezier in als Henry. Dan komt Otis zuster bij hen wonen en zij lijkt Henry's menselijke kant weer aan te wakkeren. Gebaseerd op het leven van Henry Lee Lucas.
Hoewel ik een groot fan ben van Thomas Harris' Hannibal-reeks moet gezegd worden dat het een verkeerd beeld schetst van serie-moordenaars. Dit zijn namelijk geen hoogopgeleide aristocraten met verfijnde redenen en geniaal opgezette plannen, maar over het algemeen ondergemiddeld intelligente en zeer impulsieve white trash uit de laagste klassen van de samenleving.
Opmerkelijk aan de film is dat we uiteindelijk als kijker een soort sympathie moeten gaan voelen voor Henry. Het is namelijk duidelijk dat Otis een nog veel groter monster aan het worden is dan Henry is. Bovendien heeft Henry - ondanks dat hij een moordenaar is - nog enige principes. Zo is hij heel erg tegen Otis pogingen tot necrofilie en incest op zijn zuster. Aan het einde lijkt het er even op dat Becky er inderdaad in is geslaagd het menselijke in Henry weer aan te wakkeren, maar dan komt de schokkende eindscène waarin blijkt dat hij haar ook heeft vermoord en net als Otis in stukken heeft gezaagd. Een zieke geest valt niet te genezen...
De film is sterk opgenomen. Door de 16mm krijgt de film zo'n heerlijke uitstraling die alleen 80's celluloid heeft. Cinematografisch is er dan ook niet veel mis mee, sterk hoe 'dromerig' de crime scènes in beeld worden gebracht met de onheilspellende synthesizers eronder. Door het 4:3 beeldformaat krijgt de film wel een beetje de uitstraling van een TV-film. En hoe sterk de cinematografie is, zo gedateerd is de editing waarbij vaak met abrupte overgangen wordt gewerkt.
Henry: Portrait of a Serial Killer doet erg denken aan de Oosterijkse film Angst. Beide een film gebaseerd op het leven van een echte serie-moordenaar, beide spelen zich af in de jaren '80 en maken gebruik van 16mm, beide hebben een elektronische soundtrack en beide zijn zo controversieel dat ze nauwelijks uitgebracht zijn. Een verschil is dan weer dat we in Angst alleen maar de subjectieve beleving van de moordenaar meemaken en zijn stem ook voice over horen, waar we hier in Henry ook nog een echt drama hebben van de mensen eromheen. Bovendien lijken Henry en Otis hierdoor ook veel menselijker, wat seriemoordenaars ook zijn, hun omgeving heeft het vaak niet eens door.
Al met al vind ik het een erg sterke film. Bepaalde dingen hadden beter gekund, zo zien we eigenlijk maar weinig hoe Henry de moorden nou pleegt en wordt de tweestrijd tussen Otis en Henry niet volop belicht. Desalniettemin een van de beste films over serie-moordenaars.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hardware (1990) - MovieMeter.nl
4g ) Monsters - Mens vs Machines
Voortang: 10/54
(afbeelding)
In een apocalyptische toekomst vind een schroothandelaar onderdelen van een robot. Hij neemt het Robot-hoofd mee voor zijn vriendin die kunstwerken maakt met schroot. Uiteindelijk blijkt het te gaan om een geavanceerde militaire robot die zichzelf kan repareren en alle mensen op zijn pat vernietigt.
Voordat Isaac Asimov ons kennis niet maken met vriendelijke robots, werden deze stalen levensvormen vooral als monsters gezien. Want, Asimov's robot-wetten ten spijt, robots zijn ook best angstaanjagend. Een C-3PO kan je hand zonder moeite verbrijzelen als hij dat zou willen. Die angst weet de eigenzinnige filmmaker Richard Stanley weer helemaal nieuw leven in te blazen met Hardware. Een groezelig dystopisch toekomstbeeld dat enigszins aan Japanse cyberpunk (of zelfs anime) doet denken. Vergelijkingen zijn er ook met pre-Matrix werkjes als Cyborg en Nemesis van Albert Pyun (dezelfde 90s b-film uitstraling) en overduidelijk natuurlijk ook Terminator. Stanley was echter ook een groot bewonderaar van Dario Argento en zo doende zit er in zijn toekomst visie zelfs wat Bavaïesk-kleurgebruik wat het een heel kenmerkend sfeertje geeft. Dario Argento vond het een ijzersterk toekomstbeeld, zo zegt hij op de Italiaanse poster.
