- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
7a Periode 1920-1939
Boris Karloff doet het zoals weer goed maar het geheel is een eerder flauwe hap.
2g Giallo
Zin in Giallo met enkele brute kills? Dan is deze zeker een aanrader, wel zien dat je de uncut versie hebt!
4b Natural Flora
Een bos dat je dingen laat zien die er niet zijn en dingen laat doen die je niet wil.
Er is beter flora horror.
Voortgang: 3/54
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
2g Giallo
Zin in Giallo met enkele brute kills? Dan is deze zeker een aanrader, wel zien dat je de uncut versie hebt!
Mijn versie is 1 uur en 33 minuten en Engelstalig.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Soms is het wel moeilijk om te weten wat nu juist onder horror valt. Hij kan op MM onder horror staan maar in mijn eigen ogen eerder thriller zijn. Maar langs de andere kant wil dat wel zeggen dat er zeer weinig films echt horror zijn want ik ben veel gewoon en schrik niet meer zo snel of ben niet meer zo snel "horrified".
Ben wel eens benieuwd hoe mijn mededeelnemers en de organisatoren bepalen wat voor hun onder horror valt.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Haunted (1995) - 1) Horrorkruisingen (geel) - d. Drama horror - 4/54http://oi65.tinypic.com/2lwvyp4.jpgVerrassend dat deze haunted house horror zo weinig stemmen heeft. Het script is erg goed. Een man verliest als kind zijn zus maar voelt haar aanwezigheid en besluit daarom het bovennatuurlijke te bestuderen, na veel onderzoek concludeert hij dat zoiets niet bestaat en schrijft hij er boeken over. Een oude vrouw vraagt om zijn hulp, zij woont in een huis met haar drie volwassen kleinkinderen en beweert dat het spookt, maar niemand gelooft haar. Bij zijn binnenkomst merk je ook als kijker dat er een aparte sfeer hangt. De kleinkinderen zijn nogal bijzonder, eentje is een halve gare grapjas, de andere twee zijn een mooie aantrekkelijke vrouw en haar controlerende en bezitterige broer (still). Ook de oma, die met zichzelf lijkt te praten, lijkt niet te sporen. Dit scenario levert een hele fraaie en sfeervolle spookhuishorror op. Wel moet ik erbij zeggen dat de paar keer dat special effects worden gebruikt deze erg slecht uitzien, maar de rest is zo fijn dat ik daar geen strafpunten voor geef, wel zonde eigenlijk en het verklaart wellicht de lage score van de film. Voor special effects, kills of gore hoef je deze niet te bekijken, voor de sfeer en voor de rest wel. 4*
Daarmee zit de eerste week voor mij op, tot nu toe zeer afwisselende films gezien die ook nog best hoog scoorden, dus zo red ik het wel
.
1) Horrorkruisingen (geel) - c. Comedy horror - The Babysitter (2017) - 3/54 (FTV) - 2,25*
1) Horrorkruisingen (geel) - d. Drama horror - Haunted (1995) - 4/54 (FTV) - 4*
1) Horrorkruisingen (geel) - g. Thriller/Mystery - Split (2016) - 1/54 (FTV) - 4*
6) Horror volgens regio of taal (oranje), - e. Azië - Ju-on (2000) - 2/54 (FTV) - 2,74*
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
Mijn versie is 1 uur en 33 minuten en Engelstalig.
Dat is een goede versie 
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
3e (s)exploitation
Zeer lange zit tot het laatste half uur maar dan is het heerlijk gore bodyhorror! 
Voortgang: 4/54
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ok de week is nog niet om en de meeste zitten al aan hun maximum, maar uit ervaring weet ik wel dat de eerste week iedereen enthousiast is bij een nieuwe challenge. Ik merk het ook bij mezelf dat als er niet zoveel druk is om veel te kijken ik ook minder ga kijken 
Haha arno74 aanvankelijk niet zo enthousiast en nu...
