- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#33 Midnight Express (1978)
Verenigd Koninkrijk
121 minuten
FTV
121+10+0= 131 (Totaal: 4020 punten)
Periode:
1 (Totaal: 23 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
2 (Totaal: 61 punten)
For a nation of pigs, it sures is funny you don't eat'em!
Oliver Stone (Scarface, Platoon, JFK) en Alan Parker (Angel Heart, Mississipi Burning) bundelen hun kruchten in dit rauwe Misdaad-drama over een amerikaan die in Turkije wordt gepakt voor drugsbezit. Twee nogal politiek bewuste filmmakers, dus geen wonder dat de film vrij controversieel is geworden.
Brad Davis weet de frustratie in zijn positie erg goed te vertolken. Omdat de Turken niet van ondertitels zijn voorzien voelen we ons als kijker net zo vervreemd als Billy zelf. John Hurt speelde ook sterk als de Brit Max (een rol die veel ouder is dan hij zelf was op dat moment).
De Echte Billy Hayes heeft vele jaren na de verschijning van de film te kennen gegeven dat veel voorvallen in de film overdreven zijn en Oliver Stone heeft zijn excuses gemaakt aan de Turkse overheid over de manier waarop hij Turken heeft neergezet. In Nederland is een bioscoopzaal in brand gezet toen deze film werd gedraaid en in Duitsland bracht de film het minste op van heel Europa (rara, hoe komt dat). Nu is het in Hollywood altijd zo dat dingen worden gedramatiseerd, maar desondanks is het in mijn ogen een geslaagd portret. Als westerling gevangen zitten in een land als Turkije is natuurlijk verschrikkelijk, voor helemaal niets krijg je de zwaarste straffen en de omstandigheden zijn alles behalve prettig.
De eerste film met muziek van Giorgio Moroder en hij won er meteen een Oscar voor. Het soundtrack-album van de film is natuurlijk veel bekender dan de film zelf en ik kende het dan ook al lang voordat ik de film had gezien. Opvallend is dat de muziek op het album veel beter is dan de muziek die uiteindelijk in de film is gebruikt en daarnaast verbaas ik me erover hoe sommige nummers zijn gebruikt (met name de Love Theme).
De film was aardig opgenomen. Realistische filmstijl zonder veel stillisme om de film een documentaire-achtige indruk te geven. De geluidsband zorgde vooral voor de spanning. Omdat ze niet in Turkije konden filmen is er op Malta en in Libië gefilmd, vandaar dat er veel Maltees en Arabisch is te horen in de film.
Midnight Express vind ik een sterke film met een schokkend portret van het Turkse gevangenis systeem.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
baspls, tbouwh, bedankt voor de uitleg, dan tel ik nu vanuit mijn eigen scores verder! Verder geen probleem hoor, maar zag het grote verschil tussen jullie puntentelling en mijn eigen en wilde toch even navraag doen of ik nou iets verkeerd begrepen had. Anders loopt het straks allemaal door elkaar heen en dat is voor jullie ook lastig. Die puntentelling neemt al zoveel tijd in beslag. Foutjes kunnen gebeuren, fijn dat het nu duidelijk is! 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#34 The Village (2004)
Verenigd Koninkrijk
108 minuten
FTV
108+10+0= 118 (Totaal: 4138 punten)
Periode:
0 (Totaal: 23 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
2 (Totaal: 63 punten)
http://www.asset1.net/tv/pictures/movie/the-village-2004/The-Village-LB-1.jpg
Een geïsoleerde 19e-eeuwse gemeenschap leeft in angst voor mysterieuze wezens die zich schuilhouden in de omringende bossen. Als een jongeman het verboden bos binnendringt gebeuren er angstaanjagende dingen in het dorp...
The Village heeft mij op meerdere fronten verrast. Bryce Dallas Howard en Joaquin Phoenix speelde sterke hoofdrollen en daarnaast waren er een aantal bekende acteurs. Adrien Brody speelt een halvegare en verder zijn er ook Sigourney Weaver, Brendan Gleeson en William Hurt.
