• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.389 votes
Profile

Meest overschatte regisseurs

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Ik heb 't over zijn yakuzafilms gehad. Het surrealisme in de door jou geroemde scenes zijn schijnbaar (ik meen een Tom Mes analyse) vleugjes Lynch, Cronenberg en zelfs Verhoeven (Paul ja).

Wie hier in Nederland moet verder weten welke Japanse films (waarschijnlijk uit de seventies) invloed hebben gehad op Miike? Hele yakuza-genre is hier volledig onbekend.

Uhh met gelift bedoel je toch, letterlijk overgenomen? Volgens mij komen de surrealistische scenes niet voor in het werk van deze drie heren hoor. Heb de meeste films van hun wel gezien.

Verder heb je tegenwoordig iets dat internet heet Zou heus wel een forumpje of cult site zijn, die er weet van heeft als het zo zou zijn.

Het jatten wordt voornamelijk tegen Tarantino gebruikt, omdat andere weer zeggen dat moderne filmmakers allerlei dingen jatten van hem. Dus dan is het logische tegen argument steeds, alsof Tarantino de eerste was.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Macmanus wrote:

Het jatten wordt voornamelijk tegen Tarantino gebruikt, omdat andere weer zeggen dat moderne filmmakers allerlei dingen jatten van hem. Dus dan is het logische tegen argument steeds, alsof Tarantino de eerste was.

Hij heeft het dan wel weer ernstig trendy gemaakt als eerste in dit genre

Daarnaast denk ik (spreek voor mezelf, maar merk dit bij veel filmliefhebbers) dat het Tarantino-effect allang weer is overgewaaid. De man zelf maakt inderdaad al weer heel erg lang weinig opzienbarends en de mensen die in navolging van hem ook allerlei coole/ komische geweldfilmpjes begonnen maken reiken ook niet verder meer dan de marge.

Er zijn wel weer andere truuks en genres in opkomst, gelukkig. De koek is op dat gebied gewoon weer even op.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Een heel erg belangrijke inspiratiebron van Tarantino wordt hier trouwens stelselmatig vergeten, alhoewel hij er in beeld en muziek toch vaak naar terugverwijst: de spaghettiwestern! Toch al weer heel wat ouder dan de Kitano's en Miike's (maar het zal wel weer de ouderwetse azië-westen tegenstelling zijn die mensen tot dit soort discussies leid.. )

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

orbit wrote:

Een heel erg belangrijke inspiratiebron van Tarantino wordt hier trouwens stelselmatig vergeten, alhoewel hij er in beeld en muziek toch vaak naar terugverwijst: de spaghettiwestern! Toch al weer heel wat ouder dan de Kitano's en Miike's (maar het zal wel weer de ouderwetse azië-westen tegenstelling zijn die mensen tot dit soort discussies leid.. )

Is meen ik door Ramon wel degelijk al genoemd. Overigens is Leone op zijn beurt weer zwaar beinvloed door Kurosawa (A Fistfull of Dollars, de eerste legendarisch geworden spaghettiwestern. is een bijna letterlijke remake van Yojimbo) en Kurosawa is weer serk beivloed door John Ford. En zo kunnen we nog wel even voort.

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

(quote)

En sorry dat ik daar dan op door ga, maar zo'n uitspraak vind ik ook een doorn in het oog. Hoe kun jij weten dat Tarantino 'slecht' jat als je de bronnen dan niet eens gezien hebt? En dat geldt dan ook weer voor Miike.

Je kunt enkel stellen dat het uiteindelijke resultaat van een Miike je beter bevalt dan het werk van Tarantino. Heb 't daar dan over ipv zo'n verhaal over jatwerk.

Ik heb La Strada gezien, John Woo films, andere Yakuza/gangster films en natuurlijk een paar westerns. Ken dus best wel een paar van die films. Heb verder nooit gezegd dat het jatwerk an sich slecht was, wel de uitwerking ervan.

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Goto wrote:

07. Quentin Tarantino:

Slecht kan ik z'n films niet noemen, goed evenmin. Veel stoerdoenerij die vaak enkel door de acteurs te redden is. Tarantino vind zichzelf het mannetje maar ook hij heeft een chronisch gebrek aan inspiratie. Anders dan een Spielberg maakt hij dan geen onbeholpen geheel maar "leent" de inspiratie dan maar van andere films. ENKEL ZO JAMMER DAT DE FILMS WAAR DE IDEEEN VANDAAN KOMEN HETZELF STUKKEN BETER DOEN. De vent moet misschien gewoon eens inzien dat hij een filmliefhebber is en niet zozeer een film maker.