Hollywood007 ik heb denk ik al vaak gezegd om welke redenen ik wel nog kijk naar horror en niet meer verwacht ervan te schrikken of geshockeerd te geraken. Denk ook wel dat eens als je bewust bent van het feit dat het maar film is het al moeilijker wordt om not te schrikken. En ik ben nu niet zo iemand die zit te wachten op jump scare festijntjes want dan komt het wel erg geforceerd over en vervelend. Ik kan wel meegaan in de emoties die het soms oproept. Hetzelfde kan ik zeggen van comedy, in principe kijk je die om eens goed te lachen maar uiteraard is humor net als horror erg persoonsgebonden. Vroeger had je vooral slapstick, nu is humor veel diverser. Ik moet echt in de mood zijn voor comedy als ik gedwongen word om comedy te kijken dan word ik er kregelig van. Horror kan ik altijd wel kijken tenzij ik droevig zou zijn (maar wellicht heb ik dan helemaal geen zin in film te zien).
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Heb er 4 kunnen kijken vanwege een week vakantie, ben bang dat ik het de aankomende weken niet meer kan bijbenen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Sorority House Massacre II (1990)
3g Gewelddadig - Home invasion
Voortgang 3/54
Ok het budget is net zo laag als zijn voorganger, maar de film is toch een heel stuk leuker. Niet omdat deze zoveel beter is, maar een 5-tal meiden die gaan samenhokken klonk op zich al veel interessanter dan vriendinnen die hun vriendjes uitnodigden. That's right geen vervelende boyfriends hier die de fun moeten komen bederven. De dames zijn duidelijk geselecteerd op omvang van hun boezem en niet op hun acteertalent. En aangezien ze deze stuk voor stuk tonen en op een gegeven moment enkel nog in lingerie of skimpy nachtkleedjes rondhuppelen heeft de (mannelijke) kijker geen reden tot klagen. De moorden zelf zijn weinig spannend of inspirerend gebracht al was er toch nog een verrassende wending aan het eind. Het is zeker wel een turkey maar een vrij vermakelijke.
https://betweenartandlife.files.wordpress.com/2012/07/sorority-house-massacre-21.jpg
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Een kleine overtreding van mijn kant, maar las net pas van het maximum aantal films per week. Dan kijk ik volgende week een minder 
#4/54
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
a) Geesten en andere spirituele wezens: I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016) (FTV)
http://lynncinnamon.com/wp-content/uploads/2016/11/prettything.jpg
I will never be 29
Een film waarin Perkins ruim de tijd neemt. I Am.... is traag, en daar schuilt de grote kracht van de film. Er is genoeg tijd om veel sfeer er in te brengen. De film doet zich voor als haunted house horror film, maar is echt niet een standaard spookhuis film. De film voelt erg bekend aan en tegelijkertijd ook verfrissend. Erg knap hoe Wilson hier de film draagt en ook nog eens het verhaal op een interessante manier aan de kijkers vertelt. Het is erg moeilijk om een voice over te laten slagen. Perkins en Wilson hebben hier de juiste balans gevonden. Waar er zeker wat scares in deze film zitten verwerkt, is het vooral de sfeer die het hem hier doet. Daar is duidelijk erg veel energie in gestoken. Daarnaast is de film ook erg mooi geschoten, al had het hier en daar toch net iets gedurfder gemogen. Ik heb het idee dat Perkins zich hier wat inhield. Toch heeft I Am the Pretty Thing That Lives in the House genoeg eigenzinnigheid om boven de rest uit te stijgen.
Erg fijne en sfeervolle slow burner.