In het begin had ik een aantal kritiekpunten. Zo waren er vreemde dialogen en overacting (het meisje dat een huwelijksaanzoek doet) en hebben ze het behoorlijk vaak over 'zij die niet genoemd mogen worden'. Ook vroeg ik me af hoe en geïsoleerde gemeenschap in de 19e eeuw zo welvarend komt dat zelfs de kinderen meerdelige pakken dragen en ze stevige huizen van steen kunnen bouwen. Maar de film lost dat op door de twist dat we in de tegenwoordige tijd zijn, Walker heeft die huizen daar laten bouwen en kostuums gekocht voordat ze zich afzonderden. Bovendien vond ik de film ook steeds aangrijpender worden door de mysterieuze sfeer en beklemmende momenten.
Het gegeven dat een groep mensen afspreekt om in the middle of nowhere samen 19e-eeuwse een gemeenschap op te bouwen vind ik erg fascinerend. Dat ze de legende van de monsters gebruiken om de gemeenschap te controleren is al even fascinerend. De monsters deden me overigens denken aan de Skeksis uit The Dark Crystal. Wel vond ik dat Ivy het allemaal behoorlijk lichtzinnig opvat en haar vader had best een telefoon kunnen bewaren voor het geval medicijnen nodig zijn... Maargoed, dat veranderd niet dat de film een heerlijke sfeer heeft en de twists allemaal goed uit de verf komen.
De film is in Shyamalan's kenmerkende mooie stijl opgenomen. Met name het moment dat Lucius door Noah wordt gestoken was briljant geschoten. Verder bevat de film ook de ingetogen en tegelijkertijd dramatische sfeer die alle films van Shyamalan hebben, hier geholpen door de mooie score van James Newton Howard.
Ik snap de kritiek op deze film ergens wel. Na blockbusters als The Sixth Sense, Unbreakable en Signs verwachtte men natuurlijk weer zo'n vernieuwende blockbuster. Shyamalan vond het echter tijd om een meer eigenzinnige film neer te zetten en dat kon het bioscooppubliek toentertijd niet begrijpen. Vreemd vind ik wel dat de film 13 jaar na de release nog steeds een dikke onvoldoende staat op Moviemeter, terwijl dit in mijn mening een van Shyamalan's meest interessante films is.
Ondergewaardeerde film met een heerlijke mysterieuze sfeer en een goed uitgangspunt.
Bedankt voor het aanraden, tbouwh 
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
USA
FTV
96 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/66000/66524.300.jpg?cb=1363595393
Even een tussendoortje. Ik moet zeggen dat ik de film daarvoor erg geschikt vond en stiekem heb ik toch veel plezier hier aan beleefd. Ik vind het knap gedaan hoe de papegaaien er echt uitzien als papegaaien en toch genoeg mimiek hebben meegekregen. Voorts veel leuke actie-animatie, dat er mooi en verzorgd uitzag. Wat mij betreft een dikke voldoende.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#77. Spider Baby, or The Maddest Story Ever Told (1968)
81 minuten - RW - <250
zwart/wit
USA
Algemeen: 81 + 5 = 86 (Totaal: 7289 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 70 punten)
Landen: 1 (Totaal: 89 punten)
https://flavorwire.files.wordpress.com/2014/09/tumblr_m634t2dijb1qbhetko1_500.gif
Deze film wordt beter bij elke kijkbeurt. Dit is echt wel de godmother van de geflipte families. Een stuk beter uitgewerkt dan Texas Chainsaw Massacre naar mijn mening.
Belachelijk weinig stemmen hier voor een film die eigenlijk een klassieker zou moeten zijn. baspls, joolstein en misschien zelfs tbouwh tijd om hier wat aan te doen 
PS Shyamalan zijn films zijn inderdaad wel verrassend de 1ste keer. Ik heb ze echter nooit wauw gevonden en ze lenen zich niet wat mij betreft tot een herkijkbeurt. The Village heb ik wel 1 keer herzien maar ook die vond ik bij een 2de keer matig. Je moet er voor zijn natuurlijk.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Ik had stiekem al wel gehoopt inderdaad dat je deze over Shyamalans complete oeuvre gerekend goed zou kunnen waarderen.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#34: Piper (2016)
https://i.ytimg.com/vi/lkQTe0Wdo2k/maxresdefault.jpg
Speelduur: 6 min.