Oftewel: Het gaat om de uitwerking zoals ik al in m'n eerste bericht schreef. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd of het is niet goed gelezen.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

n deze discussie is het trouwens wel interessant op te merken dat een verwijzing heel wat anders is dan een invloed. Wordt een beetje door elkaar gebruikt hier.

Er zit inderdaad een verschil in maar ik gebruik het door elkaar omdat het in het oeuvre van Tarantino ook gaat om verwijzingen EN invloeden. Meeste mensen denken dat Tarantino enkel wat refereert en gehele scenes jat, en dat is gewoonweg niet waar. Van Miike weten we enkel dat ie beinvloed is omdat we zijn eventuele verwijzigingen (nog) niet kunnen achterhalen.

k heb La Strada gezien, John Woo films, andere Yakuza/gangster films en natuurlijk een paar westerns. Ken dus best wel een paar van die films.

Ik voel me dan toch een beetje de lullige wijsneus nu, maar als we 't over Tarantino's inspiratiebronnen hebben, dan gaat het toch om de totale internationale 70's cinema en niet om een Fellini en een Woo.

Oftewel: Het gaat om de uitwerking zoals ik al in m'n eerste bericht schreef. Misschien heb ik het niet goed uitgelegd of het is niet goed gelezen.

Dat was niet wat ik er oorspronkelijk uit op kon maken, maar als dat je uiteindelijke conclusie is, dan heb ik daar vrede mee hoor.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

s meen ik door Ramon wel degelijk al genoemd. Overigens is Leone op zijn beurt weer zwaar beinvloed door Kurosawa (A Fistfull of Dollars, de eerste legendarisch geworden spaghettiwestern. is een bijna letterlijke remake van Yojimbo) en Kurosawa is weer serk beivloed door John Ford. En zo kunnen we nog wel even voort.

Precies. Dan kun je nog een heel eind terug. Zo zijn de kung fu films van de Shaw studios een begrip, maar de films die ze maakten waren heel sterk ge-ent op de Japanse samurai-film.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Zal allemaal best, ik denk alleen dat het verwerken van verwijzingen en invloeden nog wat anders is dan dat het eindresultaat minder is. Ik heb ook veel van die chop chop films uit de 70s gezien, maar op geen enkel filmisch opzicht halen die het bij de films van Tarantino. Zo zal het met meerdere films zijn. En met muziek bijvoorbeeld.. de Stones jatten ook veel bluesriffs e.d. uit het verleden. Toch luisteren mensen liever daarnaar dan naar de tandeloze negers van wie de Stones het hebben 'geleend' bij wijze van spreken. En zo kunnen we wel even doorgaan inderdaad. Het gaat erom hoe verfrissend iemand zijn invloeden heeft verwerkt. Dat is bij Tarantino gewoon prima gelukt.

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

Ieder z'n mening, laten we het daar maar op houden.

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Inderdaad, dit begint op een vruchteloos Tarantino bashtopic te lijken. Open dan een opic over Tarantino en let the games commence.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Een Tarantino bash topic? Stel je niet aan.

saiko

• 150 messages
  • 0 votes

Ik weet niet of Michael Bay uberhaupt gewaardeerd wordt maar zijn hele oeuvre vind ik waardeloze cinema.

N811

• 1459 messages
  • 913 votes

Ik hou niet zo van sergio leon en clint eastwood.

Maar ach, ieder zijn ding.

Xx_se7en_xX

• 575 messages
  • 495 votes

Ik vind Frank Darabont overschat. Hij heeft nog niet zoveel films gemaakt maar The Shawshank Redemption en The Green Mile zijn flinkt overschat. Het zijn goeie films maar zo goed dat ze in de top 10 horen vind ik een beetje te ver gaan.

JDSsmetje

• 6568 messages
  • 2312 votes

Micheal Bay

VanRippestein

• 1178 messages
  • 1052 votes

Ja, Tarantino spant tegenwoordig wel de kroon. Maar Spielberg mag ook niet op deze topic ontbreken.

dennis1979

• 468 messages
  • 453 votes

Meest overschatte regiseur?? Even denken...............

Nee niet moeilijk............ JOE JOHNSON

Ajax&Filmfreak

• 3362 messages
  • 3729 votes

Spielberg, sergio leon en clint eastwood hebben toch wel prachtige niet te missen films afgeleverd hoor!