4.0/5.0
cityofshadows
-
- 10 messages
- 1110 votes
2b - found footage
Voortgang 1/54
http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2016/01/cloverfield.jpg
Onderhoudend, maar ook niet meer dan dat. Tijdens het kijken heb ik me geen moment verveeld. Het tempo en de actie zitten wel goed. Ook het concept, een Godzilla-verhaal door de ogen van de man in de straat, is best interessant. Maar daarmee zijn de sterke punten vermeld. Waar found footage-films het genre bij uitstek vormen om een beklemmende, spannende film te maken die je vanop de eerste rij de gebeurtenissen laat meemaken, blijft het in deze allemaal een beetje mak. De personages vond ik maar saaie karikaturen en het verhaal is dertien in een dozijn. Het kijkt lekker weg, maar op geen enkel moment kon ik er echt in opgaan. Al met al geen slechte film, maar gezien het interessante concept had ik er meer van verwacht. 2,5*
2f - Documentary/Mockumentary/Shockumentary
Voortgang 2/54
http://snagfilms-a.akamaihd.net/fc/3b/a0250fa041a5a17e753c7e974560/cropsey-1920x1080.jpg
Teleurstellend. Ik verwachtte een documentaire over een urban legend, maar werd opgescheept met een oppervlakkige schets van een (vermoedelijke) seriemoordenaar. Films over seriemoordenaars boeien me in de regel al niet zo, maar als het dan ook nog eens amateuristisch en zonder veel diepgang wordt gebracht, haak ik mentaal af. Het begon nog hoopvol en mysterieus over de Willowbrook-stelling, maar zakte daarna helemaal weg. Continue zat ik te wachten op het moment waarop de grote doorbraak zou komen en er eindelijk iets boeiends aan het licht zou komen. Dat moment komt echter nooit. Het voelt aan als een onsamenhangende aaneenschakeling van korte interviews en bedenkingen van de makers zonder enige hoogtepunten. Een kleine 2,0*, met een reële kans op een verlaging naar 1,5*.
5a - Geesten en andere spirituele wezens
Voortgang 3/54
https://pxhst.co/avaxhome/0c/7a/002e7a0c_medium.jpeg
Wanneer je dit soort Japanse kostuumhorror (kaidan) uit de jaren ’50 en ’60 kijkt, weet je eigenlijk al op voorhand dat je meer drama dan horror te zien zal krijgen. Dat is ook bij deze film niet anders. Angstig word je er niet van, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de mooie sets en kleuren, de bij momenten stijlvolle shots en vooral veel sfeer. Dit soort sfeervolle Japanse kaidan-prenten slagen er keer op keer in mij te bekoren. Dit is bovendien één van de betere films binnen het genre. 4*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Voor degene die door vakantie wat meer tijd hebben om films te kijken, jullie hoeven je niet in te houden. Ik geloof dat het vakantie is voor de studenten onder ons, dus baspls, Cikx en andere studenten kijk gewoon films en hou de registraties en eventuele recensies gewoon bij. Jullie kunnen die dan de volgende week plaatsen als jullie minder tijd hebben om films te kijken. Enkel het registreren is beperkt tot 4 per week, het kijken zelf niet.
Dus DVD-T gelieve het dan ook zo te doen volgende keer 
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Categorie 4: Monsters (groen)
c. Mutations
Verenigde Staten, FTV
Voortgang 4/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6118.jpg?cb=1368135807
Tarantula was zo ongeveer wat ik er van verwachtte: een oude jaren '50 creature feature met bijbehorend niveau aan special effects en met houterige, geforceerde dialogen en acteerprestaties, maar toch ook met een eigen soort charme. Deze keer is het een reuzentarantula, het gevolg van wat wetenschappelijk geexperimenteer, die dood en verderf zaait in een klein stadje en haar omgeving. Soms is de tarantula best leuk gedaan, andere keren (en zeker bij de achtervolgingen en de kills) is de nepheid zelfs met een behoorlijke dosis suspension of disbelief niet te harden. Het verhaaltje stelt verder ook niet heel veel voor: wat uit de hand gelopen geexperimenteer, een monster dat zich uitleeft op allerhande vee en dorpelingen, een obligatoir romantisch zijplotje, en een escalerende strijd tegen het beest. Ik had er nog even over gedacht om dat alles in spoilertags te zetten, maar serieus, wat had je anders verwacht? Het scheelt dat ik spinnen, zeker zo ingezoomd, best naar vind, maakt het toch een beetje meer horror. Ik twijfel een beetje tussen de 3 en 3.5*, maar de charme wint het toch net van de knulligheid. Een kleine 3.5* dan.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Voor degene die door vakantie wat meer tijd hebben om films te kijken, jullie hoeven je niet in te houden. Ik geloof dat het vakantie is voor de studenten onder ons, dus baspls, Cikx en andere studenten kijk gewoon films en hou de registraties en eventuele recensies gewoon bij. Jullie kunnen die dan de volgende week plaatsen als jullie minder tijd hebben om films te kijken. Enkel het registreren is beperkt tot 4 per week, het kijken zelf niet.