Land van herkomst: VS denk ik
Beoordeling: -
FTV ja/nee: ja
Onder 250 stemmen ja/nee: nvt
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): kortfilm
Aantal punten alg. kl: 6+5=11
Aantal punten alg. kl totaal: 3931+11=3942
Korte vogelanimatie van Pixar. Prachtig geschoten, verder niet heel bijzonder. Oscar-contender vorig jaar.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#35: Melancholia (2011)
http://www.melancholiathemovie.com/download/Melancholia_F11_framegrab.jpg
Speelduur: 130 min.
Land van herkomst: Denemarken
Beoordeling: 4*
Onder 250 stemmen ja/nee: nee
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):
Aantal punten alg. kl: 130+10=140
Aantal punten alg. kl totaal: 3942+140=4082
Enkele shots in de ouverture (waaronder bovenstaande) behoren tot de mooiste plaatjes die ik gezien heb. Dat niveau houdt von Trier niet heel de film vast, en veel kijkers zullen deze Melancholia vermoedelijk ook als te traag bestempelen. Ik vond 'em heel beklemmend, knap ook hoe Dunst erin slaagt de donkere depressie waarin haar personage belandt zonder opsmuk naar het beeld te vertalen.
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
http://lwlcdn.lwlies.com/wp-content/uploads/2015/11/deathproof-kurt-russell.jpg
Verenigde Staten
113 minuten
FTW
(113 + 10 = 123)
Mijn eerste Tarantino die onder de 4* uitkomt (Sin City even niet meegeteld). De eerste helft vond ik nog wel fijn, maar de tweede helft is vrij saai en bij vlagen ronduit irritant. De laatste auto-achtervolging is best fijn, maar het einde is dan weer zo knullig dat ik niet verder kom dan 2,5*.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#36: Inferno (1980)
Speelduur: 107 min.
Land van herkomst: Italië
Beoordeling: 3*
Onder 250 stemmen ja/nee: ja
Aantal punten alg. kl: 107+10+5=122
Aantal punten alg. kl totaal: 4082+122=4204
Inferno is in bijna alle opzichten het mindere broertje van Suspiria. De zo intrigerende blauw-(rode) tinten garanderen wederom een film met een stijlvol uiterlijk, ware het niet dat de stoffige achterkamertjes in New York zich beperkter lenen voor Argento's kunsten dan die lugubere dansschool uit Inferno's voorganger. De score van Suspiria vond ik meesterlijk en eng tegelijk. Hier valt vooral op dat de muziek matig gedoseerd is. Sommige sequenties (ik denk aan het Latijnse koorgeweld in de kelder, richting het einde) missen hun uitwerking door muzikale overdaad, andere sequenties missen juist weer spanning (en daarvan was in Suspiria nooit sprake).
Vergelijken met Inferno's voorganger is haast onvermijdelijk, maar dat neemt niet weg dat ik wel heb kunnen genieten van deze thematisch verwante sequel. Sfeer en cinematografie doen het werk in deze filmische nachtmerrie, de zo karakteristieke keuzes in het decor leiden de aandacht af van het incoherente en ook wat fragmentarische plot.
Ik blijf wel uitkijken naar meer van Argento, maar als ik later teruggrijp naar dit tweeluik zal ik Inferno waarschijnlijk snel links laten liggen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Je wilt het nu misschien niet geloven, maar als je straks al het werk van Argento hebt gezien zul je vinden dat dit een van de best uitgewerkte verhaallijnen voor zijn films is
Trauma (1993) is nog het meest recht toe recht aan denk ik.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#37: Lost Highway (1997)
http://rubinmuseum.org/images/content/4795/lost_highway_master__detail_carousel.jpg
Speelduur: 134 min.