Aan sfeer is in ieder geval geen gebrek en de anime-achtige manier waarop alles in beeld gebracht is mag er ook zeker zijn. Het verloop van het verhaal had echter wat beter gekund. Er vallen best wat doden in de film, maar lang niet allemaal door toedoen van de robot. Daarnaast is het allemaal ook niet lang in beeld, gorehounds zullen dan ook teleurgesteld zijn dat er maar een echt brute kill in de hele film zit. Daarnaast neemt Stanley in het midden de tijd voor allerlei dramatische stop-motion met Stabat Mater eronder in een poging om het niveau van de film wat op te krikken. Resultaat is een vrij bizarre inconstantheid in toon.
Als soundtrack gebruikt Stanley voornamelijk Metal en Alternatieve Rock en de originele muziek is gemaakt door Simon Boswell (Santa Sangre, Phenomena, Opera, Demoni). Een sterke combinatie van synthesizers en 80s rock.
Uiteindelijk vond ik het een erg fijn cult-filmpje wel. Visueel erg mooi en verder ook wel vermakelijk. Stanley wilde er een tweede laag in stoppen met metafysische elementen, maar dat herken ik er niet echt in.
Eergisteren toen ik op de trein zat al een half uur bekeken van deze film, maar pfff ik vrees dat ik geen zin heb om die nog af te kijken. Dit geeft mij zo een Mad Max, Matrix gevoel zo wat zijn we toch allemaal stoer en cool in onze ruige pakken en speciale technische snufjes. Blijkbaar wordt het cyberpunk genoemd. Ik had deze ofwel voor msn vs machine of jaren 90 maar voor mens vs machine gaat het Chopping Mall worden en voor de jaren 90 ga ik wel naar iets anders op zoek. Misschien Mikey (1992) en dan enkel Stridulum voor de creepy kids.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Eergisteren toen ik op de trein zat al een half uur bekeken van deze film, maar pfff ik vrees dat ik geen zin heb om die nog af te kijken. Dit geeft mij zo een Mad Max, Matrix gevoel zo wat zijn we toch allemaal stoer en cool in onze ruige pakken en speciale technische snufjes. Blijkbaar wordt het cyberpunk genoemd. Ik had deze ofwel voor msn vs machine of jaren 90 maar voor mens vs machine gaat het Chopping Mall worden en voor de jaren 90 ga ik wel naar iets anders op zoek. Misschien Mikey (1992) en dan enkel Stridulum voor de creepy kids.
Voor mij was het ook even doorbijten voordat de robot in actie kwam. Naar Stridulum ben ik ook erg benieuwt, op papier is die film al zo maf dat het wel eens iets zou kunnen zijn. Een soort Italiaanse Firestarter met een mega budget, gefinancierd door Nederlanders, gemaakt in de VS met veteraan John Huston in een rol.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3836 votes
Iemand een idee waar Prooi (2016) - MovieMeter.nl te vinden is. Ik wil deze er zo graag bij.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Iemand een idee waar Prooi (2016) - MovieMeter.nl te vinden is. Ik wil deze er zo graag bij.
Staat op Netflix volgens mij.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Is overal te koop. Voor 10 euro op Bol.com en staat op Netflix en Ziggo on demand
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Les Affamés (The Ravenous) (2017)
Categorie 1 (geel): Horrorkruisingen
d) Drama horror
Voortgang: 10/54
FTV
https://www.netflix-nederland.nl/wp-content/uploads/2018/03/Les-Affames-Netflix-1-810x456.jpg
Het horroraanbod op Netflix Nederland is zowal qua kwaliteit als kwantiteit zwaar onder de maat, dus goede hoop voor deze Franstalige Canadese horror die (nu in ieder geval nog) een redelijke score op de IMDB heeft. Eerste 5 minuten zijn nog redelijk hoopgevend maar al snel ..... laat maar! Stel Canadezen doen een soort van "The Walking Dead". Ziet er allemaal wat minder amateuristisch uit dan wat we vaak zien in het direct-to-video-horror-genre. Maar pacing, camerawerk, FX zit in het beste geval op ouderwets TV-film-niveau. Charmefactor: 0.