Dus DVD-T gelieve het dan ook zo te doen volgende keer
Super, want ik zit ondertussen al aan film 6 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik heb de afgelopen dagen weer normale films en serie gekeken, en wat gegamed.
Morgen maar weer eens een horrortje 
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Ik ben de laatste dagen weer eens in een troma mood. Wat zijn dat toch zalige films. En ideaal voor deze challange. Gore en splatter a volonté

alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik denk dat 4 ook een goed gemiddelde is op een week zodanig dat de mensen het niet meteen beu gaan worden. Ik heb dat in het verleden gemerkt dat sommige (ik ga geen namen noemen haha) heel enthousiast horrorfilms begonnen te kijken en dan na 2 of 3 weken totaal niets meer. Nu kunnen we enkele maanden bezig zijn aan een rustiger tempo met ruimte voor het kijken van films in andere genres, series, TV of andere activiteiten. Denk dat ook weglaten van een puntensysteem een goed idee is.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Alhoewel de Halloween challange ook leuk was. Ik denk niet dat ik al zo veel horrorfilms op één maand gezien heb sinds ik moeder ben , dus het werkte wel 
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
The Innocents (1961)
https://s3.amazonaws.com/criterion-production/stills/132249-7a6aabcd2a53336cbaba9e8545e77698/Film_727w_Innocents_original.jpg
Categorie 5: Undead&Supernatural
G Creepy/Evil kids. 2/54 FTV
Nog gekeken voor de horrordraft&KO. Erg goede aanrader van een film. Het begint al lekker met een onschuldig ,leuk , maar ook spookachtig kinderliedje; iets wat een belangrijke rol gaat spelen in de rest van de film.
De film focust zich vooral op sfeer en een grote opbouw. De film kent dus geen schrikeffecten gelukkig zoals we die gewend zijn bij een hedendaagse 'spookhuis' film. (niet op de letterlijke manier-maar sommige scènes schokken wel.)
De hele film ziet er mooi uit en het lijkt alsof je echt aanwezig bent in het huis.
De hele cast doet goed acteren. Vooral de kinderen doen het erg goed. Zelden mij zo vreemd gevoeld bij een kind zoals Miles. Je voelt gewoon dat er iets goed mis. De manier van reageren klopt gewoon niet ,maar toch bij momenten is de film ook weer zoet en lijken de kinderen net engeltjes, waardoor je gaat twijfelen. Erg goed gedaan, vind ik zo.
The Ritual (2017)
http://horrorcultfilms.co.uk/wp-content/uploads/2017/09/The-Ritual-Banner.jpg
Categorie 7: I 2010-heden 3/54 FTV
Leuke film die nu op Netflix staat. Zoals eerder gezegd over deze film, spelen er geen tieners in mee, maar alleen volwassenen die samen op vakantie gaan, zoals ze jarenlang deden. Nu gaan ze dus naar Zweden om onder andere het verdriet van een goede vriend te verwerken. Goed dat ze hiervoor gekozen hebben; het geeft de film toch meer gewicht dan een stel zuipende pubers.