Land van herkomst: VS
FTV ja/nee: nee
Aantal punten alg. kl: 134
Aantal punten alg. kl totaal: 4204+134=4338
Fijne herziening (3,5*->4*) van één van Lynch meest surrealistische werkjes. De Mystery Man is één van zijn meest fenomenale creaties. Audiovisuele trip die binnen Lynch' oeuvre nu enkel Mulholland Dr en Inland Empire voor zich moet dulden.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#38: Solyaris (1972)
http://pop-verse.com/wp-content/uploads/2017/07/solaris-resurrection.png
Speelduur: 167 min.
Land van herkomst: Rusland
Beoordeling: 4,5*
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):-
Aantal punten alg. kl: 167+10=177
Aantal punten alg. kl totaal: 4338+177=4515
Ik ben sinds Inception niet meer zo enthousiast geweest over het laatste shot van een film.Ik heb het bewuste shot wijselijk maar niet gebruikt voor de presentatie hierboven.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#39: Dead Ringers (1988)
http://bh-s2.azureedge.net/bh-uploads/2016/02/deadringers7.jpg
Speelduur: 116 min.
Land van herkomst: Canada
Aantal punten alg. kl: 116+10=126
Aantal punten alg. kl totaal: 4515+126=4641
Belangrijke bron van inspiratie voor L'Amant double (2017). Sterke dubbelrol van Jeremy Irons.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#77. Spider Baby, or The Maddest Story Ever Told (1968)
81 minuten - RW - <250
zwart/wit
USA
Algemeen: 81 + 5 = 86 (Totaal: 7289 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 70 punten)
Landen: 1 (Totaal: 89 punten)
(afbeelding)
Deze film wordt beter bij elke kijkbeurt. Dit is echt wel de godmother van de geflipte families. Een stuk beter uitgewerkt dan Texas Chainsaw Massacre naar mijn mening.
Belachelijk weinig stemmen hier voor een film die eigenlijk een klassieker zou moeten zijn. baspls, joolstein en misschien zelfs tbouwh tijd om hier wat aan te doen 
PS Shyamalan zijn films zijn inderdaad wel verrassend de 1ste keer. Ik heb ze echter nooit wauw gevonden en ze lenen zich niet wat mij betreft tot een herkijkbeurt. The Village heb ik wel 1 keer herzien maar ook die vond ik bij een 2de keer matig. Je moet er voor zijn natuurlijk.
Bedankt voor de tip 
Shyamalan is bij mij ook hit-and-miss, dan vind ik hem sterk en dan weer behoorlijk zwak. Dat komt ook omdat hij typische Hollywood-producties maakt, maar dan toch net wat anders waardoor ze er uit schieten of juist zwak zijn. Split vond ik dubbel, uiteindelijk een beetje ontspoort. The Village wist mij echter wel positief te verassen, net zoals The Sixt Sense dat gedaan heeft.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Sowieso hebben zijn volbloed Giallos (De Dierentrilogie, Tenebre, Trauma en Sleepless) een wat meer standaard plot (het genre heeft immers bepaalde conventies), waar zijn Horror-films nauwelijks vaste vertelstructuur hebben. Trauma was ook nog voor de Amerikaanse markt, en daar vonden ze hem zelfs te raar (terwijl het zijn normaalste film is).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#78. The Unnamable (1988)
88 minuten - FTV - <250
turkey (4,9 op imdb)
USA
Algemeen: 88 + 10 + 5 = 103 (Totaal: 7392 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 71 punten)
Landen: 1 (Totaal: 90 punten)