(1*)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7h Periodehorror: 2000-2009
Voortgang 11/54
https://fathersonholygore.files.wordpress.com/2015/07/fhd009tcl_juan_fernandez_005.jpg
De vergelijking met Saw is al vlug gemaakt als men spreekt van booby traps. Hier krijgen we echter te doen met de zoveelste gemaskerde maniak die nooit wat zegt en altijd weer blijft terugkomen en opstaan. Deze film moet het vooral hebben van de traps en aantal goede kills (ongelukjes) met wat goede gore. Helaas is het een verhaal van lik me vestje, moordenaar zonder persoonlijkheid of motivatie en een einde dat enkel dat erg ruikt naar laten we een sequel zeker in het achterhoofd houden. Anderhalf uur voor zo een film is ook te lang. En de logica moet je helaas al te vaak over boord gooien om hier echt van te genieten. Kleine voldoende.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb er heel wat gezien in mijn OCD de IMDb top 250 compleet te houden. En meestal niet met plezier. Al zijn er uitzonderingen en is zeker niet alles uit India 'Typisch Bollywood'. Pather Panchali (geen horror) is geweldig, maar vermoedelijk niet jouw ding.
Ook nog een horror uit Pakistan liggen, trouwens. Woland heeft hem laatst al zitten kijken meen ik. En ook daarvandaan krijgen we vermoedelijk dit jaar nog Pari.
Maar het meest bijzondere dit jaar was wel een horror/thriller uit Bahrein: Za'er (2004)
Ach zo een top 250 (of wel aantal dan ook) daar martel ik mezelf al lang niet meer mee. Dan werk ik eigenlijk liever een lijst af van horrorfilms van een bepaalde regisseur. Dit heb ik oa gedaan met Mario Bava, Lucio Fulci, Willam Castle, Bert I. Gordon, Roger Corman, HG Lewis (ook al zijn niet horrorfilms) en ik denk ook die van Stuart Gordon. En hoewel niet mijn favoriet heb ik ook redelijk wat gezien van Dario Argento ondertussen dus misschien dat ik die op een dag ook allemaal heb gezien. Ook veel gezien met Vincent Price in de hoofdrol. Ik zit met het gekke idee om voor de horrorchallenge in oktober de films van Jean Rollin eens allemaal te kijken...
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Invasion of the Body Snatchers (1978) - 7) Periode (wit) - e. 1970-1979 - 12/54 (FTV)(afbeelding)
Beetje verbaasd over de hoge score. Enkele dagen geleden werd ik weggeblazen door het origineel, en nu deze bekeken. Enorm kwaliteitsverschil, van deze versie merk je echt dat het een kenmerkende remake is die het origineel zoals zo vaak niet kan evenaren, wel zit het vol met knipogen naar die film. Veel details zijn hier niet of nauwelijks uitgewerkt waardoor je eigenlijk het origineel gezien moet hebben om ze te begrijpen, en de plotholes uit het origineel zijn hier ook niet weggewerkt. Wie twijfelt, kies voor Invasion of the Body Snatchers (1956) (dikke 4*), deze versie uit 1978 is niks meer en niks minder dan een mindere remake daarvan. Als ik het origineel niet zou hebben gezien had ik deze 3* gegeven, maar in vergelijking daarmee merk je dat dit véél beter kan. Ruime 2,5* / kleine 3*.
Ik vond die wel goed toen ik die de eerste keer zag als 18-jarige. Veel later zag ik het origineel en dan nog eens de remake. Ik ben het met je eens, onnodige en rommelige remake. Hopelijk leest mikey dit niet 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7g Periodehorror: 1990-1999
Voortgang: 12/54
Ondertussen heb ik al veel films gezien over creepy en evil kids maar deze was me tot voor kort nog niet bekend. En misschien niet zo vreemd want deze film heeft echt de uitstraling van een TV-film met nogal zwakke dialogen en geen al te best acteerwerk. Een sterke openingsscène maar daarna gebeurt er nog weinig om verontrust van te geraken. Er gaat ook weinig dreiging uit van Mikey. Een 9-jarige die verlekkerd is op zijn veel oudere buurmeisje ik zag al een dergelijk plot in The Pit, lijkt me nogal vergezocht. Dit soort films moet het niet hebben van sterke plots, maar de finale was evenmin om over naar huis te schrijven plots lijkt zijn creativiteit uitgewerkt in moordmethoden. De film verveelt niet en ik heb er slechtere gezien in dit genre. Maar ik heb er ook al veel betere gezien die een laag budget hadden zoals Daddy's Girl (1996) en Bloody Birthday (1981) en waarom ook niet Peopletoys (1974). Die zou ik eerder aanraden dan deze.