De film bouwt gelukkig langzaam op en laat het wezen, een bastaardzoon van Loki, sporadisch zien. Bijvoorbeeld erg vaag door de bomen.
Hoe ze het trauma in de supermarkt van een van de mannen verwerkt hebben in de film en ook de bosomgeving is erg mooi gedaan en gemaakt.
Het leuke ontwerp van het monster maakt de film af.
Verder nog dit gezien (alleen RW-wil alleen FTV hebben in mijn lijst):
The Exorcist (1973)
Cloverfield (2008)
Cannibal Holocaust (1980)
Voortgang:
The Bay (2012) 3*/5*
The Ritual (2017) 3.5*/5*
The Innocents (1961) 4*/5*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 7 (wit): Periodehorror
d) 1960-1969
FTV
https://www.troma.com/wp-content/uploads/2011/02/SCREAM_BABY_SCREAM_web.jpg
En .... jammer!! Geschreven door latere regisseur Larry Cohen. De laatste 20 minuten bevat nog best een heel aardig horrorverhaaltje, maar dat hele eerste uur gebeurt er vrijwel niks. We zien een schilderklasje, we zien wat ruzies tussen Janet en Jason, we nemen even wat acid en gaan naar de dierentuin.
80% niks gevolgd door een op zich best wel leuke 20% kunnen we helaas alleen maar beoordelen met een onvoldoende.
(1*)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Voor wie er meerdere wil bekijken in dezelfde subcategorie kan het dus ook op deze manier.
3a Gewelddadig - Body horror
http://cdn.putlockers.fm/2xuIRhk.jpg
Het origineel ooit wel eens gezien maar ik herinner me er nog maar weinig van. Wel herinner ik me dat ik er nu niet meteen kapot van was. Denk toch dat dit 2de deel een stuk vermakelijker was vooral omdat er hier toch veel meer grafische horror in zat. Goed spanning is er niet in en er is toch wel wat meer humor in door die mismaakte familie. Ik vond het wel een leuk concept zo met die reality survival TV als uitgangspunt. Nu goed misschien had ik liever gehad dat er anderen het hadden overleefd maar heb er toch wel van genoten, fijn.
Blijft een heerlijke om te herzien.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 4: Monsters
f. Aliens
Voortgang: 2/54
http://www.fast-rewind.com/pix/lifeforce2.jpg
Goed begin. Mysterieus en spannend. De film is bij aanvang klein. Slechts een enkele setting. Slechts enkele personages. Slechts een simpele maar intrigerende verhaallijn. Slecht een bescheiden gebruik van graphics, die er trouwens heel behoorlijke uitzien en heel effectief worden ingezet. Al die zaken leveren een grote hoeveelheid aan onderhuidse spanning op. Ingetogen is het woord.
Het minimalistische begin verandert gaandeweg de film. De hoeveelheid personages neemt toe. De grafische effecten worden grootser en zijn minder overtuigend. De begeleidende geluidseffecten worden venijniger en explosiever. De muziek sluit aan met obligate avontuurlijke klanken. De intensiteit ervan loopt synchroon met de opgepompte spanning. De platte actiescènes nemen toe. Elementen uit andere horrorgenres worden toegevoegd. Het geheel wordt epidemischer en pandemonischer.
En aldus verandert het karakter van de film. Het oogt rommelig en de toon is meer sensatiebelust geworden. Het visuele overschaduwt het verhaal, dat meteen niet bijster intrigerend meer is. De spanning voelt vanaf dat moment opgeklopt en gedirigeerd aan. De enige inspiratiebron waaruit wordt geput, lijkt op dat moment gemakzucht te zijn. Nee, al die bombastische effecten en al die hectische panic-in-the-street-scènes wekken bepaald geen spanning op. De film slaat er door op hol.