http://3.bp.blogspot.com/-d8SapMFKM-U/Td3q06nw7MI/AAAAAAAAAP4/Fi4qmkCDLZk/s1600/vlcsnap-2011-04-17-12h22m45s197.png
Low budget en het is er aan te zien. Zoals anderen al hebben gezegd, merendeel van het budget moet naar de make-up van het monster. Het wezen is het hoogtepunt, maar komt helaas veel te weinig aan bod. Het leek op een faun zoals Pan en gekruist met een succubus. In elk geval een vrouwelijk wezen gezien de borsten en ik hoorde toch die stem de naam van een meisje roepen op het einde. Allemaal een beetje slap uitgewerkt, met weinig logica. Karakters zijn inwisselbaar. Vooral veel rondgedwaal in een oud houten huis ondanks dat blijken de karakters elkaar steeds makkelijk kwijt te spelen, horen ze het gevaar en mekaar niet ondanks de krakende vloeren en dunne muren en deuren die dichtvallen en niet meer kunnen geopend worden. Finale is wel vrij goed, maar echt vaart krijgt de film nooit. Best nog wel aardige gore. Een betere in dit genre is Castle Freak.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Je wilt het nu misschien niet geloven, maar als je straks al het werk van Argento hebt gezien zul je vinden dat dit een van de best uitgewerkte verhaallijnen voor zijn films is
Oei. Beetje jammer, maar hij maakt dat in visueel opzicht ruimschoots goed, verwacht ik. Tenebre is dan ook zeker niet m'n laatste Argento. Suspiria en het matig ontvangen Inferno lijken me wel wat, ook al is in beide films waarschijnlijk amper een verhaallijn te bekennen. 
Trauma krijgt zeker een kans.
scorsese
-
- 13162 messages
- 11074 votes
106 min
FTV
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
8409 + 106 + 10 = 8525
Periode klassement
29
Landen klassement
116 + 2 = 118
Rariteiten klassement
7
Goeie film over een medewerker van een grote filmstudio die problemen oplost. Een film die zich afspeelt in het oude Hollywood waarbij alle facetten van het studiosysteem en het maken van films op een leuke manier voorbij komen. Grappige dialogen en situaties. De vele zij-plotjes zijn eigenlijk vermakelijker dan het hoofd-verhaal. Prima casting en vooral een leuke films als je van films houdt.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Canada / Verenigde Staten
Actie / Avontuur
124 minuten
(FTV)
< 250
124 + 10 + 5 = 139 punten (totaal 4926)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/495000/495029.300.jpg?cb=1489346994
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Oei. Beetje jammer, maar hij maakt dat in visueel opzicht ruimschoots goed, verwacht ik. Tenebre is dan ook zeker niet m'n laatste Argento. Suspiria en het matig ontvangen Inferno lijken me wel wat, ook al is in beide films waarschijnlijk amper een verhaallijn te bekennen. 
Trauma krijgt zeker een kans.
Suspiria is ook meer style dan substance, de liefhebbers dwepen hier graag mee (is hun volste recht natuurlijk). Sommige zien ondanks dat er toch verhaal of symboliek in. Ik kan er weinig mee. Ik dacht dat ik Phenomena wel goed ging vinden maar uiteindelijk werd er met dat thema dat me zo aanspraak te weinig mee gedaan naar mijn zin. Trauma beviel me wel, dit maakte het tenminste niet nodeloos complex maar voelde dan ook niet als een echte Argento aan zoals baspls al aangaf.