3 dagen geleden was ik aan deze begonnen, maar toen er na een half uur nog niets boeiends gebeurde en ik bovendien toch aan de thuishaven was aanbeland, had ik niet het gevoel dat ik iets zou missen moest ik deze niet afkijken. Maar in het kader van een horrorchallenge heb ik dan toch maar een inspanning geleverd en deze vandaag uitgekeken. Het duurde nog een goeie 45 tot 50 minuten voor er eindelijk wat actie kwam. Maakte het de film beter, ja maar niet erg veel. Ik heb ook niks met dit cyberpunk gedoe. De robot ziet er wel goed uit, er zijn enkele gory kills die vrij kort in beeld zijn maar wat er eigenlijk gebeurde kon me geen mallemoer schelen. Zat er een verhaal in, dat is me volledig ontgaan. Dikke onvoldoende van mijn kant. Sorry baspls met de beste wil van de wereld kan ik hier niet van genieten (ik heb die van jouw lijstje).
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
4g: Mens vs Machine
Deed me vooral aan ex_Machina denken.
Als het echt onze toekomst wordt gaan we nog lachen maar als filmgenre minder mijn ding.
Voortgang: 10/54
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
De afgelopen 2 week weinig tijd gehad om films te kijken, aankomende week kan ik weer wat gaan kijken. Jammer dat ik dan maar 4 films mag registreren, aangezien ik nu een flinke inhaalslag kan maken 
Of krijgen we als het einde van deze challenge nadert nog ergens een week om wat in te halen alexspyforever?
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Geldt maximaal 4 per week ook als je al achter ligt? Lijkt me logischer dat het maximum van het totale aantal films dat je mag registreren met 4 wordt opgeschroefd elke week, zodat mensen die achter liggen het inderdaad weer kunnen inhalen. Maar goed, ik ga zelf waarschijnlijk toch geen week meer krijgen waarin ik tijd heb om meer dan 4 horror films kan kijken. 
cityofshadows
-
- 10 messages
- 1110 votes
L'Orribile Segreto del Dr. Hichcock (1962)
Categorie 2: Horrorstijlen
2a Gothic
Voortgang 9/54
http://4.bp.blogspot.com/-mUmODrul558/URzGa8L3zPI/AAAAAAAAAuQ/4bXhsDBQ3-s/s1600/THDH05.jpg
Heerlijk gothisch, alleen jammer van het wat flauwe plot en trage tempo. Ook vond ik hem bij momenten wat amateuristisch overkomen, maar dankzij Barbara Steel komt het allemaal wel goed en is deze zeer genietbaar. 3,0*
Categorie 5: Undead & supernatural
5b Heksen
Voortgang 10/54
http://cdn.bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2013/03/10-lords-of-salem.jpg
Verrassend leuk voor een Rob Zombie-film (waar ik gewoonlijk weinig mee heb). Af en toe is deze wat te vreemd voor mij, maar sfeervol was het zeker en vast. Dat deuntje bleef overigens nog wel even hangen. 3,0*
Categorie 4: Monsters
4d Weerwolven
Voortgang 11/54
http://4.bp.blogspot.com/-HoHlwFecKww/VDgq03Z3OiI/AAAAAAAACRU/E-sHGolnWDk/s1600/125.png
Naar het schijnt is dit de oudste nog beschikbare weerwolvenfilm. Daarmee is dan ook het interessantste vermeld. De beelden van de houtkap in de jaren ’20 en van de prachtige kolossale bomen zijn nog wel de moeite waard. Het verhaal zelf en de uitwerking zijn echter naar hedendaagse normen niet bijzonder. Door de korte speelduur (68 min) blijft het wel onderhoudend, maar niet meer dan dat. Bovendien meer drama dan horror. 2,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zo ik heb alles even doorgenomen en even een overzicht opgemaakt van de progressie van alle deelnemers. Hieronder volgt een overzicht. Ik wilde trouwens zelf het voorstel doen om in de mogelijkheid te voorzien om films in te halen. We zijn aan het eind van week 3 dus maximum 12 registraties. Wie daar momenteel niet aan zit, die kan volgende week gaan inhalen tot aan maximum 16. Op die manier kunnen bijvoorbeeld DVD-T en Cikx volgende week dus 11 registraties doen om bij te benen, WardT kan er 9 doen etc. Denk dat dit is wat jullie vroegen?
joolstein 12 (behaald label: geel)
alexpsyforever: 12 (behaald label: rood)
Woland 12 (behaald label: groen)
arno74 12
Hollywood007 12
John Milton 12
baspls 11
Collins 11
wendyvortex 10
Boeikens 10
EW101 10
WardT 7
Cikx 5
DVD-T 5
Volgende users geen registraties dus ik vermoed dat ze momenteel geen interesse hebben in deelname:
Lord Flashheart, Glacius, U96, FillumGek, TornadoEF5, Flat Eric
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Zo ik heb alles even doorgenomen en even een overzicht opgemaakt van de progressie van alle deelnemers. Hieronder volgt een overzicht. Ik wilde trouwens zelf het voorstel doen om in de mogelijkheid te voorzien om films in te halen. We zijn aan het eind van week 3 dus maximum 12 registraties. Wie daar momenteel niet aan zit, die kan volgende week gaan inhalen tot aan maximum 16. Op die manier kunnen bijvoorbeeld DVD-T en Cikx volgende week dus 11 registraties doen om bij te benen. Denk dat dit is wat jullie vroegen?