Het acteerwerk is matig. B-niveau. Het vampirische en vrouwelijke hoofdpersonage voldoet daarbij wel perfect aan de functie eisen zoals die bijna zonder uitzondering aan vrouwelijke personages uit een jaren 80 film worden gesteld. Geen acteertalent, maar anatomisch in orde en veelal bloot in beeld. En ja, dat klinkt ook heel gemakzuchtig, maar in dit geval is het een gemakzuchtig aspect waar wèl goed mee valt te leven.
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Halloween: Resurrection (2002)
Categorie 3: Gewelddadig
3b: Slasher & Revenge
Tijdens de horrorchallenge in oktober heb ik vrijwel de gehele Halloween-reeks gekeken, maar deze ontbrak nog. Totaal overbodig deel in de reeks met abominabel slechte acteerprestaties. Vooral de rol van Busta Rhymes is totaal ridicuul. Dat hele realtity tv-gedoe was misschien toen cutting edge ofzo, maar het werkt echt voor geen meter. Desalniettemin blij dat ik de hele reeks gezien heb. Michael Myers blijft een tof personage, daar doen dit soort zwakke delen in de reeks niet veel aan af. 1,5*
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 6: Regio/taal
c. Scandinavië
https://rarehorror.files.wordpress.com/2016/01/frank_hand.jpg
Een film die tot stand kwam met een klein budget. Voor een horrorfilm betekent dat vaak een inventieve omgang met de beperkte middelen die er zijn om toch succesvol een naargeestige en duistere laag in de film te brengen.
In deze film is dat niet anders. Geluidje, schaduwtje, eigenaardige passant, schrikje. En daartussendoor onheilspellende shots van een leeg trapportaal, een kale boom of een druppende kraan. De muziek die eronder ligt zet je voor je plezier niet op, maar wekt onder de plaatjes wel een ongemakkelijk gevoel op. Heel sfeervol. Heel onheilspellend. En wauw, het eerste halve uur dacht ik werkelijk dat ik naar een klein meesterwerkje aan het kijken was.
Maar goed dat is het eerste halve uur. In de drie kwartier die volgen vindt eigenlijk alleen herhaling plaats. Nog wat schaduwwerking, nog wat onverklaarbare geluidjes, nog een vreemde passant, nog een schrikje. Tja, dan blijkt toch dat het verhaal te mager en te simpel is om de film te kunnen dragen. Aan het verhaal worden geen laagjes toegevoegd. De personages ontwikkelen zich niet. Er is geen beweging zichtbaar. De aandacht blijft noodgedwongen liggen op het spel van schaduw en geluid. En de effectiviteit van die trucs is natuurlijk beperkt houdbaar. De muziek blijft ook. En waar de muziek eerder een positieve bijdrage aan de ongemakkelijke sfeer bracht, roepen de klanken nu lichte ergernis op.
Kortom, de trucs werken niet meer. Het gemis aan verhaal breekt de film op een bepaald moment op. Het verhaal blijkt gewoonweg te mager. Daar kan echt geen truc tegenop.
cityofshadows
-
- 10 messages
- 1110 votes
Categorie 6: Regio/taal
c. Scandinavië
Charmant en sfeervol met regelmatig mooie shots. Veel prachtige sneeuwlandschappen en de beelden van de rendierkudde vond ik ronduit indrukwekkend. De muziek is misschien wat over de top, maar het werkt wel. De speelduur is bovendien kort (64 minuten in mijn versie, al geeft MM 74 minuten aan) waardoor het verhaal en de mooie beelden hun volle kracht behouden. Niet beangstigend, wel zeer sfeervol. Leuk ook om een idee te krijgen van typische Lapse cultuur. 4,0*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
The Offspring (1987) (From a Whisper to a Scream)
Categorie Speciaal (zwart)
Horror Anthologies
FTV
http://www.ihorrordb.com/imdb/posters/39895movie.jpg
Vincent Price vertelt 4 verhaaltjes, waarvan er eigenlijk geen enkele echt interessant is. Moeten we ze toch waarderen dan is het beste verhaaltje 3 (de freak-show), verhaaltje 1 (de necrofiel), verhaaltje 4 (creepy kids) en verhaaltje 2 (het levenselixer). Alle vier matig, met een aardige clou, te weinig zelfs voor een anthology.