Als je van giallo's houdt die visueel mooi zijn en wat meer to the point, deze 3 van Fulci:
Una Lucertola con la Pelle di Donna (1971)
Non Si Sevizia un Paperino (1972)
Verder nog deze van Mario Bava:
La Ragazza Che Sapeva Troppo (1963)
6 Donne per l'Assassino (1964)
Gli Orrori del Castello di Norimberga (1972)
En nog deze vrij onbekende:
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
#42. 964 Pinocchio (1991)
Japan
FTV, 93 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/20000/20400.300.jpg?cb=1415974983
De meningen vallen behoorlijk uiteen tussen mensen die dit echt fantastisch vinden, en mensen die hier vrij weinig mee kunnen. In de eerste helft van de film val ik duidelijk in dit tweede kamp, maar de tweede helft van de film maakte toch wel redelijk wat goed. Tetsuo en Electric Dragon 80000 V vond ik allebei behoorlijk tof, en misschien was de verwachting dat deze film in dezelfde richting al een verkeerd begin. Maar hoewel het een hele vage film is, is het verder in de eerste pak 'm beet drie kwartier ook vrij saai. En zeker in het begin lelijk gefilmd: erg schudderige beelden die lang niet zo vervreemdend werken als ze waarschijnlijk bedoeld zijn, lelijke kleuren. En daarbovenop irritante karakters, een plot wat nergens heen lijkt te gaan, en met Pinocchio die als een gepijnigd mongooltje loopt te kermen, rennen, zwaaien en krijsen. De zwerfster is niet veel beter, en dat gekots en andere smeerpijperij hielp ook niet echt. De eerste drie kwartier kostte wel wat moeite om doorheen te komen - maar daarna begon het wel langzaam te vermaken en kwam ik wat meer in de film. Toch, zelfs daar was het meestal vechten tussen een gevoel van vermaak en van irritatie. 2.5*
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
#92 Decision at Sundown (1957)
77 minuten
USA
FTV
<250
#93 Vierges et Vampires (1971)
95 minuten
Frankrijk
FTV
<250
#94 Le Soupirant (1962)

93 minuten
Frankrijk
FTV
<250
zwart/wit
#95 Intimní Osvetlení (1965)
71 minuten
Tsjechoslowakije
FTV
<250
zwart/wit
#96 Blackhat (2015)
133 minuten
USA
RW
Belachelijk ondergewaardeerd
#97 Hötel du Nord (1938)
95 minuten
Frankrijk
FTV
<250
zwart/wit
Het was weer een geweldig weekend.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#40: Airplane! (1980)
https://static.deathandtaxesmag.com/uploads/2015/02/airplane-zero-hour.jpg
Speelduur: 88 min.
Beoordeling: 2*
Aantal punten alg. kl: 88+10=98
Aantal punten alg. kl totaal: 4641+98=4739
Rvdz vond dit leuker dan ik, en het was nog wel zijn tweede kijkbeurt.
En ik maar Airplane intikken op Google afb en verwachten dat ik dan direct een still uit de film krijg 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#41: Dark City (1998)
http://i.onionstatic.com/avclub/5158/53/16x9/960.jpg
Speelduur: 111 min. (DC)
Land van herkomst: Australië
Aantal punten alg. kl: 111+10=121
Aantal punten alg. kl totaal: 4739+121=4870
Feest der intertekstualiteit.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#42: Chinjeolhan Geumjassi (2005)
http://4.bp.blogspot.com/-8EKf4dEM-lk/U6-jNd3eo4I/AAAAAAAAKm4/Nw98NaatCLg/s1600/lady-vengeance.jpg
Speelduur: 112 min.
Land van herkomst: Z-Korea
Beoordeling: 3,5*
Aantal punten alg. kl: 112+10=122
Aantal punten alg. kl totaal: 4870+122=4992
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#43: Kagemusha (1980)
http://www.worldcinemaguide.com/wp-content/uploads/2015/10/Kagemusha.png
Speelduur: 180 min. (Criterion volledige versie)
Land van herkomst: Japan
Onder 250 stemmen ja/nee: ja
Aantal punten alg. kl: 180+10+5=195
Aantal punten alg. kl totaal: 4992+195=5187
Ik had veel hoop voor m'n tweede Kurosawa, maar ook deze Kagemusha wist me niet volledig te pakken. De muziek is prachtig en enkele shots zijn een ware lust voor het oog (strand met regenboog, strijders bij rode 'mist' die me heel kort even richting Goodfellas deed denken, en dan nog die gehele droomsequentie, zie still), maar de personages en de plot missen diepte. De talloze figuranten en banieren mogen dan een indrukwekkend gezicht zijn, écht meeslepend wordt Kagemusha in haar traagheid (veel long takes), visuele epiek en historische setting (meer context in de film zelf was prettig geweest) helaas nooit.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#44: Signs (2002)
http://www.simbasible.com/wp-content/uploads/2016/04/vlcsnap-00005.jpg
Speelduur: 106 min.
