• 178.479 movies
  • 12.239 shows
  • 34.025 seasons
  • 647.798 actors
  • 9.379.424 votes
Profile

Horrorfilm draft en KO

joolstein

• 10841 messages
  • 8941 votes

alexspyforever

Of arthouse meer mainstream is aan worden weet ik niet. Beide films zijn nu eenmaal van een regisseurs die een groter publiek aanspreken. Vandaar dat ik ook aangaf dat het meer een regisseursfilm was. The Neon Demon of Mother! kijk je ook veel minder omdat het horror is maar meer omdat het de nieuwste film is van de regisseur is. In dat opzicht is het ook logisch dat Darren Aronofsky of Nicolas Winding Refn een bioscoop release hebben gekregen!

Onderhond

• 87599 messages
  • 12855 votes

Je zit op een film forum, dan mag je verwachten dat arthouse in trek is.

joolstein

• 10841 messages
  • 8941 votes

arno74

Daar kan ik het moeilijk mee vergelijken eerlijk gezegd. Ik zou eerder aan Black Swan denken, maar dan in de modewereld i.p.v. in de balletwereld, en meer gestylleerd, met meer style over substance.

Mijn vergelijking was dan ook meer met de stijl van Nicolas Winding Refn dan het verhaal.

Arthouse is lastig te omschrijven, het zijn auteursfilms zonder een grote studio erachter, oftewel kleine producties. Dat wil niet per se zeggen dat het publiek dus beperkt is, maar dat het marketingbudget beperkt is, en ook het budget van de film zelf, waardoor je een onbekende cast hebt e.d.

Grinnik dat is ook van toepassing voor een groot gedeelte op horror. Al zit het verschil hem er meer in

dat art -house meestal serieus artistiek werk laat zien en dat horror soms wel een grote studio achter zich heeft staan. Het zal dus nog lastiger of zelfs een uitdaging zijn om te omschrijven als ze dat combineren.

alexspyforever

Geef mij toch maar meer de eigengereidheid (wereldvreemde) van Darren Aronofsky. Bij Mother! is er bijna geen gulden middenweg je vind het iets of je vind het niets. Ik heb zeer gefascineerd zitten kijken! Al snap ik wel waarom mensen dit niet goed vinden!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein, arno74 ik denk de discussie over wat is arthouse en wat niet een beetje is zoals wat is thriller en wat is horror. Voor sommigen is pas iets horror als er schrikmomenten in zitten hetgeen natuurlijk subjectief is. Voor een andere moet er gore in zitten. Dan zitten we echt over persoonlijke voorkeuren te praten en niet meer de essentie. Vandaar dat ik bij Horror zonder grenzen meteen thriller een plaatsje heb gegeven om die hele discussie te vermijden.

En dan spreekt men van style over substance. Maar is style over substance automatisch arthouse? Ik merk dat als ik een film meer style over substance vind een ander dan juist wel een vrij diepgaand verhaal achter zit. Of het kan natuurlijk ook dat ze zelf dingen kunnen invullen die ik niet kan omdat ik te lui ben ervoor of het hele gebeuren mij toch niet boeit. Symboliek is nog zoiets, als het thema mij aanspreekt zoals bijvoorbeeld bij The Company of Wolves (en uiteraard in een fantasy jasje mijn eerste liefde) dan kan ik er van genieten. Modellen en balletwereld dat kan me ook nog wel boeien, die competitie, bitchiness tussen de dames het heeft wel iets, toch iets leuker dan zo onder mannen waar het toch vaak draait van wie is de sterkste. En dan is er Mother! Of het nu in wezen ging over bijbelse taferelen, de teloorgang van moeder aarde, klimaatswijziging of whatever het boeide mij niet. Ja de film heeft zeker wel een indruk nagelaten zo toen dat die was afgelopen. Eerst dacht ik van ja toch wel op een originele manier gebracht dus ik snap de hoge waarderingen wel. Maar de manier waarop ik films waardeer is eigenlijk vrij basic, heb ik ervan genoten ja of neen? Joolstein heeft erg gefascineerd zitten kijken. Ik heb wel enigszins met interesse of toch met een zekere nieuwsgierigheid zitten kijken (en ik denk toch ook met een open geest toen ik eraan begon) maar gaandeweg toen ik begon door te krijgen ach het is zo een film met veel symboliek begon de frustratie toe te slaan en vond ik het moeilijk uit te zitten.

Neeje doe mij dan maar een HG Lewis veel minder nadenken, verhaal is nogal aan de dunne kant maar ik haal er toch steeds weer iets nieuws uit Bij The Beyond ligt dat wel moeilijker maar geef mij dan toch maar die aaneenschakeling van losse scènes tegenover het meer arty van Neon Demon.