(1*)
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 5: Undead & Supernatural
a. Geesten
http://waytooindie.com/wp-content/uploads/2013/02/i-am-a-ghost-horror-movie.jpg
Een film die voor ca. 10.000 dollars ter wereld kwam. Plus een regisseur die weinig geregisseerd heeft. Als je dat leest is de kans groot dat de film goed te vergelijken valt met een amateuristisch toneelstukje. Dat blijkt na het kijken gelukkig mee te vallen.
Het verhaal is niet origineel, maar nog niet vaak uitgevoerd. Althans niet vaak door mij opgemerkt. Het is een film die het perspectief van een geest pakt en eens niet uitgaat van een bewoner die belaagd wordt door een entiteit. De omgekeerde wereld dus.
Het verhaal bevalt. Dat komt met name omdat het verhaal constructief blijft opbouwen. In de loop van de film worden steeds kleine maar elementaire stukjes informatie over de geest prijs gegeven. Die verdikking van het personage 'geest' houdt de spanning erin.
De setting is een oud Victoriaans huis met gangetjes en kamertjes. De camera laat het interieur gretig zien en toont de geest die routinematig de dag beleeft. De beelden zijn niet heel spectaculair. De camera haalt geen uitzonderlijke toeren uit die extra suspense of extra vervreemding genereren. Nou ja, hier en daar zijn de beelden lichtelijk surrealistisch. Maar dat is het dan ook.
De camera is veel meer gericht op het personage. Dat is ook logisch want de geest is in zowat elke scène te zien. Met de camera confronterend dicht op de geest, wordt de kijker deelgenoot van het onbegrip, de verwarring, de pijn en de onrust waar de geest mee te kampen heeft. En dat klinkt dan weer verdacht veel als een psychologische studie van een entiteit en dat klopt ook wel. Het is echter wel een spannende studie.
De film houdt zich vooral bezig met de dagelijkse routine van een geest en ontkomt zodoende niet aan momenten waarop de sukkeldraf wordt ingezet en herhaling aan de orde is. Maar ondanks die inzakmomenten wordt er vooral een goed verhaal verteld. Een verhaal met voldoende verrassende wendingen om bij de les te blijven. En ook een verhaal dat door zijn gedegen opbouw confronterend is, spannend is en zelfs ontroerend is.
Een aangename verassing, dit.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Mooie en interessante tip! Die ga ik dan ook zeker proberen te kijken!
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 3: Gewelddadig
d. Kannibalisme
Voortgang 5/54
https://attackofthecouchpotato.files.wordpress.com/2015/06/333.jpg?w=300&h=169
Behalve de viezigheid is er maar weinig dat positief opvalt aan deze film. De film bestaat vooral uit oeverloos geleuter van vervelende personages vertolkt door pijnlijk slechte acteurs. Alhoewel het acteerniveau van mevrouw Maddock dat van de anderen amper ontstijgt, beschikt zij tenminste nog over een zekere komische uitstraling, die de pijn iets verzacht. Zij viel mee.
Het verhaaltje raakt kant noch wal, maar is wel origineel. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren ooit een film gezien te hebben waarin een personage stukjes ego oppeuzelt. De scènes waarin de platinablonde hoofdpersoon dat doet zijn behoorlijk gruwelijk en het aanzien zeker waard. De film mag dan goedkoop gemaakt zijn, maar dat is aan die bloederige effecten niet af te zien. Niet gek.
Verder valt er over de film niet veel te zeggen. 't Is allemaal gewoon niet zo goed.
Echt een film uit de onderste regionen van de B-klasse.