VanRippestein

• 1178 messages
  • 1052 votes

Ajax&Filmfreak wrote:

Spielberg, sergio leon en clint eastwood hebben toch wel prachtige niet te missen films afgeleverd hoor!

Van Spielberg heb ik ook niet alles gemist, maar als ik ze wel had gemist, dan had ik niet gemist.

Los van het feit dat ik het niet zo met blockbusters heb, vind ik zijn films zo nietszeggend qua stijl. Ik bedoel, wat heeft bijv. Jaws nou extra tov een willekeurige andere film uit die tijd? Laat ik die vraag meteen beantwoorden: een enorme hype dat-je-m-toch-echt-een-keer-gezien-moet-hebben (zonder verdere argumentatie).

Ajax&Filmfreak

• 3362 messages
  • 3729 votes

Ben het over jaws volledig met je eens maar jurasicpark vond ik echt een mijlpaal in de filmgeschiedenis op het gebied van special effects al was dit wel een echte blockbuster. Echter in een film als coror purple liet hij zien eek op het vlak van drama het vak zeer goed onder de knie te hebben en saving private ryan en close encounters........ zijn toppers in het genre.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

VanRippestein wrote:

(quote)

Van Spielberg heb ik ook niet alles gemist, maar als ik ze wel had gemist, dan had ik niet gemist.

Los van het feit dat ik het niet zo met blockbusters heb, vind ik zijn films zo nietszeggend qua stijl. Ik bedoel, wat heeft bijv. Jaws nou extra tov een willekeurige andere film uit die tijd? Laat ik die vraag meteen beantwoorden:

Dat de halve wereldbevolking niet meer de zee in stapt zonder aan haaien te denken.....? Daarbij is het een dijk van een film die na ruim 30 jaar nog staat als een huis. Z'n beetje een perfecte avonturenfilm. Het genre waar Spielberg vaak in uitblinkt. Heeft niets met blockbuster of geen blockbuster te maken. Blockbusters zijn er immers in alle genres.

Ajax&Filmfreak

• 3362 messages
  • 3729 votes

Ik vind jaws vooral minder omdat ik erg van dieren houd en door deze film mensen een erg verkeerd beeld van haaien hebben gekregen en ik vond vroeger al die die haai er zo nep uit zag.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik hou ook erg van dieren. Heb de haai overigens nooit erg nep gevonden (heeft me in ieder geval nooit gestoord). Daarbij zijn een hoop opnames van echte haaien gebruikt... Bovendien draait de film ook niet zo zeer om hoe de haai er uitziet, maar meer om de spanning als je de haai niet ziet. Enige scene/shot waar de haai wellicht iets minder oogt is als die op de boot ligt, maar dan zijn we al bijna twee uur onderweg.

MR APOCALYPSE

• 610 messages
  • 0 votes

Ajax&Filmfreak wrote:

Ik vind saw vooral minder omdat ik erg van dieren houd en door deze film mensen een erg verkeerd beeld van haaien hebben gekregen en ik vond vroeger al die haai er zo nep uit zien.

Welk deel van saw doel je op?

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Dat de halve wereldbevolking niet meer de zee in stapt zonder aan haaien te denken.....? Daarbij is het een dijk van een film die na ruim 30 jaar nog staat als een huis. Z'n beetje een perfecte avonturenfilm.

Mee eens. Hoewel 'de halve wereld' wat overdreven is.

De film 'Jaws' is mijns inziens een briljant uitgewerkt idee. Het 'idee' alleen al dat je geen zicht hebt op wat 'onder' je door zwemt, dit samen met de gedachte dat het weleens een geagiteerde gup met een waterbestendige grasmaaier in z'n muil zou kunnen zijn heeft de nodige nachtmerries opgeleverd.

Tijdloze film.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Alleen niet vooruit te branden en met een selectie dufkutten die je liever sneller ziet sterven dan dat ze de film overleven.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Alleen niet vooruit te branden en met een selectie dufkutten die je liever sneller ziet sterven dan dat ze de film overleven.

Ach, iedereen zijn eigen kijk....

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

en met een selectie dufkutten die je liever sneller ziet sterven dan dat ze de film overleven.

Vanzelfsprekend. Een vegetarische haai had de film verpest.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Volgens mij heb je over het woord "liever" heengelezen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.