joolstein 12 (behaald label: geel)
alexpsyforever: 12 (behaald label: rood)
Woland 12 (behaald label: groen)
arno74 12
Hollywood007 12
John Milton 12
baspls 11
Collins 11
wendyvortex 10
Boeikens 10
EW101 10
WardT 7
Cikx 5
DVD-T 5
Volgende users geen registraties dus ik vermoed dat ze momenteel geen interesse hebben in deelname:
Klopt! Dat bijbenen gaat voor mij hoogstwaarschijnlijk niet meer lukken, maar toch mooi dat de mogelijkheid er is. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Ja, in februari maar twee films gezien, en op dit moment staat mijn digicorder vol, dus moet ik daar ook weer wat ruimte vrijmaken (al staan er ironisch genoeg een paar horrors: Mama, As Above, So Below en Welp (die ik zelfs voor deze challenge heb aangeduid), wou graag ook nog een paar films, klassiekers, recente films ed zien, maar dat is dus echt veel te veel, dus ik weet het niet of het me gaat lukken om 50 horrors te zien. Ik zal wel zien. Het zal pas voor ten vroegste einde volgende week als ik eraan begin (als afwisseling).
Lord Flashheart
-
- 6454 messages
- 2375 votes
Ik heb sinds de start wel een aantal horrorfilms gezien, dus ik zal die lijst eens op gaan stellen.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 1 (geel): Horrorkruisingen
e) Science fiction horror
Voortgang: 11/54
FTV
Regisseur Yeaworth Jr. had net een leuke hit gehad met The Blob (1958) en probeerde het opnieuw met deze SF-horror. We krijgen hier weer de typische jaren 50-laboratoria, die we al wel veel vaker zagen. De 4D-effecten zijn leuk en inventief gedaan. Maar wat een lange aanloop weer, inclusief allerlei romantsche poespas en broedertwists. Niet helemaal waardeloos vanwege de aardige tweede helft, maar een klassieker wil deze 4D-man nergens worden.
(2*)
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Living among Us (2018)
Categorie 2: Horrorstijlen
b. Found footage
Voortgang: 12/54
https://crypticrock.com/wp-content/uploads/2018/01/living-3.jpg
Een documentairemaker gaat op zoek naar het bewijs voor de (door vampiers geopperde) stelling dat het concept vampier zoals de mens dat al eeuwen voor ogen heeft, een achterhaald concept is. De huidige vampier staat op hetzelfde humane niveau als de mens. Het beest en zijn bloeddorst zijn hopeloos achterhaalde fenomenen. En hoewel deze stellingen magere voeding bieden voor een gedegen, diepzinning en intrigerend verhaal, is de film toch erg vermakelijk.
De aaneenschakeling van een reeks amusante en hilarische gebeurtenissen die het gevolg zijn van het charmeoffensief van de vampiers bezorgen de film een goede kijkbaarheid. Het correcte gedrag dat de vampiers ten toon spreiden is dermate in tegenspraak met het klassieke beeld, dat het komisch werkt.
De presentatie van fatsoen en beschaving is verkrampt en ongemakkelijk en onnatuurlijk en derhalve zeer hilarisch. Het aanschouwen ervan is gewoon erg grappig. Behalve komedie, levert het proces der verkramping (en van ontsporing) ook nog een paar aardige special effects en een tikje horror op. Extra leuk dus.
De film is van het type found footage. En in deze footage wordt gelukkig heel behoorlijk geacteerd. De acteurs zijn dan ook redelijk bekend en behoren niet tot de acterende onderlaag die dit type film vaak bevolkt. Het geeft de film een accentje meer glans.
Regisseur Metcalf doet het goed. Hij weet van deze found footage meer te maken dan een registratie van bibberende en flikkerende beelden. Hoewel de camera af en toe heus wel heftig beweegt zoals de found footage wet dat voorschrijft, bevat de film ook voldoende mooie steady shots en voldoende goede steady scènes om de film meer te laten zijn dan de doorsnee found footage, die amateurisme, gemakzucht en goedkoop-zijn als handelsmerk uitdraagt. Dit is beter.