En zijn die giallo's van ene zekere Dario Argento ook niet vaak style over substance (zeg ik met gevaar van neergebliksemd te worden door de woedende blik van oa baspls )

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

En zijn die giallo's van ene zekere Dario Argento ook niet vaak style over substance (zeg ik met gevaar van neergebliksemd te worden door de woedende blik van oa baspls )

Hahha, nou je hebt gelijk hoor. Moderne Gialli zijn letterlijk style over substance omdat het verhaal irrilevant is ten opzichten van de visuele motieven. Oude Gialli zijn gekenmerkt om hun vrij slechte verhaallijnen. Bij Argento's films is er wel degelijk een uitgekiend verhaal, maar dat staat wel in dienst van het visuele. Dus je zou het zeker zo kunnen noemen. Of dat altijd slecht is is weer een tweede. Ik vind het zelf wel belangrijk dat er iets van verhaal in een film zit, maar als dat verhaal ondergeschikt is aan een ander aspect van de film vind ik dat niet perse een afknapper.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

1-0 Innocents

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Overigens blijf ik Art House een heel vaag begrip vinden. Ik gebruik de term zelf voor aparte kunstzinnige films, bijvoorbeeld Possesion, Mother!, Santa Sangre zou ik daar onderbrengen. Maar verder vind ik het nogal vaag. Is Argento nou Art House of Cult? Beide groepen waarderen Suspiria.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

2-0

Onderhond

• 87599 messages
  • 12855 votes

2-1

En Suspiria lijkt me gewoon genre + auteur. Niet zoveel arthouse aan toch?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

Overigens blijf ik Art House een heel vaag begrip vinden. Ik gebruik de term zelf voor aparte kunstzinnige films, bijvoorbeeld Possesion, Mother!, Santa Sangre zou ik daar onderbrengen. Maar verder vind ik het nogal vaag. Is Argento nou Art House of Cult? Beide groepen waarderen Suspiria.

Ik waardeer Argento ook wel maar om te zeggen dat ik er van hou, nee dat nu ook weer niet. Er zijn inderdaad wel bepaalde scènes die de films wel de moeite maken om toch eens 1 keer te zien maar opnieuw neen dat gaat mij niet meer doen genieten.

Noodless

• 10047 messages
  • 6182 votes

2-2

joolstein

• 10841 messages
  • 8941 votes

3-2

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Onderhond wrote:

2-1

Toch maar gauw je stem veranderd, ik heb die 3-0 wel gezien hoor

Het zou mij verbaasd hebben als jij The Innocents zou hebben gestemd.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Onderhond wrote:

Dacht ik ook. Maar wat is dan precies arthouse als het niet auteurschap is?

Onderhond

• 87599 messages
  • 12855 votes

Arthouse heeft toch vaak enige serieux over zich. Het staat doorgaans lijnrecht tov commerciële cinema in de zin dat van de kijker enige moeite verwacht wordt om de film te appreciëren. Dat kan dat gaan over vorm, tempo zowel als inhoud. Luchtigheid en entertainment zijn meestal niet het primaire doel van arthouse.

Auteurschap heb je zowel in commerciële cinema (Burton, Bay) als genre (Argento, Tsukamoto), als arthouse (Tarkovsky, Bergman).

Enige wat arthouse misschien wat bemoeilijkt is dat klassieke films vaak integraal onder arthouse geschoven worden (aangezien ze voornamelijk door filmliefhebbers bekeken worden), wat mij betreft niet echt terecht.

En zoals elke autist je kan vertellen, het gaat om een spectrum natuurlijk. Overlap is er meestal in zekere mate.

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

4-2

mikey

• 28993 messages
  • 5142 votes

4-3 moeilijke keuze overigens. Films hebben werkelijk niks met elkaar te maken.

Woland

• 4802 messages
  • 3820 votes

5-3

Glacius

• 4297 messages
  • 3033 votes

Noodless wrote:

The Neon Demon is de enige van de 16 Films die ik nog niet gezien heb. Arthouse wordt hier genoemd. Met welke Film Kun je hem vergelijken? Denk wel dat het iets voor mij is ...

Een combinatie van Only God Forgives en Starry Eyes. Lost River ook wel.

Glacius

• 4297 messages
  • 3033 votes

Arthouse heeft vaak een of meerdere kenmerkende eigenschappen: ontwikkeling boven actie/sensatie, reis boven resultaat, maatschappelijke of controversiele kwesties belichten of bekritiseren (inhoud), symboliek, stijl boven narratie, experimenteren met audiovisuele technieken en narratie, diepgaande karakterstudies of nadruk op psyche, correlatie boven kant en klare causatie, problemen boven oplossingen, reflectie boven regelrechte medeleven, twijfel boven zekerheid, tegendraads t.o.v. (hollywood) conventies, realisme, traagheid.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

6-3

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

6-4

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Battle overzicht

Battle 3:

Ils (2006)

vs.

Dawn of the Dead (2004)

t/m 10, 2 verschil

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

pfff beide vind ik niet kwartfinale waardig, Dawn had er eigenlijk al in de 1e ronde uit kunnen liggen maar won nog miraculeus van The Others geloof ik. Ils tja standaard home invasion. Voor mij zwakste battle en echt wel 2 van de minste films bij de laatste 16.

och kom ik ga voor de totale uitschakeling van de Franse films

0-1

Onderhond

• 87599 messages
  • 12855 votes

1-1

wibro

• 11590 messages
  • 4098 votes

2-1

mikey

• 28993 messages
  • 5142 votes

2-2

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7274 votes

2-3

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

2-4

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.