Beoordeling: 3.5*
Aantal punten alg. kl: 106+10=116
Aantal punten alg. kl totaal: 5187+116=5303
Nog een vraagje aan joolstein, alexspyforever; tellen kortfilms mee voor het periodeklassement?
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#45: The Fountain (2006)
http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2016/07/the-fountain-movie-image.jpg
Speelduur: 96 min.
Aantal punten alg. kl: 96+10=106
Aantal punten alg. kl totaal: 5303+106=5409
Waar lag de tuin van Eden? Als het aan Darren Aronofsky ligt misschien wel in het westen, en niet in het oosten (Genesis 2:8). De intrigerende ouverture van The Fountain laat zien hoe de Spaanse conquistador Tom Creo (Hugh Jackman) in een tropische jungle stuit op een stel Mayakrijgers, die er duidelijk op uit zijn iets te beschermen. Iets heiligs, goddelijks. Wat precies? Daarvoor moet je de film gewoonweg zien.
Later vernemen we dat de sequentie in de Midden-Amerikaanse jungle een verbeelding is van een fictief verhaal, geschreven door de schijnbaar ongeneeslijk zieke Izzy/Isabel (Rachel Weisz). In dat verhaal is Creo (letterlijk ‘ik geloof’) een veredelde ontdekkingsreiziger, die ergens in de vroegmoderne tijd (een jaartal wordt niet genoemd) de mythe van de bron van de eeuwige jeugd najaagt.
Het is niet eenvoudig zonder grote spoilers te schrijven over deze gelaagde film, waarin drie verhaallijnen via parallelle montage bijeen worden gebracht. Centraal staat in ieder geval een concept dat bij uitstek religieus is, maar bij voorkeur ook puur filosofisch van aard kan zijn: de menselijke worsteling met de eigen sterfelijkheid. Als we de verhaallijn in het zogenaamd niet-fictieve heden als uitgangspunt nemen, leren we Tommy (Jackman) kennen als een integere dokter die op een haast obsessieve manier de strijd met de dood aangaat. De ziekte van zijn geliefde drijft hem tot wanhoop, het idee dat haar leven onvermijdelijk op zal houden doet hem toetreden tot een surrealistische wereld van mythen, fictie en verbeelding.
Voor ze in haar ziekenbed belandde schreef Izzy de roman The Fountain. De zoektocht naar de bron van het eerste leven (zoals beschreven in Genesis, maar ook in de scheppingsmythe van de Maya’s- Aronofsky verweeft die twee vergelijkbare verhalen), die in de roman leidend is, zou in het hier en nu misschien Izzy’s redding hebben betekend. Tragisch genoeg vervangt de realiteit echter de mythe; iedereen moet eens sterven, de kunst is dat gegeven te accepteren en tot berusting te komen.
Je zou die relatie tussen fictie en werkelijkheid kunnen zien als de kern van Aronofsky’s innemende script, ware het niet dat er nog een derde verhaallijn verweven is met de mythe en de pijnlijke realiteit die in The Fountain stuivertje wisselen. De visueel adembenemende shots van een transcendente ruimte weerspiegelen de hoop en de idealen van Jackmans personage; deze beelden lijken het door Tommy geschreven slothoofdstuk van het boek dat Izzy nooit voltooide. ‘Je kunt het wel’, zei ze tegen hem. ‘Je zult het kunnen’.
In combinatie met de prachtige score van Clint Mansell is The Fountain op zichzelf bijna een bron van meditatie, een intrigerende zoektocht naar menselijke hoop- en dat misschien tegen beter weten in.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Nog een vraagje aan joolstein, alexspyforever; tellen kortfilms mee voor het periodeklassement?
Eigenlijk zou je kletsen op je blote poep moeten krijgen, hebben we al vrij vroeg beslist dat kortfilms enkel meetellen voor het algemeen klassement